Hakutulokset
Näytä: 20 | 50 | 100 tulosta. Järjestys: Relevanssi | Aika
- Uutiset
17.9.2020 12.27
Hovioikeus: Käräjäoikeus oli toimivaltainen tutkimaan vahingonkorvauskanteen Melaa vastaan riippumatta siitä, oliko kantaja hakenut muutosta Melan ratkaisuihinA:lle oli 15.12.2013 sattunut tapaturma, jonka vuoksi hän oli hakenut tapahtumahetkellä voimassa olleen maatalousyrittäjien tapaturmavakuutuslain mukaista korvausta Melalta. Mela oli antanut tapaturman johdosta muun ohessa päätökset 2.3.2018 ja 24.5.2018. A oli nostanut Melaa vastaan korvausvelvollisuuden laiminlyöntiin perustuvan vahingonkorvauskanteen katsoen korvauspäätökset 2.3.2018 ja 24.5.2018 lainvastaisiksi. A:n kanteen mukaan hänellä ei ole ollut velvollisuutta hakea muutosta sanottuihin päätöksiin tai hänellä oli ollut ainakin pätevä syy olla tekemättä niin. Käräjäoikeus oli katsonut, että vahingonkorvauslain 3 luvun 4 §:n säännös tuli nyt käsillä olevassa asiassa sovellettavaksi. Lisäksi käräjäoikeus oli katsonut, että A ei ollut tuonut esille sellaisia seikkoja, joiden vuoksi hänellä voitaisiin katsoa olleen pätevä syy olla hakematta muutosta Melan päätöksiin. Käräjäoikeus oli hylännyt kanteen ja oikeudenkäyntiväitteen. Hovioikeus ei muuttanut ratkaisuja. (Vailla lainvoimaa 17.9.2020)
- Uutiset
17.9.2020 11.30
Vierashuoneessa tohtorikoulutettava Hanne Hirvonen: Kysymys hallinnon automaattisen päätöksenteon sääntelystä ei ole helppoOikeusministeriössä on vireillä hallinnon automaattista päätöksentekoa koskeva lainsäädäntöhanke (OM021:00/2020 Automaattista päätöksentekoa koskevan hallinnon yleislainsäädännön valmistelu). Tarkoituksena on ministeriön mukaan valmistella säännökset, joilla varmistetaan hallinnon lainalaisuuden, hyvän hallinnon periaatteiden, oikeusturvan, julkisuusperiaatteen ja virkavastuun toteutuminen automaattisessa päätöksenteossa. Hankeen puitteissa on valmistunut esiselvitys sekä viimeksi 6.7.2020 hallinnon automaattiseen päätöksentekoon liittyvistä yleislainsäädännön sääntelytarpeista (Oikeusministeriön julkaisuja, Selvityksiä ja ohjeita 2020:14). Arviomuistiota koskeva lausuntoaika päättyi 4.9.2020 ja lausuntopalvelusta onkin nyt löydettävissä runsaasti aihetta koskevia lausuntoja monilta eri toimijoilta. Jo lausuntoja selaamalla voi todeta sääntelyhankkeen vaativuuden. Asian jatkokäsittely myöhemmin perustettavassa työryhmässä tuleekin epäilemättä olemaan kiinnostavaa ja haastavaa. Avoin uutinen
- Uutiset
16.9.2020 14.21
Apulaisoikeusasiamies: Talous- ja velkaneuvoja menettelli hallintolain vastaisesti ilmoittaessaan, ettei johtavasta julkisesta oikeusavustajasta rikosilmoituksen tehnyt velallinen saa talous- ja velkaneuvontaaKantelija pyysi tutkimaan Pirkanmaan oikeusaputoimiston talous- ja velkaneuvonnan menettelyä, kun hän ei ollut saanut talous- ja velkaneuvontaa kotipaikkakunnallaan oikeusaputoimistosta jääviyden perusteella. Talous- ja velkaneuvoja katsoi, että toimiston esimiehestä tehty rikosilmoitus voi johtaa tilanteeseen, jossa asiakas ei voisi varmistua talous- ja velkaneuvonnan mahdollisuudesta valvoa asiakkaan etua kaikista vaikutteista riippumattomana. Johtavan julkisen oikeusavustajan selvityksen mukaan hän oli jäävännyt itsensä kantelijan hänestä tekemän rikosilmoituksen vuoksi hyvää asianajotapaa koskevien ohjeiden perusteella, joissa asianajajan esteettömyys on perusarvo. Hän katsoi, että hänen esimiesasemansa vuoksi myöskään talous- ja velkaneuvonnan henkilöstön kohdalla ei voida varmistua siitä, etteikö esimiestä kohtaan esitetty rikosilmoitus haittaisi talous- ja velkaneuvonnan kykyä täysipainoisesti valvoa asiakkaan etua. Apulaisoikeusasiamies saattoi asiassa (kohdissa 3.1 ja 3.2) esittämänsä käsityksen Pirkanmaan oikeusaputoimiston talous- ja velkaneuvojan menettelyn hallintolain vastaisuudesta hänen tietoonsa. Apulaisoikeusasiamies saattoi toimiston esimiehen, johtavan julkisen oikeusavustajan tietoon käsityksensä esteellisyyssäännösten soveltamisesta talous- ja velkaneuvonnassa. Apulaisoikeusasiamies saattoi käsityksensä talous- ja velkaneuvojan esteellisyydestä myös OM:n tietoon.
- Uutiset
16.9.2020 14.11
Apulaisoikeuskanslerilta huomautuksia Maahanmuuttovirastolle asioiden viivästymisistäApulaisoikeuskansleri antoi Maahanmuuttovirastolle huomautuksen sen ylitettyä huomattavasti laissa säädetyn enimmäiskäsittelyajan työntekijän oleskelulupahakemuksen käsittelyssä. Tämän lisäksi virasto laiminlöi kansainvälistä suojelua koskeneen hakemuksen käsittelyn ilman aiheetonta viivytystä. Toisessa asiassa apulaisoikeuskansleri antoi Maahanmuuttovirastolle huomautuksen, koska virasto ei huolehtinut kansainvälistä suojelua koskeneen hakemuksen käsittelystä ilman aiheetonta viivytystä. Kantelijan turvapaikkahakemus oli ollut Maahanmuuttovirastossa vireillä jo yli kaksi vuotta ja seitsemän kuukautta hallinto-oikeuden palautettua sen uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
10.9.2020 8.17
Maksuton opas: Kunnan varautumisen johtaminenOppaan tavoitteena on tarjota kunnan johdon käyttöön kootusti ja käytännönläheisesti ne työvaiheet, jotka sisältyvät kunnan varautumisen johtamiseen. Oppaassa esitettävät tiedot perustuvat muun muassa kuntalakiin, valmiuslakiin, kunnan toimintoja koskevaan toimialakohtaiseen erityislainsäädäntöön, Yhteiskunnan turvallisuusstrategiaan sekä huoltovarmuuden tavoitteisiin.
- Uutiset
4.9.2020 13.46
Käräjäoikeus tuomitsi poliisin törkeästä pahoinpitelystä ja virkavelvollisuuden rikkomisesta yhteiseen 1 vuoden 4 kuukauden ehdolliseen vankeusrangaistukseenKO katsoi selvitetyksi, että vastaaja oli Lahden poliisiaseman säilytystiloissa tehnyt ruumiillista väkivaltaa ja vahingoittanut A:n terveyttä siten, että hän oli painanut polvellaan vatsallaan ollutta A:ta yläselän kohdalta. Patjaan painamisesta A:lle oli aiheutunut hapenpuute aivoihin, minkä vuoksi hän oli mennyt elottomaksi, lakannut hengittämästä ja hänelle oli aiheutunut hengenvaarallinen tila. Tekoa oli myös kokonaisuutena arvostellen pidettävä törkeänä. Vastaaja oli siten syyllistynyt törkeään pahoinpitelyyn. Vastaaja ja Suomen valtio velvoitettiin yhteisvastuullisesti korvaamaan A:lle loukkauksen aiheuttamasta kärsimyksestä 3 000 euroa korkolain 4 §:n 1 momentin mukaisine korkoineen tekopäivästä 3.2.2019 lukien. (Vailla lainvoimaa 4.9.2020)
- Uutiset
4.9.2020 10.40
Apulaisoikeusasiamies: Tuomion rajattu julkisuus ja julkisen tiedotteen suppeusKaiken ratkaisussa todetun perusteella apulaisoikeusasiamiehen käsitys oli, ettei käräjäoikeus ollut toiminut asiassa niin julkisuusmyönteisesti kuin lain ja sen esitöiden mukaan olisi ollut perusteltua. Käräjäoikeuden julkisuuteen antamien tietojen perusteella käsitellystä tapauksesta tai käräjäoikeuden ratkaisun perusteista oli ollut mahdotonta muodostaa tosiseikkoihin perustuvaa mielikuvaa.
- Uutiset
3.9.2020 12.28
Yhdenvertaisuusvaltuutetun lausunto viittomakielilain ensimmäisestä arvioinnista: Oikeudet eivät toteuduYhdenvertaisuusvaltuutetun näkemyksen mukaan viittomakieltä käyttävien oikeudet eivät toteudu siten kuin heidän kielellisiä oikeuksiaan koskevaa lainsäädäntöä laadittaessa on tarkoitettu. Valtuutetun näkemyksen mukaan nykyinen viittomakielilaki ei ole tuonut asiaan mainittavaa muutosta.
- Uutiset
3.9.2020 9.01
Apulaisoikeuskanslerin sijainen: Kaupungin menettely asiakirjapyyntöön vastaamisessa ja kokousaineistojen julkaiseminen yleisessä tietoverkossaApulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti kaupungin huomiota julkisuuslain säännösten noudattamiseen asiakirjapyyntöihin vastaamisessa ja saattoi sen tietoon näkemyksensä kunnan tiedottamisvelvollisuudesta. Kantelija oli arvostellut kaupungin menettelyä asiakirjapyyntöön vastaamisessa ja asiakirjojen julkaisukäytännön muuttamisessa.
- Uutiset
28.8.2020 15.15
Arkistot digiajan Suomessa – arkistolainsäädännön uudistamisen esiselvitystyön materiaaleja on julkaistuOpetus- ja kulttuuriministeriö asetti päätöksellään 30.10.2019 arkistolainsäädännön uudistamisen esiselvitystä valmistelevan työryhmän. Työryhmän raportti ja muita esiselvitystyön materiaaleja on nyt julkaistu.
- Uutiset
28.8.2020 14.30
Maahanmuuttovirasto: Mahdollisuus hakemusten jättämiseen postitse ja sähköpostitse poistuu 1. syyskuuta alkaenMaahanmuuttovirasto palaa normaaliin toimintatapaan 1. syyskuuta 2020 alkaen koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilanteen jälkeen. Kiireellisissä asioissa voit jälleen asioida vuoronumerolla Maahanmuuttoviraston palvelupisteissä. Hakemuksen saa jatkossakin vireille Enter Finlandissa tai asioimalla palvelupisteessä ajanvarauksella. Tiistaina 1.9. Maahanmuuttovirasto avaa uudestaan myös palvelupaikan International House Helsingissä (IHH). Maahanmuuttovirasto hoitaa IHH:ssa EU-rekisteröintejä ajanvarauksella. Ajan voi varata ajanvarauspalvelusta. Aikoja avautuu varattavaksi aina viikoksi kerrallaan. - Uutiset
27.8.2020 14.15
OM: Tiedotusvälineiden tiedonsaantia tuomioistuinten käsittelyssä olevista asioista halutaan helpottaaOikeushallinnon valtakunnallisesta tietovarannosta esitetään säädettäväksi laki, jonka tarkoituksena on selkiyttää tietovarannon tietojen luovuttamista ja tietojen poistamista koskevia säännöksiä. Uudistus muun muassa helpottaisi tiedotusvälineiden tiedonsaantia tuomioistuinten käsittelyssä olevista asioista. Hallituksen esityksen mukaan Oikeusrekisterikeskuksen mahdollisuuksia luovuttaa tietoja laajennettaisiin nykyisestä. Lisäksi rekisterin sisältämiä tietoja säilytettäisiin pidempään kuin nykyisin. Muutosten tavoitteena on, että tiedotusvälineet ja tutkijat voisivat saada kootusti tietoja tuomioistuinten käsittelemistä asioista.
- Uutiset
24.8.2020 14.47
Apulaisoikeuskanslerin sijainen: Asiakirjapyynnön käsittely aluehallintovirastossaApulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti aluehallintoviraston työsuojelun vastuualueen huomiota julkisuuslain säännösten noudattamiseen asiakirjapyyntöön vastaamisessa. Kantelijan sähköpostitse esittämää asiakirjapyyntöä ei ollut aluehallintoviraston työsuojelun vastuualueella käsitelty lain edellyttämällä tavalla, kun hänelle oli jätetty viesti puhelinvastaajaan ja ilmoitettu, ettei pyydettyä asiakirjaa voida antaa. - Uutiset
24.8.2020 11.00
Hallinto-oikeus: Hyvän hallinnon vaatimukset ja hakijoiden oikeusturva eivät edellyttäneet virkasuhteeseen nimitettävän henkilön virkapaikan mainitsemista Poliisihallituksen nimityspäätöksessäValittaja oli esittänyt, että valituksenalainen päätös oli puutteellisesti perusteltu, ja että se ei täytä PL 21 §:ssä turvattuja hyvän hallinnon takeita, koska päätöksessä ei mainita, mihin virkapaikkaan virkaan valittu henkilö sijoitetaan. HAO totesi, että kysymyksessä olevan viraston yhteisen viran mahdolliset virkapaikat ilmenevät hakuilmoituksesta. Edelleen hakuilmoituksen mukaan virkapaikka päätetään virkanimityksen yhteydessä. Asiassa esitetystä selvityksestä ei ilmennyt, että haastateltujen hakijoiden mahdollisesti esittämät virkapaikkaa koskevat toiveet olisivat vaikuttaneet virkanimitystä koskevan asian ratkaisuun. HAO katsoi, että perustuslaissa ja hallintolaissa turvatut hyvän hallinnon vaatimukset ja hakijoiden oikeusturva eivät kysymyksessä olevissa olosuhteissa edellyttäneet virkasuhteeseen nimitettävän henkilön virkapaikan mainitsemista nimityspäätöksessä. Valituksenalainen päätös ei ollut valittajan esittämällä perusteella lainvastainen. (Ei lainvoim. 24.8.2020)
- Uutiset
24.8.2020 8.05
Uusi selvitys tarkastelee viranomaisten selvittämisvelvollisuutta ja tiedonhankintaa ulkomaalaisasioissaMaahanmuuttovirasto on julkaissut 21.8.2020 selvityksen, joka käsittelee viranomaisen selvittämisvelvollisuutta ja tiedonhankintaa ulkomaalaisasioissa. Selvityksen on laatinut Itä-Suomen yliopisto.
- Uutiset
21.8.2020 12.27
Valtioneuvosto ei ylittänyt harkintavaltaansa Maahanmuuttoviraston ylijohtajan nimityksessäOikeuskansleri ei ryhtynyt toimenpiteisiin Maahanmuuttoviraston ylijohtajan nimityksestä tehdyn kantelun johdosta. Kantelussa epäiltiin, että nimitys oli hyvän hallinnon periaatteiden ja tasa-arvolain vastainen. Oikeuskanslerin mukaan asiassa ei ilmennyt, että valtioneuvosto olisi ylittänyt harkintavaltansa tai käyttänyt sitä väärin. - Uutiset
17.8.2020 12.00
Hallinto-oikeus kumosi ajokortin saamista poikkeusluvalla koskevan hylkäävän päätöksen ja palautti asian Liikenne- ja viestintävirastolle uudelleen käsiteltäväksi uuden selvityksen vuoksiValituksessa oli esitetty sellaista uutta selvitystä valittajan pojan harrastuksessa käytettävistä varusteista, joka ei ollut ollut Liikenne- ja viestintäviraston käytettävissä valituksenalaista päätöstä tehtäessä. HAO ei ottanut välittömästi ratkaistavakseen, mikä merkitys selvitykselle on asiassa annettava, vaan kumosi Liikenne- ja viestintäviraston päätöksen ja palautti asian sille uudelleen käsiteltäväksi. Asian lopputulos huomioon ottaen lausuminen asiasta muilta osin raukesi. (Ei lainvoim. 17.8.2020)
- Uutiset
17.8.2020 9.15
Väitös: Asiantuntija tuomarinaOTL Hanna Nieminen-Finne väittelee 5.9.2020 kello 10 Helsingin yliopiston oikeustieteellisessä tiedekunnassa aiheesta "Asiantuntija tuomarina - Tekniikan ja luonnontieteiden alan hallinto-oikeustuomarit ympäristönsuojeluasioissa".
- Uutiset
13.8.2020 15.23
Apulaisoikeusasiamies: Ajokortin uusiminen poikkeustilan aikanaApulaisoikeusasiamies totesi muun muassa, että hyvän hallinnon perusteisiin sisältyy vaatimus tiedottaa asianmukaisesti yksilöiden oikeuksista ja velvollisuuksista sekä velvollisuus antaa hallintoasian hoitamiseen liittyvää neuvontaa. Asianmukaiseen tiedottamiseen kuuluu olennaisena osana sen ajankohtaisuus ja oikea-aikaisuus.
- Uutiset
13.8.2020 14.00
Apulaisoikeusasiamies: Muistutuksen ja tietopyynnön käsittelyKantelija arvosteli Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön (jälj. YTHS tai säätiö) menettelyä. Kantelijan mielestä hänen tietopyyntöönsä ei ole vastattu viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain mukaisesti. Lisäksi kantelussa arvostellaan muistutuksen käsittelyä. Apulaisoikeusasiamiehen sijainen saattoi esittämänsä käsityksen menettelyn virheellisyydestä asiakirjapyynnön käsittelyssä YTHS:n tietoon.
- Uutiset
13.8.2020 12.50
Apulaisoikeusasiamies: Asian käsittely viivästyi Fimeassa lainvastaisella tavalla - tiedusteluun olisi tullut vastata viipymättäVaikka kantelijan alkuperäinen hakemus oli puutteellinen, käsittely oli viivästynyt lääkeasetuksen vastaisesti, koska lisäselvitystä pyydettiin vasta lakisääteisen 30 päivän käsittelyajan ajan päättymisen jälkeen. Tiedusteluun vastaamisen osalta apulaisoikeusasiamies totesi, että yleisesti voidaan lähteä siitä, ettei hallintoasian hoitamista tai asiointia koskeviin kysymyksiin vastaaminen edellytä viranomaiselta erityisiä toimenpiteitä. Vastaus voidaan useimmista tapauksissa antaa heti. Vastaamisen edellyttämään aikaan saattavat tapauskohtaisesti vaikuttaa tiedustelun kohteena olevan asian laatu ja monitahoisuus. Hyvän hallinnon periaatteiden mukaista on vastauksen viivästyessä ilmoittaa asiakkaalle viivästymisen syyt ja milloin vastausta voidaan odottaa.
- Uutiset
12.8.2020 10.20
KHO:n lyhyt ratkaisuseloste: Purkuhakemus jätettiin tutkimattaYlimääräinen muutoksenhaku – Purkuhakemus – Yksityishenkilö hakijana – Velvoite käyttää avustajaa tai asiamiestä – Purkuhakemuksen tutkimatta jättäminen
- Uutiset
7.8.2020 15.15
Työoikeuden emeritusprofessori Seppo Koskinen: Perustuslaki ja valituskielto virkamiehen siirrosta alempaan tehtävään - KHO:2020:87Valituskielto virkamiesasiassa on voitu säätää myös erityislainsäädännössä. Päätöksessään korkein hallinto-oikeus arvioi puolustusvoimista annetun lain 41 §:n 3 momentin sisältämän valituskiellon soveltamista. Valituskiellon soveltaminen johtaisi siihen, ettei A:lla olisi käytettävissään oikeussuojakeinoa, vaikka alempaan tehtävään siirtämistä koskeva päätös vaikutti heikentävästi hänen etuihinsa ja oikeuksiinsa. Hallinto-oikeus piti valituskieltoa laillisena mutta korkein hallinto-oikeus perusoikeusmyönteisen tulkinnan nojalla kumosi hallinto-oikeuden päätöksen.
- Uutiset
7.8.2020 12.15
Apulaisoikeusasiamies: Esitäytetyn veroilmoituksen korjaus- ja täydennysmenettely paperilomakkeillaVerohallinnon esitäytetyn veroilmoituksen korjaus- ja täydennysmenettely ei täyttänyt hyvän hallinnon perusteisiin kuuluvia vaatimuksia paperilla ilmoittajille tarjottavan neuvontapalvelun osalta eikä menettelyn heiltä edellyttämien lukuisten omien aktiivisten toimenpiteiden johdosta.
- Uutiset
31.7.2020 8.00
Pieni hallintotuomioistuinsanastoPienen hallintotuomioistuinsanaston tarkoituksena on esitellä mahdollisimman yksinkertaisesti suomalaista oikeusjärjestelmää ja erityisesti hallintotuomioistuinten toimintaa. Sanaston avulla pyritään valottamaan, miksi meillä on hallintotuomioistuimia, mikä niiden tehtävä on, ja miksi on tärkeää, että viranomaisen tekemästä päätöksestä voi valittaa. Sanastossa esitellään hallintotuomioistuimissa käytettävää ammattikieltä ja tuomioistuimissa noudatettavia käytäntöjä. Sanastoon on valittu yleisimpiä termejä ja niille mahdollisimman yksinkertaisia selityksiä. Pyrittäessä yksinkertaisuuteen termien selityksissä on jouduttu jonkin verran oikomaan juridisia mutkia.Avoin uutinen
- Uutiset
28.7.2020 14.04
Hallinto-oikeus: Valvontaeläinlääkäri oli voinut ryhtyä välittömiin toimenpiteisiin kanien hyvinvoinnin turvaamiseksiValvontaeläinlääkäri oli 23.9.2019 päättänyt, että valittajan kuusi kania viedään tilapäiseen hoitoon Turun kaupungin eläinhoitolaan valittajan kustannuksella. Päätöksen mukaan hoitoa jatketaan enintään 2.10.2019 asti. Asiassa sanotuilla perusteilla valvontaeläinlääkärin päätös oli ollut lainmukainen. Koska kanit oli jo palautettu, niin täytäntöönpanon keskeyttämistä koskevasta vaatimuksesta ei ollut tarpeen enää lausua. (Ei lainvoim. 28.7.2020)
- Uutiset
27.7.2020 9.00
Apulaisoikeusasiamies arvioi sosiaalitoimen menettelyä lapsen sijaishuoltoon liittyvissä asioissaApulaisoikeusasiamies kiinnitti kunnan sosiaali- ja terveystoimen huomiota asiaan osallisten kuulemisesta ja siihen liittyvien kirjausmerkintöjen tekemisestä sanottuun, yhteydenottoihin vastaamisesta, lapsen asiakirjojen ylläpitämisestä ja lapsen oikeudesta sosiaalityöntekijään todettuun sekä päätöksentekovelvollisuudesta sanottuun.
- Uutiset
24.7.2020 11.00
Apulaisoikeusasiamies: Verokorttipäätöksen nimitiedot ja virheen korjaamista koskevan vaatimuksen käsittelyApulaisoikeusasiamies antoi Verohallinnolle huomautuksen vastaisen varalle asiassa selostetusta lainvastaisesta laiminlyönnistä käsitellä kantelijan verokorttipäätöksen korjausvaatimus asianmukaisesti. Apulaisoikeusasiamies saattoi myös asiassa esittämänsä käsityksen Verohallinnon lainvastaisesta menettelystä merkitä päätöksiin verovelvollisten vuoden 2019 verokorteista nimitietona vain verovelvollisten ensimmäinen etunimi.
- Uutiset
23.7.2020 15.00
Apulaisoikeusasiamies: Verohallinnon menettely kantelijan äidin kuolinpesän ennakkoverohakemuksen käsittelyssä oli lainvastainenTapahtuneiden lainvastaisten laiminlyöntien johdosta vero lähetettiin ulosottoon, jonka vuoksi kuolinpesä joutui aiheettomasti suorittamaan viivästyskorkoa ja ulosottoviranomaisen määräämän ulosottomaksun. Verohallinnon kantelijalle antamat kielteiset päätökset perustuivat siihen näkemykseen, että päätökset ja kirjeet oli toimitettu Verohallinnon silloin tiedossa olleeseen osoitteeseen. Tämä vanha rekisteriin palautettu osoitetieto johtui kuitenkin Verohallinnon edellä todetusta laiminlyönnistä. Asiakirjoista ei ilmennyt, oliko kantelija hakenut oikaisua Verohallinnon viivekorkoa koskevaan päätökseen. Ottaen huomioon edellä todetut seikat ja erityisesti kantelijan oikeutettu odotus asian asianmukaisesta käsittelystä, apulaisoikeusasiamies pyysi Verohallintoa vielä harkitsemaan, tulisiko kantelijalle korvata nämä Verohallinnon omasta laiminlyönnistä johtuneet seuraamukset.
- Uutiset
20.7.2020 14.00
Unionin tuomioistuin arvioi velvollisuutta antaa kansainvälisen suojelun hakijalle tilaisuus henkilökohtaiseen puhutteluun ennen tutkimattajättämispäätöksen tekemistäKansainvälisen suojelun myöntämistä tai poistamista koskevista yhteisistä menettelyistä annetun direktiivin 2013/32/EU 14 ja 34 artiklaa on tulkittava siten, että kun kansallisen säännöstön nojalla se, ettei ole noudatettu velvollisuutta antaa kansainvälisen suojelun hakijalle tilaisuus henkilökohtaiseen puhutteluun ennen kyseisen direktiivin 33 artiklan 2 kohdan a alakohtaan perustuvan tutkimattajättämispäätöksen tekemistä, ei johda tämän päätöksen kumoamiseen ja asian palauttamiseen määrittävälle viranomaiselle, mainitut artiklat ovat esteenä tällaiselle säännöstölle, paitsi jos tämän säännöstön mukaan on mahdollista, että mainittuun päätökseen kohdistamassaan muutoksenhakumenettelyssä hakija esittää henkilökohtaisesti kaikki argumenttinsa kyseistä päätöstä vastaan kuulemisessa, jossa noudatetaan kyseisen direktiivin 15 artiklassa säädettyjä sovellettavia perustavanlaatuisia edellytyksiä ja takeita, ja nämä argumentit eivät voi johtaa muunlaiseen päätökseen. - Uutiset
17.7.2020 10.30
Apulaisoikeusasiamies kiinnitti Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän vakavaa huomiota viranomaisen velvollisuudesta tehdä yhteistyötä asiaan osallisten kanssa sekä sen velvollisuudesta viime kädessä tehdä yhteydenpidon rajoittamisesta valituskelpoinen päätösKoska Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymä on selvityksessään ilmoittanut kiinnittävänsä jatkossa huomiota lastensuojelulain säännösten noudattamiseen, apulaisoikeusasiamies tyytyi kiinnittämään Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän vakavaa huomiota (kohdassa 3.2) todettuun viranomaisen velvollisuudesta tehdä yhteistyötä asiaan osallisten kanssa sekä sen velvollisuudesta viime kädessä tehdä yhteydenpidon rajoittamisesta valituskelpoinen päätös. Lisäksi apulaisoikeusasiamies kiinnitti Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän huomiota yleisellä tasolla (kohdassa 3.3) lapsen ja lapselle läheisten tapaamisten suunnittelusta ja asiakassuunnitelmaan kirjaamisesta sanottuun.
- Uutiset
15.7.2020 11.32
Oikeusasiamies kiinnitti rikoskomisarion huomiota esittämiinsä näkökohtiin asianosaisjulkisuudesta esitutkinnastaOikeusasiamies saattoi (kohdassa 3.3.1) esittämänsä käsitykset rikoskomisarion virheellisestä menettelystä hänen tietoonsa. Lisäksi oikeusasiamies kiinnitti rikoskomisarion huomiotaan tuossa kohdassa esitettyihin näkökohtiin asianosaisjulkisuudesta esitutkinnasta.
- Uutiset
13.7.2020 11.30
Hallinto-oikeus: Viranhaltijalle aiheettomasti maksettu palkka voitiin periä takaisinValittajan oikeus palkalliseen sairauslomaan oli hänelle määräaikaisena kuntoutustukena myönnetyn työkyvyttömyyseläkkeen johdosta mainitun virka- ja työehtosopimuksen perusteella päättynyt 3.8.2015 alkaneen 180 kalenteripäivän sairauslomajakson jälkeen 29.1.2016. Mainitun virka- ja työehtosopimuksen perusteella hänelle oli tullut 2.10.2015 alkaneen 120 kalenteripäivän ajalta maksaa kaksi kolmasosaa hänen varsinaisesta palkastaan 29.1.2016 saakka. Kun hänelle oli maksettu täysi palkka ajalta 1.1.–29.1.2016, jolta hänellä olisi ollut oikeus saada kaksi kolmasosaa palkasta, työnantaja oli voinut päättää periä takaisin ajalta 1.1.–29.1.2016 liikaa maksetun palkan. Työnantaja oli voinut saatuaan tiedon valittajalle myönnetystä määräaikaisesta kuntoutustuesta, päättää periä takaisin myös hänelle ajalta 30.1.–28.6.2016 aiheetta maksetun sairausajan palkan sekä lomarahojen osuudet, joista vuonna 2017 maksetuista oli peritty valittajalta vain netto-osuus. (Ei lainvoim. 13.7.2020)
- Uutiset
13.7.2020 9.00
Hallinto-oikeus: Virkamiehelle oli voitu antaa kirjallinen varoitusViraston päätöksen perusteluissa oli todettu, ettei virkamies ollut toiminut kuten virkamieheltä edellytetään eli noudattanut viraston työjärjestystä, sisäisiä toimintaohjeita ja esimiehen antamia määräyksiä ja ohjeita ja hän oli jättänyt hoitamatta työtehtävänsä. Päätöksen mukaan virkamies ei ollut myöskään korjannut toimintaansa esimiehen kanssa käydyistä palautekeskusteluista huolimatta. Näistä syistä virasto oli katsonut, että virkamies oli toiminut vastoin virkavelvollisuuksiaan käyttäytyessään edellä kuvatulla tavalla. HAO hylkäsi viraston päätöksestä tehdyn valituksen. (Ei lainvoim. 13.7.2020) - Uutiset
6.7.2020 12.33
Arviomuistio automaattisesta päätöksenteosta julkaistu ja lähtee lausuntokierrokselleOikeusministeriössä on kartoitettu julkisen hallinnon automaattisiin päätöksentekomenettelyihin liittyviä sääntelytarpeita. 6. heinäkuuta lausuntokierrokselle lähetetyssä arviomuistiossa tarkastellaan, kuinka hyvän hallinnon periaatteet sekä oikeusturvan ja virkamiesten virkavastuun asianmukainen toteutuminen voitaisiin varmistaa hallinnon automaattisessa päätöksenteossa.
- Uutiset
2.7.2020 13.30
Apulaisoikeuskansleri: Asian käsittelyn viipyminen tietosuojavaltuutetun toimistossaApulaisoikeuskansleri kiinnitti tietosuojavaltuutetun toimiston huomiota asian viivytyksettömään käsittelyyn. - Uutiset
2.7.2020 13.00
Apulaisoikeuskansleri: Kilpailu- ja kuluttajaviraston menettelyohje ei perustunut lakiinApulaisoikeuskanslerin ratkaisun mukaan Kilpailu- ja kuluttajavirasto ei voi ilman lakiin perustuvaa oikeutta kieltää kuultavaa tai hänen asiamiestään tallentamasta asianosaisen kuulemista tai viranomaisessa tapahtuvaa neuvottelua. Apulaisoikeuskansleri saattoi Kilpailu- ja kuluttajaviraston tietoon käsityksensä siitä, että viraston antama menettelyohje loukkaa kuultavan sananvapautta ja puolustautumisoikeutta. - Uutiset
1.7.2020 12.05
Oikeuskansleri: Viranomaisen käyttämän ilmaisun asianmukaisuusOikeuskanslerin mukaan viranomaisen on käytettävä asiallista kieltä, vältettävä loukkaavia ilmaisuja ja varmistettava, että kielellinen esitys vastaa tarkoitettua asiasisältöä. Oikeuskanslerille tehdyssä kantelussa pyydettiin kannanottoa muun muassa siihen, oliko kantelijoiden kunniaa loukattu. - Uutiset
1.7.2020 10.11
Apulaisoikeuskansleri: Sosiaalihuoltoa koskevien kanteluiden pitkät käsittelyajat aluehallintovirastossaApulaisoikeuskansleri muistutti ratkaisussaan aluehallintovirastoa viivytyksettömän käsittelyn tärkeydestä sosiaalihuollon valvonnassa. Sosiaalihuoltoa koskevien kanteluiden pitkät käsittelyajat aluehallintovirastossa tulivat esiin apulaisoikeuskanslerin tekemällä laillisuusvalvontakäynnillä.
- Uutiset
26.6.2020 14.21
Lobbarirekisterin valmistelu eteneeAvoimuusrekisterin eli niin sanotun lobbarirekisterin valmistelu etenee avoimesti ja vuorovaikutteisesti. Keväällä on työstetty hyvässä yhteisymmärryksessä rekisterin reunaehtoja.
- Uutiset
26.6.2020 11.15
KHO katsoi hallinto-oikeudessa yli kaksi vuotta ja yhdeksän kuukautta kestäneen asian käsittelyn olleen viivästynyt hallinto-oikeudesta johtuen niin, että se oli hyvityslain nojalla hyvitettävä korotettunaKorkein hallinto-oikeus katsoi, että yli kahden vuoden ja yhdeksän kuukauden kestoinen asian käsittely hallinto-oikeudessa oli viivästynyt hallinto-oikeuden vastuulla olevasta syystä hyvityslaissa tarkoitetuin tavoin. Ottaen huomioon oikeudenkäynnin viivästymisen keston korkein hallinto-oikeus katsoi, että hyvityksen yhteismäärää eli 1 500 euroa voitiin korottaa 500 eurolla.
- Uutiset
25.6.2020 16.00
Hallinto-oikeus: Poliisihallitus oli voinut kieltäytyä luovuttamasta hakijalle tämän pyytämää luetteloa järjestyksenvalvoja- ja vartijahyväksynnän saaneista henkilöistä sähköisessä muodossaHakija oli pyytänyt Poliisihallitukselta sähköisessä muodossa luetteloa järjestyksenvalvoja- ja vartijahyväksynnän saaneista henkilöistä siten, että listasta ilmenee henkilön koko nimi, syntymäaika, kansalaisuus, sukupuoli, myöntänyt viranomainen, myöntämispäivämäärä, voimassaoloaika, koulutustiedot, ehdot ja rajoitukset sekä koiratieto. (Ei lainvoim. 25.6.2020)
- Uutiset
25.6.2020 12.15
Apulaisoikeuskansleri kiinnitti Digi- ja väestötietoviraston huomiota hallintolain 7 §:n asioiden asianmukaista käsittelyä koskevan säännöksen noudattamiseenKantelijan asiassa ei ollut maistraatissa toimittu riittävän huolellisesti, vaan kantelijalle oli toimitettu virheellinen virkatodistus ja kantelijan äidin asiakirjapyyntöön oli vastattu toimittamalla väärä asiakirja.
- Uutiset
25.6.2020 9.40
Apulaisoikeuskansleri: Asiakirja- ja tietopyyntöjen käsittelyssä on meneteltävä julkisuuslain mukaisesti niissäkin tapauksissa, kun viranomaisella ei ole pyydettyä asiakirjaa tai tietoaApulaisoikeuskansleri kiinnitti Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston huomiota julkisuuslain 14 §:n soveltamiseen asiakirja- ja tietopyyntöjen käsittelyssä.
- Uutiset
23.6.2020 16.00
Apulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Verohallinnon huomiota velvollisuuteen käsitellä verotuksen oikaisuvaatimukset ilman aiheetonta viivytystäApulaisoikeuskanslerin sijainen totesi laillisuusvalvontakäytännössä vakiintuneesti katsotun, että viranomaisen tulee huolehtia tehtävien asianmukaisesta hoitamisesta myös niissä tilanteissa, kun resurssit ovat niukat tai organisaatiossa tapahtuu muutoksia tai henkilöstövaihdoksia. Hänen mukaansa lähes kahden vuoden käsittelyaikaa ei voitu asiassa pitää kohtuullisena, eikä oikaisuvaatimusta ollut käsitelty laissa edellytetyin tavoin ilman aiheetonta viivytystä.
- Uutiset
18.6.2020 14.00
Hallinto-oikeus jätti tutkimatta kyläyhdistyksen valituksen siitä, että tuulivoimapuistohankkeeseen on sovellettava ympäristövaikutusten arviointimenettelyäKyläyhdistys ry ei ollut ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain 37 §:ssä tarkoitettu hankkeesta vastaava, joka sai hakea muutosta arviointimenettelyn soveltamista koskevaan päätökseen. Koska päätökseen ei saanut muutoin erikseen hakea valittamalla muutosta, kyläyhdistys ry:n valitus oli jätettävä tutkimatta. (Ei lainvoim. 18.6.2020)
- Uutiset
18.6.2020 11.00
Apulaisoikeusasiamies: Tietosuojalainsäädäntö ei estä luovuttamasta asiakirjoja liikuntarajoitteisen asiakkaan valtuuttamalle asiamiehelleApulaisoikeusasiamies arvioi kaupungin toiminnan virheelliseksi, kun sosiaali- ja terveystoimen toimialaan littyviä, henkilötietoja sisältäneitä asiakirjoja ei oltu luovutettu asiakkaan valtakirjalla valtuuttamalle asiamiehelle, kun asiakas olisi asiakirjat itse noutaakseen tarvinnut erityisapua. Kanta oli perustettu tietosuojalainsäädäntöön. Apulaisoikeusasiamies katsoi, että tällaiset linjaukset voivat johtaa siihen, etteivät kaikista syrjäytyneimmässä asemassa olevat, esimerkiksi liikuntarajoitteiset henkilöt pääse käyttämään oikeuksiaan, mikä ei saa olla tietosuojalainsäädännön soveltamisen lopputulos.
- Uutiset
16.6.2020 11.00
Jenni Hakkarainen, Riikka Koulu ja Kalle Markkanen erittelevät lähdekoodin läpinäkyvyyttä ja automatisoidun hallintopäätöksenteon mahdollisuuksiaDigitalisaation myötä teknologiaratkaisuja on enenevässä määrin käytössä hallinnon alan päätöksenteossa. Julkisuuden vaatimus on esittänyt tarpeen myös erilaisten digitaalisten ratkaisujen avoimuudelle. Miten tätä voidaan tosiasiallisesti toteuttaa, ja millaisia toimia vaaditaan tämän laillisuusvalvonnassa? Näitä kysymyksiä lähtevät miettimään Jenni Hakkarainen, Riikka Koulu ja Kalle Markkanen artikkelissaan Läpinäkyvät algoritmit? Lähdekoodin julkisuus ja laillisuuskontrolli hallinnon digitalisaatiossa (Edilex-sarja 2020/19).
- Uutiset
16.6.2020 10.35
Vakuutusoikeus: Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunnan jäsen ei ollut esteellinenVakuutusoikeus katsoi, että kansaneläkelain mukaista työkyvyttömyyseläkettä koskevan valitusasian ratkaisemiseen osallistunut sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunnan jäsen ei ollut esteellinen, vaikka hän oli Kansaneläkelaitoksen eläkeasiain neuvottelukunnan jäsen samanaikaisesti, kun hän osallistui muutoksenhakijan työkyvyttömyyseläkeasian ratkaisemiseen sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunnan jäsenenä.
- Uutiset
16.6.2020 9.48
Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta: Poliisilaitos syrji äidinkieleltään ruotsinkielistä kiinniotettua nuorta, kun hänen kanssaan ei asioitu ruotsiksiYhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta katsoi, että vastaaja oli syrjinyt asianomistajaa hänen kieleensä liittyvän syyn perusteella yhdenvertaisuuslain 8 §:n vastaisesti ja että vastaajan menettely oli ollut yhdenvertaisuuslain 10 §:ssä tarkoitettua asianomistajan välitöntä syrjintää. Lautakunta kielsi vastaajaa jatkamasta tai uusimasta syrjivää menettelyään ja asetti päätöksen tehosteeksi 5 000 euron uhkasakon. (Ei lainvoimainen 16.6.2020)
- Uutiset
15.6.2020 14.00
Työryhmä ehdottaa toimenpiteitä julkishallinnon tietojen tehokkaammaksi hyödyntämiseksiTavoitteena on saattaa julkishallinnon aineistot paremmin tutkimuskäyttöön ja parantaa tietoon perustuvan päätöksenteon tukea. - Uutiset
11.6.2020 14.00
Apulaisoikeuskansleri: Julkisuuslaissa ei ole säädetty määrättyä muotoa asiakirjapyynnön tekemiselleApulaisoikeuskansleri totesi ratkaisussaan, että julkisuuslaissa ei ole säädetty määrättyä muotoa asiakirjapyynnön tekemiselle eikä sen tekemistä voi siten edellyttää esimerkiksi kirjallisesti.
- Uutiset
11.6.2020 10.40
Apulaisoikeuskansleri: Covid-19-epidemian vuoksi huoltajille lähetettyjen Wilma-viestien sisältö ei ollut hallintolain edellyttämän hyvän kielenkäytön mukaistaOppilaiden huoltajille lähetetyistä viesteistä oli voinut saada käsityksen, että niissä määrättiin tietyt koulun oppilaat jäämään hiihtolomaviikon jälkeen etäopiskeluun. Koulun mukaan kysymys oli ollut kuitenkin suosituksista.
- Uutiset
10.6.2020 8.17
Kuntaliitto: Sanastot ja alustat asiantuntijatyön mahdollistajina – mistä puhutaan, kun puhutaan esteellisyydestä?Esteellisyyskysymykset ovat Kuntaliiton usein kysytyimpiä kysymyksiä. Liiton ja Sanastokeskus TSK:n asiantuntijat laativat keväällä 2019 Esteellisyyssanaston tekoälyä hyödyntävän, niin sanotun jääviysbotin tueksi. Lähinnä kuntien työntekijöille ja luottamushenkilöille suunnattu liiton chatbot-palvelu ratkoo yksinkertaisia esteellisyyskysymyksiä 24/7. Kuntaliiton sanasto on kuitenkin hyödynnettävissä chatbot-palvelua laajemmin, esimerkiksi viestinnän tukena ja käsitetiedon lähteenä julkisorganisaatioissa.
- Uutiset
9.6.2020 12.10
Hallinto-oikeus arvioi Nousiaisten kunnanhallituksen päätöksen lainmukaisuuttaYhteenvetona hallinto-oikeus totesi, että kunnanhallituksen päätökset eivät olleet valituksessa esitetyillä perusteilla syntyneet virheellisessä järjestyksessä, kunnanhallitus ei ollut ylittänyt asiassa toimivaltaansa eivätkä päätökset olleet muutenkaan lainvastaisia. (Vailla lainvoimaa 9.6.2020) - Uutiset
4.6.2020 13.43
Kelalle huomautus lainvastaisesta ja virheellisestä menettelystä toimeentulotukihakemuksen käsittelyssäApulaisoikeusasiamies katsoi, että kantelijan toimeentulotukihakemuksen käsittely oli ollut huolimatonta ja lainvastaista. Apulaisoikeusasiamies korosti, että voidakseen toteuttaa laissa säädetyt velvollisuutensa viranomaisen on järjestettävä esimerkiksi asiakirjahallintonsa siten, että se pystyy seuraamaan asiakirjojen liikkumista ja niiden käsittelytilannetta viranomaisen sisällä. Tällä varmistetaan osaltaan asioiden joutuisa käsittely viranomaisessa. Apulaisoikeusasiamies korosti myös sitä, että toimihenkilöiden tiedossa tulee olla se, että tulorekisteristä saatavien tietojen odottaminen ei ole peruste toimeentulotukilain edellyttämän määräajan ylittymiselle ja toimihenkilöiden tulee myös noudattaa näitä viranomaisia omia määräyksiä.
- Uutiset
4.6.2020 13.05
Hallinto-oikeus ei tutkinut valitusta – kaupunginvaltuuston päätös koski kaupungin tonttien vuokrasopimusten uusimisen valmisteluaTapauksen oloissa hallinto-oikeus katsoi, että yksittäisen tontin vuokrausehdoista päättäminen edellyttää valtuuston hyväksymistä vuokrausperusteista ja valtuuston päätöksen mukaisista periaatteista huolimatta toiselta viranomaiselta päätöksentekoa ja itsenäistä harkintavallan käyttöä. Koska kaupunginvaltuuston päätös ei sisältänyt asiaratkaisua yksittäisistä tonttien vuokrasopimuksista ja niiden ehdoista, hallinto-oikeus katsoi, että kaupunginvaltuuston päätös koski kaupungin tonttien vuokrasopimusten uusimisen valmistelua. Valitus oli näin ollen jätettävä tutkimatta. (Vailla lainvoimaa 4.6.2020) - Uutiset
3.6.2020 9.12
KHO:n lyhyt ratkaisuseloste: Muutoksenhakuajan alkamista oli tapauksen olosuhteissa tulkittava muutoksenhakijan eduksiKun otettiin huomioon muutoksenhakijan toimittama selvitys siitä, milloin hän oli saanut hallinto-oikeuden päätöksen tiedokseen sekä se, että muutoksenhakuajan alkaminen oli jäänyt epäselväksi hallinto-oikeuden menettelyn seurauksena, muutoksenhakuajan alkamista oli näissä olosuhteissa tulkittava muutoksenhakijan eduksi niin, että hänen katsottiin saaneen päätöksen tiedokseen kirjeitse. Valituslupahakemus oli siten saapunut määräajassa.
- Uutiset
1.6.2020 13.39
Apulaisoikeusasiamies: Työsuojeluhallinnon ohje ajopiirturin käyttövelvollisuudestaApulaisoikeusasiamies katsoi, ettei työsuojeluhallinto ollut käyttänyt riittävän selkeää ja ymmärrettävää kieltä julkaistessaan kantelussa mainitun tiedon ajopiirturin käyttövelvollisuudesta työsuojeluhallinnon verkkosivuille. Koska kantelussa mainittu teksti on poistettu työsuojeluhallinnon verkkosivuilta, ja koska PSAVI on ilmoittanut, että koko verkkopalvelun sisältö tarkistetaan vuoden 2020 aikana, apulaisoikeusasiamies piti riittävänä, että saattaa asiassa esittämänsä käsityksen STM:n tietoon. - Uutiset
29.5.2020 11.55
Kesäkuussa 2020 voimaan tulevia säädöksiä ja säädösmuutoksiaKesäkuussa 2020 voimaan tulevia säädöksiä ja säädösmuutoksia ovat muun muassa:
- Uudet tieliikennelaki ja vesiliikennelaki voimaan kesäkuun alusta
- Useita hallinnon alan säädöksiä päivitetty henkilötietojen käsittelyn osalta
- Vakuutuslainsäädäntöön EU-lainsäädännöstä johtuvia muutoksia tulossa voimaan kuun alussa - Uutiset
26.5.2020 13.00
Oikeusasiamies: Kantelun tutkinta, kun sen kohde ei enää viranomaisen palveluksessaOikeusasiamies katsoo, että hallintolain 53 c §:ää (Hallintokantelun johdosta annettava hallinnollinen ohjaus) sovelletaan myös poliisilaitoksen palveluksesta pois siirtyneeseen henkilöön. Tämä vastaa myös vakiintunutta oikeusasiamiehen laillisuusvalvontakäytäntöä. Oikeusasiamies saattoi Oulun poliisilaitoksen tietoon asiassa esittämänsä käsityksen sen virheellisestä menettelystä. Koska päätöksellä on oikeusasiamiehen näkemyksen mukaan myös yleisempää merkitystä poliisin sisäisessä laillisuusvalvonnassa, hän lähetti päätöksensä tiedoksi Poliisihallitukselle, ja pyysi sitä antamaan tiedon päätöksestä myös muille poliisilaitoksille ja KRP:lle.
- Uutiset
26.5.2020 11.28
Helsingin hovioikeus myönsi tutkimusluvan elinkautisvankien ehdonalaista vapauttamista koskeviin Helsingin hovioikeuden ratkaisuihin 9/2011 ja 3/2020 väliseltä ajaltaHankkeessa selvitetään, miten elinkautisvangeista tehtävät väkivaltariskiarviot on otettu huomioon Helsingin hovioikeuden vapauttamisharkinnassa ja millaiseksi niiden painoarvo on mahdollisesti määritelty hovioikeuden ratkaisuissa. Hankkeella tuotetaan lainsäätäjälle suositukset lainsäädännön korjaustarpeista ja ehdotukset lainsäädännön uudistamisesta. (Vailla lainvoimaa 26.5.2020)
- Uutiset
25.5.2020 15.15
Hallinto-oikeus: SM oli voinut harkintavaltansa nojalla päättää olla myöntämättä Suomen Hypoteekkiyhdistykselle lupaa Suomen vaakunan leijonakuviota vastaavan tunnuskuvan sisältävän tavaramerkin rekisteröintiinPäätöksessä lausutuin perustein hallinto-oikeus katsoi, että sisäministeriö oli voinut harkintavaltansa nojalla ja päätöksessä mainitsemillaan perusteilla päättää olla myöntämättä Suomen Hypoteekkiyhdistykselle lupaa Suomen vaakunan leijonakuviota vastaavan tunnuskuvan sisältävän tavaramerkin rekisteröintiin. Ottaen erityisesti huomioon, ettei asiassa ollut kysymys tavaramerkkilain (7/1964) mukaisesta tavaramerkin rekisteröintiasiasta sinänsä, vaan siitä, oliko sisäministeriö voinut olla antamatta laissa tarkoitettua lupaa, päätöstä ei voitu pitää valituksessa esitetyin tavoin perustuslain 15 §:ssä säädetyn omaisuuden suojan vastaisena. Sisäministeriön katsottiin menetelleen virheellisesti, kun se ei ollut varannut yhdistykselle tilaisuutta tulla kuulluksi Kansallisarkiston lausunnosta, mutta oikeudenkäynnin ei kuitenkaan voitu katsoa aiheutuneen sisäministeriön virheestä. Asiassa annettu ratkaisu huomioon ottaen ei ollut kohtuutonta, että valittaja joutui pitämään oikeudenkäyntikulunsa vahinkonaan. (Vailla lainvoimaa 25.5.2020)
- Uutiset
25.5.2020 12.00
Väkivallan uhkatekijöiden tunnistaminen ja selvittäminen - hallinto-oikeus poisti työsuojeluviranomaisen Rikosseuraamuslaitokselle asettaman uhkasakonTyösuojelun valvontalain 15 §:n 2 momentin mukaan työsuojeluviranomainen voi määrätä päätöksessä asetetun velvollisuuden tehosteeksi uhkasakon siten kuin uhkasakkolaissa säädetään. Uhkasakkolain 12 §:n 1 momentin mukaan uutta uhkasakkoa ei saa asettaa, ellei kysymystä aikaisemman uhkasakon tuomitsemisesta ole käsitelty. Asiassa saadun selvityksen perusteella kysymystä 17.9.2018 asetetun uhkasakon tuomitsemisesta ei ollut käsitelty ennen kuin työsuojeluviranomainen oli tehnyt valituksenalaisen päätöksen. (Ei lainvoim. 25.5.2020)
- Uutiset
22.5.2020 14.27
Apulaisoikeusasiamies: Toimeentulotuen maksaminen vuokranantajalleApulaisoikeusasiamies kiinnitti Kelan vakavaa huomiota sen virheelliseen ja lainvastaiseen menettelyyn kantelijan päätösten täytäntöönpanossa. Apulaisoikeusasiamies korostaa, että Kelalla on velvollisuus huolehtia, että sen palveluksessa olevat tuntevat lainsäädännön määräykset ja osaavat soveltaa lain säännöksiä tehdessään asiakkaita koskevia päätöksiä. Päätöksentekijöillä tulee olla myös riittävästi aikaa ja mahdollisuuksia päätöksiä valmistellessaan ja niitä tehdessä perehtyä niihin asiakasasiakirjoihin tehtyihin merkintöihin, joilla on tai saattaa olla merkitystä päätöksiä tehtäessä ja niitä toimeenpantaessa.
- Uutiset
22.5.2020 14.00
Apulaisoikeusasiamiehen sijainen: Potilaan yhteydenpidon rajoittamisessa meneteltiin lainvastaisestiKantelija arvosteli HYKS Psykiatriakeskusta siitä, ettei hänelle ollut annettu päätöstä hänen yhteydenpitonsa rajoittamisesta poikaansa, joka oli sairaalassa hoidettavana. Kantelijan mukaan hänet oli määrätty potilaan edunvalvojaksi sekä potilaan hoitoa että taloudellisia asioita varten. Apulaisoikeusasiamiehen sijainen katsoi, että HYKS Psykiatriakeskuksessa oli menetelty lainvastaisesti, kun kantelijan ja potilaan yhteydenpidon rajoittamisesta tehtyä päätöstä ei ollut laadittu eikä annettu tiedoksi mielenterveyslain mukaisesti. - Uutiset
22.5.2020 13.01
Hallinto-oikeus: ELY-keskuksen päätös evätä kalastuslupa Tenojoen jokilaaksossa ei ollut PL 17 §:n 3 momentissa säädetyn saamelaiskulttuurin suojan ja KP-sopimuksen 27 artiklan vastainenValituksen mukaan A oli saamelainen ja hänellä oli isänsä ennakkoperintönä antama kalastusoikeus Tenojoelle, jotta hän voisi harjoittaa verkkokalastusta Tenojoessa ja sen sivuvesistöissä. A:n kotikunta oli Utsjoki, mutta hän työskenteli kuitenkin muualla ja matkusti paljon ulkomailla edustustehtäviensä vuoksi. Luvan epääminen esti valituksen mukaan A:ta harjoittamasta perinteistä saamelaista kalastusta. Valituksen johdosta asiassa oli ratkaistavana kysymys siitä, estikö kalastussäännön ja voimaansaattamislain säännöksiin perustuva valituksenalainen päätös ja sen mukainen kalastusluvan epääminen A:ta harjoittamasta kulttuuriaan PL 17 §:n 3 momentin ja Suomea sitovan KP-sopimuksen 27 artiklan vastaisesti. Asiassa tuli tällöin arvioitavaksi erityisesti se seikka, voitiinko saamelaisen oikeutta harjoittaa omaan kulttuuriin liittyvää kalastusta rajata asuinpaikkaperusteisesti siten, että muualla kuin voimaansaattamislain 9 §:ssä tarkoitetulla alueella asuvien saamelaisten oikeus kalastaa Tenojoella estettiin tai sitä vähintäänkin merkittävästi rajoitettiin edellä mainittujen kalastussäännön määräysten ja voimaansaattamislain säännösten nojalla. HAO hylkäsi A:n valituksen katsoen, ettei ELY-keskuksen päätös ollut PL 17 §:n 3 momentissa säädetyn saamelaiskulttuurin suojan ja KP-sopimuksen 27 artiklan vastainen. (Ei lainvoim. 22.5.2020)
- Uutiset
22.5.2020 12.45
Apulaisoikeuskansleri: Turvapaikanhakijan työnteko-oikeutta koskevaan tiedusteluun vastaaminenApulaisoikeuskansleri kiinnitti Maahanmuuttoviraston huomiota viranomaisen neuvontavelvollisuuden asianmukaiseen toteuttamiseen. Viraston menettely ei ollut hallintolain, hyvän hallintotavan eikä sen oman ohjeistuksen mukaista, kun se ei antanut sähköpostitse tietoja turvapaikan hakijan puolesta asioineelle avustajalle hakijan työnteko-oikeudesta. - Uutiset
20.5.2020 12.54
Apulaisoikeusasiamies: Kela hylkäsi toimeentulotukiasiakkaan hammasproteesimenot selvittämättä asiaaKantelija arvosteli Kelan menettelyä toimeentulotukiasiassaan. Kantelijan mukaan hakemuksen käsittely oli huolimatonta, mikä johti toistuviin uusiin hakemuksiin ja viivästytti hakemusten ratkaisua toimeentulotukilain vastaisella tavalla. Apulaisoikeusasiamies antoi huomautuksen Kelalle asiassa selostetusta päätöksentekoon liittyvästä lainvastaisesta ja virheellisestä menettelystä. - Uutiset
20.5.2020 9.00
Apulaisoikeusasiamies: Kuluttajariitalautakunnan ratkaisun perusteluja voitiin pitää hyvän kielenkäytön valossa ongelmallisenaKantelija pyysi tutkimaan kuluttajariitalautakunnan menettelyä ja päätöstä koskien yksityisen pysäköinninvalvonnan antamaa valvontamaksua. Kantelun mukaan lautakunnan ratkaisusta ei käynyt ilmi, miten ja missä yhteydessä X Oy oli esittänyt ratkaisun perusteluissa esiintyvän väittämän, että EasyPark -sovellus kehottaa tarkistamaan sijaintitiedon ja miksi kantelijalle ei ollut annettu mahdollisuutta kommentoida tätä asian ratkaisun kannalta merkityksellistä lausuntoa. Ratkaisussa ei myöskään ollut kuvattu ja otettu huomioon kantelijan lisäselvityksen sisältöä. Kantelija ihmetteli myös, mihin lautakunta perusti ratkaisun perusteluissa olevan väitteen, että kuluttaja oli suorittanut valvontamaksun vain kertaalleen, kun ratkaisupyynnön yhteydessä kantelija oli kertonut, että valvontamaksu oli suoritettu kahteen kertaan. Elinkeinonharjoittaja ei ollut vastineessaan kiistänyt tätä väitettä.
- Uutiset
19.5.2020 13.00
Apulaisoikeusasiamies: Veronpalautuksen käyttäminen erääntyvien verojen suoritukseksiApulaisoikeusasiamies piti Verohallinnon menettelyä tuloverotuspäätöksen perustelujen ja Yhteenveto –kirjeen tietosisällön virheellisyyksien johdosta lainvastaisena. Apulaisoikeusasiamies korosti, että Verohallinnon asiakkaalla tulee olla oikeus luottaa Verohallinnon päätösten pysyvyyteen sekä sen toiminnan oikeellisuuteen ja virheettömyyteen. - Uutiset
18.5.2020 9.46
KHO: Museovirastolla oli rakennusperinnön säilyttämiseen liittyvissä kysymyksissä asiantuntijaviranomaisena toimivalta antaa rakennusperinnön suojeluun liittyviä ohjeita ilman lain säännöstäkinRakennussuojelu – Suojelumääräys – Museoviraston toimivalta – Ohjeen antaminen – Toimivalta – Perustuslaki - Uutiset
13.5.2020 14.00
Apulaisoikeusasiamies: Toimeentulotukiasiakkaan oikeus henkilökohtaiseen keskusteluun ei toteutunutLain mukaan henkilökohtainen keskustelu on toteutettava seitsemäntenä arkipäivänä sen jälkeen, kun asiakas on tätä pyytänyt. Apulaisoikeusasiamiehen saaman selvityksen mukaan Helsingin sosiaali- ja terveystoimi ei järjestänyt kantelijalle mahdollisuutta keskusteluun laissa säädetyssä määrä-ajassa. Apulaisoikeusasiamiehen näkemyksen mukaan Helsingin sosiaali- ja terveystoimi oli siten toiminut asiassa toimeentulotukilain vastaisella tavalla. Apulaisoikeusasiamies totesi tässä yhteydessä, että asiakkaan asiakirjoihin on merkittävä tai niistä on muutoin ilmettävä myös se, milloin asiakas on pyytänyt henkilökohtaista keskustelua. - Uutiset
13.5.2020 9.46
KHO: Yksityishenkilön ministerille lähettämä kansalaiskirje kuului julkisuuslain soveltamisalan piiriinKysymyksessä olevan kansalaiskirjeen oli sisältöönsä ja tarkoitukseensa nähden katsottava toimitetun ministerille ministeriön toimialaan ja tehtäviin kuuluvassa asiassa. Se ei siten jäänyt julkisuuslain 5 §:n 3 momentin 1 kohdassa säädetyn perusteella sanotun lain soveltamisalan ulkopuolelle vaan se oli sanotun pykälän 2 momentissa tarkoitettu viranomaisen asiakirja, johon julkisuuslakia sovelletaan ja jota koskeva tiedonsaantioikeus määräytyy sanotun lain perusteella.
- Uutiset
4.5.2020 13.36
Apulaisoikeuskansleri: Salatun sähköpostiyhteyden käyttämistä koskeva ohjeistusApulaisoikeuskansleri kiinnitti Maahanmuuttoviraston huomiota salatun sähköpostin lähettämiseen liittyvän riittävän ohjeistuksen merkitykseen. Hän katsoi, että sähköpostiviestin saapumisen jälkeen lähtevästä automaattisesta vastaanottokuittauksesta tulisi käydä ilmi, ettei linkkejä salattuihin viesteihin voida tietoturvasyistä avata Maahanmuuttovirastossa. Maahanmuuttoviraston oman salatun sähköpostiyhteyden käyttämistä koskevien tietojen ja ohjeiden tulisi myös ilmetä riittävän näkyvästi ja selkeästi viraston verkkosivuilta.
- Uutiset
4.5.2020 7.30
Poikkeusoloihin väliaikaisia menettelyjä MMM:n hallinnonalalla: Joustoja kokouskäytäntöihin, kalatalousalueiden suunnitelmiin, metsästyslupiin ja hallinnonalan tukiin4. toukokuuta tuli voimaan joukko lakimuutoksia, jotka maa- ja metsätalousministeriö on valmistellut koronavirusepidemian Suomessa aiheuttamien poikkeusolojen vuoksi. Muutokset koskevat useita hallinnonalan tukia ja toimintoja.
- Uutiset
30.4.2020 9.40
Apulaisoikeuskansleri kiinnitti Pohjois-Suomen hallinto-oikeuden huomiota sille saapuneen valitusasian viivytyksettömään käsittelyynPohjois-Suomen hallinto-oikeuden olisi hyvän hallinnon periaatteen mukaisesti tullut tehdä viipymättä kantelijan asiassa ratkaisu asian siirtämisestä toimivaltaiseen tuomioistuimeen tai asian tutkimatta jättämisestä sen toimivaltaan kuulumattomana. Koska kantelijan valitus oli siirretty yli 30 päivän kuluttua asian vireille tulosta toimivaltaiseen tuomioistuimeen, kantelijan valitus oli ollut myöhässä. - Uutiset
29.4.2020 10.32
Hallinto-oikeuden päätös hätäkeskuspäivystäjän virantoimituksesta pidättämisestä ja irtisanomisestaA oli hätäkeskuspäivystäjänä monin eri tavoin noin kolmen kuukauden ajan laiminlyönyt virkatehtäviensä asianmukaisen ja viivytyksettömän hoidon. HAO hylkäsi virantoimituksesta pidättämistä koskevan valituksen ja siihen liittyvän oikeudenkäyntikuluvaatimuksen. Myös irtisanomista koskeva valitus ja siihen liittyvä oikeudenkäyntikuluvaatimus hylättiin. (Ei lainvoim. 29.4.2020)
- Uutiset
29.4.2020 7.47
Toimintaympäristö muuttuu – säilyykö virkamiehen vastuu ennallaan?Onko yksittäinen virkamies vastuussa, jos vaikkapa algoritmi tekee virheellisen päätöksen? Julkishallinnon ulkoistaminen ja automaatio herättävät kysymyksiä virkavastuun kohdentumisesta ja laajuudesta. Vaasan yliopisto ryhtyy tutkimaan aihetta ja tekee siitä kokonaisselvityksen Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan (VN TEAS) rahoittamana.Avoin uutinen - Uutiset
28.4.2020 10.40
KHO: Oikeusapua tuli myöntää kansainvälistä suojelua koskevassa asiassa myös kolmannessa uusintahakemustilanteessa – apua ei voitu evätä ennakoimalla valituksen lopputulostaValittaja oli hakenut oikeusapua muutoksen hakemiseksi päätökseen, jolla Maahanmuuttovirasto oli jättänyt tutkimatta hänen kolmannen kansainvälistä suojelua koskevan hakemuksensa. Oikeusapulakia koskevan hallituksen esityksen mukaan oikeusavun epääminen ennakoimalla oikeudenkäynnin odotettavissa olevaa lopputulosta tulee kysymykseen vain poikkeuksellisesti. Korkein hallinto-oikeus kumosi hallinto-oikeuden ja oikeusaputoimiston päätökset ja myönsi valittajalle oikeusapua. - Uutiset
24.4.2020 12.40
Viranomainen voi myöntää yritykselle korotonta maksuaikaa vähintään 100 euron maksuihin - Uutiset
22.4.2020 14.19
Hallinto-oikeus kumosi Suojelupoliisin ylietsivän vakituiseen virkaan nimittämisestä tehdyn päätöksen lainvastaisenaHAO totesi, että että hallintopäätöksen perusteiden tulee ilmetä päätöksestä riittävän selvästi ja avoimesti. Nimityspäätöksestä ja sitä valmisteltaessa laaditusta nimitysmuistiosta ilmenevän valintamenettelyn tulee osoittaa, että hakijoita on nimitysmenettelyn kuluessa tosiasiassa vertailtu keskenään. Virkanimitystä koskevassa päätöksenteossa ei ole riittävää, että nimittävä viranomainen esittää ainoastaan johtopäätöksensä päätöksen perusteena olevista tiedoistaan. Suojelupoliisi ei ollut valituksenalaisessa päätöksessä eikä nimitysmuistiossa riittävällä tavalla selvittänyt, että valituksenalainen päätös olisi perustunut PL 125 §:n 2 momentin edellyttämään hakijoiden keskinäiseen vertailuun, jossa on otettu huomioon hakijoiden tasapuolisen kohtelun vaatimus. Päätös oli siten lainvastaisena kumottava ja nimitysasia palautettava Suojelupoliisille uudelleen käsiteltäväksi. (Ei lainvoim 22.4.2020) - Uutiset
21.4.2020 13.10
Apulaisoikeuskansleri: Hallinto-oikeuksissa eroja ulkomaalaisasioiden käsittelyssäSelvityksen mukaan kansainvälistä suojelua koskeneissa asioissa Maahanmuuttovirasto oli havainnut eroja samankaltaisissa kysymyksissä eri hallinto-oikeuksien välillä ja myös niiden sisällä. - Uutiset
14.4.2020 13.00
Hallinto-oikeus: Työaikoja noudattamatta jättäneen virkamiehen virkasuhde voitiin irtisanoaValittajan mukaan häntä ei ollut kohdeltu virkamieslaissa ja hallintolaissa edellytetyllä tavalla tasapuolisesti muiden virkamiesten kanssa, kun hänet oli irtisanottu myöhästelyn vuoksi. Valittajan mukaan kaupungin ulosottovirastossa oli useita henkilöitä, joiden jatkuvaan myöhästelyyn ei ollut puututtu samalla tavalla. HAO hylkäsi valituksen ja oikeudenkäyntikulujen korvaamista koskevan vaatimuksen. (Ei lainvoim. 14.4.2020)
- Uutiset
14.4.2020 11.30
Hallinto-oikeus jätti tutkimatta mielenosoituskulkueen kieltämisestä tehdyn valituksenKoska päätöstä ei ollut kohdistettu A:han tai B:hen eikä se muutoinkaan vaikuttanut hallintolainkäyttölain 6 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla välittömästi heidän oikeuteensa, etuunsa tai velvollisuuteensa, A:lla ja B:llä ei ollut valitusoikeutta asiassa. Asiassa ei myöskään ollut ilmennyt, että A tai B olisivat edustaneet jotain toista, asiassa mahdollisesti valittamaan oikeutettua tahoa. Näin ollen A:n ja B:n valitukset oli jätettävä tutkimatta. HAO totesi selvyyden vuoksi, ettei asiaa ollut syytä arvioida toisin myöskään sen vuoksi, että jokaisella on kokoontumislain 6 §:n mukaan oikeus osallistua yleiseen kokoukseen. HAO hylkäsi A:n esittämän poliisin lausunnon liiteasiakirjoja koskevan asiakirjapyynnön siltä osin kuin kyse oli ei-julkisista asiakirjoista. (Ei lainvoim. 14.4.2020)
- Uutiset
14.4.2020 10.28
Hallinto-oikeus: Erityisluokanopettajan virkasuhde voitiin purkaa koeajallaSivistyslautakunta oli hylännyt valittajan viranhaltijapäätöksestä tekemän oikaisuvaatimuksen. Päätöksen perusteluissa oli todettu muun muassa seuraavaa: "Valittaja ei ole useista neuvotteluista huolimatta pystynyt asianmukaisesti ja työnantajan edellyttämällä tavalla suoriutumaan virkatehtävistään. Työnantajan esittämät puutteet viranhoidossa ovat ilmenneet muun muassa puutteina turvallisuuden luomisessa, työrauhan ylläpitämisessä, johtajuuden puuttumisessa, luokan toiminnan organisoinnissa ja johdonmukaisuuden puuttumisessa. Sivistystoimen johtajalla on ollut toimialajohtajana toimivalta päättää oikaisuvaatimuksen kohteena olevasta asiasta, ja hänellä on ollut perusteet virkasuhteen purkamiselle." (Vailla lainvoimaa 14.4.2020)
- Uutiset
9.4.2020 8.10
Julkisen hallinnon digitaalisen turvallisuuden kehittämiseksi määritetty kuusi periaatettaValtioneuvosto on tehnyt periaatepäätöksen julkisen hallinnon digitaalisesta turvallisuudesta. Periaatepäätöksessä määritetään kehittämisen periaatteet ja keskeiset palvelut turvallisuuden edistämiseksi digitaalisessa toimintaympäristössä. Kehittämisen periaatteita on yhteensä kuusi:
- Uutiset
8.4.2020 10.30
Suomidigi: Sähköinen allekirjoitus – nopea ja luotettava tapa varmentaa asiakirjojaSähköinen allekirjoitus on paitsi varma, myös nopea tapa allekirjoittaa asiakirjoja – paperiseen prosessiin verrattuna pois jää ainakin kaksi kierrosta skannaamista ja printtaamista. Sähköisen allekirjoittamisen etuihin lukeutuvat myös ajasta ja paikasta riippumattomuus sekä mahdollisuus säilyttää allekirjoitettua, alkuperäistä asiakirjaa sähköisesti.
- Uutiset
7.4.2020 16.00
Hallinto-oikeus: Elintarvikearomeja sisältäville sähkösavukkeiden nesteille voitiin asettaa uhkasakolla tehostettu myyntikieltoKaupungin rakennus- ja ympäristölautakunta oli voinut tupakkalain 96 §:n nojalla kieltää yhtiötä myymästä tai muutoin luovuttamasta sähkösavukkeiden ja nikotiininesteiden erikoisliikkeessään erilaisia tunnusomaisen maun sisältäviä nesteitä, joita voidaan käyttää höyrystämällä sähkösavukkeen avulla (sellaisenaan tai muihin nesteisiin sekoitettuna). Kieltoa on noudatettava välittömästi. Lautakunta oli asettanut kiellon tehosteeksi tupakkalain 105 §:n 1 momentin nojalla 10 000 euron suuruisen uhkasakon. (Ei lainvoim. 7.4.2020)
- Uutiset
7.4.2020 12.00
Hallinto-oikeus ei tutkinut virkamiehelle annetusta varoituksesta tehtyä valitustaKoska varoituksesta tehtyä valitusta ei ollut tehty määräajassa, se oli jätettävä tutkimatta. (Ei lainvoim 7.4.2020) - Uutiset
7.4.2020 10.00
Lakimiesuutiset 75 vuotta – numero 2/2020 julkaistuUusimman lehden aiheita ovat muun muassa uudistunut lapsenhuoltolaki, asiakirjojen julkisuus, väestön ikääntyminen, Kela, juristikoulutuksen aloituspaikat, työrauha, sosiaalioikeus, saamelaiskäräjät sekä tietenkin korona. Haastateltavina muun muassa Outi Antila, Pilvi Alopaeus, Oskari Korhonen ja Eelis Paukku.
- Uutiset
3.4.2020 14.07
Pyyntö hovioikeuden tuomion määräämisestä salassa pidettäväksi hylättiinOikeudenkäynnin julkisuudesta yleisessä tuomioistuimessa annetun lain 28 §:n 1 momentin mukaan ratkaisu tämän lain nojalla tehdään pyydettäessä tai jos tuomioistuin pitää ratkaisun tekemistä tarpeellisena taikka jos sivullinen pyytää oikeudenkäyntiasiakirjan sisällöstä tietoa. Muun kuin ratkaisun sisältävän oikeudenkäyntiasiakirjan julkisuutta koskeva ratkaisu voidaan tehdä oikeudenkäynnin vireilläolon päätyttyäkin. Saman pykälän 2 momentin mukaan oikeudenkäynnin vireilläolon päätyttyä tuomioistuin voi tehdä oikeudenkäyntiasiakirjan tai sen osan salassa pitämistä koskevan ratkaisun asianosaisen tai sen pyynnöstä, jota asia koskee, vain jos tämä ei ole voinut esittää pyyntöä asian vireillä ollessa tai pyynnön esittämättä jättämiselle on ollut muu pätevä syy.
- Uutiset
3.4.2020 12.00
Tiedonhallintalautakunnan suositus turvallisuusluokiteltavien asiakirjojen käsittelystäTiedonhallintalain 18 §:n mukaan valtion virastoissa ja laitoksissa toimivien viranomaisten, tuomioistuimien ja valitusasioita käsittelemään perustettujen lautakuntien on turvallisuusluokiteltava asiakirjat ja tehtävä niihin turvallisuusluokkaa koskeva merkintä sen osoittamiseksi, minkälaisia tietoturvallisuustoimenpiteitä asiakirjaa käsiteltäessä noudatetaan.
- Uutiset
2.4.2020 13.00
Valtiovarainministeriö julkaisi Tiedonhallintalautakunnan suositukset asiakirjajulkisuuskuvauksen laatimisesta, tiettyjen tietoturvallisuussäädösten soveltamisesta ja johdon vastuiden toteuttamisesta tiedonhallinnassa - Uutiset
1.4.2020 13.25
Apulaisoikeuskansleri: Selvityspyynnön käsittely Finanssivalvonnassa kesti kohtuuttoman kauan – vaatimus viivytyksettömästä käsittelystä koskee myös priorisoinnissa vähäisemmiksi arvioituja asioitaApulaisoikeuskansleri kiinnitti Finanssivalvonnan huomiota sille saapuneiden asiakaskirjeiden ja tiedustelujen viivytyksettömään ja hyvän hallinnon mukaiseen käsittelyyn.
- Uutiset
31.3.2020 14.00
Apulaisoikeusasiamies: Työkyvyttömyyseläkehakemuksen käsittelyApulaisoikeusasiamies saattoi asiassa esittämänsä käsitykset Kelan laiminlyönnistä hakemuksen siirtämisessä työeläkelaitokselle Kelan tietoon. Edelleen apulaisoikeusasiamies saattoi asiassa esittämänsä käsitykset Kevan laiminlyönneistä kantelijan hakemuksen käsittelyssä ja niistä aiheutuneesta asian käsittelyn aiheettomasta viivästymisestä Kevan tietoon.
- Uutiset
31.3.2020 12.30
Apulaisoikeuskansleri: TE-toimiston neuvonnan oltava oikeasisältöistä ja asiat käsiteltävä huolellisestiTE-toimisto oli antanut kantelijalle virheellistä tietoa hänen oikeudestaan vuorotteluvapaan sijaisuuteen. Oikea tieto oli annettu seuraavana päivänä. Apulaisoikeuskanslerin ratkaisun mukaan perustuslain takaama hallinnon palveluiden asianmukaisuus edellyttää, että viranomaisen antama tieto ja neuvonta on ajantasaista ja oikeansisältöistä.
- Uutiset
31.3.2020 9.52
Liikaa maksetun asumistuen takaisinperintäasian käsittely kesti Kelassa lähes 8 kuukauttaKantelija toimitti pyydetyn selvityksen liikamaksusta Kelalle 18.3.2019 ja Kela antoi päätöksen liikamaksusta 13.11.2019. Apulaisoikeusasiamies katsoi Kelan laiminlyöneen käsitellä kantelijan takaisinperintäasia ilman aiheetonta viivytystä. - Uutiset
27.3.2020 15.15
KHO:n lyhyt ratkaisuseloste turvapaikkapuhuttelustaKoska Maahanmuuttovirasto oli päättänyt jatkaa hakemuksen tutkintaa ulkomaalaislain 97 §:n mukaisessa turvapaikkatutkinnassa, ei se korkeimman hallinto-oikeuden mukaan ollut voinut toisen hakijan kohdalla arvioida turvapaikkapuhuttelua tarpeettomaksi ja jättää puhuttelua suorittamatta. - Uutiset
26.3.2020 10.30
Apulaisoikeusasiamies: Poliisilaitos ei menetellyt hallintolain hyvän hallinnon perusteiden mukaisesti ja ilman aiheetonta viivytystä nimityspäätöksen ilmoittamisessaKirjallinen nimityspäätös oli tehty vasta noin kaksi ja puoli kuukautta sen jälkeen, kun tehtävään valittu henkilö oli jo ollut selvillä ja noin kuukausi sen jälkeen, kun tehtävään valittu henkilö oli jo aloittanut tehtävässä. Tämän vuoksi apulaisoikeusasiamies katsoi, ettei poliisilaitos tältä osin ollut menetellyt hallintolain hyvän hallinnon perusteiden mukaisesti ja ilman aiheetonta viivytystä. Myöskään puhelimitse syyskuussa 2019 toteutetussa tehtävän täyttämisestä ilmoittamisessa ei ollut menetelty hyvän hallinnon perusteiden mukaisesti. Apulaisoikeusasiamies ei pitänyt hakijoiden tasapuolisen kohtelun näkökulmasta riittävänä sitä, että kantelijalle oli yritetty soittaa yhden kerran eikä häntä – kun hän ei ollut vastannut puhelimeen – ollut yritetty tavoittaa myöhemmin uudelleen puhelimitse eikä asiasta tuolloin ollut ilmoitettu hänelle muullakaan tavalla. Sen sijaan sittemmin 5.12.2019 tehdystä nimityspäätöksestä oli ilmoitettu tehtävää hakeneille asianmukaisesti, kun heille oli toimitettu 9.12.2019 sähköisesti tieto nimityspäätöksestä. Menettelyn moitittavuuden arvioinnissa apulaisoikeusasiamies otti huomioon sen, että poliisilaitoksen ilmoituksen mukaan laitoksen oikeusyksikkö ottaa vuoden 2020 laillisuusvalvontasuunnitelmassaan yhdeksi laillisuusvalvontateemaksi poliisilaitoksen rekrytointiprosessin ja nimitysmenettelyn.