Kaavoitus
- Lakikirjasto > ArtikkelitJääskeläinen, Lauri: KHO 2015:144 - Asemakaavan suojelumääräys - Poikkeaminen - Kattoikkunat19.1.2016, OikeustapauskommenttiTapauksessa oli kyse Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunnan myöntämästä poikkeuksesta kuuden kattoikkunan rakentamiseen kerrostalon ullakkoasuntoihin. Helsingin hallinto-oikeus kumosi kaupunkisuunnittelulautakunnan päätöksen. KHO kumosi HO:n päätöksen ja saattoi kaupunkisuunnittelulautakunnan päätöksen voimaan. Poikkeus oli myönnetty asemakaavamääräyksestä, jonka mukaan rakennuksessa ei saa tehdä sellaisia korjaus- tai muutostöitä, jotka tärvelevät vesikaton rakennustaiteellista tai...
- Lakikirjasto > ArtikkelitWähä, Susanna: KHO 2015:116 Kunnallisasia - Maankäyttö ja rakentaminen - Kunnanvaltuusto - Asemakaavaehdotuksen hylkääminen - Valituskelpoisuus - Valitusoikeus19.1.2016, OikeustapauskommenttiTapauksessa oli kyse kunnan, Metsähallituksen ja wpd Finland Oy:n tekemästä maankäyttösopimuksesta, jonka mukaan kunta käynnisti asemakaavahankkeen, joka mahdollisti 10–15 tuulivoimalan rakentamisen Metsähallituksen hallinnassa olevalle valtionmaalle. Kaavaa laadittiin tavanomaiseen tapaan yhteistyössä kunnan kanssa, mutta päätöksentekovaiheessa kunta päätti jättää asemakaavan hyväksymättä. Kunta perusteli päätöstään muun muassa sillä, että Mielmukkavaaran asemakaavaehdotus sijoittuu...
- Lakikirjasto > ArtikkelitWähä, Susanna: KHO 2015:95 - Asemakaava - Asemakaava-alueen rajaus - Kunnan kaavoitusmonopoli - Kunnan kehitys - Maanomistajien yhdenvertaisuus19.1.2016, OikeustapauskommenttiTapauksessa oli kyse asemakaavasta, jonka kunta oli hyväksynyt omistamansa tilan alueelle. Asemakaavassa oli osoitettu rakennusoikeutta pientaloasumiseen sekä katu- ja viheralueita. Asiassa oli kysymys siitä, oliko asemakaava lainvastainen sillä perusteella, että A:n ja B:n omistamaa 0,5 hehtaarin suuruista rakennettua tilaa ei ollut sisällytetty asemakaava-alueeseen. Tila sijaitsi asemakaava-alueen itäpuolella ja samalla yleiskaavassa osoitetulla asuntoalueella kuin kunnan omistama...
- Lakikirjasto > ArtikkelitJääskeläinen, Lauri: KHO 2015:69 - Johtojen sijoittaminen - Tuulivoimalapuistot - Maakaapelit - Yhdyskuntaa tai kiinteistöä palveleva johto toisen alueelle (MRL 161 §)19.1.2016, OikeustapauskommenttiKristiinankaupungin rakennustarkastaja jätti tutkimatta yhtiön hakemukset tuulivoimalakiinteistöjä palvelevien sähköjohtojen sijoittamisesta kiinteistöille. Tekninen lautakunta hylkäsi yhtiön oikaisuvaatimuksen, ja muutti rakennustarkastajan päätöstä siten, että hakemukset hylätään, koska ei ole yksiselitteisen selvää, soveltuuko maankäyttö- ja rakennuslain 161 § hakemukseen. Vaasan hallinto-oikeus kumosi teknisen lautakunnan päätöksen ja saattoi rakennustarkastajan päätöksen...
- Lakikirjasto > ArtikkelitJääskeläinen, Lauri: KHO:2015:62: Kellarien määrä – Lainsäädännön muutokset – Poikkeamisen tarve ja edellytykset6.7.2015, OikeustapauskommenttiKirjoittaja kommentoi tapausta KHO:2015:62, jossa oli kyse hakemuksesta asemakaavasta poikkeamisesta siten, että paritaloon rakennettaisiin toinen kellarikerros. Helsingin rakennuslautakunta, Helsingin hallinto-oikeus sekä korkein hallinto-oikeus kaikki hylkäsivät hakemuksen. Molemmat oikeusasteet lähtivät kirjoittajan mukaan siitä, ettei hankkeen mahdollinen sallittavuus aiemman lainsäädännön turvin ulota oikeudellista vaikutusta hankkeen ratkaisuhetkeen. Sillä, että hanke olisi ehkä...
- Lakikirjasto > ArtikkelitWähä, Susanna: KHO: 6.2.2015 Taltio 311: Asemakaavan muutosta koskeva valitus – rakennussuojelu – riittävät selvitykset25.5.2015, OikeustapauskommenttiKirjoituksessa käsitellään tapausta, jossa Kuopion kaupunginvaltuusto oli päätöksellään hyväksynyt Kuopion 2. kaupunginosaa koskevan asemakaavan muutoksen. Pohjois-Savon ELY-keskukselle oli tehty esitystä Työnkulman suojelemisesta rakennusperinnön suojelemista annetun lain nojalla. ELY-keskus päätti, ettei se määrää Työnkulmaa suojeltavaksi. Suomen kommunistisen puolueen Kuopion osasto ry. valitti hallinto-oikeuteen, joka kumosi kaupunginvaltuusto päätöksen. KHO hylkäsi kaupungin...
- Lakikirjasto > ArtikkelitWähä, Susanna: KHO: 5.12.2014: Taltio 3873: Rakennuskieltoa koskeva valitus – yhdistyksen valitusoikeus – Malmin lentokenttä25.5.2015, OikeustapauskommenttiKirjoituksessa käsitellään tapausta, jossa Helsingin kaupunginhallitus oli määrännyt osan 38. kaupunginosan (Malmi, Malmin lentokenttä) ja 41. kaupunginosan (Suurmetsä, Tattarisuo) alueista rakennuskieltoon yleiskaavan laatimista varten. Yhdistys Malmin lentokentän ystävät ry. valitti Helsingin hallinto-oikeuteen, joka jätti valituksen tutkimatta. Korkein hallinto-oikeus tutki yhdistyksen valituksen ja hylkäsi sen.
- Lakikirjasto > ArtikkelitJääskeläinen, Lauri: KHO:2015:16: Ranta-alue – lomarakennuskokonaisuuden korvaaminen – toimivalta25.5.2015, OikeustapauskommenttiLauri Jääskeläinen kommentoi tapausta KHO: 2015:16, jossa oli kyse kahden lomarakennuksen, saunan, vierasmajan, yhdistetyn saunan ja vierasmajan sekä vajan rakentamiseen saman tilan alueelle ilman MRL 72.1 §:ssä tarkoitettua kaavaa. Hallinto-oikeus oli kumonnut alkuperäisen poikkeuksen rakentamiselle myöntämisen. KHO hylkäsi valituksen eikä hallinto-oikeuden lopputulosta muutettu. (Edilex-toimitus)
- Lakikirjasto > ArtikkelitJääskeläinen, Lauri: KHO: 3.12.2014 Taltio 3845: Purkamislupa – kaavassa suojeltu rakennus – pakottava syy25.5.2015, OikeustapauskommenttiLauri Jääskeläinen kommentoi tapausta KHO:3.12.2014 Taltio 3845, jossa oli kyse entisen Lehtoniemen työväentalon purkamisesta, joka oli luokiteltu vuoden 2000 asemakaavassa kulttuurihistorian kannalta merkittäväksi rakennukseksi. KHO katsoi, kuten hallinto-oikeuskin, ettei purkamiselle ollut pakottavaa syytä ja hylkäsi valituksen. (Edilex-toimitus)
- Lakikirjasto > ArtikkelitWähä, Susanna: KHO:2014:109 Asemakaava – kaavamääräysten yksityiskohtaisuus – elinympäristön viihtyisyys – kaupungin valitus – hallinto-oikeuden päätöksen kumoaminen19.12.2014, OikeustapauskommenttiKemin kaupunginvaltuusto oli päätöksellä hyväksynyt Ruutinrannan puistoa ja Ruutisaaren viheralueita koskevan asemakaavan ja asemakaavamuutoksen. Luonnonsuojeluyhdistys asiakumppaneineen vaati valituksessaan valtuuston päätöksen kumoamista muun muassa sillä perusteella, ettei kaavoituksessa ole laadittu maankäyttö- ja rakennusasetuksen 1 §:n edellyttämiä riittäviä selvityksiä kaavan vaikutuksesta kaupunkikuvaan, kulttuuriperintöön ja rakennettuun ympäristöön. Hallinto-oikeus on...
- Lakikirjasto > ArtikkelitJääskeläinen, Lauri: KHO:2014:143 Majoitustoiminta – epätyypilliset vuokrasuhteet loma-asuntokäyttöön – asemakaavan vastaisuus – hallintopakko19.12.2014, OikeustapauskommenttiKotkan ympäristölautakunta kielsi käyttämästä kiinteistöä majoitustoimintaan. Kouvolan hallinto-oikeus hylkäsi valituksen ympäristölautakunnan päätöksestä. Korkein hallinto-oikeus hylkäsi valituksen, hallinto-oikeuden päätöksen lopputulosta ei muutettu. Tapauksessa oli kysymys sen oikeuskysymyksen ratkaisemisesta, voitiinko yksinomaista majoitustoimintaa pitää asemakaavan mukaisena pääkäyttötarkoituksena. Lyhytkestoinen loma-asuminen on eittämättä eri asia kuin kaavassa sallittu...
- Lakikirjasto > ArtikkelitJääskeläinen, Lauri: KHO:2014:80 Ryhmäkoti – rakennuslupa – sosiaalitointa palvelevien tilojen osuus – asemakaavanmukaisuus19.12.2014, OikeustapauskommenttiTapauksessa oli kysymys Tornion, Keminmaan ja Tervolan rakennustarkastajan myöntämästä rakennusluvasta asumispalvelusäätiölle yhdeksän asuntoa käsittävälle, ryhmäkodille sekä rivitalolle. Korkein hallinto-oikeus kumosi hallinto-oikeuden päätöksen rakennustarkastajan päätöksen kumoamisesta. Arvioitavaksi tuli kaavamerkintöjen tulkitseminen: esillä olevassa tapauksessa kaava osoitti puolet rakennusoikeudesta sosiaalitointa palvelevia tiloja varten. Näitä tiloja voisi kaavamerkintäopas...
- Lakikirjasto > ArtikkelitWähä, Susanna: KHO 2014:42: Asemakaava – asuntola – kaavamuutoksen tarkoitus – mielenterveyskuntoutujien asumispaikka – pääkäyttötarkoitus – käyttötarkoituksen yksilöinti – indeksimerkintä – hoivapalveluiden tarjoaminen – selvitysten riittävyys19.6.2014, OikeustapauskommenttiVuosikirjaratkaisussa on kysymys Espoon kaupunkisuunnittelulautakunnan asemakaavan muutosta koskevasta päätöksestä. Matinkylässä sijaitsevalle kaava-alueelle haluttiin mahdollistaa asuin- ja toimistorakennusten korttelialue, jolle saa sijoittaa asuntolatoimintaa. Kaavaselostuksen mukaan alueelle oli suunniteltu asumispalveluyksikkö mielenterveyskuntoutettaville. Vuosikirjaratkaisussa on kysymys asemakaavamerkinnän vaikutuksesta selvitysten riittävyyteen ja toisaalta asemakaavamerkinnän...
- Lakikirjasto > ArtikkelitJääskeläinen, Lauri: KHO 2014:43: Asuntolarakennus – rakennuslupa – valituskielto – asemakaavanmukaisuus19.6.2014, OikeustapauskommenttiAsiassa on kysymys sen tulkinnanvaraisen kysymyksen ratkaisemisesta, onko rakennusluvalla sallittu hanke voimassa olevan asemakaavan mukainen. Varsinaiseksi asiakysymykseksi asiassa muodostui hankkeen kaavanmukaisuus. Rakennuslupa myönnettiin asuntolaksi nimetylle rakennukselle, jossa on tarkoitus järjestää palveluasumista mielenterveyskuntoutujille. Arvioinnissaan KHO on myös ottanut huomioon sen mahdollisen häiriön, joka asuntolatoiminnalle voisi syntyä sitä kautta, että samalle...
- Lakikirjasto > ArtikkelitWähä, Susanna: KHO 2013:184: Tuulivoimarakentaminen – yleiskaava – selvitysten riittävyys – kohtuuton haitta14.5.2014, OikeustapauskommenttiVuosikirjaratkaisun kohteena on kahta osayleiskaavaa koskevat päätökset koskien Sodankylän ja Kittilän kuntien alueelle sijoittuvaa Kuolavaara-Keulakkopään tuulipuistohanketta. Kaavojen tarkoituksena on mahdollistaa 20 tuulivoimalaa käsittävän tuulipuiston rakentaminen. Valituksessaan Rovaniemen hallinto-oikeudelle yksityishenkilö A oli katsonut, että yleiskaavan ja tuulipuistohankkeen vaikutuksia ei ole tutkittu ja analysoitu riittävässä määrin Lomajärven kyläyhteisön osalta. KHO totesi...
- Lakikirjasto > ArtikkelitWähä, Susanna: KHO:2013:87 – Asemakaava, ranta-asemakaava, yleiskaavan ohjausvaikutus, yleiskaavan lainvoimaisuus15.11.2013, OikeustapauskommenttiTapauksessa on kysymys Savonlinnan kaupunginvaltuuston hyväksymästä Tynkkylänjoen ranta-asemakaavasta. Laaditussa kaavassa oli osoitettu loma-asuntojen korttelialueita ja matkailua palvelevien rakennusten korttelialueita, joille rakennusoikeutta oli osoitettu yhteensä 11 200 kerrosneliömetriä. Kaava-alueen laajuus oli 95 hehtaaria. Yksityishenkilöiden valituksessa korkeimmalle hallinto-oikeudelle vaadittiin kaavapäätöksen kumoamista muun muassa yleiskaavan vastaisena, liian massiivisen...
- Lakikirjasto > ArtikkelitJääskeläinen, Lauri: KHO:2013:100 – Rakennuslupa, rakennuksen soveltuminen ympäristöönsä, kaavaselostuksen sitovuus15.11.2013, OikeustapauskommenttiTapauksessa KHO:2013:100 käsitellyssä rakennushankkeessa oli kyse kahden asuinkerrostalon rakentamisesta tontille, joka oli asemakaavassa osoitettu asuinkerrostalojen ja palvelukeskuksen korttelialueeksi vanhusten asumista varten. Asemakaavamääräyksen mukaan uudisrakennusten massoittelun, kattomuotojen ja julkisivujen jäsentelyn, materiaalien ja värien tuli olla Tapiolan vanhalle asuinalueelle luonteenomaisia. Asemakaavamääräyksen sanamuoto ei edellyttänyt, että rakennus vastaisi...
- Lakikirjasto > ArtikkelitWähä, Susanna: KHO:2013:55 – Asemakaava, kunta, viranhaltija, esteellisyys, puolueettomuuden vaarantuminen muusta erityisestä syystä, valtakunnallisesti merkittävä rakennettu kulttuuriympäristö15.11.2013, OikeustapauskommenttiTässä KHO:n vuosikirjaratkaisussa oli kysymys Rovaniemen kaupunginvaltuuston hyväksymästä asemakaavan muutoksesta, jolla oli tarkoitus mahdollistaa asuin-, liike- ja toimistorakennusten rakentaminen Ounaskosken yläasteen koulurakennuksen paikalle Rovaniemen keskustassa. Alueelle oli osoitettu rakennusoikeutta noin sadalle uudelle asunnolle. Vuosikirjaratkaisuksi tapaus päätyi apulaiskaupunginjohtajan esteellisyyden arvioinnin vuoksi, mutta päätös on mielenkiintoinen myös kaavahankkeen...
- Lakikirjasto > ArtikkelitHovila, Ilari: Maankäyttöstrategiat kunnan maapolitiikan oikeudellisessa ohjauksessa7.5.2013, Asiantuntija-artikkeliArtikkelin tarkoituksena on systematisoida maankäyttöstrategioita ja paikantaa ne osaksi maapolitiikan toteuttamisen oikeudellista prosessia. Tutkimuskysymyksinä esitetään: millaista oikeudellista merkitystä lähinnä informaatio-ohjaukseksi luokiteltavat maankäyttöstrategiat voivat saada ja millainen käytännön merkitys näillä instrumenteilla on kunnan maapolitiikan hoitamisessa?
- Lakikirjasto > ArtikkelitJääskeläinen, Lauri: KHO 2013:15 - Hävittämis- ja heikentämiskielto - Pohjanlepakko - Lisääntymis- ja levähdyspaikka - Rakennuksen purkaminen3.5.2013, OikeustapauskommenttiTapauksessa oli kyse Kaarinan kaupungin hakemuksesta saada luonnonsuojelulain 49.3 §:n mukainen lupa poiketa pohjanlepakon lisääntymis- ja levähdyspaikan suojelusta rintamamiestalon purkamisen mahdollistamiseksi ja tontin ottamiseksi asemakaavan mukaiseen käyttöön. Turun hallinto-oikeus hylkäsi kaavoitus- ja rakennuslautakunnan valituksen ELY-keskuksen päätöksestä, ja KHO pysytti HO:n päätöksen. Päätöksen perusteluissa korostettiin, että suojelu on tarkoitettu toteuttavaksi tiukasti,...
- Lakikirjasto > ArtikkelitWähä, Susanna: KHO 2012:67 - Yleiskaava - Valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet - Helsingin seudun erityis-tavoitteet - Maakuntakaavan ohjausvaikutus - Joukkoliikenteen järjestäminen - Suhde asemakaavoitukseen29.4.2013, OikeustapauskommenttiVuosikirjaratkaisu koskee Espoon kaupunginvaltuuston hyväksymää osayleiskaavaa. ELY-keskuksen ja lukuisten yksityishenkilöiden valituksesta hallinto-oikeus kumosi kaupunginvaltuuston päätöksen kaavasta, ja korkein hallinto-oikeus pysytti HO:n ratkaisun. Kaavaa laadittaessa ei ollut otettu riittävästi huomioon joukkoliikenteen tarkoituksenmukaista järjestämistä suunnitellulle asuinalueelle, eikä suunnitelma siten ollut lainmukainen voimassa olevien säännösten näkökulmasta.
- Lakikirjasto > ArtikkelitWähä, Susanna: KHO:2012:41 – yleiskaava - yleiskaavamääräys - loma-asuntoalue - pysyvä asuminen - vaikutusten selvittäminen8.11.2012, OikeustapauskommenttiVuosikirjaratkaisussa on kyse Tammisaaren (nykyisen Raaseporin) kaupunginvaltuuston hyväksymästä rantayleiskaavasta. Kaupungin päätöksestä valitti 5 yksityishenkilöä ja ympäristökeskus (nykyisin ELY-keskus). Hallinto-oikeus kumosi ympäristökeskuksen valituksesta rantayleiskaavan loma-asuntoalueita (RA-1) koskevan kaavamääräyksen osalta ja korkein hallinto-oikeus pysytti hallinto-oikeuden ratkaisun.
- Lakikirjasto > ArtikkelitWähä, Susanna: KHO:2011:54 – Yleiskaava23.5.2012, OikeustapauskommenttiUuden asuinalueen osayleiskaavassa oli kaksi tilaa osoitettu pääosin virkistysalueeksi (V) ja tilojen alueella sijaitseva lampi ympäristöineen luonnonsuojelualueeksi (SL). Toisin kuin Helsingin hallinto-oikeus, KHO katsoi V- ja SL-alueiden osoittamiselle olleen maankäytölliset perusteet. Ratkaisussa otettiin kantaa myös siihen perustuuko osayleiskaava riittäviin tutkimuksiin ja selvityksiin. Muualla kuin valittajien kahdella tilalla sijaitseva, asuntoalueeksi (A) osoitettu alue oli...
- Lakikirjasto > ArtikkelitWähä, Susanna: KHO:2011:86 – Yleiskaava, ohjausryhmä20.1.2012, OikeustapauskommenttiKirjoituksessa käsitellään ratkaisua KHO:2011:86, jonka kohteena ovat Kittilän kunnanvaltuuston hyväksymät Levin ympäristön osa-alueita 1 ja 2 koskevat osayleiskaavat. Osa-alueiden pinta-ala oli yhteensä 75 000 hehtaaria, josta maa- ja metsätalousalueeksi oli osoitettu noin 50 000 hehtaaria ja uusiksi matkailupalvelujen aluevarauksiksi noin 140 hehtaaria. Kittilän kunnan hakemalle Levin ympäristön matkailumaiseman ja maankäytön kehittämishankkeelle oli myönnetty Euroopan...
- Lakikirjasto > ArtikkelitJääskeläinen, Lauri: KHO:2011:83 – Ikkunoiden uusiminen, asemakaavallinen suojelu20.1.2012, OikeustapauskommenttiKirjoituksessa käsitellään ratkaisua KHO:2011:83. Kysymys on linjaratkaisusta, jossa korkein hallinto-oikeus näyttää selkeästi omaksuneen uuden, suojelumyönteisemmän tulkintapolitiikan. Oikeudellisessa arvioinnissaan KHO totesi, kuinka rakennusmateriaalit ja julkisivujen yksityiskohdat ovat oleellinen osa suojeltavan rakennuksen arkkitehtuuria ja suojeltavaa kokonaisuutta. Suojelumääräyksessä ei ole nimenomaista mainintaa alkuperäisten rakennusmateriaalien käytöstä julkisivujen...
- Lakikirjasto > ArtikkelitWähä, Susanna: KHO:2011:61 – Rantayleiskaava13.1.2012, OikeustapauskommenttiKirjoitus käsittelee ratkaisua KHO:2011:61. Kunnanvaltuusto oli päätöksellään hyväksynyt rantayleiskaavan, johon sisältyi kyläkeskus, ranta-aluetta noin 60 km sekä noin 120 km pituinen jokilaakson ranta-alue. Kyläkeskuksen ulkopuolisilla ranta-alueilla rantaosayleiskaavan mitoitus oli 3,2 rakennuspaikkaa muunnettua rantaviivakilometriä kohden ja rakennuspaikkoja oli noin 480. Kaavalla ei ollut mitoitettu eikä osoitettu valtion hallinnoimien rantojen rakennusoikeuksia. Korkein...
- Lakikirjasto > ArtikkelitWarsta, Matias – Ekroos, Ari: Mielipiteitä valitusoikeudesta kaava- ja rakennuslupa-asioissa14.12.2006, Asiantuntija-artikkeliArtikkelin aiheena on maankäyttö- ja rakennuslain (MRL, 132/1999) mukaisten kaava- ja rakennuslupa-asioiden muutoksenhaku ja valitusoikeus. Aihetta tarkastellaan keväällä 2006 tehdyn, ympäristöministeriön alueidenkäytön osaston tilaaman kyselytutkimukseen pohjalta.
- Lakikirjasto > ArtikkelitVuola, Lasse – Wallgren, Matias: KHO 2005:33: Poikkeaminen käyttötarkoitusta koskevasta kaavamääräyksestä ja toimivaltakysymykset15.11.2005, Oikeustapauskommentti
- Lakikirjasto > ArtikkelitWallgren, Matias: KHO:2005:17: Rakennetun ympäristön suojelu ja asemakaavoitus12.8.2005, OikeustapauskommenttiTapauksessa oli hyväksytty asemakaavan muutos, joka edellytti kolmen vanhan varastorakennuksen purkamista. KHO piti asemakaavan muutoksen voimassa siitä huolimatta, että se katsoi ainakin vanhimmalla rakennuksella olevan kulttuurihistoriallista merkitystä. Oikeustapauskommentin kirjoittaja toteaa, että vaikka maankäyttö- ja rakennuslaissa olevat asemakaavan sisältövaatimukset on sinänsä kirjoitettu ehdottomaan muotoon, vaatimusten ristiriitaisuus myönnetään jo hallituksen esityksessä ja...
- Lakikirjasto > ArtikkelitWallgren, Matias: Suunnittelutarvealueesta määrääminen rakennusjärjestyksessä ja määräämisen perusteleminen (KHO 2005:3)5.7.2005, OikeustapauskommenttiTapauksessa KHO kumosi hallinto-oikeuden päätöksen ja palautti voimaan kunnanvaltuuston hyväksymän rakennusjärjestyksen, jossa kaikki asemakaavoittamattomat alueet oli osoitettu suunnittelutarvealueeksi. Hallinto-oikeuden mukaan suunnittelutarvealueeksi osoittaminen ei ollut perustunut riittäviin tutkimuksiin ja selvityksiin, mutta KHO piti kunnan selvityksiä ja perusteluja riittävinä. Ratkaisu osoittaa ensinnäkin, että suunnittelutarvealueeksi voidaan osoittaa laajakin alue. Toiseksi...
- Lakikirjasto > ArtikkelitWallgren, Matias: KHO:2005:4: Asemakaavoitus ja golfkenttätoiminta27.6.2005, OikeustapauskommenttiTapauksessa KHO ei hyväksynyt asemakaavaa, jossa oli varattu alue golfkentälle ja jätetty sen viereen pääosin 20 m leveä puistovyöhyke. KHO perusteli päätöstään ohikulkijoiden turvallisuudella, seutukaavan virkistysaluevyöhykkeen yhtenäisyydellä ja pohjavesien suojelulla. Turvallisuuden osalta oikeustapauskommentin kirjoittaja pitää ratkaisua muodollisena. KHO ei ottanut huomioon asemakaavan selostuksessa mainittuja suoja-aitoja, sillä ne eivät kuuluneet varsinaiseen asemakaavaan....
- Lakikirjasto > ArtikkelitWallgren, Matias: Maankäyttösopimukset ja kaavoitus (KHO 2005:5)7.4.2005, OikeustapauskommenttiValittajan tilalle oli osoitettu asemakaavassa vähemmän rakennusoikeutta ja enemmän virkitysalueita kuin kaava-alueen toisessa osassa oleville alueille, joiden omistajat olivat tehneet kaupungin kanssa maankäyttösopimuksen. KHO:n mukaan perustuslain yhdenvertaisuusperiaatetta ei ollut rikottu, sillä myös yleiskaavassa alueiden välillä oli eroja ja saadun selvityksen perusteella asemakaavassa oleville eroille oli hyväksyttävät maankäytölliset perusteet. Näin ollen erot eivät perustuneet...
- Lakikirjasto > ArtikkelitWallgren, Matias: Rantarakentamisen edellytyksistä (KHO:2004:105)1.2.2005, OikeustapauskommenttiTapauksessa valittajat eivät saaneet muuttaa lomarakennusta vakituiseksi asunnoksi. Oikeustapauskommentin kirjoittajan mukaan KHO:n päätös osoittaa, että yleiskaavamerkintöjä, jotka täyttävät maankäyttö- ja rakennuslain 72.1 §:n vaatimukset, on pääsääntöisesti pidettävä ehdottomina MRL 43.2 §:n tarkoittamalla tavalla, ja jos rakentaminen ei kaikilta osin ole näiden kaavamerkintöjen mukaista, tulee rakentamista varten saada kunnan MRL 171.1 §:n nojalla myöntämä poikkeamispäätös....
- Lakikirjasto > ArtikkelitWallgren, Matias: KHO:n vuosikirjaratkaisu 2003:60 (Kaupan suuryksikön toteuttaminen maakuntakaavoituksella)5.1.2004, OikeustapauskommenttiMaankäyttö- ja rakennuslain mukaan vähittäiskaupan suuryksikön saa sijoittaa vain maakunta- tai yleiskaavassa keskustatoiminnoille tarkoitetulle alueelle tai asemakaavassa erityisesti tätä tarkoitusta varten osoitetulle alueelle. Tässä tapauksessa KHO katsoi, että maakuntavaltuusto oli merkinnyt maakuntakaavassa alueen keskustatoimintojen alueeksi vain, jotta sinne voitaisiin sijoittaa vähittäiskaupan suuryksikkö. Tarkoituksena ei todellisuudessa ollut keskusta-alueen luominen. KHO ei...
- Lakikirjasto > ArtikkelitWallgren, Matias: KHO:n vuosikirjaratkaisu 2003:26 (Elinkeinonharjoittajan valitusoikeus kaava-asiasta)29.10.2003, OikeustapauskommenttiTapauksessa yksityinen elinkeinonharjoittaja harjoitti elinkeinoa vuokratuissa tiloissa kunnassa, jossa hän ei asunut. Kaupunginvaltuusto oli päättänyt asemakaavan muuttamisesta siten, että sen rakennuksen purkaminen, jossa vuokrattu liikehuoneisto sijaitsi, tuli mahdolliseksi. KHO:n mukaan elinkeinonharjoittajalla ei ollut oikeutta tehdä kunnallisvalitusta asianosaisena eikä myöskään kunnan jäsenenä. Päätöksen mahdollinen vaikutus elinkeinonharjoittajaan ei ollut luonteeltaan välitöntä....
- Lakikirjasto > ArtikkelitWallgren, Matias: KHO:n ratkaisu 11.2.2003 t. 294 (Polttonesteiden jakeluasema ja pohjaveden suojelu)9.5.2003, OikeustapauskommenttiKHO:n ratkaisun mukaan I luokan pohjavesialueella vuodesta 1965 toimineen polttonesteiden jakeluaseman koko toiminnalle tuli hakea ympäristölupaa, kun asemalle asennettiin uusia polttonestesäiliöitä. Toiminnanharjoittaja vetosi luottamuksensuojaan ja siihen, että alue oli asemakaavassa varattu huoltoasemalle. Oikeustapauskommentin kirjoittajan mukaan päätös osoittaa, että myös vanhoilla toimipaikoilla joudutaan hakemaan lupaa koko toiminnalle, jos pilaantumisen vaaraa aiheuttava...
- Lakikirjasto > ArtikkelitWallgren, Matias: KHO:n vuosikirjaratkaisu 2003:2 (Ehdoton rakentamisrajoitus ja toimenpidelupa)6.5.2003, OikeustapauskommenttiTapauksessa oli kyse suunnittelutarveratkaisun tarpeesta ja ehdottoman rakentamisrajoituksen merkityksestä toimenpidelupa-asiassa sekä ympäristönsuojeluyhdistysten valitusoikeudesta. Vanhan lain (rakennuslaki) aikaisesta oikeuskäytännöstä ja uutta lakia (maankäyttö- ja rakennuslaki) koskevasta oikeuskirjallisuudesta poiketen KHO katsoi, että suunnittelutarvelainsäädäntö voi tulla sovellettavaksi toimenpidelupa-asiassa. Käsiteltävässä tapauksessa suunnittelutarveratkaisulle ei kuitenkaan...
- Lakikirjasto > ArtikkelitWallgren, Matias: KHO:n ratkaisu 12.12.2002 T. 3294 (Valitusoikeus)11.3.2003, OikeustapauskommenttiEnsisijaisesti valitusoikeus kaavapäätöksestä määräytyy kuntalain 92 §:n perusteella. Kuntalain mukaan valitusoikeus on asianosaisilla ja heidän lisäkseen kunnan jäsenillä, jotka voivat olla myös oikeushenkilöitä. Myös rekisteröidyllä paikallisella tai alueellisella yhteisöllä on maankäyttö- ja rakennuslain 191 §:n 2 momentin mukaan toimialaansa kuuluvissa asioissa toimialueellaan oikeus valittaa kaavan hyväksymistä koskevasta päätöksestä. Toimialan ja toimialueen käsitteitä ei...
- Lakikirjasto > ArtikkelitWallgren, Matias: KHO:n vuosikirjaratkaisu 2002:79 (Rantarakentaminen)13.2.2003, OikeustapauskommenttiMaankäyttö- ja rakennuslain 72 §:n 6 momentissa säädetään siitä, milloin hakijalle tulee myöntää lupa poiketa 1 momentissa asetetusta rantavyöhykkelle rakentamista koskevasta rajoituksesta. 6 momentissa todetaan kuitenkin, että se ei koske alueita, joiden kohdalla on 2 momentin mukainen suunnittelutarve rantaan tukeutuvan loma-asutuksen järjestämiseksi. Korkein hallinto-oikeus katsoi saamansa selvityksen perusteella, että alueella oli 2 momentissa tarkoitettu suunnittelutarve....
- Lakikirjasto > ArtikkelitWallgren, Matias: KHO:n vuosikirjaratkaisu 2002:78 (Liito-orava ja yleiskaavoitus)5.2.2003, OikeustapauskommenttiKHO katsoi, ettei alueita voitu osoittaa yleiskaavalla asuntorakentamiseen, kun alueilla oli tehty liito-oravahavaintoja eikä liito-oravan kulkureittejä ja liito-oravan suojeluun liittyviä kysymyksiä ollut selvitetty riittävästi. Oikeustapauskommentin kirjoittajan mukaan KHO:n päätös osoittaa, että luontodirektiivistä seuraava ja luonnonsuojelulain 49 §:stä ilmenevä lajisuojelu on tietyissä tilanteissa otettava huomioon myös yleiskaavoituksessa, eikä sitä voida sivuuttaa vedoten...
- Lakikirjasto > ArtikkelitWallgren, Matias: KHO:n vuosikirjaratkaisu 2002:73 (Purkamislupa, rakennussuojelu)9.1.2003, OikeustapauskommenttiTapauksessa haettiin purkamislupaa vanhalle koulurakennukselle alueella, jossa asemakaavana oli 15 vuotta vanha rakennuskaava ja siihen 5 vuotta sitten vahvistettu liikennejärjestelyjä koskeva muutos. KHO totesi, että kun otettiin huomioon kunnan velvollisuus pitää asemakaavat ajan tasalla, maankäyttö- ja rakennuslain 139 §:n 1 momentissa tarkoitettuja purkamisluvan myöntämisen edellytyksiä ei voitu katsoa olevan olemassa ainakaan, ennen kuin rakennuksen suojelemista koskeva, erikseen...
- Lakikirjasto > ArtikkelitWallgren, Matias: KHO:n vuosikirjaratkaisu 2002:60 (Rakennuskielto ja suunnittelutarveratkaisu)22.11.2002, OikeustapauskommenttiTapauksessa oli kysymys hakemuksesta saada rakentaa talo alueelle, jolla oli voimassa rakennuskielto asemakaavan laatimiseksi. KHO kumosi hallinto-oikeuden päätöksen, jossa oli katsottu, ettei rakennuskiellossa olevalle alueelle rakentamista koskevaan hakemukseen sovellettaisi suunnittelutarvealuetta koskevia rakennusluvan edellytyksiä. KHO:n mukaan rakennuskielto ei poista suunnittelutarvetta. Oikeustapauskommentin kirjoittaja toteaa, että myös rakennuslain aikaisessa oikeuskäytännössä...
- Lakikirjasto > ArtikkelitWallgren, Matias: KHO:n ennakkopäätös 2002:48 (Vuosaari)16.9.2002, OikeustapauskommenttiVuosaaren satama-alue oli ehdotettu otettavaksi Natura 2000 -verkostoon luontodirektiivin mukaisena SCI-alueena ja ilmoitettu lintudirektiivin mukaiseksi SPA-alueeksi. Uudenmaan liiton maakuntavaltuusto hyväksyi 28.12.1999 §:n 32 kohdalla Vuosaaren satamaa ja sen liikenneyhteyksiä koskevan seutukaavan ja seutukaavan muutoksen ja alisti päätöksen ympäristöministeriön vahvistettavaksi. Ympäristöministeriö hylkäsi 24.1.2002 päätöksellään asiaa koskevat valitukset ja vahvisti...
- Lakikirjasto > ArtikkelitMäkinen, Eija: Kaavan toteuttamiskustannukset - kaavoitusarvomaksu - sääntelyn vaihtoehdoista5.3.2002, Asiantuntija-artikkeliEduskunta edellytti uutta maankäyttö- ja rakennuslakia säätäessään, että maankäyttösopimusten sekä kaavoitukseen ja sen toteuttamiseen liittyvien kustannusten perimisen tarkemman sääntelyn tarve selvitetään. Tähän toimeksiantoon perustuva ympäristöministeriön kaavojen toteuttamistoimikunnan työ on päättymässä helmikuun lopussa. Toimikunnan tehtävänä on laatia tarpeelliset selvitykset kaavan toteuttamisvastuiden ja yhdyskuntarakentamisen rahoitusjärjestelmien kehittämiseksi. Mikäli...