Hakutulokset
Näytä: 20 | 50 | 100 tulosta. Järjestys: Relevanssi | Aika
- Uutiset
15.1.2021 14.00
Hallinto-oikeus: Kunnanhallituksen päätöksiä talous- ja henkilöstöjohtajan viransijaisen valinnasta ei ollut perusteltu hallintolaissa edellytetyllä tavalla ja päätökset oli siten lainvastaisina kumottavaKoska HAO:lle esitetty selvityskään ei ollut tuonut asiaan selvyyttä, HAO:lla ei ollut päätösten puutteellisten perusteluiden vuoksi edellytyksiä arvioida, oliko valintamenettely riittävällä tavalla täyttänyt tasapuolisuuden ja syrjimättömyyden vaatimukset ja oliko kunnanhallitus tehnyt viransijaisuuden täyttämistä koskevan päätöksen sille kuuluvan harkintavallan rajoissa. HAO arvioi valittajan oman asiansa hoitamisesta aiheutuneiksi kohtuullisiksi kuluiksi kirjelmien sisältö sekä asian vaatima arvioitu ajankäyttö huomioon ottaen 1 000 euroa. Asian ratkaisu huomioon ottaen valittajaa ei ollut syytä velvoittaa korvaamaan Maskun kunnan oikeudenkäyntikuluja. (Ei lainvoim. 15.1.2021)
- Uutiset
5.1.2021 8.47
Lääkekuluja koskeva päätöksenteko toimeentulotukiasiassa HAO:n päätöksen jälkeen - apulaisoikeusasiamies arvioi Kelan päätöksentekoon liittyvää menettelyäApulaisoikeusasiamies totesi ratkaisussaan mm., ettei hallinto-oikeuksilla ole käytettävissään vastaavaa asiantuntemusta toimeentulotukivalituksia käsitellessään, mutta ne yhtä kaikki käyttävät viimekätistä tuomiovaltaa tälläkin alueella. Apulaisoikeusasiamies ei pidä poissuljettuna, että tästä asetelmasta johtuen HAO:t saattavat soveltaa osin eri päätöksentekokriteereitä kuin Kela. Kuten nyt käsillä olleessa tilanteessa, tästä voi aiheutua merkittäviä haasteita toimeentulotuen hakijan kannalta, jos Kela – joka perustellusti samalla huolehtii oman ratkaisukäytäntönsä yhdenmukaisuudesta – arvioi asiaa eri tavalla kuin HAO palautuspäätöksessään. Tämä tietty epäsymmetria päätöksentekoelementeissä on omiaan korostumaan esimerkiksi säännöllisesti toistuvien terveydenhoitomenojen kohdalla, joihin liittyen sama asiakas saattaa hakea toimeentulotukea ja tehdä niihin liittyviä valituksia HAO:een toistuvasti, vaikkapa erikseen joka kuukauden toimeentulotukipäätöstä koskien.
- Uutiset
28.12.2020 9.24
KHO:n ratkaisut yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnan toimivallasta tutkia yhdenvertaisuusvaltuutetun tekemä hakemus syrjinnän kieltämisestä hedelmöityshoidossa ja hallintolainkäyttölain mukaisen oikeudenkäyntikulujen korvausvelvoitteen soveltamisesta yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakuntaanKHO:2020:159 ja KHO:2020:160.
- Uutiset
22.12.2020 15.03
Hallinto- ja erityistuomioistuinten oikeusprosesseja sähköistävä HAIPA-hanke päättyy vuoden lopussaHallinto- ja erityistuomioistuinten toiminnanohjaus- ja dokumentaationhallintajärjestelmän kehittämishankkeen (HAIPA-hanke) toimikausi päättyy 31. joulukuuta 2020. Tammikuussa 2016 asetetun hankkeen toteutuksesta vastasi hanketoimisto yhteistyössä Oikeusrekisterikeskuksen kanssa. Hanke toimi ensin OM:n yhteydessä ja siirtyi Tuomioistuinviraston organisaatioon, kun virasto aloitti toimintansa vuoden 2020 alussa. Myös hanketoimiston toimikausi päättyy ja ensi vuoden alusta lukien hankkeessa toteutetun tietojärjestelmäkokonaisuuden jatkokehittämisestä ja ylläpidosta vastaavat yhteistyössä Tuomioistuinvirasto ja Oikeusrekisterikeskus.
- Uutiset
18.12.2020 11.45
Vierashuoneessa OTT Janne Juusela: Verotuksen muutoksenhakumenettely tulee uudistaa oikeudenmukaiseksiVerovelvollisten oikeusturvan ja perusoikeuksien turvaamiseksi verotuksen ensimmäisen muutoksenhakuasteen tulisi olla ensisijaisesti lainkäyttöä eikä hallintomenettelyä. Nykyinen oikaisulautakuntamenettely ei myöskään hallinnollisena menettelynä täytä hyvän hallinnon vaatimuksia.Avoin uutinen
- Uutiset
16.12.2020 14.34
Hallinto-oikeus: Kun vastaanottokeskuksen ilmoitus koski vastaanottopalvelujen lakkaamista suoraan lain nojalla, ei siihen voinut hakea muutosta hallinto-oikeudestaKansainvälistä suojelua hakeneen vastaanottopalvelujen lakkaaminen - Hallintopäätös - Valituskelpoisuus - Tutkimatta jättäminen - Uutiset
16.12.2020 9.34
KHO:n äänestysratkaisu lastensuojelulain sijaishuollon kustannusvastuustaLastensuojelulain sijaishuollon kustannusvastuuta koskevaa säännöstä oli sovellettava myös tilanteessa, jossa lasten kodin ulkopuolinen sijoitus oli vältetty läheisverkoston kartoituksen perusteella oheishuoltajuus- ja sijaishuoltajuusmääräyksillä. Säännöksen nojalla kunta, jossa sijaishuollon tarve oli huoltajan kuoleman johdosta syntynyt, ja joka oli myötävaikuttanut lasten hoidon ja huolenpidon järjestämiseen oheishuoltajuus- ja sijaishuoltajuusmääräyksillä, oli vastuussa oheis- ja sijaishuoltajalle maksettavien perhehoitolain mukaisten hoitopalkkion ja korvausten kustannuksista. (Ään. 7-1) - Uutiset
15.12.2020 9.43
KHO äänesti väärän sähköpostiosoitteen vaikutuksesta tiedoksisaantiinValittajan oli katsottava saaneen päätöksestä tiedon vasta silloin, kun hankintayksikkö oli lähettänyt valittajan
pyynnöstä hankintapäätöksen valittajan oikeaan sähköpostiosoitteeseen.
Ään. 3–2, esittelijän eriävä mielipide. - Uutiset
10.12.2020 9.09
KHO velvoitti Vantaan korvaamaan Helsingin järjestämien jälkihuollon palveluiden kustannuksetHAO hyväksyi hakemuksen ja velvoitti Vantaan korvaamaan Helsingin järjestämien jälkihuollon palveluiden kustannukset. HAO:n mukaan Vantaan korvausvastuuta ei poistanut yksin se, että jälkihuollon asiakassuunnitelmiin ei ollut kirjattu päihdepalveluita, koska Helsingin järjestämiä palveluita oli pidettävä nuorten tarpeeseen nähden tarpeellisina jälkihuollon palveluina. KHO katsoi lisäksi, ettei Vantaa voinut vapautua kustannusvastuustaan pelkästään sillä perusteella, että Helsinki ei ollut toiminut yhteistyössä Vantaan kanssa ennen palveluiden järjestämistä. KHO hylkäsi Vantaan valituksen eikä muuttanut HAO:n päätöksen lopputulosta. - Uutiset
3.12.2020 9.20
KHO:lta ratkaisut puutteellisten toimeentulotukivalitusten täydentämisestä ja tutkimisestaKHO:2020:134: Valituskirjelmien suppeus oli puoltanut sitä, että asian selvittämiseksi muutoksenhakijalle oli ollut syytä varata mahdollisuus täydentää valitustaan.
KHO:2020:135: HAO oli menetellyt virheellisesti jättäessään B:n valitukset tutkimatta ilman, että häntä oli pyydetty täydentämään valitustaan. - Uutiset
27.11.2020 9.27
KHO: Mistä ajankohdasta viranomaisen valitusaika alkaa kulumaan, kun päätös on toimitettu viranomaiselle tiedoksi sähköisestiAVI oli velvoittanut kaupungin huolehtimaan siitä, että eräässä palvelutalossa oli asukkaiden palvelutarpeeseen nähden riittävä määrä henkilöstöä kaikkina vuorokaudenaikoina. AVI:n päätös annettiin kaupungille tiedoksi sähköisesti. HAO oli jättänyt kaupungin perusturvalautakunnan valituksen tutkimatta myöhässä saapuneena. HAO oli katsonut, että kaupunki oli saanut päätöksen tiedokseen sähköisesti, kun AVI oli sen ensimmäisen kerran lähettänyt sähköpostitse, vaikka päätökseen ei ollut liitetty valitusosoitusta. HAO oli soveltanut tältä osin sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetun lain 10 §:n 1 momenttia. KHO kumosi HAO:n päätöksen ja palautti asian HAO:lle sille tehdyn valituksen käsittelemiseksi. KHO katsoi toisin kuin HAO, että asiassa oli tullut soveltaa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetun lain 19 §:ää, jossa säädetään tavallisesta sähköisestä tiedoksiannosta. Kun otettiin huomioon, että sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa ei ole tavallisen sähköisen tiedoksiannon osalta säädetty erikseen viranomaisen tiedoksisaannista, kaupungin perusturvalautakunnan oli katsottava saaneen AVI:n päätöksen tiedoksi valitusosoituksen mukaisesti kolmantena päivänä siitä, kun AVI oli 20.12.2019 lähettänyt kaupungille päätöksen lisäksi myös valitusosoituksen. Tämän vuoksi tiedoksisaannin oli katsottava tapahtuneen 23.12.2019 sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetun lain 19 §:n 2 momentin tarkoittamalla tavalla. Valitus oli siten tullut tehdä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista asiaan sovellettavan hallintolainkäyttölain 22 §:n mukaisesti eli viimeistään 22.1.2020. Kaupungin perusturvalautakunnan valitus oli tullut vireille HAO:ssa 22.1.2020, joten se oli saapunut valitusajan kuluessa. - Uutiset
25.11.2020 7.55
Asianajaja Mika Backman: Oikeudenkäyntikulut markkinaoikeudessaYrityksemme harkitsee hankintaoikaisuvaatimuksen tekemisen lisäksi valittamista hankintayksikön hankintapäätöksestä markkinaoikeuteen. Voimmeko vaatia asianajajan käytöstä aiheutuvia kuluja markkinaoikeudessa hankintayksiköltä? Korvataanko kulut markkinaoikeudessa vaikka hankintayksikkö oikaisisi itse virheellistä päätöstään ennen kuin markkinaoikeus on antanut päätöksensä?
- Uutiset
20.11.2020 11.45
Vierashuoneessa vakuutusoikeustuomari Maija-Liisa Goebel: Hallintoprosessilain tarjoamat mahdollisuudet toimeentuloturvan muutoksenhaun kehittämiselle punnitaan nyt käytännössäOikeusasiamies on tuoreessa ratkaisussaan EOAK/1904/2019 käsitellyt vakuutusoikeuden menettelyyn kohdistuvaa kantelua. Ratkaisussa vakuutusoikeus oli perustellut päätöstään seikoilla, jotka kantelija oli tuonut esille aiemmin täysin toiseen etuusasiaan liittyvän valituksen yhteydessä. Ratkaisussaan oikeusasiamies kiinnitti huomionsa muutoksenhakulautakunnan ja Kansaneläkelaitoksen sopimaan toimintatapaan valittajan kuulemisesta todeten tämän menettelyn puutteelliseksi ja katsoen sen voivan vakavasti vaarantaa oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin toteutumista. Toimintatavasta oli sovittu vuonna 1997 hallintolainkäyttölain voimaantulon yhteydessä ja kyse oli valittajan kuulemisesta muutoksenhakulautakunnassa hallintolainkäyttölain mukaisessa prosessissa. Hallintoprosessilaki on nyt uudistettu. Näkyyhän tämä myös muutoksenhakuelinten käytännöissä?Avoin uutinen
- Uutiset
17.11.2020 13.00
Hallinto-oikeus: Poliisilaitokselle luovutettava salassa pidettäviä tietoja sairaanhoitajan rikosepäilyyn liittyenHallinto-oikeus kumosi Valviran päätöksen olla antamatta poliisilaitokselle tietoja julkisuuslain tarkoittamista salassa pidettävistä tiedoista osana terveydenhuollon ammattihenkilön rikosepäilyä. Sairaanhoitajaa oli jo aiemmin tutkittu huumaavien lääkeaineiden anastamisesta työpaikaltaan. Poliisilaitoksen saaman tiedon mukaan Valvira oli aiemmin toiseen asiaan liittyen tutkinut kyseisen sairaanhoitajan toimintaa, joista poliisi oli esittänyt asiakirjatietopyynnön. Valvira oli hylännyt poliisilaitoksen tietopyynnön. Hallinto-oikeus katsoi, ettei Valvira voinut esittämillään perusteilla kieltäytyä tiedon antamisesta. (Ei lainvoimaa 17.11.2020)Avoin uutinen
- Uutiset
16.11.2020 14.44
Korkein hallinto-oikeus jätti tutkimatta Pirkkolan liikuntahallin rakentamista koskevan täytäntöönpanokieltohakemuksenKorkeimmassa hallinto-oikeudessa ei ollut tähän mennessä vireillä valituslupahakemusta tai muuta hallintolainkäyttöasiaa liittyen hakemuksen kohteena olevaan Helsingin hallinto-oikeuden päätökseen. Tässä tapauksessa täytäntöönpanokieltoa koskeva hakemus ratkaistiin selvyyden vuoksi ennen valitusajan päättymistä. - Uutiset
5.11.2020 14.17
Hallitukselta esitys vakuutuslääkärijärjestelmän epäkohtien korjaamiseksiLakimuutosten tavoitteena on parantaa vakuutuspäätösten laatua ja lisätä käsittelyprosessin avoimuutta, joutuisuutta ja tunnettuutta. Samalla vahvistetaan vakuutuslääkärijärjestelmän läpinäkyvyyttä ja kansalaisten luottamusta järjestelmää kohtaan. Lait tulisivat voimaan mahdollisimman pian.
- Uutiset
5.11.2020 11.38
Ympäristöoikeuden ajankohtaispäivässä 29.10. oli tarkastelussa muun muassa toissijainen ympäristövahinkovastuu, muoti, muovi ja KHO:n valituslupajärjestelmäYmpäristöoikeuden ajankohtaispäivän kahdeksan asiantuntijaa tarjosivat kattavan katsauksen oikeudenalan ajankohtaisiin teemoihin ja tuoreimpiin ratkaisuihin. Keskusteluissa perehdyttiin syvällisemmin esimerkiksi muotiteollisuuteen, muoviin, tärkeimpiin lainsäädäntöuudistuksiin, toissijaiseen ympäristövahinkovastuuseen, ajankohtaiseen oikeuskäytäntöön, Green Deal -sopimuksiin ja Korkeimman hallinto-oikeuden valituslupajärjestelmään.Avoin uutinen
- Uutiset
3.11.2020 11.00
Hallinto-oikeus ei tutkinut ajoneuvon pohjaan tietyömaan vuoksi tulleista vaurioista tehtyä vahingonkorvausvaatimustaVahingonkorvausvaatimusten tutkiminen ei kuulu HAO:n toimivaltaan. Valittaja voi halutessaan saattaa kysymyksen siitä, onko Nurmijärven kunta velvollinen maksamaan asiassa korvausta, tutkittavaksi ja ratkaistavaksi vahingonkorvauslaissa ja oikeudenkäymiskaaressa säädetyssä järjestyksessä. (Ei lainvoim. 3.11.2020)
- Uutiset
29.10.2020 12.48
Oikeuskansleri: Valvontalautakunnan menettelyOikeuskanslerin mukaan Suomen Asianajajaliiton yhteydessä toimivan valvontalautakunnan olisi hyvän hallinnon mukaisesti tullut antaa asianajajalta valvonta-asiassa hankittu lisäselvitys kantelijalle tiedoksi ja varata hänelle tilaisuus ja riittävä aika lausua siitä. Oikeuskansleri saattoi käsityksensä valvontalautakunnan tietoon.
- Uutiset
29.10.2020 9.47
KHO hylkäsi toimeentulotuen takaisinperinnästä tehdyn valituslupahakemuksenKela oli tehnyt HAO:lle toimeentulotuesta annetun lain 22 §:n 1 momentissa tarkoitetun hakemuksen myönnetyn toimeentulotuen takaisinperinnästä. Päätöksellään HAO velvoitti toimeentulotuen saajan suorittamaan haetun määrän Kelalle päätöksestä tarkemmin ilmi käyvin ehdoin. KHO hylkäsi asiassa tehdyn valituslupahakemuksen. - Uutiset
27.10.2020 15.11
Hallinto-oikeus: Avustajalle ei voitu enää maksaa palkkiota passiasiassa kun hän oli vaatinut sitä vasta pääasian käsittelyn jälkeenAvustaja A ei ollut päämiehensä O:n puolesta huhtikuussa 2019 antamassaan selityksessä esittänyt vaatimusta oikeusapulain mukaisen palkkion määräämisestä tai maininnut, että O:lle oli myönnetty oikeusapua tai että sellaista oltaisiin hakemassa. Hallinto-oikeus oli ratkaissut asian 1.10.2019. A oli vasta pääasian käsittelyn jälkeen 17.10.2019 vaatinut avustajan palkkion maksamista. Palkkion määräämättä jättäminen ei johtunut hallinto-oikeuden menettelystä. A:lle ei voitu enää tässä vaiheessa määrätä suoritettavaksi vaadittua palkkiota. Se, että A:n päämiehelle oli aiemmassa asiassa myönnetty oikeusapua, tai asianajoalan kiireinen työtahti ei antanut aihetta arvioida asiaa toisin. (Vailla lainvoimaa 27.10.2020)
- Uutiset
23.10.2020 9.24
KHO: Valitusoikeus tartuntatautiasiassa ei syntynyt pelkästään yleisen intressin kuten päätöksen laillisuuden selvittämisen tai yksinomaan subjektiivisesti koetun, hypoteettisen oikeusturvan tarpeen perusteellaAluehallintovirasto oli tartuntatautilain nojalla päätöksessä mainituin poikkeuksin kieltänyt yleisötilaisuudet ja yleiset kokoukset, joihin osallistuu yli 50 henkilöä.
Korkein hallinto-oikeus katsoi, että hallinto-oikeus oli voinut jättää muun ohella kokoontumisoikeuteensa vedonneen henkilön aluehallintoviraston päätöksestä tekemän valituksen tutkimatta. Aluehallintoviraston päätöstä ei ollut kohdistettu muutoksenhakijaan eikä päätöksen voitu katsoa vaikuttavan välittömästi hänen oikeuteensa, velvollisuuteensa tai etuunsa. Valitusoikeus ei syntynyt pelkästään yleisen intressin kuten päätöksen laillisuuden selvittämisen tai yksinomaan subjektiivisesti koetun, hypoteettisen oikeusturvan tarpeen perusteella. - Uutiset
21.10.2020 9.37
KHO: Kaupunginvaltuuston päätös vahvistaa eräissä kaupunginosissa sijaitsevien tonttien vuokrausperusteet ei ollut vain valmistelua josta ei olisi saanut valittaaHelsingin kaupunginvaltuusto vahvisti päätöksellään eräissä kaupunginosissa sijaitsevien päätöksen liitteessä mainittujen tonttien vuokrausperusteet. Päätökseen oli liitetty muutoksenhakukielto. Kaupunginvaltuuston päätöstä ei voitu pitää kuntalain 136 §:ssä tarkoitettuna päätöksenä, joka koski vain valmistelua. Hallinto-oikeuden olisi siten tullut ottaa päätöksestä tehty valitus käsiteltäväkseen. Tämän vuoksi hallinto-oikeuden päätös oli kumottava ja asia palautettava hallinto-oikeudelle sille tehdyn valituksen uudelleen käsittelemiseksi.
- Uutiset
16.10.2020 15.30
Hallinto-oikeus: HSL ei syrjinyt näkövammaistaValittajan mukaan kuntayhtymä oli evännyt häneltä kohtuulliset mukautukset, joita hän tarvitsisi voidakseen käyttää kuntayhtymän järjestämiä julkisia joukkoliikennepalveluita yhdenvertaisesti muiden kanssa. Valittajan mukaan hänellä ei ole näkövammansa takia mahdollisuutta käyttää itsenäisesti kosketusnäytöllisiä matkakortinlukijoita käyttäessään matkansa maksamiseen matkakortin arvo-ominaisuutta. HAO totesi, että valittajan työolosuhteiden kuten työajalla tapahtuvien työmatkojen järjestäminen siten, että valittaja voi suoriutua työtehtävistään yhdenvertaisesti muiden kanssa, on katsottava ensisijaisesti olevan hänen työantajansa vastuulla. Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymällä ei ollut ollut mahdollisuutta vaikuttaa siihen, miten valittajan työnantaja oli maksanut matkat, jotka valittaja oli tehnyt kuntayhtymän julkisilla joukkoliikennevälineillä työtehtäviensä suorittamiseksi. Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta oli siten voinut valituksenalaisessa päätöksessään katsoa, ettei asiassa ollut syntynyt valittajan työtehtäviensä suorittamiseksi tekemien matkojen osalta yhdenvertaisuuslain 28 §:ssä tarkoitettua syrjintäolettamaa. Näin ollen valitus oli hylättävä. (Ei lainvoim.16.10.2020)
- Uutiset
12.10.2020 13.34
Väitös: Hallinto- ja siviiliprosessuaalisten ratkaisujen merkitys rikosprosessissaSiviili-, hallinto- ja rikostuomioistuimissa käsitellään usein samoja tapahtumia ja ratkotaan samoja oikeudellisia ongelmia. Oikeuskäytännössä nouseekin toistuvasti esiin kysymys siitä, millainen on ratkaisun oikeudellinen merkitys myöhemmässä, toisenlaista prosessimenettelyä noudattavassa oikeudenkäynnissä. OTL Anu Mantila tarkastelee väitöskirjassaan hallinto- ja siviilituomioiden sitovuutta sekä hallintotuomioistuinten oikeus- ja näyttökysymysratkaisujen vaikutusta rikosprosessissa. Miten ja millä kriteereillä ratkaisujen merkitystä tulisi arvioida? Mantilan väitöskirja ”Hallinto- ja siviiliprosessuaalisten ratkaisujen merkitys rikosprosessissa” esitetään Lapin yliopiston oikeustieteiden tiedekunnan suostumuksella julkisesti tarkastettavaksi perjantaina 23. päivänä lokakuuta 2020.
- Uutiset
1.10.2020 9.29
KHO:n ratkaisu kiinteistön kaupan edellyttämästä holhoustoimilain 35 §:n mukaisesta luvastaEdunvalvoja oli hakenut holhoustoimilain mukaista lupaa päämiehensä A omistamien kiinteistöjen myymiseen päämiehen pojalle D ja tämän puolisolle E. Kiinteistön kaupalla oli tarkoitus toteuttaa maatilan sukupolvenvaihdos. Maistraatti oli katsonut, että alhaisen kauppahinnan vuoksi kyseessä oleva oikeustoimi oli lahjoitus, jolle ei voitu myöntää holhoustoimilain mukaista lupaa. Maistraatti oli hylännyt hakemuksen. HAO oli jättänyt D:n valituksen maistraatin päätöksestä tutkimatta. Asiassa oli KHO:ssa kysymys sen arvioimisesta, oliko nyt kysymyksessä olevassa lupa-asiassa tehdyllä päätöksellä sellaisia hallintolainkäyttölain 6 §:n 1 momentin mukaisia välittömiä vaikutuksia B:n, C:n ja D:n oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun, jotka muodostaisivat heille oikeuden valittaa mainitusta päätöksestä. Näitä vaikutuksia oli arvioitava kunkin osalta erikseen. HAO:n päätöksen lopputulosta ei muutettu.
- Uutiset
29.9.2020 7.57
Apulaisoikeusasiamies esittää hyvitystä: Oikeusaputoimiston virheen vuoksi kantelijan valituslupahakemus jätettiin KHO:ssa tutkimattaApulaisoikeusasiamiehen käsityksen mukaan asiassa oli tapahtunut kantelijan kannalta selvä ja luonteeltaan vakava oikeudenloukkaus. Viranomaistoiminta ei täyttänyt perusoikeutena turvatun oikeusturvan vaatimuksia, joten hyvityksen suorittamiselle on perusteita.
- Uutiset
28.9.2020 11.20
KHO: Uuden selvityksen esittäminen vasta korkeimmassa hallinto-oikeudessa ei ollut ulkomaalaislaissa tarkoitettu erityisen painava syy valitusluvan myöntämiselleUlkomaalaisasia – Valituslupa – Valitusluvan myöntämisperusteet – Muu erityisen painava syy – Uusi selvitys
- Uutiset
28.9.2020 9.42
KHO: Kalastusoppaita olisi tullut kuulla ennen kalastuskiellon määräämistäElinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus oli kaupungin hakemuksesta kieltänyt yleiskalastusoikeuksien käytön kaupungin läpi kulkevalla ja sen edustalle laskevalla jokialueella määräajaksi.
Alue oli tärkeä kalastuskohde. Alueella oli ollut erityistä merkitystä niille kalastusoppaille, jotka kalastuslain mukaisen luvan nojalla järjestivät kalastusmatkailuyrittäjinä asiakkailleen alueelle ulottuvia kalastusmatkailutilaisuuksia. Kalastuskiellon määrääminen vaikutti välittömästi heidän oikeuteensa, velvollisuuteensa tai etuunsa. Koska heitä ei ollut kuultu kaupungin hakemuksesta eikä ELY-keskuksen päätöstä kalastuskiellon määräämisestä ollut annettu heille tiedoksi, he eivät olleet erittäin painavan syyn vuoksi voineet määräajassa hakea muutosta päätökseen. Korkein hallinto-oikeus palautti heille menetetyn määräajan ELY-keskuksen päätöksestä valittamista varten. - Uutiset
18.9.2020 12.07
Asianajaja Anne Björklund: Kuka korvaa oikeudenkäyntikulut hankinnan keskeytyessä?Osallistuminen hankintayksikön järjestämään tarjouskilpailuun on tarjoajan näkökulmasta usein, ainakin pienemmissä organisaatioissa, suuri ponnistus niin ajankäytöllisesti kuin taloudellisesti. Mikäli tarjous ei menesty tarjouskilpailussa ja tarjoaja katsoo, että hankintayksikön menettely on ollut hankintalain vastaista, se voi vaatia hankintaoikaisua ja/tai tehdä valituksen markkinaoikeuteen.
- Uutiset
1.9.2020 11.51
Apulaisoikeusasiamies: Palkkion maksun viivästyminen käräjäoikeudessa ja hallinto-oikeudessaKäräjäoikeutta koskevan kantelun osalta apulaisoikeusasiamies saattoi päätöksensä käräjäoikeuden laamannin ja asiassa selvityksiä antaneiden henkilöiden tietoon. Palkkioiden ja korvauksen maksatuksen viivästymisen toteamisen lisäksi asia ei käräjäoikeuden toiminnan osalta antanut aihetta muihin toimenpiteisiin. Hallinto-oikeutta koskevan kantelun osalta päätös annettiin Helsingin hallinto-oikeuden ylituomarin ja asiassa selvityksiä antaneiden henkilöiden tietoon. Palkkioiden ja korvausten maksatuksen viivästymisen toteamisen lisäksi asia ei hallinto-oikeuden toiminnan osalta antanut aihetta muihin toimenpiteisiin. Päätökset toimitettiin lisäksi OM:lle asioissa esitettyjen käsitysten johdosta huomioon otettavaksi oikeusapulain kehittämistarpeiden arvioinnin yhteydessä.
- Uutiset
17.8.2020 9.15
Väitös: Asiantuntija tuomarinaOTL Hanna Nieminen-Finne väittelee 5.9.2020 kello 10 Helsingin yliopiston oikeustieteellisessä tiedekunnassa aiheesta "Asiantuntija tuomarina - Tekniikan ja luonnontieteiden alan hallinto-oikeustuomarit ympäristönsuojeluasioissa".
- Uutiset
12.8.2020 10.20
KHO:n lyhyt ratkaisuseloste: Purkuhakemus jätettiin tutkimattaYlimääräinen muutoksenhaku – Purkuhakemus – Yksityishenkilö hakijana – Velvoite käyttää avustajaa tai asiamiestä – Purkuhakemuksen tutkimatta jättäminen
- Uutiset
31.7.2020 8.00
Pieni hallintotuomioistuinsanastoPienen hallintotuomioistuinsanaston tarkoituksena on esitellä mahdollisimman yksinkertaisesti suomalaista oikeusjärjestelmää ja erityisesti hallintotuomioistuinten toimintaa. Sanaston avulla pyritään valottamaan, miksi meillä on hallintotuomioistuimia, mikä niiden tehtävä on, ja miksi on tärkeää, että viranomaisen tekemästä päätöksestä voi valittaa. Sanastossa esitellään hallintotuomioistuimissa käytettävää ammattikieltä ja tuomioistuimissa noudatettavia käytäntöjä. Sanastoon on valittu yleisimpiä termejä ja niille mahdollisimman yksinkertaisia selityksiä. Pyrittäessä yksinkertaisuuteen termien selityksissä on jouduttu jonkin verran oikomaan juridisia mutkia.Avoin uutinen
- Uutiset
20.7.2020 14.00
Unionin tuomioistuin arvioi velvollisuutta antaa kansainvälisen suojelun hakijalle tilaisuus henkilökohtaiseen puhutteluun ennen tutkimattajättämispäätöksen tekemistäKansainvälisen suojelun myöntämistä tai poistamista koskevista yhteisistä menettelyistä annetun direktiivin 2013/32/EU 14 ja 34 artiklaa on tulkittava siten, että kun kansallisen säännöstön nojalla se, ettei ole noudatettu velvollisuutta antaa kansainvälisen suojelun hakijalle tilaisuus henkilökohtaiseen puhutteluun ennen kyseisen direktiivin 33 artiklan 2 kohdan a alakohtaan perustuvan tutkimattajättämispäätöksen tekemistä, ei johda tämän päätöksen kumoamiseen ja asian palauttamiseen määrittävälle viranomaiselle, mainitut artiklat ovat esteenä tällaiselle säännöstölle, paitsi jos tämän säännöstön mukaan on mahdollista, että mainittuun päätökseen kohdistamassaan muutoksenhakumenettelyssä hakija esittää henkilökohtaisesti kaikki argumenttinsa kyseistä päätöstä vastaan kuulemisessa, jossa noudatetaan kyseisen direktiivin 15 artiklassa säädettyjä sovellettavia perustavanlaatuisia edellytyksiä ja takeita, ja nämä argumentit eivät voi johtaa muunlaiseen päätökseen. - Uutiset
20.7.2020 9.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu alv-direktiivin soveltamisesta asianajajan ammattia harjoittavaan henkilöön ja oikeusvoiman periaatteen soveltamisestaAlv-direktiivin 2006/112/EY 9 artiklan 1 kohtaa on tulkittava siten, että asianajajan ammattia harjoittavaa henkilöä on pidettävä kyseisessä säännöksessä tarkoitettuna verovelvollisena. Unionin oikeus on esteenä sille, että kansallinen tuomioistuin soveltaa arvonlisäveroa koskevassa oikeusriidassa oikeusvoiman periaatetta, kun kyseinen oikeusriita ei koske samaa verokautta kuin se, josta oli kyse oikeusvoimaiseen tuomioistuinratkaisuun johtaneessa oikeusriidassa, eikä sillä myöskään ole samaa kohdetta kuin viimeksi mainitulla oikeusriidalla, ja tämän periaatteen soveltaminen estäisi kyseistä tuomioistuinta ottamasta huomioon unionin arvonlisäverolainsäädäntöä.
- Uutiset
13.7.2020 16.00
KHO hyväksyi yhtiön valituksen siltä osin kuin yhtiö oli vaatinut rakennuksen arvostamista kiinteistöverotuksessa myymälärakennuksenaKHO katsoi, ettei asiaa ollut tarpeen menettelyvirheen vuoksi palauttaa HAO:lle uudelleen käsiteltäväksi. KHO hylkäsi valituslupahakemuksen siltä osin kuin asiassa oli kysymys maapohjan arvostamisesta. KHO ei tältä osin antanut ratkaisua valitukseen. KHO myönsi yhtiölle valitusluvan ja tutki asian rakennuksen arvostamista koskevilta osin. Yhtiön valitus hyväksyttiin siltä osin kuin yhtiö oli vaatinut rakennuksen osan 1 arvostamista kiinteistöverotuksessa myymälärakennuksena. HAO:n päätös ja Verohallinnon päätökset kumottiin tältä osin ja asia palautettiin Verohallinnolle tästä aiheutuvia toimenpiteitä varten. Yhtiön valitus hylättiin siltä osin kuin yhtiö oli vaatinut valopihan ja valokuilujen poistamista rakennuksen verotettavasta pinta-alasta. KHO hylkäsi lainvoiman saaneen päätöksen purkamista koskevan hakemuksen. (Julkaisematon 13.7.2020) - Uutiset
25.6.2020 16.00
Hallinto-oikeus: Poliisihallitus oli voinut kieltäytyä luovuttamasta hakijalle tämän pyytämää luetteloa järjestyksenvalvoja- ja vartijahyväksynnän saaneista henkilöistä sähköisessä muodossaHakija oli pyytänyt Poliisihallitukselta sähköisessä muodossa luetteloa järjestyksenvalvoja- ja vartijahyväksynnän saaneista henkilöistä siten, että listasta ilmenee henkilön koko nimi, syntymäaika, kansalaisuus, sukupuoli, myöntänyt viranomainen, myöntämispäivämäärä, voimassaoloaika, koulutustiedot, ehdot ja rajoitukset sekä koiratieto. (Ei lainvoim. 25.6.2020)
- Uutiset
18.6.2020 14.00
Hallinto-oikeus jätti tutkimatta kyläyhdistyksen valituksen siitä, että tuulivoimapuistohankkeeseen on sovellettava ympäristövaikutusten arviointimenettelyäKyläyhdistys ry ei ollut ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain 37 §:ssä tarkoitettu hankkeesta vastaava, joka sai hakea muutosta arviointimenettelyn soveltamista koskevaan päätökseen. Koska päätökseen ei saanut muutoin erikseen hakea valittamalla muutosta, kyläyhdistys ry:n valitus oli jätettävä tutkimatta. (Ei lainvoim. 18.6.2020)
- Uutiset
16.6.2020 11.26
Hovioikeus: Turvapaikka-asioita hoitaneen oikeudenkäyntiavustajan lupa voitiin peruaOikeudenkäyntiavustajan valituksen johdosta HO:ssa oli kysymys siitä, oliko oikeudenkäyntiavustajalautakunnan päätös hänen oikeudenkäyntiasiamiehenä ja -avustajana toimimista koskevan lupansa peruuttamisesta kumottava tai luvan peruuttamisen asemesta määrättävä lievempi seuraamus. Oikeudenkäyntiavustajalautakunnan päätöstä ei muutettu. (Vailla lainvoimaa 16.6.2020)
- Uutiset
16.6.2020 10.35
Vakuutusoikeus: Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunnan jäsen ei ollut esteellinenVakuutusoikeus katsoi, että kansaneläkelain mukaista työkyvyttömyyseläkettä koskevan valitusasian ratkaisemiseen osallistunut sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunnan jäsen ei ollut esteellinen, vaikka hän oli Kansaneläkelaitoksen eläkeasiain neuvottelukunnan jäsen samanaikaisesti, kun hän osallistui muutoksenhakijan työkyvyttömyyseläkeasian ratkaisemiseen sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunnan jäsenenä.
- Uutiset
9.6.2020 12.10
Hallinto-oikeus arvioi Nousiaisten kunnanhallituksen päätöksen lainmukaisuuttaYhteenvetona hallinto-oikeus totesi, että kunnanhallituksen päätökset eivät olleet valituksessa esitetyillä perusteilla syntyneet virheellisessä järjestyksessä, kunnanhallitus ei ollut ylittänyt asiassa toimivaltaansa eivätkä päätökset olleet muutenkaan lainvastaisia. (Vailla lainvoimaa 9.6.2020) - Uutiset
4.6.2020 13.05
Hallinto-oikeus ei tutkinut valitusta – kaupunginvaltuuston päätös koski kaupungin tonttien vuokrasopimusten uusimisen valmisteluaTapauksen oloissa hallinto-oikeus katsoi, että yksittäisen tontin vuokrausehdoista päättäminen edellyttää valtuuston hyväksymistä vuokrausperusteista ja valtuuston päätöksen mukaisista periaatteista huolimatta toiselta viranomaiselta päätöksentekoa ja itsenäistä harkintavallan käyttöä. Koska kaupunginvaltuuston päätös ei sisältänyt asiaratkaisua yksittäisistä tonttien vuokrasopimuksista ja niiden ehdoista, hallinto-oikeus katsoi, että kaupunginvaltuuston päätös koski kaupungin tonttien vuokrasopimusten uusimisen valmistelua. Valitus oli näin ollen jätettävä tutkimatta. (Vailla lainvoimaa 4.6.2020) - Uutiset
3.6.2020 10.40
KHO:n lyhyt ratkaisuseloste: Turvapaikanhakijan suulliseen käsittelyyn saapumisesta aiheutuneet matka- ja majoituskulut korvattiin ne maksaneelle avustajalleTurvapaikanhakijan suulliseen käsittelyyn saapumisesta aiheutuneet matka- ja majoituskulut oli oikeusapulain 4 §:n 3 momentin nojalla korvattava valtion varoista. Hallinto-oikeuden päätöstä muutettiin ja kulut korvattiin ne maksaneelle avustajalle. - Uutiset
3.6.2020 9.12
KHO:n lyhyt ratkaisuseloste: Muutoksenhakuajan alkamista oli tapauksen olosuhteissa tulkittava muutoksenhakijan eduksiKun otettiin huomioon muutoksenhakijan toimittama selvitys siitä, milloin hän oli saanut hallinto-oikeuden päätöksen tiedokseen sekä se, että muutoksenhakuajan alkaminen oli jäänyt epäselväksi hallinto-oikeuden menettelyn seurauksena, muutoksenhakuajan alkamista oli näissä olosuhteissa tulkittava muutoksenhakijan eduksi niin, että hänen katsottiin saaneen päätöksen tiedokseen kirjeitse. Valituslupahakemus oli siten saapunut määräajassa.
- Uutiset
29.5.2020 14.19
KHO:n päätös yhtiölle määrätystä veronkorotuksesta ja käsittelyn viivästymisen hyvittämisestäVerotuksen oikaisulautakunta oli 16.6.2016 antamallaan päätöksellä alentanut yhtiölle verovuoden 2010 osalta määrätyn veronkorotuksen määrän 17 000 eurosta 10 600 euroon. HAO oli valituksenalaisella päätöksellään alentanut yhtiölle määrätyn veronkorotuksen määrän verovuoden 2010 osalta asian käsittelyn viivästymisen vuoksi hallintolainkäyttölain 53 a §:n nojalla 17 000 eurosta 15 500 euroon. KHO totesi, että yhtiölle verovuoden 2010 osalta määrätyn veronkorotuksen määrä oli 10 600 euroa. Tästä määrästä oli vähennettävä HAO:n asian käsittelyn viivästymisen vuoksi myöntämä 1 500 euron hyvitys, minkä jälkeen verovuoden 2010 veronkorotuksen määrä oli 9 100 euroa. KHO totesi myös, että yhtiön verovuoden 2010 verotusta oli oikaistu verovelvollisen vahingoksi 15.10.2012. Asian käsittely oli siten kestänyt kokonaisuudessaan noin seitsemän ja puoli vuotta, mitä käsittelyaikaa oli kokonaisuudessaan pidettävä aiheettoman pitkänä. Tähän nähden ja kun otettiin huomioon, että asian käsittelyn oli sanotun HAO:n päätöksessä olevan virheen vuoksi katsottava edelleen viivästyneen ainakin osittain valtion vastuulla olevasta syystä, yhtiölle verovuodelta 2010 määrättyä veronkorotusta oli alennettava. HAO:n päätös kumottiin tältä osin ja veronkorotuksen määräksi vahvistettiin 7 600 euroa. (Julkaisematon 29.5.2020)
- Uutiset
26.5.2020 8.55
Hallinto-oikeuden ratkaisu valitusoikeudesta edunvalvontavaltuutuksen peruuttamistilanteessaMaistraatin valituksenalaista päätöstä, jolla oli vahvistettu B:n 12.4.2017 allekirjoittama edunvalvontavaltuutus A:n osalta, ei ollut kohdistettu C:hen eikä se vaikuta välittömästi hänen oikeuteensa, velvollisuuteensa tai etuunsa hallintolainkäyttölain 6 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla. C ei siksi saanut valittaa päätöksestä. (Vailla lainvoimaa 26.5.2020) - Uutiset
25.5.2020 15.15
Hallinto-oikeus: SM oli voinut harkintavaltansa nojalla päättää olla myöntämättä Suomen Hypoteekkiyhdistykselle lupaa Suomen vaakunan leijonakuviota vastaavan tunnuskuvan sisältävän tavaramerkin rekisteröintiinPäätöksessä lausutuin perustein hallinto-oikeus katsoi, että sisäministeriö oli voinut harkintavaltansa nojalla ja päätöksessä mainitsemillaan perusteilla päättää olla myöntämättä Suomen Hypoteekkiyhdistykselle lupaa Suomen vaakunan leijonakuviota vastaavan tunnuskuvan sisältävän tavaramerkin rekisteröintiin. Ottaen erityisesti huomioon, ettei asiassa ollut kysymys tavaramerkkilain (7/1964) mukaisesta tavaramerkin rekisteröintiasiasta sinänsä, vaan siitä, oliko sisäministeriö voinut olla antamatta laissa tarkoitettua lupaa, päätöstä ei voitu pitää valituksessa esitetyin tavoin perustuslain 15 §:ssä säädetyn omaisuuden suojan vastaisena. Sisäministeriön katsottiin menetelleen virheellisesti, kun se ei ollut varannut yhdistykselle tilaisuutta tulla kuulluksi Kansallisarkiston lausunnosta, mutta oikeudenkäynnin ei kuitenkaan voitu katsoa aiheutuneen sisäministeriön virheestä. Asiassa annettu ratkaisu huomioon ottaen ei ollut kohtuutonta, että valittaja joutui pitämään oikeudenkäyntikulunsa vahinkonaan. (Vailla lainvoimaa 25.5.2020)
- Uutiset
25.5.2020 12.00
Väkivallan uhkatekijöiden tunnistaminen ja selvittäminen - hallinto-oikeus poisti työsuojeluviranomaisen Rikosseuraamuslaitokselle asettaman uhkasakonTyösuojelun valvontalain 15 §:n 2 momentin mukaan työsuojeluviranomainen voi määrätä päätöksessä asetetun velvollisuuden tehosteeksi uhkasakon siten kuin uhkasakkolaissa säädetään. Uhkasakkolain 12 §:n 1 momentin mukaan uutta uhkasakkoa ei saa asettaa, ellei kysymystä aikaisemman uhkasakon tuomitsemisesta ole käsitelty. Asiassa saadun selvityksen perusteella kysymystä 17.9.2018 asetetun uhkasakon tuomitsemisesta ei ollut käsitelty ennen kuin työsuojeluviranomainen oli tehnyt valituksenalaisen päätöksen. (Ei lainvoim. 25.5.2020)
- Uutiset
22.5.2020 13.01
Hallinto-oikeus: ELY-keskuksen päätös evätä kalastuslupa Tenojoen jokilaaksossa ei ollut PL 17 §:n 3 momentissa säädetyn saamelaiskulttuurin suojan ja KP-sopimuksen 27 artiklan vastainenValituksen mukaan A oli saamelainen ja hänellä oli isänsä ennakkoperintönä antama kalastusoikeus Tenojoelle, jotta hän voisi harjoittaa verkkokalastusta Tenojoessa ja sen sivuvesistöissä. A:n kotikunta oli Utsjoki, mutta hän työskenteli kuitenkin muualla ja matkusti paljon ulkomailla edustustehtäviensä vuoksi. Luvan epääminen esti valituksen mukaan A:ta harjoittamasta perinteistä saamelaista kalastusta. Valituksen johdosta asiassa oli ratkaistavana kysymys siitä, estikö kalastussäännön ja voimaansaattamislain säännöksiin perustuva valituksenalainen päätös ja sen mukainen kalastusluvan epääminen A:ta harjoittamasta kulttuuriaan PL 17 §:n 3 momentin ja Suomea sitovan KP-sopimuksen 27 artiklan vastaisesti. Asiassa tuli tällöin arvioitavaksi erityisesti se seikka, voitiinko saamelaisen oikeutta harjoittaa omaan kulttuuriin liittyvää kalastusta rajata asuinpaikkaperusteisesti siten, että muualla kuin voimaansaattamislain 9 §:ssä tarkoitetulla alueella asuvien saamelaisten oikeus kalastaa Tenojoella estettiin tai sitä vähintäänkin merkittävästi rajoitettiin edellä mainittujen kalastussäännön määräysten ja voimaansaattamislain säännösten nojalla. HAO hylkäsi A:n valituksen katsoen, ettei ELY-keskuksen päätös ollut PL 17 §:n 3 momentissa säädetyn saamelaiskulttuurin suojan ja KP-sopimuksen 27 artiklan vastainen. (Ei lainvoim. 22.5.2020)
- Uutiset
20.5.2020 10.00
Poliisin antama virka-apu tuomioistuimille - olisiko syytä ryhtyä lainsäädäntötoimiin?Apulaisoikeusasiamies on katsonut aiheelliseksi esittää oikeusministeriön ja sisäministeriön harkittavaksi, olisiko syytä ryhtyä lainsäädäntötoimiin asiassa selostetun poliisin roolin selventämiseksi joko poliisia koskevaan lainsäädäntöön tai kysymyksessä oleviin prosessilakeihin tehtävillä täsmennyksillä. Apulaisoikeusasiamies on pyytänyt ministeriöitä ilmoittamaan hänelle 31. joulukuuta 2020 mennessä, mihin toimenpiteisiin hänen esityksensä on mahdollisesti antanut aihetta.
- Uutiset
15.5.2020 10.00
Veronica Lankinen tarkastelee tuoreimmassa JFT:ssä itsekriminointisuojan asemaa hallinnollisten sanktioiden määrämistä koskevissa menettelyissäItsekriminointisuoja kuuluu niihin prosessuaalisiin takeisiin, jotka syytetylle taataan oikeudenmukaisessa rikosoikeudenkäynnissä. Usein tätä oikeusperiaatetta kuvaillaan epäillyn oikeudeksi suhtautua passiivisesti asian selvittämiseen esitutkinnassa ja sitä seuraavassa oikeudenkäynnissä: vastaajalla on oikeus kieltäytyä vastaamasta eikä hänen tarvitse myötävaikuttaa oman syyllisyytensä selvittämiseen. Itsekriminointisuojan on perinteisesti katsottu liittyvän rikossyytteisiin ja syytetyn asemaan rikosoikeudenkäynnissä, mutta itsekriminointisuojalla voi olla merkitystä myös hallinnollisissa menettelyissä. Tämä koskee erityisesti hallintoasioita, jotka koskevat rangaistusta muistuttavien sanktiomaksujen määräämistä, niin sanottua hallinnollista sanktiota. Artikkelissaan jatko-opiskelija Veronica Lankinen tarkastelee itsekriminointisuojaa sellaisena rikosprosessuaalisena takeena, joka tulee taata henkilölle hallinnollisen sanktion määrämistä koskevassa ensimmäisen asteen menettelyssä.
- Uutiset
11.5.2020 13.00
Hallinto-oikeus: Toimeksiantajalla ei ollut valitusoikeutta työntekijän oleskelulupaa koskevassa asiassaAsiassa oli kysymys toimeksiantajan valitusoikeudesta työntekijän oleskelulupaa koskevassa asiassa. A oli hakenut työntekijän oleskelulupaa työskennelläkseen virolaisen työnantajan Y OÜ:n palveluksessa Suomessa toimivan toimeksiantajan X Oy:n työkohteissa. Työ- ja elinkeinotoimiston osapäätös oli ollut kielteinen, eikä Maahanmuuttovirasto ollut myöntänyt A:lle oleskelulupaa. X Oy oli valittanut asiassa hallinto-oikeuteen. Valitus jätettiin tutkimatta. (Ei lainvoim. 11.5.2020) - Uutiset
28.4.2020 10.40
KHO: Oikeusapua tuli myöntää kansainvälistä suojelua koskevassa asiassa myös kolmannessa uusintahakemustilanteessa – apua ei voitu evätä ennakoimalla valituksen lopputulostaValittaja oli hakenut oikeusapua muutoksen hakemiseksi päätökseen, jolla Maahanmuuttovirasto oli jättänyt tutkimatta hänen kolmannen kansainvälistä suojelua koskevan hakemuksensa. Oikeusapulakia koskevan hallituksen esityksen mukaan oikeusavun epääminen ennakoimalla oikeudenkäynnin odotettavissa olevaa lopputulosta tulee kysymykseen vain poikkeuksellisesti. Korkein hallinto-oikeus kumosi hallinto-oikeuden ja oikeusaputoimiston päätökset ja myönsi valittajalle oikeusapua. - Uutiset
21.4.2020 13.10
Apulaisoikeuskansleri: Hallinto-oikeuksissa eroja ulkomaalaisasioiden käsittelyssäSelvityksen mukaan kansainvälistä suojelua koskeneissa asioissa Maahanmuuttovirasto oli havainnut eroja samankaltaisissa kysymyksissä eri hallinto-oikeuksien välillä ja myös niiden sisällä. - Uutiset
20.4.2020 11.22
Yhtiön Venäjälle arvonlisäverottomana myymät tavarat oli näytetty kuljetetun unionin ulkopuolelle - KHO purki arvonlisäverosta annetut KHO:n, hallinto-oikeuden ja Verohallinnon päätöksetAsiassa oli KHO:sa A Oy:n purkuhakemuksen johdosta arvioitavana, oliko A Oy:n Venäjälle arvonlisäverottomana myymät tavarat näytetty kuljetetun unionin ulkopuolelle. KHO katsoi, että A Oy:n esittämiä passituksen saateasiakirjoja oli pidettävä näyttönä siitä, että kysymyksessä olevat tavarat oli kuljetettu Venäjälle ja ne olivat siten poistuneet unionin alueelta. Tavarat oli luovutettu kuljetettaviksi tullivarastoista ostajan toimeksiannosta suoraan unionin ulkopuolelle. Tavaroiden myynnin osalta täyttyivät siten AVL 70 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitetut verottoman myynnin edellytykset. Arvonlisävero oli näin ollen määrätty virheellisin perustein, ja KHO:n, HAO:n ja Verohallinnon päätökset oli purettava.
- Uutiset
15.4.2020 13.42
Neljä uutta ohjetta verotuksen muuttamiseen ja muutoksenhakuun liittyvistä kysymyksistä1. Täytäntöönpanon keskeyttäminen
2. Täydentävä verotuspäätös
3. Muutoksenhaku Verohallinnon päätökseen
4. Verotuksen muuttaminen viranomaisaloitteisesti - Uutiset
14.4.2020 13.00
Hallinto-oikeus: Työaikoja noudattamatta jättäneen virkamiehen virkasuhde voitiin irtisanoaValittajan mukaan häntä ei ollut kohdeltu virkamieslaissa ja hallintolaissa edellytetyllä tavalla tasapuolisesti muiden virkamiesten kanssa, kun hänet oli irtisanottu myöhästelyn vuoksi. Valittajan mukaan kaupungin ulosottovirastossa oli useita henkilöitä, joiden jatkuvaan myöhästelyyn ei ollut puututtu samalla tavalla. HAO hylkäsi valituksen ja oikeudenkäyntikulujen korvaamista koskevan vaatimuksen. (Ei lainvoim. 14.4.2020)
- Uutiset
14.4.2020 9.30
Asianajaja Mika Backman: Valituksen toimittaminen määräajassa sähköisesti markkinaoikeudelle”Olemme toimittaneet valituksen markkinaoikeudelle sähköpostitse hallinto- ja erityistuomioistuinten sähköisen asiointipalvelun välityksellä. Meille ei tullut ilmoitusta siitä, että sähköpostimme ei olisi mennyt perille. Kun tiedustelimme valituksemme tilannetta markkinaoikeudesta, saimme kuulla, että valituksemme ei ollut saapunut perille ja valituksen määräaika oli jo kulunut umpeen. Onko asialle tehtävissä mitään?” - Uutiset
7.4.2020 16.00
Hallinto-oikeus: Elintarvikearomeja sisältäville sähkösavukkeiden nesteille voitiin asettaa uhkasakolla tehostettu myyntikieltoKaupungin rakennus- ja ympäristölautakunta oli voinut tupakkalain 96 §:n nojalla kieltää yhtiötä myymästä tai muutoin luovuttamasta sähkösavukkeiden ja nikotiininesteiden erikoisliikkeessään erilaisia tunnusomaisen maun sisältäviä nesteitä, joita voidaan käyttää höyrystämällä sähkösavukkeen avulla (sellaisenaan tai muihin nesteisiin sekoitettuna). Kieltoa on noudatettava välittömästi. Lautakunta oli asettanut kiellon tehosteeksi tupakkalain 105 §:n 1 momentin nojalla 10 000 euron suuruisen uhkasakon. (Ei lainvoim. 7.4.2020)
- Uutiset
7.4.2020 14.30
Hallinto-oikeus jätti tutkimatta oliko kaupunginhallituksen näkemys maakaaren mukaisen virhevastuun edellytyksistä virheellinenHallinto-oikeus totesi, ettei hallintolainkäytön järjestyksessä voida kunnallisvalituksen johdosta ratkaista sitä, onko kaupunginhallituksen yksityisoikeudellisen asian osapuolena muodostama näkemys ratkaisussa mainituista maakaaren mukaisen virhevastuun edellytyksiä koskevista seikoista virheellinen. Koska valituksessa ei esitetty kuntalaissa tarkoitettuja valitusperusteita kaupunginhallituksen päätöksen lainvastaisuuden osoittamiseksi ja koska sen tutkiminen, oliko kaupunginhallituksen näkemys maakaaren mukaisen virhevastuun edellytyksistä virheellinen, ei kuulu hallinto-oikeuden toimivaltaan, oli valitus jätettävä tutkimatta. - Uutiset
6.4.2020 10.00
KHO: Henkilöstörahastoa ei voitu jättää rekisteröimättä henkilöstörahastorekisteriinKHO hylkäsi yhteistoiminta-asiamiehen valituksen eikä HAO:n päätöksen lopputulosta muutettu. - Uutiset
3.4.2020 14.29
Korkeimman oikeuden vuosikertomus 2019 ja muita tuomioistuinten vuosikertomuksia julkaistuKorkein oikeus onnistui viime vuonna kaikissa asiaryhmissä tavoitteessaan nopeuttaa juttujensa käsittelyä.
- Uutiset
2.4.2020 15.21
KHO:n vuosikertomuksessa 2019 pohditaan muun muassa juristien roolia ja oikeusvaltiota – myös muita tuomioistuinten vuosikertomuksia julkaistuKorkeimman hallinto-oikeuden vuoden 2019 vuosikertomus avaa tuomioistuimen menneen vuoden haasteita. Oikeudenkäynnin ja asioiden käsittelyn sähköistyminen eteni voimakkaasti. KHO:ssa valmistauduttiin myös uuteen hallinto-oikeuksien oikeudenkäyntimenettelyä ohjaavaan lakiin, joka tuli voimaan tammikuun alussa 2020.
- Uutiset
27.3.2020 15.15
KHO:n lyhyt ratkaisuseloste turvapaikkapuhuttelustaKoska Maahanmuuttovirasto oli päättänyt jatkaa hakemuksen tutkintaa ulkomaalaislain 97 §:n mukaisessa turvapaikkatutkinnassa, ei se korkeimman hallinto-oikeuden mukaan ollut voinut toisen hakijan kohdalla arvioida turvapaikkapuhuttelua tarpeettomaksi ja jättää puhuttelua suorittamatta. - Uutiset
27.3.2020 12.00
KHO:n lyhyt ratkaisuseloste: Kansainvälistä suojelua hakeneella oli oikeus saattaa kristillisen vakaumuksensa aitous arvioitavaksi tuomioistuimen suullisessa käsittelyssäValittajalla oli viimekädessä palautuskieltoon ja sen menettelyllisiin takeisiin perustuva oikeus saattaa kristillisen vakaumuksensa aitous arvioitavaksi tuomioistuimen suullisessa käsittelyssä. Kun valittajan kristillistä vakaumusta ei ollut aikaisemmin hakemuksen käsittelyn yhteydessä arvioitu hallinto-oikeuden suullisessa käsittelyssä, ei hallinto-oikeus ollut voinut hylätä suullisen käsittelyn vaatimusta hallintolainkäyttölain 38 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla ilmeisen tarpeettomana. Hallinto-oikeuden päätös kumottiin ja asia palautettiin sille suullisen käsittelyn toimittamista varten ja uudelleen ratkaistavaksi.
- Uutiset
24.3.2020 12.14
KHO:n muu päätös kunnan maaomaisuuden luovuttamisesta ja markkinointiyhteistyöstäHallinto-oikeus totesi, että kaupunginhallitus oli tehnyt päätöksensä sille kuuluvan harkintavallan nojalla ja rajoissa, eikä päätös loukannut kuntalaisten yhdenvertaisuutta. Päätös ei ollut valituksessa esitetyillä muillakaan perusteilla virheellisessä järjestyksessä syntynyt tai muutoinkaan lainvastainen. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöksen lopputulosta.
- Uutiset
24.3.2020 10.30
Hallinto-oikeus: Työstä poissaolleen virkamiehen virkasuhde voitiin irtisanoaAsiassa kuvatuissa oloissa valittajan menettely oli osoittanut kokonaisuutena arvioiden sellaista piittaamattomuutta virkamiehen virkavelvollisuuksiin kuuluvaa työskentelyvelvollisuutta sekä työnantajan antamia määräyksiä kohtaan, että työnantajalla oli ollut valtion virkamieslain 25 §:n 2 momentissa tarkoitettu erityisen painava syy valittajan virkasuhteen irtisanomiselle. Asiaa ei ollut syytä arvioida toisin valittajan pitkän virkauran tai muiden valittajan esittämien seikkojen perusteella. Valittajan virkasuhdetta ei ollut irtisanottu hänen sairautensa vuoksi. Kun otettiin huomioon valittajan menettelyn toistuvuus, irtisanominen oli ollut myös suhteellisuusperiaatteen mukainen seuraamus valittajan toiminnasta. Kun otettiin huomioon valittajan työskentelyn osa-aikaisuus sekä valittajan vuosiloma, HAO katsoi, että työnantaja oli ryhtynyt asiassa toimenpiteisiin ja valittajan selvityksen kuulemistilaisuudessa saatuaan kohtuullisessa ajassa päättänyt irtisanomisesta. (Ei lainvoim. 24.3.2020)
- Uutiset
19.3.2020 13.30
Apulaisoikeuskansleri: Yhdenvertaisuusvaltuutettu ei olisi voinut käsitellä sanomalehteä koskenutta asiaa hallintokanteluna - Uutiset
19.3.2020 10.38
Hallinto-oikeus: Työnantajalle oli voitu sakon uhalla asettaa velvollisuus selvittää tapahtumien kulku sekä epäasiallisen kohtelun kokemusten aiheuttajaAVI ei ollut selvittänyt asiaa puutteellisesti tai muuten virheellisesti. AVI:lla oli ollut laissa säädetyt perusteet antaa asiassa velvoittava päätös ja asettaa yhtiölle 5 000 euron uhkasakko. Valituksenalainen päätös täytti sille työsuojelun valvontalaissa ja uhkasakkolaissa säädetyt edellytykset. Valituksenalainen päätös ei ollut muillakaan perusteilla lainvastainen. Perustetta AVI:n päätöksen muuttamiseen ei ollut. (Ei lainvoim. 19.3.2020)
- Uutiset
18.3.2020 13.45
Apulaisoikeuskansleri: Asian käsittely viivästyi potilasvahinkolautakunnassaKantelija oli kannellut samasta asiasta myös Finanssivalvontaan. Potilasvahinkolautakunnalta oli kestänyt yli 22 kuukautta käsitellä kantelijan asia. - Uutiset
16.3.2020 11.30
KHO: Vaikka suulliseen käsittelyyn osallistunut esteellinen HAO:n jäsen oli vetäytynyt asian käsittelemisestä enemmälti, asiassa oli tapahtunut menettelyvirheSuullisen käsittelyn toimittamiseen osallistunut hallinto-oikeuden jäsen oli jälkeenpäin todennut oman esteellisyytensä ja vetäytynyt asian käsittelemisestä enemmälti. Valittajan valitus Maahanmuuttoviraston päätöksestä oli sinänsä ratkaistu esteettömässä ja hallinto-oikeuslain 12 a §:n 1 momentin 8 kohdan mukaisessa kahden jäsenen kokoonpanossa. Korkein hallinto-oikeus kuitenkin katsoi, että esteellisen hallinto-oikeuden jäsenen osallistuminen asian käsittelyyn oli vaarantanut hallinto-oikeuden puolueettomuuden. Asiassa oli tapahtunut menettelyvirhe, kun asia oli ratkaistu uutta suullista käsittelyä toimittamatta. Tämän vuoksi hallinto-oikeuden päätös oli kumottava ja asia palautettava hallinto-oikeudelle uudelleen käsiteltäväksi.
- Uutiset
12.3.2020 15.30
Apulaisoikeusasiamies: Kaupparekisteristä poistamismenettelyä täsmennettävä ja rekisteröidyn oikeussuojakeinoja koskevia säännöksiä selkeytettäväApulaisoikeusasiamies totesi muun muassa, että korkeimman hallinto-oikeuden päätöksenkin valossa kaupparekisterimerkintöjä koskeva oikeussuojajärjestelmä on edelleen tulkinnanvarainen. Kuten korkein hallinto-oikeus on päätöksessään todennut, on kysymys valituskelpoisesta hallintopäätöksestä myös tapauksessa, jossa yhtiö poistetaan rekisteristä. Tällöin tulee pohdittavaksi, minkälainen hallintopäätös valitusosoituksineen rekisteristä poistamisesta tulisi tehdä, jotta säännönmukainen muutoksenhakukeinojen käyttö tulisi mahdolliseksi. - Uutiset
6.3.2020 9.28
KHO: HAO:n päätöstä, jota koskeva tietopyyntö oli yksilöity turvapaikanhakijan nimellä ja päätöksen antopäivällä, ei voitu jättää kokonaan luovuttamattaOikeudenkäynnin julkisuuden turvaamista koskeva vaatimus huomioon ottaen päätöstä ei voitu jättää kokonaan luovuttamatta. Hallintoprosessin julkisuuslain 16 §:n 3 momentin perusteella HAO:n ratkaisu oli julkinen päätöksen lopputuloksen sekä sovellettuja lainkohtia koskevien tietojen osalta. Salassa pidettäviä eivät myöskään olleet HAO:n päätöksen ja valituksen kohteena HAO:ssa olleen päätöksen yksilöintitiedot eikä tieto HAO:n kokoonpanosta. Asia palautettiin HAO:lle uudelleen käsiteltäväksi päätöksen luovuttamiseksi tietopyynnön esittäjälle näiden tietojen osalta.
- Uutiset
5.3.2020 11.30
OTT, dosentti Matti Urpilainen: Tilintarkastuslautakunnan KHT-tilintarkastajalle antaman varoituksen poistaminen – KHO 583/2020Tilintarkastaja ei ollut menetellyt virheellisesti, vaikka oli antanut huhtikuussa 2016 vakiomuotoisen tilintarkastuskertomuksen tilikaudelta 2015 yrityksessä, joka asetettiin konkurssiin heinäkuussa 2016. Ratkaisussa otettiin kantaa ISA-standardien merkitykseen ja linjattiin, miten tilintarkastajan toimintaa ja johtopäätöksiä tulee jälkikäteen arvioida.
- Uutiset
27.2.2020 9.06
KHO:n päätös lastensuojelulaissa asetettujen edellytysten täyttymisestä ottaa lapsi huostaan ja järjestää hänelle sijaishuoltoKHO kumosi kaupungin sosiaalitoimen edustajan valituksesta HAO:n päätöksen. Huostaanottoa koskeva hakemus hyväksyttiin ja lapsi päätettiin sijoittaa KHO:ssa esitettyyn sijaishuoltopaikkaan. - Uutiset
24.2.2020 12.02
Maahanmuuttoviraston EIT-selvityksen tuloksia hyödynnetään kehitystyössäMaahanmuuttovirasto on tarkastanut yhteensä 319 tekemäänsä lainvoimaista turvapaikkapäätöstä Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen 14.11.2019 antaman langettavan päätöksen takia. Tarkastettuja päätöksiä on vähemmän kuin Maahanmuuttoviraston alun perin ilmoittama noin 500 päätöstä, koska kyseinen lukumäärä sisälsi myös sellaisia hakijoita, joilla oli valitusasia vireillä tai jotka tekivät uusintahakemuksen 14.11.2019 jälkeen.
- Uutiset
21.2.2020 10.40
KHO:n lyhyt ratkaisuseloste työntekijän jatko-oleskelulupaa hakeneen hakijan oikeudenkäyntikuluistaUlkomaalaisasia – Oikeudenkäyntikulujen korvaaminen – Päätöksen tehnyt hallintoviranomainen – Viranomainen, joka velvoitetaan korvaamaan oikeudenkäyntikulut – Maahanmuuttoviraston päätös – Työ- ja elinkeinotoimiston osapäätös – Viranomaisen virhe – Työntekijän jatko-oleskelulupahakemus - Uutiset
19.2.2020 14.55
Apulaisoikeusasiamies kiinnitti Vaasan hallinto-oikeuden huomiota sen velvollisuuteen varmistaa, etteivät yksittäisten kantelijoiden toimeentulotukivalitusten käsittelyajat veny kohtuuttoman pitkiksiKantelija arvosteli Kelan menettelyä toimeentulotukihakemuksen käsittelyssä ja oikaisuvaatimuksen pitkää käsittelyaikaa Kelassa sekä Vaasan hallinto-oikeudessa. Vaasan hallinto-oikeuden käsittelyaika kantelijan valitusasiassa oli noin 19 kuukautta, joka on huomattavasti sen omaakin asiaryhmän keskimääräistä käsittelyaikaa pidempi. Apulaisoikeusasiamies saattoi asiassa esittämänsä käsityksen toimeentulotukeen liittyvän valitusasian lainvastaisesta käsittelyajasta Vaasan hallinto-oikeuden tietoon. - Uutiset
7.2.2020 15.15
"Pieni hallintotuomioistuinsanasto" julkaistiinHallintotuomioistuimet jäävät helposti yleisiä tuomioistuimia tuntemattomammiksi. Riita tai rikos on usein kiinnostavampi aihe kuin hallintovalitus, purku tai viranomaisen vääräksi koettu päätös. Hallintotuomioistuimissa on pitkään pohdittu niiden työn avaamista ja nyt se on tehty. Pieni hallintotuomioistuinsanasto on valmis, KHO tiedottaa.
- Uutiset
7.2.2020 8.00
Hallinto-oikeus: Päätös luokanopettajan irtisanomisesta oli lainvastainenTyönantajan irtisanomiselle esittämät syyt eivät kokonaisuutenakaan arvioiden muodostaneet asiallista ja painavaa perustetta irtisanomiselle. Päätös opettajan irtisanomisesta oli siten lainvastainen. Asian tultua asiassa lausutuilla perusteilla ratkaistuksi muista valitusperusteista ei ollut enää tarpeen lausua.
- Uutiset
5.2.2020 12.30
Usein esitettyjä kysymyksiä ja vastauksia 1. tammikuuta 2020 voimaan tulleen lastensuojelulain muutoksistaMiten lastensuojelulain muutokset vaikuttavat sijaishuollossa olevien lasten oikeuksiin? Kenelle jälkihuolto jatkossa kuuluu? Muun muassa näihin kysymyksiin on vastattu lastensuojelulain muutoksista kertovalla STM:n verkkosivulla.
- Uutiset
29.1.2020 11.00
Oikeusasiamies antoi Jyväskylän kaupungin vammaispalveluille huomautuksen lainvastaisesta viivyttelystä hallinto-oikeuden päätöksen täytäntöönpanossa - kiinnitti huomiota myös velvollisuuteen vastata oikeusasiamiehen selvitys- ja lausuntopyyntöihin annetussa määräajassaOikeusasiamies katsoi Jyväskylän vammaispalveluiden viivytelleen hallinto-oikeuden päätöksen täytäntöönpanossa ilman asiallista syytä lainvastaisesti. Oikeusasiamies korosti, että sosiaalihuollon asiakkaalla on oikeus luottaa siihen, että viranomainen huolehtii oma-aloitteisesti tuomioistuinten päätösten toimeenpanosta tuomioistuimen määräämällä ja lain edellyttämällä tavalla. Tapahtuneen johdosta oikeusasiamies kiinnitti Jyväskylän kaupungin vammaispalveluiden huomiota myös huolellisuuteen selvityksen antamisessa ja velvollisuuteen vastata oikeusasiamiehen selvitys- ja lausuntopyyntöihin annetussa määräajassa. Oikeusasiamies kiinnitti myös Jyväskylän kaupungin huomiota huolellisuuteen kirjata asiakirjat asianmukaisesti diaariin.
- Uutiset
27.1.2020 14.00
Päivitetty ohje: Ennakkoratkaisuhakemuksen tekeminen ja siihen annettava päätösVerohallinto voi antaa verovelvollisen kirjallisesta hakemuksesta ennakkoratkaisun yksilöityyn verotusta koskevaan kysymykseen. Verohallinnon ohjeessa käsitellään ennakkoratkaisuhakemuksen tekemistä ja käsittelyä Verohallinnossa. Ohjeeseen on päivitetty ennakkoratkaisujen postitustapaa koskeva muutos ja muita menettelymuutoksia.
- Uutiset
22.1.2020 9.00
Unionin tuomioistuin tulkitsi kansallisen tuomioistuimen käsitettä ja jätti veroasioiden valituslautakunnan ennakkoratkaisupyynnön tutkimattaEnnakkoratkaisupyyntö, jonka espanjalainen keskushallinnon veroasioiden valituslautakunta Tribunal Económico-Administrativo Central (TEAC) oli esittänyt, jätettiin tutkimatta.
- Uutiset
21.1.2020 12.35
Muutoksenhaun asiakirjoja jäi toimittamatta Kelan järjestelmävirheen vuoksiKelan tietojärjestelmästä löytyneen virheen vuoksi osa asiakkaiden 12.3.2018–3.12.2019 muutoksenhakuun liittyvistä asiakirjoista ei ole siirtynyt Kelasta sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakuntaan. Virhe koski 439 tapausta, ja asiakirjoja jäi toimittamatta yhteensä 8 548 kappaletta. Kela käy läpi kaikki tapaukset ja on yhteydessä niihin asiakkaisiin, joiden asia käsiteellään virheen vuoksi uudelleen.
- Uutiset
20.1.2020 13.22
Oikeusasiamies: KHO:n twiitti ”Lääkekannabis ei kuulu perustoimeentuloon” oli liian yleistäväVaikka prejudikaattien sisältämät oikeusohjeet ovat usein tulkinnanvaraisia ja mahdollistavat erilaisia perusteltavissa olevia tulkintanäkemyksiä, ratkaisun sisältöä ei oikeusasiamiehen käsityksen mukaan ollut tässä tapauksessa voitu tiivistää twiittiin ”Lääkekannabis ei kuulu perustoimeentuloon” antamatta liian yleistävää kuvaa ratkaisun sisällöstä. Oikeusasiamies pitää mahdollisena, että joillekin lukijoille saattaa muodostua twiitin ja kuvan perusteella mielikuva siitä, että kannabislääkevalmisteiden hankintaan on KHO:n linjauksen jälkeen turha hakea toimeentulotukea eikä kielteisistä ratkaisuista kannata valittaa eteenpäin. Oikeusasiamiehen käsityksen mukaan KHO:ssa on aihetta pohtia myös sitä, onko ratkaisujen sisältämiä oikeusohjeita ylipäätänsä välttämätöntä yrittää tiivistää twiitteihin vai olisiko ratkaisun aiheen mainitseminen ja linkin välittäminen riittävää. Joka tapauksessa kaikessa viestinnässä on tärkeää korostaa sitä, että vain huolellinen tutustuminen linkistä aukeavaan ratkaisuun tarjoaa lukijalleen kattavan ja täsmällisen tiedon ratkaisun sisällöstä. Oikeusasiamies on saattanut asiassa esittämänsä käsitykset KHO:n tietoon.Avoin uutinen
- Uutiset
17.1.2020 11.00
KHO hylkäsi yhtiön purkuhakemuksen sulautumisessa siirtyneiden verotuksessa vahvistettujen tappioiden vähentämisestäA Oy pyysi KHO:lle 3.10.2019 saapuneessa hakemuksessaan, että hakemuksen kohteena olevat päätökset puretaan hallintolainkäyttölain 63 §:n mukaisten virheiden johdosta ja oikaistaan hallintolainkäyttölain 67 §:n perusteella siten, että A Oy:n verovuoden 2011 elinkeinotoiminnan verotettavasta tulosta vähennetään yhtiöön sulautuneelle B Oy:lle vahvistetut tappiot 53 353 029,71 euroa verovuosilta 2009 ja 2010. KHO hylkäsi hakemuksen. Myös vaatimus oikeudenkäyntikulujen korvaamisesta hylättiin. (Julkaisematon 17.1.2020)
- Uutiset
15.1.2020 14.00
Hallinto-oikeus hylkäsi höyrystettäväksi tarkoitettujen nikotiinittomien nesteiden myynnin kiellosta tehdyn valituksen ja vaatimuksen ennakkoratkaisun pyytämisestä EUT:ltaPorin kaupungin terveystarkastaja oli 12.3.2018 tupakkalain 96 §:n nojalla kieltänyt tupakkalain makuainekiellon vastaisten höyrystettäväksi tarkoitettujen nikotiinittomien nesteiden myynnin A Oy:n B -sähkösavukeliikeessä. Ympäristöterveysjaosto oli 9.8.2018 määrännyt A Oy:tä noudattamaan terveystarkastajan päätöstä ja poistamaan makuainekiellon vastaiset (muut kuin mauttomat tai tupakanmakuiset) höyrystettäväksi tarkoitetut nesteet B -sähkösavukeliikkeestä. Ympäristöterveysjaosto oli asettanut velvoitteen tehosteeksi tupakkalain 105 §:n nojalla 5 000 euron uhkasakon yhtiölle. HAO hylkäsi A Oy:n vaatimukset. (Ei lainvoim. 15.1.2020)
- Uutiset
15.1.2020 13.22
KHO:n muu päätös: Ulkomaalaisasia olisi tullut ratkaista hallinto-oikeudessa kolmen jäsenen kokoonpanossaHallinto-oikeus on hylännyt A:n valituksen Maahanmuuttoviraston päätöksestä kahden jäsenen kokoonpanossa. Hallinto-oikeuslaissa ei kuitenkaan ole säädetty asiassa sovellettavan lain osalta poikkeavasti hallinto-oikeuslain 12 §:n 1 momentin edellyttämästä kolmen jäsenen kokoonpanosta. Hallinto-oikeus ei siten ole ollut päätösvaltainen ratkaisemaan asiaa kahden jäsenen kokoonpanossa, vaan asia olisi tullut ratkaista kolmen jäsenen kokoonpanossa. Asiaa hallinto-oikeudessa käsiteltäessä on siten tapahtunut menettelyvirhe.
- Uutiset
13.1.2020 10.46
Apulaisoikeuskansleri kehottaa sosiaali- ja terveysministeriötä korjaamaan lainsäädäntoimin toimeentuloturvan muutoksenhakulautakuntien jäsenten sidonnaisuuksien rekisteröinnissä ilmenneet puutteetNykyinen muutoksenhakulautakuntien jäsenten sidonnaisuusilmoitusten rekisteröinti- ja säilytystapa on vaikeaselkoinen. - Uutiset
10.1.2020 15.00
Vammaispalveluissa edellytetään jatkossa valituslupaa myös kunnan erityiseen järjestämisvelvollisuuteen kuuluvissa palveluissa ja tukitoimissaMuutoksenhakumenettely KHO:een vammaispalveluja koskevista hallinto-oikeuden päätöksistä on muuttunut. Uusi laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa (808/2019) tuli voimaan 1. tammikuuta 2020.
- Uutiset
8.1.2020 10.03
Hallinto-oikeus: Kielten opettajana kaupungin eri kouluissa työskennelleen määräaikaisiin virkasuhteisiin oli perusteKun määräaikaisiin virkasuhteisiin oli ollut viranhaltijalain 3 §:n 2 momentissa tarkoitettu peruste, valittajalla ei ollut oikeutta viranhaltijalain 3 §:n 3 momentissa tarkoitettuun korvaukseen. Vaikka valittajan vaatimukset oli hylätty, ne eivät olleet olleet ilmeisen perusteettomia. Näin ollen valittajaa ei hallintolainkäyttölain 74 §:n 3 momentin nojalla ollut velvoitettava korvaamaan kaupungin oikeudenkäyntikuluja. (Vailla lainvoimaa 8.1.2020)
- Uutiset
3.1.2020 8.00
Hallinto-oikeus: Työkyvyn selvittämistä koskevan virkakäskyn noudattamatta jättäneelle virkamiehelle voitiin antaa varoitus ja virkasuhde irtisanoaSuojelupoliisin päätökset kirjallisen varoituksen antamisesta ja virkasuhteen irtisanomisesta eivät olleet lainvastaisia. (Ei lainvoim. 3.1.2020)
- Uutiset
2.1.2020 15.30
Eduskuntatalon remontin aikaisilla järjestelyillä ei loukattu asiakaspalvelutilanteen loukkaavaksi ja nöyryyttäväksi kokeneen pyörätuolilla liikkuneen valittajan oikeuksiaEduskunnan kanslian toteuttamaa täysistuntojen seuraamista koskevaa järjestelyä ei ollut pidettävä yhdenvertaisuuslain 8 ja 13 §:ssä kiellettynä välillisenä syrjintänä. Väitetyn häirinnän osalta HAO katsoi, ettei sitä, että virkamies oli vastannut "siitä vaan" valittajan kysymykseen "siitäkö mennään", voitu objektiivisesti arvioiden pitää valittajan ihmisarvoa loukkaavana käyttäytymisenä. Asiassa ei ollut ilmennyt myöskään, että eduskunnan virkamiehen menettely olisi johtanut valittajaa halventavan tai nöyryyttävän taikka häntä kohtaan uhkaavan, vihamielisen ja tai hyökkäävän ilmapiirin syntymiseen. Asiaa ei voitu arvioida toisin sillä perusteella, että valittaja oli itse kokenut asiakaspalvelutilanteen loukkaavaksi ja nöyryyttäväksi. HAO myös katsoi, ettei asian toteutunut käsittelyaika ollut ollut kohtuuttoman pitkä. Kohtuutonta ei ollut, että valittaja joutui pitämään oikeudenkäyntikulunsa vahinkonaan. (Ei lainvoim. 2.1.2020)
- Uutiset
2.1.2020 15.26
Oikeuskansleri valmisteverotusmenettelyn ja autoverotusmenettelyn uudistamisesta: Automaattinen päätöksenteko ja automaattiset menettelyt tarvitsevat riittävän ja selkeän oikeudellisen perustanOikeuskansleri katsoi lausunnossaan, että verotuksen automaattiset menettelyt sisältävät hyviä mahdollisuuksia turvata asioiden joutuisa, virheetön ja hallinto-oikeudessa yleisenä periaatteena noudatettavan palveluperiaatteen mukainen asioiden käsittely sekä asiakkaiden tarpeiden huomioon ottaminen. Oikeuskansleri katsoi kuitenkin, että automaattinen päätöksenteko ja automaattiset menettelyt tarvitsevat riittävän ja selkeän oikeudellisen perustan. Menettelyssä tulee turvata hyvän hallinnon perusteiden ja virkavastuun toteutuminen. - Uutiset
2.1.2020 13.00
Hallinto-oikeus: Maistraatin ei olisi tullut poistaa väestötietojärjestelmästä valittajien postiosoitetta koskevaa tietoaTapauksen oloissa ja ottaen lisäksi huomioon, että postilaatikon paikkaa koskevat erimielisyydet ratkaisee kunnan rakennusvalvontaviranomainen, A:n ja B:n väestötietojärjestelmään merkitty postiosoitetta ei voitu pitää Posti Oy:n ilmoittamalla tavalla virheellisenä postinumeron osalta. Maistraatin ei siten olisi tullut poistaa väestötietojärjestelmästä A:n ja B:n postiosoitetta koskevaa tietoa.
- Uutiset
30.12.2019 15.00
Valituslupamenettely muuttuu lastensuojelussa ja jälkihuollon ikärajan noston voimaantulo täsmentyyLastensuojelulaissa tulee voimaan uusia muutoksia 1.1.2020. Lastensuojeluasioiden valituslupamenettely muuttuu osittain hallintoprosessilain uudistuksen vuoksi. Lisäksi laissa säädetään täsmällisemmin siitä, ketkä ovat oikeutettuja lastensuojelun jälkihuoltoon, kun ikäraja nousee 25 vuoteen 1.1.2020. Tasavallan presidentti vahvisti lain maanantaina (30.12.).
- Uutiset
27.12.2019 14.41
Hallinto-oikeuden päätös rakennusluvan vastaisen majoitustoiminnan kieltämisestä - asia palautettiin lautakunnalle uudelleen käsiteltäväksiA oli tehnyt kaupungin ympäristö- ja rakennuslautakunnalle toimenpidepyynnön, jossa hän oli vaatinut, että lautakunta ryhtyy toimiin kiinteistöllä tapahtuvan rakennusluvan vastaisen majoitustoiminnan kieltämiseksi. HAO totesi, että rakennuslupapäätöksellä oli rakennuspaikalle C23 myönnetty rakennuslupa loma-asunnon rakentamiseen, joten rakennuksen rakennusluvan mukainen käyttötarkoitus ei ollut toimia majoitusrakennuksena. Saadun selvityksen mukaan loma-asuntoa kuitenkin käytettiin majoitustoiminnaksi katsottavaan lyhytaikaiseen vuokraukseen. Loma-asunnon käyttö edellä sanotulla tavalla majoitusrakennuksena tarkoitti rakennuksen käyttötarkoituksen olennaista muuttamista, joka MRL 125 §:n 5 momentin mukaan edellyttää rakennuslupaa. Lautakunta ei näin ollen ollut esittämillään perusteilla voinut olla ryhtymättä asiassa toimenpiteisiin, joten lautakunnan päätös oli kumottava ja asia palautettava uudelleen käsiteltäväksi. Asian lopputulos huomioon ottaen ei ollut kohtuutonta, että B Oy joutuu pitämään oikeudenkäyntikulunsa vahinkonaan." (Ei lainvoim. 27.12.2019)
- Uutiset
27.12.2019 9.46
KHO hylkäsi Akaan kaupunginjohtajan irtisanomisesta tehdyn valituksenA:n vaatimus suullisen käsittelyn toimittamisesta hylättiin. Valitus hylättiin. HAO:n päätöstä ei muutettu. A:n ja Akaan kaupungin vaatimukset oikeudenkäyntikulujen korvaamisesta hylättiin.