Tiedonhallinnan yleissääntelyn soveltamisesta kunnan varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen organisaatiorakenteessa
Sariola, Meri 25.6.2025, Asiantuntija-artikkeli
Artikkelissa tutkitaan, ovatko tiedonhallinnan yleissääntelystä johtuvat erilaiset organisatoriset käsitteet yhteensovitettavissa kuntalaista (410/2015), varhaiskasvatuslaista (540/2018) ja perusopetuslaista (628/1998) johtuvaan kunnan hallinto- ja palvelurakenteeseen. Artikkelissa tutkitaan julkisen hallinnon tiedonhallinnasta annettua lakia (906/2019, tiedonhallintalaki), viranomaisten toiminnan julkisuudesta annettua lakia (621/1999, julkisuuslaki), arkistolakia (831/1994) sekä Euroopan unionin yleinen tietosuoja-asetusta (EU) 2016/679). Tutkimuksen perusteella tiedonhallinnan yleissääntelystä johtuvat organisatoriset käsitteet eivät ole kaikilta osiltaan yhteensovitettavissa. Tutkimuksen havaintona on, että tiedonhallinnan yleissääntely muodostaa soveltamisalaltaan monimutkaisen ja osin epäsymmetrisen kokonaisuuden suhteessa kuntaorganisaatioon. Julkisuuslain mukainen kunnallisen viranomaisen määritelmä on monilta osilta tulkinnanvarainen. Kuntalaissa puolestaan ei ole määritelty kunnan viranomaisen käsitettä, minkä vuoksi ei ole selkeää, milloin mikäkin toimielin tai viranhaltija toimii julkisuuslaissa tarkoitettuna viranomaisena. Tutkimuksessa esitetään tulkintaa siltä osin, miten rekisterinpitäjyys kuntaorganisaatiossa määräytyy.Tutkimuksen perusteella tulkinta kunnasta yhtenä rekisterinpitäjänä ei ole mahdollinen nykyisen sääntelyn valossa. Siinä kunta ei ole viranomainen ja tehtävät kohdennetaan kunnan viranomaisen hoidettavaksi. Kunnissa tulisi rekisterinpitäjyyden määräytymisessä huomioida tiedonhallinnan yleissääntely kokonaisuutena. Tiedonhallintalain 4 §:n 2 momentin tiedonhallintayksikön johdon tehtävät kohdentavat kunnan johdolle rekisterinpitäjän tehtäviä huolimatta siitä, miten kunnan viranomaistehtävät muutoin on organisoitu kunnan viranomaisille. Tutkimuksen perusteella kyseeseen voi kunnassa tulla myös kahden tai useamman kunnan viranomaisen yhteisrekisterinpitäjyys, mikäli varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen tehtäviä on organisoitu muulle tai muille kunnan viranomaisille kuin kunnan tiedonhallintayksikön johtona toimivalle viranomaiselle.
Avainsanat: Kunta, Tiedonhallinta, Varhaiskasvatus, Perusopetus, Viranomainen, Julkisuuslain mukainen viranomainen, Tiedonhallintayksikkö, Arkistonmuodostaja, Rekisterinpitäjä
- Asiasanat
- Perusopetus - Rekisterinpitäjä - Varhaiskasvatus - Viranomainen
Linkit
- Säädökset > EU-lainsäädäntö EPNAs (EU) 2016/679 EPNAs (EU) 2016/679 luonnollisten henkilöiden suojelusta henkilötietojen käsittelyssä sekä näiden tietojen vapaasta liikkuvuudesta ja direktiivin 95/46/EY kumoamisesta (yleinen tietosuoja-asetus) (GDPR) 27.4.2016
- Säädökset > Lainsäädäntö831/1994Arkistolaki
- Säädökset > Lainsäädäntö628/1998Perusopetuslaki
- Säädökset > Lainsäädäntö621/1999Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta
- Säädökset > Lainsäädäntö410/2015Kuntalaki
- Säädökset > Lainsäädäntö540/2018Varhaiskasvatuslaki (pääosin voimassa 1.9.2018 alkaen)
- Säädökset > Lainsäädäntö906/2019Laki julkisen hallinnon tiedonhallinnasta
- UutisetVierashuoneessa informaatio-oikeuden väitöskirjatutkija Meri Sariola: Rekisterinpitäjyyden määräytymisestä kunnassaKorkeimman hallinto-oikeuden (KHO) tuoreessa ennakkopäätöksessä KHO 2025:29 käsiteltiin perusopetuksen järjestäjän henkilötietojen käsittelyä sähköisellä opetusalustalla. Euroopan unionin yleisen tietosuoja-asetuksen (EU) 2016/679 (jälj. tietosuoja-asetus) 6 artiklan mukaan lakisääteinen velvoite on yksi mahdollinen henkilötietojen käsittelyperuste. Tarkalleen ottaen lakisääteisestä velvoitteesta on säädetty tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan c alakohdassa, jonka perusteella käsittely on lainmukaista, jos se on tarpeen rekisterinpitäjän lakisääteisen velvoitteen noudattamiseksi. Ennakkopäätöksessä oli kysymys erityisesti siitä, täyttääkö henkilötietojen käsittely sähköisellä opetusalustalla lakisääteisen velvoitteen edellytykset perusopetuksessa, jotta se voisi toimia henkilötietojen käsittelyperusteena EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen mukaisella tavalla.