Hakutulokset
- Uutiset
16.4.2024 11.44
Juristi Anu Räty Kuntaliiton blogissa: Eläinsuojelu on erittäin tärkeä yleinen etu – jopa ilmoittajan henkilöllisyys voidaan pitää asianosaiselta salassa (KHO:2024:31)Eläinsuojelu voidaan nähdä sellaisena erittäin tärkeänä yleisenä etuna, jonka perusteella asianosaisjulkisuutta on mahdollista rajoittaa. Asianosainen oli saanut tietoonsa eläintenpidostaan tehdyt ilmoitukset siten, että ilmoittajien tietoja, joista olisi käynyt ilmi heidän henkilöllisyytensä ja yhteystietonsa, oli peitetty. Tämä kävi ilmi korkeimman hallinto-oikeuden ennakkopäätöksessä KHO:2024:31. - Uutiset
4.4.2024 11.00
Hallinto-oikeus: Valittajan pyytämät henkilötiedot eli tiedot poliisin viranhaltijan virasta, sotilasarvosta, esimiehen nimestä ja yhteystiedoista eivät olleet salassa pidettäviäPoliisilaitos ei ollut voinut kieltäytyä tietojen luovuttamisesta valituksenalaisesta päätöksestä ilmenevillä perusteilla. Henkilötietojen luovuttamiselle sähköisesti tai kopiona ei näin ollen ollut julkisuuslain 16 §:n 3 momentin mukaista tietosuojalainsäädännöstä johtuvaa estettä. HAO kumosi Lounais-Suomen poliisilaitoksen päätöksen ja palautti asian poliisilaitokselle uudelleen käsiteltäväksi. Pyydetyt tiedot on annettava viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 16 §:ssä säädetyllä tavalla sen jälkeen, kun HAO:n päätös on saanut lainvoiman. (Ei lainvoim. 4.4.2024) - Uutiset
28.3.2024 13.45
Valtioneuvosto hyväksyi suunnitelman valtion palvelujen saatavuudesta ja alueellisesta sijoittumisestaKäyntiasiointia kootaan yhteisiin palvelupisteisiin, ja palvelut järjestetään jatkossa yhä enemmän digitaalisesti. Niissä huomioidaan erilaisten käyttäjäryhmien tarpeet ja perinteiset asiointitavat, kuten käynti- ja puhelinasiointi. Valtioneuvoston suunnitelmaan on koottu palvelujen saatavuutta ja alueellista sijoittumista koskevat strategiset tavoitteet, niitä vastaavat avaintulokset sekä tavoitteiden toteutumisen mittarit. - Uutiset
28.3.2024 12.02
Eduskunnan oikeusasiamies antoi tietosuojavaltuutetun toimistolle huomautuksen asian kohtuuttoman pitkästä käsittelyajastaKäsittelyaika oli tässä tapauksessa ollut tietosuojavaltuutetun toimiston esiin tuomiin olosuhteisiinkin nähden kohtuuttoman pitkä. Oikeusasiamiehen laillisuusvalvontakäytännössä on vakiintuneesti katsottu, että voimavaroihin tai ruuhkautuneeseen työtilanteeseen liittyvillä syillä ei voida hyväksyttävästi poiketa perustuslaissa turvatuista yksilön oikeuksista, kuten perustuslain 21 §:ssä taatusta oikeudesta asian asianmukaiseen ja viivytyksettömään käsittelyyn. Sen sijaan mainitut syyt voivat vaikuttaa vastuun kohdentamiseen. Tässä tapauksessa oikeusasiamiehellä ei ollut perusteita kohdentaa moitetta kehenkään yksittäiseen virkamieheen, vaan julkiseen valtaan, jota edusti tietosuojavaltuutetun toimisto. - Uutiset
27.3.2024 10.09
Helsingin hovioikeus hylkäsi Merivoimien henkilöstöpäällikkönä toimineeseen kommodoriin kohdistetun syytteen virkasalaisuuden rikkomisestaAsiassa oli kysymys siitä, olivatko vastaajan virkasähköpostiinsa saamat sähköpostiviestit, joista hän oli lähettänyt valokuvan eräälle henkilölle, olleet julkisuuslain nojalla salassa pidettäviä. Sähköpostiviestit olivat koskeneet tutkintapyynnön tekemistä Merivoimissa ilmitulleesta rikosepäilystä. Hovioikeus katsoi, etteivät vastaajan lähettämät tiedot olleet salassa pidettäviä, minkä vuoksi syyte virkasalaisuuden rikkomisesta hylättiin. (Vailla lainvoimaa 27.3.2024) - Uutiset
26.3.2024 8.15
Professori Susanna Lindroos-Hovinheimo Perustuslakiblogissa: Minkälainen tekoälyasetuksesta tuli?EU:n tekoälyasetusta säädettiin pitkään ja perusteellisesti. Nyt teksti on valmis ja voimme pohtia, minkälainen siitä tuli. Ensimmäiseksi täytyy todeta, että siitä tuli pitkä. Asetus sisältää 113 artiklaa ja yksi artikla on tyypillisesti pidempi kuin yksi A4-liuska. Pelkän soveltamisalansa julistamiseksi 2 artiklassa asetus tarvitsee 12 kohtaa, joista useampi sisältää alakohtia. Johdanto-osassa on 180 kohtaa. Liitteitä on kolmetoista. - Uutiset
19.3.2024 15.17
Hallinto-oikeus shikaaninomaisessa tarkoituksessa tehdyistä tietopyynnöistä: Poliisihallitus oli voinut kieltäytyä toimittamasta hakijalle asiakirjoja pyydetyllä tavalla sähköpostitse katsoen sen aiheuttavan kohtuutonta haittaa virkatoiminnalleJulkisuuslaki tai mikään muukaan laki ei suojaa oikeuden käyttämistä väärässä tarkoituksessa. Ei voida esimerkiksi edellyttää, että viranomainen lähettää useita kertoja asiakirjoja, joita se on jo aiemmin lähettänyt, käyttää kohtuuttomasti aikaa selvittääkseen asiakirjapyynnön kohdetta ja pystyy samalla muun virkatoimintansa ohella toteuttamaan lukuisia yksittäisen henkilön samaan asiakokonaisuuteen liittyviä tietopyyntöjä laissa säädetyssä lyhyehkössä määräajassa. Kun arvioitiin S:n päätöksessä kerrottua menettelyä kokonaisuutena, hallinto-oikeus katsoi, että Poliisihallitus oli voinut kieltäytyä toimittamasta S:lle asiakirjoja pyydetyllä tavalla katsoen sen aiheuttavan kohtuutonta haittaa virkatoiminnalle. (Vailla lainvoimaa 19.3.2024) - Uutiset
15.3.2024 14.40
Apulaisoikeuskanslerin sijainen antoi KEHA-keskukselle huomautuksen lainvastaisesta menettelystä kantelijan tietopyynnön käsittelemisessä - Uutiset
15.3.2024 11.21
KHO:n ratkaisu hätäkeskustietojärjestelmästä saadun tulosteen antamistavastaPäätöksessä katsottiin, että hätäkeskustietojärjestelmän tuloste oli ensisijaisesti annettava sellaisenaan ja joka tapauksessa julkisuuslain 16 §:n 1 momentin mukaisesti. Viranomaisen ohjeistus tiedon antamisesta erillisellä lausunnolla ei perustunut lakiin. - Uutiset
15.3.2024 10.35
KHO:n ratkaisu eläinsuojeluilmoituksen tehneen henkilön henkilöllisyyttä koskevien tietojen julkisuudestaAsiassa oli ratkaistavana, oliko valvontaeläinlääkäri voinut olla antamatta A:n pyytämät tiedot kahdesta häntä koskevasta eläinsuojeluilmoituksesta. Päätöksessä katsottiin, että eläinsuojeluilmoituksen tekijöiden henkilöllisyyttä koskevien tietojen antaminen oli vastoin erittäin tärkeää yleistä etua, jota tässä asiassa oli pidettävä muutoksenhakijan tiedonsaantioikeutta painavampana. HAO:n päätöksen lopputulosta ei muutettu. - Uutiset
14.3.2024 15.27
Tiedonhallintalautakunnan suositus tiedonhallinnan muutosvaikutusten arvioinnistaSuosituksen tarkoituksena on auttaa viranomaisia parantamaan muutostilanteiden etukäteisarvioinnin avulla toiminnallisten ja taloudellisten riskien ennakointia sekä tehostamaan muutoksen toimeenpanoa. Suosituksessa esitetään käytäntöjä, joiden avulla viranomainen voi tunnistaa muutoksen vaikutuksia sen tiedonhallintaan. - Uutiset
14.3.2024 9.09
Tiedonhallintalautakunnan suositus tiedonhallintamallistaSuosituksen tarkoituksena on auttaa tiedonhallintayksiköitä tunnistamaan tiedonhallintamallin laatimisen ja ylläpidon hyötyjä käyttötarkoitusten avulla. Lisäksi kuvataan erilaisia toimintaympäristöjä, joissa tiedonhallintamallin sisältö ja riippuvuudet ovat erilaisia. - Uutiset
14.3.2024 7.07
Euroopan parlamentti hyväksyi maailman ensimmäiset tekoälysäännöt – myös neuvoston on vielä annettava virallinen hyväksyntänsä- Yleiskäyttöisiä tekoälyjärjestelmiä koskevat suojatoimet
- Biometristen tunnistusjärjestelmien käyttöä rajoitetaan lainvalvonnassa
- Kielletään sosiaalinen pisteytys ja tekoälyn käyttö manipulointiin ja käyttäjien haavoittuvuuden hyödyntäminen
- Kuluttajien oikeus tehdä valituksia ja saada merkityksellisiä selityksiä. - Uutiset
13.3.2024 13.03
Uusi opas auttaa julkishallinnon organisaatioita pilvipalveluihin siirtymisessäValtiovarainministeriön rahoittama ja ohjaama Cirrus-hanke on julkaissut teknisen oppaan. Se on hyödyllinen julkishallinnon organisaatioille, jotka suunnittelevat pilvipalveluiden käyttöönottoa tai jo käyttävät niitä. Hankkeen käytännön toteutuksesta on vastannut DigiFinland. - Uutiset
12.3.2024 8.33
Sitra: Konsepti kansalaisten Lakivahti-palvelustaSitra kehitti yhdessä GoForen kanssa konseptin kansalaisille suunnatusta digitaalisesta palvelusta, josta jokainen voisi seurata päätöksentekoa helposti. Konseptiin pohjautuva Lakivahti-työnimellä kulkeva prototyyppi toimii esimerkkinä digitaalisesta palvelusta, jonka avulla voidaan madaltaa kansalaisten kynnystä osallistua ja seurata lakien laatimista. - Uutiset
8.3.2024 11.25
Professori Susanna Lindroos-Hovinheimo: Julkisuusperiaate sai väistyä tietosuojan tieltä kun EUT ratkaisi suomalaista ennakkoratkaisupyyntöä – asia C-740/22 Endemol Shine FinlandItä-Suomen hovioikeus teki loppuvuodesta 2022 Euroopan unionin tuomioistuimelle (EUT) ennakkoratkaisupyynnön, johon moni tietosuojan asiantuntija lienee odottaneen vastausta ristiriitaisin tuntein. Kotimaisen tuomioistuimen esittämiin kysymyksiin sisältyi unionin yleisen tietosuoja-asetuksen ja kotimaisen julkisuusperiaatteen hankalaa yhteensovittamista. - Uutiset
23.2.2024 16.09
Kuntien sisäinen valvonta: Yle selvitti, olisiko Haapajärven rehtorin rikossyytteestä pitänyt kertoa – yksi lause kaupungin pelisäännöissä hämmentääHaapajärven kaupungin entinen johto piti tiedon virkamiehen rikosepäilystä itsellään. Tapaus nosti esiin kysymyksen kuntien sisäisestä valvonnasta. - Uutiset
23.2.2024 13.26
Tiedonhallintalautakunnan arviointikertomus 2022–2023Toteutettujen arviointien perusteella tiedonhallintalautakunta on kiinnittänyt viranomaisten huomion puutteisiin tiedonhallintalaissa säädettyjen vaatimusten toteuttamisessa. - Uutiset
21.2.2024 14.12
Kuntalehti: Julkisuusperiaate ei toteudu kunnissa aina kuten pitäisiJulkisuusperiaate ei toteudu kunnissa aina kuten pitäisi, kun sovellettavana on julkisuuslaki. Näin käy valitettavan usein, Itä-Suomen yliopiston julkisoikeuden professori Tomi Voutilainen arvioi. - Uutiset
13.2.2024 12.20
Hallinto-oikeus: Poliisilaitos oli voinut päätöksessään esittämillään perusteilla kieltäytyä luovuttamasta videotallenteita valittajalle itselleenHallinto-oikeus tutustui tallenteiden sisältöön. Voitiin havaita, että niillä esiintyy paitsi rikoksesta epäilty, myös henkilöitä, jotka ovat esitutkinnan kohteena olleeseen tekoon nähden selvästi ulkopuolisia tai joiden asema suhteessa tekoon jää tallenteista ilmenevän perusteella epäselväksi etenkin kun tallenteissa ei ole ääntä. Videot sisältävät näiden henkilöiden käyttäytymistä koskevaa informaatiota, jonka merkitystä yksityisyyden suojan loukkaamisen näkökulmasta on ulkopuolisen vaikeaa arvioida. Joka tapauksessa tallenteiden väärinkäyttömahdollisuuden ja väärinkäytön laajakantoisten seurausten vuoksi perusteltuna ja viranomaisten asiakirjojen julkisuutta koskevien lähtökohtien toteutumisen kannalta tarpeellisena ei voitu pitää sitä, että esitutkintaviranomaisten tulisi antaa yksityisyyden suojaan riittävällä todennäköisyydellä eli oletettavasti liittyviä tallenteita nähtäväksi ilman mahdollisuuksia kontrolloida niiden käyttämistä. Poliisilaitos oli näin ollen voinut päätöksessään esittämillään perusteilla kieltäytyä luovuttamasta tallenteita valittajalle itselleen. (Vailla lainvoimaa 13.2.2024)