Hakutulokset
Näytä: 20 | 50 | 100 tulosta. Järjestys: Relevanssi | Aika
- Uutiset
25.1.2017 9.15
Uusi ohje: Rakentamattoman rakennuspaikan veroprosenttiVerohallinto on julkaissut ohjeen, joka käsittelee rakentamattoman rakennuspaikan veroprosenttiin liittyviä säännöksiä ja niiden soveltamista. - Uutiset
15.12.2016 14.00
Hallinto-oikeuden ratkaisu kiinteistöverosta ja kellarin käsitteestäHallinto-oikeus totesi, että valtiovarainministeriön asetuksessa ei ollut määritelty kellarin käsitettä yleisissä eikä myymälärakennuksia koskevissa säännöksissä. Tähän nähden asetuksen 17 §:n 2 momentin 2 kohtaa ei ollut tulkittava sen sanamuodon vastaisesti siten, että rakennuksen perusarvon alentamisen perusteena olevana kellarin pinta-alana otettaisiin huomioon pelkästään palo-osastoituja varastotiloja. Perusteltua oli kuitenkin katsoa, että kellariin sijoitetut talotekniikan tarpeisiin varatut tekniset tilat sisältyvät rakennuksen perusarvoon, eikä niiden pinta-alaa oteta perusarvon alentamisen perusteena huomioon. Edellä todettuun nähden ja kun rakennuksen kellarikerroksessa oli lähinnä henkilökunnan sosiaalitiloja ja muita sellaisia tiloja, joita myymälärakennusten kellaritiloihin voidaan katsoa tavanomaisesti rakennettavan tukemaan rakennuksen käyttötarkoitusta, tilat oli muiden kuin teknisten tilojen osalta otettava huomioon rakennuksen perusarvon vähentämisen perusteena olevassa pinta-alassa.
- Uutiset
22.11.2016 8.00
Kiinteistövero nousee ensi vuonnaKiinteistöverolain muutokset on vahvistettu siten, että yleisen kiinteistöveroprosentin alarajaa korotetaan 0,86 prosentista 0,93 prosenttiin ja vakituisten asuinrakennusten veroprosentin alarajaa 0,39 prosentista 0,41 prosenttiin. Lisäksi kunnan tulee vahvistaa myös muiden kuin vakituisten asuinrakennusten veroprosentti, jonka vaihteluväli säädetään 0,93-1,80 prosenttiin. Rakentamattoman rakennuspaikan kiinteistöveroprosentin vaihteluväli nousee 1,00-4,00 prosentista 2,00-6,00 prosenttiin ja eräiden pääkaupunkiseudun kuntien rakentamattomalle rakennuspaikalle määräämän veroprosentin on oltava vähintään 3,00 prosenttiyksikköä soveltamaansa yleistä kiinteistöveroprosenttia korkeampi.
- Uutiset
2.11.2016 7.00
KHO: Hallinto-oikeuden olisi tullut tutkia kuntalaisen valitus yhtiölle palautettavasta kiinteistöverostaYhtiö oli pyytänyt, että kaupunki palauttaa sille sen maksettavaksi määrättyä kiinteistöveroa yhteismäärältään 68 498,58 euroa. Kuntalaisen tekemän oikaisuvaatimuksen mukaan kaupunginhallituksen päätös takaisinmaksusta oli ollut laiton, kaupunginhallitus oli ylittänyt toimivaltansa sekä että päätös oli piilotukea yhtiölle. KHO katsoi, ettei HAO:n olisi tullut käsitellä asiaa kiinteistöveroista vapauttamista koskevana asiana eikä näin ollen mainitsemillaan perusteilla poistaa kaupunginhallituksen päätökseen liitettyä valitusosoitusta ja jättää tällä perusteella kuntalaisen tekemää valitusta tutkimatta. HAO:n päätös kumottiin ja asia palautettiin HAO:lle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
31.10.2016 13.30
Rakentamattomien rakennuspaikkojen ilmoittamista koskevaa Verohallinnon ohjetta on päivitetty vastaamaan voimassa olevaa lainsäädäntöäUusi ohje korvaa Verohallinnon 16.1.2014 antaman ohjeen Dnro A6/200/2014. - Uutiset
14.10.2016 13.10
Voitiinko kiinteistön negatiivinen vahvistuskanne hylätä selvästi perusteettomana haastetta antamatta kun hallintoviranomaiset olivat verottaneet valittajaa kiinteistön omistajana, vaikka yleiset tuomioistuimet olivat katsoneet, ettei valittaja omistanut kyseistä kiinteistöä, joka oli valittajalle myönnetystä lainhuudosta huolimatta ulosmitattu toisen henkilön veloista?HO:n enemmistön mielestä voitiin. Enemmistö hyväksyi KO:n ratkaisun perustelut ja lopputuloksen. Vähemmistöön jäänyt hovioikeudenneuvos puolestaan katsoi nämä keskenään ristiriitaisilta näyttävät lähtökohdat huomioon ottaen, että tilanne oli ollut valittajan kannalta niin epäselvä, että hänellä oli oikeussuojan tarve asiassa. Valittajan vaatimus ei ollut lain tai hyvän tavan vastainen. Eri mieltä ollut hovioikeudenneuvos katsoi, ettei valittajan kanne ollut lain tarkoittamalla tavalla selvästi perusteeton eikä sitä olisi tullut hylätä haastetta antamatta. (Vailla lainvoimaa 14.10.2016)
- Uutiset
6.10.2016 14.31
Kiinteistöveroa korotetaanYleisen kiinteistöveroprosentin ja vakituisten asuinrakennusten kiinteistöveroprosenttien alarajoja korotetaan. Lisäksi korotetaan muiden kuin vakituisten asuinrakennusten sekä rakentamattoman rakennuspaikan veroprosentteja. Korotukset tehdään jo aiemmin vuodelle 2017 hyväksyttyjen korotusten lisäksi.
- Uutiset
5.10.2016 9.00
Mikä verotuksessa muuttuu vuonna 2017 - Verohallinto kertoo muutoksista verkkoseminaareissaan ja esittelee uuden OmaVero-palvelunVerohallinto kertoo muutoksista kolmessa maksuttomassa verkkoseminaarissa ja esittelee uuden OmaVero-palvelun. Verohallinnon asiantuntijat vastaavat kysymyksiin suorissa lähetyksissä.
- Uutiset
27.9.2016 6.04
Veronmaksajat: Kiinteistöveroa pakko kiristää 125 kunnassaVeronmaksajien mukaan hallituksen päätös korottaa kiinteistöveron alarajoja pakottaa 125 kuntaa kiristämään kiinteistöverotusta vuonna 2017. Euromääräisesti yli 60 prosenttia kiristyksistä kohdistuu kahteen kuntaan eli Helsinkiin ja Espooseen.
- Uutiset
15.9.2016 14.36
Hallitus esittää muutoksia mm. ansiotulojen verotukseen, tupakkaveroon ja energiaverotukseenKeskituloisen palkansaajan verotuksen arvioidaan kevenevän ensi vuonna noin 250 euroa, pienituloisen noin 140 euroa ja suurituloisen noin 550 euroa. Kotitalousvähennyksen vähennysprosentteja ehdotetaan korotettavaksi viidellä prosenttiyksiköllä. Vähennykseen oikeuttavasta työkorvauksesta voisi vähentää nykyisen 45 prosentin sijasta 50 prosenttia. Työnantajan entiselle työntekijälleen 6 kuukauden ajan työsuhteen päättymisen jälkeen järjestämä terveydenhuolto säädettäisiin verovapaaksi eduksi. Sähkösavukkeissa käytettäväksi tarkoitetut nesteet ehdotetaan sisällytettäväksi tupakkaveron piiriin. Makeisten ja jäätelön valmisteverosta ehdotetaan luovuttavan. Yrityksille, joiden tilikauden liikevaihto on enintään 500 000 euroa, annettaisiin mahdollisuus tilittää myynnistä suoritettava arvonlisävero ja ostoista vähennettävä arvonlisävero maksuperusteisesti.
- Uutiset
18.8.2016 11.30
Yliopistonlehtori Pekka Nykänen: Kiinteistöveron alaisen rakennuksen tai rakennelman tulee palvella pysyvästi kiinteistöä – KHO 2016:102Yhtiö ei ollut velvollinen maksamaan kiinteistöveroa toiselle yhtiölle vuokraamistaan ja vuokralaisen hallitsemalle maa-alueelle pystytetyistä PVC-halleista. Verovelvollisuutta ei ollut, koska hallien ei ollut tarkoitus palvella pysyvästi sen kiinteistön käyttöä, jolle ne oli vuokra-ajaksi pystytetty. Merkitystä annettiin myös hallien maapohjaan kiinnittämistavalle, helpolle purettavuudelle ja siirrettävyydelle.
- Uutiset
28.6.2016 12.03
KHO: Siirrettävistä PVC-halleista ei tullut määrätä kiinteistöveroaKun yhtiön vuokraamat PVC-hallit pystytettiin asiakkaan hallitsemalle kiinteistölle vain väliaikaisesti, eikä niitä ollut tarkoitettu palvelemaan kiinteistön käyttöä pysyvästi, ja kun myös otettiin huomioon hallien maapohjaan kiinnittämistapa sekä helppo purettavuus ja siirrettävyys, halleja ei ollut pidettävä sellaisina kiinteistöverolain 2 §:n 2 momentin 1 kohdassa tarkoitettuina rakennuksina tai rakennelmina, joihin sovelletaan lain kiinteistöä koskevia säännöksiä. Halleista ei siten ollut määrättävä kiinteistöveroa. - Uutiset
15.4.2016 9.25
Hallinto-oikeus: Asunto-osakeyhtiöiden omistamaan pysäköintihalliin oli sovellettava yleisen kiinteistöveroprosentin sijasta vakituisten asuinrakennusten kiinteistöveroprosenttiaVaikka pysäköintihallipaikkojen omistuksen oli sinänsä mahdollista siirtyä myös yhtiön ulkopuolisille henkilöille yhtiöjärjestyksessä olevasta osakkeenomistajien lunastusoikeudesta huolimatta, HAO katsoi, että pysäköintihallia oli pidettävä kiinteistöverolain 12 §:n 4 kohdassa tarkoitettuna autotallirakennukseen rinnastettavana rakennuksena. Pysäköintihalliin oli siten sovellettava vakituisten asuinrakennusten kiinteistöveroprosenttia. HAO hylkäsi veronsaajien oikeudenvalvontayksikön valituksen, jossa oli vaadittu, että pysäköintihalliin on sovellettava yleistä kiinteistöveroprosenttia. (Ei lainvoimainen 15.4.2016)
- Uutiset
7.3.2016 9.36
Vuoden 2016 kiinteistöverotuspäätösohje ja kiinteistöverolain soveltamisohje on julkaistuVerohallinnon Kiinteistöverotuspäätös 2016 -ohje käsittelee kiinteistöverotuspäätöksen ja sen liitteenä olevan selvitysosan tietosisältöä. Kiinteistöverolain soveltamisohjetta on puolestaan päivitetty vastaamaan voimassa olevaa lainsäädäntöä ja oikeuskäytäntöä. - Uutiset
18.1.2016 10.22
Verotuksen tärkeät päivämäärät vuonna 2016Verohallinto on koonnut listan verotuksen tärkeistä päivämääristä.
- Uutiset
5.1.2016 8.02
Hallinto-oikeuden ratkaisu legaatinsaajan kiinteistöverostaAsiassa oli kysymys siitä, oliko henkilön A legaatinsaajana katsottava olleen legaatilla määrätyn kiinteistön omistaja kalenterivuoden 2014 alkaessa ja näin ollen velvollinen suorittamaan kyseisestä kiinteistöstä kiinteistöveroa. - Uutiset
29.12.2015 9.29
Verohallinnolta useita uusia ohjeitaVerohallinto on julkaissut mm. seuraavat uudet ohjeet:
- Vapaan oman pääoman rahaston varojenjako verotuksessa
- Merityötulon verotus
- Apurahojen, stipendien, tunnustuspalkintojen ja muiden palkintojen verotus
- Alma Media Oyj:n Talentum Oyj:n osakkaille tekemän vaihtotarjouksen vaikutus yksityishenkilöiden tuloverotukseen;
- Omaisuuteen kohdistuvat vahingon- ja vakuutuskorvaukset
- Lapsivähennys
- Ansiotulojen verotus
- Verotettavan tulon laskeminen henkilöverotuksessa
- Lahjoitusvähennys henkilöverotuksessa
- Aineettomista oikeuksista saatavien tulojen verotus
- Kiinteistöjen arvostaminen kiinteistöverotuksessa. - Uutiset
22.12.2015 11.10
Vuodenvaihteen veromuutokset 2016Useisiin verolakeihin tulee muutoksia 1. tammikuuta 2016.
- Uutiset
21.12.2015 6.56
Verotus 1865–2015 –artikkelikokoelmassa avataan Suomen verotuksen historiaa ja pohditaan Verohallinnon tulevien vuosien näkymiäVerohallinto on teettänyt juhlavuoden kunniaksi artikkelikokoelman, joka tarjoaa lukijalle mielenkiintoisen matkan läpi verotuksen historian 1800-luvulta aina nykypäivään asti. Teoksessa avataan Suomen verotuksen historiaa ja pohditaan samalla myös Verohallinnon tulevien vuosien näkymiä. Artikkeleiden kirjoittajina on useita eri alan asiantuntijoita. - Uutiset
1.12.2015 14.36
Tutkimusryhmä esittää uuden menetelmän käyttöönottoa maapohjien verotusarvojen määrittämiseksiMaanmittauslaitoksen johtaman selvityshankkeen tiistaina 1. joulukuuta julkaisemassa loppuraportissa esitellään menetelmä, jolla voidaan luoda koko maan kattava hinta-aluekartta maapohjan verotukseen. Selvityksen mukaan uuden menetelmän käyttöönotto lisäisi verotuksen ajantasaisuutta, oikeudenmukaisuutta ja läpinäkyvyyttä. Aluehinnat ja veron määräytymisperusteiden yksityiskohtainen kuvaus olisivat julkisesti saatavilla.