Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry esitykseen

Puutteelliset hakuehdot

HE 48/2009
Hallituksen esitys Eduskunnalle laiksi valtiokonttorista annetun lain 2 §:n muuttamisesta

ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi valtiokonttorista annettua lakia siten, että Valtiokonttori voisi tarjota koko julkiselle hallinnolle tietoyhteiskunnan edistämiseen liittyviä sähköisiä asioinnin ja hallinnon tukipalveluja. Järjestely mahdollistaisi julkisen hallinnon sähköisessä asioinnissa sekä viranomaisten toiminnassaan tarvitsemien yhteisten sähköisten tukipalvelujen keskitetyn tuottamisen. Valtioneuvoston asetuksessa lueteltaisiin julkiselle hallinnolle tarkoitetut yhteiset sähköiset asioinnin ja hallinnon tuki-palvelut. Viranomaisten liittyminen tukipalvelun käyttäjiksi olisi vapaaehtoista.

Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian.


PERUSTELUT

1 Nykytila

Valtiokonttorista annetun lain (305/1991) 1 §:n mukaan valtiovarainhoitoon ja valtion henkilöstöhallintoon kuuluvia tehtäviä varten on valtiovarainministeriön alaisena Valtio-konttori. Lain 2 §:n 1 momentin mukaan valtiokonttorin tehtävänä on, ellei jonkin asian osalta ole toimivallasta toisin säädetty, 1) järjestää rahoitus-, sijoitus-, velanhoito- ja lainanhoitopalveluja sekä henkilöstöpalveluja valtion virastoille ja laitoksille, 2) hoitaa valtion keskuskirjanpitoa sekä 3) huolehtia valtion eläke- ja vahingonkorvausasioista. Lain 2 §:n 2 momentin mukaan valtiokonttori suorittaa lisäksi ne muut tehtävät, jotka on säädetty tai määrätty sen hoidettaviksi. Lain 2 §:n 3 momentin mukaan Valtiokonttori voi tuottaa 1 momentin 1 kohdassa tarkoitettuja palveluja ja eläkehallintopalveluja sekä niiden hoidossa tarvittavia tukipalveluja myös valtionhallinnon ulkopuolisille asiakasryhmille siltä osin kuin palveluissa ei ole kysymys julkisen vallan käytöstä.

Pääministeri Matti Vanhasen II hallituksen hallitusohjelman mukaisesti keskeiset hallinnon kehittämistehtävät koottiin valtiovarainministeriöön vuoden 2008 alusta. Tässä yhteydessä valtiovarainministeriöön siirrettiin myös sisäasianministeriön alueiden ja hallinnon kehittämisosastosta KuntaIT-yksikkö, jonka tehtävänä on valtion ja kuntien välinen tietohallintoyhteistyö. Organisointia vastaavat säännösmuutokset tehtiin valtioneuvoston ohjesääntöön (262/2003) sekä valtiovarainministeriöstä annettuun valtioneuvoston asetukseen (610/2003).

Valtioneuvoston ohjesäännön 17 §:n mukaan valtiovarainministeriön toimialaan kuuluvat muun muassa julkishallinnon yleinen kehittäminen, sähköisen asioinnin ja tieto-turvallisuuden yleiset perusteet sekä valtion ja kuntien tietohallintoyhteistyö. Valtiovarainministeriöstä annetun valtioneuvoston asetuksen 1 §:n mukaan valtiovarainministeriön toimialaan kuuluvat muun muassa julkisen hallinnon tietohallinto, sähköisen asioinnin ja tietovarantojen käytön yleinen kehittäminen, valtion ja kuntien välisen tietohallintoyhteistyön edistäminen sekä yhteisten toiminnallisten ja teknisten ratkaisujen ja menetelmien kehittäminen ja yhteensovittaminen.

Valtioneuvoston 15 päivänä kesäkuuta 2006 tekemän valtionhallinnon IT-toiminnan kehittämistä koskevan periaatepäätöksen mukaan valtiovarainministeriö vastaa valtion yhteisen IT-toiminnan kehittämisestä ja ohjauksesta. Ministeriöt ja virastot vastaavat oman toimintansa kehittämisestä. Periaatepäätöksen toimeenpanemiseksi käynnistettiin laaja kehittämistyö, jonka tavoitteena oli kehittää muun muassa tietoyhteiskunnan edistämiseen liittyviä yhteisiä sähköisiä tukipalveluja. Palvelujen kehittäminen tapahtuu valtiovarainministeriön pääluokkaan budjetoiduilla määrärahoilla.

Valtiovarainministeriö vastaa uusien sähköisten asioinnin ja hallinnon tukipalvelujen kehittämisestä, jonka jälkeen valtiovarainministeriö siirtää palvelussa tarvittavien tietoteknisen määrittelyn, tietojärjestelmien ja palveluiden hankkimisen, palvelun toteuttamisen ja kokoamisen sekä palvelun tuottamisen erillisen palveluntuottajan hoidettavaksi. Valtionhallinnolle näitä tukipalveluja ja myös muita valtionhallinnon yhteisiä tai laajaan käyttöön tarkoitettuja tieto- ja viestintätekniikkapalveluja tuottaa Valtiokonttorin tulosyksikkönä toimiva Valtion IT-palvelukeskus, joka on perustettu Valtiokonttoriin 1 päivänä tammikuuta 2009 voimaan tulleella valtiokonttorista annetun valtioneuvoston asetuksen muutoksella (844/2008). Tietojärjestelmät ja muut tietotekniset palvelut ostetaan pääsääntöisesti kaupallisilta toimijoilta.

2 Tavoitteet ja keskeiset ehdotukset

2.1 Julkisen hallinnon sähköisten tukipalvelujen kehittäminen ja määrittely

Valtiovarainministeriö asetti 29 päivänä elokuuta 2008 julkisen hallinnon sähköisen asioinnin vauhdittamiseksi hankkeen, jonka tehtävänä oli laatia ehdotus koko julkisen hallinnon ja julkisten palvelujen kehittämislinjauksiksi sekä toimenpidesuunnitelmaksi vuosille 2009—2012. Hankkeen tavoitteena oli, että Suomessa on verkottunut julkinen hallinto, jonka palvelut ovat monikanavaisesti saatavissa ja helposti löydettävissä kansalaisen elämäntilannetta ja yrityksen elinkaaren vaihetta tukevina. Kansalaiselle ja yritykselle julkinen hallinto näkyy yhtenä ja yhtenäisenä kokonaisuutena.

Sähköinen asiointi ja demokratia - hankkeen (SADe-hanke) tehtävänä oli laatia muun muassa ehdotus sähköisen hallinnon yhteisten tukipalvelujen kehittämisestä. Hanke ehdotti, että palvelujen parantamiseksi ja toiminnan tehostamiseksi tuotetaan koko julkiselle hallinnolle yhteisiä IT-tukipalveluja ja että jo vuonna 2010 olisi käytössä ensimmäiset julkisen hallinnon yhteiset tietotekniset tukipalvelut (SADe-hankkeen loppuraportti, valtiovarainministeriön työryhmämuistioita 6/2009).

Pääministeri Vanhasen II hallituksen politiikkariihessä 24 päivänä helmikuuta 2009 on edellytetty julkisen sektorin tuottavuuden edistämiseksi tietotekniikan hyödyntämistä nykyistä paremmin sekä muutoinkin tietoyhteiskuntapolitiikan jäntevöittämistä. Kannan-oton mukaan sähköisen asioinnin kehittämistä nopeutetaan ja edistetään IT-ratkaisujen yhteentoimivuutta ja käyttäjälähtöisyyttä.

Talouspoliittinen ministerivaliokunta on 6 päivänä maaliskuuta 2009 hyväksynyt hallituksen kannanoton tietoyhteiskuntakehityksen ja sähköisen asioinnin vauhdittamisesta. Ministerivaliokunnan linjausten mukaan jatketaan Arjen tietoyhteiskuntaohjelmaa, käynnistetään Sähköisen asioinnin ja demokratian ohjelma sekä organisoidaan uudelleen julkisten tietojärjestelmien määrittely, hankinta ja ylläpito. Tavoitteena on, että kansalaisten ja yritysten sähköinen asiointi on mahdollista vuoteen 2013 mennessä kattaen kaikki keskeiset palvelut. Kansalaisten ja yritysten palveluille luodaan yhtenäiset asiakasrajapinnat eri tahojen tuottamiin julkisiin palveluihin.

Linjausten mukaan ensimmäisenä askeleena valtion ja kuntien yhteiseen asiakasrajapintaan otettaisiin käyttöön Kansalaisten asiointitili vuonna 2010. Hallitus käynnistää myös välittömästi hankkeen muuttaa suomi.fi ja yrityssuomi.fi portaalit vuorovaikutteisiksi asiointiportaaleiksi. Sähköisen asioinnin ja verkkokaupan edistämiseksi luodaan toimintaedellytykset eri tarkoituksiin ja käyttäjäryhmille soveltuville tunnistuspalveluille. Koko julkisen hallinnon, valtion, kuntien ja Kansaneläkelaitoksen tietojärjestelmien yhteentoimivuutta kehitetään. Lisäksi käynnistetään valmistelu, joka tähtää valtion tietoarkkitehtuuria ja tieto-järjestelmäarkkitehtuuria koskevan päätöksenteon siirtämiseksi konsernitasolle valtiovarainministeriöön ja tämän vaatimien säädösmuutoksien määrittelyyn. Osana valmistelua määritellään kriteerit niille valtion IT-hankinnoille, jotka toteutetaan jatkossa keskitetysti. Valtion konsernitason IT-johtamisjärjestelmän periaatteet ja sen vaatimat voimavarasiirrot on tarkoitus linjata talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa juhannukseen 2009 mennessä. Samassa yhteydessä ratkaistaan valtion ja kuntien tietojärjestelmäyhteistyön käytännön toteuttamismalli.

Sähköisen asioinnin ja hallinnon yhteisten tukipalvelujen tarkoituksena on edesauttaa tietoyhteiskunnan kehitystä ja luoda yhteiset puitteet sähköisen asioinnin helpompaan, kustannustehokkaampaan ja turvallisempaan kehittämiseen. Valtion virastojen käyttöön kehitettyjä sähköisiä asioinnin ja hallinnon yhteisiä tukipalveluja voidaan sovittaa koko julkisen hallinnon käyttöön. Tukipalvelut helpottavat ja nopeuttavat virastokohtaisten asiointipalvelujen kehittämistä ja tarjoamista sekä virastojen muuta toimintaa. Asiakkaan näkökulmasta on myös tarkoituksenmukaista, että hän voi asioida samaa tukijärjestelmää käyttämällä riippumatta palvelun tuottajasta. Valtiokonttoria koskevat nykyiset säännökset toimialasta ja tehtävistä eivät mahdollista näiden palvelujen tuottamista koko julkiselle hallinnolle, vaan ainoastaan valtionhallinnolle.

Vuonna 2010 käyttöön otettava kansalaisen asiointitili mahdollistaisi kansalaisille sähköisen asioinnin viranomaisten kanssa yhden luukun periaatteella. Asiointitilin sisällön tuottajia olisivat kaikki valtion ja kunnan viranomaiset sekä välillinen valtionhallinto. Asiakkaat löytäisivät yhdestä www-osoitteesta kaikki viranomaisten asiointitiliin liittämät sähköiset palvelut. Palveluita käytettäessä asiakkaat ohjataan asian-omaisen viranomaisen palveluihin. Muita sähköisen asioinnin ja hallinnon tukipalveluja ovat muun muassa tunnistaminen, allekirjoitus ja maksaminen, portaalipalvelut, sähköisen asioinnin alusta sekä viestien välitys- ja kytkeytymispalvelut.

2.2 Julkisen hallinnon sähköisen asioinnin ja hallinnon tukipalvelujen tuottaja

Tällä hetkellä ei ole tahoa, jonka vastuulla olisi tuottaa koko julkiselle hallinnolle sähköisen hallinnon yhteisiä tietoteknisiä tukipalveluja. SADe-hankkeessa on kartoitettu eri vaihtoehtoja sähköisen hallinnon yhteisten tukipalvelujen tuottamiseksi.

Hankintatoimilähtöisesti on esitetty puitesopimusmallista järjestelyä, joka perustuisi valtion yhteishankintayksikön Hansel Oy:n ja kuntien yhteishankintayksikön KL-Kuntahankinnat Oy:n yhdessä kilpailuttamiin puitejärjestelyihin. Virastot ja laitokset voisivat hankkia niiden nojalla sähköisen hallinnon tarvitsemat yhteiset tukipalvelut kilpailutuksen voittaneilta yrityksiltä.

Vaihtoehtona on esitetty yksinoikeusmallia, joka perustuisi virastolle lailla säädettyyn tehtävään hankkia, tuottaa ja tarjota sähköisen hallinnon tarvitsemat yhteiset tukipalvelut koko julkiselle hallinnolle. Valtion ja kunnan viranomaiset sekä välillinen valtionhallinto hankkisivat kyseiset palvelut kilpailuttamatta tehtävän saaneelta organisaatiolta.

Yksinoikeusmallin sovellutuksena voisi olla osakeyhtiömalli, jossa julkisen hallinnon eri toimijoiden omistama osakeyhtiö taikka muu yhteisö huolehtisi palvelujen tietoteknisestä määrittelystä sekä hankkisi, tuottaisi ja tarjoaisi sähköisen hallinnon tarvitsemat yhteiset tukipalvelut koko julkiselle hallinnolle. Valtion ja kunnan viranomaiset sekä välillisen valtionhallinnon organisaatiot hankkisivat kyseiset palvelut kilpailuttamatta tehtävän saaneelta organisaatiolta.

Lisäksi on esitetty keskitettyyn rahoitusmalliin perustuvaa järjestelyä, jossa valtion talousarvioon otetulla määrärahalla hankittaisiin koko julkiselle hallinnolle sähköiset tuki-palvelut. Hankinnasta huolehtisi se viranomainen, jolle määrärahat on talousarviossa osoitettu. Tämä viranomainen luovuttaisi palvelut veloituksetta koko julkisen hallinnon käyttöön.

Puitesopimusmalli voitaisiin ottaa välittömästi käyttöön. Siinä sopimusten hallinta ja palvelujen tuottaminen ja erityisesti palveluiden kehittäminen ja ylläpito voi kuitenkin osoittautua vaikeaksi. Yksinoikeusmalli edellyttää puolestaan lailla säätämistä. Keskitetty rahoitusmalli edellyttäisi määrärahasiirtoja. Osakeyhtiömallista sopiminen ja mallin käyttöönotto edellyttäisi vakiintunutta ja riittävän laajaa palvelutuotantoa sekä aikaa vieviä rahoitus- ja organisointijärjestelyjä.

Hallitus on käynnistänyt julkisen hallinnon yhteisten sähköisten tukipalvelujen tuotannon ja ylläpidon järjestämistä koskevan kehittämistyön. Sähköisen asioinnin ja hallinnon tukipalvelujen ripeä käyttöönotto edellyttää kuitenkin palveluun liittyvien hankintojen pikaista käynnistämistä. Tämän vuoksi on päädytty toistaiseksi ratkaisuun, jossa Valtiokonttori valtiovarainministeriön toimeksiannosta huolehtisi tietoteknisestä määrittelystä sekä hankkisi, tarjoaisi ja ylläpitäisi koko julkiselle hallinnolle tietoyhteiskunnan edistämiseen liittyviä sähköisiä asioinnin ja hallinnon tukipalveluja. Tätä koskevat säännösmuutokset tehtäisiin valtiokonttorista annetun lain 2 §:ään.

3 Ehdotetut muutokset ja tarkemmat säännökset

Ehdotuksen mukaan Valtiokonttori voisi tarjota julkiselle hallinnolle yhteisiä sähköisiä asioinnin ja hallinnon tukipalveluja. Järjestely mahdollistaisi julkisen hallinnon sähköisessä asioinnissa sekä viranomaisten toiminnassaan tarvitsemien sähköisten tukipalvelujen keskitetyn tuottamisen. Tukipalvelut edistäisivät myös julkisen hallinnon sähköisten asiointipalvelujen kehittämistä ja tarjoamista kansalaisille, yrityksille ja yhteisöille.

Valtioneuvoston asetuksella säädettäisiin tarkemmin koko julkiselle hallinnolle tarkoitetuista yhteisistä sähköisistä asioinnin ja hallinnon tukipalveluista. Siten valtioneuvosto päättäisi yhteisten sähköisten asioinnin ja hallinnon tukipalvelujen luettelosta. Julkisen hallinnon virastoilla ei olisi ehdotetun pykälän nojalla velvollisuutta ottaa palvelua käyttöön. Virastojen ja laitosten velvollisuudesta käyttää näin tuotettuja palveluja voitaisiin tapauskohtaisesti säätää valtionhallinnossa viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) 18 §:ssä tarkoitetulla valtioneuvoston asetuksella sekä muun julkisen hallinnon osalta erikseen annettavalla lailla.

Ehdotetun pykälän ja sen nojalla annettavan asetuksen mukaan valtiokonttorilla olisi yksinoikeus tuottaa valtioneuvoston asetuksessa tarkemmin yksilöidyt koko julkiselle hallinnolle tarkoitetut yhteiset sähköiset asioinnin ja hallinnon tukipalvelut. Julkisista hankinnoista annetun lain (348/2007) 12 §:n mukaan lakia ei sovelleta tällaisiin palveluhankintoihin. Siten valtion ja kunnan viranomaiset sekä välillisen valtionhallinnon organisaatiot voisivat hankkia Valtiokonttorilta asetuksessa määritellyt palvelut kilpailuttamatta.

Lisäksi valtiokonttorista annetun lain 2 §:n 2 momenttiin ehdotetaan otettavaksi säännös, jonka mukaan Valtiokonttori voisi tuottaa yhteisiä tukipalveluja valtionhallinnolle. Ehdotettu säännös vastaisi nykytilannetta, sillä Valtiokonttori tuottaa tällä hetkellä valtionhallinnolle valtion yhteisiä IT-palveluja. Valtioneuvoston asetuksella säädettäisiin tarkemmin valtionhallinnon yhteisistä tukipalveluista.

4 Esityksen vaikutukset

Ehdotetun lain nojalla Valtiokonttori tarjoaisi yhteisesti kehitettyjä sähköisiä tukipalveluja koko julkiselle hallinnolle eli valtion ja kunnan viranomaisille sekä välilliselle valtionhallinnolle, jolloin eri tahoilla ei ole tarvetta kehittää omia tukipalvelujaan omaan käyttöönsä ja ne voivat liittyä käyttämään kerran kehitettyjä sähköisiä tukipalveluja niitä tarvitessaan. Järjestelyn seurauksena sähköisten asiointipalvelujen kehittäminen nopeutuu ja vältetään päällekkäistä kehittämistyötä. Myös palvelun käytön ja ylläpidon kustannukset pienenevät.

Sähköiset palvelut parantavat palvelujen laatua ja saatavuutta. Palvelut ovat pääsääntöisesti kaikkien saatavissa mihin vuorokauden aikaan tahansa ja riippumatta paikasta. Ympäristövaikutuksiltaan sähköiset palvelut ovat positiivisia vähentäessään kansalaisten liikkumista fyysisiin palvelupisteisiin ja vähentäessään tarvetta tuottaa asiakirjoja paperitulosteina. Palvelujen parantumisen lisäksi sähköisen asioinnin ja hallinnon tukipalvelujen käyttöönotto mahdollistaa siirtymisen henkilöintensiivisestä toimintatavasta aiempaa automatisoidumpaan toimintatapaan.

Valtiokonttori on varautunut tuottamaan sähköiset asioinnin ja hallinnon tukipalvelut valtionhallinnolle. Se, että ehdotuksen mukaan niitä tarjottaisiin myös muulle julkiselle hallinnolle, ei edellytä henkilöstölisäyksiä. Kun Valtiokonttori hankkii tukipalveluihin liittyvät palvelut, niihin liittyvät tietojärjestelmät ja muut tietotekniset palvelut kaupallisilta toimijoilta, ei ehdotuksilla ole merkittäviä kilpailullisia vaikutuksia.

Ehdotetulla lailla ei ole kustannusvaikutuksia. Valtioneuvoston asetuksella määriteltävien sähköisten tukipalvelujen valikoiman laajetessa voi palvelujen kehittäminen ja käyttöönotto edellyttää määrärahojen lisäystä. Samassa yhteydessä arvioidaan lisähenkilöstön tarvetta.

5 Asian valmistelu

Hallituksen esitys on valmisteltu valtiovarainministeriön 16 päivänä helmikuuta 2009 asettamassa työryhmässä, jossa edustettuina olivat valtiovarainministeriön lisäksi oikeusministeriö, Tietosuojavaltuutetun toimisto, Valtiokonttori, Verohallinto, Kansaneläkelaitos ja Suomen Kuntaliitto ry.

Valmistelu perustuu valtiovarainministeriön asettamassa SADe-hankkeessa esitettyihin organisointiehdotuksiin sekä hallituksen talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa 6 päivänä maaliskuuta 2009 tekemiin linjauksiin

Hallituksen esityksen tarvetta on käsitelty valtion IT-johtoryhmässä helmikuussa 2009.

Luonnos hallituksen esitykseksi on käsitelty valtion IT-koordinaatioryhmässä sekä Julkisen hallinnon tietohallinnon neuvottelukunnassa (JUHTA) maaliskuussa 2009.

6 Voimaantulo

Laki ehdotetaan tulevaksi voimaan mahdollisimman pian.

Tavoitteena on yhteisten sähköisten asioinnin ja hallinnon tukipalvelujen portaittainen käyttöönotto siten, että palveluja voitaisiin tuottaa vuoden 2010 syksyllä rajoitetusti koko julkiselle hallinnolle ja palvelujen laajempi käyttöönotto tapahtuisi vuonna 2011.

Edellä esitetyn perusteella annetaan Eduskunnan hyväksyttäväksi seuraava lakiehdotus:

              
Lakiehdotus

Laki valtiokonttorista annetun lain 2 §:n muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan valtiokonttorista 15 päivänä helmikuuta 1991 annetun lain (305/1991) 2 §, sellaisena kuin se on osaksi laeissa 15/1993 ja 1268/1995, seuraavasti:

2 §

Valtiokonttorin tehtävänä on, jollei toimivallasta jossain asiassa toisin säädetä:

1) järjestää rahoitus-, sijoitus-, velanhoito- ja lainanhoitopalveluja sekä henkilöstöpalveluja valtion virastoille ja laitoksille;

2) hoitaa valtion keskuskirjanpitoa;

3) huolehtia valtion eläke- ja vahingonkorvausasioista.

Valtiokonttori voi tuottaa valtionhallinnolle yhteisiä tukipalveluja. Valtioneuvoston asetuksella säädetään, mitä nämä palvelut ovat. Lisäksi Valtiokonttori suorittaa ne muut tehtävät, jotka säädetään tai määrätään sen hoidettavaksi.

Valtiokonttori voi tuottaa 1 momentin 1 kohdassa tarkoitettuja palveluja ja eläke-hallintopalveluja sekä niiden hoidossa tarvittavia tukipalveluja myös valtionhallinnon ulkopuolisille asiakasryhmille siltä osin kuin palveluissa ei ole kysymys julkisen vallan käytöstä.

Valtiokonttori voi lisäksi tuottaa julkiselle hallinnolle yhteisiä sähköisiä asioinnin ja hallinnon tukipalveluja. Valtioneuvoston asetuksella säädetään, mitkä ovat julkiselle hallinnolle tarkoitettuja yhteisiä sähköisiä asioinnin ja hallinnon tukipalveluita.


Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .


Helsingissä 3 päivänä huhtikuuta 2009

Tasavallan Presidentti
TARJA HALONEN

Hallinto- ja kuntaministeri
Mari Kiviniemi

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.