Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry esitykseen

Puutteelliset hakuehdot

HE 83/2009
Hallituksen esitys Eduskunnalle kaupallisista tavarankuljetuksista annetun lain muuttamisesta annetun hallituksen esityksen (HE 32/2009 vp) täydentämisestä

ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Eduskunnalle annettua hallituksen esitystä kaupallisista tavarankuljetuksista annetun lain muuttamiseksi ehdotetaan täydennettäväksi, sillä Euroopan Parlamentti hyväksyi 23 päivänä huhtikuuta 2009 neuvoston kanssa tehdyn sovitteluehdotuksen mukaisen päätöksen kabotaasin rajoittamisesta. Siinä kabotaasi rajoitetaan kolmeen kuljetukseen viikossa ja jokaisesta kuljetuksesta tulee olla todiste.

Lisäksi esitystä ehdotetaan täydennettäväksi siten, että siihen lisätään säännös, jonka nojalla postitoimen luvan haltijan työntekijän käyttämällä autolla tapahtuvaan postin jakeluun ei tarvita liikennelupaa.

Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan kesällä 2009.


PERUSTELUT

1 Nykytila ja ehdotetut muutokset

Hallituksen esityksessä laiksi kaupallisista tavarankuljetuksista annetun lain muuttamisesta 32/2009 ehdotettiin kabotaasin rajoittamista kansallisesti kaupallisista tavarankuljetuksista tiellä annetun lain (693/2006) muutoksella niin kauan kuin asiasta ei ole säädetty Euroopan yhteisössä. Kabotaasi ehdotettiin rajoitettavaksi yhteen viikkoon maahan saapumisesta ilman määrällistä rajoitusta. Euroopan Parlamentti ja neuvosto ovat sovittelumenettelyssä hyväksymässä tarkemman rajoituksen. Euroopan Parlamentti teki 23 huhtikuuta ehdotuksesta päätöksen (P6 TA(2009)0277). Siinä määrä rajoitettaisiin sovitteluehdotuksen mukaisesti kolmeen viikossa ja viikko lasketaan maahan tuodun kuorman purkamisesta. Lisäksi vaaditaan todiste jokaisesta kuljetuksesta. Todiste voisi olla myös sähköinen. Sovitteluehdotus käsitellään myöhemmin neuvostossa, jossa se todennäköisesti hyväksytään. Täydentävässä esityksessä ehdotetaan samaa rajoitusta, joskin todisteen muotoa ei määritellä yhtä tarkoin. Lain 29 §:n valvontaa koskevaa viittaussäännöstä ehdotetaan muutettavaksi vastaavasti.

Lain 7 §:n nojalla tavarankuljetus korvausta vastaan vaatii pääsääntöisesti liikenneluvan ajoneuvoilla ja ajoneuvoyhdistelmillä, joiden kokonaismassa on yli 2 000 kiloa. Näin suuret henkilöautot, usein niin sanotut ”citymaasturit”, ovat viime vuosina yleistyneet. Liikennelupajärjestelmä on tarkoitettu suojaamaan erityisesti kaupallista kuorma-autoliikennettä ja sillä on haluttu saada aikaan luotettava maanteiden tavarankuljetusjärjestelmä. Postin jakamisen merkitys on kuljetusjärjestelmän kannalta hyvin vähäpätöinen.

Postitoimenluvan haltijan, nykyisin Itella Oyj:n, hallinnassa olevat autot on kokonaismassasta riippumatta vapautettu liikenneluvasta lain 7 §:n 1 momentin 10 kohdan nojalla, mutta vapautus ei koske esimerkiksi postitoimenluvan haltijan työntekijöiden hallinnassa olevia autoja. Esityksessä ehdotetaan myös viimeksi mainittujen vapauttamista lupavaatimuksesta. Vapauttaminen koskisi kaikkia työsuhteisia postin jakajia.

Alkuperäisen lakiehdotukseen sisältyneet 6 a ja 29 § ehdotetaan muutettavaksi. 30 § säilyisi alkuperäisen ehdotuksen mukaisena. Lain 7 §:n 1 momentin 10 kohta muutettaisiin.

2 Esityksen vaikutukset

Euroopan yhteisön säännös kabotaasista tulee sovitteluehdotuksen mukaan voimaan kuuden kuukauden kuluttua säädöksen julkaisusta, joka tapahtunee tämän vuoden lopulla. Täydentävä esitys vastaisi tarkemmin tulevaa Euroopan Parlamentin ja neuvoston päätöstä. Esitys rajoittaisi kabotaasia nykyisestä. Rajoituksen aikaistaminen on tarpeen, koska kabotaasi on lisääntynyt ja talouden taantuma tuo kuljetusmarkkinoille epävakautta.

Esitetty postin jakamisen vapauttaminen helpottaisi postitoimenluvan haltijoiden työntekijöiden työsuhteen jatkumista. Vapauttaminen koskisi Itella Oyj:n tietojen mukaan noin 50 postia omalla autollaan jakavaa.

3 Asian valmistelu

Esitys on valmisteltu liikenne- ja viestintäministeriössä. Siitä järjestettiin kuulemistilaisuus 18 päivänä toukokuuta 2009. Eduskunnassa 7 §:n muutos vireillä myös lakialoitteessa 25/2009 vp.

4 Voimaantulo

Lakimuutos ehdotetaan tulevaksi voimaan kesällä 2009, kuten alkuperäisessä esityksessäkin on ehdotettu.

Edellä esitetyn perusteella annetaan Eduskunnan hyväksyttäväksi seuraava lakiehdotus:

              
Lakiehdotukset

Laki kaupallisista tavarankuljetuksista tiellä annetun lain muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan kaupallisista tavarankuljetuksista tiellä 21 päivänä heinäkuuta 2006 annetun lain (693/2006) 7 §:n 1 momentin 10 kohta ja 29 § sekä

lisätään lakiin uusi 6 a § seuraavasti:

6 a §
Tilapäinen liikenne

Muualla kuin Suomessa myönnetyllä yhteisöluvalla saa luvanhaltijan käyttämällä ajoneuvolla tehdä enintään kolme Suomen sisäistä kuljetusta Suomeen päättyneen kansainvälisen kuljetuksen yhteydessä enintään viikon aikana siitä päivästä, jona Suomeen tuotu kuorma on purettu. Kuljetus Suomeen ja Suomen sisäinen kuljetus on osoitettava rahtikirjalla, kuljetustilauksella tai muulla luotettavalla todisteella.

7 §
Ilman lupaa sallittu kaupallinen liikenne

Lupaa ei tarvita suoritettaessa:


10) postipalvelulaissa (313/2001) tarkoitettua postinkuljetusta postitoimenluvan haltijan tai siihen työsuhteessa olevan henkilön hallinnassa olevalla ajoneuvolla;


29 §
Velvollisuus esittää asiakirja

Liikennettä harjoitettaessa on ajoneuvossa tarvittaessa oltava mukana voimassa oleva kotimaan liikennelupa, liikennetraktorilupa tai kuljetuslupa alkuperäisenä taikka yhteisöluvan jäljennös sekä kuljettajatodistus, 6 a §:ssä tarkoitettu todiste taikka 25 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettu vuokrasopimus, jäljennös tai selvitys.

Edellä 1 momentissa tarkoitettu asiakirja on vaadittaessa esitettävä poliisi-, tulli- tai rajavartiomiehelle.


Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .


Helsingissä 29 päivänä toukokuuta 2009

Tasavallan Presidentti
TARJA HALONEN

Ministeri
Sirkka-Liisa Anttila

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.