Hakutulokset
Näytä: 20 | 50 | 100 tulosta. Järjestys: Relevanssi | Aika
- Uutiset
25.6.2019 8.00
Unionin tuomioistuin: Ylimmän tuomioistuimen tuomareiden eläkeiän alentamista koskevat Puolan lainsäädännön säännökset ovat ristiriidassa unionin oikeuden kanssaRiidanalaisilla toimenpiteillä loukataan tuomareiden erottamattomuuden ja tuomioistuimen riippumattomuuden periaatteita
- Uutiset
20.6.2019 8.00
Oikeuskansleri: Purkuhakemuksiin annettujen päätösten perusteleminenOikeuskansleri katsoi asian laatu huomioiden, että hallintolainkäyttölaissa säädetty perusteluvelvollisuus, jolla osaltaan toimeenpannaan perustuslaista ilmenevä velvoite turvata oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin takeet, olisi toteutunut kattavammin, mikäli KHO olisi hieman yksilöidymmin perustellut päätöksensä myös siltä osin kuin kantelijat olivat esittäneet väitteet asioidensa selvittämisvelvollisuuden laiminlyönnistä ja puutteista päätösten perustelemisessa vakuutusoikeudessa.
- Uutiset
12.6.2019 11.30
KHO: Tutkintapyynnön lapsen äidistä tehnyt lastensuojeluviranomainen oli esteellinen osallistumaan asian suullisen käsittelyyn hallinto-oikeudessaKun hallintolain mukaan esteelliseksi katsottu lastensuojeluviranomaisen puhevaltaa käyttänyt lastensuojelujohtaja oli ollut läsnä huostaanottohakemuksen suullisessa käsittelyssä HAO:ssa, oli kyseessä peruste, jonka vuoksi HAO:n päätös oli syntynyt virheellisessä järjestyksessä. HAO:n päätös kumottiin ja asia palautettiin HAO:lle uudelleen käsiteltäväksi.
- Uutiset
12.6.2019 9.43
KHO: Peruspalvelukuntayhtymä ei ollut rikkonut omaishoitosopimusta poistamalla hoito- ja palvelusuunnitelmaan kirjatun henkilökohtaisen avun vaikeasti kehitysvammaiselta henkilöltäPeruspalvelukuntayhtymä Y ei ollut rikkonut A:n kanssa solmittua omaishoitosopimusta päättäessään lakkauttaa B:lle myönnetyn henkilökohtaisen avun tai tehdessään siihen muutoksia. - Uutiset
6.6.2019 14.15
Hallituksen esitysluonnos kuntalain muutoksenhakua koskevien säännösten muuttamisesta lausuntokierrokselle 6. syyskuuta saakkaLuonnoksessa kuntalain muutoksenhakua koskevaa sääntelyä ehdotetaan uudistettavaksi siten, että muutoksenhaku hallinto-oikeuden päätöksestä korkeimpaan hallinto-oikeuteen edellyttäisi valituslupaa. Valtiovarainministeriö pyytää lausuntoja luonnoksesta hallituksen esitykseksi kuntalain 142 §:n ja 144 §:n muuttamisesta viimeistään 6. syyskuuta. Muutosehdotus on valmisteltu hallituksen esityksen muotoon virkatyönä valtiovarainministeriössä. - Uutiset
4.6.2019 8.10
Hallinto-oikeus: Uhkasakon tuomitseminen maksettavaksi oli ilmeisen kohtuutonta sen jälkeen kun kiinteistö oli saanut vapautuksen jätevesiviemäriin liittämisvelvollisuudestaAsiaa hallinto-oikeudessa arvioitaessa oli otettava huomioon myös hallinto-oikeuden päätöksentekoajankohdan tilanne, sikäli kun sillä voi olla vaikutusta asiaa arvioitaessa. Asiassa oli selvitetty, että A:n kuolinpesän omistama kiinteistö oli saanut vapautuksen jätevesiviemäriin liittämisvelvollisuudesta 11.12.2018 valitusasian ollessa vireillä hallinto-oikeudessa. Uhkasakkoa koskeva liittymisvelvoite oli käynyt tarpeettomaksi lautakunnan vapautuspäätöksen myötä. Mainittu seikka huomioon ottaen olisi uhkasakon tuomitseminen maksettavaksi ollut kohtuutonta. (Vailla lainvoimaa 4.6.2018) - Uutiset
3.6.2019 10.32
KHO:n ratkaisu hallintopakon käytöstä turvetuotantotoiminnassaKorkein hallinto-oikeus totesi, että ympäristölupien mukaisella päästötarkkailulla ei ollut saatu kaikilta osin riittävän kattavia seurantatietoja. Tältä osin valvontaviranmaisella olisi hallintopakon vireillepanon johdosta ollut ja oli edelleen mahdollisuus täydentää ympäristölupien liitteinä olleita tarkkailusuunnitelmia. - Uutiset
31.5.2019 10.30
Hovioikeus: Kaupunki ei syrjinyt pysäköinnintarkastajaa terveydentilan, määräaikaisuuden jatkamatta jättämisen, työvaatteiden, epäsiisteyden tai mielipiteen perusteella - hallintotuomioistuinten päätöksille ei ollut aihetta antaa vähäistä suurempaa todistusarvoaKaikki asiassa selostettu huomioon ottaen ja näyttöä kokonaisuudessaan arvioidessaan HO katsoi kuten KO, ettei valittajaa ollut syrjitty hänen väittäminsä (terveydentila, määräaikaisuuden jatkamatta jättäminen, työvaatteet, epäsiisteys ja mielipiteet) tavoin. Asiassa ei ollut siten tarpeen lausua valittajan hyvitys- ja korvausvaatimuksista. Valittaja velvoitettiin suorittamaan kaupungille korvaukseksi oikeudenkäyntikuluista HO:ssa 15 250 euroa. (Vailla lainvoimaa 31.5.2019)
- Uutiset
31.5.2019 10.00
KHO hylkäsi asfalttikartellipäätöksestä KHO 2009:83 tehdyn purkuhakemuksenKHO katsoi muun muassa, että SA-Capital Oy:n purkuhakemuksen kohteena oleva KHO:n päätös ei ollut asiassa mainitun EIT:n tuomion valossa Euroopan ihmisoikeussopimuksen oikeudenmukaista oikeudenkäyntiä koskevan 6 artiklan vastainen. Hakemus oli tällä perusteella esitettynä hylättävä. Edelleen KHO katsoi, että hakemuksen kohteena olevaan KHO:n päätöstä koskevaan asiaan ei ollut tullut sellaista hallintolainkäyttölain 63 §:n 1 momentin 3 kohdassa tarkoitettua uutta selvitystä, joka olisi olennaisesti voinut vaikuttaa päätökseen, eikä hakijasta johtunut, että uutta selvitystä ei ollut aikanaan esitetty. Hakemus oli näin ollen myös tällä perusteella esitettynä hylättävä.
- Uutiset
28.5.2019 10.56
KHO:n kaksi lääkevalmisteen rinnakkaistuontimyyntilupaa koskevaa ratkaisua - vieraskieliset myyntipäällysmerkinnät - päätöksen valituskelpoisuusHAO:n päätökset kumottiin ja asiat palautettiin HAO:lle uudelleen käsiteltäväksi valitusten tutkimista varten.
- Uutiset
28.5.2019 9.44
KHO:n ratkaisu omaishoitajan vapaiden järjestämisestä ja asian käsittelemisestä hallinto-oikeudessaAsiassa oli kysymys omaishoitajana toimivan A:n ja X:n kaupungin välisestä omaishoitajan vapaita koskevasta erimielisyydestä. Tämän vuoksi HAO:n ei olisi tullut käsitellä A:n vaatimuksia osaksikaan valituksena, vaan kokonaan hallintolainkäyttölaissa tarkoitettuna hallintoriita-asiana. KHO kumosi ja poisti HAO:n päätöksen siltä osin kuin asia oli käsitelty HAO:ssa valituksena ja asiaa hallinto-oikeudelle palauttamatta tutki asian hallintoriitahakemuksena. Hakemus hylättiin. Siltä osin kuin HAO oli hallintoriita-asiassa hylännyt A:n vaatimukset, valitus hylättiin. - Uutiset
27.5.2019 14.23
Hallinto-oikeus: Hakija voitiin määrätä kuvataiteen opettajan virkaan määräaikaisesti neljänä peräkkäisenä lukuvuonnaHAO katsoi asiassa mainituilla perusteilla, että kunnalla oli ollut viranhaltijalain mukaisesti avoinna olevaan virkasuhteeseen kuuluvien tehtävien hoidon järjestämiseen sekä kunnan toimintaan liittyvä perusteltu tarve siihen, että A oli nimitetty kuvataiteen opettajan virkaan määräaikaisesti neljänä peräkkäisenä lukuvuonna vuosina 2013–2017. (Ei lainvoim. 27.5.2019)
- Uutiset
27.5.2019 12.30
Tutkimus: Kunnallisessa muutoksenhaussa kehittämisen varaaKunnallista muutoksenhakujärjestelmää tulisi kehittää helpommin saavutettavaksi ja yksinkertaisemmaksi sekä nopeuttaa asioiden käsittelyä. Lapin yliopiston tutkijaryhmän toteuttaman tutkimuksen mukaan tämä tapahtuisi laajentamalla valituslupajärjestelmää pääsäännöksi lähes kaikkiin asiaryhmiin kunnallisasioissa joitain yksittäisiä poikkeuksia lukuun ottamatta. Samalla myös oikaisuvaatimusjärjestelmää tulisi kehittää nopeammaksi ja tehokkaammaksi.
- Uutiset
24.5.2019 11.54
KHO: Suurlähetystön oikaisuvaatimukseen antama päätös oli valituskelpoinenKun otettiin huomioon valtionavustuslain soveltamisala, suurlähetystön ja A:n välisen oikeussuhteen julkisoikeudellinen luonne sekä sopimuksen tarkoitus helpottaa valtionapuviranomaisen toimintaa ulkomailla, korkein hallinto-oikeus katsoi, että suurlähetystö oli voinut tehdä valtionavustuksen maksamisen lopettamisesta ja jo maksetun valtionavustuksen osittaisesta takaisinperimisestä hallintopäätöksen, johon sai hakea oikaisua. Vastaavasti suurlähetystön oikaisuvaatimukseen antama päätös oli valituskelpoinen päätös. Hallinto-oikeuden olisi tullut tutkia A:n valitus ja antaa siihen ratkaisu. Korkein hallinto-oikeus kumosi hallinto-oikeuden päätöksen ja palautti asian hallinto-oikeudelle käsiteltäväksi valituksena. - Uutiset
21.5.2019 11.00
Hallinto-oikeus ei ollut toimivaltainen tutkimaan teknisen johtajan palkan alentamista koskevaa asiaaKysymys siitä, oliko A:n palkkaa voitu päätöksistä ilmenevällä tavalla alentaa teknisen johtajan virassa tapahtuneiden muutosten johdosta, koski virkaehtosopimuksen tietyn sopimuskohdan oikeaa tulkintaa. Saadun selvityksen mukaan A oli sellaisen viranhaltijayhdistyksen jäsen, jolla oikeudenkäynnistä työtuomioistuimessa annetun lain 13 §:n mukaan on oikeus panna virkaehtosopimusta koskeva asia vireille työtuomioistuimessa. Näin ollen kysymys virkaehtosopimuksen sopimuskohdan oikeasta tulkinnasta kuului työtuomioistuimen toimivaltaan, eikä asiaa voitu ratkaista hallintolainkäytön järjestyksessä HAO:ssa. (Ei lainvoim. 21.5.2019)
- Uutiset
17.5.2019 10.07
KHO jätti ylitarkastajan viran perustamisesta tehdyn purkuhakemuksen tutkimattaA haki purkua TEM:n päätökseen, jolla oli perustettu muiden ohella ylitarkastajan virka, johon A oli tuossa yhteydessä nimitetty. Purkuhakemuksessaan A katsoi, että päätöksessä tarkoitettuja virkoja ei ollut voitu perustaa Euroopan unionin rakennerahastojen teknisen tuen rahoituksen varaan, vaan ministeriön virat oli perustettava toimintamenomäärärahojen puitteissa. KHO jätti A:n purkuhakemuksen tutkimatta todeten, että päätös virkojen perustamisesta oli luonteeltaan viraston yleistä organisointia ja virkarakennetta koskeva päätös. - Uutiset
7.5.2019 14.37
Hallinto-oikeus: ELYn pohjavesialuemäärityksestä ei voinut valittaaELYn päätös ei ollut hallintolainkäyttölain 5 §:n 1 momentissa tarkoitettu toimenpide, jolla hallintoasia oli ratkaistu. Pohjavesialuemäärityksen vaikutukset valittajien oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen eivät myöskään olleet hallintolainkäyttölain 6 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla välittömiä, eikä valittajilla siten ollut hallintolainkäyttölain perusteella myöskään valitusoikeutta. Valitusta ei ollut tutkittava myöskään Suomen perustuslain, Euroopan unionin oikeuden tai Århusin sopimuksen perusteella. (Vailla lainvoimaa 7.5.2019)
- Uutiset
7.5.2019 13.10
Uusi ohje: Verovalitusmenettelyä koskeva ohjeHallintotuomioistuimet johtavat valitusprosessia valituksen vireille tulemisesta alkaen. Verovalitusten käsittelyä koskevia menettelyjä on kehitetty yhdessä Verohallinnon, oikeusministeriön ja tuomioistuinlaitoksen kanssa. Ohjeessa käsitellään verovalituksiin liittyviä menettelykysymyksiä siltä osin kuin niillä on vaikutuksia hallintotuomioistuimien, Verohallinnon ja muutoksenhakijoiden menettelyihin sekä näiden väliseen asiakirjaliikenteeseen.
- Uutiset
3.5.2019 15.00
Hallinto-oikeus: Avustajalla on velvollisuus esittää yksityiskohtainen selvitys asiassa suorittamistaan toimenpiteistä ja kuluistaan ennen kuin ratkaisu pääasiassa annetaanAA ei ollut HAO:een toimittamassaan valituskirjelmässä esittänyt vaatimusta oikeusapulain mukaisen palkkion määräämiseksi eikä toimittanut avustajan palkkiolaskua. Hän ei myöskään ollut varannut tilaisuutta toimittaa niitä myöhemmin. HAO oli ratkaissut asian 19.3.2019. AA oli vasta pääasian käsittelyn jälkeen 27.3.2019 vaatinut avustajan palkkion ja tulkkauskulujen maksamista. Palkkion määräämättä jättäminen ei edellä lausuttu huomioon ottaen ollut johtunut HAO:n menettelystä. AA:lle ei voitu enää tässä tilanteessa määrätä suoritettavaksi vaadittua palkkiota ja tulkkauskuluja. (Ei lainvoim. 3.5.2019)
- Uutiset
3.5.2019 12.00
Yliopisto-lehti: Voiko tekoälyn haastaa oikeuteen?Suomi aikoo tekoälyn soveltamisen kärkimaaksi, vakuuttaa kansallinen tekoälyohjelma. Tammikuussa julkaistiin AlgorithmWatch-kansalaisjärjestön raportti, jonka mukaan algoritmeja käytetään EU:ssa jo monin tavoin päätöksenteon apuna. Raportin Suomen osuutta oli kirjoittamassa apulaisprofessori Minna Ruckenstein Kuluttajatutkimuskeskuksesta. Hänen mukaansa olemme kansalaisina hataralla pohjalla tekoälyyn liittyvissä kysymyksissä niin eettisesti, poliittisesti kuin oikeudellisesti.