Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry esitykseen

Puutteelliset hakuehdot

HE 112/2010
Hallituksen esitys Eduskunnalle Suomen ja Amerikan yhdysvaltojen välillä tehdyn tutkimus- ja kehitystiedon vaihtoa koskevan sopimuksen muuttamisesta tehdyn sopimuksen hyväksymisestä ja laiksi sopimuksen lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta ja sopimuksen soveltamisesta.

esityksen pääasiallinen sisältö

Esityksessä ehdotetaan, että eduskunta hyväksyisi Suomen tasavallan hallituksen puolesta toimivan Suomen puolustusministeriön ja Amerikan yhdysvaltojen puolustusministeriön välillä tehdyn tutkimus- ja kehitystiedon vaihtoa koskevan sopimuksen muutoksen 1 (jäljempänä muutossopimus) ja lain sopimuksen lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta ja sopimuksen soveltamisesta.

Suomen ja Yhdysvaltojen puolustusministeriöt ovat tehneet tutkimus- ja kehitystiedon vaihtoa koskevan sopimuksen lokakuussa 1995. Sopimuksen tavoitteena on toteuttaa osapuolia yhteisesti kiinnostavan tutkimus- ja kehitystiedon vaihtoa. Sopimus on luonteeltaan puitesopimus ja sillä sovitaan tiedonvaihdossa noudatettavista periaatteista ja määräyksistä. Sopimuksen voimassaolo päättyy 4 päivänä lokakuuta 2010.

Suomi ja Yhdysvallat ovat allekirjoittaneet sopimusta koskevan muutossopimuksen toukokuussa 2010. Muutossopimuksessa sovitaan muun muassa sopimuksen voimassaolon jatkamisesta 5 päivään lokakuuta 2025 saakka. Muutossopimuksen voimaantulo edellyttää, että Suomen tasavallan hallituksen puolesta toimiva Suomen puolustusministeriö ilmoittaa Amerikan yhdysvaltojen puolustusministeriölle, että Suomi on saattanut loppuun muutossopimuksen voimaansaattamiseksi tarvittavat kansalliset toimenpiteet. Muutossopimus tulee voimaan edellä mainitussa ilmoituksessa mainittuna päivänä.

Hallituksen esityksen liitteenä on Suomen ja Amerikan yhdysvaltojen neuvotteluvaltuuskuntien tekemä neuvottelupöytäkirja, jonka liitteenä on sopimuksen konsolidoitu toisinto. Sopimuspuolet eivät ole antaneet konsolidoidulle toisinnolle oikeudellista asemaa. Se on kuitenkin otettu mukaan sopimuskokonaisuuden ymmärrettävyyden parantamiseksi ja siitä ilmenevät yhdistelmänä sekä alkuperäiset, muuttumattomina säilyvät sopimusmääräykset että muutossopimuksella muutettavat sopimusmääräykset.

Esitykseen sisältyy lakiehdotus sopimuksen voimaansaattamisesta ja soveltamisesta. Ehdotetulla lailla nostetaan laintasoisiksi tutkimus- ja kehitystiedon vaihtoa koskevan sopimuksen, sellaisena kuin on muutettuna muutossopimuksella, ne määräykset, jotka nykyisen perustuslain ja sen tulkintakäytännön mukaan kuuluvat lainsäädännön alaan. Lakiin ehdotetaan otettaviksi myös säännös sopimuksen perusteella Suomeen toimitettujen asiakirjojen ja Suomessa laadittujen asiakirjojen sekä niihin liittyvien tietojen salassapitoon, käyttöön, luovuttamiseen ja muuhun käsittelyyn sekä käsittelyn valvontaan sovellettavista määräyksistä. Esitykseen sisältyvä lakiehdotus ehdotetaan tulevaksi voimaan tasavallan presidentin asetuksella säädettävänä ajankohtana samanaikaisesti muutossopimuksen voimaantulon kanssa.


YLEISPERUSTELUT

1 Johdanto ja nykytila

Valtioneuvoston turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selonteon 2009 (VNS 11/2009) mukaan kansallisella ja kansainvälisellä yhteistoiminnalla varmistetaan yhteensopivuus, kustannustehokas kehittäminen ja osaamisen hallinta. Laaja-alainen yhteistyö tukee suomalaisen osaamisen ja tietotaidon kansainvälistymistä. Kansainvälisellä verkottumisella mahdollistetaan muun muassa materiaalihankintojen kustannustehokkuus sekä huoltovarmuuden tehostaminen. Yhteistoimintaa kehitetään erityisesti pohjoismaiden, keskeisten EU-maiden, Yhdysvaltojen sekä Itämeren alueen maiden kanssa.

Puolustusmateriaalialan yhteistyötä voidaan tehdä puolustusmateriaalin elinkaaren eri vaiheissa. Esimerkiksi tutkimus- ja teknologiayhteistyö, mukaan lukien tutkimus- ja kehitystiedon vaihto, luo edellytyksiä yhteisille puolustusmateriaalihankinnoille ja -hankkeille, parantaa tutkimus- ja teknologiatyön sekä hankintojen kustannustehokkuutta ja kehittää Suomen teknologista osaamista. Yhteistyöllä voidaan myös parantaa puolustusmateriaalin yhteensopivuutta, huoltovarmuutta sekä edistää kotimaisen teollisuuden vientimahdollisuuksia.

Suomi tekee puolustusmateriaalialan yhteistyötä keskeisten kumppaneiden kanssa, joita ovat esimerkiksi Pohjoismaat, EU-maat ja Yhdysvallat. Yhteistyötä tehdään sekä kahden- että monenvälisesti. Kahdenvälisen yhteistyön perustan muodostavat puolustusmateriaalialan yhteisymmärryspöytäkirjat (Memorandum of Understanding, MOU), joita Suomi on solminut keskeisten kumppaneidensa kanssa. Konkreettisesta yhteistyöstä solmitaan lisäksi esimerkiksi erillinen sopimus (Agreement), niin sanottu tekninen järjestely (Technical Arrangement, TA) tai toimeenpanoasiakirja (Impelementing Arrangement, IA).

Suomen ja Amerikan yhdysvaltojen hallitukset ovat 24 päivänä lokakuuta 1991 tehneet sopimuksen puolustusmateriaalin hankintoja koskevista vastavuoroisista periaatteista (SopS 94/1991). Sopimus on saatettu Suomessa voimaan tasavallan presidentin asetuksella (1358/1991) ja se on muodostanut perustan Suomen ja Yhdysvaltojen väliselle puolustusmateriaalialan yhteistyölle.

Edellä mainitun sopimuksen on korvannut Suomen ja Yhdysvaltojen hallitusten 13 päivänä kesäkuuta 2008 (Suomi) ja 5 päivänä elokuuta 2008 (Yhdysvallat) allekirjoittama pöytäkirja vastavuoroisista puolustushankinnoista. Pöytäkirja ja sen voimaansaattamislaki tulivat voimaan 3 päivänä lokakuuta 2009 (SopS 51 ja 52/2009).

Suomen ja Yhdysvaltojen puolustusministeriöiden välillä on myös tehty sotilastiedon turvallisuutta koskeva sopimus (SopS 95/1991) ja lisäsopimus.

Suomen ja Yhdysvaltojen puolustusministeriöt ovat tehneet 5 päivänä lokakuuta 1995 sopimuksen tutkimus- ja kehitystiedon vaihdosta. Sopimuksen tavoitteena on toteuttaa osapuolia yhteisesti kiinnostavan tiedon vaihtoa. Sopimus sisältää määräykset tiedonvaihdossa noudatettavista periaatteista ja määräyksistä. Sopimus on luonteeltaan puitesopimus. Sopimuksen määräysten mukaisesti vaihdettavasta tiedosta ja tiedonvaihdon laajuudesta sovitaan tiedonvaihtoa koskevissa liitteissä (Information Exchange Annex, IEA). Liitteissä sovitaan lisäksi muun muassa tiedonvaihtoon osallistuvista laitoksista ja henkilöistä (tekniset hankejohtajat ja yhteyshenkilöt). Sopimus on voimassa 15 vuotta. Sopimuksen voimassaolo päättyy täten 4 päivänä lokakuuta 2010, jolleivät osapuolet tätä ennen sovi sen voimassaolon jatkamisesta.

Suomen ja Yhdysvaltojen puolustusministeriöiden välillä on voimassa ympäristökysymyksiä, miinasodankäynnin järjestelmiä ja pintataistelualusten järjestelmätekniikkaa ja kokonaissuorituskyvyn hallintaa koskevat tiedonvaihtoa koskevat liitteet. Liitteiden voimassaolo päättyy 4 päivänä lokakuuta 2010.

Ympäristökysymyksiä koskevan tiedonvaihdon kautta puolustusministeriö ja puolustusvoimat ovat saaneet tietoa Yhdysvaltojen puolustushallinnon ympäristötoiminnasta ja sen kehitysnäkymistä. Sopimuksen alla toteutettu tiedonvaihto on muun muassa mahdollistanut Suomen, Yhdysvaltojen sekä Ruotsin välisen ympäristöalan kolmikantayhteistyön ja yhteisen sotilaallisia operaatioita koskevan ympäristökäsikirjan (Environmental Guidebook for Military Operations) laatimisen. Ympäristökäsikirjaa sovelletaan muun muassa maiden kriisinhallinnan ympäristönäkökohtien kehittämisessä. Tiedonvaihto on myös edistänyt Suomen, Yhdysvaltojen ja Viron välistä ympäristöalan yhteistyötä.

Pintataistelualusten järjestelmätekniikan ja kokonaissuorituskyvyn osalta Yhdysvallat on luovuttanut Suomelle muun muassa alusten taistelukestävyyteen liittyviä tietoja. Tiedonvaihtoliitteen alla on myös vaihdettu Helsinki-luokan ohjusveneillä suoritettavaan taistelukestävyystutkimukseen liittyvää tietoa osana tutkimuksen valmistelua ennen Suomen, Saksan ja Yhdysvaltojen välisen pintataistelualusten alumiinirakennesuunnittelua koskeva sopimuksen (SopS 55 ja 56/2010) voimaantuloa 23 päivänä toukokuuta 2010.

Miinasodankäynnin järjestelmiä koskeva tiedonvaihto on ollut vähäistä. Syynä tähän on ollut se, että nykyinen sopimus mahdollistaa korkeintaan turvallisuusluokkaan luottamuksellinen kuuluvan tiedon vaihdon. Miinateknologian osalta vaihdettavat tiedot kuuluvat usein turvallisuusluokkaan salainen.

2 Esityksen tavoitteet ja keskeiset ehdotukset

Esityksen tavoitteena on hyväksyä Suomen tasavallan hallituksen puolesta toimivan Suomen puolustusministeriön ja Amerikan yhdysvaltojen puolustusministeriön välillä tehty tutkimus- ja kehitystiedon vaihtoa koskevan sopimuksen muutossopimus.

Esitykseen sisältyvällä muutossopimuksella sovitaan Suomen ja Yhdysvaltojen puolustusministeriöiden 5 päivänä lokakuuta 1995 tekemän tutkimus- ja kehitystiedon vaihtoa koskevan sopimuksen voimassaolon jatkamisesta 5 päivään lokakuuta 2025 saakka. Samalla sovitaan sopimuksen alla vaihdettavan tutkimus- ja kehitystiedon turvallisuusluokan muutoksesta siten, että jatkossa sopimuksen alla voitaisiin vaihtaa myös turvallisuusluokkaan salainen kuuluvaa tietoa. Nykyisen sopimuksen 9.7 artiklan mukaan sopimuksen alla voidaan vaihtaa korkeintaan turvallisuusluokkaan luottamuksellinen kuuluvaa tietoa. Muutossopimuksella sovitaan myös sopimuksen turvallisuutta ja tutkimus- ja kehitystiedon luovuttamista ja käyttöä koskevien määräysten muuttamisesta sekä muista lähinnä teknisluonteisista muutoksista.

Esitys sisältää myös ehdotuksen laiksi sopimuksen lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta ja sen soveltamisesta. Sopimuksen mukainen toiminta edellyttää muun ohella tietojen vaihtoa sekä vaihdettujen tietojen suojan järjestämistä. Kansainvälisistä tietoturvallisuusvelvoitteista annettu laki (588/2004) ei kuitenkaan ole sovellettavissa kaikkiin sopimuksessa tarkoitettuihin toimintoihin, koska sitä varten luovutettavat kaikki tiedot eivät ole turvallisuusluokiteltuja tietoja. Vaihdettavien tietojen salassapitoon tulisi siten sovellettaviksi kansainvälistä tietoturvallisuusvelvoitteista annetun lain säännösten lisäksi viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999), julkisuuslain, säännökset. Julkisuuslain säännösten avulla ei voida taata sellaista suojaa, mitä sopimukseen merkityt velvoitteet edellyttävät. Sopimuksen mukaisessa tiedonvaihdossa Suomeen toimitettujen ja Suomessa laadittujen asiakirjojen ja niihin sisältyvien tietojen salassapitoon, käyttöön, luovuttamiseen ja muuhun käsittelyyn sekä käsittelyn valvontaan olisikin sovellettava silloinkin, kun kyse on sopimuksessa tarkoitetusta valvotusta turvallisuusluokittelemattomista tiedoista tai niiden käsittelystä, mitä kansainvälisistä tietoturvallisuusvelvoitteissa annetusta laissa säädetään.

Matti Vanhasen toisen hallituksen 19 päivänä huhtikuuta 2007 antaman hallitusohjelman 1 luvun mukaan hallitus syventää transatlanttista yhteistyötä Yhdysvaltojen ja Kanadan kanssa politiikan, talouden ja turvallisuuden aloilla niin kahdenvälisesti kuin Euroopan unionin kautta. Matti Vanhasen toisen hallituksen 5 päivänä joulukuuta 2007 antaman strategia-asiakirjan 8.2 kohdassa on tämän tavoitteen yhdeksi indikaattoriksi asetettu Suomen ja Yhdysvaltojen välisen materiaaliyhteistyötä käsittelevän yhteisymmärryspöytäkirjan kansallinen voimaansaattaminen ja yhteistyön tulokset. Esitykseen sisältyvä sopimusmuutos on edellä mainittu yhteistyön tulos.

3 Esityksen vaikutukset

Esitykseen sisältyvän muutossopimuksen ja lain hyväksymisellä ei ole vaikutusta valtion talousarvioon. Tiedonvaihdon mahdollisesti aiheuttamat kustannukset ja kulut katetaan puolustusministeriön hallinnonalalle vuosittain valtion talousarviossa myönnettävillä, puolustusministeriön hallinnonalan kehyksiin sisältyvillä määrärahoilla.

Muutossopimuksesta ei aiheudu hallintoa koskevia muutosvelvoitteita tai -tarpeita, vaan niiden mukaiset velvoitteet voidaan toteuttaa puolustushallinnon nykyisen organisaation puitteissa nykyisillä voimavaroilla

Muutossopimuksella sovitaan Suomen ja Yhdysvaltojen puolustusministeriöiden tekemän tutkimus- ja kehitystiedon vaihtoa koskevan sopimuksen voimassaolon jatkamisesta 5 päivään lokakuuta 2025 saakka. Samalla sovitaan myös sopimuksen alla vaihdettavan tutkimus- ja kehitystiedon turvallisuusluokan muutoksesta siten, että jatkossa sopimuksen alla voitaisiin vaihtaa myös turvallisuusluokkaan salainen kuuluvaa tietoa. Nykyisen sopimuksen 9.7 artiklan mukaan sen alla voidaan vaihtaa korkeintaan turvallisuusluokkaan luottamuksellinen kuuluvaa tietoa.

Edellä selostetut muutokset mahdollistavat Suomen ja Yhdysvaltojen puolustusministeriöiden hallinnonalojen välisen tutkimus- ja kehitystiedon vaihdon myös tulevaisuudessa. Sopimukseen tehtävillä muutoksilla mahdollistetaan nykyistä laajempi tiedonvaihto, kun jatkossa voidaan vaihtaa myös turvallisuusluokkaan salainen kuuluvaa tutkimus- ja kehitystietoa. Suomen ja Yhdysvaltojen tarkoituksena on jatkaa ympäristökysymyksiä, miinasodankäynnin järjestelmiä ja pintataistelualusten järjestelmätekniikkaa ja kokonaissuorituskyvyn hallintaa koskevaa tiedonvaihtoa ja solmia tätä tiedonvaihtoa varten muutossopimuksen voimaantultua uuden mallin mukaiset erilliset tiedonvaihtoa koskevat liitteet.

Tutkimus- ja kehitystiedon vaihto edesauttaa Suomen puolustusvoimien kehittämistä. Tiedonvaihto luo edellytyksiä puolustusmateriaalihankinnoille ja -hankkeille, parantaa tutkimus- ja teknologiatyön sekä hankintojen kustannustehokkuutta ja kehittää Suomen puolustusvoimien teknologista osaamista. Tietojenvaihdolla voidaan myös parantaa puolustusmateriaalin yhteensopivuutta sekä edistää kotimaisen teollisuuden vientimahdollisuuksia. Kaikilla näillä seikoilla voidaan katsoa olevan myönteisiä taloudellisia vaikutuksia.

4 Asian valmistelu

Suomi esitti Yhdysvalloille vuonna 2006 neuvottelujen aloittamista tutkimus- ja kehitystiedon vaihtoa koskevan sopimuksen uudistamiseksi. Uudistamista koskevat neuvottelut aloitettiin syksyllä 2009. Neuvottelut saatettiin päätökseen helmikuussa 2010, jolloin osapuolten neuvotteluvaltuuskuntien puheenjohtajat allekirjoittivat neuvottelupöytäkirjan (Suomi 4 päivänä helmikuuta 2010 ja Yhdysvallat 12 päivänä helmikuuta 2010). Neuvottelupöytäkirjan liitteeksi otettiin konsolidoitu toisinto sopimuksesta.

Tasavallan presidentin ja valtioneuvoston ulko- ja turvallisuuspoliittisen ministerivalio-kunnan yhteinen kokous käsitteli 8 päivänä toukokuuta 2009 puolustusministeriössä valmisteltavana olevia puolustusmateriaalialanyhteistyötä koskevia valtiosopimuksia, mukaan lukien nyt kyseessä oleva muutossopimus. Muutossopimus on myös mainittu valtioneuvoston perustuslain 97 §:n mukaisesti eduskunnan ulkoasianvaliokunnalle 11 päivänä kesäkuuta 2009 toimittamassa valtiosopimusselvityksessä UTP 3/2009 vp

Suomi allekirjoitti muutossopimuksen 23 päivänä toukokuuta 2009 Helsingissä tasavallan presidentin myöntämän allekirjoitusvaltuuden nojalla. Yhdysvallat allekirjoitti muutossopimuksen 7 päivänä toukokuuta 2010.

Muutossopimuksesta sekä erityisesti siitä, sisältävätkö muutossopimus ja sopimus määräyksiä, jotka edellyttävät eduskunnan hyväksymistä pyydettiin lausuntoa ulkoasianministeriöltä, oikeusministeriöltä, valtiovarainministeriöltä ja työ- ja elinkeinoministeriöltä. Lausunnoissa todettiin, että sopimuksen I artikla (Termien ja lyhenteiden määritelmät), II (Tavoite ja laajuus), IV artikla (Viestintäkanavat ja vierailut), VII artikla (Hanketiedon luovuttaminen ja käyttö), VIII artikla (Valvottu turvallisuusluokittelematon tieto), IX artikla (Turvallisuus) ja X artikla (Siirrot kolmannelle osapuolelle) sisältävät lainsäädännön alaan kuuluvia määräyksiä. Lausunnoissa esitetyt kannanotot ovat olleet perustana esitysluonnoksen valmistelussa.

Hallituksen esitys on valmisteltu virkatyönä puolustusministeriössä. Esitysluonnoksesta on pyydetty lausunnot ulkoasiainministeriöltä ja oikeusministeriöltä. Lausunnoissa esitetyt kannanotot ja huomiot on otettu huomioon esitysluonnosta viimeisteltäessä.

YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT

1 Muutossopimus ja sillä muutetun alkuperäisen sopimuksen suhde Suomen lainsäädäntöön

Muutossopimuksella muutettu alkuperäinen sopimus sisältyy hallituksen esityksen liitteeksi otettuun neuvottelupöytäkirjaan sisältyvään konsolidoituun toisintoon. Neuvottelupöytäkirja allekirjoitettiin 12 päivänä helmikuuta 2010 (Suomi) ja 4 päivänä helmikuuta 2010 (Yhdysvallat) ja siinä todetaan, että muutossopimusta koskevat neuvottelut on saatettu päätökseen sähköpostien vaihdolla ja, että osapuolet ovat saavuttaneet yhteisymmärryksen muutossopimuksen sisällöstä. Konsolidoidulla toisinnolla ei ole oikeudellista asemaa, mutta siitä ilmenevät kokonaisuudessaan sopimuksen määräykset, jotka on osittain tarkoitus nostaa nyt laintasoisiksi.

Eduskunnan hyväksyntää pyydetään muutossopimukselle. Voimaansaattamislailla esitetään saatettavaksi voimaan sopimuksen lainsäädännön alaan kuuluvat määräykset. Poikkeuksellinen voimaansaattaminen johtuu siitä, että vuonna 1995 solmittu sopimus sisältää lainsäädännön alaan kuuluvia määräyksiä, jotka eduskunnan on perustuslain 94 §:n 1momentinn mukaisesti hyväksyttävä. Muutossopimus ei näitä määräyksiä sisällä, mutta sillä muutetaan sopimusta, joka perustuslain 94 §:n 1 momentin mukaisesti on saatettava eduskunnan hyväksyttäväksi. Tästä johtuen muutossopimus on saatettava eduskunnan hyväksyttäväksi.

Kun osapuolet ovat sisällyttäneet neuvottelupöytäkirjaan konsolidoidun toisinnon, on sitä perusteltua hyödyntää kansallisessa sopimuksen voimaansaattamisessa. Toisinnosta käyvät selkeämmin ja helpommin ilmi sopimuksen määräykset muutetussa muodossa. Näin myös se, mihin sopimuksella sen muutetussa muodossa sitoudutaan, on selvemmin ja helpommin pääteltävissä.

Muutos I Suomen puolustusministeriön ja Amerikan yhdysvaltojen puolustusministeriön välillä tehtyyn sopimukseen tutkimus- ja kehitystiedon vaihdosta

I artikla. Tarkoitus. Artiklan mukaan muutossopimuksen tarkoituksena on lisätä vientivalvontaa koskevat määräykset, ajantasaistaa sopimuksessa tarkoitettujen Suomen ja Yhdysvaltojen kansallisten viranomaisten sekä Suomen ja Yhdysvaltojen kansallisten liiteviranomaisten nimikkeet, muuttaa tämän sopimuksen nojalla tehtyjen tietojenvaihtoa koskevien liitteiden mukaisesti vaihdettavan tutkimus- ja kehitystiedon turvallisuusluokituksen korkeinta tasoa, jatkaa sopimuksen voimassaoloa ja muuttaa sopimusta tarvittavilla muilla tavoin.

II Artikla. Muutos. Artikla sisältää määräykset sopimukseen tehtävistä muutoksista.

Artiklan 1 kohdan mukaan sopimuksen osapuoleksi muutetaan Suomen puolustusministeriön sijasta Suomen tasavallan hallituksen puolesta toimiva Suomen puolustusministeriö. Muutos koskee sopimuksen otsikkosivua, johdantoa ja I-XII artikloja. Muutos ei koske sopimuksen liitettä 1 eli tietojenvaihtoa koskevan liitteen mallia.

Muutoksen taustalla on perustuslain 93 – 95 §:iin sisältyvä kansainvälisiä suhteita koskeva toimivallan jako. Vuonna 1995 solmittu sopimus sisältää määräyksiä, jotka kuuluvat lainsäädännön alaan ja edellyttävät siten perustuslain 94 §:n 1 momentin mukaisesti eduskunnan hyväksyntää. Kun sopimusta käsitellään Suomessa valtiosopimuksena, on sopimuksen osapuoleksi muutettava Suomen tasavallan hallituksen puolesta toimiva Suomen puolustusministeriö.

Artiklan 2 – 4 kohdilla muutetaan sopimuksessa määriteltyjen tiettyjen termien englannin kielistä kirjoitusasua ja korvataan englannin kielinen termi toisella. Muutokset eivät vaikuta suomenkieliseen versioon sopimuksesta.

Artiklan 5 kohdalla lisätään sopimukseen seuraavat uudet määritelmät: toimeksisaaja, toimeksisaajan tukihenkilöstö ja osapuoli. Uusilla määritelmillä selvennetään sopimusmääräysten sisältöä

Artiklan 6 kohdalla muutetaan sopimuksen II artiklaa (Tavoite ja laajuus). Muutetun 2.2 kohdan mukaan osapuolet voivat vaihtaa sopimuksen nojalla keskenään T&K-tietoa sen jälkeen, kun ne ovat allekirjoittaneet erillisen tietojenvaihtoa koskevan liitteen. Kukin erillinen tietojenvaihtoa koskeva liite tehdään ja allekirjoitetaan asiaankuuluvien liiteviranomaisten välillä sopimuksen mukaisesti, ja sopimuksen määräykset sisällytetään tähän liitteeseen viittauksin.

Sopimuksen uudistetuista kohdista 2.2 ja 2.3 käy ilmi, että tietojenvaihtoa koskevat liitteet eivät, nimestään huolimatta, ole osa sopimusta vaan erillisiä asiakirjoja, joihin sovelletaan sopimuksen määräyksiä. Kyseessä on sopimuksesta erillinen täytäntöönpanosopimus.

Tietojenvaihtoa koskevien liitteiden ei lähtökohtaisesti ole tarkoitus olla valtiosopimusoikeutta koskevassa Wienin yleissopimuksessa (SopS 32−33/1980) sekä Suomen perustuslaissa tarkoitettuja valtiosopimuksia. Lisäksi tietojenvaihtoa koskevilla liitteillä on tarkoitettu sovittavan vain teknisluonteista kysymyksistä. Tästä johtuen tietojenvaihtoa koskevien liitteiden on tarkoitettu olevan lähtökohtaisesti luonteeltaan kansainvälisiä hallintosopimuksia. Niiden sisältöä voidaan ja tulee kuitenkin aina viime kädessä arvioida tapauskohtaisesti hallinnonalan toimivaltuuksien valossa.

Artiklan 6 kohdalla muutetaan myös sopimuksen 2.3.3 kohtaa. Muutossopimuksen allekirjoittamisen jälkeen solmittavissa tietojenvaihtoa koskevissa liitteissä on täsmennettävä tarvittaessa mahdolliset määräykset T&K-tiedon laajemmasta käytöstä sopimuksen 7.5 kohdan mukaisesti. T&K-tieto on määritelty sopimuksen I artiklassa.

Muutoksella täsmennetään sopimuksen aiempaa määräystä siitä, mitä tietojenvaihtoa koskevassa liitteessä voidaan sopia tietojen käytöstä. Tietojenvaihtoa koskevalla liitteellä ei muutoksen jälkeen voida sopia sopimusta laajemmista tietojen käyttöä koskevista rajoituksista. Tietojenvaihtoa koskevassa liitteessä sen sijaan voidaan sopia sopimuksessa sovittua laajemmasta käytöstä eli sopimukseen sisältyviä tietojen käyttöä koskevia rajoituksia voidaan lieventää. Täten tietojen käyttö voidaan sallia esimerkiksi tietyissä nimeltä mainituissa hankkeissa sopimuksessa määriteltyä (tiedonhankinta- ja arviointitarkoitukset) laajemmin.

Artiklan 7 kohdalla muutetaan sopimuksen III artiklassa (Hallinto) määritellyt kansalliset viranomaiset ja liiteviranomaiset vastaamaan osapuolten puolustusministeriöiden nykyisiä organisaatioita. Lisäksi kohdalla 7.e muutetaan sopimuksen 3.4.3 kohtaa siten, että tietojenvaihtoa koskevat liitteet solmitaan jatkossa Suomen puolustusministeriön ja Amerikan Yhdysvaltojen puolustusministeriöiden välillä eikä sopimuksen osapuolten välillä. Viimeksi mainittu muutos on linjassa kohdissa 6.a ja 6.b sovittujen muutosten kanssa ja korostaa tietojenvaihtoa koskevan liitteen erillisyyttä sopimuksesta sekä sen luonnetta kansainvälisenä hallintosopimuksena.

Artiklan 8 kohdalla lisätään sopimuksen VII artiklaan (T&K-tiedon luovuttaminen ja käyttö) uusi 7.11 kohta. Uuden kohdan mukaan kaikkia T&K-tiedonsiirtoja toteutettaessa noudatetaan tiedot toimittavan osapuolen sovellettavia vientivalvontalakeja ja -määräyksiä. Tiedot toimittavan osapuolen tulee varmistaa, että T&K-tietoon on tehty soveltuvat vientivalvontamerkinnät ennen sen siirtoa tiedot vastaanottavalle osapuolelle.

Tietojenvaihtoa koskevien liitteiden nojalla vaihdettu tieto on usein osapuolen vientivalvontalainsäädännön ja –määräysten alaista. Sopimukseen tehtävällä lisäyksellä täsmennetään, että tiedonvaihtoon noudatetaan tiedot luovuttavan osapuolen vientivalvontalakeja ja –määräyksiä.

Artiklan 9 kohdalla muutetaan IX artiklaa (Turvallisuus) siten, että jatkossa sopimuksen alla voidaan vaihtaa tietoa, jonka korkein turvallisuusluokka on salainen.

Nykyinen sopimus sallii vain sellaisten tietojen vaihdon, joiden korkein turvallisuusluokka on luottamuksellinen. Käytännössä tämä on vaikeuttanut tiedonvaihtoa muun muassa miinasodankäynnin järjestelmien osalta, sillä niitä koskevat tiedot kuuluvat usein turvallisuusluokkaan salainen. Muutoksella mahdollistetaan jatkossa syvempi ja laaja-alaisempi tietojenvaihto, mikä edesauttaa entistä paremmin Suomen puolustusvoimien kehittämistä.

Artiklan 10 kohdalla muutetaan XII artiklaa (Muuttaminen, irtisanominen, voimantulo ja voimassaolo). Muutoksista keskeisin on sopimuksen voimassaolon jatkaminen 5 päivään lokakuuta 2025 saakka. Nykyisen sopimuksen voimassaolo päättyy 4 päivänä lokakuuta 2010. Jotta tutkimus- ja kehitystietoa voitaisiin vaihtaa jatkossa, on sopimuksen voimassaoloa jatkettava.

Samalla kohdalla muutetaan lisäksi sopimuksen muuttamista koskevia määräyksiä. Muutoksen jälkeen sopimuksen liitettä voidaan muuttaa vain osapuolten kirjallisella sopimuksella. Aiemman sopimusmääräyksen mukaan sopimuksen liitettä (tietojenvaihtoa koskevan liitteen malli) voitiin muuttaa liiteviranomaisten suostumuksella. Sopimuskohta säilyy muilta osin entisellään. Tehtävällä muutoksella huomioidaan sopimuksen osapuolissa tapahtuneet muutokset sekä se, että Suomessa sopimusta käsitellään valtiosopimuksena, mistä johtuen sopimuksen ja sen liitteen muuttamiseen sovelletaan perustuslain 93-95 §:n määräyksiä.

Artiklan 11 kohdalla muutetaan sopimuksen liitettä 1 eli tietojenvaihtoa koskevan liitteen mallia. Kohdalla 11.a muutetaan tietojenvaihtoa koskevan liitteen mallin johdantolausetta siten, että siitä käy ilmi erillisen tietojenvaihtoa koskevan liitteen olevan puolustusministeriöiden välinen. Muutoksella päivitetään tietojenvaihtoa koskevan liitteen mallin sisältö vastaamaan sopimukseen tehtyjä muutoksia (sopimusmuutoksen kohta 6).

Artiklan 11.b kohdalla muutetaan tietojenvaihtoa koskevan liitteen mallin kohtaa f siten, että sen sisältämät tietojen luovuttamista ja käyttöä koskevat määräykset korvataan viittauksilla sopimuksen tietojen luovuttamista ja käyttöä koskeviin määräyksiin.

Artiklan 11.c kohdalla puolestaan muutetaan tietojenvaihtoa koskevan liitteen mallin kohtaa 3 siten, että jatkossa edellä mainitusta kohdasta käy ilmi, että liitteiden alla saadaan vaihtaa korkeintaan turvallisuusluokkaan salainen kuuluvaa tietoa. Muutoksen taustalla on itse sopimustekstiin tehty vastaava muutos.

III artikla. Voimaantulo ja voimassaolo. Artiklassa määrätään muutossopimuksen voimaantulosta ja voimassaolosta. Muutossopimus tulee voimaan kun molemmat osapuolet ovat sen allekirjoittaneet sen ja kun Suomen hallituksen puolesta toimivan Suomen puolustusministeriö on kirjallisesti ilmoittanut Yhdysvaltojen puolustusministeriöille muutossopimuksen voimaantulon edellyttämien kansallisten toimenpiteiden loppuunsaattamisesta. Muutossopimus tulee voimaan Suomen osalta kyseisessä kirjallisessa ilmoituksessa määritettynä päivänä.

Muutossopimus on voimassa saman ajan kuin se sopimus, mitä se muuttaa, eli 5 päivään lokakuuta 2025 saakka.

Konsolidoitu toisinto Suomen puolustusministeriön ja Amerikan yhdysvaltojen puolustusministeriön välillä tehdystä tutkimus- ja tuotekehitystiedon vaihtoa koskevasta sopimuksesta

I artikla. Termien ja lyhenteiden määritelmät. Artikla sisältää sopimuksen soveltamisen kannalta keskeiset määritelmät. Artiklassa sovitaan muun muassa siitä, mitä sopimuksessa tarkoitetaan turvallisuusluokitellulla tiedolla, valvotulla turvallisuusluokittelemattomalla tiedolla, viranomaisilla ja liiteviranomaisilla.

Perustuslakivaliokunta on katsonut, että jos sopimuksessa määritellyt käsitteet koskevat lainsäädännön alaan kuuluvia asioita, määritelmät vaikuttavat välillisesti sopimuksen lainsäädännön alaan kuuluvien aineellisten määräysten sisältöön ja soveltamiseen, ja kuuluvat siksi itsekin lainsäädännön alaan (PeVL 6/2001 vp, PeVL 24/2001 vp ja PeVL 48/2004 vp).

Artiklan määräykset sisältyvät pääosin vuonna 1995 allekirjoitettuun alkuperäiseen sopimukseen. Sopimusmuutoksella on artiklaan lisätty määritelmät toimeksisaaja, toimeksisaajan tukihenkilöstö ja osapuoli.

II artikla. Tavoite ja laajuus. Sopimuksen II artiklassa sovitaan sopimuksen tavoitteista ja tiedonvaihdon laajuudesta. Artiklan 2.1 kohdan mukaisesti sopimuksen tavoitteena on tuottaa osapuolia yhteisesti kiinnostavan T&K- tiedon vastavuoroista ja tasapuolista vaihtoa. T&K-tieto on määritelty sopimuksen I artiklassa.

Sopimuksen 2.2 kohdan mukaan osapuolet voivat vaihtaa sopimuksen nojalla T&K-tietoa sen jälkeen, kun ne ovat allekirjoittaneet erillisen tiedonvaihtoa koskevan liitteen. Kussakin liitteessä on täsmennettävä vaihdettavan tiedon ala.

Sopimuksen 2.3 kohdassa puolestaan todetaan, että kukin erillinen tietojenvaihtoa koskeva liite tehdään ja allekirjoitetaan asiankuuluvien liiteviranomaisten välillä. Sopimuksen määräykset sisällytetään liitteeseen viittauksin. Sopimuksen 2.3 kohta määrittelee lisäksi, mitä tietoja kunkin liitteen on sisällettävä.

Sopimuksen kohtien 2.2 ja 2.3 sisällöstä käy ilmi, että tietojenvaihtoa koskevat liitteet eivät, nimestään huolimatta, ole osa sopimusta vaan erillisiä asiakirjoja, joihin sovelletaan sopimuksen määräyksiä. Kyseessä on sopimuksesta erillinen täytäntöönpanosopimus.

Tietojenvaihtoa koskevien liitteiden ei lähtökohtaisesti ole tarkoitus olla valtiosopimusoikeutta koskevassa Wienin yleissopimuksessa (SopS 32−33/1980) sekä Suomen perustuslaissa tarkoitettuja valtiosopimuksia. Lisäksi tietojenvaihtoa koskevilla liitteillä on tarkoitettu sovittavan vain teknisluonteista kysymyksistä. Tästä johtuen tietojenvaihtoa koskevien liitteiden on tarkoitettu olevan lähtökohtaisesti luonteeltaan kansainvälisiä hallintosopimuksia. Niiden sisältöä voidaan ja tulee kuitenkin aina viime kädessä arvioida tapauskohtaisesti hallinnonalan toimivaltuuksien valossa.

Sopimuksen 2.5 kohdassa määrätään myös, että sopimuksen alla ei voida vaihtaa asejärjestelmien tietokoneohjelmistojen, asejärjestelmiin liittyvien tietokoneohjelmistojen tai näihin ohjelmistoihin liittyvää dokumentaatiota. Sopimuksen alla ei myöskään vaihtaa tuotantotietoa (2.6 kohta) eikä vaihtaa tai toimittaa puolustustarvikkeita tai –palveluita (2.7 kohta).

Perustuslakivaliokunta on katsonut, että jos sopimuksessa määritellyt käsitteet koskevat lainsäädännön alaan kuuluvia asioita, määritelmät vaikuttavat välillisesti sopimuksen lainsäädännön alaan kuuluvien aineellisten määräysten sisältöön ja soveltamiseen, ja kuuluvat siksi itsekin lainsäädännön alaan (PeVL 6/2001 vp, PeVL 24/2001 vp ja PeVL 48/2004 vp). Artiklan soveltamisalaa koskevat määräykset ( 2.5 – 2.7 kohdat) kuuluvat täten lainsäädännönalaan.

Artiklan määräykset sisältyvät pääosin vuonna 1995 allekirjoitettuun alkuperäiseen sopimukseen. Muutossopimuksella on muutettu sopimuksen 2.2-2.3 kohtia edellä muutossopimuksen yhteydessä kuvatulla tavalla.

III artikla. Hallinto. Sopimuksen IV artiklassa sovitaan hankkeen hallinnosta. Artiklassa määrätään sopimusta varten osapuolten viranomaiset ja määritellään niiden tehtävät. Viranomaisilla tarkoitetaan sopimuksessa tahoja, joilla on valtuudet toimia osapuolten puolesta sopimukseen liittyvissä asioissa. Artiklassa määrätään myös liitteitä varten osapuolten liiteviranomaiset ja niiden tehtävät. Liiteviranomaisilla tarkoitetaan tahoja, joilla on valtuudet toimita osapuolten puolesta tietojenvaihtoa koskevaan liitteeseen liittyvissä asioissa. Lisäksi artiklassa sovitaan liitekohtaisten teknisten hankejohtajien tehtävistä.

Sopimusmääräys sisältyy pääosin vuonna 1995 allekirjoitettuun alkuperäiseen sopimukseen. Muutossopimuksella on päivitetty viranomaiset ja liiteviranomaiset vastaamaan nykytilaa sekä muutettu sopimuksen 3.4.3 kohtaa edellä muutossopimuksen yhteydessä kuvatulla tavalla.

IV artikla. Viestintäkanavat ja vierailut. Sopimuksen 4.1 kohdassa sovitaan, että ainoastaan kussakin tietojenvaihtoa koskevassa liitteessä nimetyillä teknisillä hankejohtajilla on valtuuden vaihtaa kyseiseen tietojenvaihtoa koskevaan liitteeseen liittyviä tietoja. Vaihdettava T&K-tieto on toimitettava toisen osapuolen vastaaville viranomaisille valtion virallisia kanavia myöten.

Sopimuksen 4.2 kohdassa sovitaan, että osapuolet sallivat tietojenvaihtoa koskevan liitteen mukaiset toisen osapuolen henkilöstön vierailut teknisten hankejohtajiensa tiloihin ja laitoksiin. Vierailujen edellytyksenä on, että työntekijöistä on tehty asianmukaiset turvallisuusselvityksistä ja, että molemmat osapuolet ovat antaneet vierailulle luvan. Lisäksi edellytetään tiedonsaantitarvetta. Sopimuksen 4.2 kohdan mukaan vierailijoiden on noudatettava isäntänä toimivan osapuolen turvallisuusmääräyksiä. Vierailijoille julkistettavaa tai heidän saatavilleen saatettavaa tietoa käsitellään siten kuin se olisi luovutettu vierailijat lähettäneelle osapuolelle ja siihen noudatetaan sopimuksen määräyksiä. Sopimuksen IV artikla sisältää myös määräykset vierailupyynnöistä sekä menettelystä, jota noudatetaan toistuvissa vierailuissa.

Julkisuuslaissa säädetään viranomaisten asiakirjojen julkisuudesta. Julkisuuslain 24 §:n 1 momentissa on säädetty salassa pidettävistä asiakirjoista. Kansainvälisistä tietoturvallisuusvelvoitteista annettua lakia sovelletaan puolestaan erityissuojattaviin tietoaineistoihin. Näillä tarkoitetaan muun muassa salassa pidettäviä asiakirjoja ja materiaaleja, jotka on toimitettu Suomen viranomaiselle ja joiden lähettäjä on kansainvälisen, Suomea sitovan sopimuksen tai muun kansainvälisen velvoitteen mukaisesti tehnyt niihin turvallisuusluokkaa koskevan merkinnän. Kansainvälisistä tietoturvallisuusvelvoitteista annetun lain 18 §:ssä on säädetty sekä vierailuista viranomaisten että elinkeinonharjoittajien toimitiloihin. Määräys on tyypillisesti katsottu lainsäädännön alaan kuuluviksi myös kahdenvälisissä tietoturvallisuusvelvoitteissa.

Sopimuksen mukaan vierailuun ovat oikeutettuja henkilöt, jotka on asianmukaisesti turvallisuusselvitetty ja joilla on tiedonsaantitarve. Suomessa turvallisuusselvityksen kohteena olevista henkilöistä sekä selvityksessä sovellettavasta menettelystä on säädetty turvallisuusselvityksistä annetussa laissa (177/2002), mistä johtuen sopimuksen turvallisuusselvityksiä koskevat määräykset kuuluivat lainsäädännön alaan.

Koska kansainvälisistä tietoturvallisuusvelvoitteista annettua lakia ei voitaisi soveltaa kaikkiin sopimuksessa tarkoitettuihin vierailuihin, voimaansaattamislain 2 §:ään ehdotetaan sisällytettäväksi nimenomainen säännös siitä, että kansainvälisistä tietoturvallisuusvelvoitteista annettua lakia sovelletaan myös kun kyse on sopimuksessa tarkoitetusta valvotusta turvallisuusluokittelemattomasta tiedosta ja näin ollen myös siihen liittyvistä vierailuista.

Artiklan IV määräykset kuuluvat edellä mainituin perustein lainsäädännön alaan ja ne vaativat eduskunnan hyväksyntää.

Artiklan määräykset sisältyvät vuonna 1995 allekirjoitettuun alkuperäiseen sopimukseen.

V artikla. Rahoitusjärjestelyt. Artiklan mukaan kumpikin osapuoli vastaa täysimääräisesti kustannuksista, jotka sille aiheutuvat sopimuksen mukaisesta tiedonvaihdosta tai siihen liittyvästä johtamista ja hallinnoinnista. Artikla määrää myös, että osapuolen on ilmoitettava viipymättä toiselle osapuolelle, jos käytettävissä olevat varat eivät riitä sen sopimuksen mukaisten tehtävien suorittamiseen.

Sopimuksen nojalla toteutettavan tiedonvaihdon kustannukset katetaan puolustusministeriön hallinnonalalle vuosittain valtion talousarviossa myönnettävillä, puolustusministeriön hallinnonalan kehyksiin sisältyvillä määrärahoilla. Kun artiklan määräys ei siten aiheuta sellaisia huomattavia toistuvia kustannuksia tai kertamenoja, joita ei voida kattaa jo talousarviossa olevilla määrärahoilla tai budjettivarauksilla, ei määräyksen voimaansaattaminen edellytä eduskunnan suostumusta.

Artiklan määräykset sisältyvät vuonna 1995 allekirjoitettuun alkuperäiseen sopimukseen.

VI artikla. Sopimusjärjestelyt. Artiklan mukaan sopimus ei anna valtuuksia solmia sopimuksen mukaiseen T&K-tiedon vaihtoon liittyviä sopimuksia.

Artiklan määräykset sisältyvät vuonna 1995 allekirjoitettuun alkuperäiseen sopimukseen.

VII artikla. T&K-tiedon luovuttaminen ja käyttö. Sopimuksen VII artiklassa määrätään T&K-tiedon luovuttamisesta ja käytöstä. Sopimuksen mukaan T&K-tietoa on millä tavalla tahansa välitettävä T&K-tieto riippumatta sen muodosta tai lajista, mukaan lukien mutta ei yksinomaan tieteellinen, tekninen tai liiketoimintaan tai talouteen liittyvä T&K-tieto, riippumatta siitä onko se teollis- ja tekijänoikeuksien, patenttien tai muun oikeudellisen suojan alainen.

Sopimuksen 7.2 kohdan mukaan luovutettua T&K-tietoa tietoa voidaan käyttää vain tiedonhankinta- ja arviointitarkoituksiin. Sopimuksen 7.3 kohdan mukaisesti tiedot vastaanottava osapuoli ei saa käyttää T&K-tietoa muuhun tarkoitukseen kuin siihen, johon se on luovutettu, ilman luovuttavan osapuolen etukäteen antamaa kirjallista suostumusta. Tiedot vastaanottanut osapuoli ei myöskään saa luovuttaa tietoja eteenpäin, lukuun ottamatta omaa tukihenkilöstöään, ilman luovuttavan osapuolen etukäteen antamaa kirjallista suostumusta. Sopimuksen 7.4 kohta puolestaan sääntelee mahdollista 7.3 kohdan mukaista edelleenluovutusta.

Sopimuksen 7.5 kohdan mukaan T&K-tiedon sopimuksessa sovittua laajemmasta käytöstä voidaan sopia yksittäisessä tiedonvaihtoa koskevassa liitteessä. Liitteen tulee tällöin sisältää määräykset siitä mihin tarkoituksiin T&K-tietoa voidaan käyttää. Käytön on rajoituttava puolustustarkoituksiin.

Julkisuuslaissa säädetään viranomaisten asiakirjojen julkisuudesta. Julkisuuslain 24 §:n 1 momentissa on säädetty salassa pidettävistä asiakirjoista. Kansainvälisistä tietoturvallisuusvelvoitteista annettua lakia sovelletaan puolestaan erityissuojattaviin tietoaineistoihin. Näillä tarkoitetaan muun muassa salassa pidettäviä asiakirjoja ja materiaaleja, jotka on toimitettu Suomen viranomaiselle ja joiden lähettäjä on kansainvälisen, Suomea sitovan sopimuksen tai muun kansainvälisen velvoitteen mukaisesti tehnyt niihin turvallisuusluokkaa koskevan merkinnän.

Sopimuksen 7.7 kohdan mukaan T&K-tietoa vaihdetaan vain, jos se voidaan tehdä joutumatta vastuuseen yksinoikeuden haltijoille ja noudattaen kansallista luovuttamista koskevia toimintaohjeita ja säännöksiä.

Sopimuksen 7.8 mukaan kaikki yksinoikeuden alainen T&K-tieto tulee identifioida, merkitä ja käsitellä VIII artiklan (Valvottu turvallisuusluokittelematon tieto) ja IX artiklan (Turvallisuus) mukaisesti. Tiedon salassapito- ja luokitusmerkinnän tekemisestä säädetään viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa ja kansainvälisistä tietoturvallisuusvelvoitteista annetussa laissa.

Sopimuksen 7.11 kohdan mukaan kaikkia T&K-tiedonsiirtoja toteutettaessa noudatetaan tiedot toimittavan osapuolen sovellettavia vientivalvontalakeja ja -määräyksiä. Tiedot toimittavan osapuolen tulee varmistaa, että T&K-tietoon on tehty soveltuvat vientivalvontamerkinnät ennen sen siirtoa tiedot vastaanottavalle osapuolelle.

Puolustustarvikkeiden vientivalvonnasta on säädetty puolustustarvikkeiden maastaviennistä ja kauttakuljetuksesta annetussa laissa (242/1990). Puolustustarvikkeiden maastaviennistä ja kauttakuljetuksesta annetulla asetuksella (108/1997) ja puolustustarvikkeiden maastaviennistä ja kauttakuljetuksesta annetun asetuksen täytäntöönpanosta annetulla puolustusministeriön päätöksellä (192/1997) on annettu tarkemmat säännökset siitä, mitä tuotteita pidetään laissa tarkoitettuina puolustustarvikkeina sekä niihin liittyvänä teknologiana ja tietotaitona.

Kaksikäyttötuotteiden vientivalvonnasta on säädetty kaksikäyttötuotteiden vientivalvonnasta annetussa laissa (562/1996). Kaksikäyttötuotteiden vientivalvonnasta säädetään lisäksi kaksikäyttötuotteiden ja -teknologian vientiä koskevan yhteisön valvontajärjestelmän perustamisesta annetussa neuvoston asetuksessa (EY) N:o 428/2009 ja neuvoston yhteisessä toiminnassa tiettyihin sotilaallisiin loppukäyttöihin liittyvän teknisen avun valvonnasta (2000/401/YUTP). Neuvoston asetuksen liitteessä 1 on yksityiskohtaisesti lueteltu valvonnan alaiset kaksikäyttötuotteet mukaan lukien niihin liittyvät ohjelmistot ja teknologiat.

Artiklan VII määräykset kuuluvat edellä mainituin perustein lainsäädännön alaan ja ne vaativat eduskunnan hyväksyntää.

Artiklan määräykset sisältyvät pääosin vuonna 1995 allekirjoitettuun alkuperäiseen sopimukseen. Muutossopimuksella on sopimukseen lisätty 7.11 kohta.

VIII artikla. Valvottu turvallisuusluokittelematon tieto. Sopimuksen VII artikla sisältää määräykset valvotun turvallisuusluokittelemattoman tiedon käsittelystä, käytöstä, luovuttamisesta ja valvonnasta.

Sopimuksen 8.1 kohdan mukaan sopimuksen mukaisesti vastanotettua valvottua turvallisuusluokittelematonta tietoa käytetään ainoastaan sopimuksen VII artiklan (T&K-tiedon luovuttaminen ja käyttö) perusteella sallittuihin käyttötarkoituksiin. Tiedon saanti rajoitetaan henkilöstöön, jonka on välttämättä saatava siitä tietoa 7.1.1 kohdan mukaista käyttöä varten ja tiedon saantiin sovelletaan X artiklan (Siirrot kolmansille osapuolille) määräyksiä. Osapuolet toteuttavat kaikki lailliset toimenpiteet, mukaan lukien kansallinen luokittelu, suojatakseen tämän tiedon luovuttamiselta. Sopimuksen 8.2 kohdan tiedot toimittava osapuoli varmistaa, että valvottu turvallisuusluokittelematon tieto merkitään asianmukaisesti sen luottamuksellisuuden osoittamiseksi.

Sopimuksen määritelmien mukaan valvotulla turvallisuusluokittelemattomalla tiedolla tarkoitetaan tietoa, jota ei ole turvallisuusluokiteltu, mutta jonka saatavuutta tai jakelua rajoitetaan sovellettavien kansallisten säädösten tai määräysten mukaisesti. Yhdysvallat käsittelee valvottuna turvallisuusluokittelemattomana tietona muun muassa tietoja, jotka eivät ole turvallisuusluokiteltuja, mutta ovat vientivalvontarajoitusten alaisia. Valvottua turvallisuusluokittelematonta tietoa voi olla myös tieto, johon sisältyy liike- tai ammattisalaisuuksia tai teollis- ja tekijänoikeuksiin liittyviä julkistamis- ja käyttörajoituksia.

Koska sopimuksen mukaisesti Suomeen luovutettava valvottu turvallisuusluokittelematon tieto ei ole lähettäjävaltiossa turvallisuusluokiteltua tietoa, sen salassapitoon ja käsittelyyn ei voida soveltaa kansainvälisistä tietoturvallisuusvelvoitteista annettua lakia. Voimaansaattamislain 2 §:ään ehdotetaan kuitenkin sisällytettäväksi nimenomainen säännös siitä, että kansainvälisistä tietoturvallisuusvelvoitteista annettua lakia sovelletaan myös, kun kyse on sopimuksessa tarkoitetusta valvotusta turvallisuusluokittelemattomasta tiedosta.

Artiklan määräykset kuuluvat siten lainsäädännön alaan.

Artiklan määräykset sisältyvät vuonna 1995 allekirjoitettuun alkuperäiseen sopimukseen.

IX artikla. Turvallisuus. Sopimuksen XI artiklassa määrätään tarkemmin turvallisuusluokitellun tiedon säilyttämisestä, käsittelystä, siirtämisestä ja suojaamisesta.

Sopimuksen 9.1 kohdan mukaisesti sopimuksen nojalla vastaanotettua tietoa tai materiaalia tulee säilyttää, käsitellä, siirtää ja suojata Suomen ja Yhdysvaltojen puolustusministeriöiden välillä vuonna 1991 tehdyn sotilastiedon turvallisuutta koskevan sopimuksen (SopS 95/1991) ja sen lisäsopimuksen mukaisesti.

Sopimuksen 9.2- 9.4 kohdissa asetetaan lisämääräyksiä tiedon siirtämiselle, käsittelylle sekä luovuttamiselle. Sopimuksen 9.2 kohdan mukaisesti tietoja siirretään vain valtioiden välisten virallisten kanavien kautta tai osapuolten määrättyjen turvallisuusviranomaisten hyväksymien kanavien kautta. Sopimuksen 9.3 mukaan osapuolet ryhtyvät kaikkiin käytettävissä oleviin laillisiin toimenpiteisiin varmistaakseen, että sopimuksen nojalla vastaanotettu tieto suojataan muulta luovuttamiselta. Turvallisuusluokitellun tiedon luovuttaminen kolmannen osapuolen valtiolliselle yhteisölle, kansalliselle yhteisölle, organisaatiolle tai muulle yhteisölle ei ole sallittua ilman tiedot toimittavan osapuolen etukäteen antamaa kirjallista suostumusta. Lisäksi turvallisuusluokiteltua tietoa voidaan käyttää vain sopimuksen mukaisiin tarkoituksiin.

Julkisuuslaissa säädetään viranomaisten asiakirjojen julkisuudesta. Julkisuuslain 24 §:n 1 momentissa on säädetty salassa pidettävistä asiakirjoista. Kansainvälisistä tietoturvallisuusvelvoitteista annettua lakia sovelletaan puolestaan erityissuojattaviin tietoaineistoihin. Näillä tarkoitetaan muun muassa salassa pidettäviä asiakirjoja ja materiaaleja, jotka on toimitettu Suomen viranomaiselle ja joiden lähettäjä on kansainvälisen, Suomea sitovan sopimuksen tai muun kansainvälisen velvoitteen mukaisesti tehnyt niihin turvallisuusluokkaa koskevan merkinnän.

Sopimuksen määräykset ovat vastaavia kuin mitä kahdenvälisissä tietoturvallisuussopimuksissa on tyypillisesti katsottu kuuluvan lainsäädännön alaan.

Artiklan määräykset sisältyvät pääosin vuonna 1995 allekirjoitettuun alkuperäiseen sopimukseen. Muutossopimuksella on muutettu sopimuksen 9.7 kohtaa edellä sopimusmuutoksen yhteydessä selostetulla tavalla.

X artikla. Siirrot kolmansille osapuolille. Artikla sääntelee T&K-tiedon myyntiä ja luovuttamista kolmansille osapuolille. Kolmansia osapuolia ovat muut kuin hankkeen osapuolina olevat valtiot sekä näistä valtiosta olevat luonnolliset henkilöt tai oikeushenkilöt.

Artiklan mukaisesti T&K-tiedon myyminen, luovuttaminen ja omistusoikeuden tai hallinnan siirtäminen kolmannelle osapuolelle edellyttää tiedot toimittaneen osapuolen kirjallista ennakkosuostumusta. Tiedot toimittanut osapuoli vastaa yksin myynnin tai siirron sallimisesta ja tarvittavien myynnin tai siirron toteuttamista koskevien määräysten ja menetelmien määrittelystä.

Kuten edellä on todettu, Suomessa viranomaisten asiakirjojen julkisuus on pääsääntö. T&K- suojaamista ja luovuttamista koskevat sopimuksen määräykset kuuluvat näin ollen lainsäädännön alaan.

Artiklan määräykset sisältyvät vuonna 1995 allekirjoitettuun alkuperäiseen sopimukseen.

XI artikla. Riitojen ratkaiseminen. Artiklassa on määräykset riitojen ratkaisemisesta. Sopimusta täytäntöön pantaessa syntyvät tai niihin liittyvät riidat osallistujien välillä ratkaistaan yksinomaan neuvotteluilla osallistujien kesken, eikä niitä saateta kansallisen tai kansainvälisen tuomioistuimen eikä muun henkilön tai yhteisön ratkaistavaksi.

Artiklan määräykset sisältyvät vuonna 1995 allekirjoitettuun alkuperäiseen sopimukseen.

XII artikla. Muuttaminen, irtisanominen, voimaantulo ja voimassaolo. Artikla sisältää määräykset sopimuksen voimaantulosta, voimassaolosta, muuttamisesta ja irtisanomisesta.

Sopimuksen 12.5 kohdan mukaan sopimus tulee voimaan osapuolten allekirjoitettua sen ja on voimassa 5 päivään lokakuuta 2025 saakka. Osapuolet neuvottelevat viimeistään kuusi (6) vuotta ennen tämän sopimuksen voimassaolon päättymistä ja päättävät sen voimassaolon jatkamisesta. Sopimuksen voimassaoloa voidaan tämän jälkeen jatkaa osapuolten kirjallisella suostumuksella.

Sopimuksen 12.1 kohdan mukaan sopimusta ja sen liitettä voidaan muuttaa osapuolten kirjallisella sopimuksella. Tietojenvaihtoa koskevia liitteitä voidaan muuttaa liiteviranomaisten kirjallisella suostumuksella, mutta liiteviranomaiset voivat tehdä muutoksia teknisten hankejohtajien tehtäviin ja tekniset hankejohtajat voivat tehdä muutoksia liitteissä oleviin laitosten luetteloihin kirjeenvaihdolla. Artiklan 12.2 – 12.3 kohdat sisältävät lisäksi sopimuksen ja tietojenvaihtoa koskevien liitteiden irtisanomista koskeva määräykset. Sopimuksen 12.4 kohdan mukaisesti osapuolten oikeudet ja velvollisuudet, jotka perustuvat VII artiklaan (T&K-tiedon luovuttaminen ja käyttö), VIII artiklaan (Valvottu turvallisuusluokittelematon tieto), IX artiklaan (Turvallisuus) ja X artiklaan (Siirrot kolmansille osapuolille), ovat edelleen voimassa sopimuksen tai tietojenvaihtoa koskevan liitteen irtisanomisesta tai päättymisestä huolimatta.

Sopimuksen voimaantuloa koskeva määräys on vanha, historiallinen määräys. Sopimus on tullut voimaan vuonna 1995 allekirjoituksesta. Sopimukseen tehdyt muutokset, jotka sisältyvät muutossopimukseen, tulevat voimaan muutossopimuksen III artiklan mukaisesti. Tässä artiklassa todetaan seuraavaa: ” Kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet tämän muutoksen, Suomen tasavallan puolesta toimiva Suomen puolustusministeriö ilmoittaa Amerikan Yhdysvaltojen puolustusministeriölle, kun tämän muutoksen voimaantulon edellyttämät kansalliset toimenpiteet on toteutettu. Tämä muutos tulee voimaan kyseisessä ilmoituksessa määritettynä päivänä. ”

Sopimuksen voimassaoloa koskeva kohta ja 12.1 kohta ovat muutossopimuksella muutetussa muodossa. Muut sopimusmääräykset vastaavat vuonna 1995 allekirjoitetun sopimuksen sanamuotoa.

2 Lakiehdotuksen perustelut

1 §. Lain 1 § sisältää tavanomaisen blankettilain säännöksen, jolla saatetaan voimaan lailla ne sopimuksen määräykset, jotka kuuluvat lainsäädännön alaan. Lainsäädännön alaan kuuluvia määräyksiä on selostettu edellä yksityiskohtaisten perustelujen yhteydessä ja selostetaan myös jäljempänä eduskunnan suostumuksen tarpeellisuutta koskevassa artiklassa.

2 §. Pykälä sisältää sopimuksen mukaisesti vaihdettujen ja tuotettujen asiakirjojen ja tietojen salassapitoa sekä salassa pidettävien tietojen luovuttamista, käyttöä ja muuta käsittelyä sekä käsittelyn valvontaa koskevat säännökset. Säännökset ovat tarpeen sen vuoksi, että sopimuksen mukaan luovutettavat valvotut turvallisuusluokittelemattomat tiedot eivät ole turvallisuusluokiteltuja, minkä vuoksi kansainvälisistä tietoturvallisuusvelvoitteista annettua lakia ei voida soveltaa tähän hankkeessa käsiteltävään tietoon. Siltä osin, kun sopimuksen mukaisesti vaihdetut ja tuotetut tiedot sisältävät turvallisuusluokiteltua tietoa, suojataan niitä Suomen ja Yhdysvaltojen puolustusministeriöiden välillä voimassa olevien turvallisuussopimusten mukaisesti.

Pykälän nojalla sopimuksessa tarkoitettua tiedonvaihtoa varten Suomen viranomaiselle annetut ja sen laatimat asiakirjat on pidettävä salassa eikä niitä saa luovuttaa tai käyttää muuhun kuin siihen tarkoitukseen, mitä varten ne on annettu, ellei asiakirjan luovuttaja ole antanut siihen suostumustaan silloinkin kun kyse on valvotusta turvallisuusluokittelemattomasta tiedosta. Sopimuksen määräykset edellyttävät sen puitteissa vaihdettujen ja tuotettujen tietojen tehostettua suojaa, minkä vuoksi ja kun kansainvälisistä tietoturvallisuusvelvoitteista annettua lakia ei voida soveltaa mainittuihin tietoihin, voimaansaattamislain 2 §:ään ehdotetaan otettavaksi asiasta nimenomainen säännös. Pykälän säännös koskee sopimuksen VIII artiklassa käsiteltyä valvottua turvallisuusluokittelematonta tietoa.

3 §. Laki ehdotetaan tulevaksi voimaan tasavallan presidentin asetuksella säädettävänä ajankohtana samanaikaisesti kuin sopimus tulee voimaan.

3 Voimaantulo

Muutossopimuksen III artiklan mukaisesti Suomen hallituksen puolesta toimiva Suomen puolustusministeriö ilmoittaa kirjallisesti Yhdysvaltojen puolustusministeriölle, kun Suomi on saattanut päätökseen muutossopimuksen voimaantulon edellyttämät kansallisen lainsäädännön mukaiset toimenpiteensä. Muutossopimus tulee voimaan ilmoituksessa mainittuna ajankohtana. Ilmoitus liitetään muutossopimuksen allekirjoitussivulle.

Sopimuksen voimaansaattamislaki on tarkoitettu tulemaan voimaan tasavallan presidentin asetuksella säädettävänä ajankohtana samaan aikaan kuin muutossopimus tulee voimaan.

4 Eduskunnan suostumuksen tarpeellisuus ja käsittelyjärjestys

4.1 Eduskunnan suostumuksen tarpeellisuus

Perustuslain 94 §:n 1 momentin mukaan eduskunta hyväksyy muun muassa sellaiset valtiosopimukset ja muut kansainväliset velvoitteet, jotka sisältävät lainsäädännön alaan kuuluvia määräyksiä. Perustuslakivaliokunnan tulkintakäytännön mukaan määräys on luettava lainsäädännön alaan kuuluvaksi, jos se koskee jonkin perustuslaissa turvatun perusoikeuden käyttämistä tai rajoittamista, jos määräys muutoin koskee yksilön oikeuksien ja velvollisuuksien perusteita, jos määräyksen tarkoittamasta asiasta on perustuslain mukaan säädettävä lailla tai jos määräyksen tarkoittamasta asiasta on jo voimassa lain säännöksiä taikka siitä on Suomessa vallitsevan käsityksen mukaan säädettävä lailla. Perustuslakivaliokunnan mukaan kansainvälisen velvoitteen määräys kuuluu näiden perusteiden mukaan lainsäädännön alaan siitä riippumatta, onko määräys ristiriidassa vai sopusoinnussa Suomessa lailla annetun säännöksen kanssa (PeVL 11/2000 vp, PeVL 12/2000 vp ja PeVL 45/2000 vp).

Määritelmät

Sopimuksen I artiklassa määritellään sopimuksessa käytettyjä keskeisiä termejä. Perustuslakivaliokunta on katsonut, että jos sopimuksessa määritellyt käsitteet koskevat lainsäädännön alaan kuuluvia asioita, määritelmät vaikuttavat välillisesti sopimuksen lainsäädännön alaan kuuluvien aineellisten määräysten sisältöön ja soveltamiseen, ja kuuluvat siksi itsekin lainsäädännön alaan (PeVL 6/2001 vp, PeVL 24/2001 vp ja PeVL 48/2004 vp).

Sopimuksen I artiklaan sisältyvistä määritelmistä turvallisuusluokiteltua tietoa, valvottua turvallisuusluokittelematonta tietoa, T&K-tietoa ja kolmatta osapuolta koskevat määritelmät sekä 2.5-2.7 kohtaan sisältyvät soveltamisalan rajaukset kuuluvat edellä mainituin perustein lainsäädännön alaan.

Tietojen julkisuus ja tietoturvallisuus

Suomessa viranomaisten asiakirjojen julkisuus on pääsääntö. Jokaisella on perustuslain 12 §:n 2 momentin mukaan oikeus saada tieto viranomaisen julkisesta asiakirjasta. Tätä oikeutta voidaan rajoittaa välttämättömistä syistä vain lailla. Näitä säännöksiä on julkisuuslaissa sekä kansainvälisistä tietoturvallisuusvelvoitteista annetussa laissa.

Kansainvälisistä tietoturvallisuusvelvoitteista annetussa laissa säädetään viranomaisten toimenpiteistä kansainvälisten tietoturvallisuusvelvoitteiden toteuttamiseksi. Lain 2 §:n mukaan erityissuojattavalla tietoaineistolla tarkoitetaan sellaisia salassa pidettäviä asiakirjoja ja materiaaleja sekä asiakirjoista ja materiaaleista saatavissa olevia tietoja sekä näiden perusteella tuotettuja asiakirjoja ja materiaaleja, jotka kansainvälisen tietoturvallisuusvelvoitteen mukaisesti on turvaluokiteltu. Erityissuojattava tieto on lain 6 §:n 1 momentin mukaan pidettävä salassa. Saman lainkohdan 2 momentin mukaan erityissuojattavaa tietoaineistoa saa käyttää ja luovuttaa vain siihen tarkoitukseen, jota varten se on annettu, jollei se, joka on määritellyt aineiston turvallisuusluokan, ole antanut siihen suostumustaan. Erityissuojattavaa tietoaineistoa käsittelevän viranomaisen on pidettävä huolta siitä, että tietoaineistoon on pääsy vain niillä, jotka tarvitsevat tietoja tehtäviensä hoitamisessa. Lakia sovelletaan myös nyt kysymyksessä olevassa hankkeessa luovutettaessa turvallisuusluokiteltua tietoa.

Sopimuksen VII artiklassa asetetaan rajoituksia tiedon luovuttamisella ja käytölle. Sopimuksen 7.2 – 7.3 ja 7.5 kohdat koskevat T&K-tiedon käyttöä ja 7.3 kohta T&K-tiedon edelleen luovuttamista. Sopimuksen IX artiklassa puolestaan määrätään tarkemmin turvallisuusluokitellun tiedon luovuttamisesta, suojaamisesta, käyttämisestä. Artiklassa todetaan nimenomaisesti, että näin luokiteltuja tietoja suojataan sopimusosapuolten kahdenvälisen tietoturvallisuussopimuksen ja IX artiklan määräysten mukaisesti. Sopimuksen X artiklassa asetetaan rajoituksia tiedon luovuttamiselle kolmannelle. Artiklan mukaisesti T&K-tietoa ei voida luovuttaa kolmannelle ilman osapuolen ennakkosuostumusta

Edellä selostetut määräykset edellyttävät eduskunnan hyväksyntää.

Sopimuksen 8.2 ja 9.2 kohdissa on määräykset salassapito- ja luokitusmerkintöjen tekemisestä luovutettavaan T&K-tietoon. Tiedon salassapito- ja luokitusmerkintöjen tekemisestä säädetään julkisuuslain 25 §:ssä ja kansainvälisistä tietoturvavelvoitteista annetun lain 8 §:ssä. Määräykset edellyttävät täten eduskunnan hyväksyntää.

Sopimuksen IX artikla sisältää määräykset valvotun turvallisuusluokittelemattoman tiedon käsittelystä, käytöstä, luovuttamisesta ja valvonnasta. Voimaansaattamislakiin ehdotetaan sisällytettäväksi nimenomainen asiasisältöinen säännös siitä, että sopimuksen perusteella Suomeen toimittujen ja Suomessa laadittujen asiakirjojen sekä niihin sisältyvien tietojen salassapitoon, käyttöön, luovuttamiseen ja muuhun käsittelyyn sekä käsittelyn valvontaan sovelletaan silloinkin, kun kyse on sopimuksessa tarkoitetusta valvotusta turvallisuusluokittelemattomasta tiedosta tai niiden käsittelystä, mitä kansainvälisistä tietoturvallisuusvelvoitteista annetussa laissa säädetään.

Sopimuksen IV artiklassa määrätään osapuolten vierailuista teknisten hankejohtajien tiloihin ja laitoksiin. Kaikkien vierailijoiden on noudatettava isäntänä toimiva osapuolen turvallisuusmääräyksiä. Vierailijoille luovutettavaa tai heidän saatavilleen saatettavaa tietoa käsitellään siten kuin se olisi luovutettu vierailijat lähettäneelle osapuolelle. Artiklan tarkoituksena on suojata turvallisuusluokiteltua tietoa ja valvottua turvallisuusluokittelematonta tietoa sopimuksen tarkoituksen toteuttamiseksi. Artiklassa määriteltyyn vierailuoikeuteen ei sisälly julkista vallan käyttöä ja tarkastusoikeutta, joka olisi ristiriidassa perustuslain kanssa (PeVL 179/1997).

Vierailuista on säädetty kansainvälisistä tietoturvallisuusvelvoitteista annetun lain 18 §:ssä. Lisäksi voimaansaattamislakiin on otettu viittaussäännös mainittuun lakiin valvotun turvallisuusluokittelemattoman tiedon suojaamiseksi. Artiklan määräys edellyttää siten eduskunnan suostumusta.

Sopimuksen IV artiklan mukaan vierailuun ovat oikeutettuja henkilöt, jotka on asianmukaisesti turvallisuusselvitetty ja joilla on tehtäviinsä liittyvä tiedonsaantitarve. Turvallisuusselvityksen tekemisessä on otettava huomioon perustuslain 10 §:n 1 momentissa säädetty yksityiselämän suoja ja velvollisuus säätää henkilötietojen suojasta lailla. Turvallisuusselvityksestä on säädetty turvallisuusselvityksistä annetussa laissa. Määräys edellyttää siten eduskunnan hyväksyntää.

Vientivalvontamääräykset

Puolustustarvikkeiden vientivalvonnasta säädetään puolustustarvikkeiden maastaviennistä ja kauttakuljetuksesta annetussa laissa. Puolustustarvikkeiden maastaviennistä ja kauttakuljetuksesta annetulla asetuksella ja puolustustarvikkeiden maastaviennistä ja kauttakuljetuksesta annetun asetuksen täytäntöönpanosta annetulla puolustusministeriön päätöksellä on annettu tarkemmat säännökset siitä, mitä tuotteita pidetään laissa tarkoitettuina puolustustarvikkeina sekä niihin liittyvänä teknologiana ja tietotaitona.

Puolustustarvikkeiden maastaviennistä ja kauttakuljetuksesta annetun lain 2 §:n perusteella puolustustarvikkeiden maastavienti ja kauttakuljetus on sallittua ainoastaan siihen myönnetyllä luvalla. Lain 3 §:n mukaan maastavientilupaa ei myönnetä, jos lupa vaarantaisi Suomen turvallisuutta tai olisi Suomen omaksuman ulkopoliittisen linjan vastainen. Puolustustarvikkeiden maastavientiä, kauttakuljetusta ja välitystä koskevista yleisistä suuntaviivoista annettu valtioneuvoston päätös sisältää täsmentävät, ohjeelliset soveltamissäännöt ulko- ja turvallisuuspolitiikan näkökulmasta siitä, milloin kyseessä on lain 3 §:ssä tarkoitettu tilanne. Käytännössä lupaa ei ole myöskään myönnetty vientiin, jonka kohteena oleva puolustustarvike on tuotu Suomeen jälleenvientirajoituksin tai -kielloin.

Kaksikäyttötuotteiden vientivalvonnasta säädetään kaksikäyttötuotteiden vientivalvonnasta annetussa laissa. Kaksikäyttötuotteista vientirajoitusten kohteena ovat lain 2 §:ssä mainitut tuotteet. Kaksikäyttötuotteiden vientivalvonnasta säädetään lisäksi kaksikäyttötuotteiden vientiä, siirtoa, välitystä ja kauttakulkua koskevan yhteisön valvontajärjestelmän perustamisesta annetussa neuvoston asetuksessa (EY) N:o 428/2009 ja neuvoston yhteisessä toiminnassa tiettyihin sotilaallisiin loppukäyttöihin liittyvän teknisen avun valvonnasta (2000/401/YUTP), jonka neuvosto on hyväksynyt Euroopan unionista tehdyn sopimuksen 14 artiklan perusteella. Neuvoston asetuksessa liitteessä 1 on yksityiskohtaisesti lueteltu valvonnan alaiset kaksikäyttötuotteet mukaan lukien niihin liittyvät ohjelmistot ja teknologiat. Edellä mainitun lain tai neuvoston asetuksen nojalla valvonnanalaisen kaksikäyttötuotteen vienti ja yhteisötoimitus on sallittu vain luvan perusteella. Lain mukaan lupa voidaan jättää myöntämättä muun muassa jos tavara tai palvelu on tuotu Suomeen jälleenvientirajoituksin tai -kielloin.

Sopimuksen XII artiklassa määrätään tiedon siirtoon sovellettavista vientivalvontamääräyksistä. Sopimusmääräys kuuluu lainsäädännön alaan ja vaatii eduskunnan hyväksynnän.

4.2 Käsittelyjärjestys

Sopimus sisältää määräyksiä, joilla on liittymäkohtia perusoikeuksien suojaan.

Sopimuksen VII ja IX artiklat asettavat rajoituksia viranomaiskäyttöön tarkoitetun ja turvallisuusluokitellun tiedon julkisuudelle. Määräykset ovat merkityksellisiä perustuslain 12 §:n 2 momentin suojaaman, julkisuusperiaatteelle rakentuvan tiedonsaantioikeuden kannalta. Tätä tiedonsaantioikeutta saa rajoittaa vain lailla ja vain välttämättömistä syistä. Tällaisena välttämättömänä syynä voidaan pitää Suomen mainetta luotettavana sopimuskumppanina ja Suomen maanpuolustuksen etua.

Nyt kyseessä olevan sopimuksen tavoitteena on tutkimus- ja kehitystiedon vaihto. Tiedonvaihto kehittää Suomen puolustusvoimien teknologista osaamista, parantaa puolustusmateriaalin yhteensopivuutta sekä edistää huoltovarmuutta. Kaikilla näillä seikoilla kehitetään ja parannetaan Suomen kansallista puolustuskykyä sekä kykyä osallistua kriisinhallintaoperaatioihin.

Sopimuksen VIII artikla sisältää määräyksiä valvotusta turvallisuusluokittelemattomasta tiedosta. Sopimuksen mukaan luovutettavat tiedot eivät kaikilta osin ole turvallisuusluokiteltuja, joten kansainvälisistä tietoturvallisuusvelvoitteista annettua lakia ei voida suoraan soveltaa kaikkeen hankkeessa käsiteltävään tietoon. Voimaansaattamislakiin ehdotetaan siten otettavaksi säännös siitä, että sopimuksen perusteella Suomeen toimittujen ja Suomessa laadittujen asiakirjojen sekä niihin sisältyvien tietojen salassapitoon, käyttöön, luovuttamiseen ja muuhun käsittelyyn sekä käsittelyn valvontaan sovelletaan silloinkin, kun kyse on sopimuksessa tarkoitetusta valvotusta turvallisuusluokittelemattomasta tiedosta tai niiden käsittelystä, mitä kansainvälisistä tietoturvallisuusvelvoitteista annetussa laissa säädetään.

Edellä mainitut sopimuksen määräykset kuuluvat lainsäädännön alaan, mutta eivät ole ristiriidassa perustuslain kanssa. Näin ollen sopimuksen ei voida katsoa sisältävän määräyksiä, jotka koskisivat perustuslakia sen 94 §:n 2 momentissa tai 95 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla. Sopimus voidaan hallituksen käsityksen mukaan hyväksyä äänten enemmistöllä ja ehdotus sen voimaansaattamislaiksi voidaan hyväksyä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.

Edellä olevan perusteella ja perustuslain 94 §:n mukaisesti esitetään,

että Eduskunta hyväksyisi tutkimus- ja kehitystiedon vaihdosta Suomen puolustusministeriön ja Amerikan yhdysvaltojen puolustusministeriön välillä tehtyyn sopimukseen Suomen tasavallan hallituksen puolesta toimivan Suomen puolustusministeriön ja Amerikan yhdysvaltojen puolustusministeriön välillä Helsingissä 23 päivänä toukokuuta 2010 ja Arlingtonissa 7 päivänä toukokuuta 2010 tehdyn muutoksen 1.

Koska sopimus sisältää määräyksiä, jotka kuuluvat lainsäädännön alaan, annetaan samalla Eduskunnan hyväksyttäväksi seuraava lakiehdotus:

Lakiehdotus

Laki Amerikan yhdysvaltojen kanssa tutkimus- ja kehitystiedon vaihdosta tehdyn sopimuksen lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta ja sopimuksen soveltamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:

1 §

Tutkimus- ja kehitystiedon vaihdosta Suomen puolustusministeriön ja Amerikan yhdysvaltojen puolustusministeriön välillä Washington DC:ssä 11 päivänä syyskuuta 1995 ja Helsingissä 5 päivänä lokakuuta 1995 tehdyn sopimuksen, sellaisena kun se on muutettuna Suomen tasavallan hallituksen puolesta toimivan Suomen puolustusministeriön ja Amerikan yhdysvaltojen puolustusministeriön välillä Helsingissä 23 päivänä toukokuuta 2010 ja Arlingtonossa 7 päivänä toukokuuta 2010 tehdyllä muutoksella 1, lainsäädännön alaan kuuluvat määräykset ovat lakina voimassa sellaisina kuin Suomi on niihin sitoutunut.

2 §

Edellä 1 §:ssä tarkoitetun sopimuksen perusteella Suomeen toimitettujen asiakirjojen ja Suomessa laadittujen asiakirjojen sekä niihin sisältyvien tietojen salassapitoon, käyttöön, luovuttamiseen ja muuhun käsittelyyn sekä käsittelyn valvontaan sovelletaan silloinkin, kun kysymys on sopimuksessa tarkoitetuista valvotuista turvallisuusluokittelemattomista tiedoista tai niiden käsittelystä, mitä kansainvälisistä tietoturvallisuusvelvoitteista annetussa laissa (588/2004) säädetään.

3 §

Tämän lain voimaantulosta säädetään tasavallan presidentin asetuksella.


Helsingissä 27 päivänä elokuuta 2010

Tasavallan Presidentti
TARJA HALONEN

Puolustusministeri
Jyri Häkämies

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.