Hakutulokset
- Uutiset
27.11.2019 11.30
KHO ei muuttanut yritysjärjestelypalveluiden arvonlisäverotuksesta annettua KVL:n ennakkoratkaisuaYhtiö on liiketoiminnan asiantuntijapalveluja tarjoava yritys, jonka päätoimialoina ovat muun muassa tilintarkastus, verokonsultointi, yritysjärjestelyt, liikkeenjohdon konsultointi ja liikejuridiikan palvelut. Yhtiön asiakkailleen tarjoamat liiketoimintaa tukevat asiantuntijapalvelut voivat koostua joko yksittäisistä palveluista tai erilaisten asiantuntijapalveluiden muodostamista palvelukokonaisuuksista. Yhtiö oli pyytänyt KVL:lta ennakkoratkaisua seuraavaan kysymykseen: Ovatko myös hakemuksen kohdassa 1.1.2 (Muut Corporate Finance -palvelujen liitännäiset palvelut) kuvatut palvelut verottomia AVL 42 §:n 1 momentin 6 kohdassa tarkoitettuja rahoituspalveluja silloin, kun yritysjärjestelypalvelukokonaisuus johtaa tai tähtää osakekaupan toteuttamiseen? KVL oli katsonut, etteivät ennakkoratkaisuhakemuksen kohdassa 1.1.2 kuvatut palvelut ole AVL 42 §:n 1 momentin 6 kohdassa tarkoitettuja rahoituspalveluja. Yhtiö vaati KHO:ssa, että KVL:n päätös kumotaan ja uutena ennakkoratkaisuna lausutaan, että myös hakemuksen kohdassa 1.1.2 kuvatut palvelut ovat osa verotonta kokonaispalvelua ja siten AVL 42 §:n 1 momentin 6 kohdassa tarkoitetun rahoituspalvelun myyntiä, kun yritysjärjestelykokonaisuus johtaa tai tähtää osakekaupan toteuttamiseen. KHO tutki asian. Yhtiön valitus hylättiin. Ennakkoratkaisu ajalle 27.9.2018–31.12.2019. (Julkaisematon 27.11.2019)
- Uutiset
27.11.2019 10.10
Keskusverolautakunnan ennakkoratkaisu rakentamispalvelun oman käytön verostaA Oy myi pysäköintilaitoksen rakentamispalvelun B Oy:lle, jonka osakkeet A Oy omisti kokonaan. B Oy oli tavallinen ei-keskinäinen kiinteistöosakeyhtiö, jonka toiminta muodostui pysäköintilaitoksen omistamisesta ja siinä harjoitetusta pysäköintitoiminnasta. KVL totesi, että A Oy:n myydessä rakentamispalvelun B Oy:lle kyse oli AVL 31 §:n 1 momentin 2 kohdan mukaisesta tilanteesta. A Oy:n rakentamispalvelun myyntiin B Oy:lle sovellettiin siten rakentamispalvelun oman käytön arvonlisäverotusta koskevia säännöksiä. A Oy ei voinut käsitellä rakentamispalvelun myyntiä AVL 29 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaisesti rakentamispalvelun myyntinä avoimella arvonlisäverolla. (Ei lainvoim. 27.11.2019)
- Uutiset
26.11.2019 13.41
Uusi ohje: Kiinteistöhallintapalvelujen oman käytön arvonlisäverotusOhje on laadittu lähes kokonaan uudelleen aikaisempaa ohjetta täydentäen. Ohjeeseen on lisätty esimerkkejä ja uudempaa oikeuskäytäntöä. Ohje korvaa 15.11.2010 annetun ohjeen. Uusi ohje on voimassa 26. marraskuuta 2019 lukien toistaiseksi.
- Uutiset
26.11.2019 11.55
Edilexin alv laskiEdilex-palvelujen verollinen hinta laskee noin 11 % koskien kaikkea laskutusta 16.10.2019 alkaen. Edilexissä ilmestyvien juridisten lehtien alv aleni 10 prosenttiin jo 1.7.2019.Avoin uutinen
- Uutiset
22.11.2019 11.30
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu riippumattomien henkilöyhteenliittymien suorittamien palveluiden arvonlisäverosta vapauttamisen edellytyksistäEUT katsoo belgialaisessa ennakkoratkaisuasiassa, että kuudennen alv-direktiivin 77/388/ETY 13 artiklan A kohdan 1 alakohdan f alakohta on esteenä pääasiassa kyseessä olevan kaltaiselle kansalliselle säännökselle, jonka mukaan arvonlisäverosta vapauttamisen edellytyksenä on se, että riippumattomat henkilöyhteenliittymät suorittavat palveluja yksinomaan jäsenilleen, mikä merkitsee sitä, että tällaiset yhteenliittymät, jotka suorittavat palveluja myös muille kuin jäsenilleen, ovat täysimääräisesti arvonlisäverovelvollisia myös jäsenilleen suorittamistaan palveluista.
- Uutiset
21.11.2019 9.40
Tarkennetut ohjeet verottomasta matkailijamyynnistäVerohallinto on tarkentanut kahta ohjettaan:
1. Veroton matkailijamyynti - Ohje myyjälle
2. Veroton myynti Suomessa vieraileville matkailijoille - Uutiset
19.11.2019 8.38
Arvonlisäverolakiin muutos vuoden 2020 alusta: anna ilmoitus vuodesta 2020 alkaenMyyjän eli tavaroiden siirtäjän on annettava 1. tammikuuta 2020 alkaen call off -varastoon siirrosta ilmoitus Verohallinnolle. Call off -varastoinnilla tarkoitetaan sitä, että tavaroiden myyjä siirtää tavaraa toiseen EU-maahan sellaiseen varastoon, josta ostajalla on myöhemmin oikeus ottaa nämä tavarat omistukseensa. Ostajan pitää olla tiedossa jo silloin, kun tavarat siirretään. - Uutiset
12.11.2019 11.35
KHO: Yhtiön veloittamaan yleiseen pääsymaksuun ja yksityisen saunan tilavuokraan oli sovellettava yleistä verokantaa - vaatimus ennakkoratkaisun pyytämisestä EUT:lta hylättiin - KVL:n ennakkoratkaisua ei muutettuHakijayhtiö tarjosi asiakkaille palvelua, jossa vastiketta vastaan asiakas sai kahden tunnin ajaksi pääsyn saunatiloihin, spa-alueelle, takkahuoneeseen, mereen johtavalle laiturille ja uimatikkaille sekä käyttöönsä pukukaapin, pyyhkeen ja pefletin. Palvelun veloitus oli nimeltään joko yleinen pääsymaksu tai yksityisen saunan tilavuokra. KVL katsoi, ettei yleistä pääsymaksua tai yksityisen saunan tilavuokraa ollut pidettävä kulttuuri- tai viihdetilaisuuden eikä sellaisen laitoksen pääsymaksuna. Kun hakemuksessa tarkoitettua palvelukokonaisuutta ei ollut pidettävä myöskään AVL 85 a §:n 1 momentin 3 kohdassa tarkoitettuna palveluna, jolla annetaan mahdollisuus liikunnan harjoittamiseen, KVL katsoi, että hakemuksessa kuvattuihin yleiseen pääsymaksuun ja yksityisen saunan tilavuokraan oli sovellettava yleistä verokantaa. KHO ei muuttanut KVL:n ennakkoratkaisua. EUT:lta ei ollut tarpeen pyytää ennakkoratkaisua siitä, onko sauna ja saunominen alv-direktiivin 2006/112/EY liitteessä III olevan luettelon mukainen kulttuuritilaisuus tai -laitos tai voidaanko käsillä olevat palvelut katsoa alennetun verokannan piiriin kuuluviksi saman liitteen mukaisena urheilulaitosten käyttöoikeutena. Ennakkoratkaisu ajalle 27.9.2018–31.12.2019. (Julkaisematon 12.11.2019)
- Uutiset
11.11.2019 10.48
Neuvosto alustavaan sopimukseen yksinkertaistetuista alv-säännöistä pienyrityksilleNykyisessä alv-järjestelmässä pienyritysten vapautus alv:sta on vain kotimaisten toimijoiden saatavilla. Perjantaina (8.11.) sovitun uudistuksen myötä vastaava vapautus alv:sta tulee mahdolliseksi myös muihin jäsenmaihin sijoittautuneille yrityksille. Ratkaiseva tekijä vapautuksen saamiseksi on liikevaihdon suuruus. Päivitetyillä säännöillä parannetaan myös vapautuksen saamisen edellytyksiä, millä vähennetään alv-säännösten noudattamisen kustannuksia. Valtiovarainministerit pääsivät perjantaina sopuun myös lainsäädäntöehdotuksista, jotka lisäävät veroviranomaisten ja maksupalveluntarjoajien yhteistyötä arvonlisäveropetosten torjumiseksi.
- Uutiset
8.11.2019 10.44
OmaVerossa voi hoitaa nyt kaikki yleisimmät veroasiatOmaVero on avattu entistä monipuolisempana. Nyt OmaVerossa voi muun muassa ilmoittaa ja maksaa varainsiirtoveron sekä antaa rakentamisilmoituksia. Myös verokortin tarkistaminen ja muuttaminen on helpompaa, koska OmaVerossa näkyvät tiedot maksetuista palkoista.Avoin uutinen
- Uutiset
8.11.2019 10.07
KHO: Arvonlisäveron osuus ei ollut hankkeen tukikelpoinen kustannusELY-keskus oli voinut hylätä kaupunkien hakemuksen maaseudun kehittämisohjelmaan perustuvasta kehityshanketuesta siltä osin kuin hankkeen kustannuksiin sisältyi arvonlisäveroa. - Uutiset
8.11.2019 9.48
Arvonlisäveron erityisjärjestelmä -ohjetta on päivitettyOhjetta on päivitetty 1. marraskuuta 2019 voimaan tulleiden lakimuutosten vuoksi.
- Uutiset
6.11.2019 12.06
Tulli palauttaa valuuttavirheen takia liikaa maksettuja maahantuontiverojaTullissa on sovellettu tullauksissa väärää valuutan muuntokurssilistaa eräiden valuuttojen kohdalla 1.5.2016–30.6.2019. EU-lain mukaisesti Tulli palauttaa ylimääräiset maksut oma-aloitteisesti, kun palautettava määrä on vähintään 10 euroa. Asiakkaat voivat hakea myös pienempiä summia palautettavaksi. Virhe koskee noin 960 000 tullausta. Palautettava summa, Tullin osalta, on Tullin tämänhetkisen arvion mukaan noin 11,5 miljoonaa euroa.
- Uutiset
6.11.2019 9.38
KHO:n ratkaisu ravikilpailujen osallistumismaksujen arvonlisäverostaKHO katsoi, että koska A Oy:n järjestämien ravikilpailujen kaikki osallistumismaksut käytettiin kilpailujen sääntöjen velvoittamina palkintojen maksamiseen, näiden palkintojen maksaminen oli etukäteen vahvistettua ja yhtiölle pakollista unionin tuomioistuimen asiassa C-377/11, International Bingo Technology, annetussa tuomiossa tarkoitetulla tavalla. Näin ollen ja kun asiassa ei ollut edes väitetty, ettei A Oy olisi toiminut sääntöjen edellyttämällä tavalla, A Oy:n ei ollut katsottava saavan kilpailujen järjestämisestä tosiasiallista vastiketta, eikä A Oy:n ollut suoritettava osallistumismaksuista arvonlisäveroa.
- Uutiset
4.11.2019 7.00
Verohallinto: Rahahuoltopalvelut ovat arvonlisäverollisiaEUT katsoi lokakuun alussa antamassaan tuomiossa, että käteisautomaattien hallinnointipalvelu oli arvonlisäverollinen palvelu. Verohallinnon näkemyksen mukaan myös muut rahahuoltopalvelut, kuten rahan arvokuljetuspalvelut ja rahan laskentapalvelut ovat arvonlisäverollisia, kun palvelun suorittamiseen ei liity tilisiirtojen toteuttamista. Tällaiset palvelut on käsiteltävä arvonlisäverollisina 1. tammikuuta 2020 alkaen.
- Uutiset
31.10.2019 11.55
Marraskuussa 2019 voimaantulevia säädöksiä ja säädösmuutoksiaMarraskuussa 2019 tulee voimaan lukuisia säädöksiä ja säädösmuutoksia, muun muassa:
- Veronkanto- ja verotusmenettelyjen uudistamista koskevan lainsäädäöntökokonaisuuden viimeiset osat voimaan 1.11.2019
- Varainsiirtoverotuksen ilmoittamista ja maksamista koskevat lainsäädöntömuutokset voimaan 1.11.2019
- Kalastusalan työehtoihin muutoksia 15.11.2019 alkaen - Uutiset
29.10.2019 9.45
KHO poisti Verohallinnon antaman ennakkoratkaisun puutteellisen selvityksen vuoksi, kun hakija oli ratkaisun antamisen jälkeen esittänyt uusia, muuttuneita palvelukuvauksiaA Oy oli ennakkoratkaisuhakemuksessaan esittänyt selvitystä hakemuksessa tarkoitetusta verkossa tapahtuvasta vakuutusten vertailupalvelusta. A Oy oli kuitenkin asian käsittelyn eri vaiheissa täydentänyt tätä selvitystään siten, että hallinto-oikeudessa ja vielä korkeimmalle hallinto-oikeudelle annetussa vastaselityksessä A Oy oli esittänyt palvelun luonteesta sellaista olennaista uutta selvitystä, joka ei ollut Verohallinnon tiedossa sen antaessa ennakkoratkaisun. Ennakkoratkaisuhakemuksen ei siten katsottu sisältävän arvonlisäverolain 190 §:n 2 momentissa edellytettyä asian ratkaisemiseksi tarvittavaa selvitystä. Tämän vuoksi annettu ennakkoratkaisu oli poistettava. Arvonlisäverotusta koskeva ennakkoratkaisu ajalle 24.1.2018–31.12.2019.
- Uutiset
22.10.2019 13.22
Keskusverolautakunnan ennakkoratkaisu verottomasta rahoituspalvelustaKVL katsoi asiassa, että kyse oli pankin harjoittamasta AVL 42 §:n 1 momentin 2 ja 3 kohdassa tarkoitetusta luotonannosta ja luoton hallinnasta eli verottomasta rahoituspalvelusta. Siten hakijan ei ollut suoritettava Suomen arvonlisäveroa käännetyn verovelvollisuuden sääntöjen mukaisesti hakemuksessa kuvatun rahoitussopimuksen perusteella. (Ei lainvoim. 22.10.2019) - Uutiset
22.10.2019 13.00
Väitös: Legislative Action against Tax Arbitrage with Hybrid Financial Instruments : A Multidisciplinary Study of Selected Approaches and a Proposal of Guidelines for Developed and Developing CountriesHelsingin yliopiston oikeustieteellisessä tiedekunnassa tarkastettavassa väitöskirjassa (artikkeli) tutkitaan sääntöjä, joilla pyritään ehkäisemään rahoitusvälineillä tehtävää veroarbitraasia. Erilaisilla rahoitusvälineillä, kuten tietyillä hybridirahoitusinstrumenteilla, voidaan luoda tilanne, jossa rahoitusvälineen perusteella suoritettava maksu on vähennyskelpoinen maksajalle ilman, että vastaava tulo sisällytetään maksun saajan veropohjaan. Tällaisessa veroarbitraasissa hyödynnetään eri maiden verojärjestelmien eroavuuksia. Sen haitallisuuteen on herätty erityisesti finanssikriisin jälkeen, ja sen ehkäiseminen on myös merkittävä osa OECD:n, EU:n ja YK:n niin sanottuja BEPS-projekteja (Base Erosion and Profit Shifting), joiden tavoitteena on estää valtioiden veropohjan rapautumista ja voitonsiirtoa. - Uutiset
21.10.2019 9.30
Unionin tuomioistuimen ratkaisu arvonlisäverosta vapauttamisesta, kun unionin alueen ulkopuolelle vietyjen tavaroiden hankkijaa ei ole tunnistettuYhteisestä arvonlisäverojärjestelmästä 28.11.2006 annetun neuvoston direktiivin 2006/112/EY 146 artiklan 1 kohdan a ja b alakohtaa ja 131 artiklaa sekä verotuksen neutraalisuuden periaatetta ja suhteellisuusperiaatetta on tulkittava siten, että ne ovat esteenä pääasiassa kyseessä olevan kaltaiselle kansalliselle käytännölle, jossa lähdetään aina siitä, ettei ensiksi mainitussa säännöksessä tarkoitettua tavaroiden luovutusta tapahdu, ja jonka mukaan arvonlisäverovapautus evätään tämän johdosta, kun kyseessä olevat tavarat on viety Euroopan unionin ulkopuolelle ja kun veroviranomaiset ovat tavaroiden viennin jälkeen todenneet, ettei näitä tavaroita hankkinut verovelvollisen laatimassa laskussa mainittu henkilö vaan muu yritys, jota ei ole tunnistettu. Tällaisessa tilanteessa kyseisen direktiivin 146 artiklan 1 kohdan a ja b alakohdassa säädetty arvonlisäverovapautus on evättävä, jos tosiasiallisen hankkijan tunnistamatta jääminen estää näytön esittämisen siitä, että kyseessä oleva liiketoimi on kyseisessä säännöksessä tarkoitettu tavaroiden luovutus, tai jos on todettu, että kyseinen verovelvollinen tiesi tai sen olisi pitänyt tietää, että kyseinen liiketoimi oli osa yhteisen arvonlisäverojärjestelmän vahingoksi toteutettua petosta. Direktiiviä 2006/112 on tulkittava siten, että kun kyseisen direktiivin 146 artiklan 1 kohdan a ja b alakohdassa säädetty arvonlisäverovapautus evätään tällaisissa olosuhteissa, kyseessä olevaa liiketoimea ei ole katsottava verolliseksi liiketoimeksi eikä sen näin ollen katsota oikeuttavan ostoihin sisältyvän arvonlisäveron vähennykseen.