Rakennus
- Lakikirjasto > ArtikkelitJääskeläinen, Lauri: KHO 2022:90 – Poikkeamispäätöksestä vähäisesti poikkeaminen – Kerrosala – Sovellettava säännös – Rakennustyönaikainen muutos9.1.2023Oikeustapauskommentti käsittelee korkeimman hallinto-oikeuden tapausta KHO 2022:90. Tapauksessa rakennus- ja lupalautakunta oli myöntänyt asunto-osakeyhtiölle rakennusluvan kuuden huoneiston rivitalon ja maalämpökaivon rakentamiseen sekä omakotitalon ja autokatoksen purkamiseen. Rakennusluvan yhteydessä oli myönnetty vähäisenä poikkeamisena rakennusoikeuden ylitys 4,5 m²:llä hankkeelle lainvoimaisessa poikkeamisluvassa jo myönnetystä rakennusoikeuden ylityksestä (129 m²). Hallinto-oikeus oli...
- Lakikirjasto > ArtikkelitJääskeläinen, Lauri: KHO 2022:143 – Käyttötarkoituksen olennainen muutos – Saunarakennuksen käyttö saunatoimintaan – Naapuruston vaatimat toimenpiteet9.1.2023Oikeustapauskommentti käsittelee korkeimman hallinto-oikeuden tapausta KHO 2022:143. Tapauksessa oli kysymys siitä, oliko saunan käyttötarkoitus muuttunut rakennusluvan mukaiseen käyttötarkoitukseen nähden. Korkeimman hallinto-oikeuden mukaan saunarakennuksen nykykäytön rakennusluvan mukaisuutta arvioitaessa tuli käyttötarkoituksen muutosta lain esitöistä ilmenevästi verrata myönnettyyn rakennuslupaan tai rakennuksen aikaisempaan käyttöön. Arvioitaessa sitä, oliko rakennuksen käyttötarkoitusta...
- Lakikirjasto > ArtikkelitNykänen, Pekka: Verovapaa vakuutuskorvaus ja uuden rakennuksen hankintameno – KHO 2022:8412.8.2022Tuloverolain omaisuuden hankintamenon määrittämistä koskevat säännökset ovat pääasiassa varsin yleisluontoisia, joten ne eivät anna läheskään aina suoria vastauksia siihen, miten omaisuuden hankintameno tulee tuloverotuksessa määrittää. Ratkaisussa KHO 2022:84 otettiin kantaa tuhoutuneen rakennuksen tilalle rakennetun uuden rakennuksen hankintamenon määrittämiseen tilanteessa, jossa rakennuksen tuhoutumisen perusteella oli saatu verovapaa vakuutuskorvaus. Ratkaisu on monella tavalla kysymyksiä...
- Lakikirjasto > ArtikkelitJääskeläinen, Lauri: KHO:2017:147 – rakennuksen osan purkaminen – pakottava syy – poikkeaminen3.1.2018Kirjoittaja käsittelee ratkaisua KHO:2017:147. Tapauksessa Kaakkois-Suomen ELY-keskus hylkäsi (27.4.2015) hakemuksen saada poiketa rakennuksen suojelua koskevasta kaavamääräyksestä A-1/s. Poikkeusta on haettu Pyhtään kunnan Kaunissaaren kylässä olevan rakennuksen osittaisen purkamisen mahdollistamiseksi. Purkamisen seurauksena myös viereisellä kiinteistöllä sijaitseva rakennuksen osa olisi purettava. Purettavien osien tilalle rakennetaan uusi laajennus ja pohjoispuolen huonokuntoinen kuisti...
- Lakikirjasto > ArtikkelitWähä, Susanna: KHO:2017:114 – asemakaava – rakennussuojelu – kulttuurihistoriallisesti arvokkaat porrashuoneet3.1.2018Kirjoittaja käsittelee ratkaisua KHO:2017:114. Tapauksessa kaupunginvaltuusto oli hyväksynyt asemakaavan muutoksen, joka koski yhdeksää tonttia Helsingin Kruununhaan kaupunginosassa. Tonteilla sijaitsevissa kerrostaloissa oli yhteensä 28 kulttuurihistoriallisesti arvokasta porrashuonetta. Asemakaavan muutoksen tavoitteena oli suojella kulttuurihistoriallisesti merkittävät asuinkerrostalot ja samalla parantaa niiden esteettömyyttä. Asiassa oli korkeimmassa hallinto-oikeudessa ratkaistavana...
- Lakikirjasto > ArtikkelitJääskeläinen, Lauri: KHO:2017:98 – saunalautta – luvan tarve – rakennus vai liikuteltava laite – hallintopakko3.1.2018Kirjoittaja käsittelee ratkaisua KHO:2017:98. Tapauksessa Uudenkaupungin ympäristö- ja lupalautakunta velvoitti (17.11.2015) kiinteistön omistajan poistamaan määräpäivään mennessä luvattoman saunalautan 2 000 euron sakon uhalla. Turun hallinto-oikeus hylkäsi (2.11.2016) hylkäsi valituksen ja pidensi velvoitteelle asetettua määräaikaa. Korkein hallinto-oikeus myönsi valitusluvan, tutki valituksen ja hylkäsi sen. (Edilex-toimitus)
- Lakikirjasto > ArtikkelitJääskeläinen, Lauri: KHO:2017:100 – hävittämis- ja heikentämiskielto – luvaton verkkoliiteri – purkamisvelvoite – uhkasakon maksuun tuomitseminen21.12.2017Kirjoittaja käsittelee ratkaisua KHO:2017:100. Ratkaisussa Länsi-Turunmaan rakennuslautakunta oli (8.12.2010) velvoittanut purkamaan luvatta nykyisen Paraisten kaupungin alueelle rakennetun varastorakennuksen (verkkoliiteri) sakon uhalla. Purkamisvelvoite tuli lainvoimaiseksi KHO:n päätöksellä 22.11.2013. Velvoitteen täyttämiseksi asetettua määräaikaa oli pidennetty. Paraisten rakennuslautakunta, pyydettyään lausunnon ELY-keskukselta, tuomitsi (4.3.2015) maksettavaksi uhkasakon perus- ja...
- Lakikirjasto > ArtikkelitWähä, Susanna: KHO:2017:33 – asemakaava – liito-orava – uusi liito-oravaselvitys11.8.2017Kirjoittaja käsittelee ratkaisua KHO:2017:33. Tapauksessa asemakaavan ja asemakaavamuutoksen tavoitteena oli osoittaa 64 lomarakennuspaikkaa olemassa oleville lomarakennuksille ja 150 uutta lomarakennuspaikka. Kaavahanketta varten oli tehty inventointeja liito-oravien reviireistä. Inventoinneissa ei ollut löydetty merkkejä liito-oravan esiintymisestä kaava-alueella. Valittajat katsoivat, että alueella esiintyvää liito-oravaa ei ollut otettu riittävästi huomioon. Valittajat olivat tältä osin...
- Lakikirjasto > ArtikkelitWähä, Susanna : KHO 2014:42: Asemakaava – asuntola – kaavamuutoksen tarkoitus – mielenterveyskuntoutujien asumispaikka – pääkäyttötarkoitus – käyttötarkoituksen yksilöinti – indeksimerkintä – hoivapalveluiden tarjoaminen – selvitysten riittävyys19.6.2014Vuosikirjaratkaisussa on kysymys Espoon kaupunkisuunnittelulautakunnan asemakaavan muutosta koskevasta päätöksestä. Matinkylässä sijaitsevalle kaava-alueelle haluttiin mahdollistaa asuin- ja toimistorakennusten korttelialue, jolle saa sijoittaa asuntolatoimintaa. Kaavaselostuksen mukaan alueelle oli suunniteltu asumispalveluyksikkö mielenterveyskuntoutettaville. Vuosikirjaratkaisussa on kysymys asemakaavamerkinnän vaikutuksesta selvitysten riittävyyteen ja toisaalta asemakaavamerkinnän...
- Lakikirjasto > ArtikkelitWähä, Susanna: KHO 28.8.2012 taltio 2241 – Poikkeaminen, toimivalta, rantavyöhyke, käyttötarkoituksen muuttaminen, rakennus, laajentaminen8.1.2013Rantavyöhykkeellä olevan 297 neliömetrin suuruisen rakennuksen laajentamista 121 neliömetrillä ei ollut pidettävä vähäisenä. Kun rakennuksen käyttötarkoitus ei ollut asuminen, vaan koulutustoiminta, muutettaessa rakennuksen käyttötarkoitusta ja laajennettaessa sitä vähäistä enemmän, suunniteltu rakennushanke oli maankäytöllisiltä vaikutuksiltaan rinnastettava maankäyttö- ja rakennuslain 171 §:n 2 momentin 1 kohdassa tarkoitetun uuden asuinrakennuksen rakentamiseen rantavyöhykkeelle. Näin ollen...
- Lakikirjasto > ArtikkelitOesch, Rainer: Rakennuksen omistajan ja suunnittelijan välinen konflikti rakennusta muutettaessa23.7.2007Artikkelissa pohditaan rakennuksen omistajan tai haltijan ja suunnittelijan välistä konfliktia tilanteessa, jossa valmista tai keskeneräistä rakennusta halutaan muuttaa. Rakennus on tekijänoikeudellisessa mielessä teos ja tekijänoikeuslain mukaan rakennusta saa omistaja tekijän luvatta muuttaa, mikäli teknilliset tai tarkoituksenmukaisuussyyt sitä vaativat. Sallitun muuttamisen rajaa arvioidaan tässä kirjoituksessa oikeuskäytännön ja tekijänoikeusneuvoston ratkaisujen valossa. (Edilex-toimitus)
- Lakikirjasto > ArtikkelitKartio, Leena: Puolisoiden asuinrakennuksen omistus esineoikeuden ongelmana11.7.2007Rakentaminen tontille ei perusta rakentajalle minkäänlaista oikeutta kiinteistöön. Toisaalta kiinteistön omistajuus ei välttämättä liity mitenkään rakennuksen omistussuhteisiin. Ongelmat realisoituvat mm. puolisoiden rakentaessa omakotitaloa ja näissä tilanteissa osapuolten tarkoitus nousee ratkaisevaksi rakennuksen omistusoikeuden määrääväksi seikaksi. Kirjoituksessa pohditaan esineoikeudelliselta kannalta tällaisten omistustilanteiden syntyä ja ongelmia. (Edilex-toimitus)
- Lakikirjasto > ArtikkelitWallgren, Matias: KHO:n vuosikirjaratkaisu 2004:17 (Tilapäisen uudisrakennuksen rakentaminen rantavyöhykkeelle)15.3.2004KHO katsoi, että järven rannalla sijainnut perustamaton ja lämmittämätön kahvilakioski oli rakennus. Kun rakennus oli jo ollut paikallaan tilapäisen uudisrakennuksen luvassa sallitut viisi vuotta, sen paikallaan pysyttämistä oli pidettävä uuden rakennuksen rakentamisena. Poikkeusluvan uuden rakennuksen rakentamiseen ranta-alueelle, jolla ei ole voimassa asemakaavaa tai rakennusluvan myöntämisen perusteeksi määrättyä yleiskaavaa, myöntää alueellinen ympäristökeskus. Kunta ei siten voinut myöntää...