Hakutulokset
- Uutiset
2.3.2021 15.05
Kuluttaja-asiamiehen uutiskirje 1/2021Vuoden ensimmäisessä uutiskirjeessä käsitellään muun muassa verkkokauppoja, sillä verkko-ostosten suosio kiihtyy alituisesti, eikä korona ainakaan hidasta kasvuvauhtia. KKV:ssä törmätään jatkuvasti siihen, etteivät lainsäädännön vaatimukset toteudu verkkokaupoissa. Aihe näkyy tasaisena virtana niin valvonnassa kuin neuvonnassakin.
- Uutiset
2.3.2021 14.27
Eurooppalainen kuluttajansuoja: Safety Gaten avulla vaaralliset covid-19-tuotteet pois markkinoiltaSafety Gate on vaarallisia kulutustavaroita koskeva nopea EU:n tietojenvaihtojärjestelmä, jonka avulla voidaan poistaa vaarallisia non-food-tuotteita markkinoilta. Euroopan komissio julkaisi 2. maaliskuuta järjestelmän vuosiraportin. Siitä käy ilmi, että viranomaiset toteuttavat järjestelmässä tehtyjen ilmoitusten perusteella vuosi vuodelta enemmän toimenpiteitä: niitä toteutettiin viime vuonna 5 377, kun vuonna 2019 määrä oli 4 477. Kaikista vuonna 2020 tehdyistä varoituksista 9 prosenttia liittyi covid-19-pandemiaan. Suurimmaksi osaksi kyse oli kasvomaskeista, jotka eivät suojanneet käyttäjää tarkoituksenmukaisesti. Muita Safety Gateen ilmoitettuja pandemiaan liittyviä tuotteita olivat desinfiointiaineet, jotka sisälsivät myrkyllisiä kemikaaleja, kuten metanolia, joka voi nieltynä aiheuttaa sokeuden tai jopa kuoleman, ja desinfiointiin tarkoitetut ultraviolettilamput, jotka voivat altistaa käyttäjän iho-oireita aiheuttavalle voimakkaalle säteilylle.
- Uutiset
25.2.2021 11.47
Vierashuoneessa OTM, väitöskirjatutkija Jenna Päläs ja OTK, kuluttaja-asiainneuvos Anja Peltonen: Jakamistalouden moninaisuus on alustasääntelyn ja alustavastuun kehittymisen ydinhaasteKuluttajat ovat kohdanneet alustoilla uusia läpinäkyvyysongelmia ja suojantarpeita, joten alustavastuun ulottuvuudet ovat ajankohtaisia myös kuluttajansuojan osalta. Kuluttajien näkökulmasta epäselvää on ollut esimerkiksi oikean vastuutahon paikantaminen ja vastuun toteutuminen käytännössä alustalta hankitun tavaran tai palvelun virhe- tai turvallisuuspuutetilanteissa. Kuluttajilla on ollut lisäksi vaikeaa hahmottaa, mikä osapuolista (alusta vai toinen alustakäyttäjä) tosiasiallisesti on kuluttajan vastapuolena ja mikä on vastapuolen kuluttajansuojaoikeudellinen asema (onko tarjoaja suhteessa kuluttajaan elinkeinonharjoittaja vai yksityishenkilö). Heikomman suojalle rakentuva kuluttajansuojasääntely ei lähtökohtaisesti sovellu kahden kuluttajan (tai yksityishenkilön) välisiin sopimussuhteisiin. Avoin uutinen
- Uutiset
25.2.2021 10.00
Kuluttajariitalautakunta: Ostajalla ei ollut oikeutta saada kauppaa puretuksi tai emolevyä palautetuksiKuluttaja osti helmikuussa 2019 J Oy:ltä Asus ROG STRIX Z270H GAMING -emolevyn hintaan 199 euroa. Tuotteelle myönnettiin kolmen vuoden takuu. Asiassa oli riitaa siitä, oliko tuotteessa virhe prosessorikannan vaurioituneiden pinnien vuoksi. Asiassa oli riidatonta, että kuluttajan emolevy oli vaurioitunut takuuaikana. Vaurion laatu huomioon ottaen lautakunta katsoi myyjän toimittaman selvityksen osoittaneenn, että emolevy oli todennäköisimmin vaurioitunut ostajan käyttövirheen seurauksena. Lautakunta totesi emolevyn olevan käyttökelvoton prosessorikannan vaurion vuoksi. Emolevy oli siten menettänyt arvonsa. Lautakunta katsoi, ettei ostajalla ollut oikeutta saada kauppaa puretuksi tai emolevyä palautetuksi. - Uutiset
25.2.2021 9.20
EU-komissiolta ehdotus uudeksi asetukseksi – EU:ssa matkustavat voivat jatkossakin käyttää puhelinta ulkomailla ilman lisämaksujaKomissio esitti keskiviikkona (24.2.) ehdotuksen uudeksi verkkovierailuasetukseksi, jotta eurooppalaiset voisivat jatkossakin käyttää verkkovierailupalveluja ilman lisämaksuja matkustaessaan EU:ssa.
- Uutiset
25.2.2021 8.39
Kuluttajariitalautakunta: Kuluttajalla oli oikeus peruuttaa nettihuutokaupasta ostetun matkailuauton kauppa etämyyntisäännösten perusteellaKuluttaja osti 28.1.2019 myyjäliikkeeltä vuonna 2008 käyttöönotetun Toyota Hiace matkailuauton 6 750 eurolla. Auton matkamittarin lukema oli kaupantekohetkellä 642 666 kilometriä. Kauppakirjassa viitattiin Huutokaupat.com huutokauppaehtoihin ja Huutokaupat.com myyntiehtoihin. Osapuolet olivat eri mieltä siitä, oliko kyse sellaisesta etäkaupasta, jonka kuluttaja voi peruuttaa määräajassa. Lautakunta katsoi, että kuluttajalla oli ollut oikeus peruuttaa kauppa KSL 6 luvun etämyyntisäännösten perusteella.
- Uutiset
25.2.2021 8.19
Tukes: Vapaa-ajan palveluissa tapahtui viime vuonna 36 vakavaa onnettomuuttaTurvallisuus- ja kemikaaliviraston tietoon tuli viime vuonna 36 vakavaa vapaa-ajan palveluissa tapahtunutta onnettomuutta. Vakavaksi onnettomuudeksi luokitellaan esim. kuolemantapaukset, rankavammat ja isot murtumat. Eniten vakavia onnettomuuksia tapahtui uimarannoilla ja uimahalleissa, ratsastuspalveluissa ja trampoliinipalveluissa. Yhdessätoista onnettomuudessa asiakas kuoli tapaturmaisesti. Näistä kahdeksan oli hukkumisia. Laskettelussa, luontopalveluissa ja moottoriurheilussa kuoli kaikissa yksi asiakas.
- Uutiset
19.2.2021 11.26
Hovioikeuskin katsoi veneenkorjaajan laiminlyöneen velvollisuutensa suojata vene ja sen moottori kosteus- ja sääoloilta - tuomittu 21 000 euron vahingonkorvaus korotettiin 31 744,28 euroksiKysymys oli siitä, oliko vastaaja vastuussa kantajien (A ja B) Baja Mach 1 -merkkiselle moottoriveneelle aiheutuneista vahingoista. Mikäli vastuuperuste oli olemassa, oli ratkaistava kysymys korvattavan vahingon määrästä. Tältä osin keskeisiä olivat kysymykset veneen korjauskustannusten määrästä, olivatko jo tehdyt veneen moottorin kunnostamistyöt menneet hukkaan sekä oliko veneen käyttöhyödyn menetyksestä aiheutunut korvattavaa vahinkoa. Vielä kysymys oli oikeudenkäyntikuluvastuusta. Vastaajan velvollisuus suorittaa kantajille vahingonkorvausta korotettiin 31.744,28 euroksi KO:n tuomitsemine korkoineen. Muilta osin KO:n tuomiota ei muutettu. (Vailla lainvoimaa 19.2.2021)
- Uutiset
16.2.2021 8.08
EU-viranomaiset tarkastivat ympäristöväittämien harhaanjohtavuuttaSekä mainonnassa että tuotteissa esiintyy paljon erilaisia ympäristöväittämiä. EU:n kuluttajansuojaa valvovien viranomaisten CPC-yhteistyöverkosto kohdisti loppuvuodesta 2020 Euroopan laajuisen valvontakampanjansa (sweep) selvittämään ja arvioimaan ympäristöväittämiä eri toimialoilla. Valvontaiskussa arvioitiin 344 EU:ssa toimivien kauppiaiden esittämää ympäristöväittämää, joita kohdistettiin pääasiassa kuluttajille verkkokaupoissa, mutta myös kauppiaiden verkkosivustoilla. CPC-viranomaiset havaitsivat, että lähes puolessa tarkastelluista tapauksista viranomaisilla oli ainakin syy uskoa, että väite voi olla väärä tai harhaanjohtava ja että sitä voidaan mahdollisesti pitää sopimattomana kaupallisena menettelynä.
- Uutiset
15.2.2021 15.30
Alkoholia laivalta ostanut matkustaja vaati laivanyhtiöltä tullin määräämien veroseuraamusten määrää 430,56 euroa vastaavaa hyvitystä - kuluttajariitalautakunta ei suorittanut hyvitystäLautakunta katsoi näytetyksi, että elinkeinonharjoittaja oli internetsivuillaan, hyteissä olevissa tuotekatalogeissa, sekä tax free -myymälän sisäänkäynnin luona olevilla suurilla kylteillä tarjonnut näkyvästi tietoa maahantuontia koskevista säännöksistä ja kuluttajalla oli näin ollut mahdollisuus ottaa selvää häntä koskevat maahantuontimääräykset ennen ostopäätöksen tekemistä. Lautakunta katsoi edellä kuvatut elinkeinonharjoittajan toimet riittäviksi siitä riippumatta, että näyttämättä jäi, oliko tax free -myymälän myyjä kertonut ostohetkellä kertaostoksen määrän ylittävän maahantuontirajoitukset. Asiassa esitetyin perustein lautakunta katsoi, ettei tuotteessa ollut KSL 5 luvun 12 §:n 4 momentissa tarkoitettua virhettä, joten lautakunta ei suosittanut hyvitystä maksettavaksi.
- Uutiset
15.2.2021 14.30
Kuluttajariitalautakunta sovitteli hammashoitoa koskevaa peruutusehtoaKuluttaja vaati, että käyttämättä jääneestä hoidosta maksettu 415 euroa palautetaan. Lautakunta katsoi, että kokonaisuutena arvioituna peruutusehto johti kohtuuttomuuteen tässä yksittäistapauksessa. Lautakunta sovitteli peruutusehtoa siten, että kuluttaja oli velvollinen maksamaan saamatta jääneestä palvelusta 300 euroa. Sovittelussa lautakunta oli huomioinut, että Hammashoitopalvelut Oy ei ollut perinyt kuluttajalta sopimusehtojen mukaista maksua toisen varauksen osalta. Lautakunta suositti, että Hammashoitopalvelut Oy maksaa kuluttajalle 115 euroa.
- Uutiset
15.2.2021 8.22
Mainonnan eettinen neuvosto antoi viisi huomautustaNeljässä tapauksessa markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinoinnin perussääntöjen edellyttämällä tavalla ja viidennessä tapauksessa yksityisomaisuuden käyttäminen luvatta ja sen tavanomaisen käyttötarkoituksen vastaisesti julkisena mainostilana oli hyvän tavan vastaista menettelyä.
- Uutiset
12.2.2021 14.31
Euroopan komissio pyytää Suomelta lisätietoja enintään 5,5 tilavuusprosenttia sisältävien alkoholijuomien vähittäismyyntilupaa koskevasta järjestelmästäEuroopan komissio on pyytänyt Suomen viranomaisilta 11. helmikuuta 2021 lisätietoja liittyen enintään 5,5 tilavuusprosenttia alkoholia sisältävien juomien vähittäismyyntiä koskevaan sääntelyyn. Pyynnöt liittyvät komission ja jäsenmaan väliseen ns. EU:n Pilot -mekanismiin. Suomen viranomaiset vastaavat komission kysymyksiin 14. huhtikuuta 2021 mennessä.
- Uutiset
12.2.2021 8.15
Vakuutuslautakunnan ja FINEn ratkaisusuosituksia – tutustu myös Sijoituslautakunnan ja Pankkilautakunnan ratkaisuihinRatkaisusuosituksissa on kysymys muun muassa yksityistapaturmista, sairauskassan säännöistä, oikeusturvavakuutuksen korvauspiiristä, pysyvän haitan suuruudesta, siivousliikkeen vastuusta liukastumisesta, matkavakuutuksista, LVI-yrityksen tuottamuksesta, viemäritukoksesta ja koiran kasvuhäiriön hoidon korvattavuudesta.
- Uutiset
12.2.2021 7.44
Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvityksen maksamista, koska vaatimus oli esitetty muulle lentoyhtiölle kuin asetuksen mukaan lennosta vastanneelle lentoliikenteen harjoittajalleMatkustaja oli varannut Finnair Oyj:ltä Tallinna–Helsinki–Alicante -lennot, jotka oli määrä lentää 9.4.2018. Finnair ilmoitti Helsinki–Alicante -lennon perumisesta 10.3.2018. Matkustaja hyväksyi Finnairin tarjoaman uudelleenreitityksen, jonka mukaisesti matkustajan oli määrä matkustaa Tallinnasta Helsingin ja Madridin kautta Alicanteen. Sittemmin uudelleenreititykseen kuulunut lentoyhtiö Iberia Líneas Aéreas de España S. A:n (Iberia) lento IB8396 Madridista Alicanteen peruuntui. Asiassa oli kiistaa matkustajan oikeudesta asetuksen (EY) N:o 261/2004 mukaiseen vakiokorvaukseen Finnair Oyj:ltä. Koska tapauksessa peruttu lentoyhtiö Iberian lento IB8396 oli määrä suorittaa Iberian kalustolla ja miehistöllä sekä Iberian määräämällä reitillä, lautakunta katsoi, että Iberiaa oli pidettävä asetuksessa tarkoitettuna lennosta vastanneena lentoliikenteen harjoittajana. Sen vuoksi vaatimus asetuksen mukaisesta vakiokorvauksesta olisi tapauksessa tullut esittää Iberia Líneas Aéreas de España S.A:lle.
- Uutiset
8.2.2021 11.30
FINE: Mitä matkavakuutuksesta korvataan, jos joudut karanteeniin tai sairastut koronaan ennen talvilomalle suunniteltua matkaa?Koulujen talvilomaviikkojen lähestyessä monilla on suunnitelmissa loma kotimaan kohteessa. Matkailun suunnittelu vaatii tänä vuonna erityistä ennakointia turvallisuuden osalta. Myös vakuutukset on hyvä tarkistaa, mitä niistä korvataan ja mitä ei.
- Uutiset
5.2.2021 9.13
Ajankohtaista kilpailusta – Asiantuntija Janette Wuolle: Algoritmit ja kolluusio – kun kone korvaa ihmisen kilpailunrajoitusten toteutuksessa ja toimeenpanossaKuluttajahintojen määrittäminen algoritmien avulla on yleistynyt sen myötä, kun kulutus on siirtynyt yhä enemmän verkkokauppaan. Oikein käytettynä algoritmit voivat edistää markkinoiden toimintaa ja kuluttajien hyvinvointia. Algoritmeilla voi kuitenkin olla myös haitallisia kilpailuvaikutuksia, esimerkiksi silloin, kun ne edesauttavat yritysten kilpailunvastaisen yhteistyön syntymistä.
- Uutiset
2.2.2021 8.49
Mainonnan eettisen neuvoston uusia ratkaisuja - Uutiset
29.1.2021 10.54
Kuluttaja-asiamieheltä ohjeet yrityksille markkinoinnista ja kaupallisuudesta kouluissa, oppilaitoksissa ja varhaiskasvatuksessaYritysten yhteistyö varhaiskasvatuksen, koulujen ja oppilaitosten kanssa on syventynyt viime vuosina. Samalla markkinoinnin tulkintatilanteet ovat monimutkaistuneet. Kuluttaja-asiamiehen linjaus kertoo, miten yritykset voivat tehdä yhteistyötä opetuksen ja varhaiskasvatuksen kanssa kuluttajansuojalain asettamissa puitteissa. Esimerkiksi yritysten tuottama opetusmateriaali ei saa sisältää kaupallista vaikuttamista.
- Uutiset
29.1.2021 8.53
Lennot valitusten kärkiaiheena Euroopan kuluttajakeskuksessa vuonna 2020Kuluttajilta tuli 3 350 uutta yhteydenottoa Euroopan kuluttajakeskukseen vuonna 2020. Yhteydenottojen määrä kasvoi 6 % edellisvuoteen verrattuna. Maiden rajat ylittäviä ongelmatilanteita koskevien valitusten kärkiaiheena säilyivät edellisvuoden tapaan lennot. Vajaa kolmannes kaikista yhteydenotoista liittyi vuonna 2020 tavalla tai toisella koronatilanteeseen ja sen aiheuttamiin matkojen peruutuksiin. Euroopan kuluttajakeskuksen käsittelemissä tapauksissa tuotteen tai palvelun myyntitapana on ollut pääosin verkkokauppa tai erilaiset verkkoalustat (77 % tapauksista). Koronan aikaansaamien matkustusrajoitusten myötä kuluttajat eivät tehneet juurikaan hankintoja ulkomailta kivijalkakaupoista matkojen aikana, vaan enenevissä määrin verkon kautta.