Hakutulokset
Näytä: 20 | 50 | 100 tulosta. Järjestys: Relevanssi | Aika
- Uutiset
18.1.2021 15.11
Selvitys: Suomalaisyritykset sitoutuneet ihmisoikeuksien noudattamiseen, mutta harva kertoo käytännön toimistaanValtaosa suomalaisyrityksistä on sitoutunut yleisellä tasolla kunnioittamaan ihmisoikeuksia. Vain neljännes yrityksistä kuitenkin arvioi järjestelmällisesti ja julkisesti, millaisia vaikutuksia niiden liiketoiminnalla on ihmisoikeuksien toteutumiseen. Tulos noudattaa kansainvälistä keskiarvoa. Löydökset käyvät ilmi SIHTI-hankkeen selvityksestä, joka julkaistiin 18.tammikuuta. SIHTI-hankkeessa tutkittiin, miten suomalaisyritysten ihmisoikeusvastuut toteutuvat suhteessa odotuksiin, jotka on annettu YK:n yrityksiä ja ihmisoikeuksia koskevissa ohjaavissa periaatteissa. Tutkimuksen toteuttivat vuoden 2020 aikana Hanken Svenska handelshögskolan, FIANT Consulting Oy, 3bility Consulting ja Ihmisoikeuskeskus. Hankkeen tuottama tieto tukee pääministeri Sanna Marinin hallitusohjelman kirjausten toimeenpanoa vastuullisen liiketoiminnan edistämiseksi.
- Uutiset
18.1.2021 14.22
Apulaisoikeuskansleri: Yhdenvertaisuus kaupungin venepaikkamaksuissaKaupungin venepaikkamaksuja koskevassa kanteluasiassa apulaisoikeuskansleri saattoi näkemyksensä kaupungin tietoon, ja pyysi kaupunkia arvioimaan sen menettelyä näkemyksensä perusteella ja ilmoittamaan toimenpiteistään viimeistään 30.4.2021.
- Uutiset
18.1.2021 12.37
Apulaisoikeusasiamies otti kantaa neurologian kuntoutusosaston lomalupakäytäntöönApulaisoikeusasiamies totesi mm., että jos potilas pystyy tekemään ratkaisuja ja ymmärtämään käyttäytymisensä seuraukset ja haluaa neuvottelujen jälkeenkin käyttää itsemääräämisoikeuttaan poistuakseen sairaalasta, hoitohenkilökunnalla ei ole lakiin perustuvaa oikeutta estää häntä. Tällaisessa tilanteessa huolelliset potilasasiakirjamerkinnät ovat tärkeitä myös hoitohenkilökunnan oikeusturvan kannalta. Pelkästään alentunut itsemääräämiskyky ei oikeuta estämään potilasta poistumasta hoitopaikasta. Lisäksi olisi arvioitava, onko kysymyksessä tilanne, jossa potilaslain 6 §:n 2 momentin mukaan olisi kuultava potilaan laillista edustajaa taikka lähiomaista tai muuta läheistä ennen tärkeän hoitopäätöksen tekemistä sen selvittämiseksi, millainen hoito parhaiten vastaisi potilaan tahtoa. Apulaisoikeusasiamies kiinnitti huomiota siihen, että jotta liikkumisvapauden rajoittaminen olisi oikeutettua, on torjuttavan vaaran tai uhan oltava välitön. Kantelijan poistumisen kieltäminen oli merkinnyt noin kuukauden kestävää vapaudenriistoa, jonka laillisuus olisi ihmisoikeussopimuksen mukaan tullut voida saattaa tuomioistuimen tutkittavaksi. Vaikka lainsäädäntö on tältä osin puutteellista, kantelija olisi apulaisoikeusasiamiehen mielestä tullut ohjata oikeusavun piiriin. - Uutiset
18.1.2021 11.16
Hovioikeus: Käräjätuomarille varoitus tuottamuksellisen virkavelvollisuuden rikkomisesta - hyvitysvaatimus rikosasian käsittelyn kohtuuttoman keston perusteella hylättiinVastaaja oli tunnustanut antaneensa A:lle haasteen vahingontekoa koskeneessa rikosasiassa siten, että syyteoikeus oli ollut jo vanhentunut. Vastaaja oli niin ikään tunnustanut ryhtyneensä käsittelemään asiaa pääkäsittelyssä ja sen jälkeen tuominneensa A:n vanhentuneesta teosta rangaistukseen. Jättäessään haasteen antamatta viipymättä ja tuomitessaan A:n RL 35 luvun 1 §:ssä tarkoitetusta vahingonteosta, jonka syyteoikeus oli RL 8 luvun 1 §:n 2 momentin 4 kohdan nojalla vanhentunut, vastaaja oli rikkonut olosuhteiden edellyttämää ja häneltä vaadittavaa huolellisuusvelvollisuutta, vaikka hänellä olisi ollut kyky ja tilaisuus sitä noudattaa. Huomioon ottaen erityisesti sen, että vastaajalla olisi ollut mahdollisuus käsittelyn useassa eri vaiheessa tarkistaa syyteoikeuden vanhentuminen ja että kysymys ei ollut ollut samanlaisesta teosta ja teko-olosuhteista kuin KKO:n ratkaisussa 2020:78, HO katsoi asiassa vähäisyyden puolesta ja sitä vastaan esitettäviä seikkoja punnittuaan, että vastaajan virkavelvollisuuden rikkomista ei voitu pitää vähäisenä. Oikeudenkäynnin keston osalta HO totesi, että oli selvää, että useita vuosia kestävä rikosasian vireilläolo on omiaan aiheuttamaan kärsimystä ja muita haitallisia vaikutuksia. Nyt kysymyksessä olevassa asiassa esitutkinta oli edennyt varsin nopeasti. Syyteharkintaan kaikkiaan oli mennyt noin 1 v 8 kk. Sanottu aika yksittäisessä rikosasiassa, jota ei voitu pitää erityisen vaikeana tai laajana, oli pitkähkö. Kokonaisuudessaan asian käsittely HO:n tuomioon saakka oli kestänyt vajaa 3 v, jota ei kuitenkaan vielä ollut pidettävä kohtuuttoman pitkänä. EIS 6 artiklan 1 kohtaan ja PL 21 §:ään perustuvia asianomistaja oikeuksia ei siten ollut loukattu. A:lla ei ollut oikeutettu saamaan hyvitystä rikosasian käsittelyn kohtuuttoman keston perusteella. (Vailla lainvoimaa 18.1.2021)
- Uutiset
18.1.2021 8.41
Apulaisoikeusasiamies: Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimiala laiminlöi lakisääteisen velvollisuutensa järjestää laaja terveystarkastus viidennen vuosiluokan oppilaille laissa edellytetyllä tavallaKantelija arvosteli Helsingin kaupungin menettelyä, koska hänen tyttäensä ei päässyt lakisääteiseen koululääkärin tekemään terveystarkastukseen viidennellä luokalla Hertsikan ala-asteella. Kantelija totesi, että kaikki viidesluokkalaisten ongelmat eivät tule esille pelkästään esitietolomakkeen täyttämisellä ja terveydenhoitajan käynnillä. Apulaisoikeusasiamies katsoi, että kaupungin sosiaali- ja terveystoimiala oli laiminlyönyt lakisääteisen velvollisuutensa järjestää laaja terveystarkastus viidennen vuosiluokan oppilaille laissa edellytetyllä tavalla siten, että terveydenhoitaja tekee tarkastuksen yhteistyössä lääkärin kanssa. Apulaisoikeusasiamies antoi kaupungin sosiaali- ja terveystoimialalle huomautuksen lakisääteisen velvollisuuden laiminlyönnistä. - Uutiset
15.1.2021 14.53
Apulaisoikeusasiamies saattoi Verohallinnon tietoon käsityksensä Verohallinnon lainvastaisesta selvittämisvelvollisuuden laiminlyönnistä ja asian asianmukaisen käsittelyn laiminlyönnistä, kun kantelijan maksama viivästyskorko palautettiin hänelle vasta kantelukirjoituksen perusteellaKantelija arvosteli Verohallinnon menettelyä. Kantelija oli tyytymätön hänelle määrättyyn viivästysseuraamukseen metsänmyynnin arvonlisäverotuksessa. Kantelija oli 5.2.2019 maksanut arvolisäveron 23 päivää ennen eräpäivää. Verohallinto palautti 9.5.2019 hänen maksamansa veron. Kantelija maksoi 13.5.2019 veron uudelleen. Kantelija maksoi 13.6.2019 myös hänelle määrätyn viivästysseuraamuksen. Kantelun mukaan, kun Verohallinnon automaatio palauttaa ajallaan maksetun veron, verovelvolliselle ei tulisi aiheutua tästä viivästysseuraamuksia.
- Uutiset
15.1.2021 10.30
Hovioikeus: Isyyttään epäilleellä miehellä oli ollut erittäin painava syy siihen, ettei kumoamiskannetta ollut nostettu määräajassa - kannetta ei ollut kuitenkaan nostettu viipymättä sen jälkeen, kun syy kanteen nostamatta jättämiselle oli poistunutHO katsoi kuten käräjäoikeuskin, että kantajalla, jolla ei ennen alkuvuotta 2018 ollut ollut syytä epäillä isyyttään, oli ollut isyyslain 44 §:n 2 momentissa tarkoitettu erittäin painava syy siihen, ettei kannetta ollut nostettu pykälän 1 momentissa mainitussa määräajassa. HO totesi edelleen mm., että saadakseen asiansa tuomioistuimen käsiteltäväksi ja saadakseen sitä kautta yksityiselämän suojaa isyyden kumoamista ajavan kantajan tulee toimia aktiivisesti. Tässä tapauksessa kantajana oli ollut aikuinen, jolla taustastaan huolimatta oli ollut mahdollisuus hankkia apua ja toimia asiassa sen jälkeen kun hän oli alkuvuodesta 2018 saanut vahvistuksen epäilylle isyydestään lapseen. Hän ei kuitenkaan ollut isyyslain 44 §:n 2 momentin mukaisesti viipymättä nostanut kannetta alkuvuoden 2018 jälkeen, vaan vasta 30.10.2019. Tämän vuoksi kanne oli KO:n lausumin tavoin jätettävä tutkimatta. (Vailla lainvoimaa 15.1.2021)
- Uutiset
14.1.2021 14.41
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu rikoksen tuottaman hyödyn ja rikoksella saadun omaisuuden sekä rikoksentekovälineiden menetetyksi tuomitsemisestaRikoksen tuottaman hyödyn ja rikoksella saadun omaisuuden sekä rikoksentekovälineiden menetetyksi tuomitsemisesta tehdyn neuvoston puitepäätöksen 2005/212/YOS 2 artiklan 1 kohtaa, luettuna Euroopan unionin perusoikeuskirjan 17 artiklan 1 kohdan valossa, on tulkittava siten, että se on esteenä kansalliselle sääntelylle, jonka mukaan törkeän salakuljetusrikoksen tekemiseen käytetty rikoksentekoväline voidaan tuomita menetetyksi silloin, kun rikoksentekoväline kuuluu vilpittömässä mielessä olleelle kolmannelle osapuolelle. Puitepäätöksen 2005/212 4 artiklaa, luettuna perusoikeuskirjan 47 artiklan valossa, on tulkittava siten, että se on esteenä kansalliselle sääntelylle, jonka mukaan muulle henkilölle kuin rikoksen tehneelle henkilölle kuuluva omaisuus voidaan tuomita rikosoikeudenkäynnin yhteydessä menetetyksi ilman, että ensiksi mainitulla henkilöllä on käytettävissään tehokas oikeussuojakeino. - Uutiset
14.1.2021 13.20
Sitran johtava asiantuntija Jukka Vahti: Korona paljasti Suomen päätöksenteon kehittämistarpeita – Sitran muistio julkaistuTuoreen muistion mukaan suomalainen päätöksenteko- ja hallintojärjestelmä on toiminut koronakriisissä melko hyvin. Silti esimerkiksi päättäjien reagointikykyä, lainvalmistelun laatua ja eri hallinnonalojen välistä yhteistyötä tulisi parantaa vastaamaan tulevien kriisien haasteisiin.
- Uutiset
13.1.2021 10.55
Hovioikeus: Edellytyksiä syyteoikeuden vanhentumisajan jatkamiseen kunnianloukkausasiassa ei ollut – aikaa ei voida jatkaa pelkästään esitutkinnan keston ja syyttäjän esitutkinnan rajoittamispäätöksen tekoajankohdan perusteellaRikoslain 8 luvun 4 §:n 1 kohdassa mainittu peruste syyteoikeuden vanhentumisajan jatkamiselle soveltuu vain, kun tutkintaviranomaisen omat selvitykset, hankittavat asiantuntijalausunnot tai muut vastaavat toimet ovat erityisiä ja aikaa vieviä toimenpiteitä. Käsiteltävänä olevassa asiassa epäillyn rikoksen esitutkinnan ei ole selvitetty vaativan erityisiä, aikaa vieviä tutkintatoimenpiteitä. Koska valtakunnansyyttäjän arvio poliisin ja syyttäjän toiminnan väitetystä virheellisyydestä ei ole tutkintaviranomaisen oma tutkintatoimenpide, rikoslain 8 luvun 4 §:n 1 kohdan edellytykset syyteoikeuden vanhentumisajan jatkamiselle eivät täyttyneet myöskään valtakunnansyyttäjän mahdollisten toimenpiteiden vuoksi. Syyteoikeuden vanhentumisaikaa ei voida jatkaa pelkästään esitutkinnan keston ja syyttäjän esitutkinnan rajoittamispäätöksen tekoajankohdan perusteella. (Vailla lainvoimaa 13.1.2020)
- Uutiset
13.1.2021 9.16
KHO:n ratkaisu hirvenmetsästyksestä, vähimmäisampujasäännöstä ja syrjinnästäMetsästys – Hirvieläimen pyyntilupa – Vähimmäisampujasääntö – Muu mahdollisuus metsästää hirvieläintä – Syrjintä – Välillinen syrjintä – Muu henkilöön liittyvä syy – Sukupuoli – Suoritettu asevelvollisuus – Viranomaisen velvollisuus edistää yhdenvertaisuutta – Viranomaisen velvollisuus edistää tasa-arvoa – Suomen riistakeskus
- Uutiset
11.1.2021 12.13
Apulaisoikeuskansleri: Laissa säädetyistä tehtävistä ja viranomaispalvelujen riittävästä saatavuudesta on huolehdittava myös organisaatiomuutostilanteissaApulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti kaupungin huomiota tarpeeseen huolehtia laissa säädetyistä tehtävistä ja viranomaispalvelujen riittävästä saatavuudesta myös organisaatiomuutostilanteissa sekä hallintolaissa edellytettyyn asioiden viivytyksettömään käsittelyyn.
- Uutiset
7.1.2021 12.10
Oikeusasiamies: Poliisihallitus tulkitsi kokoontumisrajoituksia liian laajastiEduskunnan oikeusasiamiehen Petri Jääskeläisen mukaan Poliisihallituksen keväällä 2020 antamassa ohjaavassa kirjeessä esitettiin kokoontumisrajoitusten valvonnan osalta tulkintoja, joita ei voi pitää oikeudellisesti kestävinä. Kirjeen mukaan poliisi olisi voinut puuttua muihinkin tilaisuuksiin kuin kokoontumislain mukaisiin yleisiin kokouksiin tai yleisötilaisuuksiin. OA painotti, että vaikka monet keinot voisivat olla tehokkaita epidemian rajoittamisessa, viranomaiset voivat käyttää vain lakiin perustuvia toimivaltuuksia. Valtioneuvoston linjaukset tai suositukset eivät ole antaneet poliisille mitään lisävaltuuksia.
- Uutiset
7.1.2021 9.19
KHO: Vammaispalvelupäällikön päätöksellä ei ollut voitu asettaa asumisyksiköitä koskevaa vierailukieltoa - päätöstä oli pidettävä valituskelpoisena ratkaisunaPäätöstä oli perusteltu tartuntatautilain 17 §:llä ja siinä oli viitattu muun ohella STM:n koronavirustartuntojen torjumiseksi antamiin ohjeisiin. Vierailukiellon antaminen merkitsi pitkälle menevää puuttumista asumisyksikön asukkaiden yksityiselämän ja perhe-elämän suojaan. Tartuntatautilain 17 §:ssä ei ollut säädetty toimivallasta ryhtyä toimenpiteisiin, joilla rajoitettiin perusoikeuksia. Vammaisten asumisyksikköä koskevaa vierailukieltoa ei ollut voitu antaa pykälässä tarkoitettuna hoitoon liittyvien infektioiden torjuntatoimenpiteenä. Näin ollen vammaispalvelupäällikön päätöksellä ei ollut voitu asettaa vierailukieltoa. Päätös oli lainvastainen.
- Uutiset
5.1.2021 14.00
Apulaisoikeusasiamies esitti hyvitystä lastensuojelulaitoksen työntekijän seksuaalisesti hyväksikäyttämälle lapselleLapsi joutui asumaan vasten tahtoaan huoneessa, jossa hyväksikäyttö oli tapahtunut. Myöhemmin hän joutui samaan huoneeseen eristetyksi. Hän ei myöskään kokenut saamaansa tukea tapahtuman käsittelyyn riittäväksi.
- Uutiset
5.1.2021 13.34
Apulaisoikeuskansleri: Kaupungin kuuleminen talous- ja velkaneuvonnan sijainnistaApulaisoikeuskansleri kiinnitti oikeusapu- ja edunvalvontapiirin huomiota alueiden kehittämisestä ja rakennerahastotoiminnan hallinnoinnista annetussa laissa säädetyn kuulemisvelvoitteen noudattamiseen. Kaupunkia ei kuultu ennen päätöstä talous- ja velkaneuvonnan sijainnista. - Uutiset
5.1.2021 8.47
Lääkekuluja koskeva päätöksenteko toimeentulotukiasiassa HAO:n päätöksen jälkeen - apulaisoikeusasiamies arvioi Kelan päätöksentekoon liittyvää menettelyäApulaisoikeusasiamies totesi ratkaisussaan mm., ettei hallinto-oikeuksilla ole käytettävissään vastaavaa asiantuntemusta toimeentulotukivalituksia käsitellessään, mutta ne yhtä kaikki käyttävät viimekätistä tuomiovaltaa tälläkin alueella. Apulaisoikeusasiamies ei pidä poissuljettuna, että tästä asetelmasta johtuen HAO:t saattavat soveltaa osin eri päätöksentekokriteereitä kuin Kela. Kuten nyt käsillä olleessa tilanteessa, tästä voi aiheutua merkittäviä haasteita toimeentulotuen hakijan kannalta, jos Kela – joka perustellusti samalla huolehtii oman ratkaisukäytäntönsä yhdenmukaisuudesta – arvioi asiaa eri tavalla kuin HAO palautuspäätöksessään. Tämä tietty epäsymmetria päätöksentekoelementeissä on omiaan korostumaan esimerkiksi säännöllisesti toistuvien terveydenhoitomenojen kohdalla, joihin liittyen sama asiakas saattaa hakea toimeentulotukea ja tehdä niihin liittyviä valituksia HAO:een toistuvasti, vaikkapa erikseen joka kuukauden toimeentulotukipäätöstä koskien.
- Uutiset
4.1.2021 14.00
Apulaisoikeusasiamies: Vuokratyövoiman käyttö Verohallinnon puhelinpalvelussa edellyttää säännöstä rikosoikeudellisesta virkavastuustaApulaisoikeusasiamiehen mukaan vuokratyövoiman käyttäminen edellyttää, että lainsäädäntöön lisätään säännös siitä, että Verohallinnossa vuokratyövoimana toimiviin henkilöihin sovelletaan rikosoikeudellista virkavastuuta koskevia säännöksiä heidän hoitaessaan julkisia hallintotehtäviä. Tällaisen säännösehdotuksen sisältämän lakiesityksen eduskuntakäsittelyn yhteydessä olisi mahdollista ja suotavaa saada perustuslakivaliokunnan kannanotto siihen, onko myös vuokratyövoiman käyttämisestä Verohallinnossa säädettävä laissa.
- Uutiset
4.1.2021 9.30
Apulaisoikeusasiamies: Iäkkäiden oikeus asua yhdessä ja perhe-elämän suoja koronaviruspandemian aikanaMenettely sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymässä oli ollut lainvastaista ja virheellistä.
- Uutiset
31.12.2020 14.20
KHO: Maahanmuuttovirasto ei ollut lainkaan arvioinut Suomea sitovan Turkin ja Euroopan talousyhteisön välisen assosiaatiosopimuksen sekä siihen liittyvän assosiaationeuvoston päätöksen N:o 1/80 määräysten ja niiden tulkintaa koskevan unionin tuomioistuimen oikeuskäytännön merkitystä oleskelulupa-asiassaUlkomaalaisasia – Oleskelulupa – Perheenjäsen – Hallinnon lainalaisuusvaatimus – Viranomaisen selvittämisvelvollisuus – Turkin tasavallan ja Euroopan talousyhteisön välinen assosiaatiosopimus – Assosiaationeuvoston päätös – Unionia sitova kansainvälinen sopimus – Välitön oikeusvaikutus – Lailliset työmarkkinat – Asian palauttaminen Maahanmuuttovirastolle - Uutiset
30.12.2020 10.30
Apulaisoikeusasiamies: Turvakielto ja kanta.fi palveluKantelija arvosteli noudatettua käytäntöä, jonka mukaan hän ei huoltajana pääse katsomaan tyttärensä tietoja Omakannassa, koska lapsen äidillä on turvakielto. Kantelun mukaan lapsen vanhemmilla on yhteishuoltajuus, eikä turvakielto koske kantelijaa. Apulaisoikeusasiamies totesi ratkaisussaan pitävänsä ongelmallisena sitä, että tietojärjestelmissä olevat puutteet rajoittavat Omakannan puolesta-asiointia ja tätä kautta rajoittavat toisen huoltajan oikeutta terveystietojen saantiin. Apulaisoikeusasiamies on saattanut asiassa (kohdassa 3.3) esittämänsä käsityksen järjestelmien kehittämisen ja viranomaisten yhteistyön tärkeydestä Kelan, THL:n ja Digi- ja väestötietoviraston tietoon.
- Uutiset
29.12.2020 9.00
Oikeusasiamies piti STM:n verkko-sivujen kantelumenettelyä koskevaa ohjeistusta osittain virheellisenäKantelija arvosteli STM:n vammaispalveluja koskevalla verkkosivulla ollutta tietoa, jonka mukaan "Sosiaali- ja terveysministeriö ei käsittele muistutuksia, kanteluja tai valituksia." Kantelija pyysi oikeusasiamiestä tutkimaan, noudattaako ministeriö hallintolakia, jos se jättää hallintokantelut käsittelemättä. Asiassa todetun perusteella oikeusasiamies piti ministeriön verkko-sivujen www.stm.fi (kohdassa ”valittaminen”) kantelumenettelyä koskevaa ohjeistusta osittain virheellisenä. Tämä johtuu siitä, että verkkosivujen tekstin mukaan ministeriöllä ei olisi lainkaan toimivaltaa käsitellä kanteluja. Oikeusasiamiehen mielestä ministeriön verkkosivuilla tulisi antaa täsmällistä ja oikeaa tietoa siitä, minkälaisissa asioissa ja tilanteissa ministeriö käsittelee sille tehtyjä hallintokanteluja, ja minkälaisissa asioissa ja tilanteissa kantelu tulisi ensisijaisesti osoittaa muulle ohjeissa nimetylle sosiaali- ja terveydenhuollon valvontaviranomaiselle. - Uutiset
28.12.2020 15.00
Apulaisoikeusasiamies tutki käräjätuomarin menettelyä vangitsemisasiassa - Uutiset
28.12.2020 13.00
Apulaisoikeusasiamies: Tulorekisteriyksikkö epäonnistui hyvän hallinnon perusteisiin kuuluvan asianmukaisen palvelu- ja neuvontavelvollisuutensa toteuttamisessaAsianajotoimisto (kantelija) arvosteli Verohallinnon menettelyä. Kantelija oli kuolinpesän selvittäjänä törmännyt ongelmaan uuden tulorekisterin osalta. Kun henkilötyönantaja kuolee, katkeaa samalla mahdollisuudet hoitaa tulorekisteri-ilmoituksia sähköistä järjestelmää käyttäen. Pesänselvittäjä ei voi käyttää kuolleen henkilön pankkitunnuksia. Kantelija oli pakotettu käyttämään paperi-ilmoituksia. Tulorekisterin etusivulta ei löydy suoraa linkkiä paperilomakkeisiin, vaan ne löytyvät vain haku- toiminnan kautta. Lähes kaikki toimintaohjeet koskevat ilmoitusten sähköistä käyttöä. AOA totesi, että kun saadun selvityksen mukaan kantelijan ilmoitukset käsiteltiin manuaalisesti, hänelle olisi tullut tarjota henkilökohtaista puhelin- tai muuta neuvontaa ilman aiheetonta viivytystä, sen sijaan, että hänelle lähetettiin toistuvasti uusia virheilmoituksia. AOA:n saaman selvityksen ja lausunnon mukaan kantelijan ilmoitustilanne oli edelleen virheellinen. AOA:n käsityksen mukaan tämä osoittaa, että Tulorekisteriyksikkö on epäonnistunut hyvän hallinnon perusteisiin kuuluvan asianmukaisen palvelu- ja neuvontavelvollisuutensa toteuttamisessa. Kantelijan oikeusturva hallintoasiassa ei toteutunut, kun hän ei saanut asiaansa asianmukaisesti käsitellyksi. AOA piti Tulorekisteriyksikön laiminlyöntiä lainvastaisena. Hän saattoi asiassa esittämänsä käsityksen Tulorekisteriyksikön lainvastaisesta viranomaisen palvelu- ja neuvontavelvollisuuden laiminlyönnistä Verohallinnon tietoon.
- Uutiset
21.12.2020 11.30
Hovioikeus: Potilaan ajanvaraushistoriatietoja ilman työtehtävistä johtuvaa perustetta katsellut syyllistyi henkilörekisteririkokseenVastaaja oli toimiessaan yhtiön toimipisteessä asiakaspalvelun palveluvastaavana, tahallaan tai ainakin törkeästä huolimattomuudesta käsitellyt yhtiön ylläpitämää asiakastietojärjestelmää vastoin henkilötietolain käyttötarkoitussidonnaisuutta siten, että hän oli saman päivän aikana katsonut tietojärjestelmästä kaksi kertaa A:n varaushistoriatietoja ilman työtehtävistä johtuvaa perustetta. Edellä kerrotulla menettelyllään vastaaja oli loukannut rekisteröityjen yksityisyyden suojaa. HO katsoi KO:n tavoin, että ajanvarausrekisteri sisältää potilastietoja, joita on sallittua käsitellä vain siinä laajuudessa kuin potilaan hoitoon tai siihen liittyviin tehtäviin osallistuvien työtehtävät ja vastuut sitä edellyttävät. (Vailla lainvoimaa 21.12.2020)
- Uutiset
21.12.2020 10.53
Arviointineuvosto: Lausuntokierros tarvitaan myös kolmikantaisesti valmisteltuun lakihankkeeseenLainsäädännön arviointineuvosto on arvioinut työturvallisuuslain muuttamista koskevan hallituksen esityksen. Esityksestä ei järjestetty lausuntokierrosta. Arviointineuvoston mukaan lausuntokierros tulisi järjestää, koska työturvallisuussäännöksiä valmistelevan neuvottelukunnan hyväksyntää esitykselle ei voida pitää riittävänä kuulemisena.
- Uutiset
18.12.2020 11.45
Vierashuoneessa OTT Janne Juusela: Verotuksen muutoksenhakumenettely tulee uudistaa oikeudenmukaiseksiVerovelvollisten oikeusturvan ja perusoikeuksien turvaamiseksi verotuksen ensimmäisen muutoksenhakuasteen tulisi olla ensisijaisesti lainkäyttöä eikä hallintomenettelyä. Nykyinen oikaisulautakuntamenettely ei myöskään hallinnollisena menettelynä täytä hyvän hallinnon vaatimuksia.Avoin uutinen
- Uutiset
17.12.2020 14.41
Unionin tuomioistuin: Edistääkseen eläinten hyvinvointia rituaaliteurastuksen yhteydessä jäsenvaltiot voivat perusoikeuskirjan mukaisia perusoikeuksia loukkaamatta edellyttää peruutettavissa olevaa tainnutusta, joka ei aiheuta eläimen kuolemaaEläinten suojelusta lopetuksen yhteydessä annetun asetuksen (EY) N:o 1099/2009 26 artiklan 2 kohdan ensimmäisen alakohdan c alakohtaa, luettuna yhdessä SEUT 13 artiklan ja Euroopan unionin perusoikeuskirjan 10 artiklan 1 kohdan kanssa, on tulkittava siten, ettei se ole esteenä jäsenvaltion lainsäädännölle, jossa edellytetään rituaaliteurastuksen yhteydessä edeltävää peruutettavissa olevaa tainnutusta, joka ei aiheuta eläimen kuolemaa. - Uutiset
17.12.2020 14.02
Oikeusasiamies: Valtiontalouden tarkastusviraston ja sen virkamiehen kesken tehty virkasuhteen päättymissopimus oli lainvastainenAsiassa esitetyn perusteella oikeusasiamies katsoi, että virkamiehen velvollisuus tehdä työtä on eduskunnan virkamieslain 44 §:n 2 momentin 1 kohdassa tarkoitettu virkamiehen velvollisuus, josta lain 49 §:n 1 momentin mukaan ei saa sopia virkasopimuksessa. Näin ollen oikeusasiamies katsoi, että puheena oleva virkasopimus oli lainvastainen. Oikeusasiamies totesi, että hänen saamissaan selvityksissä ei ollut kerrottu, mikä oli ollut perimmäinen syy näin poikkeuksellisen virkasopimuksen tekemiselle. Toisin sanoen, mikä oli ollut se ”vastike”, jonka työnantaja oli virkasopimuksesta ja sen mukaisesta palkan maksamisesta saanut. Kun tätä ei ollut tuotu esiin, oikeusasiamies tulkitsi, että sillä ei selvityksen antajien mielestä ollut merkitystä sopimuksen laillisuuden arvioinnin kannalta. Oikeusasiamies antoi valtiontalouden tarkastusviraston pääjohtajalle ja johtajalle huomautuksen vastaisen varalle asiassa (kohdassa 3.2) selostetusta lainvastaisesta menettelystä.
- Uutiset
17.12.2020 12.15
Eduskunnan kirjaston tietopaketti ministereiden karenssia koskevaksi lainsäädännöksiMinistereiden karenssia koskeva sääntely on valmistelussa valtioneuvoston kansliassa. Lainsäädäntö korvaisi virkamieseettisen neuvottelukunnan suosittamat hallituksen jäsenten sitoumukset siinä vaiheessa, kun hallitus järjestäytyy.
- Uutiset
16.12.2020 10.38
Oikeuskansleri huomautti asianajajien valvontalautakuntaa puutteista asianhallinnassaOikeuskansleri antoi Suomen Asianajajaliiton alaisuudessa työskentelevälle valvontalautakunnalle huomautuksen asianajajalain, hallintolain, julkisuuslain ja arkistolain vastaisesta menettelystä.
- Uutiset
16.12.2020 10.00
Oikeusasiamies: Kirjallisen varoituksen asianmukaisuus"Siihen, onko sananvapautta käytetty asianmukaisesti, liittyy tapauskohtaista tulkinnanvaraisuutta. Yhtä lailla tulkinnanvaraisuutta liittyy siihen, milloin työnantajan puuttuminen sananvapauden käyttöön on hyväksyttävää."
- Uutiset
15.12.2020 13.36
Apulaisoikeusasiamies antoi naistentautien ja synnytysten erikoislääkärille huomautuksen vastaisen varalle lakisääteisen velvollisuuden laiminlyönnistäKantelija arvosteli Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS) Naistenklinikan menettelyä hoitotoimenpiteen suorittamisessa (polyypin poisto kohdusta). Apulaisoikeusasiamies antoi erikoislääkärlle huomautuksen vastaisen varalle asiassa (kohdassa 3.5) selostetusta lakisääteisen velvollisuuden laiminlyönnistä.
- Uutiset
14.12.2020 13.00
Apulaisoikeusasiamies: Kela menetteli virheellisesti luovuttaessaan lapsen salassa pidettäviä tietoja tämän biologiselle isälleKelalla ei ollut toimeentulotukilain 17 §:n, 18 a §:n tai sosiaalihuollon asiakaslain mukaista perustetta pyytää isältä selvitystä lapsen toimeentulotukihakemuksen ratkaisemiseksi. Pyynnön yhteydessä Kela luovutti lapsen isälle tiedon lapsen vireillä olevasta toimeentulotukihakemuksesta, joka oli julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 25 kohdan mukaisesti salassa pidettävä asiakirja. Kelan toimihenkilö ei toiminut Kelan etuusohjeiden mukaisesti ja myöntänyt lapselle kertakäyttöistä maksusitoumusta hänelle tarpeellisiin lääkkeisiin kantelijan ja lapsen useista kiirehtimispyynnöistä huolimatta.
- Uutiset
14.12.2020 10.40
Apulaisoikeusasiamies otti kantaa terveyskeskuslääkärin toimintaan vastaanotollaKantelija arvosteli terveysaseman lääkärin menettelyä hoidossaan ja kohtelussaan. Kantelijan kertoman mukaan hän ei saanut lääkäriltä apua eikä lääkitystä vaihdevuosioireisiinsa, koska hän ei suostunut gynekologiseen tutkimukseen. Kantelija koki, että lääkäri kohteli häntä alentavasti ja esitti hänelle asiaan liittymättömiä kysymyksiä. Kantelijan mukaan hän ei voinut itse päättää, mitä tutkimuksia hänelle tehtäisiin eikä hän itse pitänyt vaihdevuosihormonihoitoa varsinaisen sairauden hoitona. Apulaisoikeusasiamies saattoi asiassa (kohdassa 3.3) esittämänsä käsityksen menettelyn virheellisyydestä terveyskeskuslääkärin tietoon. Tässä tarkoituksessa apulaisoikeusasiamies lähetti jäljennöksen päätöksestään hänelle. Samalla apulaisoikeusasiamies kiinnitti hänen huomiotaan vastaisen varalle potilaan tiedonsaantioikeuden tärkeyteen.
- Uutiset
14.12.2020 10.20
Oikeusasiamies: Potilaasta otettujen valokuvien käsittelyKantelija arvosteli Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymän (HUS) Helsingin yliopistollisen keskussairaalan (HYKS) Plastiikkakirurgian klinikan Jorvin yksikön menettelyä muun muassa hänen valokuvaamisessaan. Oikeusasiamies antoi asiassa HUS:lle huomautuksen vastaisen varalle asiassa (kohdassa 3.3.2) selostetusta lakisääteisen lokitusvelvollisuuden laiminlyönnistä. Oikeusasiamies saattoi HUS:n tietoon käsityksensä henkilötietolain mukaisista rekisterinpitäjän velvoitteista (kohdassa 3.3.1), potilasasiakirjojen eheydestä ja käytettävyydestä (kohdassa 3.3.3) sekä potilaiden valokuvausohjeesta (kohdassa 3.3.4). Oikeusasiamies saattoi HUS:n tietoon asiassa (kohdassa 3.4) esittämänsä käsityksen sen antaman selvityksen puutteellisuudesta. Samalla oikeusasiamies kiinnitti HUS:n huomiota vastaisen varalle sen velvollisuuteen antaa oikeusasiamiehen pyytämä, laillisuusvalvonta-asian tutkimiseksi tarpeellinen ja riittävä selvitys.
- Uutiset
14.12.2020 9.00
Apulaisoikeuskansleri: Sosiaalihuollon omavalvonnassa on huolestuttava ero yhtäältä käytännön sekä toisaalta lainsäädännön ja viranomaisohjauksen tarkoituksen välilläApulaisoikeuskansleri on lähettänyt ratkaisunsa STM:lle ja pyytänyt ministeriötä 31. toukokuuta 2021 mennessä ilmoittamaan, mihin toimenpiteisiin se on ryhtynyt sosiaalihuollon omavalvonnan toimivuuden varmistamiseksi. - Uutiset
14.12.2020 7.00
JSN: Oliko tiedotusväline loukannut yksityisyyden suojaa uutisoidessaan koronavirustapausten vuoksi työpaikoilla tehdyistä toimenpiteistäJSN ratkaisi joulukuun kokouksessaan kaksi kantelua, jotka käsittelivät sitä, oliko tiedotusväline loukannut yksityisyyden suojaa uutisoidessaan koronavirustapausten vuoksi työpaikoilla tehdyistä toimenpiteistä. Svenska Yle sai vapauttavan päätöksen uutisesta, jossa kerrottiin, että erään kauppapuutarhan henkilökunnan jäsenellä oli todettu koronavirustartunta. JSN myös päätti, ettei Kouvolan Sanomat loukannut yksityisyyden suojaa, vaikka sen uutisesta saattoi päätellä, keiden opettajien mahdollisen altistumisen vuoksi eräässä lukiossa oli siirrytty osin etänä annettuun opetukseen.
- Uutiset
10.12.2020 11.50
KHO: Suomen Akatemialle tehtyyn rahoitushakemukseen sisältynyttä tutkimussuunnitelmaa koskevat tieteellisten asiantuntijoiden arviointilausunnot olivat julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 21 kohdan perusteella salassa pidettäviä asiakirjojaAsiakirjajulkisuus – Rahoitushakemus – Tutkimussuunnitelma – Arviointilausunto – Tutkimussalaisuus – Arviointisalaisuus – Suomen Akatemia
- Uutiset
10.12.2020 9.35
KHO: Edellytykset myöntää humanitaarista suojelua lakimuutoksen voimaantulon jälkeenNyt esillä olevassa asiassa hakijoille ei ole myönnetty oleskelulupaa humanitaarisen suojelun perusteella. Hallinto-oikeuden palautettua asian Maahanmuuttovirastolle ensimmäisen kerran uudelleen käsiteltäväksi humanitaarista suojelua koskeva säännös oli jo kumottu. Säännöksen kumoamiseen ei ollut liitetty siirtymäsäännöksiä. Korkein hallinto-oikeus katsoi, että Maahanmuuttovirasto ei ollut voinut tässä tilanteessa asiaa uudestaan käsitellessään myöntää oleskelulupaa kumotun säännöksen nojalla vaan sen on tullut hylätä hakemus tältä osin. Kun otettiin huomioon muutoksenhakumenettelyissä kulunut aika, Maahanmuuttoviraston oli kuitenkin syytä arvioida hakijoiden tilanne uudelleen ulkomaalaislain 52 §:ssä tarkoitetun oleskeluluvan ja käännyttämisen osalta. Tästä syystä valituksenalaisen hallinto-oikeuden päätöksen lopputuloksen muuttamiseen ei ollut perusteita.
- Uutiset
9.12.2020 17.23
Perustuslakivaliokunnan mietintö ulkoministeri Pekka Haaviston ministerivastuuasiassa – vihreät jäsenet jättivät vastalauseenPerustuslain 114 §:n 2 momentissa tarkoitettuna kannanottonaan perustuslakivaliokunta esitti, että ulkoministeri Pekka Haavisto ei ollut kysymyksessä olevassa asiassa menetellyt virkatoimissaan perustuslain 116 §:ssä tarkoitetulla tavalla lainvastaisesti. Avoin uutinen
- Uutiset
9.12.2020 14.00
Apulaisoikeusasiamies: Julkisoikeudellisen saatavan yksilöiminen ulosottohakemuksessaApulaisoikeusasiamiehen tutkittavana olleen ulosottoviranomaisen menettelyä koskeneen kantelun yhteydessä kiinnittyi huomio siihen, että Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskuksen (Palkeet) välittämän ulosottohakemuksen saatavan yksilöintitiedot olivat niin puutteelliset, ettei velallisella niiden perusteella ollut mahdollista saada tietoa siitä, mistä ulosottoperinnässä olleessa saatavassa oli kysymys. Oikeusasiamiehen kanslia selvitti asiaa Helsingin HO:sta, OM:stä ja Palkeista. Asiassa esitetyn perusteella apulaisoikeusasiamies totesi pitävänsä tärkeänä, että Palkeiden ulosottoviranomaiselle välittämissä ulosottohakemuksissa saatava on yksilöity niin, että velallinen voi jo hakemuksen perusteella saada vaivatta tiedon, mistä saatavasta asiassa on kysymys. Apulaisoikeusasiamiehen mielestä Palkeiden olisi ohjeistuksessaan ja yhteistyössään velkojina olevien viranomaisten kanssa tarvittaessa aiheellista kiinnittää velkojan huomiota siihen, että Palkeet saa ulosottoon siirrettävästä saatavasta riittävät yksilöintitiedot. - Uutiset
9.12.2020 13.11
EU hyväksyi maailmanlaajuisen ihmisoikeuspakotejärjestelmänEU:n neuvosto on hyväksynyt maailmanlaajuista ihmisoikeuspakotejärjestelmää koskevan päätöksen ja asetuksen. EU voi nyt ensimmäistä kertaa kohdistaa pakotteita henkilöihin, yhteisöihin ja elimiin – valtiolliset ja valtiosta riippumattomat toimijat mukaan luettuina – jotka ovat vastuussa vakavista ihmisoikeusloukkauksista, ovat osallistuneet niihin tai ovat lähellä niihin syyllistyneitä, riippumatta siitä, missä ne ovat tapahtuneet. Tällaisia rajoittavia toimenpiteitä ovat henkilöihin sovellettava matkustuskielto ja sekä henkilöihin että yhteisöihin sovellettava varojen jäädyttäminen. Lisäksi EU:ssa olevia henkilöitä ja yhteisöjä kielletään asettamasta varoja luettelossa mainittujen saataville suoraan tai välillisesti.
- Uutiset
9.12.2020 12.50
Takuueläkettä koskevan asian käsittely viipyi Kelassa yli 2,5 kuukauttaApulaisoikeuskansleri kiinnitti Kelan huomiota hallintolain viivytyksetöntä käsittelyä koskevan säännöksen noudattamiseen.Avoin uutinen
- Uutiset
9.12.2020 11.40
Apulaisoikeusasiamies: Työtehtävien hoitaminen omalla puhelimellaApulaisoikeusasiamies totesi, että työntekijän ei lähtökohtaisesti tarvitse käyttää omia työvälineitä, vaan työnantajan tulee antaa työntekijälle työn suorittamiseen tarkoituksenmukaiset ja riittävät välineet. Ratkaisussa viitattiin Edilexin 28.7.2020 julkaisemaan uutiseen, jossa työoikeuden emeritusprofessori Seppo Koskinen kirjoittaa aiheesta otsikolla ”Työtehtävien hoitaminen puhelimella ja erityisesti WhatsApp”.
- Uutiset
9.12.2020 11.28
Apulaisoikeusasiamies: Terveyskeskus menetteli lainvastaisesti ohjatessaan ajokorttitodistusta hakeneen varaamaan ajan yksityiseltä sektoriltaAjokorttitodistuksen antaminen on kunnan järjestämisvelvollisuuteen kuuluva lakisääteinen tehtävä. Ajokorttitodistuksen saamisessa kunta ei voi siirtää yksityisille palvelujen tuottajille sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisvelvollisuuttaan. Apulaisoikeusasiamies saattoi asiassa (kohdassa 3.3) esittämänsä käsitykset menettelyn lainvastaisuudesta Keminmaan terveyskeskuksen ja Mehiläinen Länsi-Pohja Oy:n tietoon.
- Uutiset
8.12.2020 14.49
Unionin tuomioistuin hylkäsi kanteet, jotka Unkari ja Puola olivat nostaneet työhön lähetettyjen työntekijöiden oikeuksien edistämiseksi annetun direktiivin kumoamiseksiMuun muassa unionin perättäisistä laajentumisista aiheutuneen sisämarkkinoiden kehityksen vuoksi unionin lainsäätäjä sai arvioida uudelleen palvelujen tarjoamisen vapautta hyödyntävien yritysten ja näiden vastaanottavaan jäsenvaltioon työhön lähettämien työntekijöiden intressit taatakseen sen, että palvelujen tarjoamisen vapautta käytetään oikeudenmukaisten toimintaedellytysten vallitessa sekä näiden yritysten että vastaanottavaan jäsenvaltioon sijoittautuneiden yritysten osalta.
- Uutiset
8.12.2020 14.15
Eduskunnan kirjaston tietopaketti automaattisen päätöksenteon yleislainsäädännöstäOikeusministeriö valmistelee säännöksiä automaatioon perustuvan päätöksenteon yleislainsäädännöksi, jotta muun muassa hallinnon lainalaisuus, hyvän hallinnon periaatteet ja oikeusturva varmistetaan. Julkishallinnon digitalisaatio on Suomessa kansainvälisesti vertailtuna korkealla tasolla. Hallinnon ja yhteiskunnan digitalisaation edistäminen on myös yksi pääministeri Marinin hallitusohjelman tavoitteista. Teknologinen kehitys mahdollistaa automaation ja tekoälyn hyödyntämisen päätöksenteon tukena yhä laajemmin. Automaattisia hallintopäätöksiä tehdään esimerkiksi Kansaneläkelaitoksessa, joka antaa vuositasolla 2–3 miljoonaa etuuspäätöstä ilman että etuuskäsittelijä osallistuu ratkaisuun.
- Uutiset
7.12.2020 8.30
Hallinto-oikeus hylkäsi tulliylitarkastajien (asiakasneuvojien) nimityksistä tehdyn valituksenPäätöksen kumoamista vaatineen valittajan mukaan selvästi ansioituneempi ja pätevämpi henkilö oli jätetty valitsematta asiakasneuvojan työtehtävään. Asiassa oli valittajan mukaan myös toimittu etenkin naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta annetun lain ja yhdenvertaisuuslain vastaisesti. Lisäksi asiassa oli valittajan mukaan toimittu vastoin Tullin rekrytointiohjetta. HAO hylkäsi valituksen. (Ei lainvoim. 7.12.2020)
- Uutiset
4.12.2020 9.24
Oikeuskansleri: Ministeriöiden valmius suojainvarusteiden hankinnan ja varastoinnin ohjauksessa uudenlaisessa koronatilanteessa ei ollut riittävääOikeuskansleri Tuomas Pöysti on antanut ratkaisunsa STM:n ja TEM:n toimiin ja ohjaukseen korona-epidemiassa tarvittavien suojainvarusteiden hankinnassa ja varastoinnissa. Oikeuskansleri kiinnittää ministeriöiden huomiota eri toimijoiden välisen yhteistyön tärkeyteen sekä selkeään vastuunjakoon.