Hakutulokset
- Uutiset
22.4.2024 12.44
Uudistetut Traficomin katsastuksen vikatilastot on julkaistu – miltei joka viides sähköauto hylättiinSuomessa tehtiin vuonna 2023 yli 2,1 miljoonaa henkilöauton määräaikaiskatsastusta, joista 28,2% päättyi hylkäykseen. Hylkäysprosentti pysyi lähes muuttumattomana edellisvuoteen verrattuna. Samaan aikaan sähköautojen katsastuksissa todettiin merkittävää lisäystä niin katsastusten määrässä kuin hylkäysprosenteissakin. Vuodessa sähköautojen hylkäysprosentti on kasvanut lähes 7 prosenttiyksikköä, nousten 11,7 prosentista 18,4 prosenttiin. - Uutiset
16.4.2024 14.40
Turistibussien kuljettajat: neuvostolta uutta lainsäädäntöä työolojen parantamiseksiNeuvosto on hyväksynyt tarkistuksen ajo- ja lepoaikoja satunnaisen henkilöliikenteen alalla koskeviin vuoden 2006 sääntöihin. Tarkoituksena on parantaa satunnaista linja-autoliikennettä Euroopassa tarjoavien kuljettajien liikenneturvallisuutta ja työoloja. Asetuksen hyväksynnän myötä tarkistetun asetuksen teksti julkaistaan EU:n virallisessa lehdessä lähiviikkoina, ja asetus tulee voimaan 20 päivän kuluttua julkaisemisesta. - Uutiset
16.4.2024 11.15
MML: Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia on helppo parantaa – tie kannattaa perustaa yksityistietoimituksessaTuulivoimayhtiöiden ja maanomistajien kannattaa sopia teiden käytöstä nykyistä tehokkaammalla tavalla. Näin tieto sovitun tien käytöstä tuulivoimapuiston alueelle näkyy kaikille kiinteistörekisterissä yksiselitteisellä tavalla. - Uutiset
12.4.2024 8.00
Lähetetyistä työntekijöistä annettun lakiin muutoksia 1.5.2024Muutokset koskevat muun muassa tiettyjä hallinnollisia vaatimuksia, joita lähetetyistä työntekijöistä annettu laki sisältää, sekä lähetetyn työntekijän suojelua epäasialliselta kohtelulta. Lakiin on lisätty lähetetyn työntekijän suojelemiseksi uusi säännös, joka koskee vastatoimien kieltoa ja kiellon rikkomisesta seuraavaa vahingonkorvausvelvollisuutta. Tieliikenteen sääntelyn osalta on tehty lähinnä selkeyttäviä muutoksia lakiin sekä parannuksia työsuojeluviranomaisen valvontaedellytyksiin. Muutosten taustalla ovat rikkomusmenettelyt, jotka Euroopan komissio on käynnistänyt Suomea vastaan. - Uutiset
5.4.2024 12.20
Traficom: Kitkarenkaiden merkinnät kannattaa tarkistaa vaihdon yhteydessäTalvirenkaita on käytettävä keliperusteisesti maaliskuun loppuun, mutta niitä saa tarvittaessa käyttää sen jälkeenkin. Tänä keväänä renkaidenvaihdon yhteydessä kannattaa tarkistaa talvirenkaiden merkinnät, sillä lumipitomerkintä pitää löytyä henkilö- tai pakettiauton kitkarenkaasta 1.12.2024 alkaen. - Uutiset
4.4.2024 11.30
Hallinto-oikeus: Liikennevirhemaksu oli voitu määrätä - asian oikeudellisen arvioinnin kannalta ei ollut merkitystä sillä, että tiehen maalattua merkintää ei ollut lumisten keliolosuhteiden vuoksi näkynyt - navigaattorin ilmoittamat lukemat eivät myöskään antaneet aihetta arvioida asiaa toisinAjoneuvon suurimman sallitun nopeuden 60 kilometriä tunnissa osoittavan nopeusrajoitusmerkin voimassaolo oli tieliikennelain liitteen 3.3 mukaisesti päättynyt tieliikennelain liitteen 3.5 mukaiseen taajamamerkkiin E22. Koska suurin sallittu nopeus kyseisen valvontapisteen kohdalla oli tieliikennelain mukaisen taajamamerkin mukaisesti ollut 50 kilometriä tunnissa, asian oikeudellisen arvioinnin kannalta ei ollut merkitystä sillä, että tiehen maalattua merkintää ei ollut lumisten keliolosuhteiden vuoksi näkynyt. Ajoneuvon navigaattorin ilmoittamat lukemat eivät myöskään antaneet aihetta arvioida asiaa toisin. (Ei lainvoim. 4.4.2024) - Uutiset
2.4.2024 13.25
Lausuntopyyntö 19. toukokuuta 2024 saakka: Muutoksia liikenteen palveluista annetun lain tietosääntelyynLiikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja luonnoksesta hallituksen esitykseksi, jolla muutettaisiin liikenteen palveluista annetun lain tietosääntelyä. Esityksellä tehtäisiin yksittäisiä muutoksia lakiin muun muassa EU-sääntelyn johdosta. Lausuntoja voi antaa 19.5.2024 saakka. Liikenteen ja logistiikan tietojen saatavuuden ja yhteentoimivuuden varmistaminen ja siten data-avaruuskehityksen vauhdittaminen liikennesektorilla ovat Suomen digitaalisessa kompassissa asetettuja digitaalisen infrastruktuurin tavoitteita. - Uutiset
28.3.2024 12.12
Arviomuistio lausunnoille 17. toukokuuta 2024 saakka: Tieliikenteen automaatio edellyttää lakimuutoksiaLiikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja arviomuistiosta, joka koskee tieliikenteen automaation edellyttämiä lainsäädäntömuutoksia Suomessa. Arviomuistiosta voi antaa lausuntoja 17.5.2024 saakka. Arviomuistio sisältää ehdotuksia lainsäädäntömuutoksiksi, joiden tarkoitus on mahdollistaa automaattisten ajoneuvojen käyttö yleisillä teillä Suomessa. Samalla säilytettäisiin liikenneturvallisuuden korkea taso. Arviomuistio sisältää alustavien lakiehdotusten päälinjaukset. Säädösvalmistelu jatkuu arviomuistiosta saadun palautteen avulla. - Uutiset
27.3.2024 8.28
Traficom: Sähköautojen latauspiste pitää asentaa tiettyihin ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin viimeistään 31. joulukuuta 2024Olemassa olevaan rakennukseen, joka ei ole asuinkäytössä, ja joiden yhteydessä on yli 20 pysäköintipaikkaa rakennuksen sisällä tai samalla kiinteistöllä, pitää asentaa sähköauton latauspiste viimeistään 31.12.2024. - Uutiset
25.3.2024 9.00
Näkökyky: EUT tulkitsi ajokorttidirektiiviäEnnakkoratkaisupyyntö esitettiin asiassa, jossa silmälääkäri oli katsonut, ettei WU kykenee kuljettamaan C- ja CE-luokkiin kuuluvia ajoneuvoja. - Uutiset
22.3.2024 11.48
Vierashuoneessa oa. ma. professori, OTT Kalle Määttä: Ylikuormamaksu – kun oikeudenalat eivät puhu keskenään?Voidaan kyseenalaistaa vallitseva näkemys siitä, että ylikuormamaksu olisi kategorisesti vähennyskelvoton menoerä elinkeinoverotuksessa. Kyseessähän ei ole millään tavoin rangaistuksen luonteinen seuraamus, vaan hyötykonfiskaation korvaava seuraamus. Oikeustilan epämääräisyys johtunee siitä, että yksittäisiä lakeja säädettäessä ei aina oteta tarvittavassa määrin huomioon muita lakeja sekä niitä koskevia lain esitöitä ja oikeuskäytäntöä, kirjoittaa OTT Kalle Määttä Edilexin Vierashuoneessa ja Lakikirjastossa julkaistussa artikkelissa. - Uutiset
20.3.2024 15.25
Toisin kuin käräjäoikeus, hovioikeus katsoi ettei törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen syyllistynyt ollut vastuussa poliisiauton vaurioitumisestaV:n aikeet ja liikennetilanne olivat olleet myös pysäyttämistä tehneen poliisimiehen havaittavissa. Tuomiossa selostettuihin seikkoihin nähden hovioikeus katsoi, ettei voimakeinojen käyttäminen V:n pysäyttämiseksi olleet välttämätöntä eivätkä poliisiauton törmäyksestä syntyneet vauriot olleet seurausta V:n tahallisesta tai tuottamuksellisesta toiminnasta, vaan poliisimiehen virkatoimesta. (Vailla lainvoimaa 20.3.2024) - Uutiset
19.3.2024 12.50
AVI: Ammattikuljettajien ajo- ja lepoaikojen noudattamisessa ei näy kehitystä parempaan suuntaanTyösuojelutarkastajat havaitsivat ajo- ja lepoaikarikkomuksia viime vuonna kolmella neljästä tarkastetuista kuljetusyrityksistä. Eniten laiminlyötiin kuljettajien taukoja. Ajopiirturien vakavaa väärinkäyttöä havaittiin lähes joka toisessa tarkastetussa yrityksessä. Kokonaisuutena laiminlyöntien kokonaismäärissä ei ole tapahtunut kehitystä parempaan suuntaan viime vuosina. - Uutiset
12.3.2024 15.34
Tulli: Suomessa olevien, Venäjälle rekisteröityjen autojen tulee poistua viimeistään 15.3.2024Suomessa olevat, Venäjälle rekisteröidyt autot on vietävä pois Euroopan unionin alueelta viimeistään 15.3.2024. Poikkeuksena ovat opiskelijoiden ja määräaikaisella, voimassaolevalla työsopimuksella työskentelevien omistamat autot, jotka voivat vielä jäädä Suomeen tietyin ehdoin. Poikkeus koskee myös EU:n pakoteasetuksen perusteella Suomessa olevia autoja. - Uutiset
6.3.2024 11.32
Hovioikeus arvioi liikennevahingon aiheuttaneen tunnistetun perävaunun vastuuperusteen määräytymistä - käräjäoikeuden tuomio kumottiinHO:ssa asiassa oli kysymys siitä, määräytyikö liikennevahingon aiheuttaneen tunnistetun perävaunun vastuuperuste liikennevakuutuslain 33 §:n 1 momentin mukaisesti riippumatta siitä, että se oli liikennevahingon tapahtuessa ollut kytkettynä tuntemattomaksi jääneeseen vetoautoon, sekä siitä, oliko kyse liikennevakuutuslain 44 §:ssä tarkoitetusta liikennevahinkotapahtumasta. (Vailla lainvoimaa 6.3.2024) - Uutiset
5.3.2024 11.10
Hovioikeus: Toistuvasti kulkuneuvon kuljettamiseen oikeudetta syyllistyneen yhdyskuntapalvelun tuomitsemiselle oli esteYhdyskuntapalvelu on pääsääntö silloin, kun sen tuomitsemisen edellytykset täyttyvät. Yhdyskuntapalvelun esteeksi voivat kuitenkin muodostua muun ohella ehdottomat vankeusrangaistukset ja aikaisemmat yhdyskuntapalvelurangaistukset. Aikaisempien rangaistusten merkitystä arvioitaessa tulee ottaa huomioon muun muassa niiden lukumäärä ja ankaruus sekä aikaisempien rikosten vakavuus, uusimisnopeus ja aika, joka teoista on kulunut. Mitä pidemmästä ajanjaksosta on kysymys, sitä pienempi on aikaisempien rangaistusten merkitys. (KKO 2017:66, kohta 11.) (Vailla lainvoimaa 5.3.2024) - Uutiset
5.3.2024 9.17
KHO: Ajokieltoa ei voitu määrätä sillä perusteella, ettei valittaja ollut toimittanut aikaisemman ajo-oikeutensa aikana vaadittua lääkärinlausuntoaPoliisilaitos oli määrännyt muutoksenhakijan ajokieltoon vuonna 2022 sen vuoksi, ettei hän ollut toimittanut häneltä vuonna 2014 edellytettyä erikoislääkärin lausuntoa. Asiassa oli ratkaistavana, oliko muutoksenhakija voitu tällä perusteella määrätä ajokieltoon, kun otettiin huomioon, että hänelle oli vuonna 2022 myönnetty uusi ajokorttilupa. HAO:n ja poliisilaitoksen päätökset kumottiin. - Uutiset
29.2.2024 11.00
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi, että törkeästä rattijuopumuksesta oli tuomittava ehdoton vankeusrangaistusHO päätyi kokonaisharkinnassa siihen, että vastaajan rikos oli ollut hänen verensä alkoholipitoisuus ja teon vaarallisuus huomioon ottaen siinä määrin vakava ja osoitti vastaajassa niin korkeaa syyllisyyttä, ettei vankeusrangaistusta voitu määrätä ehdolliseksi sen puolesta puhuvista seikoista huolimatta. Vastaajan yhdyskuntapalveluun tuomitsemiselle ehdottoman vankeusrangaistuksen sijasta ei ollut estettä. (Vailla lainvoimaa 29.2.2024) - Uutiset
29.2.2024 10.00
Autot kolaroivat 80-vuotiaan eläkeläisen tien ylittämisen seurauksena - hovioikeus katsoi eläkeläisen syyllistyneen liikenneturvallisuuden vaarantamiseen mutta jätti hänet rangaistukseen tuomitsemattaVastaaja oli Valtatie 2:lla Ulvilassa Lidl-myymälän ja pesäpallokentän välisellä tieosuudella olevan liikenteenjakajan kohdalla jalan ylittänyt ajokaistat. Vastaajan menettelyn seurauksena Porista Nakkilan suuntaan tulleet ajoneuvot olivat joutuneet äkillisesti jarruttamaan ja pysähtymään tai ainakin merkittävästi hidastamaan nopeuttaan, minkä seurauksena ajoneuvot olivat törmänneet toisiinsa. (Vailla lainvoimaa 29.2.2024) - Uutiset
29.2.2024 7.55
Euroopan parlamentti tukee EU:n ajokorttisääntöjen päivittämistä liikenneturvallisuuden parantamiseksi – muun muassa kahden vuoden koeaika uusille kuljettajille- Itsearviointi terveydentilasta ennen ajokortin myöntämistä tai uusimista
- Kahden vuoden koeaika uusille kuljettajille
- Digitaaliset mobiiliajokortit mahdollisia.
Parlamentin kanta hyväksyttiin äänin 339-240 (37 tyhjää). Lain käsittelyä jatkaa seuraava, kesäkuun 2024 vaaleissa valittava parlamentti.