Hakutulokset
- Uutiset
19.5.2020 11.00
KHO:n päätös netin kautta välitettävien tutkimus- ja laboratoriopalveluiden arvonlisäverostaTulkitaanko yhtiön välittämät laboratoriopalvelut terveydenhuollon palveluiksi, joista ei suoriteta arvonlisäveroa? (Julkaisematon 19.5.2020)
- Uutiset
18.5.2020 8.30
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu arvonlisäverodirektiivin ja verotuksen neutraalisuuden periaatteen tulkinnastaAlv-direktiivin 2006/112/EY 179, 183 ja 273 artiklaa, luettuina verotuksen neutraalisuuden periaatteen valossa, on tulkittava siten, että ne eivät ole esteenä kansalliselle säännöstölle, jossa ei säädetä, että veroviranomainen voi päättää palauttaa ennen sellaista arvonlisäveroilmoitusta, josta ilmenee ylijäämä tietyn verokauden osalta, koskevan verotarkastusmenettelyn päättymistä tämän ylijäämän osan, joka liittyy sellaisiin liiketoimiin, jotka eivät kuulu tämän menettelyn piiriin sen aloittamishetkellä, edellyttäen, ettei ole mahdollista vahvistaa selvästi, täsmällisesti ja yksiselitteisesti, että kyseisen menettelyn lopputuloksesta riippumatta jäljelle jää arvonlisäveron ylijäämä, jonka määrä voi olla mahdollisesti pienempi kuin kyseisen menettelyn piiriin kuulumattomiin liiketoimiin liittyvä ylijäämän määrä, mikä ennakkoratkaisua pyytäneen tuomioistuimen on tarkistettava.
- Uutiset
15.5.2020 10.50
Komissio ehdottaa EU:n verotusmuutoksiin viivästyksiäKomissio ehdottaa, että arvonlisäverotuksessa verkkokaupan säännöksiä muuttavan eCommerce-paketin voimaantuloa siirretään puolella vuodella. Voimaantulo olisi 1. heinäkuuta 2021. Komissio ehdottaa jäsenvaltioille lisäksi kolmen kuukauden lisäaikaa ns. DAC6-direktiivin mukaiseen rajat ylittävien järjestelyjen raportointiin. Lisäaika koskisi myös eräitä DAC2-direktiivin mukaisia finanssitilitietojen raportointivelvoitteita ja sitä voitaisiin jatkaa vielä kolmella kuukaudella.Avoin uutinen
- Uutiset
13.5.2020 10.20
Alv-ilmoituksen kehittäminen eteneeVerohallinto valmistelee tällä hetkellä uutta arvonlisäveron ilmoitusta yhdessä asiakkaiden ja sidosryhmien kanssa. Uudella alv-ilmoituksella saadaan kerättyä yksityiskohtaisempaa tietoa, jonka avulla voidaan kohdentaa ohjausta ja valvontaa nykyistä tehokkaammin. Uuden ilmoituksen tiedoilla saadaan myös parempi arvonlisäverotukseen liittyvä kokonaiskuva asiakkaiden toiminnasta. Tämän ansiosta asiakkaille lähetettävät selvityspyynnöt saataisiin jatkossa kohdennettua paremmin ja alv-palautusten käsittelyajat lyhenisivät. Selvityksessä on samanaikaisesti myös siirtyminen lasku- ja kuittikohtaiseen raportointiin. Saadessaan kattavasti lasku- ja kuittidataa, Verohallinto pystyy tuottamaan asiakkaille esitäytetyn alv-ilmoituksen, josta hyötyvät etenkin pienet toimijat.
- Uutiset
12.5.2020 7.25
KVL:n ennakkoratkaisu konsernin sisäisen veloituksen arvonlisäverosta - palkkakustannusveloituksista oli suoritettava arvonlisäveroA Oy:n palveluksessa ollut henkilöstö, kuten johto-, hallinto- ja henkilöstöhallintohenkilöstö, suoritti A Oy:n työtehtävien lisäksi myös muiden konserniyhtiöiden työtehtäviä. A Oy laskutti konserniyhtiöiltä palkkakustannukset työntekijöiden työajankäytön mukaan. Palkkakustannusveloitukseen voitiin lisätä marginaali. A Oy:n työntekijöiden suorittamat palvelut ja näistä palveluista veloitetut palkkakustannukset olivat vastavuoroisia ja näiden suoritusten välillä oli suora yhteys. Palvelujen tarjoamista oli siten pidettävä AVL 1 §:n 1 momentin 1 kohdassa ja arvonlisäverodirektiivin 9 artiklan 1 alakohdassa tarkoitettuna liiketoimintana. Palkkakustannusveloituksista oli suoritettava arvonlisävero. Suoritettavan arvonlisäveron peruste muodostui palkkakustannuksista ja mahdollisesta marginaalista. (Ei lainvoim 12.5.2020)
- Uutiset
8.5.2020 14.15
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu alv-direktiivin ja sen täytäntöönpanoasetuksen tulkinnastaYhteisestä arvonlisäverojärjestelmästä 28.11.2006 annetun neuvoston direktiivin 2006/112/EY, sellaisena kuin se on muutettuna 12.2.2008 annetulla neuvoston direktiivillä 2008/8/EY, 44 artiklaa ja direktiivin 2006/112 täytäntöönpanotoimenpiteistä 15.3.2011 annetun neuvoston täytäntöönpanoasetuksen (EU) N:o 282/2011 11 artiklan 1 kohtaa ja 22 artiklan 1 kohtaa on tulkittava siten, ettei palvelujen suorittaja voi päätellä, että kolmanteen valtioon sijoittautuneella yhtiöllä on jäsenvaltiossa kiinteä toimipaikka, pelkästään siitä seikasta, että tällä yhtiöllä on jäsenvaltiossa tytäryhtiö, eikä tällä palvelujen suorittajalla ole velvollisuutta tutkia näiden kahden yksikön välisiä sopimussuhteita tällaisen arvioinnin tekemiseksi. - Uutiset
5.5.2020 15.30
Keskusverolautakunnan ennakkoratkaisu matkalippujen myynnin arvonlisäverostaArvonlisävero - Arvoseteli - Yksikäyttöarvoseteli - Ketjukauppasäännös - Komissiokauppa (Ei lainvoim. 5.5.2020)
- Uutiset
4.5.2020 15.30
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu arvonlisäverodirektiivin tulkinnastaEnnakkoratkaisupyyntö – Arvonlisävero – Direktiivi 2006/112/EY – Ostoihin sisältyvän veron vähentäminen – 173 artikla – Osittain verovelvollinen henkilö – Vähennysmenetelmät – Suhdeluvun mukainen vähennys – Käyttötarkoitukseen perustuva vähennys – 184–186 artikla – Vähennysten oikaiseminen – Arvonlisäverovähennysten määrän määräytymistekijöiden muuttuminen – Myyntiliiketoimi, joka on virheellisesti katsottu vapautetuksi arvonlisäverosta – Kansallinen toimi, jolla kielletään vähennysmenetelmän vaihtaminen jo päättyneiden vuosien osalta – Preklusiivinen määräaika – Verotuksen neutraalisuuden periaate, oikeusvarmuuden periaate, tehokkuusperiaate ja suhteellisuusperiaate - Uutiset
28.4.2020 15.30
KHO:n päätös henkilöauton hankintahintaan sisältyvän arvonlisäveron vähentämisestä - metsätalouden kalustohankintaVerohallinto oli kohdekautta 2015 koskevalla päätöksellään 30.8.2016 poistanut verovelvollisen 25.10.2015 ostaman Volvo XC60 D3 AWD Summun Business -merkkisen henkilöauton ostohintaan sekä toimistokuluihin sisältyvän arvonlisäveron 6 556,35 euroa vuoden 2015 vähennettävistä veroista. Veroa oli korotettu 327,81 eurolla. Helsingin HAO oli kumonnut Verohallinnon päätöksen valituksenalaiselta osin. HAO:n päätöksen mukaan Verohallinnon tuli muuttaa päätöstään HAO:n päätöksen mukaisesti ja palauttaa liikaa maksettu määrä säädettyine korkoineen. KHO myönsi Veronsaajien oikeudenvalvontayksikölle valitusluvan ja tutki asian. Valitus hyväksyttiin. HAO:n päätös kumottiin ja Verohallinnon päätös saatettiin voimaan valituksenalaisilta osin. A:n vaatimus oikeudenkäyntikulujen korvaamisesta hylättiin. (Julkaisematon 28.4.2020)
- Uutiset
27.4.2020 7.49
Hovioikeus arvioi vältetyn veron määrää törkeässä kirjanpitorikoksessa – marginaaliverotusmenettelyä ei tässä tapauksessa voitu käyttääHovioikeus katsoi, että saatua selvitystä marginaaliverotusmenettelyn edellytyksistä ei voitu pitää riittävän luotettavana, kun otettiin huomioon tietoihin liittyvät merkittävät epävarmuustekijät. Vilpillisestä muotovaatimusten laiminlyönnistä seurannut luotettavan selvityksen puute merkitsi tässä tapauksessa estettä marginaaliverotusmenettelyn käyttämiselle. Vältetyn veron määrä oli siten perustettava arvonlisäverojärjestelmän pääsäännön mukaisesti arvioituihin A:n myynneistä saamiin vastikkeisiin ja arvioituun vähennettävään veroon. Aihetta epäillä verottajan laskelman oikeellisuutta määräämättä jääneen arvonlisäveron osalta ei ilmennyt. Näin ollen A:n välttämän veron määränä oli pidettävä käräjäoikeuden hänen syykseen lukemaa 22.380 euroa.
- Uutiset
24.4.2020 13.30
Unionin tuomioistuimelta kaksi ennakkoratkaisua arvonlisäverosta1. C‑401/18: Tšekkiläisessä pääasiassa on kyse siitä, että yhtiö vähensi väliaikaisen valmisteverottomuuden järjestelmässä tietyistä jäsenvaltioista Tšekkiin kuljettamiensa polttoaineiden hankintaan liittyvän arvonlisäveron.
2: C-13/18 ja C-126/18: Unkarilaisissa pääasioissa on kyse aineellisista ja prosessuaalisista edellytyksistä, joilla verovelvolliselle palautetaan sen arvonlisäveron ylijäämä, jota ei ole voitu saada takaisin kohtuullisessa ajassa sellaisen jäsenvaltion lainsäädännössä asetetun edellytyksen vuoksi, jonka unionin tuomioistuin on sittemmin todennut unionin oikeuden vastaiseksi. - Uutiset
23.4.2020 16.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu lähtöselvitysmaksuista ja lopullisen lentohinnan ilmoittamisestaLentoliikenteen harjoittamisen yhteisistä säännöistä yhteisössä annetun asetuksen (EY) N:o 1008/2008 23 artiklan 1 kohtaa on tulkittava siten, että matkustajien lähtöselvitysmaksut, joiden maksamiselta ei voida välttyä, koska vaihtoehtoista maksutonta lähtöselvitystapaa ei ole, maan sisäisiin lentoihin liittyviin hintoihin sovellettava arvonlisävero sekä muulla kuin lentoliikenteen harjoittajan hyväksymällä luottokortilla suoritettuja ostoja koskevat hallinnolliset maksut ovat kyseisen säännöksen toisessa virkkeessä tarkoitettuja pakollisia ja ennakoitavia hinnanosia. Sen sijaan kyseistä säännöstä on tulkittava siten, että matkustajien lähtöselvitysmaksut, joiden maksamiselta on mahdollista välttyä käyttämällä maksutonta lähtöselvitystapaa, sekä maan sisäisiin lentoihin liittyviin valittavissa oleviin lisämaksuihin sovellettava arvonlisävero ovat saman säännöksen neljännessä virkkeessä tarkoitettuja valinnaisia lisämaksuja.
- Uutiset
21.4.2020 9.00
KHO: Purentakiskojen myynnistä tuli suorittaa arvonlisävero - hammasimplantin asennukseen liittyvien poraohjaimien myynnistä eiYhtiön valitus hylättiin purentakiskojen osalta. KVL:n päätöksen lopputulosta ei tältä osin muutettu. Yhtiön valitus hyväksyttiin poraohjaimien osalta. KVL:n päätös kumottiin tältä osin ja uutena ennakkoratkaisuna lausuttiin, että poraohjaimien myynti on katsottava AVL 36 §:n 5 kohdassa tarkoitetuksi myynniksi, josta yhtiön ei ole suoritettava arvonlisäveroa. KVL:n päätös kumottiin ja annettu ennakkoratkaisu poistettiin jälkikäteen suoritettavien muutos- ja korjaustöiden osalta. (Julkaisematon 21.4.2020)
- Uutiset
20.4.2020 11.22
Yhtiön Venäjälle arvonlisäverottomana myymät tavarat oli näytetty kuljetetun unionin ulkopuolelle - KHO purki arvonlisäverosta annetut KHO:n, hallinto-oikeuden ja Verohallinnon päätöksetAsiassa oli KHO:sa A Oy:n purkuhakemuksen johdosta arvioitavana, oliko A Oy:n Venäjälle arvonlisäverottomana myymät tavarat näytetty kuljetetun unionin ulkopuolelle. KHO katsoi, että A Oy:n esittämiä passituksen saateasiakirjoja oli pidettävä näyttönä siitä, että kysymyksessä olevat tavarat oli kuljetettu Venäjälle ja ne olivat siten poistuneet unionin alueelta. Tavarat oli luovutettu kuljetettaviksi tullivarastoista ostajan toimeksiannosta suoraan unionin ulkopuolelle. Tavaroiden myynnin osalta täyttyivät siten AVL 70 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitetut verottoman myynnin edellytykset. Arvonlisävero oli näin ollen määrätty virheellisin perustein, ja KHO:n, HAO:n ja Verohallinnon päätökset oli purettava.
- Uutiset
6.4.2020 7.39
Komissio päätti vapauttaa EU:n ulkopuolelta tuodut terveydenhuollon laitteet ja tarvikkeet tulleista ja ALV:staKomissio päätti perjantaina (3.4.) luopua väliaikaisesti tulleista ja arvonlisäverosta EU:n ulkopuolisista maista tuotavien lääkinnällisten laitteiden ja suojavarusteiden osalta koronaviruksen torjumiseksi. Päätös tulee voimaan takautuvasti 30. tammikuuta 2020 alkaen. Vapautusta sovelletaan kuuden kuukauden ajan, ja sitä voidaan tarvittaessa jatkaa.Avoin uutinen - Uutiset
1.4.2020 10.19
KHO kumosi opiskelijamaksujen arvonlisäverosta annetun KVL:n päätöksen ja poisti annetun ennakkoratkaisun kokonaisuudessaanX Oy, jäljempänä myös hakijayliopisto, olivat pyytäneet KVL:lta ennakkoratkaisua seuraavaan kysymykseen: Ovatko ennakkoratkaisuhakemuksessa tarkoitetut opiskelijoiden maksamat opiskelijamaksut, joita kerätään vastikkeena tutkintokoulutuksesta, jota järjestävät yhteistyössä Y ja X, arvonlisäverottomia? (Julkaisematon 1.4.2020)
- Uutiset
18.3.2020 11.00
Uusi ohje: Osakeyhtiön sukupolvenvaihdos verotuksessaVerohallinnon ohjeeseen on koottu keskeisimmät osakeyhtiön sukupolvenvaihdostilanteet tulo-, perintö- ja lahja-, varainsiirto- sekä arvonlisäverotuksen kannalta. Uusi ohje on voimassa 13. maaliskuuta 2020 lukien toistaiseksi. Ohje korvaa 1.9.2017 annetun samannimisen ohjeen (A56/200/2017).
- Uutiset
18.3.2020 8.00
Uusi ohje: Oman käytön ja alivastikkeellisten luovutusten arvonlisäverotusVerohallinto on julkaissut uuden, 17. maaliskuuta 2020 voimaan tulevan ohjeen, jossa käsitellään tavaroiden ja palvelujen oman käytön arvonlisäverotusta sekä käypää markkina-arvoa alemmalla vastikkeella tapahtuvan myynnin arvonlisäverotusta. Ohjeessa on täsmennetty työasujen, kylkiäisten ja kampanjatuotteiden sekä mainoslahjojen arvonlisäverokäsittelyä. Ohjeeseen on lisätty KHO:n päätöksiä. Ohje korvaa Verohallinnon 20.5.2009 antaman ohjeen Oman käytön ja alivastikkeellisten luovutusten arvonlisäverotus (Dnro 621/40/2009). - Uutiset
12.3.2020 12.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu arvonlisäveron vähennyksistä emoyhtiön lainatessa tai lähettäessä työntekijöitä tytäryhtiölleenKuudennen alv-direktiivin 77/388/ETY 2 artiklan 1 alakohtaa on tulkittava siten, että se on esteenä sellaiselle kansalliselle lainsäädännölle, jonka mukaan se, että emoyhtiö lainaa tai lähettää työntekijöitä tytäryhtiölle siten, että ainoana vastikkeena on kulukorvaus, ei ole arvonlisäverotuksen kannalta merkityksellistä, jos yhtäältä tytäryhtiön emoyhtiölleen maksamat määrät ja toisaalta kyseinen lainaaminen tai lähettäminen ovat toistensa edellytyksiä. - Uutiset
11.3.2020 11.00
KHO kumosi terveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon palvelujen arvonlisäverosta annetut HAO:n ja Verohallinnon päätökset valituksenalaisilta osinAsiassa oli kysymys siitä, katsotaanko kaupungin luovuttavan kaupungille terveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon palvelut tuottavalle A Oy:lle (palveluntuottaja) ennakkoratkaisuhakemuksessa tarkoitetut hoitotarvikkeet vastiketta vastaan ja onko kaupungilla oikeus AVL 130 §:ssä säädettyyn kuntapalautukseen tarvikkeiden hankintaan sisältyvästä arvonlisäverosta. HAO:n ja Verohallinnon päätökset kumottiin valituksenalaisilta osin ja uutena ennakkoratkaisuna lausuttiin ennakkoratkaisukysymyksen 1.2 osalta, että kaupungilla on oikeus saada AVL 130 §:ssä tarkoitettu palautus omissa nimissään tekemiin palvelusopimuksen 13. kohdan toisessa kappaleessa tarkoitettuihin hankintoihin sisältyvästä arvonlisäverosta, kun kaupunki antaa tässä kysymyksessä tarkoitetut hyödykkeet palveluntuottajan käytettäväksi, ja ennakkoratkaisukysymyksen 3. osalta, että kaupungin ei ollut suoritettava arvonlisäveroa hyödykkeiden antamisesta palveluntuottajan käytettäväksi ennakkoratkaisukysymyksessä 1.2 tarkoitetuissa tilanteissa. (Julkaisematon 11.3.2020)