Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Kaksikäyttöautot arvonlisäverotuksessa

Vuosi 2004
VEROHALLINTO
OHJE Dnro
  2244/40/2004
Valtuutussäännös Päivämäärä
VerohallintoL (1557/95) 2 § 2 momentti 28.12.2004
Voimassaolo  
Toistaiseksi  

Arvonlisäverolakia on muutettu 1.1.2005 lukien siten, että arvonlisäverolain 114 §:ään on lisätty uusi 4 momentti, joka sisältää kaksikäyttöauton määritelmän. Määritelmän mukaan kaksikäyttöautona pidetään N1-luokkaan kuuluvaa ajoneuvoa, joka on varustettu kuljettajan istuimen ja tämän vieressä olevien istuimien lisäksi muilla istuimilla tai niiden kiinnitykseen tarkoitetuilla laitteilla, lukuun ottamatta autoverolain 24 §:n mukaisia tilapäiseen käyttöön tarkoitettuja istuimia tai ennen 30.9.1998 voimassa olleiden tieliikennesäännösten mukaisesti pakettiautoon hyväksyttyjä istuimia.

Muutoksen tausta

Arvonlisäverolakia muutettiin 1.1.1999 lukien siten, että lain 114 §:ään lisättiin uusi 3 momentti (962/98), jonka mukaan kaksikäyttöautoon sekä siihen että sen käyttöön liittyvien tavaroiden ja palveluiden vähennysoikeuteen sovelletaan samoja rajoituksia kuin henkilöautoon.

Säännös kaksikäyttöautoista sisältyi ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen 30.9.1998 voimaan tulleisiin muutoksiin. Kaksikäyttöauto on pakettiautojen alaryhmä, jossa on kuljettajan lisäksi istumapaikat enintään kuudelle henkilölle. Asetuksen muutos aiheutui moottoriajoneuvojen ja niiden perävaunujen tyyppihyväksyntää koskevan lainsäädännön lähentämisestä annetun neuvoston direktiivin 70/156/ETY muutoksesta.

Kaksikäyttöauto vastaa henkilökuljetusominaisuuksiltaan ja tosiasialliselta käyttötarkoitukseltaan henkilöautoa. Ilman edellä mainittua arvonlisäverolain 114 §:n tehtyä 3 momentin lisäystä kaksikäyttöauto ei olisi kuulunut vähennysrajoitusten piiriin.

Kaksikäyttöautoja koskevan vähennysrajoituksen säätämisen jälkeen ajoneuvoja koskevassa lainsäädännössä tapahtui muutoksia. Ajoneuvoja koskevassa lainsäädännössä ei enää 1.1.2003 lukien käytetty termiä kaksikäyttöauto.

Ajoneuvoja koskeviin säännöksiin ja määräyksiin tehdyt muutokset sekä ajoneuvoverotuskäytäntö aiheuttivat epätietoisuutta kaksikäyttöajoneuvoja koskevan vähennysrajoituksen voimassaolosta. Tämän vuoksi on katsottu aiheelliseksi selkeyttää arvonlisäverolakia.

Pakettiautoja koskevien säännösten täsmennys

Sellaisia autoja, jotka on varustettu vain kuljettajan vieressä sijaitsevilla istumapaikoilla ovat edelleenkin pakettiautoja, joista on vähennysoikeus siltä osin kuin niitä käytetään liiketoiminnassa

Pakettiauton käsitettä on täsmennetty viittaamalla ajoneuvojen luokittelussa käytettyyn N1-luokkaan (pakettiautot). N1-luokkaan luetaan myös tämän luokan alaryhmiin kuuluvat ajoneuvot rakenne- ja varustusasetuksen mukaisesti. Näin ollen säännökset koskevat myös maastopakettiautoja (N1G luokan ajoneuvoja).

Vähennysrajoitusten alaisena kaksikäyttöautona ei pidetä sellaista autoa, joka on varustettu autoverolain 24 §:n mukaisilla tilapäisistuimilla. Ajoneuvohallintokeskuksen 16.4.2004 (nro 1892/208/2003) antaman ohjeen mukaan tällaisen alennetun autoveron alaisen pakettiauton tavaratilaan voidaan asentaa tavaratilan tilavuudesta riippuen 1-3 tilapäiseen käyttöön tarkoitettua istuinosaltaan ylöskäännettävää selkä menosuuntaan olevaa istuinta, jotka tulee sijoittaa välittömästi kuljettajan ja sen vieressä olevien istuinten taakse. Lisäistuinten asentamisen edellytyksenä on se, että pakettiauton tavaratila on vähintään seitsemän kuutiometrin kokoinen. Autoverolain tarkoittamia istuimia voidaan pitää siinä määrin vain tilapäiskäyttöön soveltuvina, ettei ajoneuvon niiden vuoksi voida katsoa muuttuvan varsinaiseksi henkilökuljetus-ajoneuvoksi. Kaksikäyttöautoiksi ei katsota myöskään pakettiautoja, jotka on varustettu ja hyväksytty ennen 30.9.1998 voimassa olleiden tieliikennesäännösten mukaisilla istuimilla.

Henkilöautoon rinnastettavat kaksikäyttöautot

Arvonlisäverolakiin säädetyn kaksikäyttöauton määritelmän mukaan kaksikäyttöautolla tarkoitetaan nykyiseen tapaan pakettiautoa, joka on varustettu kuljettajan istuimen ja tämän istuimen vieressä olevien istumien lisäksi muilla istumapaikoilla.

Kaksikäyttöauton hankintaan eikä siihen tai sen käyttöön sisältyvää arvonlisäveroa saa vähentää. Vähennysrajoitus ei kuitenkaan koske kaksikäyttöautoa, joka on hankittu myytäväksi, vuokrattavaksi taikka käytettäväksi ammattimaiseen henkilökuljetukseen tai ajo-opetukseen eikä kaksikäyttöautoa, joka on hankittu yksinomaan vähennykseen oikeuttavaan tarkoitukseen.

Vuoden 2005 alusta voimaan tuleva arvonlisäverolain 114 §:n 4 momentti ei muuta kaksikäyttöautoja koskevia vähennysrajoituksia, koska sen tarkoituksena on vain selkeyttää nykyistä oikeustilaa.

Sinä aikana, jona kaksikäyttöautotermiä ei ole ollut ajoneuvolainsäädännössä, verovelvolliset ovat saattanet tehdä erehdyksessä vähennyksen vähennyskelvottomasta kaksikäyttöautosta sekä siihen että sen käyttöön liittyvistä kustanuksista. Verohallitus katsoo, ettei vilpittömässä mielessä olleita verovelvollisia tulisi tällaisessa tilanteessa jälkiverottaa.

Apulaisjohtaja Anneli Kukkonen

Ylitarkastaja Soili Sinisalo

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.