Hakutulokset
- Uutiset
16.4.2024 15.01
Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laeiksi valtioneuvoston jäsenen tehtävään liittyvästä karenssista sekä sakon täytäntöönpanosta annetun lain 1 §:n muuttamisestaUuden lain nojalla voitaisiin rajoittaa enintään 12 kuukauden määräajaksi valtioneuvoston jäsenen oikeutta siirtyä toimikautensa päätyttyä uuteen tehtävään. Ehdotettua lakia sovellettaisiin sekä pääministeriin että valtioneuvoston jäsenenä toimiviin muihin ministereihin. Lakia sovellettaisiin myös valtioneuvoston jäsenyydestä vapautettuun henkilöön 12 kuukautta eron myöntämisestä. Lausunto pyydetään toimittamaan viimeistään 28.5.2024. - Uutiset
16.4.2024 14.40
Turistibussien kuljettajat: neuvostolta uutta lainsäädäntöä työolojen parantamiseksiNeuvosto on hyväksynyt tarkistuksen ajo- ja lepoaikoja satunnaisen henkilöliikenteen alalla koskeviin vuoden 2006 sääntöihin. Tarkoituksena on parantaa satunnaista linja-autoliikennettä Euroopassa tarjoavien kuljettajien liikenneturvallisuutta ja työoloja. Asetuksen hyväksynnän myötä tarkistetun asetuksen teksti julkaistaan EU:n virallisessa lehdessä lähiviikkoina, ja asetus tulee voimaan 20 päivän kuluttua julkaisemisesta. - Uutiset
16.4.2024 11.00
Hallinto-oikeus hylkäsi virkanimityksestä tehdyn valituksenAsiassa oli ratkaistavana, oliko Maahanmuuttoviraston nimityspäätös valmisteltu asianmukaisesti ja ottaen tasavertaisesti huomioon hakijoiden ansiot ja oliko Maahanmuuttovirasto pysynyt virantäyttömenettelyssä nimittävälle viranomaiselle kuuluvan harkintavallan rajoissa. Valitus hylättiin. (Ei lainvoim. 16.4.2024) - Uutiset
15.4.2024 11.50
Työoikeuden emeritusprofessori OTT, VTK Seppo Koskinen: Työnantajan lojaliteettivelvoite irtisanomisuhkatilanteessa – KKO:2024:24Lojaliteettiperiaatteen merkitystä työn tarjoamis- ja koulutusvelvollisuutta arvioitaessa on otettava huomioon kokonaisuutena sekä työntekijän että työnantajan olosuhteet. Työntekijän osalta arviointiin voi vaikuttaa esimerkiksi hänen erityisolosuhteensa, työsuhteen pitkä kesto, työntekijän ikä sekä työssä osoitettu pätevöityminen. Työnantajan näkökulmasta arviointiin vaikuttavat muun ohella yrityksen koko sekä taloudelliset ja toiminnalliset mahdollisuudet ja niistä seuraavat rajoitteet. Työnantajaa velvoittavasta lojaliteettiperiaatteesta johtuu, että työnantajan tulee osana kokonaisharkintaa ottaa työtä tarjotessaan huomioon myös työntekijän perustellut edut. - Uutiset
15.4.2024 10.15
Paikallisen sopimisen lakiesitys jatkovalmisteluunTyö- ja elinkeinoministeriö on saanut 49 lausuntoa valmisteltavista lakimuutoksista, joilla edistettäisiin paikallista sopimista. Saatua palautetta analysoidaan seuraavaksi osana jatkovalmistelua. Esitysluonnos lähetetään myös lainsäädännön arviointineuvoston arvioitavaksi. Tavoitteena on, että hallitus antaa lakiesityksen eduskunnalle kesäkuussa 2024. Lakimuutokset tulisivat suunnitelman mukaan pääosin voimaan 1. tammikuuta 2025. - Uutiset
15.4.2024 9.30
KHO: Virkasuhde oli päättynyt liikkeenluovutukseen, kun liikelaitoksen toiminnot oli liikkeenluovutuksella siirretty yksityisoikeudelliselle yhteisölleAsiassa oli ratkaistavana, oliko A:n virkasuhde jatkunut viranhaltijalain 44 §:ssä säädetyn jatkuvuusperiaatteen perusteella myös sen jälkeen, kun liikelaitoksen toiminnot oli liikkeenluovutuksella siirretty yksityisoikeudelliselle yhteisölle. HAO:n päätös kumottiin siltä osin kuin HAO oli A:n hakemuksen johdosta vahvistanut, että A:n virkasuhde Kajaanin kaupunkiin oli jatkunut katkeamatta irtisanomispäätöksen jälkeen ja Kajaanin kaupunki oli velvoitettu korvaamaan A:n oikeudenkäyntikulut. A:n hakemus hylättiin 1.1.2014 jälkeisen ajan osalta. - Uutiset
12.4.2024 8.00
Lähetetyistä työntekijöistä annettun lakiin muutoksia 1.5.2024Muutokset koskevat muun muassa tiettyjä hallinnollisia vaatimuksia, joita lähetetyistä työntekijöistä annettu laki sisältää, sekä lähetetyn työntekijän suojelua epäasialliselta kohtelulta. Lakiin on lisätty lähetetyn työntekijän suojelemiseksi uusi säännös, joka koskee vastatoimien kieltoa ja kiellon rikkomisesta seuraavaa vahingonkorvausvelvollisuutta. Tieliikenteen sääntelyn osalta on tehty lähinnä selkeyttäviä muutoksia lakiin sekä parannuksia työsuojeluviranomaisen valvontaedellytyksiin. Muutosten taustalla ovat rikkomusmenettelyt, jotka Euroopan komissio on käynnistänyt Suomea vastaan. - Uutiset
11.4.2024 10.40
Ulkomaisen työvoiman käytön valvonta nosti esiin puutteita palkkauksessa ja työajoissaTyösuojeluviranomainen teki vuonna 2023 yli 2 200 tarkastusta ulkomaista työvoimaa käyttäviin yrityksiin. Työsuhteen vähimmäisehdoissa, kuten palkkauksessa ja työaikojen noudattamisessa havaittiin paljon puutteita. Työsuhteen naamioiminen niin sanotuksi kevytyrittäjyydeksi laajentui rakennus- ja palvelualoilta teollisuuteen ja metsäalalle. Valvontahavaintojen mukaan myös metsämarjanpoimijoiden oikeuksia koskevan marjalain noudattamisessa oli huomattavia puutteita. Nämä tiedot selviävät tuoreesta raportista Ulkomaisen työvoiman käytön valvonta vuonna 2023. - Uutiset
9.4.2024 11.50
Työoikeuden emeritusprofessori Seppo Koskinen: Työkiertoon määrääminen ja suostuminenTyökierto on suunnitelmallinen ja tavoitteellinen henkilöstön kehittämisen ja osaamisen johtamisen menetelmä. Työkierron ajaksi työntekijä siirtyy määräajaksi tai toistaiseksi toiselle osastolle, toiseen yksikköön tai toiseen tehtävään kehittyäkseen. Työnantaja ei voi määrätä työkiertoon siirtymisestä, ellei laki, työsopimus tai sen osana oleva työehtosopimus sitä mahdollista. - Uutiset
5.4.2024 11.00
Hallinto-oikeus kumosi Rikosseuraamuslaitoksen virkanimityspäätöksenHAO katsoi, ettei Rikosseuraamuslaitos ollut riittävällä tavalla selvittänyt, että valittajan jättäminen pois haastateltavien joukosta ja haastateltujen hakijoiden valinta muutoin olisi perustunut PL 125 §:n 2 momentissa edellytettyyn hakijoiden ansioiden vertailuun. Vaikka valituksenalaisessa päätöksessä oli sinänsä perusteltu, millä ansioilla A oli nimitetty, nimitysasiakirjat eivät kokonaisuutenakaan sisältäneet asianmukaista hakijoiden ansioiden vertailua. Asiassa esitetty selvitys virantäyttömenettelystä ei myöskään osoittanut, että hakijoita olisi menettelyn kuluessa tosiasiallisesti vertailtu keskenään hakuilmoituksessa mainittujen valintaperusteiden mukaisesti. (Ei lainvoim. 5.4.2024) - Uutiset
4.4.2024 11.00
Hallinto-oikeus: Valittajan pyytämät henkilötiedot eli tiedot poliisin viranhaltijan virasta, sotilasarvosta, esimiehen nimestä ja yhteystiedoista eivät olleet salassa pidettäviäPoliisilaitos ei ollut voinut kieltäytyä tietojen luovuttamisesta valituksenalaisesta päätöksestä ilmenevillä perusteilla. Henkilötietojen luovuttamiselle sähköisesti tai kopiona ei näin ollen ollut julkisuuslain 16 §:n 3 momentin mukaista tietosuojalainsäädännöstä johtuvaa estettä. HAO kumosi Lounais-Suomen poliisilaitoksen päätöksen ja palautti asian poliisilaitokselle uudelleen käsiteltäväksi. Pyydetyt tiedot on annettava viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 16 §:ssä säädetyllä tavalla sen jälkeen, kun HAO:n päätös on saanut lainvoiman. (Ei lainvoim. 4.4.2024) - Uutiset
3.4.2024 8.00
Oikeuskansleri: Valtioneuvoston kanslian menettely hallinnollisissa ja työnjohtamiseen liittyvissä asioissaOikeuskansleri esitti näkemyksensä hallinnollisissa asioissa sovellettavista säännöksistä ja oikeusperiaatteista sekä viranomaisen harkintavallan rajoista. - Uutiset
2.4.2024 16.00
Hovioikeus: Yhtiö rikkoi yhteistoimintavelvoitettaAsiassa oli riidatonta, että vastaaja Oy oli 26.4.-24.5.2018 käytyjen yhteistoimintaneuvottelujen jälkeen lomauttanut A:n taloudellisella ja tuotannollisella perusteella 9.7.2018 lukien. A oli ollut vastaaja Oy:n yhteistoimintaneuvottelujen piirissä myös 3.-16.4.2019, minkä jälkeen hänet oli irtisanottu taloudellisella ja tuotannollisella perusteella 30.4.2019. Asiassa oli edelleen riidatonta, että ennen A:n irtisanomista oli pitänyt käydä yhteistoimintaneuvottelut. Asiassa oli arvioitavana, oliko A voitu 30.4.2019 irtisanoa vuonna 2018 käytyjen yhteistoimintaneuvottelujen perusteella vai oliko ennen hänen irtisanomistaan pitänyt käydä yhteistoimintaneuvottelut myös vuonna 2019. (Vailla lainvoimaa 2.4.2024) - Uutiset
2.4.2024 11.30
Hallinto-oikeus: Käräjänotaarille voitiin antaa varoitusAsiassa mainituilla perusteilla valittajan oli katsottava toimineen virkamieslain 14 §:n mukaisten virkavelvollisuuksien vastaisesti. Valittajalle oli siten voitu antaa kirjallinen varoitus päätöksestä ilmenevistä muista syistä kuin työtovereille esitettyjen asiattomien kysymysten, omien keskustelujen nauhoittamisen ja tuomarinkoulutuslautakunnalle annetussa selvityksessä esitettyjen väitteiden osalta, ja varoitus oli oikeassa suhteessa tekojen moitittavuuteen. Valittajan virkavelvollisuuksien vastaiseksi katsotuissa teoissa ja käyttäytymissä oli kyse pitkään jatkuneesta kokonaisuudesta, eikä asiassa ollut osoitettu, että työnantaja olisi hyväksynyt muiden virkamiesten toimia vastaavalla tavalla. Varoitus ei ollut näin ollen virkamiesten yhdenvertaisen kohtelun vastainen. Varoitusta ei ollut myöskään katsottava annetun epäasiallisilla perusteilla pelkästään sen vuoksi, että aluehallintovirasto oli tarkastuskertomuksessaan katsonut käräjäoikeuden laiminlyöneen valittajan työhäirintää koskevan ilmoituksen käsittelyn työsuojelulain mukaisesti. Hallinto-oikeus hylkäsi siten valituksen. (Ei lainvoim. 2.4.2024) - Uutiset
2.4.2024 9.15
KKO arvioi työnantajan työn tarjoamis- ja koulutusvelvollisuuden alueellista ja ajallista ulottuvuutta (Ään.)B Oy oli Malmin lentokentän lakkauttamispäätöksen johdosta tammikuussa 2015 ilmoittanut irtisanovansa myöhemmin kaikki lentokentällä palveluksessa olevat lennonjohtajat, mukaan lukien lennonjohtaja A:n. Syksyllä 2015 A haki Helsinki-Vantaan lentokentällä avoinna olleita lennonjohtajan tehtäviä, mutta ei tullut valituksi. A:n työsuhteen edelleen jatkuessa B Oy tarjosi kesällä 2016 A:lle lennonjohtajan työtä Tampere-Pirkkalan lentoasemalta. A otti työn vastaan. Korkein oikeus katsoi ratkaisustaan ilmenevillä perusteilla, että B Oy ei ollut rikkonut TSL 7 luvun 4 §:ssä tarkoitettua velvollisuuttaan jättämällä tarjoamatta A:lle ensin mainittua työtä Helsinki-Vantaan lentoasemalla. HO:n tuomiota ei muutettu. (Ään.) - Uutiset
28.3.2024 9.09
KKO: Virkavapaana olleella tuomarilla ei ollut oikeutta hakea ratkaisemassaan asiassa tuomion purkamista syytetyn eduksiKäräjätuomari T oli hakemuksen tehdessään ollut virkavapaana. Esitetystä selvityksestä ei ilmene, että T olisi määrätty valtion virkamieslain 23 §:n 3 momentin perusteella suorittamaan virkatehtäviä virkavapaana ollessaan. Kun T ei ollut hakemusta tehdessään viranhoidossa, korkein oikeus katsoi, ettei T:llä ollut oikeutta hakea tuomion purkamista. Sen vuoksi hakemus oli jätettävä tutkimatta. - Uutiset
27.3.2024 10.09
Helsingin hovioikeus hylkäsi Merivoimien henkilöstöpäällikkönä toimineeseen kommodoriin kohdistetun syytteen virkasalaisuuden rikkomisestaAsiassa oli kysymys siitä, olivatko vastaajan virkasähköpostiinsa saamat sähköpostiviestit, joista hän oli lähettänyt valokuvan eräälle henkilölle, olleet julkisuuslain nojalla salassa pidettäviä. Sähköpostiviestit olivat koskeneet tutkintapyynnön tekemistä Merivoimissa ilmitulleesta rikosepäilystä. Hovioikeus katsoi, etteivät vastaajan lähettämät tiedot olleet salassa pidettäviä, minkä vuoksi syyte virkasalaisuuden rikkomisesta hylättiin. (Vailla lainvoimaa 27.3.2024) - Uutiset
22.3.2024 13.30
Komissio ehdottaa parannuksia työharjoitteluun EU:n alueellaEuroopan komissio on ryhtynyt toimenpiteisiin parantaakseen harjoittelun työehtoja, kuten palkkaa, sekä osallistavuutta ja laatua EU:ssa. - Uutiset
22.3.2024 11.00
Virkamies voitiin irtisanoa - HAO arvioi luvattomia poissaoloja ja viranhoidossa havaittuja laiminlyöntejä sekä työkyvyn selvittämistä koskevan määräyksen laiminlyöntiin liittyvää irtisanomisperustettaAsiassa oli kysymys ensiksikin siitä, oliko työnantajalla ollut virkamieslain 25 §:n 2 momentissa tarkoitettu erityisen painava syy irtisanoa ulosottoylitarkastajana työskennelleen valittajan virkasuhde. Toiseksi asiassa oli ratkaistava, onko valittaja voitu johtavan kihlakunnanvoudin päätöksestä 7.12.2022 ilmenevällä perusteella pidättää virantoimituksesta. (Ei lainvoim. 22.3.2024) - Uutiset
21.3.2024 11.37
Hovioikeus: Henkilöstövuokrausta harjoittava yhtiö oli näyttänyt irtisanoneensa työntekijän työsuhteen asiallisilla ja painavilla syillä ja täyttäneensä takaisinottovelvollisuutensa - kahden asiamiehen käyttäminen ei ollut tarpeellistaAsiassa oli keskeisesti kyse siitä, oliko yhtiö (A) päättänyt kantajan työsopimuksen asiallisilla ja painavilla perusteilla vai oliko työsuhde päätetty perusteettomasti kantajaa syrjivillä perusteilla. HO:n arvioitavana oli, voiko henkilöstövuokrausta harjoittava yhtiö vedota taloudellisena ja tuotannollisena irtisanomisperusteena siihen, että tilaajayritys oli päättänyt vuokratyövoiman tilaussopimuksen vuokratyöntekijän henkilöön liittyvillä syillä. Kyse oli lisäksi siitä, oliko yhtiö laiminlyönyt TSL 6 luvun 6 §:n mukaisen takaisinottovelvollisuutensa. HO:ssa ei ollut kyse TSL 7 luvun 4 §:n mukaisen työn tarjoamisvelvollisuuden laiminlyönnistä. Yhtiöllä oli työnantajana todistustaakka siitä, että kantajan työsuhde oli irtisanottu asiallisilla ja painavilla syillä sekä siitä, että se oli täyttänyt takaisinottovelvollisuutensa. (Vailla lainvoimaa 21.3.2024)