Hakutulokset
- Uutiset
19.2.2021 9.20
KHO palautti sijaishuoltopaikan muuttamista koskevan asian HAO:lle suullisen käsittelyn toimittamiseksiKHO:ssa oli sijaisvanhemman (B) ja lapsen isän (C) valituksesta ratkaistavana, oliko HAO voinut ratkaista valitukset järjestämättä muutoksenhakijoiden asian selvittämiseksi pyytämää suullista käsittelyä. KHO totesi, että oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 57 §:n poikkeuksia suullisen käsittelyn järjestämisestä on tulkittava saman pykälän 1 momentin pääsäännön valossa ja ottaen huomioon EIT:n oikeuskäytäntö. Suullisen käsittelyn merkitys on tuomioistuimen näkökulman lisäksi myös siinä, että suullisessa käsittelyssä asianosaiset voivat esittää suoraan kysymyksiä toiselle osapuolelle ja kutsua paikalle todistajia. B:n osalta suullisella käsittelyllä oli myös erityistä merkitystä sen vuoksi, että sijaishuoltopaikan muuttamista koskeva päätös oli perustunut keskeisesti hänen väitettyyn toimintaansa. HAO:n päätös kumottiin ja asia palautettiin HAO:lle suullisen käsittelyn toimittamiseksi ja sen jälkeen uudelleen ratkaistavaksi.
- Uutiset
28.1.2021 10.20
KHO:n lyhyt ratkaisuseloste: Koska HAO oli antanut päätöksen valitukseen yksijäsenisessä kokoonpanossa ratkaisematta asiaa esittelystä, oli asiaa käsiteltäessä tapahtunut menettelyvirhe - Uutiset
28.1.2021 8.58
Hallinto-oikeus ei tutkinut rakennusluvasta tehtyä kunnallisvalitustaValittajan mukaan valitus oli tehty kunnallisvalituksena, koska se ei kohdentunut maankäyttö- ja rakennuslain mukaisiin menettelyihin, vaan hallintolain, kuntalain sekä ympäristönsuojelun yhteistoiminnasta Uudenkaupungin, Kustavin, Taivassalon ja Vehmaan välillä tehdyn sopimuksen vastaisiin menettelyihin. Hallinto-oikeus katsoi kuitenkin, että asiassa oli kysymys Uudenkaupungin ympäristö- ja lupalautakunnan maankäyttö- ja rakennuslain nojalla ratkaisemasta rakennuslupapäätöksestä. Mainitun lain mukaan rakennuslupaa koskevaan päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksen sijaan hallintovalituksella. Valitusoikeus ei voinut valittajan esittämällä tavalla perustua kunnan jäsenyyteen tai kuntien väliseen sopimukseen, jossa on sovittu kunnalle säädettyjen tehtävien hoitamisesta. (Vailla lainvoimaa 28.1.2021)
- Uutiset
26.1.2021 11.45
Vierashuoneessa ma. vakuutusoikeustuomari Ville Savela: Juristin ja lääkärin roolit vakuutusoikeuden ratkaisutoiminnassa: juristin kokemuksiaVakuutusoikeudessa lääketieteellisten valitusasioiden ratkaisuun osallistuu lääkärijäsenen lisäksi yksi tai kaksi tuomarijäsentä, joilla on oikeustieteellinen tutkinto, ja ratkaisuesityksen laatii juristiesittelijä. Tavallisesti juristeilla ei ole lääketieteellistä koulutusta eikä lääkärijäsenillä oikeustieteellistä koulutusta. Omasta juridiikan (oletetun) asiantuntijan ja lääketieteen maallikon näkökulmasta olen kokenut kiinnostavaksi sen, miten omien osaamisalojen rajoja joudutaan ylittämään. Koetan vierashuonetekstissäni kuvata tiiviisti sitä, miten juristin ja lääkärin tehtävät käytännön ratkaisutoiminnassa jakautuvat.Avoin uutinen
- Uutiset
20.1.2021 9.37
KHO jätti osakaspysäköintitoiminnan arvonlisäverotuksesta tehdyn toisenkin purkuhakemuksen tutkimattaHakemuksessa ei katsottu esitetyn sellaista hallintolainkäyttölain 64 a §:ssä tarkoitettua erityisen painavaa syytä, jonka johdosta asia olisi ollut välttämätöntä tutkia uudelleen. Näin ollen KHO:n päätökseen kohdistuva toinen purkuhakemus oli jätettävä tutkimatta.
- Uutiset
15.1.2021 14.00
Hallinto-oikeus: Kunnanhallituksen päätöksiä talous- ja henkilöstöjohtajan viransijaisen valinnasta ei ollut perusteltu hallintolaissa edellytetyllä tavalla ja päätökset oli siten lainvastaisina kumottavaKoska HAO:lle esitetty selvityskään ei ollut tuonut asiaan selvyyttä, HAO:lla ei ollut päätösten puutteellisten perusteluiden vuoksi edellytyksiä arvioida, oliko valintamenettely riittävällä tavalla täyttänyt tasapuolisuuden ja syrjimättömyyden vaatimukset ja oliko kunnanhallitus tehnyt viransijaisuuden täyttämistä koskevan päätöksen sille kuuluvan harkintavallan rajoissa. HAO arvioi valittajan oman asiansa hoitamisesta aiheutuneiksi kohtuullisiksi kuluiksi kirjelmien sisältö sekä asian vaatima arvioitu ajankäyttö huomioon ottaen 1 000 euroa. Asian ratkaisu huomioon ottaen valittajaa ei ollut syytä velvoittaa korvaamaan Maskun kunnan oikeudenkäyntikuluja. (Ei lainvoim. 15.1.2021)
- Uutiset
5.1.2021 8.47
Lääkekuluja koskeva päätöksenteko toimeentulotukiasiassa HAO:n päätöksen jälkeen - apulaisoikeusasiamies arvioi Kelan päätöksentekoon liittyvää menettelyäApulaisoikeusasiamies totesi ratkaisussaan mm., ettei hallinto-oikeuksilla ole käytettävissään vastaavaa asiantuntemusta toimeentulotukivalituksia käsitellessään, mutta ne yhtä kaikki käyttävät viimekätistä tuomiovaltaa tälläkin alueella. Apulaisoikeusasiamies ei pidä poissuljettuna, että tästä asetelmasta johtuen HAO:t saattavat soveltaa osin eri päätöksentekokriteereitä kuin Kela. Kuten nyt käsillä olleessa tilanteessa, tästä voi aiheutua merkittäviä haasteita toimeentulotuen hakijan kannalta, jos Kela – joka perustellusti samalla huolehtii oman ratkaisukäytäntönsä yhdenmukaisuudesta – arvioi asiaa eri tavalla kuin HAO palautuspäätöksessään. Tämä tietty epäsymmetria päätöksentekoelementeissä on omiaan korostumaan esimerkiksi säännöllisesti toistuvien terveydenhoitomenojen kohdalla, joihin liittyen sama asiakas saattaa hakea toimeentulotukea ja tehdä niihin liittyviä valituksia HAO:een toistuvasti, vaikkapa erikseen joka kuukauden toimeentulotukipäätöstä koskien.
- Uutiset
28.12.2020 9.24
KHO:n ratkaisut yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnan toimivallasta tutkia yhdenvertaisuusvaltuutetun tekemä hakemus syrjinnän kieltämisestä hedelmöityshoidossa ja hallintolainkäyttölain mukaisen oikeudenkäyntikulujen korvausvelvoitteen soveltamisesta yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakuntaanKHO:2020:159 ja KHO:2020:160.
- Uutiset
22.12.2020 15.03
Hallinto- ja erityistuomioistuinten oikeusprosesseja sähköistävä HAIPA-hanke päättyy vuoden lopussaHallinto- ja erityistuomioistuinten toiminnanohjaus- ja dokumentaationhallintajärjestelmän kehittämishankkeen (HAIPA-hanke) toimikausi päättyy 31. joulukuuta 2020. Tammikuussa 2016 asetetun hankkeen toteutuksesta vastasi hanketoimisto yhteistyössä Oikeusrekisterikeskuksen kanssa. Hanke toimi ensin OM:n yhteydessä ja siirtyi Tuomioistuinviraston organisaatioon, kun virasto aloitti toimintansa vuoden 2020 alussa. Myös hanketoimiston toimikausi päättyy ja ensi vuoden alusta lukien hankkeessa toteutetun tietojärjestelmäkokonaisuuden jatkokehittämisestä ja ylläpidosta vastaavat yhteistyössä Tuomioistuinvirasto ja Oikeusrekisterikeskus.
- Uutiset
18.12.2020 11.45
Vierashuoneessa OTT Janne Juusela: Verotuksen muutoksenhakumenettely tulee uudistaa oikeudenmukaiseksiVerovelvollisten oikeusturvan ja perusoikeuksien turvaamiseksi verotuksen ensimmäisen muutoksenhakuasteen tulisi olla ensisijaisesti lainkäyttöä eikä hallintomenettelyä. Nykyinen oikaisulautakuntamenettely ei myöskään hallinnollisena menettelynä täytä hyvän hallinnon vaatimuksia.Avoin uutinen
- Uutiset
16.12.2020 14.34
Hallinto-oikeus: Kun vastaanottokeskuksen ilmoitus koski vastaanottopalvelujen lakkaamista suoraan lain nojalla, ei siihen voinut hakea muutosta hallinto-oikeudestaKansainvälistä suojelua hakeneen vastaanottopalvelujen lakkaaminen - Hallintopäätös - Valituskelpoisuus - Tutkimatta jättäminen - Uutiset
16.12.2020 9.34
KHO:n äänestysratkaisu lastensuojelulain sijaishuollon kustannusvastuustaLastensuojelulain sijaishuollon kustannusvastuuta koskevaa säännöstä oli sovellettava myös tilanteessa, jossa lasten kodin ulkopuolinen sijoitus oli vältetty läheisverkoston kartoituksen perusteella oheishuoltajuus- ja sijaishuoltajuusmääräyksillä. Säännöksen nojalla kunta, jossa sijaishuollon tarve oli huoltajan kuoleman johdosta syntynyt, ja joka oli myötävaikuttanut lasten hoidon ja huolenpidon järjestämiseen oheishuoltajuus- ja sijaishuoltajuusmääräyksillä, oli vastuussa oheis- ja sijaishuoltajalle maksettavien perhehoitolain mukaisten hoitopalkkion ja korvausten kustannuksista. (Ään. 7-1) - Uutiset
15.12.2020 9.43
KHO äänesti väärän sähköpostiosoitteen vaikutuksesta tiedoksisaantiinValittajan oli katsottava saaneen päätöksestä tiedon vasta silloin, kun hankintayksikkö oli lähettänyt valittajan
pyynnöstä hankintapäätöksen valittajan oikeaan sähköpostiosoitteeseen.
Ään. 3–2, esittelijän eriävä mielipide. - Uutiset
10.12.2020 9.09
KHO velvoitti Vantaan korvaamaan Helsingin järjestämien jälkihuollon palveluiden kustannuksetHAO hyväksyi hakemuksen ja velvoitti Vantaan korvaamaan Helsingin järjestämien jälkihuollon palveluiden kustannukset. HAO:n mukaan Vantaan korvausvastuuta ei poistanut yksin se, että jälkihuollon asiakassuunnitelmiin ei ollut kirjattu päihdepalveluita, koska Helsingin järjestämiä palveluita oli pidettävä nuorten tarpeeseen nähden tarpeellisina jälkihuollon palveluina. KHO katsoi lisäksi, ettei Vantaa voinut vapautua kustannusvastuustaan pelkästään sillä perusteella, että Helsinki ei ollut toiminut yhteistyössä Vantaan kanssa ennen palveluiden järjestämistä. KHO hylkäsi Vantaan valituksen eikä muuttanut HAO:n päätöksen lopputulosta. - Uutiset
3.12.2020 9.20
KHO:lta ratkaisut puutteellisten toimeentulotukivalitusten täydentämisestä ja tutkimisestaKHO:2020:134: Valituskirjelmien suppeus oli puoltanut sitä, että asian selvittämiseksi muutoksenhakijalle oli ollut syytä varata mahdollisuus täydentää valitustaan.
KHO:2020:135: HAO oli menetellyt virheellisesti jättäessään B:n valitukset tutkimatta ilman, että häntä oli pyydetty täydentämään valitustaan. - Uutiset
27.11.2020 9.27
KHO: Mistä ajankohdasta viranomaisen valitusaika alkaa kulumaan, kun päätös on toimitettu viranomaiselle tiedoksi sähköisestiAVI oli velvoittanut kaupungin huolehtimaan siitä, että eräässä palvelutalossa oli asukkaiden palvelutarpeeseen nähden riittävä määrä henkilöstöä kaikkina vuorokaudenaikoina. AVI:n päätös annettiin kaupungille tiedoksi sähköisesti. HAO oli jättänyt kaupungin perusturvalautakunnan valituksen tutkimatta myöhässä saapuneena. HAO oli katsonut, että kaupunki oli saanut päätöksen tiedokseen sähköisesti, kun AVI oli sen ensimmäisen kerran lähettänyt sähköpostitse, vaikka päätökseen ei ollut liitetty valitusosoitusta. HAO oli soveltanut tältä osin sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetun lain 10 §:n 1 momenttia. KHO kumosi HAO:n päätöksen ja palautti asian HAO:lle sille tehdyn valituksen käsittelemiseksi. KHO katsoi toisin kuin HAO, että asiassa oli tullut soveltaa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetun lain 19 §:ää, jossa säädetään tavallisesta sähköisestä tiedoksiannosta. Kun otettiin huomioon, että sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa ei ole tavallisen sähköisen tiedoksiannon osalta säädetty erikseen viranomaisen tiedoksisaannista, kaupungin perusturvalautakunnan oli katsottava saaneen AVI:n päätöksen tiedoksi valitusosoituksen mukaisesti kolmantena päivänä siitä, kun AVI oli 20.12.2019 lähettänyt kaupungille päätöksen lisäksi myös valitusosoituksen. Tämän vuoksi tiedoksisaannin oli katsottava tapahtuneen 23.12.2019 sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetun lain 19 §:n 2 momentin tarkoittamalla tavalla. Valitus oli siten tullut tehdä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista asiaan sovellettavan hallintolainkäyttölain 22 §:n mukaisesti eli viimeistään 22.1.2020. Kaupungin perusturvalautakunnan valitus oli tullut vireille HAO:ssa 22.1.2020, joten se oli saapunut valitusajan kuluessa. - Uutiset
25.11.2020 7.55
Asianajaja Mika Backman: Oikeudenkäyntikulut markkinaoikeudessaYrityksemme harkitsee hankintaoikaisuvaatimuksen tekemisen lisäksi valittamista hankintayksikön hankintapäätöksestä markkinaoikeuteen. Voimmeko vaatia asianajajan käytöstä aiheutuvia kuluja markkinaoikeudessa hankintayksiköltä? Korvataanko kulut markkinaoikeudessa vaikka hankintayksikkö oikaisisi itse virheellistä päätöstään ennen kuin markkinaoikeus on antanut päätöksensä?
- Uutiset
20.11.2020 11.45
Vierashuoneessa vakuutusoikeustuomari Maija-Liisa Goebel: Hallintoprosessilain tarjoamat mahdollisuudet toimeentuloturvan muutoksenhaun kehittämiselle punnitaan nyt käytännössäOikeusasiamies on tuoreessa ratkaisussaan EOAK/1904/2019 käsitellyt vakuutusoikeuden menettelyyn kohdistuvaa kantelua. Ratkaisussa vakuutusoikeus oli perustellut päätöstään seikoilla, jotka kantelija oli tuonut esille aiemmin täysin toiseen etuusasiaan liittyvän valituksen yhteydessä. Ratkaisussaan oikeusasiamies kiinnitti huomionsa muutoksenhakulautakunnan ja Kansaneläkelaitoksen sopimaan toimintatapaan valittajan kuulemisesta todeten tämän menettelyn puutteelliseksi ja katsoen sen voivan vakavasti vaarantaa oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin toteutumista. Toimintatavasta oli sovittu vuonna 1997 hallintolainkäyttölain voimaantulon yhteydessä ja kyse oli valittajan kuulemisesta muutoksenhakulautakunnassa hallintolainkäyttölain mukaisessa prosessissa. Hallintoprosessilaki on nyt uudistettu. Näkyyhän tämä myös muutoksenhakuelinten käytännöissä?Avoin uutinen
- Uutiset
17.11.2020 13.00
Hallinto-oikeus: Poliisilaitokselle luovutettava salassa pidettäviä tietoja sairaanhoitajan rikosepäilyyn liittyenHallinto-oikeus kumosi Valviran päätöksen olla antamatta poliisilaitokselle tietoja julkisuuslain tarkoittamista salassa pidettävistä tiedoista osana terveydenhuollon ammattihenkilön rikosepäilyä. Sairaanhoitajaa oli jo aiemmin tutkittu huumaavien lääkeaineiden anastamisesta työpaikaltaan. Poliisilaitoksen saaman tiedon mukaan Valvira oli aiemmin toiseen asiaan liittyen tutkinut kyseisen sairaanhoitajan toimintaa, joista poliisi oli esittänyt asiakirjatietopyynnön. Valvira oli hylännyt poliisilaitoksen tietopyynnön. Hallinto-oikeus katsoi, ettei Valvira voinut esittämillään perusteilla kieltäytyä tiedon antamisesta. (Ei lainvoimaa 17.11.2020)Avoin uutinen
- Uutiset
16.11.2020 14.44
Korkein hallinto-oikeus jätti tutkimatta Pirkkolan liikuntahallin rakentamista koskevan täytäntöönpanokieltohakemuksenKorkeimmassa hallinto-oikeudessa ei ollut tähän mennessä vireillä valituslupahakemusta tai muuta hallintolainkäyttöasiaa liittyen hakemuksen kohteena olevaan Helsingin hallinto-oikeuden päätökseen. Tässä tapauksessa täytäntöönpanokieltoa koskeva hakemus ratkaistiin selvyyden vuoksi ennen valitusajan päättymistä.