Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry esitykseen

Puutteelliset hakuehdot

HE 9/2008
Hallituksen esitys Eduskunnalle Hongkongin kanssa ilma-aluksen käyttämisestä saadun tulon kaksinkertaisen verotuksen välttämiseksi tehdyn sopimuksen hyväksymisestä ja laiksi sopimuksen lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta

ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Esityksessä ehdotetaan, että eduskunta hyväksyisi Hongkongin kanssa ilma-aluksen käyttämisestä saadun tulon kaksinkertaisen verotuksen välttämiseksi marraskuussa 2007 tehdyn sopimuksen.

Sopimuksen nojalla toisen sopimuspuolen lentoyhtiön ilma-aluksen käyttämisestä saadun tulon kaksinkertainen verotus vältetään vapauttamalla tulo toisen sopimuspuolen alueella määrättävistä veroista. Sopimus vastaa Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestön (OECD) laatiman malliverosopimuksen kansainvälistä lentoliikennettä koskevia määräyksiä.

Sopimus tulee voimaan siitä päivästä, jona sopimuspuolet ovat ilmoittaneet toisilleen täyttäneensä valtiosäännössään sopimuksen voimaantulolle asetetut edellytykset.

Esitykseen sisältyy lakiehdotus sopimuksen lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta. Ehdotettu laki on tarkoitettu tulemaan voimaan tasavallan presidentin asetuksella säädettävänä ajankohtana samanaikaisesti sopimuksen kanssa.


YLEISPERUSTELUT

1 Nykytila

Suomen ja Hongkongin välillä ei ole voimassa tuloveroja koskevaa kaksinkertaisen verotuksen välttämiseksi tehtyä sopimusta (tuloverosopimus). Hongkongin noudattaman sopimuspolitiikan vuoksi tuloverosopimuksen neuvotteleminen Hongkongin kanssa ei ole ollut mahdollista. Hongkong ei muun muassa noudata verotustietojen vaihdossa OECD:n malliverosopimuksen suosituksia.

Suomen ja Hongkongin välinen lentoliikennesopimus tuli voimaan huhtikuussa 2000 (SopS 10/2000). Sopimus antaa sopimuspuolten nimeämille lentoliikenneyrityksille oikeuden harjoittaa säännöllistä lentoliikennettä sopimuksessa määritellyillä reiteillä. Lentoliikenne Suomen ja Hongkongin välillä aloitettiin helmikuussa 2002. Lentoliikennesopimuksessa ei määrätä tuloveroista, joista yleensä määrätään verosopimuksissa.

Tuloverosopimusten puuttumisen vuoksi Hongkong on sisällyttänyt eräisiin muiden valtioiden kanssa tekemiinsä kahdenvälisiin lentoliikennesopimuksiin määräyksiä lentoliikenneyritysten saamien tulojen kaksinkertaisen verotuksen poistamisesta. Suomi sopi vuonna 2004 Hongkongin kanssa lentoliikennesopimuksen muuttamisesta vastaavalla tavalla. Pelkän kaksinkertaisen verotuksen poistamista koskevan määräyksen ratifiointi ei kuitenkaan ollut Suomessa mahdollista yhteisöoikeudellisista syistä. Yhteisöoikeuden vaatimuksesta Hongkongille jouduttiin jo sovitun veromääräyksen lisäksi ehdottamaan eräitä vakiolausekkeita, joita tulisi käyttää Euroopan unionin jäsenvaltion ja kolmansien valtioiden välisissä lentoliikennesopimuksissa. Keskeisin näistä on niin sanottu yhteisölauseke, jonka mukaan lentoliikennesopimuksessa ei voida nimetä sopijapuolten (Suomi ja Hongkong) välisille reiteille vain suomalaista lentoyhtiötä vaan sopimuksen tulee sallia kaikista EU:n ja ETA:n jäsenvaltioista olevien yhtiöiden nimeäminen. Tällaiseen sopimuksen laajennukseen Hongkong ei voinut suostua. Tämän jälkeen komissio katsoi, että ilman tällaista yhteisölauseketta sopimusmuutos olisi yhteisöoikeuden vastainen ja Suomi ei saanut lupaa sitä ratifioida.

Koska tuloverosopimuksen neuvottelemista Hongkongin kanssa lähitulevaisuudessa ei pidetty mahdollisena ja koska lentoliikennesopimuksen suunniteltu muuttaminen kariutui yhteisöoikeudellisiin ongelmiin, Suomi piti tarkoituksenmukaisena ehdottaa Hongkongille suppean, pelkästään lentoliikenteen kaksinkertaisen verotuksen välttämistä koskevan sopimuksen tekemistä.

2 Asian valmistelu

Sopimusta koskevat neuvottelut käytiin kirjeenvaihdolla vuonna 2007. Sopimus allekirjoitettiin Hongkongissa 19 päivänä marraskuuta 2007.

3 Esityksen taloudelliset vaikutukset

Sopimuksen tarkoituksesta johtuu, että sopimuspuolet eivät käytä verottamisoikeuttaan sopimuksessa määrätyissä tapauksissa. Sopimusmääräysten soveltaminen merkitsee Suomessa sitä, että veronsaajat luopuvat vähäisestä osasta yhteisöverotulojaan, jotta kansainvälinen kaksinkertainen verotus vältettäisiin. Esityksellä ei ole merkittäviä taloudellisia vaikutuksia.

YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT

1 Sopimuksen sisältö

1 artikla. Verot, joihin sopimusta sovelletaan, määritellään ja mainitaan tässä artiklassa.

2 artikla. Tässä artiklassa määritellään eräät sopimuksessa esiintyvät sanonnat.

3 artikla. Kaksinkertaisen verotuksen välttämistä koskevat määräykset sisältyvät tähän artiklaan. Sen mukaan tulo, jonka sopimuspuolen lentoyhtiö saa ilma-aluksen käyttämisestä kansainväliseen lentoliikenteeseen, vapautetaan toisen sopimuspuolen alueella tulon perusteella määrättävistä veroista. Sopimuspuolen lentoyhtiön omaisuus ja varat, jotka liittyvät ilma-aluksen käyttämiseen kansainvälisessä liikenteessä, on samalla tavalla vapautettu toisen sopimuspuolen alueella omaisuuden ja varojen perusteella määrättävistä veroista.

4 artikla. Keskinäistä sopimusmenettelyä koskevat määräykset sisältyvät tähän artiklaan. Periaatteena on, että sopimuksen tulkintaa tai soveltamista koskevat erimielisyydet ratkaistaan toimivaltaisten viranomaisten välillä neuvoteltavien keskinäisten sopimusten avulla.

5 artikla. Sopimuksen voimaantuloa koskevat määräykset sisältyvät tähän artiklaan.

6 artikla. Sopimuksen päättymistä koskevat määräykset sisältyvät tähän artiklaan. Sopimuksen on määrä olla voimassa toistaiseksi.

2 Lakiehdotuksen perustelut

Perustuslain (731/1999) 95 §:n 1 momentissa edellytetään, että kansainvälisen velvoitteen lainsäädännön alaan kuuluvat määräykset saatetaan valtionsisäisesti voimaan erityisellä voimaansaattamislailla.

Esitys sisältää ehdotuksen laiksi Hongkongin kanssa ilma-aluksen käyttämisestä saadun tulon kaksinkertaisen verotuksen välttämiseksi tehdyn sopimuksen lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta.

1 §. Lakiehdotuksen 1 §:llä saatetaan voimaan sopimuksen lainsäädännön alaan kuuluvat määräykset.

2 §. Tarkempia säännöksiä lain täytäntöönpanosta voidaan antaa valtioneuvoston asetuksella.

3 §. Voimaantulosta säädetään tasavallan presidentin asetuksella. Laki on tarkoitus saattaa voimaan samanaikaisesti sopimuksen kanssa.

3 Voimaantulo

Sopimus tulee voimaan sinä päivänä, jona sopimuspuolet ovat ilmoittaneet toisilleen täyttäneensä valtiosäännössään sopimuksen voimaantulolle asetetut edellytykset. Voimaantulon jälkeen sopimuksen määräyksiä sovelletaan Suomessa, Suomen veron osalta, 1 päivänä tammikuuta 2002 tai sen jälkeen alkavalta verovuodelta ja Hongkongissa, Hongkongin veron osalta, 1 päivänä huhtikuuta 2002 tai sen jälkeen alkavalta verotusvuodelta.

4 Eduskunnan suostumuksen tarpeellisuus ja säätämisjärjestys

Perustuslain 94 §:n 1 momentin mukaan eduskunta hyväksyy sellaiset valtiosopimukset ja muut kansainväliset velvoitteet, jotka sisältävät lainsäädännön alaan kuuluvia määräyksiä.

Sopimuksen kaksinkertaisen verotuksen poistamista koskeva 3 artikla, jossa määrätään kansallisesta verosta vapauttamisesta, sisältää lainsäädännön alaan kuuluvia määräyksiä. Näin ollen sopimus vaatii tältä osin eduskunnan hyväksymisen.

Sopimuksen keskinäistä sopimusmenettelyä koskeva 4 artikla sisältää verotukseen liittyviä määräyksiä, jotka kuuluvat lainsäädännön alaan. Myös tältä osin sopimus edellyttää eduskunnan hyväksymistä.

Sopimuksen lainsäädännön alaan kuuluvat määräykset eivät ole sellaisia, jotka edellyttäisivät perustuslain 94 §:n 2 momentissa tarkoitettua säätämisjärjestystä. Esitykseen sisältyvä lakiehdotus voidaan siten hyväksyä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.

Edellä olevan perusteella ja perustuslain 94 §:n mukaisesti esitetään,

että Eduskunta hyväksyisi Hongkongissa 19 päivänä marraskuuta 2007 Suomen tasavallan ja Kiinan kansantasavallan Hongkongin erityishallintoalueen välillä ilma-aluksen käyttämisestä saadun tulon kaksinkertaisen verotuksen välttämiseksi tehdyn sopimuksen.

Koska sopimus sisältää määräyksiä, jotka kuuluvat lainsäädännön alaan, annetaan samalla Eduskunnan hyväksyttäväksi seuraava lakiehdotus:

Lakiehdotus

Laki Hongkongin kanssa ilma-aluksen käyttämisestä saadun tulon kaksinkertaisen verotuksen välttämiseksi tehdyn sopimuksen lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:

1 §

Hongkongissa 19 päivänä marraskuuta 2007 Suomen tasavallan ja Kiinan kansantasavallan Hongkongin erityishallintoalueen välillä ilma-aluksen käyttämisestä saadun tulon kaksinkertaisen verotuksen välttämiseksi tehdyn sopimuksen lainsäädännön alaan kuuluvat määräykset ovat lakina voimassa sellaisina kuin Suomi on niihin sitoutunut.

2 §

Tarkempia säännöksiä tämän lain täytäntöönpanosta voidaan antaa valtioneuvoston asetuksella.

3 §

Tämän lain voimaantulosta säädetään tasavallan presidentin asetuksella.


Helsingissä 15 päivänä helmikuuta 2008

Tasavallan Presidentti
TARJA HALONEN

Valtiovarainministeri
Jyrki Katainen

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.