Hakutulokset
- Uutiset
26.10.2020 7.00
Helsingin yliopisto: Digitalisaatio jättää haavoittuvimpia ihmisiä ilman lakisääteisiä palvelujaKaikki eivät opi näppäriksi digikansalaisiksi. Tutkijoiden mukaan digitaidottomien oikeusturva on vaarassa.
- Uutiset
23.10.2020 9.44
Ammatti- ja aikuisopiston rehtorin päätöksessä muuttaa valittajan viranhoitomääräykseen kirjattu hinnoittelutunnus toiseksi oli kyse valittajan etua ja oikeutta koskevasta päätöksestä - oikaisuvaatimusta ei olisi tullut jättää tutkimattaHAO katsoi, että Stadin ammatti- ja aikuisopiston rehtorin päätöksessä 26.9.2018, jolla rehtori oli muuttanut valittajan viranhoitomääräykseen kirjatun hinnoittelutunnuksen toiseksi hinnoittelutunnukseksi 1.10.2018 lähtien ja jolla valittajan tehtäväkohtaista palkkaa oli samalla muutettu, oli ollut kyse valittajan etua ja oikeutta koskevasta päätöksestä, joka oli valituskelpoinen. Helsingin kasvatus- ja koulutuslautakunnan ei olisi tullut jättää valittajan oikaisuvaatimusta tutkimatta. Kasvatus- ja koulutuslautakunnan päätös oli lainvastainen ja loukkasi siten valittajan oikeutta. Sen vuoksi HAO kumosi lautakunnan päätöksen ja palautti sen lautakunnalle uudelleen käsiteltäväksi. (Ei lainvoima 23.10.2020) - Uutiset
23.10.2020 9.24
KHO: Valitusoikeus tartuntatautiasiassa ei syntynyt pelkästään yleisen intressin kuten päätöksen laillisuuden selvittämisen tai yksinomaan subjektiivisesti koetun, hypoteettisen oikeusturvan tarpeen perusteellaAluehallintovirasto oli tartuntatautilain nojalla päätöksessä mainituin poikkeuksin kieltänyt yleisötilaisuudet ja yleiset kokoukset, joihin osallistuu yli 50 henkilöä.
Korkein hallinto-oikeus katsoi, että hallinto-oikeus oli voinut jättää muun ohella kokoontumisoikeuteensa vedonneen henkilön aluehallintoviraston päätöksestä tekemän valituksen tutkimatta. Aluehallintoviraston päätöstä ei ollut kohdistettu muutoksenhakijaan eikä päätöksen voitu katsoa vaikuttavan välittömästi hänen oikeuteensa, velvollisuuteensa tai etuunsa. Valitusoikeus ei syntynyt pelkästään yleisen intressin kuten päätöksen laillisuuden selvittämisen tai yksinomaan subjektiivisesti koetun, hypoteettisen oikeusturvan tarpeen perusteella. - Uutiset
21.10.2020 9.37
KHO: Kaupunginvaltuuston päätös vahvistaa eräissä kaupunginosissa sijaitsevien tonttien vuokrausperusteet ei ollut vain valmistelua josta ei olisi saanut valittaaHelsingin kaupunginvaltuusto vahvisti päätöksellään eräissä kaupunginosissa sijaitsevien päätöksen liitteessä mainittujen tonttien vuokrausperusteet. Päätökseen oli liitetty muutoksenhakukielto. Kaupunginvaltuuston päätöstä ei voitu pitää kuntalain 136 §:ssä tarkoitettuna päätöksenä, joka koski vain valmistelua. Hallinto-oikeuden olisi siten tullut ottaa päätöksestä tehty valitus käsiteltäväkseen. Tämän vuoksi hallinto-oikeuden päätös oli kumottava ja asia palautettava hallinto-oikeudelle sille tehdyn valituksen uudelleen käsittelemiseksi.
- Uutiset
20.10.2020 15.00
Hallinto-oikeus hylkäsi lakimiehen virkavalinnasta tehdyn valituksenHAO katsoi, että hakijoiden ansioita oli valintamenettelyssä tosiasiallisesti ja riittävästi vertailtu eikä valintapäätöksen kumoamiseen ollut nimitysmuistiosta ja nimityspäätöksestä puuttuvan enemmän ansiovertailun vuoksi aihetta. Asiassa ei ollut valituksessa esitetyn perusteella tai muutoin ilmennyt, että päätös ei olisi perustunut PL 125 §:n 2 momentissa edellytettyyn hakijoiden keskinäiseen vertailuun, jossa oli otettu huomioon hakijoiden tasapuolisen kohtelun vaatimus. (Ei lainvoim. 20.10.2020)
- Uutiset
19.10.2020 14.27
Kantelija pyysi tietoa Kelan asiantuntijalääkärin viikkotyöajasta - apulaisoikeusasiamies kritisoi Kelan menettelyä ja päätöksen perustelujaApulaisoikeusasiamies saattoi asiassa (kohdassa 3.2) esittämänsä käsitykset Kelan menettelyn virheellisyydestä ja sen päätöksen perustelujen puutteista Kelan tietoon.
- Uutiset
19.10.2020 10.21
Oikeusasiamies: Julkisuuslakia tulisi uudistaa – esitutkinta-aineiston julkisuuden sääntely on erittäin tärkeä kysymysEduskunnan oikeusasiamies Petri Jääskeläinen kiirehtii viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (julkisuuslaki) kokonaisuudistusta.
- Uutiset
16.10.2020 15.30
Hallinto-oikeus: HSL ei syrjinyt näkövammaistaValittajan mukaan kuntayhtymä oli evännyt häneltä kohtuulliset mukautukset, joita hän tarvitsisi voidakseen käyttää kuntayhtymän järjestämiä julkisia joukkoliikennepalveluita yhdenvertaisesti muiden kanssa. Valittajan mukaan hänellä ei ole näkövammansa takia mahdollisuutta käyttää itsenäisesti kosketusnäytöllisiä matkakortinlukijoita käyttäessään matkansa maksamiseen matkakortin arvo-ominaisuutta. HAO totesi, että valittajan työolosuhteiden kuten työajalla tapahtuvien työmatkojen järjestäminen siten, että valittaja voi suoriutua työtehtävistään yhdenvertaisesti muiden kanssa, on katsottava ensisijaisesti olevan hänen työantajansa vastuulla. Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymällä ei ollut ollut mahdollisuutta vaikuttaa siihen, miten valittajan työnantaja oli maksanut matkat, jotka valittaja oli tehnyt kuntayhtymän julkisilla joukkoliikennevälineillä työtehtäviensä suorittamiseksi. Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta oli siten voinut valituksenalaisessa päätöksessään katsoa, ettei asiassa ollut syntynyt valittajan työtehtäviensä suorittamiseksi tekemien matkojen osalta yhdenvertaisuuslain 28 §:ssä tarkoitettua syrjintäolettamaa. Näin ollen valitus oli hylättävä. (Ei lainvoim.16.10.2020)
- Uutiset
15.10.2020 9.39
KHO: Kunnansihteerin sijaisena toiminut ei ollut esteellinen valmistelemaan ja esittelemään kunnanhallitukselle kunnanjohtajan virkavaalia koskevaa asiaaKHO totesi, että HAO:n arvio A:n esteellisyydestä oli perustunut muodolliseen alaisuussuhteeseen sekä siihen seikkaan, että va. kunnanjohtaja B oli nimittänyt A:n lyhyiksi määräajoiksi vs. kunnansihteerin virkasuhteeseen. A oli HAO:lle antamassaan selvityksessä todennut, että lyhyenä ajanjaksona, jolloin hän valmisteli asiaa, hänen ja va. kunnanjohtaja B:n välit olivat täysin ammatilliset. Saadusta selvityksestä ei muutoinkaan ilmennyt, että A olisi ollut B:n ohjaus- tai valvontavallan alaisena kunnanjohtajan virkavaalia koskevassa asiassa. Kun lisäksi otettiin huomioon, että A oli itse jäänyt vuosilomalle ja sittemmin siirtynyt eläkkeelle pian asian valmistelun ja esittelyn jälkeen, hänellä ei voitu arvioida olleen intressiä tai tarvetta suosia valmistelussa ja esittelyssä B:tä.KHO katsoi, ettei B:n ja A:n välillä asiassa mainituissa olosuhteissa ollut sellaista sidonnaisuutta, että luottamus A:n puolueettomuuteen olisi vaarantunut hallintolain 28 §:n 1 momentin 7 kohdassa tarkoitetulla tavalla. A ei siten ollut esteellinen valmistelemaan ja esittelemään kunnanhallitukselle kunnanjohtajan virkavaalia koskevaa asiaa.
- Uutiset
14.10.2020 11.14
Digitaalinen oikeus - neuvosto hyväksyi päätelmät digitalisoinnin merkityksestä oikeussuojan saatavuuden parantamisessaNeuvoston tiistaina (13.10.) hyväksymissä päätelmissä kehotetaan jäsenmaita lisäämään digitaalisten välineiden käyttöä oikeuskäsittelyissä. Lisäksi niissä kehotetaan komissiota laatimaan vuoden 2020 loppuun mennessä kattava EU:n strategia siitä, kuinka digitalisoinnin mahdollisuuksia voidaan hyödyntää oikeudenkäyntimenettelyissä. Päätelmissä korostetaan, että digitaalisten teknologioiden käytön ei pitäisi vaarantaa oikeusjärjestelmien perusperiaatteita, joita ovat muun muassa tuomioistuinten riippumattomuus ja puolueettomuus, tehokkaan oikeussuojan takaaminen ja oikeus oikeudenmukaiseen julkiseen oikeudenkäyntiin. Lisäksi päätelmissä todetaan, että on tarpeen edistää digitaalisia taitoja oikeusalalla, jotta tuomarit, syyttäjät, oikeuslaitoksen henkilöstö ja muut oikeusalan toimijat voivat käyttää digitaalisia välineitä tehokkaasti ja oikeutta hakevien henkilöiden oikeuksia ja vapauksia kunnioittaen.
- Uutiset
14.10.2020 9.45
Apulaisoikeusasiamies otti kantaa konkurssin julkissselvitykseen julkisena hallintotehtävänäJulkisselvitystä on apulaisoikeusasiamiehen kannanoton mukaan pidettävä julkisena hallintotehtävänä, kun huomioidaan julkisselvitykseen liittyvä viranomaisen ohjaus- ja valvontavalta, julkisselvityksen tavoitteet yleisen edun turvaamisessa ja julkisselvittäjän vastuu viranomaiselle. Tällöin toiminnassa tulee huomioida hyvän hallinnon periaatteet ja toiminta on myös apulaisoikeusmiehen valvonnan alaista. Julkisuuslakia ei kuitenkaan voida soveltaa, sillä kyse ei ole julkisen vallan käytöstä.
- Uutiset
12.10.2020 13.34
Väitös: Hallinto- ja siviiliprosessuaalisten ratkaisujen merkitys rikosprosessissaSiviili-, hallinto- ja rikostuomioistuimissa käsitellään usein samoja tapahtumia ja ratkotaan samoja oikeudellisia ongelmia. Oikeuskäytännössä nouseekin toistuvasti esiin kysymys siitä, millainen on ratkaisun oikeudellinen merkitys myöhemmässä, toisenlaista prosessimenettelyä noudattavassa oikeudenkäynnissä. OTL Anu Mantila tarkastelee väitöskirjassaan hallinto- ja siviilituomioiden sitovuutta sekä hallintotuomioistuinten oikeus- ja näyttökysymysratkaisujen vaikutusta rikosprosessissa. Miten ja millä kriteereillä ratkaisujen merkitystä tulisi arvioida? Mantilan väitöskirja ”Hallinto- ja siviiliprosessuaalisten ratkaisujen merkitys rikosprosessissa” esitetään Lapin yliopiston oikeustieteiden tiedekunnan suostumuksella julkisesti tarkastettavaksi perjantaina 23. päivänä lokakuuta 2020.
- Uutiset
9.10.2020 15.15
Hallitus esittää kuntalain väliaikaista muuttamista ja kuntarakennelain muuttamistaHallitus esittää, että kunnat ja kuntayhtymät voivat saada hakemuksesta pidennystä alijäämän kattamiskauteen ja vapaaehtoisesti yhdistyvät kunnat voivat saada harkinnanvaraista yhdistymisavustusta. - Uutiset
9.10.2020 11.34
Vierashuoneessa OTK Visa Hiltunen ja tohtorikoulutettava Meri Sariola: Digipalvelulaki asettaa vaatimuksia erityisesti julkisen sektorin tuottamille digitaalisille palveluilleEU:n saavutettavuusdirektiivin (julkisen sektorin elinten verkkosivustojen ja mobiilisovellusten saavutettavuudesta annettu Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi (EU) 2016/2102) kansallisesti täytäntöön pannut laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta (306/2019, jälj. digipalvelulaki) on alkusyksystä ollut monen julkisen sektorin toimijan tarkastelussa. Laki itsessään tuli voimaan jo 1. huhtikuuta 2019, mutta sen merkittävin siirtymäaika päättyi vasta 23. syyskuuta 2020. Kaikki verkkosivustot, jotka ovat digipalvelulain tarkoittamia digitaalisia palveluja, ovat tulleet saavutettavuusvaatimusten alaisiksi viimeistään 23.9.2020. Käytännössä määräajan päättyminen tarkoittaa myös, että lain soveltamisalan piirissä olevien toimijoiden on pitänyt tunnistaa digitaaliset palvelunsa, testata niiden saavutettavuus ja laatia kustakin digitaalisesta palvelustaan saavutettavuusseloste. Saavutettavuusvaatimusten soveltaminen yleisölle tarjottaviin mobiilisovelluksiin alkaa 23. kesäkuuta 2021.Avoin uutinen
- Uutiset
8.10.2020 7.52
Lomake.fi-palvelun tuottaminen yhteisenä sähköisen asioinnin tukipalveluna lopetetaanSähköisen asioinnin lomakealustan (Lomake.fi-palvelu) tuottaminen yhteisenä sähköisen asioinnin tukipalveluna lopetetaan. Valtiovarainministeriö on antanut asetuksen, joka kumoaa eräiden hallinnon yhteisten sähköisen asioinnin tukipalveluiden tuottamisesta annetun valtiovarainministeriön asetuksen 2 §:n. Asetus tulee voimaan 1. tammikuuta 2021. - Uutiset
1.10.2020 12.06
Valtiovarainministeriö julkaisi kaksi uutta ohjetta pilvipalveluiden käyttöönValtiovarainministeriö on julkaissut kaksi toisiinsa liittyvää pilvipalveluohjetta. Toinen niistä sisältää ohjeita julkisen hallinnon pilvipalveluiden hyödyntämiseen ja toinen soveltamisohjeita pilvipalveluiden hyödyntämiseen. Ohjeet on tarkoitettu kaikille julkisen hallinnon organisaatioissa toimiville päätöksentekijöille ja asiantuntijoille, joiden työtehtäviin kuuluu kansalaisille, yrityksille ja viranomaisille suunnattujen sähköisten palvelujen järjestäminen, suunnittelu, hankinta, toteuttaminen, kehittäminen ja ylläpito.
- Uutiset
1.10.2020 9.29
KHO:n ratkaisu kiinteistön kaupan edellyttämästä holhoustoimilain 35 §:n mukaisesta luvastaEdunvalvoja oli hakenut holhoustoimilain mukaista lupaa päämiehensä A omistamien kiinteistöjen myymiseen päämiehen pojalle D ja tämän puolisolle E. Kiinteistön kaupalla oli tarkoitus toteuttaa maatilan sukupolvenvaihdos. Maistraatti oli katsonut, että alhaisen kauppahinnan vuoksi kyseessä oleva oikeustoimi oli lahjoitus, jolle ei voitu myöntää holhoustoimilain mukaista lupaa. Maistraatti oli hylännyt hakemuksen. HAO oli jättänyt D:n valituksen maistraatin päätöksestä tutkimatta. Asiassa oli KHO:ssa kysymys sen arvioimisesta, oliko nyt kysymyksessä olevassa lupa-asiassa tehdyllä päätöksellä sellaisia hallintolainkäyttölain 6 §:n 1 momentin mukaisia välittömiä vaikutuksia B:n, C:n ja D:n oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun, jotka muodostaisivat heille oikeuden valittaa mainitusta päätöksestä. Näitä vaikutuksia oli arvioitava kunkin osalta erikseen. HAO:n päätöksen lopputulosta ei muutettu.
- Uutiset
29.9.2020 12.57
Apulaisoikeuskanslerin sijainen: Kansaneläkelaitoksen menettely vammaistukiasian käsittelyssäApulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Kansaneläkelaitoksen huomiota huolellisuuteen sen tehtäviin kuuluvien asioiden käsittelyssä. - Uutiset
29.9.2020 7.57
Apulaisoikeusasiamies esittää hyvitystä: Oikeusaputoimiston virheen vuoksi kantelijan valituslupahakemus jätettiin KHO:ssa tutkimattaApulaisoikeusasiamiehen käsityksen mukaan asiassa oli tapahtunut kantelijan kannalta selvä ja luonteeltaan vakava oikeudenloukkaus. Viranomaistoiminta ei täyttänyt perusoikeutena turvatun oikeusturvan vaatimuksia, joten hyvityksen suorittamiselle on perusteita.
- Uutiset
28.9.2020 13.00
Oikeusasiamies: Vammaispalvelulain mukaisen kuljetuspalveluhakemuksen käsittely oli ollut lainvastaista ja moitittavaa- Palvelutarpeen arviointi ja asiakassuunnitelma oli tehty puutteellisesti
- Kantelija ei ollut saanut hänelle tehtyä kielteistä päätöstä
- Päätöksestä ei ilmennyt riittävän selkeitä perusteluja sille, miksi kuljetuspalvelua ei ollut myönnetty