Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Pääsy PDF-dokumenttiin vaatii sisäänkirjautumisen.

Vertaisarvioitu

Ongelmalähtöisen oppimisen edut ja haasteet oikeustieteen opetuksessa

Tiilikka, Päivi

Artikkelit 7.11.2012, Asiantuntija-artikkeli

Tiivistelmä

Artikkelissa tarkastellaan ongelmalähtöistä oppimista eli problem based learning (PBL) -opetusmenetelmää, jonka ajatuksena on, että opiskelija oppii paremmin asettaessaan itse oppimistavoitteensa sekä etsiessään itse tietoa ja soveltaessaan sitä konkreettiseen oikeasta elämästä kumpuavaan oikeusongelmaan. Tämä poikkeaa perinteisessä luento-opetuksessa käytetystä menetelmästä, jossa opettaja ”syöttää” tietoa passiivisina kuunteleville opiskelijoille. Monista hyvistä puolistaan huolimatta ongelmalähtöinen oppiminen on suomalaisessa oikeustieteen opetuksessa varsin vähän käytetty opetusmuoto. Koska muun muassa vuorovaikutuksen puute, tiedon "siirtämiseen" perustuva opetustapa ja opettajakeskeisyys on nähty oikeustieteen opetuksen ongelmiksi, artikkelissa pohditaan, voisiko PBL:stä olla apua näiden ongelmien ratkaisemiseksi.

    Lisätiedot
  • Edilex-sarja 2012/44

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.