Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry esitykseen

Puutteelliset hakuehdot

HE 147/2008
Hallituksen esitys Eduskunnalle laeiksi seutuyhteistyökokeilusta annetun lain sekä seutuvaltuustokokeilusta annetun lain kumoamisesta

ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Esityksessä ehdotetaan, että seutuyhteistyökokeilusta annettu laki ja seutuvaltuustokokeilusta annettu laki kumottaisiin. Oulun seudulla ja Kuuma-seudulla kunnan tehtävien ja päätösvallan siirtäminen julkisoikeudelliselle seudulliselle toimielimelle olisi mahdollista vuoden 2012 loppuun. Seudullinen toimielin voisi vastata kokeiluseudun sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämissuunnitelman laatimisesta ja toimeenpanosta. Lisäksi Oulun seudulla voitaisiin päättää yhteisestä yleiskaavasta vuoden 2012 loppuun.

Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1 päivänä tammikuuta 2009.


PERUSTELUT

1 Nykytila

1.1 Lainsäädäntö ja käytäntö

Seutukokeilulainsäädäntö

Sisäasiainministeriö asetti seutukuntien tukihankkeen 31 päivänä lokakuuta 2000. Hankkeen tavoitteena oli edistää kuntien vapaaehtoista seutuyhteistyötä. Hankkeessa valmisteltiin laki seutuyhteistyökokeilusta (560/2002) ja laki seutuvaltuustokokeilusta (62/2004).

Seutuyhteistyökokeilulain tarkoituksena oli saada kokemuksia, miten kuntien vapaaehtoisella seutuyhteistyöllä voidaan turvata julkisten palvelujen saatavuutta ja laatua, parantaa elinkeinopolitiikan edellytyksiä, kehittää seudullista yhdyskuntarakennetta sekä vahvistaa kunnallista itsehallintoa ja edistää päätösvallan hajauttamista. Seutuvaltuustokokeilulain tarkoituksena oli hankkia kokemuksia seudullisesta kansanvaltaisesta päätöksenteosta ja sen vaikutuksista julkisten palvelujen järjestämiseen, rahoitukseen, saatavuuteen ja laatuun sekä kunnallishallintoon.

Seutuyhteistyökokeilulakia sovellettiin alunperin Hämeenlinnan, Lahden kaupunkiseudulla, Loimaan, Nivalan-Haapajärven, Oulun, Pieksämäen, Pohjois-Lapin ja Turunmaan seudulla. Vuoden 2005 alusta voimaantulleella lakimuutoksella (1199/2004) kokeilua laajennettiin uusille seuduille. Uusiksi kokeiluseuduiksi valittiin Kaustisen, Kemi-Tornion, Kuopion, Kuuma, Mikkelin, Savonlinnan ja Ylivieskan seudut. Vuonna 2006 lakia muutettiin siten, että Lahden kaupunkiseutua laajennettiin ottamalla siihen mukaan Heinolan, Hämeenkosken, Kärkölän, Padasjoen ja Sysmän kunnat. Yhteensä kokeiluseutuja on 15, joissa on mukana yhteensä 100 kuntaa.

Seutuyhteistyökokeilulailla annettiin kokeiluseuduille mahdollisuus siirtää kunnille lailla säädettyjä tehtäviä ja päätösvaltaa julkisoikeudelliselle seudulliselle toimielimelle (kokeiluseudun toimielin). Jos kuntien on lain perusteella kuuluttava kuntayhtymään, kunta ei voi siirtää kuitenkaan tällaisen kuntayhtymän tehtäviä tai päätösvaltaa.

Laissa säädetään kokeiluseudun toimielimen asemasta ja kokoonpanosta. Lain 4 §:n mukaan seudun kuntien valtuustot valitsevat toimielimen jäsenet kuitenkin siten, että jokaisella kunnalla tulee olla vähintään yksi jäsen toimielimessä. Toimielimeen ja sen henkilöstöön sovelletaan muutoin, mitä laissa säädetään kuntayhtymästä ja henkilöstöstä.

Seutuyhteistyökokeilulain perusteella kunnat ovat lisäksi voineet sopia osallistumisesta valtion aluehallintoviranomaisten ja maakuntien liittojen toimintaan tavalla, joka ei ole ollut osittain mahdollista yksittäisille kunnille.

Lain perusteella kunnat ovat voineet sopia:

- yhteisöveron jako-osuuksien maksamisesta toimielimelle,

- yhteisen yleiskaavan laatimisesta,

- osallistumisesta työvoima- ja elinkeinokeskuksen päätöksentekoon, kuten elinkeinopoliittisen kehittämissuunnitelman laatimisesta, yritystukia ja työllisyysperusteisia investointiavustuksia ja maaseudun kehittämishankkeita koskevaan päätöksentekoon,

- osallistumisesta eräisiin lupahallinnon päätöksiin, esimerkiksi linjaliikennelupiin ja alkoholin anniskelu- ja vähittäismyyntilupiin ja ajoneuvojen lautallepääsyjärjestyksestä,

- osallistumisesta maakunnan liiton päätöksentekoon,

- joukkoliikenteen palvelutasosuunnitelman laatimisesta,

- sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämissuunnitelman laatimisesta ja toimeenpanosta,

- lausunnon antamisesta sosiaali- ja terveystoimen sekä opetus- ja kulttuuritoimen investointihankkeiden tärkeysjärjestyksestä.

Lisäksi kokeiluseudun kunnat ovat voineet sopia seudullisesta työterveyshuollon järjestämisestä.

Kokeiluseutujen antamat lausunnot ja suunnitelmat ovat lähtökohtaisesti sitovia. Päätöksen tekevä viranomainen voi poiketa lausunnosta, jos lausunto tai suunnitelma on lainvastainen, Euroopan yhteisön ohjelman vastainen tai johtaisi tilanteeseen, jossa hanketta ei voitaisi toteuttaa rahoituksen puutteen vuoksi. Lausunnoista ja suunnitelmista päättää kokeiluseudun toimielin tai kuntien kuntalain 10 luvussa tarkoitettu yhteinen toimielin.

Seutuyhteistyökokeilulaki on mahdollistanut myös päätösvallan siirtämisen yksityiselle yhteisölle tai säätiölle eräissä tapauksissa. Seutuyhteistyökokeiluissa on selvitetty ja kehitetty seuduilla yhteistyömuotoja ja -tapoja, jotka on voitu toteuttaa ilman lainsäädäntömuutoksia.

Seutuyhteistyölaki oli aluksi voimassa vuoden 2005 loppuun saakka, mutta lain voimaantuloa jatkettiin vuonna 2004 vuoden 2012 loppuun saakka.

Seutuyhteistyölain 18 §:n 1 momentin mukaan viranomaiseen, yhteisöön tai säätiöön, jonka hoidettavaksi on lain perusteella annettu tehtäviä tai päätösvaltaa, sovelletaan, mitä muutoin näitä tehtäviä hoitavasta viranomaisesta ja muutoksenhausta sen päätöksiin säädetään.

Seutuvaltuustokokeilusta säädettiin helmikuussa 2004 voimaantulleella lailla seutuvaltuustokokeilusta (62/2004). Seutuvaltuustokokeilulaki teki mahdolliseksi kokeilla vaaleilla valittua seutuvaltuustoa, jolle olisi siirretty merkittäviä kuntien tehtäviä yhdessä hoidettaviksi. Valmisteluvaiheessa valtuustokokeilua pyrki toteuttamaan erityisesti Nivalan-Haapajärven seutukunta. Seutuyhteistyökokeilulakiin tehtiin samalla seutuvaltuustokokeilun vaatimat muutokset.

Seutukuntien tukihankkeen alkuperäisten kokeiluseutujen toiminnasta valmistui Tampereen yliopiston tekemä arviointiraportti vuonna 2005. Koska kokeilua oli jatkettu seitsemällä vuodella, alun perin loppuarvioinniksi tarkoitettu arviointi palveli enemmän väliraporttina. Raportissa käsiteltiin kutakin alkuperäistä kokeiluseutua erikseen.

Arviointiraportin mukaan Lahden kaupunkiseudulla oli alkuperäisiin tavoitteisiin nähden edetty hyvin. Seudullinen tekninen liikelaitos oli hankkeen tuloksista suurin ja konkreettinen. Seudun strategiassa yhteistyön syventäminen oli keskeisessä asemassa, mutta strateginen kokonaisuus oli vaikeasti hahmotettavissa.

Oulun seudulla kokeilun merkittävin saavutus oli yhteisen yleiskaavan valmistelu ja hyväksyminen. Palveluyhteistyön merkittävin tulos olisi seudullinen ympäristövirasto ja seudulla oli laadittu muita palveluja koskeva palvelustrategia.

Hämeenlinnan seudulla yhteistyössä oli päästy konkreettiseen toteutukseen tieto- ja taloushallinnon sekä yhteisten hankintojen osalta. Peruspalveluja koskeva seutuyhteistyö ei ollut kuitenkaan edennyt ja tältä osin yhteistyön eteneminen oli pysähdyksissä.

Loimaan seutukunnassa yhteistyönä oli toteutettu osaamispankki, yhtenäisiä toiminnanohjaussääntöjä ja seutuportaali sekä toteutettu erillisiä palveluja konkreettisemmin koskevia toimenpiteitä. Seudulla oli toteutettu hankkeen aikana myös kuntaliitoksia. Edunvalvonta ja seudun kehittäminen ovat olleet keskeisiä yhteistyön kohteita. Arviointiraportin mukaan seudun hajanaisen rakenteen vuoksi varsinaisen palveluyhteistyön arvioitiin jäävän seututasolla ohueksi.

Turunmaan seudulla seutuyhteistyö koski edunvalvontaa, elinkeinopolitiikkaa ja matkailun kehittämistä. Yhteistyön laajentaminen palveluihin ei nauttinut seudulla riittävää kannatusta. Seudullista laajakaistaverkkoa pidettiin yhteistyön tärkeimpänä saavutuksena.

Pohjois-Lapin seudulla yhteisiksi tulivat jo hankkeen alussa talous- ja velkaneuvonta sekä holhoustoimen edunvalvonta ja sosiaaliasiamiestoiminta. Yhteistyö oli vaikeuksissa arvioinnin aikana, koska seudun kunnista yksi pohti seutukunnan vaihtamista.

Nivalan-Haapajärven seutukunnassa konkreettisin kuntien yhteiseksi tullut asia oli elinkeinoyhtiö. Keskusteluja eri palveluiden yhteistyöstä käytiin runsaasti ja erilaisiin sopimusmalleihin oltiin arvioinnin aikana pääsemässä. Seutuvaltuustokokeilun hylkääminen viime hetkellä vaikutti seudun yhteistyötilanteeseen arvioinnin aikana.

Pieksämäen seudulla arviointiajankohtaan mennessä oli syntynyt kolmen kunnan liitos ja seudullinen yhteistyö oli jäänyt syrjään kuntarakenteen kehittämisen tieltä.

Vuonna 2005 kokeiluun tulleiden seutujen osalta ei ole yhtä systemaattista arviointitutkimusta teetetty, mutta niiden tulokset ovat pitkälle samansuuntaisia kuin alkuperäistenkin kokeiluseutujen.

Valtiovarainministeriö kartoitti vuoden 2008 alussa kokeiluseutujen tarvetta jatkaa kokeilua ja niiden tarvetta käyttää tulevaisuudessa kokeilulakien mahdollistamia poikkeuksia sekä maakuntien liittojen, läänien, työ- ja elinkeinokeskusten arviota kokeilulainsäädännön vaikutuksista ja jatkotarpeista.

Lausuntokierroksen perusteella lääninhallitukset, maakuntien liitot ja työ- ja elinkeinokeskukset katsoivat lausunnoissaan, etteivät lain mahdollistamat poikkeukset ole olleet seuduilla aktiivisessa käytössä. Vireillä olevilla hankkeilla, kuten henkilöliikennelailla ja aluehallintouudistuksessa, voidaan ottaa huomioon kokeilulailla mahdollistettuja lausuntomenettelyjä. Lausunnonantajat eivät nähneet esteitä kumota lainsäädäntö jo 2009 alusta lukien muutoin paitsi Oulun seudulla. Oulun seudun osalta katsottiin, että seudulla tuli mahdollistaa seudullisen yleiskaavan laatimismahdollisuus vuoden 2012 loppuun saakka. Varsinais-Suomen liitto katsoi, että lausunto-oikeus ajoneuvojen lautallepääsyjärjestyksestä tulisi vakinaistaa pysyvästi. Liitto katsoi kuitenkin, että lausuntomenettely on mahdollista toteuttaa alueella tapahtuvien kuntaliitoksien jälkeen muutoinkin kuin seutuhallintokokeilun avulla.

Kokeiluseudut katsoivat lausunnoissaan, ettei niillä ole tarvetta siirtymäaikaan, jos lait kumotaan vuoden 2009 alusta lukien. Poikkeuksen tekivät Oulun seutu, Kuuma-seutu ja Nivalan-Haapajärven seutu. Oulun seutu katsoi tärkeäksi yleiskaavaa koskevan päätösvallan. Kuuma-seutu katsoi, ettei toimintaa voida muuttaa kuntayhtymämuotoiseksi esitetyssä aikataulussa. Nivalan-Haapajärven seutu katsoi, että seudun lausuntomenettely koheesio- ja kilpailukykyohjelman valmistelussa, edunvalvonnassa, alue- ja rakennepolitiikassa sekä aluekehitysohjelmien rahanjaossa tulisi mahdollistaa vuoden 2013 loppuun saakka.

Lausunnoissa esitettiin, että pysyvässä lainsäädännössä tulisi säätää maaseututukia ja ajoneuvojen lautallepääsyjärjestystä koskevasta lausuntomenettelystä sekä vahvistaa kuntien vaikuttamismahdollisuuksia alueellisiin kehittämishankkeisiin. Lisäksi valmistelussa olevassa henkilöliikennelaissa tulisi ottaa huomioon linjaliikenteen lupa-asioita koskeva lausuntomenettely.

Kunta- ja palvelurakenneuudistus

Kunta- ja palvelurakenneuudistuksesta annetun lain (169/2007, jäljempänä puitelaki) sekä kuntajakolain muuttamisesta annetun lain (170/2007) ja varainsiirtoverolain muuttamisesta annetun lain (171/2007) tarkoituksena on toteuttaa kunta- ja palvelurakenneuudistus.

Puitelain tarkoituksena on luoda edellytykset kunta- ja palvelurakenneuudistukselle. Uudistuksen tarkoituksena on kunnallisen kansanvallan lähtökohdista vahvistaa kunta- ja palvelurakennetta, kehittää palvelujen tuotantotapoja ja organisointia, uudistaa kuntien rahoitus- ja valtionosuusjärjestelmiä sekä tarkistaa kuntien ja valtion välistä tehtäväjakoa siten, että kuntien vastuulla olevien palvelujen järjestämiseen ja tuottamiseen sekä kuntien kehittämiseen on vahva rakenteellinen ja taloudellinen perusta. Tarkoituksena on parantaa tuottavuutta ja hillitä kuntien menojen kasvua sekä luoda edellytyksiä kuntien järjestämien palveluiden ohjauksen kehittämiselle. Lain tavoitteena on elinvoimainen ja toimintakykyinen sekä eheä kuntarakenne. Lisäksi lain tavoitteena on varmistaa koko maassa laadukkaat ja asukkaiden saatavilla olevat palvelut. Palvelurakenteen on oltava kattava ja taloudellinen ja sen on mahdollistettava voimavarojen tehokas käyttö.

Puitelaki on määräaikaisena voimassa vuoteen 2013 saakka.

2 Nykytilan arviointi

Seutuvaltuustokokeilulain mukaista mahdollisuutta valita seutuvaltuusto suorilla kansanvaaleilla ei ole käytetty eikä sitä ole enää aikataulusyistä mahdollistakaan käyttää.

Seutukokeilun tarve on kunta- ja palvelurakenneuudistuksen vuoksi muuttunut. Kunta- ja palvelurakenneuudistuksen sekä sitä koskevan lainsäädännön tavoitteet sisältävät kaikki seutuyhteistyön tavoitteet. Uudet tavoitteet ovat joka suhteessa laajemmat ja syvemmät kuin seutuyhteistyökokeilulla. Kunta- ja palvelurakennehanke on käytännössä valtakunnallisesti korvannut seutuyhteistyökokeilun toiminnot.

Eräillä seuduilla kuntarakenne on jo aiemmin muuttunut tai muuttuu vuonna 2009 toteutettavien kuntaliitoksien vuoksi siten, ettei seudulliselle toimielimelle ole enää aiempaa tarvetta. Tällaisia ovat esimerkiksi Pieksämäen seudulla toteutettu kuntaliitos ja Hämeenlinnan ja Turunmaan seudulla toteutettavat kuntaliitokset.

Vuonna 2005 tehdyn arviointitutkimuksen mukaan seutuyhteistyössä kyettiin tuottamaan yhteisiä seutustrategioita ja eräissä tapauksissa myös yhdistämään tukipalveluja. Joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta seutukuntien tukihanke ei kuitenkaan vaikuttanut odotetusti kuntien peruspalveluihin, sosiaali- ja terveydenhuoltoon sekä opetus- ja kulttuuritoimeen. Hankkeen eteneminen hidastui tai pysähtyi, kun edettiin konkreettisten päätösten tekoon peruspalveluiden yhteisten prosessien ja rakenteiden toteuttamisesta.

Arviointitutkimuksen mukaan vapaaehtoinen seutuyhteistyö eteni liian hitaasti ratkaistakseen odotetulla tavalla kuntien ongelmia. Toiminnallisesti hajanaisilla seuduilla, jossa ei ole vahvaa keskusta, kriittisyys seudulliseen toimintaan purkautui keskusteluna kunnan seudullisesta suuntautumisesta. Toisaalta tiiviillä kaupunkiseuduilla ympäristön kunnat pyrkivät luomaan vastavoimaa vahvalle keskukselle. Arviointitutkimuksessa katsottiin myös, että useat eri ministeriöiden samanaikaiset seudulliset yhteistyöprojektit hajottivat seutukuntien tukihankkeessa mukana olevien kuntien voimavaroja ja suuntasivat työtä hallinnonalakohtaiseksi.

Seutuyhteistyökokeilun suurimmaksi valtakunnalliseksi merkitykseksi on jäänyt seutujen valmistaminen kunta- ja palvelurakenneuudistuksen aloittamiseen. Kokeiluseuduilla on yhteistyöilmapiiri pääsääntöisesti parantanut. Niiden päätöksentekijöille ja viranhaltijoille on kokeilussa syntynyt valmiuksia, jotka auttavat kunta- ja palvelurakenteen nykyisessä kehittämisessä.

Seutukohtaisesti seutukuntien tukihankkeella on ollut suurtakin merkitystä. Esimerkiksi Pieksämäen seudulla hanke käytännössä edesauttoi kuntaliitoksia, joiden seurauksena on syntynyt lähes koko alkuperäisen seudun kattava kunta. Lahden kaupunkiseudulla kehittämistyö on edennyt seutukuntien tukihankkeessa syntyneiden perusteiden pohjalta.

Tällä hetkellä kokeiluseuduilla työskennellään eri tavoin kunta- ja palvelurakenneuudistuksen toteuttamiseksi ja tämä on syrjäyttänyt seutukokeilutoiminnan keskeisenä kunnallisten palvelujen kehittämishankkeena.

3 Ehdotetut muutokset

Esityksessä ehdotetaan, että lailla kumottaisiin seutuyhteistyökokeilusta annettu laki sekä seutuvaltuustokokeilusta annettu laki. Oulun seudulla ja Kuuma-seudulla kunnan tehtävien ja päätösvallan siirtäminen julkisoikeudelliselle seudulliselle toimielimelle olisi mahdollista vuoden 2012 loppuun. Oulun seudulla ja Kuuma-seudulla seudullinen toimielin voisi vastata kokeiluseudun sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämissuunnitelman laatimisesta ja toimeenpanosta Lisäksi Oulun seudulla seudullinen toimielin voisi päättää seudullisesta yleiskaavasta.

Toimielimen toimintaan sovellettaisiin, mitä säädetään muutoin tehtävää hoitavasta viranomaisesta ja muutoksenhausta.

Oulun seutuun kuuluvat Hailuodon, Haukiputaan, Kempeleen, Kiimingin, Limingan, Lumijoen, Muhoksen, Oulun, Oulunsalon ja Tyrnävän kunnat. Kuuma-seutuun kuuluvat Järvenpään, Keravan, Mäntsälän, Nurmijärven, Pornaisten ja Tuusulan kunnat.

4 Esityksen vaikutukset

Seutukokeilulainsäädännön kumoaminen merkitsee käytännössä lainsäädännössä olevien yhteistyön kannusteiden poistumista. Hankkeessa syntyneet kuntien toimintaan liittyvät yhteistyörakenteet liittyvät vain harvoin suoraan kannusteisiin. Ainoastaan Oulun seudun yhteiseen yleiskaavaan liittyvä päätöksentekomekanismi on suoraan kytketty sekä kokeilulainsäädäntöön että toteutuneeseen yhteistyöhön välttämättömänä elementtinä.

Kuuma-seudulla kokeiluseudun toimielin on toiminut yhteistyöelimenä, joka on sovittanut yhteen kuntien toimintaa. Kuuma-seudun hallitus on päättänyt maankäytön, asumisen, liikenteen ja elinkeinoyhteistyön strategioista, ohjelmista ja suunnitelmista, yhteisen omistajapolitiikan ja omistajaohjauksen linjauksista, edunvalvonnan kannanotoista sekä suunnitelmista palveluyhteistyön ja tieto-, rekisteri sekä tutkimustoiminnan kehittämiseksesi. Yhteinen toimielin on tehnyt esitykset kunnille yhteistyön järjestämisestä. Kuuma-seudulla siirtymäsäännös mahdollistaa nykyisen yhteistoiminnan jatkamisen.

Kokeiluseuduilla olisi jonkin verran halua jatkaa erityisesti elinkeinojen kehittämiseen ja alueiden kehittämiseen liittyviä lausuntomenettelyjä ja toimielimen toimintaa erilaisten muiden tehtävien hoitajana esimerkiksi edunvalvontaorganisaationa. Aluehallinnon uudistamishankkeen toteutuessa lausuntomenettely kuitenkin muuttuu, koska koko toimintaa hoitava valtionhallinto uudistuu ja maakunnan liittojenkin rooli muuttuu. Muutoksessa näiden toimintatavat ja roolit muuttuvat samalla, kun kuntarakennekin uudistuu. Koska kannusteilla ei tällä hetkellä ole suurta merkitystä kuntien yhteistyön kehittämiselle, ei niistä luopumiselle ole nykyisessä tilanteessa estettä.

Seutuvaltuustokokeilulakia ei sen voimassaoloaikana voida enää ottaa käyttöön, koska seuraaviin kunnallisvaaleihin mennessä ei ole mahdollista ilmoittautua seutuvaltuustokokeilun toteuttajaksi. Seutuvaltuustokokeilulain kumoamisella ei ole lainkaan vaikutusta seutujen käynnissä olevaan kehittämistyöhön.

Esityksellä on vain vähäisiä taloudellisia ja hallinnollisia vaikutuksia. Muilla kokeiluseuduilla kuin Oulun seudulla ja Kuuma-seudulla kokeilun päättäminen merkitsee kokeilulainsäädännön mukaisen yhteistyön purkamista tai muuntamista kuntalain mukaiseksi yhteistoiminnaksi. Useilla seuduilla kunnat ovat jo muuntamassa kokeilulainsäädännön aikana käynnistettyä yhteistoimintaa kuntalain mukaiseksi yhteistoiminnaksi.

5 Asian valmistelu

Esitys on valmisteltu valtiovarainministeriön hallinnon kehittämisosaston ja kuntaosaston yhteistyönä. Asia on käsitelty kunnallistalouden ja -hallinnon neuvottelukunnassa.

6 Voimaantulo

Lait ehdotetaan tuleviksi voimaan 1 päivänä tammikuuta 2009. Seutuyhteistyökokeilusta annetun lain kumoamisesta annettavan lain siirtymäsäännöksen mukaista toimivaltaa voitaisiin käyttää 31 päivään joulukuuta 2012.

Edellä esitetyn perusteella annetaan Eduskunnan hyväksyttäviksi seuraavat lakiehdotukset:

            
Lakiehdotukset

1.

Laki seutuyhteistyökokeilusta annetun lain kumoamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

1 §

Tällä lailla kumotaan seutuyhteistyökokeilusta 28 päivänä kesäkuuta 2002 annettu laki (560/2002) siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen.

2 §

Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .

Lain 2 §:n 5 kohdassa tarkoitetulla Kuuma-seudulla ja 10 kohdassa tarkoitetulla Oulun seudulla voidaan kuitenkin soveltaa 3 ja 4 §:ssä säädettyä mahdollisuutta siirtää kunnan tehtäviä ja päätösvaltaa seudulliselle toimielimelle sekä 14 §:ssä säädettyä mahdollisuutta siirtää kokeiluseudun sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämissuunnitelman laatiminen ja toimeenpano. Oulun seudulla voidaan lisäksi soveltaa 7 §:ssä säädettyä mahdollisuutta vahvistaa kokeiluseudun yhteinen yleiskaava. Lain 18 §:n 1 momenttia sovelletaan seudulliseen toimielimeen, jolle kunnan tehtäviä tai päätösvaltaa on tämän momentin nojalla siirretty. Tässä momentissa mainittuja säännöksiä voidaan soveltaa 31 päivään joulukuuta 2012.


2.

Laki seutuvaltuustokokeilusta annetun lain kumoamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

1 §

Tällä lailla kumotaan seutuvaltuustokokeilusta 30 päivänä tammikuuta 2004 annettu laki (62/2004).

2 §

Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .


Helsingissä 3 päivänä lokakuuta 2008

Tasavallan Presidentti
TARJA HALONEN

Hallinto- ja kuntaministeri
Mari Kiviniemi

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.