Hakutulokset
- Uutiset
22.8.2019 9.44
KHO äänesti: Kunta ei voinut harkintavaltansa puitteissa alentaa hoitopalkkion määrää sellaisten kalenteripäivien osalta, joiden aikana omaishoitajan vapaavuorokausi päättyy ja hoivajaksoon sisältyvä hoivapäivä alkaaHallintoriita – Omaishoitajan vapaa – Hoitopalkkio – Hoitopalkkion alentaminen – Kunnan harkintavalta – Omaishoidon tuen myöntämiskriteerit – Keskeytyspäivä – Kalenteripäivä - Uutiset
19.8.2019 15.00
KHO palautti menetetyn määräajan hakea muutosta verotuksen oikaisulautakunnan päätökseenKHO katsoi, että Verohallinto oli menetellyt virheellisesti, kun se ei ollut lähettänyt verotuksen oikaisulautakunnan päätöstä yhdistyksen ilmoittamaan prosessiosoitteeseen, ja hyväksyi A ry:n menetetyn määräajan palauttamista koskevan hakemuksen. - Uutiset
15.8.2019 10.00
KHO: Hallinto-oikeuden olisi tullut tutkia hakemus sosiaalisen luoton eräännyttämisestä ja takaisinperinnästä hallintoriita-asianaKaupungin sosiaalisen luoton irtisanomista ja takaisinperintää koskevassa hakemuksessa oli kysymys julkisoikeudelliseen oikeussuhteeseen perustuvaa maksuvelvollisuutta koskevasta riidasta. Tällainen sosiaalisen luoton takaisinperintää koskeva asia käsitellään hallintolainkäyttölain 69 §:ssä tarkoitettuna hallintoriita-asiana HAO:ssa. Näin ollen HAO:n olisi tullut tutkia hakemus sosiaalisen luoton eräännyttämisestä ja takaisinperinnästä hallintoriita-asiana. Äänestys 4–1 valituksen tutkimisen edellytyksistä.
- Uutiset
14.8.2019 10.00
Veronsaajien oikeudenvalvontayksikkö valitti robottiparkkitoiminnan arvonlisäverosta annetusta ennakkoratkaisusta – KHO velvoitti Verohallinnon korvaamaan KHO:ssa vastineen antaneen yhtiön oikeudenkäyntikulutA Oy:n KVL:lle tekemässä ennakkoratkaisuhakemuksessa selostettu toiminta, jonka KVL katsoi olevan AVL 29 §:n 1 momentin 5 kohdassa tarkoitettua alueiden vuokrausta kulkuneuvojen paikoitusta varten, vastasi olennaisilta osiltaan KHO:n vuosikirjaratkaisussa KHO 2018:108 tarkoitettua toimintaa. KVL viittasi ennakkoratkaisussaan tähän KHO:n ratkaisuun. Kun Veronsaajien oikeudenvalvontayksikkö näissä olosuhteissa valitti ennakkoratkaisusta KHO:een ja kun otettiin huomioon asiassa annettu ratkaisu, jolla KHO ei muuttanut KVL:n päätöstä, olisi ollut kohtuutonta, jos A Oy olisi joutunut pitämään oikeudenkäyntikulunsa vahinkonaan. Tämän vuoksi Verohallinto velvoitettiin korvaamaan A Oy:lle vastineen antamisesta aiheutuneet oikeudenkäyntikulut.
- Uutiset
14.8.2019 9.15
Vakuutusoikeus äänesti: Päätöksen poistamista koskevassa hakemusasiassa esitetty vaatimus täytäntöönpanon keskeyttämisestä voitiin ottaa tutkittavaksiA oli hakenut VakO:n muun muassa ansiopäivärahan takaisinperintää koskevan päätöksen poistamista. Hän oli lisäksi pyytänyt, että VakO määrää työttömyyskassan takaisinperinnän väliaikaisesti keskeytettäväksi. Asia siirrettiin VakO:n täysistunnossa ratkaistavaksi siltä osin kuin oli kyse VakO:n toimivallasta tutkia täytäntöönpanon keskeyttämisvaatimus päätöksen poistamista koskevan hakemusasian yhteydessä. VakO:n enemmistö katsoi, että päätöksen poistamista koskevassa hakemusasiassa esitetty vaatimus täytäntöönpanon keskeyttämisestä voitiin ottaa tutkittavaksi. Eri mieltä olleet jäsenet katsoivat, että vaatimus täytäntöönpanon keskeyttämisestä tuli jättää tutkimatta.
- Uutiset
8.8.2019 11.10
Anniskelulupa peruutettiin yrittäjän aiemman päihteiden väärinkäytön perusteella - ne bis in idem -periaate ei tullut sovellettavaksiKahdesta rattijuopumuksesta ja kahdesta huumausaineen käyttörikoksesta ilmenevä C:n aikaisempi päihteiden väärinkäyttö kokonaisuutena osoitti C:n ilmeisen sopimattomaksi harjoittamaan alkoholilain mukaista elinkeinotoimintaa. AVI:n oli alkoholilain 72 §:n 3 momentin nojalla tullut peruuttaa A Oy:n anniskelulupa pysyvästi. Suullisen käsittelyn osalta HAO katsoi, ettei suullisessa käsittelyssä C:tä sekä valituksessa nimettyjä todistajia kuulemalla ollut saatavissa sellaista selvitystä C:n päihteiden käytöstä, jolla olisi asiaa ratkaistaessa merkitystä. Suullinen käsittely oli siten ilmeisen tarpeeton. Kaksoisrangaistavuuden kiellon osalta HAO totesi, ettei anniskeluluvan peruuttamista voitu pitää rangaistusluonteisena seuraamuksena luvanhaltijan hallintoelimiin kuuluvan henkilön teosta. Asiassa ei näin ollen ollut kyse tilanteesta, jossa olisi tullut sovellettavaksi kaksoisrangaistavuuden kieltoa koskeva ne bis in idem -periaate. (Ei lainvoim. 8.8.2019)
- Uutiset
1.8.2019 13.46
KHO: Saamelaiskäräjien vaalilautakunnan vaaliluettelosta poistamat henkilöt on palautettava luetteloonKHO hyväksyi torstaina (1.8.) antamillaan ratkaisuilla valituksia, jotka koskevat saamelaiskäräjien vaalilautakunnan päätöksiä poistaa itseoikaisuna henkilöitä saamelaiskäräjien vaaliluettelosta. KHO totesi lisäksi, että saamelaiskäräjien vaalilautakunnan itseoikaisupäätökset eivät ole täytäntöönpantavissa lainvoimaa vailla olevina. Päätökset tarkoittavat sitä, että vaaliluettelosta itseoikaisupäätöksillä poistetut henkilöt on palautettava luetteloon. - Uutiset
31.7.2019 13.00
Lausuntotiivistelmä oikeushallintovirastoselvityksestäOikeusministeriö pyysi lausuntoa oikeushallintovirastoselvityksestä, jonka tavoitteena oli selvittää vaihtoehtoja oikeusministeriön hallinnonalan pienten ja toiminnallisesti itsenäisten toimijoiden toimintojen kokoamiseksi yhteen hallinnollisesti siten, että erillisvirastojen lainsäädäntöön ja kansainvälisiin säännöksiin pohjautuvaa varsin itsenäistä asemaa ei vaaranneta eikä niiden tehtäväkenttää tässä yhteydessä muuteta. - Uutiset
31.7.2019 10.04
Valtuuston päätöksestä muuttaa hallintojohtajan virkanimike hallinto- ja taloussuunnittelijaksi ei voinut tehdä kunnallisvalitustaAsiakirjoista saadun selvityksen perusteella valtuusto oli päättänyt virkanimikkeen muutoksesta tilanteessa, jossa silloinen hallintojohtaja oli irtisanoutunut ja virka oli ollut täytettävänä. Virkanimikkeen muuttaminen ei näin ollen ollut koskenut ketään viranhaltijaa henkilökohtaisesti. HAO katsoi, että tapauksen oloissa valituksenalainen hallintojohtajan virkanimikkeen muuttamista koskeva valtuuston päätös oli luonteeltaan yksinomaan työnjohdolliseen määräykseen rinnastuva, kunnan sisäistä hallinto-organisaatiota koskeva päätös. Tällaisesta toimenpiteestä ei vakiintuneen tulkinnan mukaan saa hakea muutosta kunnallisvalituksin. Valtuuston päätös ei sisältänyt sellaista ratkaisua, josta kuntalain 136 § huomioon ottaen voitaisiin tehdä kunnallisvalitus. Valtuuston päätökseen liitetty valitusosoitus oli näin ollen myös poistettava. (Ei lainvoim. 31.7.2019)
- Uutiset
30.7.2019 16.00
Apulaisoikeuskanslerin sijainen arvioi valitusasian käsittelyajan KHO:ssa ylittäneen asian laatuun ja laajuuteen nähden kohtuullisena pidettävän ajanAsian käsittely KHO:ssa oli kestänyt yli 2 vuotta ja 5 kuukautta. Apulaisoikeuskanslerin sijainen totesi päätöksessään, että käsittelyn joutuisuudella ylimmässä tuomioistuimessa on korostunut merkitys tapauksissa, joissa asian aiemmat käsittelyvaiheet jo ovat kestäneet kauan.
- Uutiset
29.7.2019 11.11
Karanneen koiran palautuspäätökseen liitetty ehto oli ennakollinen kannanotto, josta ei saanut valittaaValvontaeläinlääkäri oli päättänyt, että koira palautetaan B:lle ehdollisesti, koska koirasta ei ollut ollut ihmiselle vaaraa. Mikäli koira päästetään taas karkaamaan, sitä ei enää palauteta omistajalleen vaan joko sijoitetaan uuteen kotiin tai lopetetaan. HAO totesi, että valvontaeläinlääkärin päätös oli valittajille myönteinen, sillä koira oli palautettu. Valittajat olivat vaatineet päätöksen kumoamista siltä osin kuin siinä oli asetettu ehto koiran palauttamisesta. HAO katsoi, että päätökseen liitetty ehto oli luonteeltaan ennakollinen kannanotto siitä, miten koiran palauttamista tullaan jatkossa arvioimaan. Ehdolla ei siten ollut eikä ollut voitukaan sitovasti ratkaista, miten asiaa arvioidaan tilanteessa, jossa koira on päässyt karkaamaan uudestaan. Tämä ennakollinen kannanotto ei sisältänyt sellaista hallintolainkäyttölain 5 §:ssä tarkoitettua ratkaisua, johon saa hakea valittamalla muutosta. Valitus oli tämän vuoksi jätettävä tutkimatta.
- Uutiset
5.7.2019 8.30
Oikeudenkäynti hallintoasioissa uudistuu vuoden 2020 alusta lähtienUusi laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa tulee voimaan 1. tammikuuta 2020. Lain voimaantulo on tarkoitus vahvistaa tasavallan presidentin esittelyssä 5. heinäkuuta 2019. Uusi laki korvaa nykyisen hallintolainkäyttölain.
- Uutiset
28.6.2019 16.00
Hallinto-oikeus kumosi puutteelliseen selvitykseen perustuneen päätöksen asunnon meluhaitastaAsunto-osakeyhtiön asukas oli pyytänyt kaupungin ympäristöterveydenhuoltoa tekemään tarkastuksen sen johdosta, että hänen asuntoonsa kuuluu sen yläpuolisesta asunnosta erittäin kovaa ääntä kuten teräviä kolahduksia. Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta oli päättänyt, ettei asia antanut aihetta jatkotoimenpiteisiin, koska terveyshaittaa ei ollut voitu osoittaa. Asukas vaati HAO:ssa asunto-osakeyhtiön velvoitettamista ryhtymään terveydensuojelulain mukaisiin toimenpiteisiin asukkallle asunnon heikosta äänieristyksestä aiheutuvan terveyshaitan selvittämiseksi, poistamiseksi ja rajoittamiseksi. HAO hylkäsi vaatimuksen katselmuksen toimittamisesta. Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunnan päätös kumottiin ja asia palautettiin asian lautakunnalle uudelleen käsiteltäväksi. Kaupunki velvoitettiin korvaamaan asukkaalle oikeudenkäyntikuluina 2 000 euroa. (Ei lainvoim. 28.6.2019)
- Uutiset
25.6.2019 14.00
Vakuutusoikeus ei ollut toimivaltainen ottamaan kantaa siihen, mitä vammoja liikennevahingosta oli vakuutetulle aiheutunut ja minkä asteisia liikennevahingosta aiheutuneiksi katsotut vammat olivatAsiassa ratkaistiin kysymys vakuutusoikeuden toimivallasta liikennevakuutuslain perusteella korvattavasta kuntoutuksesta annetun lain mukaisessa asiassa. A vaati vakuutuslaitosta myöntämään neuropsykologista kuntoutusta liikennevakuutuslain perusteella korvattavasta kuntoutuksesta annetun lain nojalla. VakO katsoi, ettei se ollut toimivaltainen ottamaan kantaa siihen, mitä vammoja liikennevahingosta oli vakuutetulle aiheutunut ja minkä asteisia liikennevahingosta aiheutuneiksi katsotut vammat olivat.
- Uutiset
25.6.2019 10.19
KHO:n äänestysratkaisu Finavian johdannaisvastuiden selvittämiseen liittyvän tarkastusmuistion julkisuudesta ja salassa pidettävyydestäFinavia Oyj:n valituslupahakemus hylätiin siltä osin kuin Helsingin HAO:n päätöksen kumoamista oli vaadittu viranomaisen ja valitusviranomaisen kuulemis- ja selvittämisvelvollisuuteen liittyvällä perusteella. KHO ei siten antanut ratkaisua valitukseen tältä osin. KHO myönsi valitusluvan muilta osin ja tutki asian. Helsingin HAO:n päätös kumottiin osittain ja valtiontalouden tarkastusviraston päätös saatettiin tietopyyntöjen hylkäämisen osalta voimaan siltä osin kuin tarkastusmuistiosta ilmenee
- tietoja Finavia Oyj:n oikeudellisina neuvonantajina toimineiden asianajajien johdannaisvastuuasian eräiden käsittelyvaiheiden yhteydessä laatimista selvityksistä ja esittämistä näkemyksistä,
- tietoja, jotka koskevat Finavia Oyj:n ja sen käyttämän vahinkovakuutusyhtiön välistä välimiesmenettelyä ja väli- ja välitystuomion yksityiskohtaista sisältöä sekä Finavia Oyj:n ja sen käyttämän tilintarkastusyhteisön välisen sovintosopimuksen yksityiskohtaista sisältöä lukuun ottamatta tietoja välimiesmenettelyn ja sovintosopimuksen osapuolista sekä tietoja, joita jo tarkastusvirasto on pitänyt julkisina sekä
- tietoja Finavia Oyj:n hallituksessa käytyjen keskustelujen ja muun hallitustyöskentelyn yksityiskohtaisesta sisällöstä.
Muiden tarkastusmuistioon sisältyvien tietojen osalta valitus hylättiin. HAO:n päätöksen lopputulosta ei tältä osin muutettu. (Ään. 4-1. Esittelijän eriävä mielipide) - Uutiset
25.6.2019 8.00
Unionin tuomioistuin: Ylimmän tuomioistuimen tuomareiden eläkeiän alentamista koskevat Puolan lainsäädännön säännökset ovat ristiriidassa unionin oikeuden kanssaRiidanalaisilla toimenpiteillä loukataan tuomareiden erottamattomuuden ja tuomioistuimen riippumattomuuden periaatteita
- Uutiset
20.6.2019 8.00
Oikeuskansleri: Purkuhakemuksiin annettujen päätösten perusteleminenOikeuskansleri katsoi asian laatu huomioiden, että hallintolainkäyttölaissa säädetty perusteluvelvollisuus, jolla osaltaan toimeenpannaan perustuslaista ilmenevä velvoite turvata oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin takeet, olisi toteutunut kattavammin, mikäli KHO olisi hieman yksilöidymmin perustellut päätöksensä myös siltä osin kuin kantelijat olivat esittäneet väitteet asioidensa selvittämisvelvollisuuden laiminlyönnistä ja puutteista päätösten perustelemisessa vakuutusoikeudessa.
- Uutiset
12.6.2019 11.30
KHO: Tutkintapyynnön lapsen äidistä tehnyt lastensuojeluviranomainen oli esteellinen osallistumaan asian suullisen käsittelyyn hallinto-oikeudessaKun hallintolain mukaan esteelliseksi katsottu lastensuojeluviranomaisen puhevaltaa käyttänyt lastensuojelujohtaja oli ollut läsnä huostaanottohakemuksen suullisessa käsittelyssä HAO:ssa, oli kyseessä peruste, jonka vuoksi HAO:n päätös oli syntynyt virheellisessä järjestyksessä. HAO:n päätös kumottiin ja asia palautettiin HAO:lle uudelleen käsiteltäväksi.
- Uutiset
12.6.2019 9.43
KHO: Peruspalvelukuntayhtymä ei ollut rikkonut omaishoitosopimusta poistamalla hoito- ja palvelusuunnitelmaan kirjatun henkilökohtaisen avun vaikeasti kehitysvammaiselta henkilöltäPeruspalvelukuntayhtymä Y ei ollut rikkonut A:n kanssa solmittua omaishoitosopimusta päättäessään lakkauttaa B:lle myönnetyn henkilökohtaisen avun tai tehdessään siihen muutoksia. - Uutiset
6.6.2019 14.15
Hallituksen esitysluonnos kuntalain muutoksenhakua koskevien säännösten muuttamisesta lausuntokierrokselle 6. syyskuuta saakkaLuonnoksessa kuntalain muutoksenhakua koskevaa sääntelyä ehdotetaan uudistettavaksi siten, että muutoksenhaku hallinto-oikeuden päätöksestä korkeimpaan hallinto-oikeuteen edellyttäisi valituslupaa. Valtiovarainministeriö pyytää lausuntoja luonnoksesta hallituksen esitykseksi kuntalain 142 §:n ja 144 §:n muuttamisesta viimeistään 6. syyskuuta. Muutosehdotus on valmisteltu hallituksen esityksen muotoon virkatyönä valtiovarainministeriössä.