Hakutulokset
- Uutiset
26.3.2024 14.04
Kuluttaja-asiamies huomautti SP Tuontia ja Suomen Terveystukkua puhelinmyynnin puutteistaKuluttaja-asiamies on tarkastellut kahden yrityksen puhelinmarkkinointia ja kiinnittänyt huomiota puutteisiin sopimuksen kirjallisessa vahvistamisessa. Kuluttajille lähetetyissä tarjouksissa ei ollut kaikkia lain vaatimia tietoja, jotka kuluttaja tarvitsee sopimuksen tekemiseen. Sähköhammasharjojen puhelinmyyntiä harjoittava SP Tuonti Oy ja vitamiineja ja ravintolisiä markkinoiva Suomen Terveystukku Oy sitoutuivat korjaamaan puhelinmyyntisopimuksen tekemiseen ja tarjouksen vahvistamiseen liittyvät ongelmat kuluttaja-asiamiehen vaatimalla tavalla. - Uutiset
25.3.2024 16.00
Vakuutuslautakunnan ja FINEn ratkaisusuosituksia – tutustu myös pankkilautakunnan ja sijoituslautakunnan ratkaisuihinUusimmat ratkaisut vakuutusasioissa - Uutiset
25.3.2024 12.49
KKV: Kuluttajilla ongelmia sänkyjä myyvän Lux Bedsin kanssa – toimintaohjeita kuluttajilleKilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvontaan on tullut alkuvuoden aikana lähes 60 yhteydenottoa sänkyjä myyvästä Lux Beds From North Oy:stä. Kuluttajat eivät ole saaneet tilaamiaan tuotteita eivätkä peruutustilanteessa ennakkoon maksamiaan rahoja takaisin. Kuluttajaneuvonta kehottaa kuluttajia harkitsemaan tarkkaan asiointia yrityksen kanssa. - Uutiset
22.3.2024 15.00
EUT: Matkustajan katsotaan hyväksyneen lentolipun hinnan korvauksen matkasetelillä, jos hän on lentoliikenteen harjoittajan verkkosivuilla olevaa lomaketta täyttäessään luopunut lipun hinnan korvaamisesta rahanaTämä edellyttää, että lentoliikenteen harjoittaja on antanut matkustajalle rehellisesti selkeät ja täydelliset tiedot eri menettelytavoista, jotka matkustajalla on käytettävissään palautuksen saamiseksi. - Uutiset
22.3.2024 13.10
Hallinto-oikeus: Elisa Oyj:n menettely numeronsiirtoprosessissa oli ollut sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 107 §:n 1 momentin tarkoittamalla tavalla kuluttajien kannalta kohtuutontaLiikenne- ja viestintävirasto oli valituksenalaisessa päätöksessään yksilöinyt, miltä osin se oli pitänyt yhtiön toimintaa kuluttajien kannalta kohtuuttomana. Kun yhtiön säännönmukainen menettely sopimuksen soveltamisessa voitiin katsoa rinnastuvan sopimusehtoon, oli päätöksessä yksilöity se, miltä osin yhtiön menettely oli ollut sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 107 §:n 1 momentin tarkoittamalla tavalla kohtuutonta. Valituksenalaisesta päätöksestä ilmenee selvästi, että yhtiö ei ole informoinut asiakasta suoraan ja riittävästi sopimuksen peruutusoikeudesta. (Vailla lainvoimaa 22.3.2024) - Uutiset
22.3.2024 12.36
Finanssivalvonnan arvio: Osa kuluttajaluotonmyöntäjistä ei hallitse maksukyvyttömyysriskejä riittävällä tavalla ja myös sopimusehdoissa on puutteitaFinanssivalvonta on arvioinut Suomessa kuluttajaluottoja myöntävien tahojen maksukyvyttömyysriskien hallintaa ja menettelytapoja. Näiden toimijoiden välillä havaittiin huomattavia eroja maksukyvyttömyysriskien hallinnassa. Finanssivalvonnan valvontaan heinäkuussa 2023 siirtyneillä muilla luotonantajilla oli huomattavasti enemmän puutteita luotonmyöntökäytännöissään kuin pankeilla. Muista kuluttajaluotonantajista kaikki toimijat eivät myöskään täysin noudata sopimusehdoissaan kuluttajaluotonantoa koskevaa lainsäädäntöä. Finanssivalvonta edellyttää toimijoiden korjaavan arvioinneissa havaitut puutteet. - Uutiset
21.3.2024 10.00
Kuluttajariitalautakunta: Miehistön jäsenen odottamatonta sairastumista ennen lennon lähtöä ei ollut pidettävä asetuksessa tarkoitettuna poikkeuksellisena olosuhteenaMatkustajan tarkoituksena oli matkustaa lennolla AY1436 Berliinistä Helsinkiin 30.8.2021. Lento peruutettiin ja matkustaja reititettiin uudelleen Amsterdamin kautta Helsinkiin, minne hän saapui noin 19 tuntia alkuperäistä saapumisaikaansa myöhemmin. Lentoyhtiö, joka olisi suorittanut peruutetun lennon, ilmoitti peruuttamisen syyksi miehistön jäsenen yllättävän sairastumisen. Asiassa oli erimielisyyttä matkustajan oikeudesta Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 261/2004 mukaiseen vakiokorvaukseen. Kuluttajariitalautakunta suositti, että lentoyhtiö maksaa matkustajalle 250 euron vakiokorvauksen. - Uutiset
21.3.2024 9.02
Hallituksen esitysluonnos digitaalisten palvelujen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvonnasta lausunnoille 2. toukokuuta 2024 saakkaHallituksen esitys keskittäisi esteettömyys- ja saavutettavuusvaatimusten valvonnan Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille. Keskittämisellä parannetaan edellytyksiä yhtenäiselle esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontatoiminnalle sekä niihin liittyvälle neuvonnalle ja ohjaukselle. Tarkoituksena on edistää jokaisen mahdollisuuksia käyttää digitaalisia palveluja yhdenvertaisesti. Valtiovarainministeriö pyytää lausuntoja lakiehdotuksesta 2.5.2024 mennessä. - Uutiset
20.3.2024 12.50
Sitran maksuton kurssi tarjoaa yrityksille oppeja datan hyödyntämisestä uudistuvan EU-sääntelyn mukaisestiSitran kurssi auttaa yrityksiä hahmottamaan uudistuvan datasääntelyn tuomia muutoksia, jotta niiden olisi helpompi kasvattaa kilpailukykyään. Kurssi on maksuton ja kaikille avoin. - Uutiset
20.3.2024 8.55
Positiivisen luottotietorekisterin tietojen kerääminen on käynnissä – voit seurata tilannetta verkkosivuiltaPositiivinen luottotietorekisteri aukeaa 1. huhtikuuta 2024, ja luotonantajat ovat voineet ilmoittaa olemassa olevia luottojansa rekisteriin 1.2.2024 alkaen. Verkkosivuilta löytyy päivittyvä tieto siitä, kuinka monta prosenttia suomalaisten kotitalouksien luottojen arvioidusta kokonaiseuromäärästä on ilmoitettu positiiviseen luottotietorekisteriin. Tietoa päivitetään viikoittain maanantaisin ja torstaisin. - Uutiset
19.3.2024 13.15
Finanssivalvonta: Maksamiseen liittyvät petokset ja huijaukset ovat kasvava ilmiö – Finanssivalvonnan selvityksen mukaan pankkiasioinnin turvallisuutta on mahdollisuus parantaaErilaiset maksamiseen liittyvät petokset ja huijaukset ovat olleet voimakkaassa kasvussa viime vuosina. Rikollisten käyttämät keinot myös kehittyvät jatkuvasti. Finanssivalvonnan selvityksen mukaan pankkiasioinnin turvallisuutta on mahdollista parantaa muun muassa verkkopankki- ja mobiilimaksamisen turvarajoituksia kehittämällä sekä tehokkaammalla petoksellisten maksutapahtumien monitoroinnilla ja pysäyttämisellä. Oma vastuunsa on myös palvelujen käyttäjällä. Finanssivalvonnan pankeille loppuvuonna 2023 tekemän kyselyn perusteella pankit ovat tunnistaneet ja toteuttaneet verkkomaksamisen turvallisuuden keskeiset osa-alueet pääosin asianmukaisesti. - Uutiset
15.3.2024 16.00
Vakuutuslautakunnan ja FINEn ratkaisusuosituksia – tutustu myös pankkilautakunnan ja sijoituslautakunnan ratkaisuihinUusimmat ratkaisut vakuutusasioissa
- Uutiset
15.3.2024 15.00
AVI: Kiinteistönvälitysliike Asuntokeskus Kotipaja Oy (y-tunnus: 1775688-3) harjoittaa välitystoimintaa lainvastaisesti ilman rekisteröintiäVälitystoimintaa saa harjoittaa vain sellainen yksityinen elinkeinonharjoittaja tai oikeushenkilö, joka on rekisteröity aluehallintoviraston välitysliikerekisteriin. Lounais-Suomen aluehallintovirasto on antanut päätöksen, jolla se on poistanut kiinteistönvälitysliike Asuntokeskus Kotipaja Oy:n välitysliikerekisteristä. - Uutiset
15.3.2024 13.15
Ara: Asumisoikeusasunnot vetävät hyvin ja järjestelmä on toimivaAsumisoikeusasuntoihin on tehty puolen vuoden aikana yli 3.600 sopimusta. Noin 40 % asumisoikeusasuntoon muuttavista asui aiemmin vuokralla ja lähes viidennes omistusasunnossa. Sopimuksen tehneiden keski-ikä oli 48 vuotta. Yli puolet asumisoikeusasuntoon muuttavista haki asuntoa yksin. Lapsiperheiden osuus oli noin viidennes. Kolmannes oli kahden hengen talouksia. Perheiden keskikoko oli 2,3 henkilöä. Tiedot perustuvat Aran järjestysnumeropalvelun dataan aikajaksolta 1.9.2023–29.2.2024. - Uutiset
14.3.2024 14.43
EU:lta uudet säännöt poliittisen mainonnan avoimuudesta ja kohdentamisestaEU:n neuvosto on hyväksynyt uuden asetuksen poliittisen mainonnan avoimuudesta ja kohdentamisesta. Sen tarkoituksena on torjua tiedon manipulointia ja ulkomaista vaalivaikuttamista. - Uutiset
14.3.2024 11.28
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnalta opas: Pankkihuijaukset – joudunko itse kärsimään vahingon?Yhä useammat huijauksen uhrit kääntyvät FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan puoleen saadakseen apua. He haluavat selvittää, täytyykö heidän kantaa itse vastuu vahingosta, ja mikä on pankin rooli asiassa. Opas "Huijausten selvittäminen ja ratkaisukäytännöt FINEssä" tarjoaa kattavaa tietoa moniin huijauksiin ja verkkopetoksiin liittyviin kysymyksiin. Oppaassa on tietoa FINEen saapuneiden yhteydenottojen syistä, neuvonnasta ja riidanratkaisusta. Lisäksi oppaassa selvitetään pankin ja asiakkaan välistä vastuunjakoa menetetyistä varoista sekä annetaan ohjeita muutoksenhakuun pankin päätöksestä. - Uutiset
13.3.2024 8.05
Euroopan parlamentti hyväksyi uuden direktiivin rakennusten energiatehokkuudesta: uudisrakennuksista päästöttömiä vuodesta 2030 alkaen - Toimilla alennetaan energialaskuja ja torjutaan ilmastonmuutosta
- Poikkeuksena maatalous- ja kulttuuriperintörakennukset
- Rakennusten osuus EU:n kasvihuonekaasupäästöistä on 36 prosenttia. - Uutiset
11.3.2024 8.28
Mainonnan eettiseltä neuvostolta yhdeksän lausuntoa – kahdeksan huomautusta - Uutiset
8.3.2024 8.32
Euroopan kuluttajakeskus: Varo autonhinta-arviopalveluita – yksi valitus aiheettomasta laskusta yritykselle riittää, älä huolestu maksumuistutuksistaEuroopan kuluttajakeskus saa edelleen paljon yhteydenottoja kuluttajilta suomenkielisistä autonhinta-arviota tarjoavista palveluista, joita on markkinoilla useita erinimisiä. Myös uusia vastaavia palveluita avautuu nyt tiheästi. Yhteydenotoissa kuluttajat kertovat palvelun maksullisuuden ja laskun tulleen heille yllätyksenä. Kuluttajat ovat myös saaneet yrityksiltä maksumuistutuksia, joissa uhataan perintä- tai tuomioistuinmenettelyllä tai jopa molemmilla. Riittävää on, että kuluttaja valittaa perusteettomasta laskusta yritykselle kerran. Yritysten lähettämistä aiheettomista maksumuistutuksista ei tarvitse huolestua, eikä niistä ole tarpeen ilmoittaa Euroopan kuluttajakeskukselle. - Uutiset
6.3.2024 8.19
Alemarkkinoinnissa edelleen puutteita – kuluttaja-asiamies edellytti Keskoa ja Elisaa muuttamaan 30 päivän alimman hinnan ilmoittamistapaaKuluttaja-asiamies on puuttunut kahden yrityksen tapaan ilmoittaa alin hinta markkinoinnissaan. Elisa Oyj ja Kesko Oyj ovat kuluttaja-asiamiehen vaatimuksesta luvanneet korjata toimintatapojaan hinnanalennusmarkkinoinnissa.