Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry esitykseen

Puutteelliset hakuehdot

HE 167/2010
Hallituksen esitys Eduskunnalle laeiksi ajoneuvojen yksittäishyväksynnän järjestämisestä annetun lain ja ajoneuvojen yksittäishyväksynnän väliaikaisesta järjestämisestä annetun lain muuttamisesta

ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Esityksessä ehdotetaan muutettaviksi ajoneuvojen yksittäishyväksynnän järjestämisestä annetun lain voimaantuloa ja ajoneuvojen yksittäishyväksynnän väliaikaisesta järjestämisestä annetun lain voimassa oloa.

Ajoneuvojen yksittäishyväksynnän järjestämisestä annetun lain voimaantuloa ehdotetaan siirrettäväksi kaksi vuotta myöhemmäksi ja yksittäishyväksynnän väliaikaisesta järjestämisestä annetun lain voimassa oloa jatkettavaksi vastaavasti kahdella vuodella. Lisäksi laeissa otettaisiin huomioon Liikenteen turvallisuusviraston perustaminen.

Ehdotetut lait on tarkoitettu tulemaan voimaan vuoden 2011 alusta.


PERUSTELUT

1 Nykytila ja ehdotetut muutokset

1.1 Nykytila

Laki ajoneuvojen yksittäishyväksynnän järjestämisestä (227/2009) ja laki ajoneuvojen yksittäishyväksynnän väliaikaisesta järjestämisestä (228/2009) annettiin 3 päivänä huhtikuuta 2009 osana puitteiden luomisesta moottoriajoneuvojen sekä tällaisiin ajoneuvoihin tarkoitettujen järjestelmien, osien ja erillisten teknisten yksiköiden hyväksymiselle annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2007/46/EY (autojen ja perävaunujen puitedirektiivi) voimaansaattamista. Autojen ja perävaunujen puitedirektiivi edellytti direktiivin mukaiseen ajoneuvojen tyyppihyväksyntään rinnastettavan yksittäishyväksyntämenettelyn käyttöön ottamisen yksittäisvalmistettujen tai -maahantuotujen uusien autojen ja niiden perävaunujen liikenteeseen hyväksyntään. Yksittäishyväksyntämenettely rinnastetaan kansallisena hyväksyntämenettelynä EY:n tyyppihyväksyntämenettelyyn ja täten yksittäishyväksynnöissä noudatetaan EY:n tyyppihyväksyntämenettelyä vastaavia kansallisia hyväksyntämenettelyjä.

Autojen ja perävaunujen puitedirektiivin mukaan ajoneuvojen kansallisten yksittäishyväksyntöjen myöntäminen on kansallisten viranomaisten vastuulla oleva tehtävä EY-tyyppihyväksyntöjen myöntämisen tapaan. Yksittäishyväksyntöjen myöntäminen edellyttää yksittäishyväksyntään liittyvien testien suorittamista pääsääntöisesti riippumattoman tahon toimesta. Viranomainen toimii yksittäishyväksyntöjen myöntämisestä vastaavana tahona. Suomessa yksittäishyväkynnöistä vastaa Liikenteen turvallisuusvirasto.

Yksittäishyväksynnän soveltamisalaan lähtökohtaisesti kuuluvat yksittäisinä uusina ajoneuvoina Suomessa käyttöön otettavat autot ja perävaunut, joille yksittäisinä ajoneuvoina ei ole hankittu autojen ja niiden perävaunujen puitedirektiivin mukaista koko ajoneuvon EY-tyyppihyväksyntää tai kansallista piensarjahyväksyntää.

Kun autojen ja perävaunujen puitedirektiivin voimaan saattamiseksi tarvittavat ajoneuvotekniset säännökset eli ajoneuvolain muuttamisesta annettu laki (226/2009) ja eräät lakia alempiasteiset säädökset saatettiin voimaan 29 päivänä huhtikuuta 2009, käytettävissä ei ollut yksittäishyväksyntöjen toteuttamiseksi tarvittavia kansallisia viranomaismenettelyjä. Vuosittain yksittäishyväksyttävien ajoneuvojen määrä on suuri ja yksittäishyväksyntäpalvelujen tarve jakaantunut laajasti koko maahan. Liikenteen turvallisuusvirastolla ei ole omaa kenttäorganisaatiota mahdollistamaan alueellisesti riittävän laajasti yksittäishyväksyntöjen myöntämistä. Tämän vuoksi yksittäishyväkyntöjen myöntämistä koskevan lain mukaan Liikenteen turvallisuusvirasto hankkii yksittäishyväksyntäpalveluja teknisiä hyväksyntöjä suorittavilta ulkopuolisilta tahoilta viraston kanssa tehtävin sopimuksin.

Koska yksittäishyväksynnän viranomaismenettelyn käyttöön ottamiseen ja yksittäishyväksyntöjen tarvitsemien kansallisten testauspalvelujen saatavuuteen ei ollut riittäviä valmiuksia autojen ja perävaunujen puitedirektiivin voimaan saattamisen ajankohtana huhtikuussa 2009, päädyttiin vuoden 2010 loppuun asti ulottuvaan ylimenokauden järjestelyyn yksittäishyväksyntöjen myöntämisessä.

Ylimenokauden järjestely toteutettiin säätämällä vuoden 2010 loppuun asti voimassa olevaksi laki ajoneuvojen yksittäishyväksyntöjen väliaikaisesta järjestämisestä. Laki ajoneuvojen yksittäishyväksyntöjen järjestämisestä säädettiin tulemaan voimaan ylimenokauden päätyttyä vuoden 2011 alusta. Ajoneuvojen yksittäishyväksynnän järjestämisestä annetussa, 1 päivänä tammikuuta 2011 voimaan tulevassa laissa ajoneuvojen yksittäishyväksyntöjen myöntäminen perustuu Liikenteen turvallisuusviraston kanssa yksittäishyväksynnän myöntämistä koskevan sopimuksen tehneiden riippumattomien hyväksyntätoimijoiden myöntämiin yksittäishyväksyntöihin.

Voimassa olevan ajoneuvojen yksittäishyväksynnän väliaikaisesta järjestämisestä annetun lain mukaan ne katsastustoimipaikat myöntävät yksittäishyväksynnät, jotka ajoneuvojen katsastusluvista annetun lain (1099/1998), jäljempänä katsastustoimilupalaki, mukaan saavat suorittaa rekisteröintikatsastuksia.

1.2 Ehdotetut muutokset

Ajoneuvojen yksittäishyväksynnän väliaikaisesta järjestämisestä annetun lain 12 §:ssä säädettyä lain voimassa oloa jatkettaisiin 1 päivästä tammikuuta 2011 lähtien 31 päivään joulukuuta 2012 asti. Ajoneuvon yksittäishyväksynnän järjestämisestä annetun lain 19 §:ssä säädetty voimaan tulo siirrettäisiin 1 päivästä tammikuuta 2011 vuoden 2013 alkuun.

Ajoneuvojen yksittäishyväksynnän järjestämisestä ja ajoneuvojen yksittäishyväksynnän väliaikaisesta järjestämisestä annettujen lakien vaatimuksissa viitataan monilta osin nykyisin voimassa olevan katsastustoimilupalain vaatimuksien soveltamiseen. Katsastustoimilupalain kokonaisuudistus on tästä esityksestä erillään olevana erillisenä hankkeena parhaillaan vireillä ja lakiuudistus on tarkoitus saattaa eduskunnan käsiteltäväksi syysistuntokaudella 2010.

Ajoneuvojen yksittäishyväksynnän väliaikaista järjestämistä ja ajoneuvojen yksittäishyväksynnän järjestämistä koskevien lakien voimassaolosäännöksiä ehdotetaan muutettaviksi, jotta vuoden 2011 aikana osittain voimaan saatettavaksi valmisteltavan katsastustoimilupalain muutokset olisi mahdollista ottaa huomioon ajoneuvojen yksittäishyväksynnän järjestämisestä annetun lain käyttöönotossa. Lisäksi muutokset ovat tarpeen, jotta katsastustoimilupalain uudistamisesta nykyiseen yksittäishyväksyntämenettelyyn vaikuttavat muutokset olisi riittävän valmisteluajan puitteissa sisällytettävissä Liikenteen turvallisuusviraston ja yksittäishyväksyntää suorittavien tahojen kesken laadittaviin yksittäishyväksyntäsopimuksiin sekä yksittäishyväksyntäkäytäntöihin.

Lisäksi laeissa otettaisiin huomioon vuoden 2010 alusta voimaan tullut Liikenteen turvallisuusvirastosta annettu laki (863/2009), jolla Ajoneuvohallintokeskus yhdistettiin Liikenteen turvallisuusvirastoon. Muutettaviksi ehdotetuissa laeissa useissa kohdin mainitaan Ajoneuvohallintokeskus. Lakeihin tehtäisiin nimenmuutos Liikenteen turvallisuusvirastoksi.

Ajoneuvohallintokeskuksen nimenmuutos Liikenteen turvallisuusvirastoksi tehtäisiin ajoneuvojen yksittäishyväksynnän väliaikaista järjestämistä annetun lain 7, 8 ja 9 §:ään sekä ajoneuvojen yksittäishyväksynnän järjestämisestä annetun lain 2—5, 11—15, 18 ja 20 §:ään.

2 Esityksen vaikutukset

Esityksen tarkoituksena on mahdollistaa tarvittava valmistautumisaika ajoneuvojen yksittäishyväksynnän järjestämistä koskevan lain käyttöönottamiseen sekä mahdollistaa valmisteltavana olevan katsastuslupalain huomioon ottaminen yksittäishyväksyntämenettelyssä.

Lakiesityksillä varattaisiin myös Liikenteen turvallisuusvirastolle riittävä aika tehdä yksittäispalveluja tuottavien yritysten kanssa yksittäishyväksyntää koskevat sopimukset.

Ehdotuksen mukaan rekisteröintikatsastuksia suorittavat katsastustoimipaikat myöntäisivät suoraan lain nojalla yksittäishyväksynnät Suomessa vuoden 2012 loppuun asti. Tämän jälkeen tulisi voimaan laki ajoneuvojen yksittäishyväksyntöjen järjestämisestä.

3 Asian valmistelu

Esitys on valmistelu liikenne- ja viestintäministeriössä yhdessä Liikenteen turvallisuusviraston kanssa virkatyönä. Esityksen valmistelu on suoritettu valmisteilla olevan katsastustoimilupalain uudistamisen kanssa. Esityksestä on pyydetty lausunnot oikeusministeriöltä, valtiovarainministeriöltä, opetusministeriöltä, työ- ja elinkeinoministeriöltä, puolustusministeriöltä, Liikenteen turvallisuusvirastolta, Opetushallitukselta, Liikkuvalta poliisilta, Liikenneturvalta, Liikenteen turvallisuusvirastolta, Liikennevakuutuskeskukselta, Kilpailuvirastolta, Kuluttajavirastolta, Yksityisten Katsastustoimipaikkojen Liitto ry:ltä, A-Katsastus Oy:ltä, K1 Katsastajat Oy:ltä, Autoalan Keskusliitto ry:ltä, Autoalan ja Korjaamoiden Liitto ry:ltä, Autoliitto ry:ltä, Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:ltä, Linja-autoliitto ry:ltä, Suomen Taksiliitto ry:ltä ja Autokatsastajat AK ry:ltä sekä useilta muilta ajoneuvo- ja kuljetusalan etujärjestöiltä sekä muilta sidosryhmiltä.

Saaduissa lausunnoissa valtiovarainministeriöllä, puolustusministeriöllä, sisäasiainministeriöllä, Poliisihallituksella, Liikkuvalla poliisilla, Kilpailuvirastolla, Kuluttajavirastolla, Liikenneturvalla, Liikennevakuutuskeskuksella, Suomen Taksiliitto ry:llä ja Logistiikkayritysten Liitto ry:llä ei ollut huomautettavaa esityksestä.

A-Katsastus Oy piti lausunnossaan perusteita ajoneuvojen yksittäishyväksynnän järjestämisestä annetun lain voimaantulon ja yksittäishyväksynnän väliaikaisesta järjestämisestä annetun lain voimassaolon muuttamiseksi ja näin aikaan saatavan siirtymäajan lisäämistä luontevina, kun nykytilanteessa siirrytään yksittäishyväksyntöjen suorittamisessa lain tarkoittamaan viranomaismenettelyyn. Lausunnossaan A-Katsastus Oy kuitenkin ilmoittaa, ettei se puolla yksittäishyväksyntöjen järjestämisen perusratkaisua eli yksittäishyväksyntöjen myöntämisen toteuttamista valtion vastuulla toteutettavana toimintana, vaan katsoo yksittäishyväksyntöjen soveltuvan luontevasti yksityisen yrityksen liiketoiminnaksi.

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry pitää lakien voimassaolosäännösten muuttamista esityksen mukaisesti perusteltuina, mutta samalla vetoaa ministeriöön, että esityksen mukaisella siirtymäajalla tulisi varmistautua siitä, että raskaiden ajoneuvojen hyväksyntään liittyvien palvelujen saatavuus ja hinnoittelu saataisiin järjestettyä palvelujen käyttäjien kannalta parhaalla mahdollisella tavalla.

Autoliitto ry ei vastusta ajoneuvojen yksittäishyväksyntälakien voimassaolosäännösten muuttamista esityksen mukaisesti tarvittavan valmistautumisajan turvaamiseksi. Lausunnossaan Autoliitto ry kuitenkin katsoo jo annettujen lakien voimaantulosäännösten muuttamisen osoitukseksi lainvalmistelun kiireestä ja riittämättömästä valmistautumisesta lainsäädännön muutosten vaikutuksiin eikä pidä tällaista voimaantulojen siirtämisiä hyvän lainvalmistelun mukaisena menettelynä.

YTL Yleinen Teollisuusliitto ei pidä toivottavina esityksen mukaisia voimassaoloaikojen muutoksia näin myöhäisessä vaiheessa. YTL Yleinen Teollisuusliitto katsoo, että esityksellä on huomattava vaikutus kilpailutilanteeseen, koska osa valmistajista on asiaankuuluvasti ennakoinut hyvissä ajoin säädösmuutokset ja valmistautunut niihin huomattavinkin panostuksin ja osa taas ei. Lisäksi YTL Yleinen Teollisuusliitto pitää tällaisten muutosten vaikutusta haitallisena säädösvalmistelun ja viranomaistoiminnan uskottavuuteen, johon sen mukaan viime aikoina on useasti jouduttu kiinnittämään huomiota.

Saatujen lausuntojen pohjalta ei ole perusteltua muuttaa esitystä. Vaikka eräissä lausunnoissa tuotin esiin voimassaoloaikojen muutoksiin liittyviä ongelmia, ehdotettu ylimenokausi on välttämätön viranomaisprosessien käyttöön ottamiselle vakinaiseen yksittäishyväksyntätoimintaan. Yksittäishyväksyntöjen järjestäminen on osa autojen ja perävaunujen puitedirektiivissä edellytettyä ajoneuvojen EY-tyyppihyväksyntämenettelyn kaltaista viranomaisten toimesta toteuttavaa hyväksyntätoimintaa, mistä syystä ei ole mahdollista järjestää toimintaa pysyvästi A-Katsastus Oy:n lausunnossa ehdotettuna yksityisten yritysten liiketoimintana.

4 Voimaantulo

Lait ehdotetaan tuleviksi voimaan vuoden 2011 alusta.

Edellä esitetyn perusteella annetaan Eduskunnan hyväksyttäväksi seuraavat lakiehdotukset:

              
Lakiehdotukset

1.

Laki ajoneuvojen yksittäishyväksynnän järjestämisestä annetun lain muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan ajoneuvojen yksittäishyväksynnän järjestämisestä annetun lain (227/2009) 2—5, 11—15 ja 18—20 § seuraavasti:

2 §
Määritelmät

Tässä laissa tarkoitetaan:

1) yksittäishyväksynnällä ajoneuvolaissa tarkoitettua yksittäishyväksyntää; lisäksi yksittäishyväksyntään kuuluu ajoneuvon tietojen tallettaminen ajoneuvoliikennerekisteriin;

2) yksittäishyväksynnän myöntäjällä tahoa, jonka kanssa Liikenteen turvallisuusvirasto on tehnyt yksittäishyväksyntöjen myöntämistä koskevan sopimuksen.

Yksittäishyväksynnän myöntäjä voi sopia yksittäishyväksyntää hakevan kanssa, että ajoneuvon yksittäishyväksynnän myöntämisen yhteydessä yksittäishyväksynnän myöntäjä tekee ajoneuvolain 50 e §:n 2 momentin 5 kohdassa tarkoitetut, vaatimustenmukaisuuden osoittamiseksi tarvittavat vähäiset tarkastukset, mittaukset, laskelmat ja selvitykset. Tällöin nämä toimenpiteet katsotaan kuuluviksi osaksi yksittäishyväksyntää.

3 §
Liikenteen turvallisuusviraston vastuu yksittäishyväksynnöistä

Liikenteen turvallisuusvirasto vastaa ajoneuvojen yksittäishyväksynnästä Suomessa.

4 §
Yksittäishyväksyntöjen myöntämisen järjestäminen

Liikenteen turvallisuusvirasto järjestää yksittäishyväksyntöjen myöntämisen hankkimalla toimintaan tarvittavat palvelut niiden tuottajilta. Myöntäminen on järjestettävä sopimuksin siten, että toiminnassa tarvittavien palvelujen laatu, yhdenmukaisuus ja saatavuus turvataan kohtuullisessa määrin eri puolilla maata.

5 §
Yksittäishyväksyntöjen myöntämistä koskeva sopimus

Yksittäishyväksyntöjen myöntämistä koskeva sopimus tehdään enintään viiden vuoden määräajaksi.

Sopimuksessa on sovittava:

1) toiminnan aloittamisesta;

2) paikkakunnasta ja tilasta, joissa yksittäishyväksynnät myönnetään;

3) toiminnassa edellytettävistä laitteista;

4) palveluajoista;

5) ajoneuvoliikennerekisterin käyttämisestä, yksittäishyväksynnän myöntämistä koskevien tietojen tallettamisesta ajoneuvoliikennerekisteriin sekä yksittäishyväksynnän myöntäjältä edellytettävän tietosuojan ja tietoturvan osoittamisesta;

6) yksittäishyväksynnän myöntämisestä perittävien maksujen perimisessä ja tilittämisessä Liikenteen turvallisuusvirastolle noudatettavasta menettelystä;

7) yksittäishyväksyntöjen myöntämistä koskevien asiakirjojen toimittamisesta Liikenteen turvallisuusvirastoon;

8) sopimuskaudesta ja sopimuksen päättymisestä erityistilanteissa kesken sopimuskauden;

9) korvauksesta, jonka Liikenteen turvallisuusvirasto suorittaa yksittäishyväksyntöjen myöntäjälle;

10) valvonnasta ja muista keinoista, joilla Liikenteen turvallisuusvirasto voi varmistua yksittäishyväksyntöjen asianmukaisesta myöntämisestä.

11 §
Yksittäishyväksyntää koskevien asiakirjojen säilyttäminen ja niitä koskevien tietojen luovuttaminen

Liikenteen turvallisuusvirastossa säilytetään yksittäishyväksyntöjen myöntämistä koskevat asiakirjat.

Yksittäishyväksynnän myöntäjän on toimitettava 1 momentissa tarkoitetut asiakirjat Liikenteen turvallisuusvirastoon sen jälkeen, kun yksittäishyväksyntä on tehty. Liikenteen turvallisuusvirasto saa luovuttaa näitä asiakirjoja teknisellä käyttöyhteydellä sen estämättä, mitä niiden salassapidosta säädetään, ajoneuvojen katsastus- tai rekisteröintitehtäviä suorittaville sekä yksittäishyväksyntöjen myöntämistoimintaa harjoittaville kyseistä toimintaa varten.

12 §
Valvonta

Liikenteen turvallisuusvirasto valvoo yksittäishyväksyntöjen myöntämistä sekä tämän lain ja sen nojalla annettujen säännösten noudattamista. Liikenteen turvallisuusvirasto voi käyttää valvonnassa Mittatekniikan keskuksen tai muun vastaavan laitoksen apua.

Yksittäishyväksynnän myöntäjän on annettava salassapitosäännösten estämättä Liikenteen turvallisuusvirastolle toiminnan valvonnassa tarvittavat tiedot ja viipymättä ilmoitettava Liikenteen turvallisuusvirastolle sellaisista toimintaansa koskevista muutoksista, joilla voi olla olennaista vaikutusta yksittäishyväksyntöjen myöntämiseen.

Liikenteen turvallisuusvirastolla on oikeus tehdä tarkastuksia paikoissa, joissa yksittäishyväksyntöjä myönnetään. Olosuhteet on järjestettävä sellaisiksi, että tarkastus voidaan suorittaa asianmukaisesti. Tarkastusta ei saa suorittaa pysyväisluonteiseen asumiseen käytettävässä tilassa.

Liikenteen turvallisuusvirasto voi purkaa yksittäishyväksyntöjen myöntämistä koskevan sopimuksen, jos yksittäishyväksynnän myöntäjä:

1) ei täytä 6—10 §:ssä säädettyjä edellytyksiä;

2) kieltäytyy antamasta Liikenteen turvallisuusvirastolle toiminnan valvonnassa tarvittavia tietoja;

3) rikkoo olennaisesti 4 ja 5 §:ssä tarkoitettua sopimusta niin, että yksittäishyväksyntöjen asianmukainen myöntäminen vaarantuu; tai

4) myöntää yksittäishyväksyntöjä niitä koskevien olennaisten säännösten vastaisesti.

Sopimuksen purkamisen edellytyksenä on, että Liikenteen turvallisuusvirasto on antanut 4 momentissa tarkoitetuista rikkomuksista tai laiminlyönneistä yksittäishyväksynnän myöntäjälle huomautuksen ja kirjallisen varoituksen ja että nämä eivät ole johtaneet mainittujen rikkomusten tai laiminlyöntien korjaamiseen.

13 §
Liikenteen turvallisuusviraston tiedonsaantioikeus ja oikeus tietojen edelleen luovuttamiseen

Liikenteen turvallisuusvirastolla on sen estämättä, mitä tietojen salassapidosta säädetään, oikeus saada teknisellä käyttöyhteydellä tehtäviensä hoitamisen kannalta välttämättömät tiedot rikosrekisteristä ja käyttää ajoneuvoliikennerekisterin tietoja yksittäishyväksyntöjen myöntämisen edellytyksiksi säädettyjen luotettavuusvaatimusten selvittämiseksi ja valvontaa varten. Tieto rikoksesta voidaan sopimuksen purkamisen perusteena luovuttaa salassapitosäännösten estämättä yksittäishyväksynnän myöntäjälle.

14 §
Salassapitovelvollisuus

Yksittäishyväksynnän myöntäjä ja hänen palveluksessaan oleva eivät saa ilmaista sivulliselle 7 §:ssä tarkoitetun luotettavuuden arvioinnin yhteydessä tietoon saamaansa mainitussa pykälässä tarkoitetun henkilön tekemää rikosta koskevaa tietoa, jonka Liikenteen turvallisuusvirasto on palvelun tuottajalle 13 §:n nojalla luovuttanut.

15 §
Oikaisun hakeminen ja muutoksenhaku

Yksittäishyväksyntää koskevaan päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Päätökseen saa vaatia oikaisua Liikenteen turvallisuusvirastolta. Oikaisuvaatimus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätökseen on liitettävä oikaisuvaatimusosoitus.

Liikenteen turvallisuusviraston oikaisuvaatimuksen johdosta antamaan päätökseen tai sen tämän lain nojalla muutoin tekemään päätökseen haetaan muutosta siten kuin hallintolainkäyttölaissa (586/1996) säädetään.

18 §
Maksu yksittäishyväksynnästä

Yksittäishyväksynnästä peritään Liikenteen turvallisuusvirastolle maksu valtion maksuperustelaissa (150/1992) säädettyjen perusteiden mukaan.

19 §
Voimaantulo

Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2013.

20 §
Siirtymäsäännökset

Ennen tämän lain voimaantuloa Liikenteen turvallisuusvirasto voi tehdä 4 ja 5 §:ssä tarkoitettuja sopimuksia palvelun tuottajien kanssa.

Ennen tämän lain voimaantuloa voidaan ryhtyä myös muihin kuin 1 momentissa tarkoitettuihin lain täytäntöönpanon edellyttämiin toimenpiteisiin.


Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .


2.

Laki ajoneuvojen yksittäishyväksynnän väliaikaisesta järjestämisestä annetun lain muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan ajoneuvojen yksitäishyväksynnän väliaikaisesta järjestämisestä annetun lain (228/2009) 7—9 ja 12 § seuraavasti:

7 §
Yksittäishyväksyntää koskevien asiakirjojen säilyttäminen ja niitä koskevien tietojen luovuttaminen

Liikenteen turvallisuusvirastossa säilytetään yksittäishyväksyntöjen myöntämistä koskevat asiakirjat.

Yksittäishyväksynnän myöntäjän on toimitettava 1 momentissa tarkoitetut asiakirjat Liikenteen turvallisuusvirastoon sen jälkeen, kun yksittäishyväksyntä on tehty. Liikenteen turvallisuusvirasto saa luovuttaa näitä asiakirjoja teknisellä käyttöyhteydellä sen estämättä, mitä niiden salassapidosta säädetään, ajoneuvojen katsastus- tai rekisteröintitehtäviä suorittaville sekä yksittäishyväksyntöjen myöntämistoimintaa harjoittaville kyseistä toimintaa varten.

8 §
Valvonta

Liikenteen turvallisuusvirasto valvoo yksittäishyväksyntöjen myöntämistä sekä tämän lain ja sen nojalla annettujen säännösten noudattamista ajoneuvojen katsastusluvista annetussa laissa säädetyin oikeuksin ja velvollisuuksin.

9 §
Oikaisun hakeminen ja muutoksenhaku

Yksittäishyväksyntää koskevaan päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Päätökseen saa vaatia oikaisua Liikenteen turvallisuusvirastolta. Oikaisuvaatimus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätökseen on liitettävä oikaisuvaatimusosoitus.

Liikenteen turvallisuusviraston oikaisuvaatimuksen johdosta antamaan päätökseen ja sen tämän lain nojalla muutoin tekemään päätökseen haetaan muutosta siten kuin hallintolainkäyttölaissa (586/1996) säädetään.

12 §
Voimaantulo

Tämä laki tulee voimaan 29 päivänä huhtikuuta 2009 ja on voimassa 31 päivään joulukuuta 2012.


Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .


Helsingissä 1 päivänä lokakuuta 2010

Tasavallan Presidentti
TARJA HALONEN

Liikenneministeri
Anu Vehviläinen

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.