Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry esitykseen

Puutteelliset hakuehdot

HE 225/2006
Hallituksen esitys Eduskunnalle laeiksi tieliikennelain ja ajoneuvolain 89 §:n muuttamisesta

ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Esityksessä ehdotetaan tieliikennelakia ja ajoneuvolakia muutettavaksi. Lakeihin tehtäisiin ne muutokset, jotka ajo- ja lepoaikoja, niiden valvontaa ja valvontalaitteiden käyttämistä koskevat Euroopan Parlamentin ja neuvoston uudet säädökset edellyttävät. Muutokset koskevat säädösviittauksia ja valtuuksia kansallisista poikkeuksista säätämiseen.

Lait ovat tarkoitetut tulemaan voimaan 11 päivänä huhtikuuta 2007.


PERUSTELUT

1. Nykytila ja ehdotetut muutokset

Ajoaikoja ja ajopiirturin käyttöä koskevat Suomen kansalliset säädökset ovat tieliikennelain 6 a luvussa (401/2005), joka tuli voimaan 15 päivänä kesäkuuta 2005.

Euroopan Parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 561/2006 tieliikenteen sosiaalilainsäädännön yhdenmukaistamisesta ja neuvoston asetusten (ETY) N:o 3821/85 ja (EY) N:o 2135/98 muuttamisesta sekä neuvoston asetuksen (ETY) 3820/85 kumoamisesta (uusi ajoaika-asetus) julkaistiin 11 päivänä huhtikuuta 2006 ja tulee sosiaalilainsäädännön eli ajo- ja lepoaikojen osalta voimaan 11 päivänä huhtikuuta 2007. Nykyisin ajoajoista on säädetty edellä mainitulla neuvoston asetuksella (ETY) N:o 3820/85 tieliikenteen sosiaalilainsäädännön yhdenmukaistamisesta.

Neuvoston asetus N:o 3821/85 (ajopiirturiasetus) ja sen muuttamisesta annettu neuvoston asetus N:o 2135/98 koskevat valvontalaitteiden teknisiä ominaisuuksia ja niiden käyttöä ja niitä koskevat muutokset tulivat voimaan 1 päivänä toukokuuta 2006. Tärkein muutos oli uuden ajoaikojen valvontalaitteen, digitaalisen ajopiirturin asennuspakko ajoaikavalvonnan piirissä oleviin, uusina rekisteröitäviin kuorma- ja linja-autoihin.

Vaikka edellä mainitut Euroopan yhteisön säädökset ovat asetuksia, jotka ovat periaatteessa ilman kansallista implementointia sellaisenaan voimassa, ne sisältävät kuitenkin eräitä kansallisesti päätettäviä vaihtoehtoja, joiden valinnasta on Suomessa säädetty tieliikennelain 6 a luvussa.

Samaan säädöspakettiin liittyy Euroopan Parlamentin ja neuvoston direktiivi 2006/22/EY tieliikenteen sosiaalilainsäädännöstä annettujen neuvoston asetusten (ETY) N:o 3820/85 ja (ETY) N:o 3821/85 täytäntöönpanoa koskevista vähimmäisedellytyksistä ja neuvoston direktiivin 88/599/ETY kumoamisesta. Tällä direktiivillä on säädetty ajo- ja lepoaikojen tarkastusten suorittamisesta. Direktiivi on pantava täytäntöön viimeistään 1 päivänä huhtikuuta 2007.

Tieliikennelain 6 a lukuun ja ajoneuvolain 89 §:ään ehdotetaan muutettavaksi ne kohdat, joiden soveltaminen edellyttää muutoksia mainittujen Euroopan parlamentin ja neuvoston antamien uusien säädösten vuoksi.

Tieliikennelain 92 a §:ssä muutettaisiin säädösviittaukseksi uusi ajo- ja lepoaika-asetus.

Lain 92 b §:n 2 momenttiin korjattaisiin artiklaviittaukset vastaamaan uuden ajoaika-asetuksen artikloja. Uuden ajoaika-asetuksen 5 artiklan 2 kohdassa on säädetty auton apumiesten ikärajaa koskevasta poikkeuksesta samalla tavalla kuin neuvoston asetuksen (ETY) N:o 3820 5 artiklan 5 kohdassa. Artiklaviittaus muutetaan tältä osin. Neuvoston asetuksen 6 artiklan 1 kohdan 5 alakohtaa koskevaa, bussien tilausliikenteen viikoittaisen lepoajan ja 7 artiklan 3 kohdan linja-autojen reittiliikenteen taukojen laskennan poikkeuksia ei enää ole uudessa ajoaika-asetuksessa ja näitä koskeva säännös poistettaisiin. Sekä voimassaolevassa että uudessa ajoaika-asetuksessa on kansallisista poikkeusmahdollisuuksista säädetty 13 artiklan 1 momentissa. Poikkeusmahdollisuutta koskeva valtuussäännös voidaan siksi pitää tältä osin nykyisellään. Poikkeuksista on Suomessa säädetty ajoneuvojen käytöstä tiellä annetun asetuksen (1257/1992) 7 § 1 momentissa (416/2005). Uuden ajoaika-asetuksen 13 artiklan 3 kohdassa on lisäksi säädetty mahdollisuudesta säätää kansallisia poikkeuksia harvaan asutuilla alueilla. Poikkeukset vaativat komission hyväksynnän ja niiden edellytyksistä ja ulottuvuudesta on artiklassa tarkempia säännöksiä. Mainittu 13 artiklan 3 kohta lisättäisiin valtuutukseen antaa tarkempia säännöksiä valtioneuvoston asetuksella. Asetuksen 13 artiklan 2 kohdassa tarkoitetuista poikkeuksista säädetään uudessa ajoaika-asetuksessa 14 artiklassa ja viittausta korjattaisiin tältä osin.

Lain 92 f §:n 1 momentissa poistettaisiin ajopiirturiasetuksen 15 artiklan 3 kohdassa mainittu poikkeusmahdollisuus muun työajan merkitsemiseen, koska se on mainitusta artiklasta kumottu. Samoin poistettaisiin tarpeettomana vaatimus, että digitaalista ajopiirturia käytettäessä kuljettajan on tehtävä poikkeamisesta merkintä ajopiirturista saatavaan tulosteeseen. Tästä on otettu säännös uuden ajoaika-asetuksen 12 artiklaan.

Lain 92 n §:ään muutettaisiin valvontatietojen vaihtoa koskeva, edellä mainitun ajoaikojen valvontaa koskevan direktiivin nimi. Uudessa direktiivissä tietojen vaihdosta on säädetty sen 8 artiklassa. Nykyinen direktiivi on muilta osin pantu Suomessa täytäntöön ajoneuvojen käytöstä tiellä annetun asetuksen 7 b §:ssä (714/1996).

Ajoneuvolain 89 §:n 1 momentin säädösviittaukseksi muutettaisiin uusi ajoaika-asetus.

2. Esityksen vaikutukset

Esityksen tarkoituksena on toteuttaa vain ne muutokset, jotka edellä mainitut Euroopan yhteisön säädösten muutokset vaativat. Esityksellä ei ole muita vaikutuksia.

3. Asian valmistelu

Esitys on valmistelu liikenne- ja viestintäministeriössä. Ehdotuksesta on pyydetty lausunnot sisäasiainministeriön poliisiosastolta, sosiaali- ja terveysministeriön työsuojeluosastolta, Ajoneuvohallintokeskukselta, Autoliikenteen Työnantajaliitto ry:ltä, Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto - AKT ry:ltä ja Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:ltä.

Lausunnoissa ei ollut huomautettavaa esityksestä.

4. Voimaantulo

Lait ehdotetaan tulevaksi voimaan 11 päivänä huhtikuuta 2007, jolloin uusi ajoaika-asetus tulee voimaan. Tieliikennelain 92 n § ehdotetaan voimaan kuitenkin 1 päivänä huhtikuuta 2007, jolloin edellä mainittu valvontaa koskeva direktiivi on pantava täytäntöön.

Edellä esitetyn perusteella annetaan Eduskunnan hyväksyttäviksi seuraavat lakiehdotukset:

Lakiehdotukset

1.

Laki tieliikennelain muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan 3 päivänä huhtikuuta 1981 annetun tieliikennelain (267/1981) 92 a §:n 1 kohta, 92 b §:n 2 momentti, 92 f §:n 1 momentti ja 92 n §:n 1 momentti, sellaisina kuin ne ovat laissa 401/2005, seuraavasti:

92 a §
Määritelmiä

Tässä luvussa tarkoitetaan:

1) ajo- ja lepoaika-asetuksella tieliikenteen sosiaalilainsäädännön yhdenmukaistamisesta ja neuvoston asetusten (ETY) N:o 3821/85 ja (EY) N:o 2135/98 muuttamisesta sekä neuvoston asetuksen (ETY) N:o 3820/85 kumoamisesta annettua Euroopan parlamentin ja neuvoston asetusta (EY) N:o 561/2006;


92 b §
Tieliikenteen sosiaalilainsäädäntö

Ajo- ja lepoaika-asetuksen osalta noudatetaan Suomessa myös, mitä asetuksen 5 artiklan 2 kohdassa säädetään. Asetuksen 13 artiklan 1 ja 3 kohdassa tarkoitettujen poikkeusten soveltamisesta Suomessa säädetään valtioneuvoston asetuksella. Asetuksen 14 artiklassa tarkoitetuista poikkeuksista päättää liikenne- ja viestintäministeriö, joka voi myös tarvittaessa antaa asetuksia poikkeusten myöntämisestä.


92 f §
Kuljettajan velvollisuudet ajopiirturin käytössä

Ajopiirturia ja kuljettajakorttia käytettäessä on noudatettava, mitä ajopiirturiasetuksessa säädetään ja AETR-sopimuksessa määrätään.


92 n §
Tieliikenteen sosiaalilainsäädännön noudattamista koskevien tietojen vaihto muiden valtioiden viranomaisten kanssa

Valvontaviranomaiset saavat luovuttaa ne ajopiirturista, ajopiirturin levystä ja kuljettajakortista ilmenevät tiedot sekä muut tiedot rikkomuksen, ajoneuvon sekä ajoneuvon kuljettajan ja tämän työnantajan yksilöimiseksi sekä ne tiedot rikkomuksista määrätyistä seuraamuksista, jotka he ajo- ja lepoaika-asetuksen, ajopiirturiasetuksen, AETR-sopimuksen tai tieliikenteen sosiaalilainsäädännöstä annettujen neuvoston asetusten (ETY) N:o 3820/85 ja (ETY) N:o 3821/85 täytäntöönpanoa koskevista vähimmäisedellytyksistä ja neuvoston direktiivin 88/599/ETY kumoamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2006/22/EY mukaan ovat velvollisia luovuttamaan.



Tämä laki tulee voimaan 11 päivänä huhtikuuta 2007. Lain 92 n § tulee kuitenkin voimaan 1 päivänä huhtikuuta 2007.


2.

Laki ajoneuvolain 89 §:n muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan 11 päivänä joulukuuta 2002 annetun ajoneuvolain (1090/2002) 89 §:n 4 momentti, sellaisena kuin se on laissa 402/2005, seuraavasti:

89 §
Asennus- ja korjausluvan myöntämisen edellytykset

Lupaa digitaalisen ajopiirturin asennukseen ja korjaukseen ei saa myöntää, jos hakija harjoittaa kuljetuksia, joihin sovelletaan tieliikenteen sosiaalilainsäädännön yhdenmukaistamisesta ja neuvoston asetuksen (ETY) N:o 3821/85 ja (EY) N:o 2135/98 muuttamisesta sekä neuvoston asetuksen (ETY) N:o 3820/85 kumoamisesta annettua Euroopan parlamentin ja neuvoston asetusta (EY) N:o 561/2006.



Tämä laki tulee voimaan 11 päivänä huhtikuuta 2007.


Helsingissä 19 päivänä lokakuuta 2006

Tasavallan Presidentti
TARJA HALONEN

Liikenne- ja viestintäministeri
Susanna Huovinen

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.