Hakutulokset
- Uutiset
16.4.2024 14.40
Turistibussien kuljettajat: neuvostolta uutta lainsäädäntöä työolojen parantamiseksiNeuvosto on hyväksynyt tarkistuksen ajo- ja lepoaikoja satunnaisen henkilöliikenteen alalla koskeviin vuoden 2006 sääntöihin. Tarkoituksena on parantaa satunnaista linja-autoliikennettä Euroopassa tarjoavien kuljettajien liikenneturvallisuutta ja työoloja. Asetuksen hyväksynnän myötä tarkistetun asetuksen teksti julkaistaan EU:n virallisessa lehdessä lähiviikkoina, ja asetus tulee voimaan 20 päivän kuluttua julkaisemisesta. - Uutiset
16.4.2024 11.15
MML: Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia on helppo parantaa – tie kannattaa perustaa yksityistietoimituksessaTuulivoimayhtiöiden ja maanomistajien kannattaa sopia teiden käytöstä nykyistä tehokkaammalla tavalla. Näin tieto sovitun tien käytöstä tuulivoimapuiston alueelle näkyy kaikille kiinteistörekisterissä yksiselitteisellä tavalla. - Uutiset
12.4.2024 8.00
Lähetetyistä työntekijöistä annettun lakiin muutoksia 1.5.2024Muutokset koskevat muun muassa tiettyjä hallinnollisia vaatimuksia, joita lähetetyistä työntekijöistä annettu laki sisältää, sekä lähetetyn työntekijän suojelua epäasialliselta kohtelulta. Lakiin on lisätty lähetetyn työntekijän suojelemiseksi uusi säännös, joka koskee vastatoimien kieltoa ja kiellon rikkomisesta seuraavaa vahingonkorvausvelvollisuutta. Tieliikenteen sääntelyn osalta on tehty lähinnä selkeyttäviä muutoksia lakiin sekä parannuksia työsuojeluviranomaisen valvontaedellytyksiin. Muutosten taustalla ovat rikkomusmenettelyt, jotka Euroopan komissio on käynnistänyt Suomea vastaan. - Uutiset
5.4.2024 12.20
Traficom: Kitkarenkaiden merkinnät kannattaa tarkistaa vaihdon yhteydessäTalvirenkaita on käytettävä keliperusteisesti maaliskuun loppuun, mutta niitä saa tarvittaessa käyttää sen jälkeenkin. Tänä keväänä renkaidenvaihdon yhteydessä kannattaa tarkistaa talvirenkaiden merkinnät, sillä lumipitomerkintä pitää löytyä henkilö- tai pakettiauton kitkarenkaasta 1.12.2024 alkaen. - Uutiset
4.4.2024 11.30
Hallinto-oikeus: Liikennevirhemaksu oli voitu määrätä - asian oikeudellisen arvioinnin kannalta ei ollut merkitystä sillä, että tiehen maalattua merkintää ei ollut lumisten keliolosuhteiden vuoksi näkynyt - navigaattorin ilmoittamat lukemat eivät myöskään antaneet aihetta arvioida asiaa toisinAjoneuvon suurimman sallitun nopeuden 60 kilometriä tunnissa osoittavan nopeusrajoitusmerkin voimassaolo oli tieliikennelain liitteen 3.3 mukaisesti päättynyt tieliikennelain liitteen 3.5 mukaiseen taajamamerkkiin E22. Koska suurin sallittu nopeus kyseisen valvontapisteen kohdalla oli tieliikennelain mukaisen taajamamerkin mukaisesti ollut 50 kilometriä tunnissa, asian oikeudellisen arvioinnin kannalta ei ollut merkitystä sillä, että tiehen maalattua merkintää ei ollut lumisten keliolosuhteiden vuoksi näkynyt. Ajoneuvon navigaattorin ilmoittamat lukemat eivät myöskään antaneet aihetta arvioida asiaa toisin. (Ei lainvoim. 4.4.2024) - Uutiset
2.4.2024 13.25
Lausuntopyyntö 19. toukokuuta 2024 saakka: Muutoksia liikenteen palveluista annetun lain tietosääntelyynLiikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja luonnoksesta hallituksen esitykseksi, jolla muutettaisiin liikenteen palveluista annetun lain tietosääntelyä. Esityksellä tehtäisiin yksittäisiä muutoksia lakiin muun muassa EU-sääntelyn johdosta. Lausuntoja voi antaa 19.5.2024 saakka. Liikenteen ja logistiikan tietojen saatavuuden ja yhteentoimivuuden varmistaminen ja siten data-avaruuskehityksen vauhdittaminen liikennesektorilla ovat Suomen digitaalisessa kompassissa asetettuja digitaalisen infrastruktuurin tavoitteita. - Uutiset
28.3.2024 12.12
Arviomuistio lausunnoille 17. toukokuuta 2024 saakka: Tieliikenteen automaatio edellyttää lakimuutoksiaLiikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja arviomuistiosta, joka koskee tieliikenteen automaation edellyttämiä lainsäädäntömuutoksia Suomessa. Arviomuistiosta voi antaa lausuntoja 17.5.2024 saakka. Arviomuistio sisältää ehdotuksia lainsäädäntömuutoksiksi, joiden tarkoitus on mahdollistaa automaattisten ajoneuvojen käyttö yleisillä teillä Suomessa. Samalla säilytettäisiin liikenneturvallisuuden korkea taso. Arviomuistio sisältää alustavien lakiehdotusten päälinjaukset. Säädösvalmistelu jatkuu arviomuistiosta saadun palautteen avulla. - Uutiset
27.3.2024 8.28
Traficom: Sähköautojen latauspiste pitää asentaa tiettyihin ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin viimeistään 31. joulukuuta 2024Olemassa olevaan rakennukseen, joka ei ole asuinkäytössä, ja joiden yhteydessä on yli 20 pysäköintipaikkaa rakennuksen sisällä tai samalla kiinteistöllä, pitää asentaa sähköauton latauspiste viimeistään 31.12.2024. - Uutiset
25.3.2024 13.11
Laivayhtiöiden on ilmoitettava Traficomille EU:n päästökauppajärjestelmään kuuluvista aluksistaanPäästökaupan velvoitteita noudattavan laivayhtiön, jonka vastaava hallinnointiviranomainen Suomi on, tulee toimittaa komission täytäntöönpanoasetuksen (2023/2599) mukaiset tiedot hallinnoimistaan aluksistaan Liikenne ja viestintävirasto Traficomille. Viraston tiedotteessa kerrotaan, miten tiedot tulee toimittaa. - Uutiset
25.3.2024 9.00
Näkökyky: EUT tulkitsi ajokorttidirektiiviäEnnakkoratkaisupyyntö esitettiin asiassa, jossa silmälääkäri oli katsonut, ettei WU kykenee kuljettamaan C- ja CE-luokkiin kuuluvia ajoneuvoja. - Uutiset
22.3.2024 15.00
EUT: Matkustajan katsotaan hyväksyneen lentolipun hinnan korvauksen matkasetelillä, jos hän on lentoliikenteen harjoittajan verkkosivuilla olevaa lomaketta täyttäessään luopunut lipun hinnan korvaamisesta rahanaTämä edellyttää, että lentoliikenteen harjoittaja on antanut matkustajalle rehellisesti selkeät ja täydelliset tiedot eri menettelytavoista, jotka matkustajalla on käytettävissään palautuksen saamiseksi. - Uutiset
22.3.2024 11.48
Vierashuoneessa oa. ma. professori, OTT Kalle Määttä: Ylikuormamaksu – kun oikeudenalat eivät puhu keskenään?Voidaan kyseenalaistaa vallitseva näkemys siitä, että ylikuormamaksu olisi kategorisesti vähennyskelvoton menoerä elinkeinoverotuksessa. Kyseessähän ei ole millään tavoin rangaistuksen luonteinen seuraamus, vaan hyötykonfiskaation korvaava seuraamus. Oikeustilan epämääräisyys johtunee siitä, että yksittäisiä lakeja säädettäessä ei aina oteta tarvittavassa määrin huomioon muita lakeja sekä niitä koskevia lain esitöitä ja oikeuskäytäntöä, kirjoittaa OTT Kalle Määttä Edilexin Vierashuoneessa ja Lakikirjastossa julkaistussa artikkelissa. - Uutiset
21.3.2024 10.00
Kuluttajariitalautakunta: Miehistön jäsenen odottamatonta sairastumista ennen lennon lähtöä ei ollut pidettävä asetuksessa tarkoitettuna poikkeuksellisena olosuhteenaMatkustajan tarkoituksena oli matkustaa lennolla AY1436 Berliinistä Helsinkiin 30.8.2021. Lento peruutettiin ja matkustaja reititettiin uudelleen Amsterdamin kautta Helsinkiin, minne hän saapui noin 19 tuntia alkuperäistä saapumisaikaansa myöhemmin. Lentoyhtiö, joka olisi suorittanut peruutetun lennon, ilmoitti peruuttamisen syyksi miehistön jäsenen yllättävän sairastumisen. Asiassa oli erimielisyyttä matkustajan oikeudesta Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 261/2004 mukaiseen vakiokorvaukseen. Kuluttajariitalautakunta suositti, että lentoyhtiö maksaa matkustajalle 250 euron vakiokorvauksen. - Uutiset
20.3.2024 15.25
Toisin kuin käräjäoikeus, hovioikeus katsoi ettei törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen syyllistynyt ollut vastuussa poliisiauton vaurioitumisestaV:n aikeet ja liikennetilanne olivat olleet myös pysäyttämistä tehneen poliisimiehen havaittavissa. Tuomiossa selostettuihin seikkoihin nähden hovioikeus katsoi, ettei voimakeinojen käyttäminen V:n pysäyttämiseksi olleet välttämätöntä eivätkä poliisiauton törmäyksestä syntyneet vauriot olleet seurausta V:n tahallisesta tai tuottamuksellisesta toiminnasta, vaan poliisimiehen virkatoimesta. (Vailla lainvoimaa 20.3.2024) - Uutiset
19.3.2024 12.50
AVI: Ammattikuljettajien ajo- ja lepoaikojen noudattamisessa ei näy kehitystä parempaan suuntaanTyösuojelutarkastajat havaitsivat ajo- ja lepoaikarikkomuksia viime vuonna kolmella neljästä tarkastetuista kuljetusyrityksistä. Eniten laiminlyötiin kuljettajien taukoja. Ajopiirturien vakavaa väärinkäyttöä havaittiin lähes joka toisessa tarkastetussa yrityksessä. Kokonaisuutena laiminlyöntien kokonaismäärissä ei ole tapahtunut kehitystä parempaan suuntaan viime vuosina. - Uutiset
13.3.2024 10.38
Talousoikeuden professori Ari Ekroos, projektijohtaja Ilkka Niskanen ja Partner Leena Roiko: Melun hetkellinen enimmäistaso ratahankkeessa (KHO 2023:128)Ratasuunnitelman hyväksymisasioita koskevaa oikeuskäytäntöä on niukasti. Korkein hallinto-oikeus antoi kuitenkin 22.12.2023 päätöksen (KHO 2023:128), jossa oikeudellisesti mielenkiintoista oli aineellisoikeudellisesti ratamelu ja menettelyllisesti ratasuunnitelmaa koskeva päätöksenteko. Asiassa kyse oli Tampereen henkilöjunien huoltoratapihaa koskevasta ratalain (110/2007) mukaisesta ratasuunnitelman meluselvitysten riittävyydestä sekä toimenpiteistä, jotka ratasuunnitelmassa tulisi esittää hankkeesta aiheutuvan melun vaikutusten poistamiseksi tai vähentämiseksi. Päätöksessä määritettiin myös raja-arvot tavoiteltavalle melutasolle tietylle kiinteistölle. - Uutiset
12.3.2024 15.34
Tulli: Suomessa olevien, Venäjälle rekisteröityjen autojen tulee poistua viimeistään 15.3.2024Suomessa olevat, Venäjälle rekisteröidyt autot on vietävä pois Euroopan unionin alueelta viimeistään 15.3.2024. Poikkeuksena ovat opiskelijoiden ja määräaikaisella, voimassaolevalla työsopimuksella työskentelevien omistamat autot, jotka voivat vielä jäädä Suomeen tietyin ehdoin. Poikkeus koskee myös EU:n pakoteasetuksen perusteella Suomessa olevia autoja. - Uutiset
7.3.2024 9.23
Lausuntokierros ilmailulain muuttamisesta alkaaLiikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja hallituksen esitysluonnoksesta ilmailulain muuttamisesta ja siihen liittyviksi laeiksi. Esitysluonnoksen tavoitteena on toimeenpanna EU:n 55-valmiuspaketin lentoliikennettä koskevaa sääntelyä. Lakimuutoksilla osoitettaisiin toimivaltaiset viranomaiset ja niiden tehtävät sekä säädettäisiin seuraamusjärjestelmästä. Lausuntoja voi antaa 3.4.2024 asti. - Uutiset
6.3.2024 11.32
Hovioikeus arvioi liikennevahingon aiheuttaneen tunnistetun perävaunun vastuuperusteen määräytymistä - käräjäoikeuden tuomio kumottiinHO:ssa asiassa oli kysymys siitä, määräytyikö liikennevahingon aiheuttaneen tunnistetun perävaunun vastuuperuste liikennevakuutuslain 33 §:n 1 momentin mukaisesti riippumatta siitä, että se oli liikennevahingon tapahtuessa ollut kytkettynä tuntemattomaksi jääneeseen vetoautoon, sekä siitä, oliko kyse liikennevakuutuslain 44 §:ssä tarkoitetusta liikennevahinkotapahtumasta. (Vailla lainvoimaa 6.3.2024) - Uutiset
6.3.2024 9.00
Apulaisoikeusasiamies otti kantaa lentoaseman turvatarkastuksen jonotusaikoihinAOA:n käsityksen mukaan Finavian tulee pitää huoli sekä siitä, että turvatarkastuksen jonotusajat eivät ylitä asetettua enintään 15 minuutin tavoiteaikaa, kuin myös siitä, että erot Priority-palvelun ja normaalin turvatarkastuslinjan jonotusajoissa eivät kasva siten merkittäviksi, että matkustajien tasapuolinen kohtelu vaarantuisi.