Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry esitykseen

Puutteelliset hakuehdot

HE 178/2008
Hallituksen esitys Eduskunnalle laeiksi valtion eläkelain sekä valtion eläkelain voimaanpanosta annetun lain 9 ja 14 §:n muuttamisesta

ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Esityksessä ehdotetaan muutettaviksi valtion eläkelakia ja valtion eläkelain voimaanpanosta annettua lakia. Esityksen mukaan työntekijällä olisi oikeus saada valituskelpoinen päätös Valtiokonttorin Kansaneläkelaitokselle ilmoittamasta teoreettisen eläkkeen määrästä. Lisäksi valtion eläkelakiin tehtäisiin lähinnä teknisluonteisia korjauksia, joilla se saatettaisiin vastaamaan työntekijän eläkelakia ja kunnallista eläkelakia. Lain viittaussäännöksiin tehtäisiin muuttuneen lainsäädännön mukaiset korjaukset. Valtion eläkelain voimaanpanosta annettuun lakiin tehtäisiin teknisluonteisia korjauksia.

Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan vuoden 2009 alusta.


YLEISPERUSTELUT

1 Nykytila ja ehdotetut muutokset

Voimassa olevan valtion eläkelain (1295/2006, jäljempänä VaEL) mukaan osa-aikaeläke katsotaan samalle ajalle myönnetyn työkyvyttömyyseläkkeen osasuoritukseksi. Sen sijaan samalle ajalle myönnetyn vanhuuseläkkeen osa-suoritukseksi osa-aikaeläkettä ei katsota. Myös vanhuuseläke saatetaan myöntää hakemuksesta vasta jälkikäteen siten, että eläke maksetaan takautuvasti samalta ajalta, jolta on jo maksettu osa-aikaeläkettä. Lakiin ehdotetaan tehtäväksi muutos, jonka mukaan maksettu osa-aikaeläke katsottaisiin myös samalta ajalta myönnetyn vanhuuseläkkeen osasuoritukseksi.

Arvioitaessa työntekijän oikeutta työeläkekuntoutukseen otetaan työntekijän ansioita laskettaessa huomioon työntekijän työskentelystä saadut ansiot. Lainkohdasta ei käy selkeästi ilmi, että työeläkekuntoutuksen ansiorajaa arvioitaessa otettaisiin huomioon työntekijän työskentelystä saadut vakuutetut ansiot. Lakiin ehdotetaan tehtäväksi täsmennys, jonka mukaan työskentelystä saaduilla ansiolla tarkoitetaan työskentelystä saatuja vakuutettuja ansioita. Vastaava tarkennus on tehty työntekijän eläkelakiin.

Kuntoutuksessa olevalle henkilölle voidaan valtion eläkelain 33 §:n perusteella korvata ammatillisesta kuntoutuksesta aiheutuvat välttämättömät ja tarpeelliset kustannukset. Valtiokonttorilla ei ole voimassa olevan lain mukaan oikeutta periä aiheettomasti maksettuja kuntoutuksen kustannusten korvauksia takaisin esimerkiksi silloin kun opiskelija keskeyttää kuntoutuksen ilman pätevää syytä eikä ilmoita siitä Valtiokonttorille. Lakiin ehdotetaan otettavaksi säännös, jonka perusteella Valtiokonttorilla olisi mahdollisuus periä takaisin aiheettomasti maksetut kuntoutuksen kustannusten korvaukset.

Vakiintuneen soveltamiskäytännön mukaan ulkomailta saatu eläke on rinnastettu työeläkelakien mukaiseen eläkkeeseen. Asiasta puuttuu kuitenkin nimenomainen säännös. Lakiin ehdotetaan nyt otettavaksi säännös, jonka mukaan myös ulkomailta saatu vastaava etuus rinnastettaisiin Suomen työeläkelakien mukaiseen etuuteen.

Tulevan ajan ansioihin luetaan vakiintuneen soveltamiskäytännön mukaan työansioiden ja palkattomien aikojen lisäksi myös tarkasteluaikana maksetut työkyvyttömyys- ja osa-aikaeläkejaksot. Lakia ehdotetaan täsmennettäväksi tältä osin vakiintunutta soveltamiskäytäntöä vastaavaksi.

Voimassa olevan VaEL:n niin sanotun monistamissäännöksen nojalla voi valtion palveluksessa olleelle työntekijälle karttua eläkettä vanhuuseläkkeen eläketapahtumavuodelta, vaikka työntekijä olisi siirtynyt vanhuuseläkkeen eläketapahtumavuonna tai sitä edeltävänä vuonna muun työeläkelain mukaiseen palvelukseen. Lakia esitetään muutettavaksi siten, että ansioita ei monistettaisi eläketapahtumavuodelle niissä tapauksissa, joissa työntekijä on siirtynyt työskentelemään muun työeläkekalain piiriin eläketapahtumavuoden tai sitä edeltävän vuoden aikana.

Leskeneläkettä vähennettäessä otetaan lesken hakemuksesta huomioon hänen todelliset tulonsa, ellei leski saa omaan työhän perustuvaa eläkettä tai jos leski saa osatyökyvyttömyyseläkettä. Lain sanamuodon mukaan lesken osa-aikaeläkettä ei oteta huomioon hänen todellisia tulojaan arvioitaessa. Lakiin ehdotetaan otettavaksi säännös, jonka perusteella leskeneläkettä vähennettäessä lesken hakemuksesta otetaan huomioon hänet todelliset tulonsa myös silloin, jos hän on osa-aikaeläkkeellä.

Kansaeläkettä laskettaessa, sitä vähentävänä otetaan huomioon EU- tai ETA-maassa työskennelleen työntekijän Suomen työeläke teoreettisena eläkkeenä. Työeläkelaitos laskee teoreettisen eläkkeen määrän ja ilmoittaa sen Kansaneläkelaitokselle. Teoreettinen eläke lasketaan kaikkien EU- ja ETA-maassa työskentelyaikojen perusteella. EU- ja ETA-maassa työskentely pienentää kansaneläkettä samoin kuin Suomessa tehdyn työn perusteella karttunut eläke. Vaikka teoreettisen eläkkeen määrä pienentää kansaneläkkeen määrää, ei valtion eläkelaissa ole säännöstä, jonka perusteella työntekijä saisi teoreettisen eläkkeen määrästä valituskelpoisen päätöksen. Lakiin ehdotetaan otettavaksi säännös, jonka mukaan työntekijällä olisi oikeus pyynnöstään saada Valtiokonttorilta päätös sen Kansaneläkelaitokselle ilmoittaman teoreettisen eläkkeen määrästä.

2 Esityksen vaikutukset

Esityksellä ei ole merkittäviä taloudellisia vaikutuksia. Esityksellä ei ole sukupuoli- eikä ympäristövaikutuksia.

3 Asian valmistelu

Esitys on valmisteltu valtiovarainministeriössä yhteistyössä Valtiokonttorin kanssa. Esityksestä on käyty yhteistoimintaneuvottelut valtion eläkeneuvottelukunnassa, jossa henkilöstöä edustavat pääsopijajärjestöt ovat edustettuina.

YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT

1 Lakiehdotusten perustelut

1.1 Valtion eläkelaki

13 §. Vanhuuseläke julkisista eläkejärjestelmistä. Uusi laki evankelis-luterilaisen kirkon eläkelaista (261/2008) on tullut voimaan 1 päivänä toukokuuta 2008. Pykälän 1 momentin 5 kohdan lakiviittaus vanhaan evankelis-luterilaisen kirkon eläkelakiin ehdotetaan muutettavaksi viittaukseksi uuteen evankelis-luterilaisen kirkon eläkelakiin.

Uusi laki ortodoksisesta kirkosta (985/2006) on tullut voimaan 1 päivänä tammikuuta 2007. Pykälän 1 momentin 6 kohdan lakiviittaus ortodoksisesta kirkkokunnasta annettuun lakiin ehdotetaan tästä johtuen muutettavaksi viittaukseksi uuteen lakiin ortodoksisesta kirkosta.

22 §. Työkyvyttömyyseläke ja vanhuuseläke osa-aikaeläkkeen jälkeen. Pykälässä säädetään työkyvyttömyyseläkkeestä osa-aikaeläkkeen jälkeen. Pykälää ehdotetaan täsmennettäväksi siten, että osa-aikaeläke katsottaisiin vanhuuseläkkeen osasuoritukseksi, jos osa-aikaeläkettä saavalle työntekijälle myönnetään vanhuuseläke samalle ajalle, jolta hänelle on jo maksettu osa-aikaeläkettä. Osa-aikaeläkettä voidaan maksaa 68 ikävuoden täyttämiseen saakka. Vanhuuseläke voidaan myöntää 63-65 vuoden ikävälille porrastetussa henkilökohtaisessa eläkeiässä tai 63 vuoden ikävuoden täyttämistä seuraavan kuukauden alusta ja varhennettua vanhuuseläkettä jo 62 ikävuoden täyttämistä seuraavan kuukauden alusta. Kun osa-aikaeläkettä saava työntekijä hakee vanhuuseläkettä tietystä ajankohdasta alkaen, on tilanteita, joissa Valtiokonttori ehtii maksaa osa-aikaeläkettä ennen kuin se antaa vanhuuseläkepäätöksen. Ilman erillistä säännöstä samalta ajalta maksettu osa-aikaeläke jouduttaisiin perimään takaisin ja antamaan tästä erillinen takaisinperintäpäätös.

24 §. Oikeus työeläkekuntoutukseen. Pykälässä säädetään oikeudesta työeläkekuntoutukseen. Pykälän 1, 4 ja 5 momenttia ehdotetaan täsmennettäviksi siten, että siitä käy selkeästi ilmi, että työeläkekuntoutuksen ansiorajaa arvioitaessa otetaan huomioon työntekijän työskentelystä saamat vakuutetut ansiot. Ansiorajassa ei oteta huomioon palkattomia aikoja eikä aiempia eläkejaksoja. Jos kuntoutuksen hakija on kuitenkin jo työkyvyttömyyseläkkeellä, hänen tulevan ajan ansionsa määräytyvät samalla tavalla kuin hänen työkyvyttömyyseläkkeessään. Tällöin palkattomat ajat otetaan huomioon ja myös eläkeaika lasketaan mukaan.

33 §. Kuntoutusta koskevat muut säännökset. Pykälän 1 momentin mukaan kuntoutusrahasta ja kuntoutuskorotuksesta sekä niiden saajasta on soveltuvin osin voimassa, mitä työkyvyttömyyseläkkeestä ja sen saajasta VaEL:ssa säädetään. Kuntoutuksessa olevalle henkilölle voidaan korvata ammatillisesta kuntoutuksesta aiheutuvat välttämättömät ja tarpeelliset kustannukset. Valtiokonttori maksaa kustannusten korvauksia kuntoutujalle usein jo etukäteen. Valtiokonttorilla tulisi olla mahdollisuus periä takaisin aiheettomasti maksetut kuntoutuksen kustannusten korvaukset esimerkiksi silloin, kun opiskelija keskeyttää kuntoutuksen ilman pätevää syytä eikä ilmoita tästä Valtiokonttorille. Näissä tilanteissa Valtiokonttori saa tiedon keskeyttämisestä usein vasta kuukausien kuluttua todellisesta keskeytysajankohdasta. Koska Valtiokonttorilla ei nykyisen VaEL 33 §:n sanamuodon perusteella ole oikeutta periä takaisin etuudensaajalle aiheettomasti maksettuja kuntoutuksen kustannusten korvauksia, pykälän 1 momenttia ehdotetaan täsmennettäväksi siten, että aiheettomasti maksetut kustannusten korvaukset voitaisiin periä takaisin niin kuin VaEL:ssa säädetään aiheettomasti maksetun eläkkeen takaisinperinnästä.

62 §. Eläkkeeseen oikeuttavat palkattomat ajat. Työeläkelainsäädännön tulee olla mahdollisimman yhdenmukainen sen osalta, miten ulkomailta myönnetty etuus vaikuttaa Suomesta saatavaan etuuteen. Vakiintuneen soveltamiskäytännön mukaan ulkomailta saatu eläke on rinnastettu työeläkelakien mukaiseen eläkkeeseen. Sen vuoksi pykälän 5 momenttiin ehdotetaan lisättäväksi, että etuuden perusteena olevan tulon perusteella ei kartu eläkettä myöskään siltä ajalta, jolta työntekijä on saanut ulkomaista tai kansainvälisen järjestön tai Euroopan yhteisöjen toimielimen palvelukseen perustuvaa etuutta. Vastaava lisäys on tehty myös muihin työeläkelakeihin.

63 §. Tulevan ajan eläkkeen perusteena olevat ansiot. Vakiintuneen soveltamiskäytännön mukaisesti tulevan ajan ansioihin luetaan työansioiden ja palkattomien aikojen lisäksi myös tarkasteluaikana maksetut työkyvyttömyys- ja osa-aikaeläkejaksot. Pykälän 1 momentin sanamuotoa ehdotetaan tarkennettavaksi soveltamiskäytäntöä vastaavaksi. Tämä tarkoittaisi sitä, että tulevan ajan ansioissa otettaisiin huomioon aikaisemman työkyvyttömyyseläkkeen tulevan ajan ansio kuten 57 §:n 1 momentissa ja aikaisemman osa-aikaeläkkeen ansionalenema kuten 58 §:n 2 momentissa. Kuntoutusrahajaksosta karttuu uutta eläkettä palkattomien aikojen säännöksen perusteella. Sen vuoksi kuntoutusrahajaksoa ei lueta erikseen mukaan tulevan ajan ansioihin.

69 §. Eläkkeen karttuminen eläketapahtumavuodelta. Kun VaEL:n piiriin kuuluvassa palveluksessa ollut työntekijä on vanhuuseläkkeen eläketapahtumavuonna tai sitä edeltävän vuoden loppupuolella siirtynyt työskentelemään muun työeläkelain piiriin, voi hänelle pykälän 1 momentin niin sanotun monistamissäännöksen nojalla karttua VaEL:n mukaista eläkettä eläketapahtumavuodelta, vaikka VaEL-palvelus ei enää jatku. Työntekijälle voi lisäksi karttua samalta ajalta vanhuuseläkettä jopa 4,5 %:n karttumalla sen työeläkelain perusteella, jonka piiriin hän on siirtynyt. Tämän estämiseksi ehdotetaan pykälään uutta 3 momentin säännöstä, jonka mukaan ansioita ei monisteta eläketapahtumavuodelle niissä tapauksissa, joissa työntekijä on siirtynyt työskentelemään muun työeläkelain piiriin eläketapahtumavuonna tai sitä edeltävänä vuonna omasta aloitteestaan tai yhtiöittämisen taikka kunnallistamisen johdosta. Tällöin työntekijän VaEL-eläke eläketapahtumavuodelta karttuisi hänen todellisten ansioidensa perusteella.

88 §. Leskeneläkkeen vähentäminen erityistilanteissa. Pykälän 1 momentin 1 kohdan sanamuodon mukaan leskeneläkkeen vähentäminen lesken saamien todellisten ansiotulojen perusteella voidaan tehdä ainoastaan siinä tapauksessa, että leski ei saa omaan työhön perustuvaa eläkettä tai jos leski saa osatyökyvyttömyyseläkettä. Leskelle karttunut laskennallinen eläke voi kuitenkin olla oleellisesti suurempi kuin hänen todelliset tulonsa edunjättäjän kuoleman jälkeen myös niissä tilanteissa, joissa leski on osa-aikaeläkkeellä. Koska säännöksen tarkoituksena on suojata sellaisia leskiä, joiden todelliset tulot ovat oleellisesti pienemmät kuin leskelle karttunut laskennallinen eläke, leskeneläkkeen vähentäminen lesken todellisten tulojen perusteella tulisi olla mahdollista myös silloin, kun leski saa osa-aikaeläkettä. Pykälän 1 momenttia ehdotetaan täsmennettäväksi tältä osin.

126 §. Eläkkeen maksamisjärjestys. Uusi ulosottokaari (705/2007) on tullut voimaan 1 päivänä tammikuuta 2008. Sillä kumottiin vanha ulosottolaki (37/1895) siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen. Pykälän 12 kohdan lakiviittaukseen ehdotetaan tehtäväksi tästä johtuva muutos.

139 §. Eläkemaksun ulosottokelpoisuus. Uusi laki verojen ja maksujen täytäntöönpanosta tuli voimaan 1 päivänä tammikuuta 2008. Lailla kumottiin verojen ja maksujen perimisestä ulosottotoimin 29 päivänä kesäkuuta 1961 annettu laki siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen. Tämän vuoksi pykälän viittaus lakiin verojen ja maksujen perimisestä ulosottotoimin ehdotetaan muutettavaksi viittaukseksi uuteen lakiin verojen ja maksujen täytäntöönpanosta.

150 §. Oikeus saada tietoja asian ratkaisemiseksi ja lakisääteisten tehtävien toimeenpanemiseksi. Pykälään ehdotetaan säädettäväksi uusi 3 momentti. Kyseessä olisi tekninen tarkistus tietosuojasäännöksen poisjäämisen johdosta. Työntekijän eläkelain 198 §:ään ja kunnallisen eläkelain 144 §:ään on jo aikaisemmin tehty vastaavat tarkistukset.

174 a §. Päätös teoreettisen eläkkeen määrästä. Pykälä olisi uusi. Kansaneläkettä laskettaessa sitä vähentävänä otetaan huomioon EU- tai ETA-maassa työskennelleen työntekijän Suomen työeläke teoreettisena eläkkeenä. Kyseinen teoreettinen eläke lasketaan kaikkien EU- ja ETA-maassa työskentelyaikojen perusteella. Näin myös EU- tai ETA-maassa työskentely pienentää kansaneläkkeen määrää samoin kuin Suomessa tehdyn työn perusteella karttunut eläkekin pienentää. Työeläkelaitos laskee työntekijän teoreettisen eläkkeen määrän ja ilmoittaa sen Kansaneläkelaitokselle. Vaikka teoreettisen eläkkeen määrä pienentää kansaneläkkeen määrää, VaEL:ssa ei ole säännöstä, jonka perusteella työntekijä saisi teoreettisesta eläkkeestä erillisen päätöksen. Myöskään kansaneläkettä koskevan muutoksenhaun yhteydessä teoreettisen eläkkeen määrää ei tutkita, koska se ei ole Kansaneläkelaitoksen laskema. Tämän epäkohdan poistamiseksi ehdotetaan säännöstä, jonka mukaan työntekijällä olisi oikeus pyynnöstä saada Valtiokonttorilta valituskelpoinen päätös siitä teoreettisen eläkkeen määrästä, jonka Valtiokonttori ilmoittaa Kansaneläkelaitokselle työntekijän kansaneläkkeen laskemista varten. Vastaavat säännökset ovat työntekijän eläkelain 214 ja kunnallisen eläkelain 167 a §:ssä.

1.2 Laki valtion eläkelain voimaanpanosta

9 §. Pykälässä oleva virheellinen viittaus VaEL:n 24 §:n 2 momenttiin ehdotetaan poistettavaksi.

14 §. Ennen vuotta 1950 syntyneiden työntekijöiden työttömyyseläke määräytyy ennen VaEL:n voimaantuloa voimassa olleiden säännösten mukaan. Myös työttömyysasian ratkaiseva laitos määräytyy niiden säännösten mukaan, jotka olivat voimassa ennen VaEL:n voimaantuloa. Tämän vuoksi pykälän 1 momenttiin ehdotetaan lisättäväksi viittaus VEL-lain 3 a §:ään, jossa säädetään viimeisen eläkelaitoksen määräytymisestä.

2 Voimaantulo

Lait ehdotetaan tulemaan voimaan 1 päivänä tammikuuta 2009.

Edellä esitetyn perusteella annetaan Eduskunnan hyväksyttäviksi seuraavat lakiehdotukset:

Lakiehdotukset

1.

Laki valtion eläkelain muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan 22 päivänä joulukuuta 2006 annetun valtion eläkelain (1295/2006) 13 §:n 1 momentin 5 ja 6 kohta, 22 §, 24 §:n 1 momentin 2 kohta sekä 4 ja 5 momentti, 33 §:n 1 momentti, 62 §:n 5 momentti, 63 §:n 1 momentti, 88 §:n 1 momentti, 126 §:n 12 kohta, 139 § sekä

lisätään 69 §:ään uusi 3 momentti, 150 §:ään uusi 3 momentti ja lakiin uusi 174 a § seuraavasti:

13 §
Vanhuuseläke julkisista eläkejärjestelmistä

Työntekijällä on oikeus tämän lain mukaiseen vanhuuseläkkeeseen, jos hän ennen 63 vuoden iän täyttämistä on saanut vanhuuseläkkeen, joka ajalta ennen 1 päivää tammikuuta 1995 on karttunut 11/60 prosenttia eläkeajaksi luetulta kuukaudelta:


5) evankelis-luterilaisen kirkon eläkelain (261/2008) nojalla;

6) ortodoksisesta kirkosta annetun lain (985/2006) nojalla; tai


22 §
Työkyvyttömyyseläke ja vanhuuseläke osa-aikaeläkkeen jälkeen

Jos osa-aikaeläkettä saavalle työntekijälle myönnetään työkyvyttömyyseläke tai vanhuuseläke samalle ajalle, jolta on jo maksettu osa-aikaeläkettä, osa-aikaeläke otetaan huomioon työkyvyttömyyseläkkeen tai vanhuuseläkkeen osasuorituksena.

24 §
Oikeus työeläkekuntoutukseen

Alle 63-vuotiaalla työntekijällä on oikeus saada työkyvyttömyyden estämiseksi tai työ- ja ansiokyvyn parantamiseksi tarkoituksenmukaista ammatillista kuntoutusta, jos:


2) työntekijällä on työskentelystä saatuja vakuutettuja työansioita 63 §:ssä tarkoitettuna tulevan ajan tarkasteluaikana vähintään 25 133,40 euroa; ja


Edellä 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettu tulevan ajan tarkasteluaika määräytyy siten kuin työntekijä olisi tullut työkyvyttömäksi kuntoutushakemuksen tullessa vireille.

Mitä 1 momentissa säädetään, sovelletaan myös sellaisen työntekijän kuntoutukseen, joka on 35 §:n 1 ja 2 momentissa tarkoitetulla tavalla työkyvytön. Tällöin 1 momentin 2 kohdassa tarkoitetut ansiot määräytyvät samoin kuin tulevan ajan ansiot hänen työkyvyttömyyseläkkeessään.

33 §
Kuntoutusta koskevat muut säännökset

Edellä 27 ja 29 §:ssä tarkoitettuihin kuntoutusrahaan ja kuntoutuskorotukseen sekä niiden saajaan sovelletaan, mitä tässä laissa säädetään työkyvyttömyyseläkkeestä ja sen saajasta. Aiheettomasti maksettujen 25 §:ssä tarkoitettujen ammatillisen kuntoutuksen kustannusten korvausten takaisinperintään sovelletaan, mitä tässä laissa säädetään aiheettomasti maksetun eläkkeen takaisinperinnästä.


62 §
Eläkkeeseen oikeuttavat palkattomat ajat

Etuuden perusteena olevan tulon perusteella ei kartu eläkettä ajalta, jolta työntekijä on saanut työeläkelakien mukaista eläkettä, vastaavaa ulkomaista etuutta taikka kansainvälisen järjestön tai Euroopan yhteisöjen toimielimen palvelukseen perustuvaa etuutta. Osa-aika- ja perhe-eläkkeen ajalta eläkettä karttuu kuitenkin myös etuuden perusteena olevan tulon perusteella.


63 §
Tulevan ajan eläkkeen perusteena olevat ansiot

Tulevan ajan eläkkeen perusteena oleva työansio (tulevan ajan ansio) määrätään niiden työeläkelakien mukaisten työansioiden ja 62 §:ssä tarkoitettujen palkattomilta ajoilta saatujen etuuksien perusteena olevien tulojen perusteella, jotka työntekijällä on ollut työkyvyttömyyden alkamisvuotta edeltäneiden viiden kalenterivuoden aikana (tarkasteluaika). Tulevan ajan ansioon luetaan myös tarkasteluaikana maksetun työkyvyttömyyseläkkeen tulevan ajan ansio ja osa-aikaeläkkeen ansionalenema. Tulevan ajan ansio on kuukautta kohden näiden tarkasteluaikana saatujen työansioiden, palkattoman ajan etuuksien perusteena olevien tulojen, työkyvyttömyyseläkkeen tulevan ajan ansion, osa-aikaeläkkeen ansionaleneman ja 4 momentissa tarkoitettujen tulojen summa jaettuna kuudellakymmenellä.


69 §
Eläkkeen karttuminen eläketapahtumavuodelta

Jos työntekijä on eläketapahtumavuonna tai eläketapahtumaa edeltävänä vuonna siirtynyt tämän lain alaisuudesta työskentelemään muun työeläkelain piiriin omasta aloitteestaan tai yhtiöittämisen taikka kunnallistamisen takia, 1 momenttia ei sovelleta. Tällöin työntekijän tämän lain mukainen eläke karttuu eläketapahtumavuodelta eläketapahtumaan mennessä maksetuista tämän lain mukaisista ansioista.

88 §
Leskeneläkkeen vähentäminen erityistilanteissa

Leskeneläkettä vähennettäessä otetaan lesken hakemuksesta työeläkkeiden asemesta huomioon hänen saamansa keskimääräiset ansiotulot ja niihin perustuvat etuudet sekä osatyökyvyttömyyseläke tai osa-aikaeläke, jos:

1) leski ei saa omaan työhön perustuvaa työeläkettä tai jos leski saa osatyökyvyttömyyseläkettä tai osa-aikaeläkettä;

2) leski on tehnyt asiasta hakemuksen viiden vuoden kuluessa edunjättäjän kuolemasta tai silloin, kun leskeneläkettä vähennetään ensimmäisen kerran; ja

3) mainitut ansiotulot ja niihin perustuvat etuudet sekä osatyökyvyttömyyseläke tai osa-aikaeläke, kun ansiotuloista otetaan huomioon 60 prosenttia, ovat yhteensä vähintään 25 prosenttia pienemmät kuin lesken 86 §:n mukaisesti määrätty eläke.


126 §
Eläkkeen maksamisjärjestys

Jos eläke on maksettava muulle kuin eläkkeensaajalle itselleen tämän tai muun lain perusteella, ja kahdella tai useammalla viranomaisella, kunnalla, laitoksella tai toimielimellä taikka muulla taholla on oikeus siihen, eläke maksetaan seuraavassa järjestyksessä:


12) ulosottoviranomaiselle ulosottokaaren (705/2007) 4 luvun 2 §:n mukaan;


139 §
Eläkemaksun ulosottokelpoisuus

Valtiokonttorin tämän lain perusteella maksettavaksi määräämä eläkemaksu viivästyskorkoineen saadaan ulosmitata ilman tuomiota tai päätöstä niin kuin verojen ja maksujen täytäntöönpanosta annetussa laissa (706/2007) säädetään.

150 §
Oikeus saada tietoja asian ratkaisemiseksi ja lakisääteisten tehtävien toimeenpanemiseksi

Tässä pykälässä tarkoitettuja tietoja saadaan hakea myös teknisen käyttöyhteyden avulla ilman sen suostumusta, jonka etujen suojaamiseksi salassapitovelvollisuus on säädetty.

12 luku

Muutoksenhaku

174 a §
Päätös teoreettisen eläkkeen määrästä

Jos työntekijä on työskennellyt kahdessa tai useammassa EU- tai ETA-maassa ja hän hakee kansaneläkettä, hänellä on oikeus pyynnöstä saada päätös siitä teoreettisen eläkkeen määrästä, jonka Valtiokonttori ilmoittaa Kansaneläkelaitokselle hänen kansaneläkkeensä laskemista varten.

Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .

Ennen lain voimaantuloa voidaan ryhtyä lain täytäntöönpanon edellyttämiin toimenpiteisiin.


2.

Laki valtion eläkelain voimaanpanosta annetun lain 9 ja 14 §:n muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan 22 päivänä joulukuuta 2006 valtion eläkelain voimaanpanosta annetun lain (1296/2006) 9 § ja 14 §:n 1 momentti seuraavasti:

9 §

Jos eläketapahtuma sattuu vuosina 2006―2009, tulevan ajan ansiota määrättäessä otetaan vuoden 2004 työansiona huomioon vuosiansioksi muutettuna se eläkepalkka, jonka perusteella tulevan ajan eläkeosuus olisi laskettu, jos työntekijä olisi tullut työkyvyttömäksi 31 päivänä joulukuuta 2004, ja vuoden 2005 työansiot otetaan huomioon siten kuin valtion eläkelain 63―65 §:ssä säädetään. Tällöin tarkasteluaikana käytetään vastaavasti tulevan ajan ansion perusteena huomioon otettavien vuosien määrää. Jos eläketapahtuma sattuu vuonna 2010, otetaan vuoden 2005 työansiot huomioon siten kuin valtion eläkelain 57 ja 63―65 §:ssä sekä 67 §:n 1 ja 2 momentissa säädetään ja tarkasteluaika määrätään vastaavasti vuosien 2005―2010 perusteella. Valtion eläkelain 24 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettua ansioedellytystä määrättäessä otetaan huomioon työansioita kuntoutushakemuksen vireilletuloa edeltävän viiden kalenterivuoden ajalta.

14 §

Ennen vuotta 1950 syntyneellä pitkäaikaisesti työttömällä työntekijällä on oikeus työttömyyseläkkeeseen valtion eläkelain voimaan tullessa voimassa olleen VEL-lain mukaan. Muilta osin työttömyyseläkkeeseen ja sen saajaan sovelletaan, mitä valtion eläkelain voimaan tullessa voimassa olleen VEL-lain 3 a ja 9 a §:ssä, 10 §:n 1 momentin 1 kohdassa ja 5 momentissa, 18 a ja 20 §:ssä sekä 26 a §:n 3 momentissa säädetään sekä mitä seuraavien VEL-lain muuttamisesta annettujen lakien voimaantulosäännöksissä säädetään:

1) 1671/1995;

2) 1229/1999;

3) 679/2004.



Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .


Helsingissä 17 päivänä lokakuuta 2008

Tasavallan Presidentti
TARJA HALONEN

Hallinto- ja kuntaministeri
Mari Kiviniemi

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.