Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry esitykseen

Puutteelliset hakuehdot

HE 66/2009
Hallituksen esitys Eduskunnalle kansainväliseen merenkulkijoiden koulutusta, pätevyyskirjoja ja vahdinpitoa koskevaan vuoden 1978 yleissopimukseen tehtyjen muutosten hyväksymisestä ja laiksi muutosten lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta ja niiden soveltamisesta

ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Esityksessä ehdotetaan, että Eduskunta hyväksyisi merenkulkijoiden koulutuksesta, pätevyyskirjoista ja vahdinpidosta vuonna 1978 tehdyn kansainvälisen yleissopimuksen liitteeseen tehdyt muutokset. Muutokset hyväksyttiin Kansainvälisen merenkulkujärjestön IMO:n meriturvallisuuskomitean MSC:n 81. istunnossa vuonna 2006.

Muutoksella yleissopimuksen liitteeseen lisätään aluksen turvapäällikön pätevyyskirjan myöntämisen pakolliset vähimmäisvaatimukset. Sopimusvaltioiden on huolehdittava aluksen turvapäällikön pätevyyskirjojen myöntämisestä. Sopimusvaltio saa 1 päivään heinäkuuta 2009 asti tunnustaa päteviksi henkilöt, joilla oli ennen liitteen muutoksen voimaantuloa pätevyyskirja tai muu pätevyyden vahvistava asiakirja.

Eduskunnan hyväksyttäväksi ehdotetaan myös laki yleissopimuksen liitteeseen tehtyjen muutosten lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta ja niiden soveltamisesta.

Yleissopimuksen liitteen muutokset tulivat kansainvälisesti voimaan 1 päivänä tammikuuta 2008. Suomi on ilmoittanut diplomaattiteitse IMO:lle, että muutokset tulevat Suomen osalta voimaan vasta nimenomaisen suostumuksen antamisen jälkeen. Esitykseen sisältyvän lain on tarkoitus tulla voimaan tasavallan presidentin asetuksella säädettävänä ajankohtana samaan aikaan kuin yleissopimuksen liitteen muutokset tulevat Suomen osalta voimaan.


YLEISPERUSTELUT

1 Nykytila

1.1 Kansainvälinen kehitys ja EU:n lainsäädäntö

STCW -yleissopimus ja vähimmäiskoulutusdirektiivi

Kansainvälinen merenkulkijoiden koulutusta, pätevyyskirjoja ja vahdinpitoa koskeva yleissopimus (SopS 22/1984, STCW-yleissopimus) hyväksyttiin diplomaattikonferenssissa vuonna 1978. Yleissopimusta muutettiin olennaisesti Lontoossa vuonna 1995 pidetyssä sopimuspuolten konferenssissa. Vuoden 1995 konferenssissa hyväksyttiin päätöslauselmalla merenkulkijoiden koulutusta, pätevyyskirjoja ja vahdinpitoa koskeva säännöstö (STCW -säännöstö), jonka määräykset täydentävät yleissopimuksen liitteen määräyksiä. Vuoden 1995 muutoksilla Kansainvälinen merenkulkujärjestö (IMO) sai oikeuden varmistaa, ovatko sopimuspuolet saattaneet koulutusta koskevat vaatimukset täysimääräisesti voimaan. Muutoksilla saatettiin yleissopimus paremmin vastaamaan meriliikenteessä vallitsevia todellisia olosuhteita. Samalla vahvistettiin yhtenäiset vähimmäisvaatimukset merenkulkijoiden ammattipätevyydelle, otettiin huomioon aluksilla tapahtunut tekninen kehitys ja nykyaikaiset koulutusmenetelmät. Lisäksi varmistettiin näitä koskevien sääntöjen ja määräysten tehokas täytäntöönpano.

STCW-yleissopimuksen määräykset on sisällytetty yhteisön lainsäädäntöön merenkulkijoiden vähimmäiskoulutuksesta annetulla Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivillä 2008/106/EY (vähimmäiskoulutusdirektiivi). Vähimmäiskoulutusdirektiivi ei kuitenkaan sisällä aluksen turvapäällikön pätevyyskirjan myöntämisen pakollisia vähimmäisvaatimuksia koskevaa sääntelyä, joka hyväksyttiin IMO:n meriturvallisuuskomitean MSC:n 81. istunnossa vuonna 2006.

SOLAS –yleissopimus ja turvatoimiasetus

Kansainvälisen merenkulkujärjestön IMO:n puitteissa laadittu ISPS-säännöstö eli alusten ja satamien kansainvälinen turvasäännöstö (International Ship and Port Facility Security Code) perustuu ihmishengen turvallisuudesta merellä vuonna 1974 tehdyn kansainvälisen yleissopimuksen (SOLAS-yleissopimus) liitteen XI-2 lukuun. ISPS-säännöstö koskee bruttovetoisuudeltaan vähintään 500 olevia lastialuksia ulkomaanliikenteessä, kaikkia matkustaja-aluksia ulkomaanliikenteessä koosta riippumatta sekä A-luokan kotimaanliikenteen matkustaja-aluksia. Säännöstö jakautuu edelleen pakolliseen A-osaan ja suosituksenluonteiseen B-osaan.

ISPS-säännöstö on saatettu osaksi Euroopan Unionin lainsäädäntöä alusten ja satamarakenteiden turvallisuudesta annetulla Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksella (EY) no 725/2004 (turvatoimiasetus). Pakollinen A-osa on voimassa kokonaisuudessaan, mutta suosituksenluonteinen B-osa on tehty pakottavaksi vain eräiden määräysten osalta.

ISPS-säännöstön A-osan 12 kohdassa säädetään aluksen turvapäälliköstä. Jokaiselle säännöstön soveltamisalaan kuuluvalle alukselle on nimettävä turvapäällikkö. Säännöstön 13 kohdassa säädetään aluksen turvatoimiin liittyvästä koulutuksesta. Aluksen turvapäälliköllä on oltava riittävät tiedot ja hänen on tullut saada koulutusta, ottaen huomioon säännöstön B-osassa annetut ohjeet.

ISPS-säännöstön B-osan 13 kohdassa säädetään listauksenomaisesti, mistä seikoista aluksen turvapäälliköllä on oltava riittävät tiedot tai mistä on tarpeen mukaan saatava koulutusta.

1.2 Kansallinen lainsäädäntö

Kansallisesti merenkulkijoiden pätevyysvaatimuksista säädetään aluksen miehityksestä, laivaväen pätevyydestä ja vahdinpidosta annetussa asetuksessa (1256/1997). Asetuksen säännökset pohjautuvat pääosin vähimmäiskoulutusdirektiiviin, STCW-yleissopimukseen sekä STCW-säännöstöön. Asetuksen 7 luvussa säädetään vaihtoehtoisista pätevyyksistä ja lisäpätevyyksistä, jollaisia ovat esimerkiksi pelastuslautta- ja pelastusvenemiehen pätevyydet tai paineastian käyttäjän pätevyys. ISPS-säännöstöön perustuva aluksen turvapäällikön pätevyys olisi myös katsottava asetuksessa säädetyksi lisäpätevyydeksi. Liikenneministeriö on lisäksi antanut päätöksen aluksen miehityksestä, laivaväen pätevyydestä ja vahdinpidosta (1257/1997).

Turvatoimiasetuksen kansallista täytäntöönpanoa koskevat säännökset on annettu laissa eräiden alusten ja niitä palvelevien satamarakenteiden turvatoimista ja turvatoimien valvonnasta (485/2004).

2 Esityksen tavoitteet ja keskeiset ehdotukset

STCW -yleissopimuksen liitteen I ja VI lukuja muutettiin IMO:n meriturvallisuuskomitean MSC:n 18 päivänä toukokuuta 2006 antamalla päätöslauselmalla MSC. 203(81). Päätöslauselmalla lisättiin STCW-yleissopimuksen määritelmiin ISPS-säännöstön (ISPS Code) sekä aluksen turvapäällikön (Ship security officer) määritelmät. Lisäksi liitteeseen lisättiin vähimmäisvaatimukset, jotka aluksen turvapäällikön tulee täyttää. Uutena määräyksenä STCW-yleissopimuksen liitteessä määrätään myös aluksen turvapäällikön pätevyyskirjasta (Certificate of profiency), jonka myöntää sopimusvaltion hallinto.

Päätöslauselman tavoitteena on turvata aluksen turvapäällikön pätevyyskirjan myöntämisen kansainväliset pakolliset vähimmäisvaatimukset. Keskeisenä tavoitteena on, että jokaisella aluksen turvapäälliköllä on riittävä STCW-yleissopimuksen liitteessä tarkoitettu käytännön kokemus meripalvelusta ja turvapäällikön pätevyyteen riittävä koulutus. Osoituksena pätevyydestä henkilö saa hakemuksesta viranomaiselta pätevyyskirjan, joka on edellytyksenä toimimiselle aluksen turvapäällikkönä. Esityksellä edistetään myös yhdenmukaista kansainvälistä käytäntöä pätevyyskirjojen myöntämismenettelyssä.

Esityksen tavoitteena on pyytää eduskunnan hyväksymistä STCW-yleissopimuksen liitteen edellä kuvatuille muutoksille Suomen osalta.

Esitys sisältää ehdotuksen sekamuotoiseksi voimaansaattamislaiksi, jolla saatetaan voimaan liitteen muutosten lainsäädännön alaan kuuluvat määräykset. Lisäksi laissa säädettäisiin, että aluksen turvapäällikön pätevyyskirjan antaa Merenkulkulaitos.

3 Esityksen vaikutukset

STCW-yleissopimuksen liitteeseen tehtyjen muutosten voimaansaattaminen tuo Merenkulkulaitokselle uuden tehtävän: ehdotetun uuden pätevyyskirjan myöntämisen. Turvapäällikön pätevyyskirjoja myönnettäisiin arviolta 200 kappaletta vuodessa, ensimmäisenä vuonna (2009) kuitenkin noin 700 kappaletta. Merenkulkulaitos pystyy hoitamaan uuden tehtävän nykyisellä henkilökunnalla.

Muutoksella ei katsota olevan huomattavia taloudellisia vaikutuksia varustamoille, pätevyyskirjan hakijoille tai Merenkulkulaitokselle.

4 Asian valmistelu

Esitys on valmisteltu liikenne- ja viestintäministeriössä ja Merenkulkulaitoksessa virkatyönä. Ehdotuksesta varattiin sidosryhmille mahdollisuus lausunnon antamiseen. Lausunnot saatiin seuraavilta tahoilta: ulkoasianministeriö, sisäasiainministeriö, opetusministeriö, Opetushallitus, Suomen Varustamot ry ja Suomen Konepäällystöliitto. Lausunnoissa esitetyt näkökohdat on otettu huomioon esityksen jatkovalmistelussa.

YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT

1 Sopimusmuutoksen sisältö ja sen suhde Suomen lainsäädäntöön

Muutokset kansainvälisen merenkulkijoiden koulutusta, pätevyyskirjoja ja vahdinpitoa koskevan vuoden 1978 yleissopimuksen liitteeseen.

1 luku

Yleiset määräykset

I/1 sääntö Määritelmät ja tarkennukset

Säännön 1 kappaleeseen lisätään ISPS-säännöstön ja aluksen turvapäällikön määritelmät. ISPS-säännöstöllä tarkoitetaan alusten ja satamarakenteiden kansainvälistä turvasäännöstöä, joka hyväksyttiin 12 päivänä joulukuuta 2002 SOLAS-yleissopimuksen sopimuspuolten konferenssin antamalla päätöslauselmalla 2. Turvapäälliköllä tarkoitetaan aluksella olevaa aluksen päällikön alaisuudessa toimivaa henkilöä, jonka yhtiö on nimennyt vastaamaan aluksen turvatoimista, mukaan luettuina aluksen turvasuunnitelman toteuttaminen ja pitäminen ajan tasalla sekä yhteydenpito yhtiön turvapäällikköön ja satamien turvapäälliköihin.

VI luku

Hätä-, työturvallisuus-, terveydenhoito- ja pelastautumistehtävät

VI luvun otsikko korvataan uudella otsikolla; ”Hätä-, työturvallisuus-, terveydenhoito- ja pelastautumistehtävät”. Lukuun lisätään myös uusi VI/5 sääntö: ”Aluksen turvapäällikön pätevyyskirjan myöntämisen pakolliset vähimmäisvaatimukset”.

VI/5 sääntö

Säännössä määritellään ne vähimmäisvaatimukset, jotka jokaisen aluksen turvapäällikön pätevyyskirjaa hakevan ehdokkaan on täytettävä. Henkilöllä tulee olla hyväksyttyä meripalvelua vähintään 12 kuukauden ajalta tai asianmukaista kokemusta meripalvelusta ja tietämystä aluksen toiminnoista. Lisäksi pätevyyskirjaa hakevalla tulee olla STCWsäännöstön A-VI/5 osaston 1—4 kappaleen mukainen aluksen turvapäällikön pätevyyskirjan edellyttämä koulutus.

Säännössä velvoitetaan sopimusvaltiot varmistamaan, että jokaiselle, joka todetaan säännön määräysten mukaisesti päteväksi, annetaan pätevyyskirja. Suomessa pätevyyskirjan antajana toimisi Merenkulkulaitos.

Säännön mukaan jokaisen sopimusvaltion on verrattava niitä pätevyysvaatimuksia, joita se edellytti ennen tämän säännön voimaantuloa alusten turvapäälliköiltä, joille on myönnetty pätevyyskirjat tai jotka voivat osoittaa pätevyytensä asiakirjalla, STCW-säännöstön A-VI/5 osastossa määritettyihin pätevyysvaatimuksiin, ja päätettävä sen perusteella, onko tarvetta edellyttää näiltä henkilöiltä pätevyyden saattamista ajan tasalle.

Lisäksi säännön mukaan sopimusvaltio saa 1 päivään heinäkuuta 2009 asti tunnustaa päteviksi henkilöt, joilla oli ennen tämän säännön voimaantuloa pätevyyskirja tai muu pätevyyden vahvistava asiakirja.

2 Lakiehdotuksen perustelut

1 §

Lain 1 § sisältää säännöksen, jolla saatetaan voimaan ne STCW-yleissopimuksen liitteen muutokset, jotka kuuluvat lainsäädännön alaan. Lainsäädännön alaan kuuluvia määräyksiä selostetaan jäljempänä eduskunnan suostumuksen tarpeellisuutta koskevassa jaksossa.

2 §

Lain 2 §:n mukaan Merenkulkulaitos antaisi aluksen turvapäällikön pätevyyskirjan.

3 §

Lain voimaantulosta säädettäisiin tasavallan presidentin asetuksella. Lain on tarkoitus tulla voimaan asetuksella säädettävänä ajankohtana samanaikaisesti kuin yleissopimuksen muutokset tulevat Suomen osalta voimaan.

3 Voimaantulo

STCW-yleissopimuksen liitteen muutokset tulivat kansainvälisesti voimaan 1 päivänä tammikuuta 2008. Suomi on ilmoittanut diplomaattiteitse IMO:lle, että muutokset tulevat Suomen osalta voimaan vasta nimenomaisen suostumuksen antamisen jälkeen. Yleissopimuksen muutokset tulevat näin ollen Suomen osalta voimaan sen jälkeen kun hyväksymistä koskeva ilmoitus on jätetty IMO:n pääsihteerille. Muutos ja ehdotettu sekamuotoinen voimaansaattamislaki on tarkoitus saattaa voimaan tasavallan presidentin asetuksella samanaikaisesti kuin yleissopimuksen muutokset tulevat Suomen osalta voimaan.

4 Eduskunnan suostumuksen tarpeellisuus ja käsittelyjärjestys

Perustuslain 94 §:n 1 momentin mukaan eduskunta hyväksyy muun muassa sellaiset valtiosopimukset ja muut kansainväliset velvoitteet, jotka sisältävät lainsäädännön alaan kuuluvia määräyksiä. Perustuslakivaliokunnan mukaan tämä perustuslaissa tarkoitettu eduskunnan hyväksymistoimivalta kattaa kaikki aineelliselta luonteeltaan lain alaan kuuluvat kansainvälisen velvoitteen määräykset. Valtiosopimuksen tai muun kansainvälisen velvoitteen määräys on luettava lainsäädännön alaan,

1) jos määräys koskee jonkin perustuslaissa turvatun perusoikeuden käyttämistä tai rajoittamista,

2) jos määräys muutoin koskee yksilön oikeuksien tai velvollisuuksien perusteita,

3) jos määräyksen tarkoittamasta asiasta on perustuslain mukaan säädettävä lailla taikka

4) jos määräyksen tarkoittamasta asiasta on voimassa lain säännöksiä tai

5) siitä on Suomessa vallitsevan käsityksen mukaan säädettävä lailla. Perustuslakivaliokunnan mukaan kansainvälisen velvoitteen määräys kuuluu näiden perusteiden mukaan lainsäädännön alaan siitä riippumatta, onko määräys ristiriidassa vai sopusoinnussa Suomessa lailla annetun säännöksen kanssa (PeVL 11/2000 vp, PeVL 12/2000vp ja PeVL 45/2000 vp).

STCW-yleissopimuksen liitteen VI/5 säännön määräysten, jotka koskevat aluksen turvapäällikön pätevyyskirjan myöntämisen pakollisia vähimmäisvaatimuksia, voidaan katsoa luettavan lainsäädännön alaan. VI/5 säännön voidaan katsoa koskevan yksilön oikeuksien tai velvollisuuksien perusteita silloin, kun henkilöllä on tarkoitus toimia aluksen turvapäällikkönä. Myös I/1 säännön määritelmien voidaan katsoa kuuluvan lainsäädännön alaan, koska ne vaikuttavat välillisesti lainsäädännön alaan kuuluvien aineellisten määräysten sisältöön ja soveltamiseen (PeVL 6/2001 vp. ja PeVL 24/2001 vp.).

STCW-yleissopimuksen määräykset on saatettu osaksi yhteisön lainsäädäntöä vähimmäiskoulutusdirektiivillä. Vähimmäiskoulutusdirektiivissä ei kuitenkaan määrätä aluksen turvapäällikön pätevyyskirjasta eikä sen pakollisista vähimmäisvaatimuksista. Tältä osin yleissopimus kuuluu näin ollen edelleen jäsenvaltioiden toimivaltaan.

STCW-yleissopimuksen liitteen muutos ei sisällä määräyksiä, jotka koskisivat perustuslakia sen 94 §:n 2 momentissa tai 95 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla. Muutokset voidaan hallituksen käsityksen mukaan hyväksyä äänten enemmistöllä ja ehdotus niiden voimaansaattamislaiksi voidaan hyväksyä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.

Edellä olevan perusteella ja perustuslain 94 §:n mukaisesti esitetään, että

Eduskunta hyväksyisi kansainväliseen merenkulkijoiden koulutusta, pätevyyskirjoja ja vahdinpitoa koskevaan vuoden 1978 yleissopimukseen 18 päivänä toukokuuta vuonna 2006 tehdyt muutokset.

Koska STCW-yleissopimuksen liitteen muutos sisältää lainsäädännön alaan kuuluvia määräyksiä, annetaan samalla Eduskunnan hyväksyttäväksi seuraava lakiehdotus:

Lakiehdotus

Laki kansainväliseen merenkulkijoiden koulutusta, pätevyyskirjoja ja vahdinpitoa koskevaan vuoden 1978 yleissopimukseen tehtyjen muutosten lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta ja niiden soveltamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:

1 §

Merenkulkijoiden koulutusta, pätevyyskirjoja ja vahdinpitoa koskevaan vuoden 1978 kansainväliseen yleissopimukseen (SopS 22/1984) Lontoossa 18 päivänä toukokuuta 2006 tehtyjen muutosten lainsäädännön alaan kuuluvat määräykset ovat lakina voimassa sellaisina kuin Suomi on niihin sitoutunut.

2 §

Merenkulkijoiden koulutusta, pätevyyskirjoja ja vahdinpitoa koskevan vuoden 1978 kansainvälisen yleissopimuksen mukaisen aluksen turvapäällikön pätevyyskirjan antaa Merenkulkulaitos.

3 §

Tämän lain voimaantulosta säädetään tasavallan presidentin asetuksella.


Helsingissä 8 päivänä toukokuuta 2009

Tasavallan Presidentti
TARJA HALONEN

Liikenneministeri
Anu Vehviläinen

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.