Hakutulokset
Näytä: 20 | 50 | 100 tulosta. Järjestys: Relevanssi | Aika
- Uutiset
21.2.2020 10.40
KHO:n lyhyt ratkaisuseloste työntekijän jatko-oleskelulupaa hakeneen hakijan oikeudenkäyntikuluistaUlkomaalaisasia – Oikeudenkäyntikulujen korvaaminen – Päätöksen tehnyt hallintoviranomainen – Viranomainen, joka velvoitetaan korvaamaan oikeudenkäyntikulut – Maahanmuuttoviraston päätös – Työ- ja elinkeinotoimiston osapäätös – Viranomaisen virhe – Työntekijän jatko-oleskelulupahakemus - Uutiset
14.2.2020 15.50
Hallinto-oikeus: Oleskeluluvan myöntämisen yleiset edellytykset eivät täyttyneet kun hakijan koulutodistus oli väärennettyHallinto-oikeus katsoi, että Maahanmuuttovirastolla oli ollut perusteltua aihetta epäillä valittajan tarkoituksena olevan maahantuloa ja maassa oleskelua koskevien säännösten kiertäminen ja että Maahanmuuttovirasto oli siten voinut olla myöntämättä valittajalle työntekijän jatko-oleskelulupaa ulkomaalaislain 54 §:n 1 momentin nojalla, koska oleskeluluvan myöntämisen yleiset edellytykset eivät täyttyneet. Hakemuksen hylkäämistä ei myöskään estänyt se, että hakemuksen perusteeksi esitetty työsuhde oli todellinen. - Uutiset
6.2.2020 8.51
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu Schengenin rajasäännöstön tulkinnasta - maastalähtöleiman merkitseminen kolmansien maiden merimiesten passiinHenkilöiden liikkumista rajojen yli koskevasta unionin säännöstöstä annetun asetuksen (EU) 2016/399 (Schengenin rajasäännöstö) 11 artiklan 1 kohtaa on tulkittava siten, että kun merimies, joka on kolmannen maan kansalainen, pestautuu Schengen-alueeseen kuuluvan valtion meriliikennesatamassa pitkäaikaisesti ankkurissa olevalle alukselle työskennelläkseen siellä ennen kuin hän lähtee satamasta tämän aluksen mukana, maastalähtöleimaa, silloin kun sen merkitsemisestä säädetään tässä säännöstössä, ei ole merkittävä tämän merimiehen matkustusasiakirjoihin ajankohtana, jolloin hän pestautuu alukselle, vaan silloin, kun kyseisen aluksen päällikkö ilmoittaa toimivaltaisille kansallisille viranomaisille aluksen välittömästi odotettavissa olevasta lähdöstä.
- Uutiset
5.2.2020 16.00
Hovioikeus: Ulkopaikkakuntalaisen avustajan käyttämiselle oli perusteltu syyVaasan HAO:ssa vireillä ollut asia ja myöhemmin Etelä-Pohjanmaan KO:ssa käsitelty asia olivat koskeneet samaa lasta, jonka vuoksi asioiden kiinteän yhteyden oli katsottava muodostavan perustellun syyn korvata matkustamisesta syntyneet lisäkulut ja ajanhukka asianajajalle. Aikaisempien asianajajan suorittamien toimeksiantojen perusteella syntyneen luottamussuhteen yhdessä valituksessa päämiehen ulkomaalaisuudesta ja kielitaidottomuudesta esitettyjen seikkojen kanssa voitiin myös katsoa tukevan asianajajan valintaa avustajaksi. Asianajajan kokonaispalkkioita korotettiin. Asianajajalle maksettiin KO:n määräämän palkkion lisäksi korvausta matka-ajasta ja matkakuluista, mikä määrä jäi valtion vahingoksi. (Vailla lainvoimaa 5.2.2020)
- Uutiset
31.1.2020 11.55
Helmikuussa 2020 voimaan tulevia säädöksiä ja säädösmuutoksiaHelmikuun 2020 säädösmuutoksia ovat muun muassa:
- Terveyden- ja sairaanhoidon henkilöstöryhmien sekä eläinlääkäreiden yhteisistä pohjoismaisista työmarkkinoista tehdyn sopimuksen muutokset voimaan 1.2.2020 alkaen
- Elintarvikelain muutoksen vuoksi eräisiin elintarvikehygieniaa koskeviin asetuksiin tehdyt muutokset voimaan 1.2.2020
- Tilastolakiin henkilötietolainsäädännön voimaantulon edellyttämät muutokset ja korjaukset voimaan 1.2.2020 - Uutiset
29.1.2020 16.00
Väitös: Vakavimpien kansainvälisten rikosten uhrit esitetään kansainvälisessä oikeudessa usein voimattominaUhrius nähdään tyypillisesti puolustuskyvyttömyytenä ja passiivisuutena. Uhrien asema on kuitenkin monimuotoisempi. Kansainvälistä oikeutta voitaisiin kehittää huomioimalla uhriuden vaihtoehtoiset identiteetit nykyistä paremmin, tuore väitöstutkimus osoittaa. Nadia Valentina Tapia Navarron väitöstutkimuksen mukaan kaikkein vakavimpien kansainvälisten rikosten uhrit esitetään kansainvälisessä oikeudessa usein voimattomina, passiivisina, puolustuskyvyttöminä ja alistuvina. Vakavimpia kansainvälisiä rikoksia ovat sotarikokset, joukkotuhonta sekä rikokset ihmisyyttä vastaan.
- Uutiset
28.1.2020 12.00
Unionin tuomiostuimen ennakkoratkaisu vanhuuseläkkeen korvauslisän epäämistä koskevassa riidassaEnnakkoratkaisupyyntö – Henkilöiden vapaa liikkuvuus – Unionin kansalaisuus – Vapaata liikkumista ja oleskelua jäsenvaltioiden alueella koskeva oikeus – Direktiivi 2004/38/EY – 17 artiklan 1 kohdan a alakohta – Pysyvä oleskeluoikeus – Saaminen ennen viiden vuoden yhtäjaksoisen ajanjakson kulumista – Työntekijä, joka lopettaessaan työskentelynsä on saavuttanut vanhuuseläkkeeseen oikeuttavan iän
- Uutiset
20.1.2020 10.25
KHO: Tiedon antaminen suojelupoliisin lausunnon perusteluosiosta ja lausunnon laatimisessa käytetystä taustamateriaalista olisi ollut vastoin erittäin tärkeää valtion turvallisuuteen liittyvää yleistä etuaTiedon antaminen suojelupoliisin lausunnon perusteluosiosta ja lausunnon laatimisessa käytetystä taustamateriaalista olisi ollut niiden sisältöön ja niiden sisältämien tietojen saantitapoihin nähden julkisuuslain 11 §:n 2 momentin 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla vastoin erittäin tärkeää valtion turvallisuuteen liittyvää yleistä etua. A:lla ei siten ollut julkisuuslaissa säädetyn perusteella oikeutta saada tietoa sanotuista asiakirjoista. Suojelupoliisin lausunnon perusteluosion ja lausunnon laatimisessa käytetyn taustamateriaalin ei voitu katsoa olevan menettelydirektiivin 10 artiklan 3 kohdan d alakohdassa tarkoitettu asiantuntijaneuvo. Menettelydirektiivin säännöksistä, ottaen erityisesti huomioon direktiivin 23 artiklan 1 kohta, ei myöskään johtunut, että turvapaikka-asian asianosaisen tiedonsaantioikeutta ei voitaisi julkisuuslain 11 §:n 2 momentin 1 kohdan mukaisella erittäin tärkeää yleistä etua koskevalla perusteella rajoittaa, edes sellaisessa tilanteessa, jossa asianosaisen puolesta asiakirjapyynnön oli esittänyt hänen asiamiehensä.
- Uutiset
15.1.2020 13.22
KHO:n muu päätös: Ulkomaalaisasia olisi tullut ratkaista hallinto-oikeudessa kolmen jäsenen kokoonpanossaHallinto-oikeus on hylännyt A:n valituksen Maahanmuuttoviraston päätöksestä kahden jäsenen kokoonpanossa. Hallinto-oikeuslaissa ei kuitenkaan ole säädetty asiassa sovellettavan lain osalta poikkeavasti hallinto-oikeuslain 12 §:n 1 momentin edellyttämästä kolmen jäsenen kokoonpanosta. Hallinto-oikeus ei siten ole ollut päätösvaltainen ratkaisemaan asiaa kahden jäsenen kokoonpanossa, vaan asia olisi tullut ratkaista kolmen jäsenen kokoonpanossa. Asiaa hallinto-oikeudessa käsiteltäessä on siten tapahtunut menettelyvirhe.
- Uutiset
13.1.2020 14.30
Hovioikeus: Karkottamispäätöksestä hallinto-oikeuteen valittaneen ulkomaalaisen kahden kuukauden säilössä pitämistä ei voitu toistaiseksi pitää kohtuuttomanaA:n säilöönotto oli kestänyt noin kaksi kuukautta. Poliisilaitoksen ilmoituksen mukaan hallinto-oikeuden ratkaisu A:n valitukseen karkottamisesta on odotettavissa lähiaikoina. A:n säilössä pitämistä ei voitu ainakaan vielä tässä vaiheessa pitää kohtuuttomana. Käräjäoikeuden toteamin tavoin ulkomaalaislain mukaisia lievempiä turvaamistoimia ei voitu pitää riittävinä. (Vailla lainvoimaa 13.1.2019)
- Uutiset
23.12.2019 8.03
Hallinto-oikeus: Kosovon kansalaisen työntekijän oleskelulupahakemus voitiin hylätäA oli hakenut työntekijän oleskelulupaa työskennelläkseen yksityisenä elinkeinonharjoittajana toimivan sisarensa B:n palveluksessa parturi-kampaajana sekä tämän perheessä lastenhoitajana. Työnantaja oli laittanut kysymyksessä olevan parturi-kampaajan / lastenhoitajan paikan auki TE-toimistolta saamiensa ohjeiden mukaisesti. HAO hylkäsi A:n valituksen.
- Uutiset
20.12.2019 7.00
Työperäisen maahanmuuton hallinto siirtyy työ- ja elinkeinoministeriöönTyöperäisen maahanmuuton hallinto siirtyy vuoden 2020 alusta alkaen sisäministeriöstä työ- ja elinkeinoministeriöön. Siirrosta sovittiin hallitusohjelmassa ja sillä tavoitellaan työvoiman ja opiskelijoiden maahanmuuton vahvempaa kytkemistä osaksi työllisyys-, koulutus-, elinkeino- ja innovaatiopolitiikkaa. Valtioneuvosto vahvisti torstaina (19.12.) siirtoa koskevan valtioneuvoston ohjesäännön muutoksen.
- Uutiset
18.12.2019 11.06
KHO:n ratkaisu toimivaltaisesta hallinto-oikeudesta ulkomaalaisasiassaKun Maahanmuuttoviraston päätös oli tehty viraston turvapaikkayksikön itäisellä alueella, toimivaltainen hallinto-oikeus oli, kuten Maahanmuuttovirasto oli muutoksenhakuohjauksessaan katsonut, Itä-Suomen hallinto-oikeus. - Uutiset
17.12.2019 9.14
Hakijan oikeusturvan takeet edellyttivät, että hän ei joutunut hakemaan samaa asiaa koskevaa täytäntöönpanokieltoa aikaisemman päätöksen purkamista koskevalla hakemuksella KHO:lta, joka olisi joutunut tosiasiallisesti tutkimaan HAO:ssa vireillä olevan asian palautuskiellon kannaltaA oli hakenut korkeimmalta hallinto-oikeudelta hänen toiseen turvapaikkahakemukseensa annetun ja lainvoimaiseksi tulleen Maahanmuuttoviraston päätöksen purkamista. Päätöksessä mainitun perusteella ja kun otettiin huomioon hakijan esittämä selvitys sekä se, että hän oli samaan aikaan saattanut kolmatta turvapaikkahakemustaan koskevan valitusasian vireille hallinto-oikeudessa, Maahanmuuttoviraston päätöksen purkamista koskevan hakemuksen tueksi ei ollut esitetty sellaisia syitä, joiden johdosta siihen, kun otettiin huomioon hallintolainkäyttölain 63 §:n 1 momentti, voitaisiin suostua. Tämän vuoksi hakemus oli hylättävä. - Uutiset
17.12.2019 8.33
Hallitus linjasi suomalaisten kotiuttamisesta al-Holin leiriltäHallitus linjasi 16. joulukuuta suomalaisten kotiuttamisesta al-Holin leiriltä. Linjauksen pohjalta laaditaan valtioneuvoston periaatepäätös valtioneuvoston yleisistunnon hyväksyttäväksi ja merkittävien ulko- ja turvallisuuspoliittisten näkökohtien osalta TP-UTVAlle tiedoksi. Hallituksen selkeä tahtotila on kotiuttaa lapset niin pian kuin mahdollista.
- Uutiset
9.12.2019 10.10
KHO: Asian selvittäminen Maahanmuuttovirastossa oli ollut puutteellistaKorkein hallinto-oikeus katsoi, että asian selvittäminen Maahanmuuttovirastossa oli ollut puutteellista. A:lla itsellään ei ollut katsottava olleen edellytyksiä osallistua asiansa selvittämiseen, kun hänelle ei ollut ollut selvää, että hänen kansainvälisen suojelun tarpeensa tutkitaan suhteessa Somaliaan. A:lla ei voitu myöskään katsoa olleen todellista mahdollisuutta esittää omaa kantaansa esimerkiksi suhteessa hankitun selvityksen riittävyyteen ja todenmukaisuuteen tai valmisteltavaan toimenpiteeseen, tässä tapauksessa käännyttämiseen Somaliaan. Mainituilla seikoilla oli saattanut olla merkitystä sen suhteen, miten A:n kansainvälisen suojelun tarvetta oli arvioitu.
Korkein hallinto-oikeus kumosi Maahanmuuttoviraston ja hallinto-oikeuden päätökset ja palautti asian Maahanmuuttovirastolle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
28.11.2019 12.00
Komissio: Marraskuun kooste rikkomuspäätöksistä – tärkeimmät päätöksetRikkomusmenettelypäätösten kuukausikooste sisältää Euroopan komission oikeudelliset toimenpiteet niitä jäsenvaltioita vastaan, jotka eivät ole noudattaneet EU:n lainsäädännön mukaisia velvoitteitaan. Nämä päätökset kattavat monia aloja ja EU:n toimintalohkoja, ja niiden avulla pyritään varmistamaan EU:n lainsäädännön asianmukainen soveltaminen kansalaisten ja yritysten hyväksi.
- Uutiset
25.11.2019 13.22
Maahanmuuttovirasto käy läpi noin 500 turvapaikkapäätöstä EIT:n ratkaisun vuoksiMaahanmuuttovirasto käy läpi noin 500 viraston tekemää turvapaikkapäätöstä Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen 14.11. antaman ratkaisun takia. Tällä toimenpiteellä virasto haluaa varmistaa, että mahdolliset vastaavat tapaukset on tunnistettu.
– Otamme Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisun erittäin vakavasti, minkä takia olemme päätyneet näihin toimenpiteisiin, sanoo ylijohtaja Jaana Vuorio. - Uutiset
25.11.2019 10.10
Suomen ulkomaanedustustojen historiallinen raporttiarkisto laajenee: 14.000 raporttiaUlkoministeriö laajentaa ja parantaa verkossa julkaistavaa raporttiarkistoaan. Uudistettu palvelu on avattu 22. marraskuuta. Ulkoministeriö julkaisi maaliskuussa 2018 osana satavuotisjuhliaan lähetystöjensä raportit vuoteen 1926 saakka. Palvelu laajenee nyt kattamaan Suomen ulkomaanedustustojen raportit toisen maailmansodan yli vuoteen 1945.
- Uutiset
22.11.2019 13.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu oikeudesta perheenyhdistämiseen annetun direktiivin tulkinnastaOikeudesta perheenyhdistämiseen annettua direktiiviä 2003/86 on tulkittava siten, että se on esteenä sellaiselle kansalliselle lainsäädännölle, jonka mukaan silloin, kun päätöstä ei ole tehty kuuden kuukauden määräajassa siitä päivästä, jona perheenyhdistämistä koskeva hakemus on jätetty, toimivaltaisten kansallisten viranomaisten on viran puolesta myönnettävä hakijalle oleskelulupa ilman, että niiden on välttämättä ensin todettava, että hakija tosiasiallisesti täyttää edellytykset oleskelulle vastaanottavassa jäsenvaltiossa unionin oikeuden mukaisesti.