Hakutulokset
- Uutiset
2.1.2020 15.26
Oikeuskansleri valmisteverotusmenettelyn ja autoverotusmenettelyn uudistamisesta: Automaattinen päätöksenteko ja automaattiset menettelyt tarvitsevat riittävän ja selkeän oikeudellisen perustanOikeuskansleri katsoi lausunnossaan, että verotuksen automaattiset menettelyt sisältävät hyviä mahdollisuuksia turvata asioiden joutuisa, virheetön ja hallinto-oikeudessa yleisenä periaatteena noudatettavan palveluperiaatteen mukainen asioiden käsittely sekä asiakkaiden tarpeiden huomioon ottaminen. Oikeuskansleri katsoi kuitenkin, että automaattinen päätöksenteko ja automaattiset menettelyt tarvitsevat riittävän ja selkeän oikeudellisen perustan. Menettelyssä tulee turvata hyvän hallinnon perusteiden ja virkavastuun toteutuminen. - Uutiset
2.1.2020 13.00
Hallinto-oikeus: Maistraatin ei olisi tullut poistaa väestötietojärjestelmästä valittajien postiosoitetta koskevaa tietoaTapauksen oloissa ja ottaen lisäksi huomioon, että postilaatikon paikkaa koskevat erimielisyydet ratkaisee kunnan rakennusvalvontaviranomainen, A:n ja B:n väestötietojärjestelmään merkitty postiosoitetta ei voitu pitää Posti Oy:n ilmoittamalla tavalla virheellisenä postinumeron osalta. Maistraatin ei siten olisi tullut poistaa väestötietojärjestelmästä A:n ja B:n postiosoitetta koskevaa tietoa.
- Uutiset
30.12.2019 15.00
Valituslupamenettely muuttuu lastensuojelussa ja jälkihuollon ikärajan noston voimaantulo täsmentyyLastensuojelulaissa tulee voimaan uusia muutoksia 1.1.2020. Lastensuojeluasioiden valituslupamenettely muuttuu osittain hallintoprosessilain uudistuksen vuoksi. Lisäksi laissa säädetään täsmällisemmin siitä, ketkä ovat oikeutettuja lastensuojelun jälkihuoltoon, kun ikäraja nousee 25 vuoteen 1.1.2020. Tasavallan presidentti vahvisti lain maanantaina (30.12.).
- Uutiset
27.12.2019 14.41
Hallinto-oikeuden päätös rakennusluvan vastaisen majoitustoiminnan kieltämisestä - asia palautettiin lautakunnalle uudelleen käsiteltäväksiA oli tehnyt kaupungin ympäristö- ja rakennuslautakunnalle toimenpidepyynnön, jossa hän oli vaatinut, että lautakunta ryhtyy toimiin kiinteistöllä tapahtuvan rakennusluvan vastaisen majoitustoiminnan kieltämiseksi. HAO totesi, että rakennuslupapäätöksellä oli rakennuspaikalle C23 myönnetty rakennuslupa loma-asunnon rakentamiseen, joten rakennuksen rakennusluvan mukainen käyttötarkoitus ei ollut toimia majoitusrakennuksena. Saadun selvityksen mukaan loma-asuntoa kuitenkin käytettiin majoitustoiminnaksi katsottavaan lyhytaikaiseen vuokraukseen. Loma-asunnon käyttö edellä sanotulla tavalla majoitusrakennuksena tarkoitti rakennuksen käyttötarkoituksen olennaista muuttamista, joka MRL 125 §:n 5 momentin mukaan edellyttää rakennuslupaa. Lautakunta ei näin ollen ollut esittämillään perusteilla voinut olla ryhtymättä asiassa toimenpiteisiin, joten lautakunnan päätös oli kumottava ja asia palautettava uudelleen käsiteltäväksi. Asian lopputulos huomioon ottaen ei ollut kohtuutonta, että B Oy joutuu pitämään oikeudenkäyntikulunsa vahinkonaan." (Ei lainvoim. 27.12.2019)
- Uutiset
27.12.2019 9.46
KHO hylkäsi Akaan kaupunginjohtajan irtisanomisesta tehdyn valituksenA:n vaatimus suullisen käsittelyn toimittamisesta hylättiin. Valitus hylättiin. HAO:n päätöstä ei muutettu. A:n ja Akaan kaupungin vaatimukset oikeudenkäyntikulujen korvaamisesta hylättiin. - Uutiset
23.12.2019 14.53
Hallinto-oikeus kumosi palomiehen virantäytöstä tehdyt päätöksetHakijoiden pisteytyksestä ja heidän vertailustaan selostetut seikat huomioon ottaen virantäytön valmistelussa ei ollut noudatettu tasapuolisen kohtelun periaatetta eikä valintapäätöstä ollut perusteltu hallintolaissa edellytetyllä tavalla. Pohjois-Satakunnan toimialueen aluepalopäällikön päätös ja siitä tehtyyn oikaisuvaatimukseen annettu kaupunginhallituksen päätös oli näin ollen näillä perusteilla kumottava. Asiassa ei näin ollen ollut syytä lausua muista valitusperusteista. Kaupunki velvoitettiin korvaamaan A:n kohtuullisena pidettävät oikeudenkäyntikulut oikeudenkäyntikululaskun mukaisesti 13 tunnin ajankäytön osalta 2 990 euroa (á 230 euroa) lisättynä arvonlisäveron määrällä 717,60 euroa, yhteensä 3 707,60 euroa. Ratkaisun lopputulos huomioon ottaen asiassa ei peritty oikeudenkäyntimaksua. (Ei lainvoim. 23.12.2019)
- Uutiset
20.12.2019 11.00
Uusi hallintoprosessilaki voimaan 2020 - KHO muuttuu pääasiassa valituslupatuomioistuimeksiUusi laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa (808/2019) tulee voimaan 1. tammikuuta 2020. Laki korvaa vuonna 1996 säädetyn hallintolainkäyttölain (586/1996). Hallintolainkäyttölain tapaan kyseessä on yleislaki, jota sovelletaan oikeudenkäyntiin mm. hallinto-oikeudessa ja KHO:ssa. Vaikka kyse on kokonaan uudesta laista, keskeisiin hallintoprosessin periaatteisiin ei tule muutoksia. Olennaisin muutos koskee jatkovalitusta. Hallinto-oikeuden päätökseen saa jatkossa hakea muutosta, jos KHO antaa valitusluvan.
- Uutiset
19.12.2019 14.12
Apulaisoikeuskansleri: Valitusasioiden käsittely hallinto-oikeudessa viivästyiApulaisoikeuskanslerin mukaan hallinto-oikeudessa olleiden valitusten käsittely oli viivästynyt aiheettomasti. Asiassa oli kysymys kolmesta vuonna 2017 vireille tulleesta tuulipuistojen yleiskaavaa koskevasta valituksesta. Hallinto-oikeus oli ilmoittanut käsittelevänsä vuonna 2017 vireille tulleet valitusasiat viimeistään vuonna 2019. Elokuussa 2017 vireille tulleen ja kesäkuussa 2019 ratkaistun valituksen diaarilehden merkintöjen mukaan tapaukselle ei ollut tehty vuoden 2018 aikana mitään. Apulaisoikeuskanslerin mukaan tämän valituksen käsittely oli aiheettomasti viivästynyt.
- Uutiset
18.12.2019 11.06
KHO:n ratkaisu toimivaltaisesta hallinto-oikeudesta ulkomaalaisasiassaKun Maahanmuuttoviraston päätös oli tehty viraston turvapaikkayksikön itäisellä alueella, toimivaltainen hallinto-oikeus oli, kuten Maahanmuuttovirasto oli muutoksenhakuohjauksessaan katsonut, Itä-Suomen hallinto-oikeus. - Uutiset
18.12.2019 10.00
13-vuotiasta lasta kuultiin huostaanottohakemuksen johdosta siten, että paikalla olivat vain HAO:n jäsenet - KHO ei kumonnut päätöstä HAO:n virheellisen menettelyn vuoksi eikä palauttanut asiaa HAO:lle uudelleen käsiteltäväksiKun kuitenkin otettiin huomioon se, että lapsen mielipide huostaanotosta ja sijaishuoltoon sijoittamisesta oli HAO:ssa selvitetty, lapsen kuulemisen pääkohdat oli kuulemisen jälkeen selostettu asianosaisille, tallenne kuulemisesta oli toimitettu lapsen ja äidin avustajille suullisen käsittelyn jälkeen ja se, että lapsen edun mukaista ei ollut toimittaa asiassa uutta suullista käsittelyä, päätöstä ei ollut syytä HAO:n virheellisen menettelyn vuoksi kumota ja asiaa palauttaa HAO:lle uudelleen käsiteltäväksi. Asiassa ei ollut myöskään tarvetta asian selvittämiseksi toimittaa uutta suullista käsittelyä KHO:ssa.
- Uutiset
18.12.2019 8.47
Hallinto-oikeus: Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto oli voinut kieltää huoneistojen käytön majoitustiloina uhkasakon nojallaHAO katsoi, että toiminnassa oli ollut kysymys asuinkerrostalolle epätyypillisten lyhytkestoisten majoitusjaksojen tarjoamisesta. Koska asuinhuoneistoissa harjoitettu toiminta oli ollut asemakaavan ja voimassa olevan rakennusluvan vastaista, oli ympäristö- ja lupajaostolla ollut peruste uhkasakon asettamiseen. Sillä seikalla, että lähialueen muilla kiinteistöillä oli harjoitettu mahdollisesti samankaltaista majoitustoimintaa tai että kaupunki oli itse mahdollisesti vuokrannut kiinteistöjään asemakaavan vastaiseen käyttöön, ei ollut oikeudellista merkitystä nyt kysymyksessä olevan toiminnan sallittavuutta arvioitaessa. Asiassa ei siten ollut ilmennyt, että nyt asetetut velvoitteet olisivat yhdenvertaisen kohtelun vaatimuksen, suhteellisuusperiaatteen tai omaisuudensuojan vastaisia. (Ei lainvoim. 18.12.2019)
- Uutiset
17.12.2019 9.14
Hakijan oikeusturvan takeet edellyttivät, että hän ei joutunut hakemaan samaa asiaa koskevaa täytäntöönpanokieltoa aikaisemman päätöksen purkamista koskevalla hakemuksella KHO:lta, joka olisi joutunut tosiasiallisesti tutkimaan HAO:ssa vireillä olevan asian palautuskiellon kannaltaA oli hakenut korkeimmalta hallinto-oikeudelta hänen toiseen turvapaikkahakemukseensa annetun ja lainvoimaiseksi tulleen Maahanmuuttoviraston päätöksen purkamista. Päätöksessä mainitun perusteella ja kun otettiin huomioon hakijan esittämä selvitys sekä se, että hän oli samaan aikaan saattanut kolmatta turvapaikkahakemustaan koskevan valitusasian vireille hallinto-oikeudessa, Maahanmuuttoviraston päätöksen purkamista koskevan hakemuksen tueksi ei ollut esitetty sellaisia syitä, joiden johdosta siihen, kun otettiin huomioon hallintolainkäyttölain 63 §:n 1 momentti, voitaisiin suostua. Tämän vuoksi hakemus oli hylättävä. - Uutiset
16.12.2019 12.33
KHO: Lääkärin ammattitaitoa selvittävän potilastentin hylkäämistä koskevaan päätökseen ei voinut hakea muutosta valittamalla - kysymys oli opintosuorituksestaA, joka oli suorittanut lääkärin tutkinnon Ukrainassa, osallistui käytännön potilastenttiin helmikuussa 2017. Arviointiryhmä hylkäsi A:n suorituksen. A:n pyydettyä oikaisua arviointiin arviointityöryhmä esitti perustelut suorituksen hylkäämiselle ja hylkäsi oikaisupyynnön. Tampereen yliopiston muutoksenhakulautakunta hylkäsi A:n oikaisuvaatimuksen. Päätöksen liitetyn muutoksenhakuohjauksen mukaan päätökseen ei saanut hakea muutosta yliopistolain 84 §:n 2 momentin nojalla. HAO:n oli tullut KHO:n mainitsemilla perusteilla jättää A:n valitus tutkimatta.
- Uutiset
12.12.2019 10.02
KHO:n ratkaisu yhdenvertaisuuslain valvontaa koskevien säännösten soveltamisesta ylimpien tuomioistuinten toimintaan yleisötilaisuuden järjestäjinäA oli hakemuksessaan yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnalle katsonut tulleensa syrjityksi KKO:n ja KHO:n järjestäessä 15.9.2018 kumpikin toimitiloissaan avoimien ovien päivän. Asiassa oli KHO:ssa ratkaistavana, onko yhdenvertaisuuslain säännöksiä valvonnasta sovellettava A:n hakemuksessa tarkoitettuun KHO:n ja KKO:n toimintaan yleisötilaisuuden järjestäjinä vai jääkö tällainen toiminta yhdenvertaisuuslain 18 §:n 3 momentin nojalla yhdenvertaisuuslain valvontaa koskevien säännösten soveltamisalan ulkopuolelle. KHO katsoi, että yhdenvertaisuuslain 18 §:n 3 momentin tarkoituksena oli rajata valvontatoimivallan ulkopuolelle tuomioistuinten sellaiset toimet, jotka liittyvät niiden erityiseen tehtävään tuomiovallan käyttäjinä. PL 3 §:n 3 momentissa säädetty tuomioistuinten riippumattomuus ei edellyttänyt, että yhdenvertaisuuslaissa tarkoitettujen valvontaviranomaisten valvontatoimivallan rajaus tulisi ulottaa koskemaan tuomioistuinten kaikkea toimintaa ja siten lainkäyttötoimintaa laajemmalle. HAO:n, yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnan sekä lautakunnan puheenjohtajan päätökset kumottiin ja asia palautettiin yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnalle A:n lautakunnalle tekemän hakemuksen käsittelemiseksi.
- Uutiset
11.12.2019 9.15
KHO: HAO:n olisi tullut järjestää suullinen käsittely huostassapidon lopettamista koskevassa asiassaKHO totesi, että huostassapidon lopettamista koskevan asian ratkaiseminen HAO:ssa oli edellyttänyt valittajan vanhemmuuden ja henkilökohtaisten olosuhteiden arvioimista. Kysymys oli siten EIT:n ratkaisun Ramos Nunes De Carvalho e Sá v. Portugali kohdassa 191 tarkoitetusta asiasta, jossa valittajalle tulisi antaa mahdollisuus itse kertoa suullisesti tuomioistuimelle henkilökohtaisesta tilanteestaan. Kun lisäksi otettiin huomioon EIS 6 artiklan 1 kohta ja se, ettei A:n lapsen huostaanottoa koskevissa asioissa ollut aiemmin järjestetty suullista käsittelyä, HAO ei ollut voinut hylätä A:n pyyntöä suullisen käsittelyn toimittamisesta. HAO:n päätös kumottiin ja asia palautettiin HAO:lle suullisen käsittelyn toimittamiseksi ja sen jälkeen uudelleen ratkaistavaksi.
- Uutiset
9.12.2019 13.12
KHO: Valtioneuvosto ei ylittänyt sille kuuluvaa harkintavaltaa velvoittaessaan Ruoveden kunnan järjestämään sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut edelleen yhteistoiminnassa Virtain kaupungin kanssaValtioneuvosto ei ollut päätöstä tehdessään ylittänyt sille kuuluvaa harkintavaltaa. Päätös ei ollut valituksessa esitetyillä perusteilla hallintolainkäyttölain 7 §:ssä tarkoitetulla tavalla lainvastainen. - Uutiset
9.12.2019 12.58
KHO: Valtioneuvosto ei ylittänyt sille kuuluvaa harkintavaltaa päättäessään Kaavin kunnan perusterveydenhuollon palveluiden ja vanhusten laitospalvelujen järjestämisvastuustaValtioneuvosto oli yleisistunnossaan valituksenalaisella päätöksellään velvoittanut Kaavin kunnan järjestämään perusterveydenhuollon palvelut ja vanhusten laitospalvelut yhteistoiminnassa Keiteleen, Leppävirran, Pielaveden, Rautavaaran, Tervon ja Vesannon kuntien kanssa edelleen siten kuin kunnat ovat sopineet yhteistoiminnasta. Palvelujen järjestämisestä vastaa Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin kuntayhtymän liikelaitos Kysteri. KHO katsoi, ettei valtioneuvosto ollut päätöstä tehdessään ylittänyt sille kuuluvaa harkintavaltaa. Päätös ei ollut hallintolainkäyttölain 7 §:ssä tarkoitetulla tavalla lainvastainen. - Uutiset
9.12.2019 6.00
Tuomioistuinvirasto aloittaa toimintansa 1. tammikuuta 2020Virastolle siirtyy pääosa niistä keskushallintotehtävistä, joita tällä hetkellä hoidetaan oikeusministeriössä. Uudistuksen keskeisenä tavoitteena on lujittaa tuomioistuinten riippumattomuutta.
- Uutiset
25.11.2019 15.21
Hallintolaki ja verolainsäädäntöVerohallinto on julkaissut uuden ohjeen "Hallintolaki ja verolainsäädäntö". Uusi ohje korvaa 24.4.2012 annetun ohjeen.
- Uutiset
15.11.2019 12.30
Kirkkoherran valinnassa olisi tullut toimittaa suljettu lippuäänestysKirkkovaltuustojen yhteinen kokous oli päättänyt valita seurakuntien yhteiseen kirkkoherran virkaan yksimielisesti viran ainoan hakijan, seurakuntien yhteisen vt. kirkkoherran. Koska vaalia ei ollut valittajan vaatimuksesta huolimatta toimitettu suljetuin lipuin, vaalin toimittamisessa oli tapahtunut menettelyvirhe. Kirkkovaltuustojen yhteisen kokouksen päätös oli valittajan valituksessa esittämällä perusteella syntynyt virheellisessä järjestyksessä. Päätös oli näin ollen kumottava. (Ei lainvoim. 15.11.2019)