Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry esitykseen

Puutteelliset hakuehdot

HE 171/2010
Hallituksen esitys Eduskunnalle kansainvälisen uusiutuvan energian viraston (IRENA) perussäännön hyväksymisestä ja laiksi sen lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta

ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Esityksessä ehdotetaan, että Eduskunta hyväksyisi Bonnissa tammikuussa 2009 allekirjoitetun kansainvälisen uusiutuvan energian virastoa koskevan perussäännön siltä osin kuin se kuuluu Suomen toimivaltaan.

Perussäännöllä on perustettu kansainvälinen uusiutuvan energian virasto IRENA. Virasto pyrkii edistämään kaikkien uusiutuvan energian muotojen käyttöönottoa sekä kestävää käyttöä. Toiminnassa otetaan huomioon muun muassa kansalliset painopisteet sekä edut, joita saadaan uusiutuvan energian käytön ja energiatehokkuuden yhdistämisestä. Myös uusiutuvan energian mahdollisuudet tukea ympäristön- ja ilmastonsuojelua, taloudellista kasvua ja sosiaalista yhteenkuuluvuutta, energian saatavuutta ja energiavarmuutta sekä aluekehitystä ja sukupolvien välistä vastuuta otetaan huomioon.

Perussääntö tuli kansainvälisesti voimaan 8 päivänä heinäkuuta 2010 eli kolmantenakymmenentenä päivänä siitä päivästä, jona kahdeskymmenesviides ratifioimiskirja talletettiin. Suomen osalta perussääntö tulee voimaan kolmantenakymmenentenä päivänä siitä kun ratifioimiskirja on talletettu. EU ratifioi perussäännön 5 päivänä heinäkuuta 2010.

Esitykseen sisältyy ehdotus laiksi perussäännön lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta. Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan tasavallan presidentin asetuksella säädettävänä ajankohtana samaan aikaan kuin kansainvälisen uusiutuvan energian virastoa koskeva perussääntö tulee Suomen osalta voimaan.


YLEISPERUSTELUT

1 Nykytila

Kansainvälisen uusiutuvan energian viraston (International Renewable Energy Agency, IRENA) perustamiskonferenssissa Bonnissa 26 päivänä tammikuuta 2009 perussäännön allekirjoitti 75 maata, mukaan lukien Suomi sekä 19 muuta EU:n jäsenvaltiota. Perussääntö tuli kansainvälisesti voimaan 8 päivänä heinäkuuta 2010 eli kolmantenakymmenentenä päivänä siitä päivästä, jona kahdeskymmenesviides ratifioimiskirja talletettiin. EU ratifioi perussäännön 5 päivänä heinäkuuta 2010.

2 Esityksen tavoitteet ja keskeiset ehdotukset

Eduskunnan hyväksyttäväksi esitettävällä perussäännöllä on perustettu uusiutuvan energian virasto IRENA. Virasto edistää uusiutuvan energian käyttöä. Kunkin maan painopisteet ja energiatehokkuus otetaan toiminnassa huomioon. Ympäristönsuojelua edistetään vähentämällä luonnonvaroihin kohdistuvia paineita sekä erityisesti trooppisten metsien hävitystä, aavikoitumista ja biologisen monimuotoisuuden köyhtymistä. Viraston toiminta voi tukea myös ilmastonsuojelua, taloudellista kasvua ja sosiaalista yhteenkuuluvuutta, köyhyyden lievittämistä, kestävää kehitystä, energian saatavuutta, energiavarmuutta, aluekehitystä sekä sukupolvien välistä vastuuta.

IRENAsta on tarkoitus tehdä uusiutuvan energian huippuosaamiskeskus. Se neuvoo hallituksia uusiutuvan energian käyttöönottoa koskevien kansallisten ohjelmien laatimisessa. Lisäksi se levittää tietoa uusiutuvista energialähteistä ja tarjoaa koulutusta ja opastusta parhaista toimintatavoista sekä rahoituslähteistä.

IRENA on kansainvälinen järjestö, johon voivat liittyä kaikki Yhdistyneiden Kansankuntien jäsenvaltiot ja eräät alueelliset hallitustenväliset taloudellisen yhdentymisen järjestöt. IRENA on ensimmäinen kansainvälinen järjestö, joka keskittyy yksinomaan uusiutuviin energiamuotoihin ja ottaa huomioon sekä teollisuusmaiden, että kehitysmaiden tarpeet. IRENA toimii läheisessä yhteistyössä muiden kansainvälisten järjestöjen ja uusiutuvan energian alalla aktiivisten instituutioiden kanssa.

Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että eduskunta hyväksyisi Suomen toimivaltaan kuuluvin osin IRENAn perussäännön. Tämä on edellytyksenä perussäännön voimaansaattamiseksi Suomessa.

Esitykseen sisältyy ehdotus laiksi perussäännön lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta.

3 Esityksen vaikutukset

Suomen jäsenyys IRENAssa tukee osaltaan kansainvälistä yhteistyötä, jolla pyritään lisäämään uusiutuvan energian käyttöä maailmanlaajuisesti sekä hillitsemään siten ilmastonmuutosta.

Suomelle viraston perussäännön hyväksymisen välittömät taloudelliset vaikutukset aiheutuvat Suomen rahoitusosuudesta. Perussäännön XII artiklan mukaan IRENAn talousarvio rahoitetaan 1) sen jäsenten pakollisilla rahoitusosuuksilla, jotka perustuvat yleiskokouksen määräämällä tavalla Yhdistyneiden Kansakuntien maksutaulukkoon, 2) vapaaehtoisilla rahoitusosuuksilla ja 3) muista mahdollisista lähteistä.

IRENAn rahoitusosuudet vuosina 2009 ja 2010 perustuvat vapaaehtoisiin maksuosuuksiin. Vuoden 2009 budjetti oli 6,175 miljoonaa USA:n dollaria. Vuoden 2010 budjetti hyväksyttiin tammikuussa 2010 viraston toiminnan käynnistämistä valmistelemaan asetetun komitean eli PrepComin kolmannessa kokouksessa. Budjetin suuruus on 13,690 miljoonaa USA:n dollaria. Suomen rahoitusosuudeksi on määrätty 0,719 %, joka vastaa 98 419 USA:n dollaria. Todellinen jäsenmaksu vuodelta 2010 on 243 419 USA:n dollaria. Valtion talousarvioesityksessä vuodelle 2010 IRENAn jäsenmaksua varten varattiin 200 000 euroa ja 100 000 euroa vuodelle 2011.

Suomen jäsenmaksun lopullinen suuruus kunakin jäsenyysvuonna riippuu muun muassa jäsenvaltioiden lukumäärästä ja yleiskokouksen vahvistamasta talousarviosta. Esityksellä ei ole muita välittömiä taloudellisia vaikutuksia Suomen kannalta.

Perussäännön hyväksymisellä ei ole henkilöstö- tai organisaatiovaikutuksia. Suomen edustus IRENAn kokouksissa on tarkoitus hoitaa virkatyönä.

4 Asian valmistelu

4.1 Viraston perustamista koskevat neuvottelut ja väliaikaisten toimielinten perustaminen

Ensimmäinen IRENAa valmisteleva konferenssi järjestettiin Berliinissä keväällä 2008. Lokakuussa 2008 järjestettiin Madridissa valmistelukokous, jossa IRENAn perustamisasiakirjat valmisteltiin allekirjoitusta varten. IRENAn perustamiskokous järjestettiin Bonnissa 26 päivänä tammikuuta 2009. Perustamiskokouksessa perussäännön allekirjoitti 75 maata, joista 20 EU:n jäsenvaltioita.

Perustamiskonferenssi asetti valmistelukomitean (PrepCom) huolehtimaan ennen viraston toiminnan käynnistymistä ensimmäisen yleiskokouksen ja perussäännön voimaantulon valmisteluista sekä päättämään väliaikaisesta päämajasta ja väliaikaisesta pääjohtajasta sekä valmistelemaan luonnokset viraston työohjelmaksi ja budjetiksi. Jokainen allekirjoittajamaa sai nimetä yhden jäsenen PrepComiin, jonka kustannukset katettiin vapaaehtoisin suorituksin. PrepComille annettiin oikeushenkilöllisyys, jollei kansallisesta lainsäädännöstä muuta johdu.

IRENAn perustamiskokouksessa väliaikaiseksi puheenjohtajaksi valittiin saksalainen Karsten Sach.

PrepComin toisessa kokouksessa (PrepCom2) Egyptissä 29—30. kesäkuuta 2009 päätettiin sijoittaa järjestön sihteeristön väliaikainen päämaja Yhdistyneiden arabiemiirikuntien Abu Dhabiin, viraston teknologia- ja innovaatiokeskus Bonniin sekä Wieniin yhdyskonttori hoitamaan yhteydenpitoa muiden järjestöjen kanssa. Järjestön väliaikaiseksi pääjohtajaksi nimitettiin ranskalainen Hélène Pelosse. Kokous hyväksyi myös väliaikaisen työohjelman ja väliaikaisen budjetin.

4.2 Asian valmistelu Suomessa

Valtioneuvosto asetti 15 päivänä tammikuuta 2009 valtuuskunnan edustamaan Suomea IRENAn perustamiskokouksessa Bonnissa. Tasavallan presidentti myönsi 23 päivänä tammikuuta 2009 perussäännön allekirjoitusvaltuudet ja se allekirjoitettiin Suomen puolesta 26 päivänä tammikuuta 2009 IRENAn perustamiskokouksessa Bonnissa.

Hallituksen esitys on laadittu virkatyönä työ- ja elinkeinoministeriössä. Esityksestä on pyydetty lausunnot ulkoasiainministeriöltä, oikeusministeriöltä ja ympäristöministeriöiltä sekä Ahvenanmaan maakuntahallitukselta.

Annetuissa lausunnoissa oikeusministeriö ja Ahvenanmaan maakuntahallitus pitivät tarpeellisena Ahvenanmaan maakuntapäivien suostumusta perussäännön voimaansaattamiseksi, jotta ne perussäännön määräykset, jotka kuuluvat Ahvenanmaan itsehallinnon piiriin, tulisivat voimaan myös Ahvenanmaalla.

4.3 EU:n liittyminen IRENAan

Tietyt IRENAn perussäännön velvoitteet voivat vaikuttaa Euroopan unionin ympäristö- ja energia-alan säädöksillä luotuihin järjestelyihin. Sopimus Euroopan unionin toiminnasta sisältää energiaa käsittelevän XXI osaston, jonka 194 artiklan 1 c alakohdan mukaan unionin energiapolitiikalla pyritään muun muassa edistämään uusiutuviin energialähteisiin perustuvien energiamuotojen kehittämistä. SEUT:n 4 artiklan 2 kohdan mukaan energiapolitiikka kuuluu unionin ja jäsenvaltioiden jaetun toimivallan alaan.

EU:ssa on hyväksytty uusiutuvan energian alalta muun muassa seuraavat kolme direktiiviä: 1) Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2009/28/EY uusiutuvista lähteistä peräisin olevan energian käytön edistämisestä, 2) Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2001/77/EY sähköntuotannon edistämisestä uusiutuvista energialähteistä tuotetun sähkön sisämarkkinoilla sekä 3) Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2003/30/EY liikenteen biopolttoaineiden ja muiden uusiutuvien polttoaineiden käytön edistämisestä. Myös eräät muut EU-säädökset sisältävät uusiutuvaa energiaa koskevia määräyksiä.

IRENAn perussäännön VI artiklan mukaan alueelliset, hallitustenväliset taloudellisen yhdentymisen järjestöt voivat liittyä viraston jäseniksi.

Euroopan unionin neuvosto päätti 19 päivänä lokakuuta 2009 IRENAn perussäännön allekirjoittamisesta Euroopan yhteisön puolesta (neuvoston päätös 2009/806/EY). Allekirjoitus tapahtui 23 päivänä marraskuuta 2009, josta lähtien Euroopan unioni on ollut edustettuna IRENAn valmistelukomiteassa. Euroopan komissio teki 26 päivänä kesäkuuta 2009 ehdotuksen neuvoston päätökseksi IRENAn perussäännön hyväksymisestä yhteisön puolesta (KOM (2009) 0326 lopull.). EU ratifioi IRENAn perussäännön 5 päivänä heinäkuuta 2010 sen jälkeen, kun asiasta oli päätetty neuvoston päätöksellä (2010/385/EU, EUVL L 178, 13.7.2010, s 17.) Päätös sisältää myös määräyksen siitä, että EU maksaa IRENAlle vuotuisen rahoitusosuuden.

Perussäännön VI artiklan C kappaleen mukaan alueellinen hallitustenvälinen taloudellisen yhdentymisen järjestö ja sen jäsenet päättävät vastuun jakamisesta perussäännön mukaisten velvoitteiden täyttämisestä niiden kesken. Järjestöllä ja sen jäsenvaltioilla ei ole oikeutta käyttää rinnakkaisesti tämän perussäännön mukaisia oikeuksia kuten äänioikeutta. Näiden järjestöjen on ilmoitettava toimivaltansa laajuus tämän perussäännön soveltamisalaan kuuluvissa asioissa sekä myös mahdolliset myöhemmät muutokset, jos niiden toimivallan laajuus muuttuu merkittävällä tavalla. Kun alueellisen hallitustenvälisen taloudellisen yhdentymisen järjestön toimivaltaan kuuluvista asioista äänestetään, järjestön äänimäärä on yhtä suuri kuin viraston jäseninä olevien jäsenvaltioiden yhteenlaskettu äänimäärä.

Tästä syystä neuvoston päätökseen (2010/385/EU) sisältyy ilmoitus toimivallasta. Sen mukaan yleissääntönä on, että Euroopan unionin jäsenvaltioilla on toimivalta organisatorisissa asioissa (esimerkiksi oikeudelliset tai talousarvioasiat) ja menettelyä koskevissa asioissa (esimerkiksi puheenjohtajien valinta, esityslistan ja kertomusten hyväksyminen).

Lisäksi toimivaltaa koskevassa ilmoituksessa todetaan, että unionilla on yksinomainen toimivalta, kun IRENAn perussäännön määräys tai perussäännön täytäntöönpanosäädös on tarpeen, jotta unioni voi käyttää sisäistä toimivaltaansa, tai siltä osin kuin unionin säädöksellä vahvistetaan yhteisiä sääntöjä, joihin voidaan vaikuttaa tai joiden soveltamisalaa voidaan muuttaa IRENAn perussäännön määräyksillä tai perussäännön täytäntöönpanosta annetulla säädöksellä. Jos EU:n yhteisiä sääntöjä on olemassa, mutta niihin ei vaikuteta eikä niiden soveltamisalaa muuteta, etenkin kun unionin säännöksissä vahvistetaan ainoastaan vähimmäisvaatimukset, toimivalta on jäsenvaltioilla, sanotun kuitenkaan rajoittamatta unionin toimivaltaa kyseisellä alalla. Jäsenvaltioilla on yksinomainen toimivalta sellaisiin IRENAn perussäännön mukaisiin asioihin, joiden osalta Euroopan unioni ei ole hyväksynyt yhteisiä sääntöjä.

Toimivaltaa koskevassa ilmoituksessa on luettelo unionin säädöksistä, joissa unioni on käyttänyt sisäistä toimivaltaansa tällä alalla Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen mukaisesti. Lisäksi todetaan, että kyseisistä säädöksistä johtuvan unionin toimivallan laajuus on arvioitava kunkin säädöksen täsmällisten säännösten mukaisesti ja erityisesti sen perusteella, missä määrin niissä vahvistetaan yhteisiä sääntöjä. Sen määrittelemiseksi, onko unionilla yksinomainen toimivalta, arvioissa on otettava huomioon missä määrin näihin yhteisiin sääntöihin vaikutetaan tai niiden soveltamisalaa muutetaan IRENAn perussäännön määräyksillä tai perussäännön täytäntöönpanosta annetulla säädöksellä. Lisäksi Euroopan unioni varaa oikeuden muuttaa ilmoitusta, koska sen toimivallan käyttöä, jonka Euroopan unionin jäsenvaltiot ovat siirtäneet Euroopan unionille perussopimuksen nojalla, voidaan muuttaa jatkuvasti.

Valtioneuvosto antoi 23.9.2009 eduskunnalle selvityksen kansainvälisen uusiutuvan energian viraston (IRENA) perussäännön allekirjoittamisesta Euroopan yhteisön puolesta ja sen väliaikaisesta soveltamisesta (E 121/2009 vp). Selvityksessä valtioneuvosto esitti Suomen kannattavan neuvoston päätöstä, jonka mukaan Euroopan yhteisö allekirjoittaa Kansainvälisen uusiutuvan energian viraston IRENAn perussäännön. Eduskunta ei lausunut asiasta.

YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT

1 Perussäännön sisältö ja sen suhde Suomen lainsäädäntöön

I artikla. Viraston perustaminen. Artiklan mukaan sopimuspuolet perustavat kansainvälisen uusiutuvan energian viraston. Virasto kunnioittaa jäsenten tasavertaisuutta ja ottaa huomioon toiminnassaan jäsenten suvereenit oikeudet ja toimivallan.

II artikla. Tavoitteet. Artiklan mukaan virasto edistää uusiutuvan energian muotojen laajaa ja lisääntyvää käyttöönottoa ja kestävää käyttöä. Toiminnassa otetaan huomioon kansalliset painopisteet ja uusiutuvan energian käytön ja energiatehokkuutta lisäävien toimenpiteiden yhdistämisestä saatavat edut. Huomioon otetaan myös uusiutuvan energian mahdollisuudet tukea ympäristönsuojelua pienentämällä luonnonvaroihin kohdistuvia paineita ja vähentämällä metsien hävitystä, erityisesti trooppisilla alueilla sekä aavikoitumista ja biologisen monimuotoisuuden köyhtymistä sekä sen mahdollisuudet tukea ilmastonsuojelua. Lisäksi otetaan huomioon mahdollisuudet tukea taloudellista kasvua ja sosiaalista yhteenkuuluvuutta, lievittää köyhyyttä ja edistää kestävää kehitystä, energian saatavuutta ja energiavarmuutta, aluekehitystä ja sukupolvien välistä vastuuta.

III artikla. Määritelmä. Artiklassa määritellään perussäännön mukaiseksi ”uusiutuvaksi energiaksi” kaikki uusiutuvista energianlähteistä kestävällä tavalla tuotetut energian muodot, muun muassa bioenergia, geoterminen energia, vesivoima, valtamerienergia, myös muun muassa vuorovesi-, aalto- ja merilämpöenergia sekä aurinko- ja tuulienergia.

Suomessa käytettävistä uusiutuvista energiamuodoista tärkeimpiä ovat bioenergia, varsinkin puu ja puupohjaiset polttoaineet, biomassa, vesivoima, tuulivoima, maalämpö ja aurinkoenergia.

Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin uusiutuvista lähteistä peräisin olevan energian käytön edistämisestä (2009/28/EY) 2 artikla sisältää uusiutuvista lähteistä peräisin olevan energian määritelmän. Sen mukaan käsite pitää sisällään uusiutuvista, muista kuin fossiilisista lähteistä peräisin olevan energian eli tuuli- ja aurinkoenergian, ilmalämpöenergian, geotermisen energian, hydrotermisen energian ja valtamerienergian, vesivoiman, biomassan, kaatopaikoilla ja jätevedenpuhdistamoissa syntyvän kaasun ja biokaasun.

IV artikla. Toiminta. Artiklassa määrätään viraston toiminnasta. Artiklan A kappaleen mukaan virasto toimii uusiutuvan energian teknologian osaamiskeskuksena ja toiminnan edistäjänä ja alullepanijana. Se välittää kokemuksia käytännön sovelluksista ja toimintamalleista sekä auttaa hyötymään tietämyksen ja teknologian kehittämisestä ja siirrosta.

Artiklan A kappaleen 1 kohdan mukaan virasto muun muassa analysoi uusiutuvaan energiaan liittyviä toimintatapoja sekä neuvoo jäseniään. Se kannustaa kansainvälistä keskustelua uusiutuvaa energiaa koskevasta politiikasta. Lisäksi IRENA edistää teknologian tutkimusta, kehittämistä ja käyttöönottoa sekä tarjoaa tietoa uusiutuvaan energiaan liittyvien teknisten standardien kehittämisestä ja käyttöönotosta.

Artiklan A kappaleen 2 kohdan mukaan virasto jakaa tietoa uusiutuvan energian eduista ja mahdollisuuksista.

Artiklan B kappaleen 1 kohdan mukaan virasto edistää tehtäviään suorittaessaan Yhdistyneiden Kansakuntien tarkoituksen ja periaatteiden mukaisesti rauhaa ja kansainvälistä yhteistyötä ja toimii kestävän kehityksen edistämistä koskevan Yhdistyneiden Kansakuntien politiikan mukaisesti.

Kappaleen 2 kohdan mukaan virasto pyrkii tuottamaan mahdollisimman suurta etua jäsenilleen ja kaikille maailman alueille ottaen huomioon kehitysmaiden sekä syrjäisten ja eristyneiden alueiden ja saarten erityistarpeet.

Jotta IRENA ei tekisi päällekkäistä työtä muiden järjestöjen kanssa, kappaleen 3 kohtaan on kirjattu, että virasto tekee läheistä yhteistyötä olemassa olevien instituutioiden ja organisaatioiden kanssa ja pyrkii luomaan niihin molempia osapuolia hyödyttävät suhteet.

Artiklan C kappaleen mukaan virasto antaa toiminnastaan vuosikertomuksen ja tiedottaa muutoinkin toiminnastaan sekä yhteistyöstä alan kansainvälisten organisaatioiden kanssa.

V artikla. Työohjelma ja hankkeet. Artiklan A kappaleen mukaan viraston toiminta perustuu vuotuiseen työohjelmaan. Ohjelma käsitellään neuvostossa ja hyväksytään yleiskokouksessa.

B kappaleen mukaan virasto voi työohjelman ohella toteuttaa jäsenten aloitteesta ja näiden rahoituksella hankkeita viraston käytettävissä olevien muiden kuin taloudellisten voimavarojen puitteissa. Asiasta tulee kuulla jäseniä. Jos jäsenet ovat erimielisiä, yleiskokouksen tulee hyväksyä tämä toiminta.

VI artikla. Jäsenyys. Artiklan A kappaleen mukaan jäseniksi voivat liittyä Yhdistyneiden Kansakuntien jäsenvaltiot ja alueelliset hallitustenväliset taloudellisen yhdentymisen järjestöt, jotka ovat halukkaita ja kykeneviä toimimaan perussäännön tavoitteiden ja tehtävien mukaisesti. Alueellinen hallitustenvälinen taloudellisen yhdentymisen järjestö voi liittyä viraston jäseneksi, jos se muodostuu suvereeneista valtioista, joista ainakin yksi on viraston jäsen ja jos järjestön jäsenvaltiot ovat siirtäneet järjestölle toimivaltaa ainakin yhdellä viraston toimialaan kuuluvalla alalla.

Artiklan B kappaleessa määrätään valtioiden ja alueellisten hallitustenvälisistä taloudellisen yhdentymisen järjestöjen jäseneksi pääsystä, kun ne ovat allekirjoittaneet tämän perussäännön ja tallettaneet ratifioimiskirjansa.

Euroopan Unionin neuvosto päätti 19 päivänä lokakuuta 2009 valtuuttaa EU:n allekirjoittamaan IRENAn perussäännön (neuvoston päätös 2009/806/EY). Allekirjoitus tapahtui 23 päivänä marraskuuta 2009. Euroopan unioni on ollut edustettuna IRENAn valmistelukomiteassa allekirjoittamisesta lähtien. EU talletti ratifioimiskirjan 5 päivänä heinäkuuta 2010, joten siitä tuli IRENAn jäsen 5 päivänä elokuuta 2010.

Artiklan C kappaleen mukaan alueellinen hallitustenvälinen taloudellisen yhdentymisen järjestö ja sen jäsenet päättävät vastuun jakamisesta perussäännön mukaisten velvoitteiden täyttämisestä niiden kesken. Järjestöllä ja sen jäsenvaltioilla ei ole oikeutta käyttää rinnakkaisesti tämän perussäännön mukaisia oikeuksia kuten äänioikeutta. Näiden järjestöjen on ilmoitettava toimivaltansa laajuus tämän perussäännön soveltamisalaan kuuluvissa asioissa sekä myös mahdolliset myöhemmät muutokset, jos niiden toimivallan laajuus muuttuu merkittävällä tavalla. Kun alueellisen hallitustenvälisen taloudellisen yhdentymisen järjestön toimivaltaan kuuluvista asioista äänestetään, järjestön äänimäärä on yhtä suuri kuin viraston jäseninä olevien jäsenvaltioiden yhteenlaskettu äänimäärä.

Tietyt IRENAn perussäännön velvoitteet voivat vaikuttaa Euroopan unionin ympäristö- ja energia-alan säädöksillä luotuihin järjestelyihin. Sopimus Euroopan unionin toiminnasta sisältää energiaa käsittelevän XXI osaston, jonka 194 artiklan 1 kohdan c alakohdan mukaan unionin energiapolitiikalla pyritään muun muassa edistämään uusiutuviin energialähteisiin perustuvien energiamuotojen kehittämistä. SEUT:n 4 artiklan 2 kohdan mukaan energiapolitiikka kuuluu unionin ja jäsenvaltioiden jaetun toimivallan alaan. Yllä kohdassa 4.3 EU:n liittyminen IRENAan on selvitetty tarkemmin toimivallan jakoa EU:n ja jäsenvaltioiden välillä IRENAn perussäännön soveltamisalaan kuuluvissa asioissa.

VII artikla. Tarkkailijat. Artiklan A kappaleen mukaan yleiskokous voi myöntää tarkkailijan aseman uusiutuvan energian alalla toimiville hallitustenvälisille ja hallituksista riippumattomille organisaatioille sekä perussäännön allekirjoittajille, jotka eivät ole ratifioineet perussääntöä tai jäsenyyttä hakeneille, joiden jäsenyys ei ole vielä tullut voimaan. Artiklan B kappaleen mukaan tarkkailijat saavat osallistua yleiskokouksen ja sen aputoimielinten julkisiin istuntoihin ilman äänioikeutta.

VIII artikla. Toimielimet. Artiklan A kappaleen mukaan viraston tärkeimmät toimielimet ovat yleiskokous, neuvosto ja sihteeristö. Artiklan B kappaleen mukaan yleiskokous ja neuvosto voivat yleiskokouksen hyväksynnän saatuaan, perustaa tarpeellisia aputoimielimiä.

IX artikla. Yleiskokous. Artiklan A kappaleen 1 kohdassa määrätään, että yleiskokous on viraston ylin toimielin. Se voi kappaleen 2 ja 3 kohtien mukaan tehdä päätöksiä IRENAn perussäännön soveltamisalaan kuuluvista asioista ja antaa suosituksia IRENAn toimielimelle ja viraston jäsenille niiden pyynnöstä. Kappaleen 4 kohdan mukaan yleiskokous voi ehdottaa asioita neuvoston käsiteltäväksi ja pyytää neuvostolta ja sihteeristöltä kertomuksia viraston toiminnasta.

Artiklan B, C, D ja E kappaleet sisältävät määräykset yleiskokouksen pitämisestä ja kokoonpanosta, puheenjohtajan ja muiden toimihenkilöiden valitsemisesta ja yleiskokouksen toimikaudesta sekä menettelysäännöistä.

Artiklan F kappaleessa määrätään, että viraston jäsenellä on yleiskokouksessa yksi ääni, ei kuitenkaan hallitustenvälisillä taloudellisen yhdentymisen järjestöillä. Menettelykysymyksiä koskevat päätökset tehdään yleiskokouksessa läsnä olevien ja äänestykseen osallistuvien jäsenten äänten yksinkertaisella enemmistöllä. Sisältökysymyksiä koskevat päätökset tehdään läsnä olevien jäsenten yksimielisellä päätöksellä. Jos yksimielisyyteen ei päästä, se katsotaan saavutetuksi, jos vastustavia jäseniä on enintään kaksi, ellei perussäännössä toisin määrätä. Yleiskokous on päätösvaltainen, kun enemmistö viraston jäsenistä on läsnä.

Artiklan G kappaleen mukaan yleiskokous valitsee neuvoston jäsenet läsnä olevien jäsenten yksimielisellä päätöksellä. Myös viraston talousarviosta ja työohjelmasta päätetään yksimielisesti sääntömääräisessä istunnossa. Yksimielisyyttä edellytetään myös viraston rahoituspolitiikan valvontaa, varainhoitosääntöjä ja muuta varainhoitoa koskevissa päätöksissä sekä muun muassa perussäännön muutoksia koskevissa päätöksissä.

Artiklan H kappaleen mukaan yleiskokous päättää läsnä olevien jäsenten yksimielisellä päätöksellä: 1) jäsenyyshakemuksista 2) yleiskokouksen ja neuvoston menettelysäännöstä 3) vuosikertomuksesta ja muista kertomuksista 4) perussäännön soveltamisalaan kuuluvien sopimusten tekemisestä sekä 5) V artiklan B kappaleen mukaisista lisähankkeista. Jos jäsenet ovat niistä erimielisiä, yksimielisyys katsotaan saavutetuksi, jos vastustavia jäseniä on enintään kaksi.

Artiklan I kappaleen mukaan yleiskokous päättää viraston toimipaikan ja nimittää sihteeristön pääjohtajan läsnä olevien jäsenten yksimielisellä päätöksellä, tai jos yksimielisyyteen ei päästä, läsnä olevien ja äänestykseen osallistuvien jäsenten kahden kolmasosan ääntenenemmistöllä.

Artiklan J kappaleen mukaan yleiskokous käsittelee ja hyväksyy ensimmäisessä istunnossaan tarpeen mukaan kaikki valmistelukomitean laatimat päätökset, sopimusluonnokset, määräykset ja ohjeet kutakin asiaa koskevien äänestysmenettelyjen mukaisesti siten, kuin ne on esitetty IX artiklan F–I kappaleissa.

X artikla. Neuvosto. Artiklassa määrätään neuvostosta. A kappale koskee IRENAn neuvoston kokoonpanoa, toimikauden pituutta sekä vuorotteluperiaatteetta, jonka avulla pyritään varmistamaan kehitys- ja teollisuusmaiden todelliset osallistumismahdollisuudet, oikeudenmukainen ja tasapuolinen maantieteellinen jakauma ja neuvoston tehokas työskentely.

Artiklan B ja C kappaleissa määrätään neuvoston kokousten pitämisestä, sen toimihenkilöiden valinnasta sekä menettelysääntöjen laatimisesta.

Artiklan D kappaleen mukaan jokaisella neuvoston jäsenellä on yksi ääni. Menettelykysymyksiä koskevat päätökset tehdään neuvoston jäsenten äänten yksinkertaisella enemmistöllä. Sisältökysymyksiä koskevat päätökset tehdään neuvoston jäsenten kahden kolmasosan ääntenenemmistöllä. Jos on epäselvää, onko käsiteltävä asia sisältökysymys vai ei, asia käsitellään sisältökysymyksenä, ellei neuvosto jäsenten kahden kolmasosan ääntenenemmistöllä toisin päätä.

Artiklan E kappaleen mukaan neuvosto on vastuuvelvollinen yleiskokoukselle. Neuvosto käyttää sille perussäännössä annettuja valtuuksia ja hoitaa perussäännön tai yleiskokouksen sille antamia tehtäviä

Artiklan F kappaleessa määrätään neuvoston tehtäviksi erityisesti yleiskokousten valmistelu viraston työohjelman ja talousarvion osalta.

XI artikla. Sihteeristö. Artiklassa määrätään sihteeristöstä. A kappaleen mukaan sihteeristö avustaa yleiskokousta ja neuvostoa sekä huolehtii perussäännön edellyttämistä tehtävistä.

Artiklan B kappale koskee sihteeristöä ja pääjohtajaa, jonka yleiskokous nimittää.

C kappaleessa määrätään pääjohtajan vastuusta ja tehtävistä ja D kappaleessa pääjohtajan osallistumisesta yleiskokouksiin ja neuvoston kokouksiin.

Artiklan E kappale sisältää luettelon sihteeristön tehtävistä.

Artiklan F kappaleessa määrätään, että pääjohtaja ja muu henkilöstö ovat hallituksista riippumattomia, kansainvälisiä virkamiehiä.

XII artikla. Talousarvio. Artiklassa A kappaleessa määrätään, että viraston talousarvio rahoitetaan sen jäsenten pakollisilla rahoitusosuuksilla, jotka perustuvat yleiskokouksen määräämällä tavalla Yhdistyneiden Kansakuntien maksutaulukkoon, vapaaehtoisilla rahoitusosuuksilla ja muista mahdollisista lähteistä noudattaen varainhoitosääntöjä, jotka yleiskokous hyväksyy yksimielisellä päätöksellä perussäännön IX artiklan G kappaleen mukaisesti. Varainhoitosääntöjen ja talousarvion avulla varmistetaan, että viraston rahoitusperusta on vankka ja että viraston tehtävät voidaan hoitaa tehokkaasti ja vaikuttavasti työohjelmassa edellytetyllä tavalla. Pakollisilla rahoitusosuuksilla rahoitetaan perustoiminnat ja hallintokustannukset.

IRENAn jäsenmaksujen suuruutta on kuvattu tarkemmin yksityiskohtaisten perustelujen kohdassa 3 Esityksen vaikutukset.

Artiklan B kappale koskee viraston talousarvioesityksen valmistelua ja hyväksymistä. C kappale sisältää määräyksiä ulkopuolisesta tilintarkastajasta.

XIII artikla. Oikeushenkilöllisyys, erioikeudet ja vapaudet. Artiklan A kappaleen mukaan virasto on kansainvälinen oikeushenkilö. Sillä on jokaisen jäsenvaltion alueella sellainen jäsenvaltion kansalliseen lainsäädäntöön perustuva oikeudellinen asema, jota tarvitaan sen tehtävien hoitamiseen ja sen tarkoituksen täyttämiseen. B kappaleen mukaan viraston jäsenet päättävät erioikeuksista ja vapauksista erillisellä sopimuksella.

Oikeushenkilöllisyydestä sekä siihen liittyvästä oikeuskelpoisuudesta ja oikeudellisesta toimintakyvystä säädetään Suomessa lailla. Näin ollen XIII artiklan määräys oikeushenkilöllisyydestä kuuluu lainsäädännön alaan. Määräys ei edellytä muutoksia voimassa oleviin säädöksiin. Määräys, jonka mukaan viraston jäsenille myönnettävistä erioikeuksista ja vapauksista määrättäisiin erillisessä sopimuksessa, on viittauksenomainen, eikä sen ole katsottava kuuluvan lainsäädännön alaan.

XIV artikla. Suhteet muihin organisaatioihin. Artiklan mukaan neuvosto voi yleiskokouksen hyväksynnän saatuaan tehdä viraston puolesta sopimuksia Yhdistyneiden Kansakuntien ja muiden organisaatioiden kanssa, joiden työ liittyy viraston työhön. Perussäännön määräykset eivät vaikuta oikeuksiin ja velvoitteisiin, joita jäsenillä on voimassa olevan kansainvälisen valtiosopimuksen nojalla.

Artiklan määräys neuvoston valtuuksista tehdä viraston puolesta sopimuksia kuuluu lainsäädännön alaan. Oikeuskelpoisuudesta ja oikeudellisesta toimintakyvystä säädetään Suomessa lailla. Määräys ei kuitenkaan edellytä lainsäädännön muutoksia Suomessa.

XV artikla. Muutokset ja irtisanoutuminen, tarkistaminen. Artiklan A kappale koskee perussäännön muuttamista. B kappaleen mukaan muutokset tulevat voimaan osalta kun ne on hyväksytty yleiskokouksessa kun kaikki jäsenet ovat ilmaisseet suostumuksensa tulla muutoksen sitomiksi valtiosääntönsä edellyttämien menettelyjen mukaisesti. Jäsenet ilmaisevat suostumuksensa tulla muutoksen sitomiksi tallettamalla tätä koskevan asiakirjan erikseen määrätyn tallettajan huostaan.

Kappaleessa C määrätään virastosta eroamisesta. Jäsenyydestä voidaan erota kirjallisella ilmoituksella milloin tahansa viiden vuoden kuluttua perussäännön kansainvälisestä voimaantulosta. Artiklan D kappaleessa määrätään irtisanoutumisen voimaantulosta sen vuoden lopussa, jona siitä ilmoitetaan. Irtisanoutuminen virastosta ei vaikuta jäsenen velvoitteisiin irtisanoutumisvuoden osalta.

XVI artikla. Riitojen ratkaiseminen. Artiklassa määrätään riitojen ratkaisusta. A kappaleen mukaan jäsenet ratkaisevat tämän perussäännön tulkintaa tai soveltamista koskevat keskinäiset riitansa rauhanomaisin keinoin Yhdistyneiden Kansakuntien peruskirjan 2 artiklan 3 kappaleen mukaisesti ja pyrkivät tätä varten ratkaisuun käyttämällä Yhdistyneiden Kansakuntien peruskirjan 33 artiklan 1 kappaleessa esitettyjä keinoja.

Yhdistyneiden Kansakuntien peruskirjan 33 artikla koskee riitojen rauhanomaista selvittelyä. Sen mukaan riitojen selvittelyn ensisijaiset keinot ovat neuvottelu, tutkimusmenettely, välitys, sovintomenettely, välitysoikeudellinen tai tuomioistuinmenettely, alueellisten elinten tai sopimusten apu taikka muut rauhanomaiset keinot.

Määräystä ei ole katsottava lainsäädännön alaan kuuluvaksi, koska viittaus mahdollisuuteen soveltaa YK:n peruskirjan 33 artiklan 1 kappaleen keinoja jäsenten välisten riitojen ratkaisussa ei merkitse, että sopimuspuoli olisi sitoutunut pakolliseen riitojenratkaisuun esimerkiksi välimiesmenettelyssä. Mainitunkaltainen sitoutuminen edellyttäisi, että kappaleessa mainitun rauhanomaisen keinon soveltamisesta johonkin yksittäistapauksesta aiheutuvaan riitaan tehtäisiin vielä erillinen päätös. Määräys ei siten sido sopimuspuolen harkintavaltaa, eikä sen hyväksyminen sen vuoksi edellytä eduskunnan suostumusta.

Artiklan B kappaleen mukaan neuvosto voi osallistua riitojen ratkaisemiseen muun muassa tarjoamalla apuaan, kehottamalla riidan osapuolina olevia jäseniä aloittamaan valitsemansa riitojenratkaisumenettelyn ja suosittamalla sovitulle menettelylle aikarajaa.

XVII artikla. Oikeuksien väliaikainen pidättäminen. Artiklan A kappaleessa määrätään viraston jäsenen äänioikeuden menettämisestä jäsenmaksujen laiminlyönnin seurauksena.

B kappaleen mukaan yleiskokous voi pidättää IRENAn jäsenyyteen liittyvät erioikeudet ja vapaudet läsnä olevien ja äänestykseen osallistuvien jäsenten kahden kolmasosan ääntenenemmistöllä, jos jäsen on toistuvasti loukannut perussäännön määräyksiä tai perussäännön nojalla tekemänsä sopimuksen määräyksiä.

XVIII artikla. Viraston toimipaikka. Artiklan mukaan yleiskokous päättää viraston toimipaikan ensimmäisessä istunnossaan.

IRENAn väliaikaiseksi sijoituspaikaksi valittiin PrepCom2:n kokouksessa Yhdistyneiden arabiemiirikuntien Abu Dhabi. Innovaatiokeskus päätettiin sijoittaa Bonniin ja yhteyksiä kansainvälisiin järjestöihin hoitava yhdyskonttori Wieniin.

XIX artikla. Allekirjoittaminen, ratifiointi, voimaantulo ja liittyminen. A ja B kappaleiden mukaan Yhdistyneiden Kansakuntien jäsenvaltiot ja VI artiklan A kappaleessa määritellyt alueelliset hallitustenväliset taloudellisen yhdentymisen järjestöt voivat allekirjoittaa perussäännön perustamiskonferenssissa tai perussäännön voimaantuloon asti. Tämän jälkeen ne voivat liittyä perussäännön sopimuspuoliksi, kun niiden jäsenyys on hyväksytty yleiskokouksessa VI artiklan B kappaleen 2 kohdan mukaisesti.

Artiklan C kappale sisältää määräyksen ratifioimis- tai liittymiskirjan tallettamisesta ja ratifioimisesta.

Artiklan D ja E kappaleissa on määrätty perussäännön voimaantulosta. Perussääntö tulee voimaan kolmantenakymmenentenä päivänä siitä päivästä, jona kahdeskymmenesviides ratifioimiskirja on talletettu. Niiden valtioiden tai alueellisten hallitustenvälisten taloudellisen yhdentymisen järjestöjen osalta, jotka ovat tallettaneet ratifioimis- tai liittymiskirjansa perussäännön voimaantulon jälkeen, perussääntö tulee voimaan kolmantenakymmenentenä päivänä kyseisen asiakirjan tallettamispäivästä.

Perussääntö tuli voimaan 8 päivänä heinäkuuta 2010. Suomen osalta se tulee voimaan kolmantenakymmenentenä päivänä Suomen ratifioimiskirjan tallettamispäivästä.

Artiklan F kappaleen mukaan perussäännön määräyksiin ei saa tehdä varaumia.

XX artikla. Tallettaja, kirjaaminen, todistusvoimainen teksti. Artiklan A kappaleen mukaan Saksan liittotasavallan hallitus nimetään perussäännön ja kaikkien ratifioimis- ja liittymiskirjojen tallettajaksi. Artiklan B- F kappaleissa määrätään tallettajahallituksen velvollisuuksista.

Ahvenanmaan itsehallintolain (1144/1991) 18 §:n 10, 22 ja 27 kohtien mukaan luonnon- ja ympäristönsuojelu, elinkeinon harjoittaminen sekä Ahvenanmaan maakunnan sähköntuotanto ovat maakunnan lainsäädäntövaltaan kuuluvia asioita. Itsehallintolain 23 §:n mukaan itsehallintoviranomaiset huolehtivat maakunnan lainsäädäntövallan piiriin kuuluvien asioiden hallinnosta. Itsehallintolain 3 §:n 2 momentin mukaan maakunnan yleinen johto ja hallinto kuuluvat Ahvenanmaan maakunnan hallitukselle ja sen alaisille viranomaisille. Näistä syistä Ahvenanmaan maakunnan hallitukselle kuuluu muun muassa määrittää uusiutuvan energian käytön painopisteet maakunnassa.

Itsehallintolain 59 §:n 1 momentissa säädetään kansainvälisten velvoitteiden voimaantulosta Ahvenanmaalla. Jos valtiosopimus tai muu kansainvälinen velvoite, johon Suomi sitoutuu, sisältää määräyksen itsehallintolain mukaan maakunnan toimivaltaan kuuluvasta asiasta, maakuntapäivien on, jotta määräys tulisi voimaan maakunnassa, hyväksyttävä säädös, jolla määräys saatetaan voimaan. Viraston perussäännön II artiklan mukaan viraston tavoitteena on edistää uusiutuvan energian kaikkien muotojen laajaa ja lisääntyvää käyttöönottoa ja kestävää käyttöä. Näin ollen viraston toiminta ja sille kaavaillut tehtävät koskevat maakunnan lainsäädäntövaltaan kuuluvia asioita. Jotta perussäännön voimaansaattamislaki tulisi voimaan maakunnan itsehallinnon piiriin kuuluvien asioiden osalta myös maakunnassa, siihen on hankittava maakuntapäivien suostumus.

2 Lakiehdotuksen perustelut

1 § Lain 1 § sisältää säännöksen, jolla saatetaan voimaan lailla ne kansainvälisen uusiutuvan energian virasto IRENAn perussäännön määräykset, jotka kuuluvat lainsäädännön alaan. Koska kyseessä on niin kutsuttu sekasopimus, joka kuuluu osittain Euroopan unionin toimivaltaan, hyväksymisponnessa esitetään, että eduskunta hyväksyisi perussäännön siltä osin kuin se kuuluu Suomen toimivaltaan.

2 § Laki ehdotetaan tulevaksi voimaan tasavallan presidentin asetuksella säädettävänä ajankohtana. Lain on tarkoitus tulla voimaan samanaikaisesti kuin perussääntö tulee Suomen osalta voimaan eli kolmenkymmenen päivän kuluttua ratifioimiskirjan tallettamisesta.

3 Voimaantulo

Jäsenyyttä hakevan valtion on ratifioitava perussääntö tai liityttävä siihen. Perussääntö tuli kansainvälisesti voimaan 8 päivänä heinäkuuta 2010 eli kolmantenakymmenentenä päivänä siitä päivästä, jona kahdeskymmenesviides ratifioimiskirja oli talletettu. Suomen osalta perussääntö tulee voimaan kolmantenakymmenentenä päivänä ratifioimiskirjan tallettamispäivästä.

4 Eduskunnan suostumuksen tarpeellisuus ja käsittelyjärjestys

Perustuslain 94 §:n 1 momentin mukaan eduskunta hyväksyy sellaiset valtiosopimukset ja muut kansainväliset velvoitteet, jotka sisältävät lainsäädännön alaan kuuluvia määräyksiä tai ovat muutoin merkitykseltään huomattavia taikka vaativat perustuslain mukaan muusta syystä eduskunnan hyväksymisen.

Perustuslain 95 §:n 1 momentin mukaan valtiosopimuksen ja muun kansainvälisen velvoitteen lainsäädännön alaan kuuluvat määräykset saatetaan voimaan lailla. Muilta osin kansainväliset velvoitteet saatetaan voimaan tasavallan presidentin antamalla asetuksella.

Perustuslain 95 §:n 3 momentin mukaan laissa kansainvälisen velvoitteen voimaansaattamisesta voidaan säätää, että sen voimaantulosta säädetään asetuksella.

Perustuslakivaliokunnan tulkintakäytännön mukaan eduskunnan hyväksymistoimivalta kattaa kaikki aineelliselta luonteeltaan lain alaan kuuluvat kansainvälisen velvoitteen määräykset. Määräykset luetaan kuuluviksi lainsäädännön alaan, jos (1) määräys koskee jonkin perustuslaissa turvatun perusoikeuden käyttämistä tai rajoittamista, (2) määräys muutoin koskee yksilön oikeuksien tai velvollisuuksien perusteita, (3) määräyksen tarkoittamasta asiasta on perustuslain mukaan säädettävä lailla, (4) määräyksen tarkoittamasta asiasta on voimassa lain säännöksiä tai (5) jos määräyksen tarkoittamasta asiasta on Suomessa vallitsevan käsityksen mukaan säädettävä lailla. Kysymykseen ei vaikuta, onko jokin määräys ristiriidassa vai sopusoinnussa Suomessa lailla annetun säännöksen kanssa (PeVL 11/2000 vp, PeVL 12/2000 vp ja PeVL 45/2000 vp).

Kansainvälisen uusiutuvan energian virasto IRENAn perussääntö sisältää lainsäädännön alaan kuuluvia määräyksiä ja edellyttää perustuslain 94 §:n mukaisesti eduskunnan suostumusta. Lainsäädännön alaan kuuluvia määräyksiä on selostettu tarkemmin esityksen yksityiskohtaisissa perusteluissa.

Muita eduskunnan hyväksymistä edellyttämiä määräyksiä ovat muun muassa eduskunnan budjettivaltaa sitovat kansainväliset velvoitteet (PeVL 45/2000 vp). IRENAn perussäännön ratifioiminen on eduskunnan budjettivaltaa sitova toimenpide, koska se aiheuttaa valtiolle välittömiä menoja jäsenmaksujen myötä. Viraston talousarvio rahoitetaan sen jäsenten pakollisilla rahoitusosuuksilla, jotka perustuvat yleiskokouksen määräämällä tavalla Yhdistyneiden kansakuntien maksutaulukkoon, vapaaehtoisilla rahoitusosuuksilla ja muilla mahdollisilla lähteillä. IRENAn jäsenmaksut perustuvat ennen varsinaisen toiminnan aloittamista vapaaehtoisille maksuosuuksille.

IRENAn rahoitusosuudet vuosina 2009 ja 2010 perustuvat vapaaehtoisiin maksuosuuksiin. Vuoden 2009 budjetti oli 6,175 miljoonaa USA:n dollaria. Vuoden 2010 budjetti hyväksyttiin tammikuussa 2010 PrepComin kolmannessa kokouksessa. Sen suuruus on 13,690 miljoonaa USA:n dollaria. Suomen rahoitusosuudeksi on määrätty 0,719 %, joka vastaa 98 419 USA:n dollaria. Valtion talousarvioesityksessä työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan talousarvioehdotukseen vuodelle 2010 IRENAn jäsenmaksua varten varattiin 200 000 euroa ja 100 000 euroa vuodelle 2011 euroa momentille 32.01.66, Kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksut ja rahoitusosuudet. Suomen todelliseksi jäsenmaksuksi vuodelle 2010 on sittemmin vahvistettu 243 419 USA:n dollaria.

Tarkkaa Suomen jäsenmaksuosuuden määrää kunakin jäsenyysvuonna on mahdotonta arvioida ennakolta, koska jäsenmaksut koostuvat sekä rahoitusosuuksista, jotka perustuvat yleiskokouksen vahvistamaan talousarvioon ja YK:n maksutaulukkoon, että vapaaehtoisista rahoitusosuuksista. Näin ollen jäsenmaksun suuruus riippuu muun muassa IRENAn perussääntöön liittyneiden maiden lukumäärästä sekä kulloisenkin budjetin suuruudesta.

Perustuslakivaliokunnan lausunnon (PeVL 38/2000 vp) mukaan oikeushenkilöllisyydestä sekä siihen liittyvästä oikeuskelpoisuudesta ja oikeudellisesta toimintakyvystä säädetään Suomessa lailla. IRENAn perussäännön XIII artiklan A kappaleen mukaan virasto on oikeushenkilö. Artiklan mukaan IRENAlla on jokaisen jäsenen alueella sellainen kotimainen oikeustoimikelpoisuus, jota voidaan tarvita sen tehtävien hoitamiseen ja sen tarkoituksen täyttämiseen, jollei tämän jäsenen kansallisesta lainsäädännöstä muuta johdu. Perussäännön XIV artiklan mukaan neuvostolla on yleiskokouksen hyväksynnän saatuaan valtuudet tehdä viraston puolesta sopimuksia. Vaikka nämä määräykset kuuluvat Suomessa lainsäädännön alaan, ne eivät kuitenkaan edellytä muutoksia voimassa olevaan lainsäädäntöön.

Perussäännön riitojen ratkaisemista koskevaa XVI artiklaa ei ole katsottava lainsäädännön alaan kuuluvaksi, koska viittaus mahdollisuuteen soveltaa YK:n peruskirjan 33 artiklan 1 kappaleen keinoja jäsenten välisten riitojen ratkaisussa ei merkitse, että sopimuspuoli olisi sitoutunut pakolliseen riitojenratkaisuun esimerkiksi välimiesmenettelyssä. Sitoutuminen edellyttäisi, että kappaleessa mainitun rauhanomaisen keinon soveltamisesta johonkin yksittäistapauksesta aiheutuvaan riitaan tehtäisiin vielä erillinen päätös. Määräys ei siten sido sopimuspuolen harkintavaltaa, eikä sen hyväksyminen sen vuoksi edellytä eduskunnan suostumusta.

Sopimusmääräys, jonka mukaan valtio voi tulla sidotuksi päätökseen vasten tahtoaan voi vaikuttaa Suomen täysivaltaisuuteen. IRENAn perussäännön toimielimiä koskevat artikloissa IX (yleiskokous) ja X (neuvosto) määrätään muun muassa päätöksenteosta.

Yleiskokouksessa sisältökysymyksiä koskevat päätökset tehdään yksimielisellä päätöksellä, mutta jos yksimielisyyteen ei päästä, se katsotaan saavutetuksi, jos vastustavia jäseniä on enintään kaksi, ellei perussäännössä toisin määrätä. Neuvostossa sisältökysymyksiä koskevat päätökset tehdään neuvoston jäsenten kahden kolmasosan äänten enemmistöllä.

IX artiklan G kappaleen mukaan yleiskokous valitsee neuvoston jäsenet läsnä olevien jäsenten yksimielisellä päätöksellä. Myös viraston talousarviosta ja työohjelmasta päätetään yksimielisesti sääntömääräisessä istunnossa. Yksimielisyyttä edellytetään myös viraston rahoituspolitiikan valvontaa, varainhoitosääntöjä ja muuta varainhoitoa koskevissa päätöksissä sekä muun muassa perussäännön muutoksia koskevissa päätöksissä. Yleiskokous hyväksyy muutokset perussääntöön IX artiklan G kappaleen mukaan läsnä olevien jäsenten yksimielisellä päätöksellä. Perussäännön muutokset tulevat XV artiklan mukaan voimaan vasta, kun kaikki jäsenet ovat ilmaisseet suostumuksensa tulla muutoksen sitomiksi valtiosääntönsä edellyttämien menettelyjen mukaisesti.

Yleiskokous hyväksyy IX artiklan H kappaleen mukaan muun muassa perussäännön soveltamisalaan kuuluvia asioita koskevien sopimusten tekemisen yksimielisellä päätöksellä niin, että jos yksimielisyyteen ei päästä, se katsotaan saavutetuksi, jos vastustavia jäseniä on enintään kaksi. Tällaiset päätökset koskevat jäsenyyshakemusten hyväksymistä, yleiskokouksen ja neuvoston menettelysääntöjä, vuosikertomuksen ja muiden kertomusten hyväksymistä, perussäännön soveltamisalaan kuuluvien sopimusten tekemistä ja perussäännön V artiklan B kappaleen mukaisia lisähankkeita.

IX artiklan I kappaleen mukaan yleiskokous voi päättää viraston toimipaikasta ja nimittää sihteeristön pääjohtajan läsnä olevien ja äänestykseen osallistuvien jäsenten kahden kolmasosan ääntenenemmistöllä.

XVII artikla B kappaleen mukaan yleiskokous voi pidättää IRENAn jäsenyyteen liittyvät erioikeudet ja vapaudet läsnä olevien ja äänestykseen osallistuvien jäsenten kahden kolmasosan ääntenenemmistöllä, jos jäsen on toistuvasti loukannut perussäännön määräyksiä tai perussäännön nojalla tekemänsä sopimuksen määräyksiä.

Neuvosto tekee X artiklan mukaan sisältökysymyksiä koskevat päätökset neuvoston jäsenten kahden kolmasosan määräenemmistöllä. Neuvosto on vastuuvelvollinen yleiskokoukselle.

Yleiskokouksen päätöksentekomenettelyä koskevat määräykset mahdollistavat sen, että Suomi voisi tulla sidotuksi päätöksiin, joita se on vastustanut. Kuten yllä on selostettu, yleiskokous ei kuitenkaan päätä asioista, jotka sisällöltään kuuluisivat lainsäädännön alaan. Määräenemmistöpäätökset eivät myöskään kata eduskunnan toimivallan kannalta merkittävimpiä kysymyksiä, kuten IRENAn budjettia tai muutoksia perussääntöön, joiden osalta vaaditaan aina yksimielisyyttä.

IRENAn jäsenyys on osa Suomen kansainvälistä yhteistyötä. Kysymyksessä on perustuslain 1 §:n 3 momentissa tarkoitetun periaatteen mukainen osallistuminen kansainväliseen yhteistyöhön rauhan ja ihmisoikeuksien turvaamiseksi. Mainitulla perustuslain säännöksellä on merkitystä arvioitaessa sitä, onko kansainvälisen velvoitteen jokin määräys ristiriidassa perustuslain säännösten kanssa valtion täysivaltaisuudesta. Perustuslakiuudistuksen esitöihin pohjautuvassa käytännössään valiokunta on lähtenyt siitä, että sellaiset kansainväliset velvoitteet, jotka ovat tavanomaisia nykyaikaisessa kansainvälisessä yhteistoiminnassa ja jotka vain vähäisessä määrin vaikuttavat valtion täysivaltaisuuteen, eivät ole sellaisenaan ristiriidassa perustuslain täysivaltaisuutta koskevien säännösten kanssa (ks. esim. PeVL 38/2001 vp , s. 5/I).

Valtion täysivaltaisuuden kannalta on huomattava, että perussäännön määräyksiä voidaan muuttaa vain yleiskokouksen yksimielisellä päätöksellä. Muutokset tulevat kaikkien jäsenten osalta voimaan, kun kaikki jäsenet ovat ilmaisseet suostumuksensa tulla muutoksen sitomiksi valtiosääntönsä edellyttämällä tavalla ja tallentamalla hyväksymisasiakirjan tallettajan huostaan.

Koska kyseessä on niin kutsuttu sekasopimus, hallituksen esityksessä esitetään, että eduskunta hyväksyisi perussäännön siltä osin kuin se kuuluu Suomen toimivaltaan.

EU:n neuvoston päätökseen (2010/385/EU), joka koskee EU:n liittymistä IRENAan, sisältyy ilmoitus toimivallasta. Sen mukaan yleissääntönä on, että Euroopan unionin jäsenvaltioilla on toimivalta organisatorisissa asioissa (esimerkiksi oikeudelliset tai talousarvioasiat) ja menettelyä koskevissa asioissa (esimerkiksi puheenjohtajien valinta, esityslistan ja kertomusten hyväksyminen). Jäsenvaltioilla on yksinomainen toimivalta myös sellaisiin IRENAn perussäännön mukaisiin asioihin, joiden osalta Euroopan unioni ei ole hyväksynyt yhteisiä sääntöjä. Jos EU:n yhteisiä sääntöjä on olemassa, mutta niihin ei vaikuteta eikä niiden soveltamisalaa muuteta, etenkin kun unionin säännöksissä vahvistetaan ainoastaan vähimmäisvaatimukset, toimivalta on jäsenvaltioilla, sanotun kuitenkaan rajoittamatta unionin toimivaltaa kyseisellä alalla. Edellä kappaleessa 4.3 EU:n liittyminen IRENAan on lueteltu tärkeimmät uusiutuvaa energiaa koskeva EU- säädökset.

Unionilla on yksinomainen toimivalta, kun IRENAn perussäännön määräys tai perussäännön täytäntöönpanosäädös on tarpeen, jotta unioni voi käyttää sisäistä toimivaltaansa, tai siltä osin kuin unionin säädöksellä vahvistetaan yhteisiä sääntöjä, joihin voidaan vaikuttaa tai joiden soveltamisalaa voidaan muuttaa IRENAn perussäännön määräyksillä tai perussäännön täytäntöönpanosta annetulla säädöksellä.

Yllä esitetyistä syistä perussääntö voidaan hallituksen käsityksen mukaan hyväksyä äänten enemmistöllä ja ehdotus sen voimaansaattamislaiksi voidaan hyväksyä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.

Edellä olevan perusteella ja perustuslain 94 §:n mukaisesti esitetään,

että Eduskunta hyväksyisi kansainvälisestä uusiutuvan energian virastosta Bonnissa 26 päivänä tammikuuta 2009 tehdyn perussäännön, siltä osin kuin se kuuluu Suomen toimivaltaan.

Koska perussääntö sisältää määräyksiä, jotka kuuluvat lainsäädännön alaan, annetaan samalla Eduskunnan hyväksyttäväksi seuraava lakiehdotus:

Lakiehdotus

Laki kansainvälisen uusiutuvan energian viraston (IRENA) perussäännön lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:

1 §

Kansainvälisen uusiutuvan energian viraston (IRENA) Bonnissa 26 päivänä tammikuuta 2009 tehdyn perussäännön lainsäädännön alaan kuuluvat määräykset ovat lakina voimassa sellaisina kuin Suomi on niihin sitoutunut.

2 §

Tämän lain voimaantulosta säädetään tasavallan presidentin asetuksella.


Helsingissä 1 päivänä lokakuuta

Tasavallan Presidentti
TARJA HALONEN

Elinkeinoministeri
Mauri Pekkarinen

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.