-
- Kunta
- Aloiteoikeus
- Järjestämisvastuu
- Kainuu
- Kunnallinen kansanäänestys
- Kunnallinen työmarkkinalaitos
- Kunnallisvalitus
- Kunnan ilmoitus
- Kunnan luottamushenkilö
- Kunnanhallitus
- Kunnanvaltuusto
- Kunta- ja palvelurakenne
- Kuntajako
- Kuntakonserni
- Kuntalaisaloite
- Kuntaraja
- Kuntaselvitys
- Kuntatalous
- Kuntavaali
- Kuntayhtymä
- Pormestari
- Pääkaupunkiseutu
- Kunta
Kunta
- Lakikirjasto > ArtikkelitMäättä, Kalle: Jätehuollon maksut – jätelain 9 luvun lähempää tarkastelua4.5.2023, Asiantuntija-artikkeliJätelain (646/2011) 9 luvussa on useita säännöksiä, joilla säädetään tarkemmin jätehuollon maksuista yleisesti tai maksun eräistä yksityiskohdista. Tämän ohella on otettava huomioon monet muut jätelain säännökset, joilla on merkitystä jätehuollon maksuista säänneltäessä. Tässä esityksessä on tarkoitus luoda katsaus tähän säädöskokonaisuuteen ja keskeisimpiin tulkintaongelmiin, joita nämä maksut ovat aiheuttaneet taikka voivat aiheuttaa. Artikkeli keskittyy lainopillisiin kysymyksiin. ...
- Lakikirjasto > ArtikkelitHernetkoski, Heidi: Kuntalain mukaisen palveluvelvoitteen avulla järjestettävät palvelut10.2.2023, Asiantuntija-artikkeliTässä artikkelissa tarkastellaan palveluvelvoitteen avulla toteutettavia palveluita kunnan itsehallinnon ja yleisen toimialan näkökulmasta sekä eurooppaoikeuden sääntelyn pohjalta. Artikkelin tutkimuskysymys on, minkälaisia tehtäviä ja palveluita voi kuulua kunnan yleiseen toimialaan, kun sitä tarkastellaan yleisiin taloudellisiin tarkoituksiin liittyvien palveluiden kontekstissa. Tutkimusote on lainopillinen, ja tavoitteena on selvittää voimassa olevan oikeuden sisältö...
- Lakikirjasto > ArtikkelitRuohonen, Janne – Salminen, Lassi – Vahtera, Veikko: Toimitusjohtajan hallitusjäsenyys kuntayhtiössä5.5.2022, Asiantuntija-artikkeliToimitusjohtajan toiminen hallituksen jäsenenä tai puheenjohtajana, eli niin sanottu duaalirooli, on keskeinen osakeyhtiön hyvään hallintoon liittyvä teema. Toimitusjohtajuuden ja hallituksen jäsenyyden yhdistämiskäytäntöä on tutkittu etenkin kansainvälisesti, ja järjestely on tavanomainen angloamerikkalaisessa yhtiökäytännössä. Suomalaisessa yhtiökäytännössä järjestely on epätavanomaisempi, eikä kotimaista tutkimusta aiheesta ole juuri tehty. Artikkelissa syvennytään...
- Lakikirjasto > ArtikkelitMuukkonen, Matti: Havaintoja suomalaisesta kunnallisoikeudellisesta tutkimuksesta – eli selvitys ja dokumentaatio siitä, mitä kaikkea alalla onkaan tähän mennessä tutkittu18.10.2021, Asiantuntija-artikkeliTässä tutkimuksessa selvitetään, millaista kunnallisoikeudellista tutkimusta Suomessa on aiemmin tehty. Oikeustieteellisten opinnäytetöiden arvostelussa yksi kriteereistä on se, kuinka hyvin opiskelija pystyy osoittamaan oman tutkimusalueensa tuntemuksen sekä suhteuttamaan työskentelynsä aiempaan tutkimukseen. Onkin yllättävää, ettei oikeustieteellisiin tutkimuksiin useinkaan sisälly erityisiä aikaisempaa tutkimusta kuvaavia jaksoja – muissa yhteiskuntatieteissä tämä on tavanomaista....
- Lakikirjasto > ArtikkelitMuukkonen, Matti: Kunnallis- ja kuntalakien soveltamisalojen kehityksestä23.9.2021, Asiantuntija-artikkeliTässä artikkelissa tarkastellaan sitä, miten kuntien peruslainsäädännön soveltamisalaa koskeva sääntely on historiallisesti kehittynyt. Artikkelissa tutkitaan aiempien säädöksien ja oikeuskirjallisuudessa esitettyjen näkemyksien avulla sitä, millainen käsitys lainsäätäjällä on mahdollisesti ollut siitä, mihin kuntia koskevaa lainsäädäntöä tulisi – ja miltä osin – soveltaa. Tarkastelu on rajattu voimassa olevaa kuntalakia edeltävään aikaan siten, että se alkaa 1860-luvulta. Kysymys...
- Lakikirjasto > ArtikkelitKorte, Atte: Kunnan toimivalta ja harkintavalta yleisellä ja erityisellä toimialalla – keskeisiä näkökohtia21.6.2021, Asiantuntija-artikkeliArtikkelissa esitetään väitöskirjan ”Kunnan toimivalta ja harkintavalta yleisellä ja erityisellä toimialalla” keskeiset taustakysymykset ja tulokset. Suomen perustuslain (731/1999) 121 §:ssä on säädetty kunnallisesta itsehallinnosta. Yksi keskeinen itsehallinnon osa on kunnan oikeus ottaa kuntalain (410/2015) 7.1 §:n mukaisesti hoidettavakseen erilaisia tehtäviä. Nämä tehtävät muodostavat kunnan yleisen toimialan, kun taas lakisääteiset tehtävät muodostavat kunnan erityistoimialan....
- Lakikirjasto > ArtikkelitMuukkonen, Matti – Laakso, Maritta: Vaikuttamistoimielimistä sekä niitä koskevan sääntelyn toteutuksesta Pohjois-Karjalan maakunnassa23.3.2021, Asiantuntija-artikkeliTässä artikkelissa käsitellään vaikuttamistoimielimiä sekä niitä koskevaa sääntelyä. Erityisesti mielenkiinto kohdistuu siihen, miten vaikuttamistoimielimiä koskeva sääntely on toteutettu. Tarkastelu rajoittuu tältä osin Pohjois-Karjalan maakuntaan ja sen kuntiin. Artikkelin tarkoituksena on täydentää kunnan hallinnon organisoitumista koskevaa tietoa. (Edilex-toimitus)
- Lakikirjasto > ArtikkelitRuohonen, Janne: Ajankohtaista – kuntayhtiöihin tarvitaan lisää asiantuntemusta28.12.2018, Asiantuntija-artikkeliKuntaomisteisten osakeyhtiöiden määrä on kasvanut viime vuosina nopeasti. Tällä hetkellä kuntayhtiöitä on Tilastokeskuksen tietojen mukaan yli 2200. Kuntayhtiöihin on siirretty merkittävä määrä varallisuutta. Kuntayhtiöiden määrällinen kasvu juontaa kilpailuoikeudesta: lähtökohtaisesti kilpailluilla markkinoilla toimivat kunnan toiminnot on yhtiöitettävä. Tällä pyritään turvaamaan yksityisen ja julkisen sektorin kilpailuneutraliteetti. Toisaalta yhtiöittäminen saattaa liittyä...
- Lakikirjasto > ArtikkelitMutanen, Anu: Itsehallinto valtiosääntöoikeudellisena käsitteenä julkishallinnon uudistuksissa – yhteistarkastelussa kuntien ja niitä suurempien alueiden itsehallinto22.5.2017, Asiantuntija-artikkeliArtikkelissa tutkitaan, minkä valtiosääntöoikeudellisen itsehallintokehityksen tuloksena perustuslain 121 §:n 4 momentin mukaisen maakunnallisen itsehallinnon rakentamiseen on tultu. Tässä tarkoituksessa käydään läpi aluekytkentäisen itsehallinnon käsitteen sisältöä, käyttötapaa ja kehitystä Suomen Hallitusmuodon (94/1919) ja Suomen perustuslain (731/1999) aikakaudella. Huomioon otetaan perustuslakien säännökset ja niihin liittyvä perustuslainsäätäjän tahto sekä perustuslakivaliokunnan...
- Lakikirjasto > ArtikkelitMuukkonen, Matti: Kunta ja sen oikeudelliset suhteet24.3.2017, Asiantuntija-artikkeliOikeushenkilöllisyys on edellytys sille, että kunta voi muodostaa oikeudellisesti merkityksellisiä suhteita muihin entiteetteihin. Kirjoituksessa todistetaankin ensin kunnan oikeushenkilöllisyys, minkä jälkeen siirrytään arvioimaan kunnan oikeudellisesti merkityksellisiä suhteita. Mikäli vastaus halutaan kysymykseen, mitä ovat kunnan oikeushenkilöllisyyden mahdollistamat oikeussuhteet, edellytetään näiden tosiasiallisten suhteiden tarkastelua. Kirjoituksen loppupuolella kiinnostuksen...
- Lakikirjasto > ArtikkelitKorte, Atte: Harkintavalta ja harkintavallan väärinkäyttö erityisesti kunnan elinkeinon tukemiseen liittyvässä toiminnassa9.12.2016, Väitöskirja-artikkeliArtikkelissa tarkastellaan viranomaisen harkintavaltaa ja sen väärinkäyttöä sekä harkintavallan väärinkäytön seurauksia erityisesti kunnan harjoittaman elinkeinotoiminnan tukemisen näkökulmasta. Kunnalla voi kuntalain (410/2015) 7.1 §:n mukaan olla tehtäviä, jotka se ottaa hoitaakseen itsehallintonsa nojalla. Yhden itsehallinnon nojalla hoidettavan tehtäväkentän muodostaa elinkeinotoiminnan tukeminen. Kunnan itsehallintoon kuuluvien tehtävien sääntely on varsin väljää, jonka vuoksi...
- Lakikirjasto > ArtikkelitKorte, Atte: Kohtuuttomuus viranomaisen harkintavallan rajoitusperiaatteena – erityisesti etuosto-oikeuden näkökulmasta6.11.2015, Asiantuntija-artikkeliArtikkelissa tarkastellaan kohtuuttomuutta viranomaisen harkintavallan rajoitusperiaatteena. Aihetta tarkastellaan yleisesti ja lähemmin erityisesti etuosto-oikeuden näkökulmasta. Tutkimustehtävänä on selvittää ensinnäkin, millä tavoin kohtuusnäkökulmat vaikuttavat viranomaisen harkintavaltaan. Lisäksi artikkelissa selvitetään, millaisissa tilanteissa etuosto-oikeuden käyttämistä on pidettävä etuostolain tarkoittamalla tavalla ilmeisen kohtuuttomana. Artikkelin alussa tarkastellaan...
- Lakikirjasto > ArtikkelitVoutilainen, Tomi – Kurvinen, Evgeniya: Kuntien tietohallinnon järjestäminen - vastuut ja rajoitteet ulkoistamisessa27.5.2015, Asiantuntija-artikkeliArtikkelissa selvitetään, mitä rajoituksia lainsäädäntö asettaa kunnille tietohallinnon tehtävien järjestämiselle ja tehtäviin sisältyvien palveluiden ulkoistamiselle. Erityisesti artikkelissa selvitetään kunnan tietohallinnon roolia ja suhdetta julkisten hallintotehtävien hoitamiseen sekä tähän liittyviä organisointikysymyksiä ja rajoitteita ulkoistamisessa. Ulkoistamisella artikkelissa tarkoitetaan kunnan tehtävien hoitamisen tai palvelutuotannon antamista tietyn kunnan organisaation...
- Lakikirjasto > ArtikkelitKorte, Atte: Kunnan etuosto-oikeus omaisuudensuojan ja viranomaisen toimivallan näkökulmasta12.2.2015, Asiantuntija-artikkeliTässä artikkelissa tarkastellaan etuosto-oikeuteen liittyviä toimivaltakysymyksiä. Etuostolaki on varsin vanha ja monet sen pykälistä ovat edelleen alkuperäisessä muodossaan. Lain säätämisen jälkeen on toteutettu mm. perusoikeusuudistus ja perustuslain kokonaisuudistus. Artikkelin tutkimustehtävä on selvittää täyttävätkö etuosto-oikeuslain toimivaltajärjestelyt hallinnon lainalaisuudesta johtuvat vaatimukset? Aihetta tarkastellaan aluksi omaisuudensuojan näkökulmasta, koska...
- Lakikirjasto > ArtikkelitEllilä, Kalevi: Kunnan omaishoidon tuki sosiaalipalveluna31.10.2011, Asiantuntija-artikkeliArtikkelissa tarkastellaan kunnallista omaishoidon tukea ja sen oikeudellisia perusteita. Keskeisenä tulkittavana säädöksenä on 1.1.2006 voimaan tullut laki omaishoidon tuesta (937/2005). Lain tarkoituksena on 1 §:n mukaan edistää hoidettavan edun mukaisen omaishoidon toteuttamista. Lailla pyritään turvaamaan riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut sekä hoidon jatkuvuus ja omaishoitajan työn tukeminen. Kunnallinen omaishoidon tuki on kuntalain (365/1995) 2 §:n 1 momentin mukaisesti kunnan...
- Lakikirjasto > ArtikkelitKoskinen, Seppo: Näkökohtia kunnanjohtajasopimuksessa sovitusta erokorvauksesta28.7.2011, Asiantuntija-artikkeliArtikkelissa käsitellään sitä, miltä osin kunnanjohtajasopimuksia voidaan pitää vain moraalisesti ja poliittisesti sitovina ja miltä osin niillä on juridista merkitystä. Laillinen sitovuus sopimuksilla on erorahojen osalta. Lisäksi Koskinen ottaa kantaa muun muassa siihen, keiden kunnan taholta voidaan katsoa olevan oikeutettuja tekemään johtajasopimus.
- Lakikirjasto > ArtikkelitRyynänen, Aimo: Kunnallinen itsehallinto hallintopolitiikan sivuraiteilla – Onko kunnista tulossa valtion tulosohjattuja paikallishallintoyksiköitä?15.12.2010, Asiantuntija-artikkeliTulevan hallinnonuudistuspolitiikan ja käynnistyvän kunnallislainsäädännön uudistamisen peruskysymyksen muodostaa käsitys kunnallisen itsehallinnon asemasta ja toimintaedellytyksistä. Artikkelissa tarkastellaan uudistushankkeita sen valossa, mikä merkitys kuntalaisten omavastuisuuteen perustuvalla kunnallisella itsehallinnolla on. Kirjoittaja tarkastelee valtion ja kuntien välistä suhdetta ja vastuunjakoa sekä antaa suosituksia, miten kunnallinen itsehallinto tulisi ottaa huomioon...
- Lakikirjasto > ArtikkelitKorte, Atte: Kuntien yhteistoiminta ja kunnanhallituksen ohjaus- ja valvontavalta18.11.2010, Asiantuntija-artikkeliKuntalain 51 §:ssä on säädetty otto-oikeudesta, joka antaa kunnanhallitukselle ja lautakunnille oikeuden ottaa käsiteltäväkseen alaisensa viranomaisen toimivaltaan siirretyn asian, jossa alempi viranomainen on tehnyt päätöksen. Artikkelissa tarkastellaan, millaisia rajoituksia otto-oikeuteen voidaan tehdä kuntien välisin sopimuksin ja miten erilaisten vaihtoehtojen vaikutuksia on arvioitava sekä millaisia ohjaus- ja valvontakeinoja yhteistoimintaan osallistuvien kuntien viranomaisilla on...
- Lakikirjasto > ArtikkelitRyynänen, Aimo: Kunnan toimintaympäristö muuttuu – tarvitaanko myös johtamisjärjestelmän uudistamista?12.9.2007, Asiantuntija-artikkeliKunnallisoikeudessa kunnan itsehallinto on tärkeä lähtökohta. Kunnallinen itsehallinto voidaan kuitenkin organisoida eri tavoin erilaisten normien asettamien reunaehtojen puitteissa. Artikkelissa arvioidaan kuntalaisten vaikuttamismahdollisuuksia ja selvitetään eroa poliittisen ja ammattijohtamisen välillä. Tästä päädytään myös pormestarijärjestelmän soveltuvuuden arviointiin kotimaisissa kunnissa ulkomaisten kokemusten pohjalta. (Edilex-toimitus)
- Lakikirjasto > ArtikkelitHeuru, Kauko: Kunta- ja palvelurakenneuudistus16.3.2007, Asiantuntija-artikkeli