Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry esitykseen

Puutteelliset hakuehdot

HE 80/2005
Hallituksen esitys Eduskunnalle laiksi ajoneuvoliikennerekisteristä annetun lain muuttamisesta

ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi vuoden 2004 alusta voimaan tullutta ajoneuvoliikennerekisteristä annettua lakia siten, että rekisteriin talletettaisiin oikeushenkilöistä soveltuvin osin samoja tietoja kuin luonnollisista henkilöistä. Lisäksi luonnollisista henkilöistä ja ajoneuvoista talletettavia tietoja täydennettäisiin. Ajoneuvoista talletettaisiin rekisteriin esimerkiksi kaupallisia tietoja ja ajoneuvon anastustietoja. Rekisterin tietoja voitaisiin vastaisuudessa antaa teknisen käyttöyhteyden avulla tai muutoin sähköisesti myös liikennevahinkolautakunnalle.

Lain siirtymäsäännöstä ehdotetaan lisäksi muutettavaksi siten, että rekisterinpitäjän olisi saatettava rekisteri lain mukaiseksi 2005 asemesta vuoden 2011 loppuun mennessä.

Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan ensi tilassa.


YLEISPERUSTELUT

1. Nykytila

Ajoneuvoliikennerekisteristä säädetään ajoneuvoliikennerekisteristä annetussa laissa (541/2003). Rekisteriä pidetään liikenneturvallisuuden parantamiseksi, tieliikenteen aiheuttamien ympäristöhaittojen vähentämiseksi sekä tieliikenteen verotustehtävien ja autokiinnityksen hoitamiseksi. Ajoneuvoliikennerekisterin rekisterinpitäjänä toimii Ajoneuvohallintokeskus. Rekisteriin talletetaan tiedot liikenteessä käytettävistä ajoneuvoista sekä niiden verotuksesta ja kiinnityksestä, ajoneuvon kuljettajista, maakuljetusten turvallisuusneuvonantajista ja tieliikenteen valvontalaitteissa käytettävistä korteista. Ajoneuvoliikennerekisterin tietoja käyttävät laajassa määrin viranomaiset ja yksityiset hoitaessaan julkisia hallintotehtäviä. Yksityisillä on oikeus saada rekisteristä tietoja muuhunkin käyttötarkoitukseen.

Ajoneuvoliikennerekisteristä annetun lain 3 §:n mukaan rekisteriin talletetaan tietoja luonnollisista henkilöistä ja oikeushenkilöistä, jotka ovat ajoneuvojen omistajia tai haltijoita, joilla on ajoneuvon tilapäinen käyttöoikeus taikka jotka ovat autokiinnityksen hakijoita tai haltijoita. Rekisteriin saa lisäksi tallettaa tiedot esimerkiksi henkilöistä, joilla on ajokortti, ajo-oikeus tai ADR-ajolupa, jotka ovat maakuljetusten turvallisuusneuvonantajia taikka joilla on henkilöauton ammattiajolupa, liikenneopettajalupa tai vammaisen pysäköintilupa. Lain 4 ja 5 §:ssä säädetään tarkemmin luonnollisista henkilöistä ja oikeushenkilöistä talletettavista perustiedoista sekä rekisterin käyttötarkoituksen kannalta tarpeellisista tiedoista. Lain 6 §:ssä säädetään arkaluonteisten tietojen tallettamisesta.

Henkilötietojen lisäksi rekisteriin talletetaan kattavasti ajoneuvoja koskevia tietoja. Ajoneuvoliikennerekisteristä annetun lain 7 §:n mukaan rekisteriin talletetaan ajoneuvojen tekniset tiedot ja yksilöintitiedot, katsastus- ja hyväksyntätiedot, rekisteröintiin, vakuutuksiin, käyttötarkoitukseen ja tilapäiseen käyttöön liittyvät tiedot, kiinnitystiedot sekä vero- ja ulosottotiedot. Ajoneuvojen tiedoista ja luonnollisia henkilöitä koskevista tiedoista säädetään tarkemmin ajoneuvoliikennerekisterin tiedoista annetussa valtioneuvoston asetuksessa (1116/2003).

Ajoneuvoliikennerekisteriin saadaan tietoja useilta viranomaistahoilta, kuten Väestörekisterikeskukselta, oikeushallinnolta, ulosottoviranomaisilta, poliisilta ja tullilaitokselta. Lisäksi tietoja saadaan muilta kuin viranomaisilta, kuten ajoneuvon valmistajalta tai maahantuojalta, liikennevakuutuskeskukselta ja liikennevakuutusyhtiöiltä, kuljettajantutkinnon vastaanottajilta, katsastuksen suorittajilta ja sopimusrekisteröijiltä.

Ajoneuvoliikennerekisteristä annetun lain 4 luvussa säädetään rekisterin tietojen julkisuudesta ja tietojen luovuttamisesta. Tietojen luovuttamisesta säädetään erikseen yksittäin luovutettavien julkisten tietojen, sähköisessä muodossa luovutettavien julkisten tietojen, salassa pidettävien tietojen ja muuhun käyttötarkoitukseen luovutettavien tietojen osalta. Muita käyttötarkoituksia olisivat muun muassa tietojen luovuttaminen suoramarkkinointiin tai tilastointiin taikka historiallista tai tieteellistä tutkimusta varten.

Ajoneuvoliikennerekisteristä annettu laki tuli pääosin voimaan vuoden 2004 alusta. Lisäksi laissa on eräitä siirtymäsäännöksiä. Rekisterinpitäjän tulee esimerkiksi saattaa rekisteri uuden lain mukaiseksi vuoden 2005 loppuun mennessä.

1. Ehdotetut muutokset

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi ajoneuvoliikennerekisteristä annettua lakia siten, että lakiin lisätään tietoja, joita rekisteriin voidaan tallettaa. Henkilöistä voitaisiin uutena perustietona tallettaa tieto kansalaisuudesta. Tätä tietoa tarvitaan myönnettäessä ADR-ajolupaa. Myös muiden ADR-ajolupaan ja maakuljetusten turvallisuusneuvonantajaan liittyvien tietojen talletusoikeutta laajennettaisiin.

Ajoneuvoista rekisteriin voitaisiin tallettaa kaupalliset tiedot ja anastustiedot, joita tosiasiallisesti jo nykyisin talletetaan rekisteriin. Lisäksi oikeushenkilöistä rekisteriin voitaisiin tallettaa soveltuvin osin samoja tietoja kuin luonnollisista henkilöistä. Voimassa olevan lain säännökset oikeushenkilöistä talletettavista tiedoista ovat puutteellisia sekä perustietojen että rekisterin käyttötarkoituksen kannalta tarpeellisten tietojen osalta.

Rekisterin tietoja voitaisiin jatkossa antaa teknisen käyttöyhteyden avulla tai muutoin sähköisesti myös liikennevahinkolautakunnalle.

Laissa olevaa siirtymäsäännöstä esitetään myöhennettäväksi siten, että rekisterinpitäjän on saatettava ajoneuvoliikennerekisteri lain mukaiseksi vuoden 2011 loppuun mennessä. Voimassa olevan lain mukaan rekisterinpitäjän on saatettava ajoneuvoliikennerekisteri vuoden 2004 alusta voimaan tulleen lain mukaiseksi vuoden 2005 loppuun mennessä. Siirtymäajan pidennys liittyy rekisteriä koskevan tietojärjestelmän rakentamiseen. Ajoneuvohallintokeskuksessa meneillään olevan palvelujen kokonaisuudistushankkeen aikataulu on pitkittynyt siten, että tietojärjestelmää ei saada valmiiksi vuoden 2005 loppuun mennessä.

2. Esityksen vaikutukset

Esitys ei sisällä ehdotuksia, joista aiheutuisi tietojärjestelmämuutoksia Ajoneuvohallintokeskuksen ylläpitämään ajoneuvoliikennerekisteriin. Esityksellä ei ole muitakaan valtiontaloudellisia vaikutuksia.

3. Asian valmistelu

Esitys on valmisteltu liikenne- ja viestintäministeriössä yhdessä Ajoneuvohallintokeskuksen kanssa. Esityksestä on pyydetty lausunnot oikeusministeriöltä, valtiovarainministeriöltä, sisäasiainministeriöltä, Ajoneuvohallintokeskukselta, tietosuojavaltuutetulta, Väestörekisterikeskukselta, liikennevahinkolautakunnalta sekä eräiltä muilta sidosryhmiltä. Saaduissa lausunnoissa ei ole vastustettu lainmuutosta, ja lausunnoissa tehdyt muutosehdotukset on otettu huomioon esitystä viimeisteltäessä.

4. Riippuvuus muista esityksistä

Hallitus on antanut eduskunnalle esityksen rajavartiolaitosta ja rajavyöhykettä koskevan lainsäädännön uudistamiseksi (HE 6/2005 vp). Siinä ehdotetaan muutettavaksi muun ohessa ajoneuvoliikennerekisteristä annetun lain 11 §:n 1 momentin 8 kohtaa ja lisättäväksi mainittuun 1 momenttiin uusi 9 kohta. Lisäksi hallitus on antanut eduskunnalle esityksen laeiksi rikesakkomenettelystä annetun lain sekä eräiden muiden lakia muuttamisesta ajoneuvon haltijan vastuun toteuttamiseksi automaattisessa liikennevalvonnassa (HE 16/2005 vp). Siinä puolestaan ehdotetaan muutettavaksi ajoneuvoliikennerekisteristä annetun lain 5 §:n 1 momentin 9 kohtaa ja lisättäväksi 1 momenttiin uusi 10 kohta.

Nyt käsiteltävän olevassa hallituksen esityksessä ehdotetaan muutettavaksi ajoneuvoliikennerekisteristä annetun lain 5 §:n 1 momentin 2 kohtaa ja 11 §:n 1 momentin 1 kohtaa. Näin ollen tässä hallituksen esityksessä ehdotetut muutokset voidaan käsitellä erikseen riippumatta edellä mainituista hallituksen esityksistä, koska muutokset kohdistuvat mainittujen pykälien eri kohtiin.

YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT

1. Lakiehdotusten perustelut

4 §. Rekisteriin talletettavat perustiedot. Pykälän rakennetta muutettaisiin siten, että pykälä jaettaisiin kahdeksi momentiksi.

Pykälän 1 momentissa säädetään luonnollisista henkilöistä talletettavista perustiedoista. Uutena perustietona rekisteriin voitaisiin tallettaa tieto henkilön kansalaisuudesta. Kansalaisuustietoa tarvitaan myönnettäessä ADR-ajolupaa. Vaarallisten aineiden tiekuljetuksia koskevan jäsenvaltioiden lainsäädännön lähentämisestä annetun neuvoston direktiivin 94/55/EY mukaan ajolupaan on merkittävä henkilön kansalaisuus. Suomessa ADR-ajoluvan myöntää kuljettajantutkintotoiminnan järjestämisestä annetussa laissa (535/1998) tarkoitettu kuljettajantutkinnon vastaanottaja, joka myös merkitsee ADR-ajolupaan henkilön kansalaisuuden luvan hakijalta saadun ilmoituksen perusteella. Toisin kuin muut ADR-ajoluvan tiedot, henkilön kansalaisuutta koskevaa tietoa ei nykyisin talleteta ajoneuvoliikennerekisteriin. Kansalaisuutta koskeva tieto olisi useimmiten mahdollista saada rekisteriin väestötietojärjestelmästä. Tästä säädettäisiin 11 §:ssä.

Uudessa 2 momentissa säädettäisiin oikeushenkilöistä talletettavista perustiedoista. Voimassa olevan lain mukaan oikeushenkilöistä talletetaan rekisteriin oikeushenkilön yritys- ja yhteisötunnus, yhteystiedot sekä tieto asiointikielestä. Näiden tietojen lisäksi oikeushenkilöistä tulisi tallettaa ainakin oikeushenkilön nimi ja tieto siitä, että ajoneuvon omistaja tai haltija on oikeushenkilö. Tämän vuoksi 2 momentissa säädettäisiin, että oikeushenkilöistä saisi tallettaa rekisteriin soveltuvin osin vastaavia tietoja kuin luonnollisista henkilöistä.

5 §. Luonnollisista henkilöistä talletettavat muut tiedot. Pykälän 1 momentin 2 kohtaan lisättäisiin ADR-ajolupaan ja maakuljetusten turvallisuusneuvonantajan tutkintoon liittyvinä tietoina tiedot koulutuksen antajasta ja kokeesta. Voimassa olevan säännöksen mukaan rekisteriin saa tallettaa rekisterin käyttötarkoituksen kannalta tarpeellisia tietoja ADR-ajoluvan myöntämisestä ja maakuljetusten turvallisuusneuvonantajan tutkinnon lajista ja muita vastaavia tietoja. Ajoneuvoliikennerekisterin tiedoista annetun valtioneuvoston asetuksen 6 §:ssä säädetään, että ADR-ajolupatietoina rekisteriin talletetaan myös tieto ajolupaopetuksen antajasta ja ajolupakokeeseen ilmoittautumisesta, kokeen suorittamisesta ja hyväksymisestä. Asetuksen 7 §:ssä säädetään vastaavien tietojen tallettamisesta vaarallisten aineiden maakuljetusten turvallisuusneuvonantajasta. Ehdotuksen tarkoituksena on siirtää säännökset asetustasolta lain tasolle.

5 a §. Oikeushenkilöistä talletettavat muut tiedot. Lakiin otettaisiin uusi pykälä, jonka mukaan oikeushenkilöistä saisi rekisteriin tallettaa soveltuvin osin samoja tietoja kuin luonnollisista henkilöistä. Rekisteriin talletettaisiin oikeushenkilöistä 4 §:n mukaisten perustietojen lisäksi muita, rekisterin käyttötarkoituksen kannalta tarpeellisia tietoja. Valtioneuvoston asetuksella voitaisiin tarvittaessa säätää tarkemmin oikeushenkilöistä talletettavista muista tiedoista.

6 §. Arkaluonteisten tietojen tallettaminen. Pykälän johdantokappaleessa mainittaisiin myös uusi 5 a §.

7 §. Rekisteriin talletettavat muut tiedot. Pykälän 1 momentin 1 kohtaan lisättäisiin rekisteriin talletettavina ajoneuvoon liittyvinä tietoina kaupalliset tiedot ja uuteen 6 kohtaan anastustiedot. Rekisteriin talletetaan molempia tietoja jo nykyisin, joten lisäyksellä ei asiallisesti muutettaisi rekisterin tietosisältöä.

Kaupallisilla tiedoilla tarkoitetaan valmistajan tai valmistajan edustajan rekisteriin ilmoittamaa tietoa esimerkiksi ajoneuvon mallimerkinnälle antamasta myyntinimestä ja sen markkinointihinnasta sekä uuden ajoneuvon markkinoille tulopäivämäärästä ja markkinoilta poistumispäivämäärästä. Ajoneuvojen kaupallisia tietoja kerätään ajoneuvoliikennerekisteriin ajoneuvojen polttoaineenkulutuksen ja hiilidioksidipäästöjen ilmoittamiseksi. Autojen polttoaineen kulutuksen ja hiilidioksidipäästöjen ilmoittamisesta annetun valtioneuvoston asetuksen (938/2000) 4 §:n mukaan Ajoneuvohallintokeskus vastaa yhteistyössä uusien henkilöautojen maahantuojien kanssa polttoaineen kulutusta ja hiilidioksidipäästöjä koskevan oppaan laatimisesta. Oppaan on täytettävä kuluttajien mahdollisuudesta saada uusien henkilöautojen markkinoinnin yhteydessä polttoainetaloutta ja hiilidioksidipäästöjä koskevia tietoja annetun parlamentin ja neuvoston direktiivin 1999/94/EY liitteen II vaatimukset. Mainitun valtioneuvoston asetuksen 5 §:n mukaan auton myyntipaikalla on oltava jokaisesta automerkistä juliste, jossa on myytävien automerkkien polttoaineen kulutusta ja hiilidioksidipäästöjä koskevat tiedot. Julisteen vaihtoehtona hyväksytään myös Ajoneuvohallintokeskuksen ylläpitämä sähköinen tietokanta, jonka esitystapa soveltuvin osin ja esityksen sisältö vastaavat julistetta. Asetuksen velvoittamissa tilanteissa autoista talletetaan rekisteriin ja luovutetaan edelleen tieto myös myyntinimestä ja markkinointihinnasta, jotta kuluttajalla olisi autojen ympäristövaikutusten vertailua varten riittävät taustatiedot.

Ajoneuvon anastustietoina rekisteriin talletetaan tieto siitä, että ajoneuvo tai sen rekisterikilvet on anastettu sekä mahdollinen anastusajankohta. Ajoneuvon anastustiedot saadaan poliisin tietojärjestelmistä, mistä säädetään 11 §:n 1 momentin 5 kohdassa.

11 §. Oikeus tietojen saantiin viranomaisilta. Pykälän 1 momentin 1 kohdan muutoksen mukaan rekisterinpitäjällä olisi oikeus saada väestötietojärjestelmästä tieto henkilön kansalaisuudesta. Väestötietolain (507/1993) 4 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaan Suomen kansalaisesta talletetaan väestötietojärjestelmään tieto kansalaisuudesta. Vastaava tieto voidaan tallettaa ulkomaalaisesta, jos se on Suomessa asumisen tai työskentelyn, Suomea sitovan kansainvälisen sopimuksen velvoitteiden täyttämisen tai muun erityisen syyn vuoksi tarpeen. Väestötietojärjestelmästä saatu tieto henkilön kansalaisuudesta merkittäisiin ADR-ajolupaan 4 §:n perusteluissa kerrotusta syystä.

15 §. Julkisten tietojen luovuttaminen sähköisessä muodossa. Pykälän 1 momentin 2 kohtaan lisättäisiin liikennevahinkolautakunta tahoksi, jolle voitaisiin luovuttaa rekisteriin talletettuja tietoja teknisen käyttöyhteyden avulla tai muutoin sähköisesti. Tiedot luovutettaisiin liikennevahinkolautakunnalle liikennevahinkojen korvausasioiden käsittelyä varten.

Liikennevahinkolautakunnasta annetun lain (441/2002) 4 §:n mukaan liikennevahinkolautakunnan tehtävänä on korvauskäytännön yhtenäisyyden edistämiseksi antaa suosituksia ja lausuntoja liikennevahinkoja koskevissa korvausasioissa. Lain 8 §:n mukaan liikennevahinkolautakunnalla on salassapitosäännösten estämättä oikeus saada sen käsiteltävänä olevan asian selvittämiseksi tarpeelliset tiedot muun muassa viranomaisilta. Ajoneuvoliikennerekisteristä liikennevahinkolautakunnalla on tarve saada tietoja ajoneuvoista ja ajoneuvojen kuljettajia koskevista julkisista tiedoista.

25 §. Siirtymäsäännökset. Pykälän 5 momenttia muutettaisiin siten, että rekisterinpitäjän tulisi saattaa ajoneuvoliikennerekisteri vuoden 2004 alusta voimaan tulleen lain mukaiseksi vuoden 2011 loppuun mennessä. Ajoneuvohallintokeskuksessa on käynnissä palveluiden kokonaisuudistushanke (PALKO-hanke), jonka myötä uudistetaan myös ajoneuvoja ja kuljettajia koskeva tietojärjestelmä. Voimassa olevassa säännöksessä on varauduttu tietojärjestelmien rakentamisen viivästymiseen 31 päivään joulukuuta 2005 saakka. Uudistettavan tietojärjestelmän toimitusaikataulussa tapahtuneista muutoksista johtuen siirtymäsäännöstä esitetään pidennettäväksi 31 päivään joulukuuta 2011 saakka.

2. Voimaantulo

Laki ehdotetaan tulevaksi voimaan ensi tilassa.

3. Suhde perustuslakiin ja säätämisjärjestys

Ehdotetussa laissa laajennettaisiin ajoneuvoliikennerekisteriin talletettavien tietojen määrää. Luonnollisesta henkilöstä rekisteriin voisi 4 §:n mukaan uutena tietona tallettaa tiedon kansalaisuudesta. Lain 5 §:ään ehdotettujen muutosten myötä myös ADR-ajolupaan ja maakuljetuksen turvallisuusneuvoantajaan liittyvien tietojen talletusoikeutta laajennettaisiin.

Perustuslain 10 §:ssä turvataan jokaisen yksityiselämä, ja henkilötietojen suojasta säädetään tarkemmin lailla. Perustuslakivaliokunnan tulkintakäytännön mukaan tärkeitä kohteita perustuslain sääntelyvarauksen kannalta ovat ainakin rekisteröinnin tavoite, rekisteröitävien henkilötietojen sisältö ja niiden käyttötarkoitukset mukaan lukien tietojen luovutettavuus ja tietojen säilytysaika henkilörekisterissä sekä rekisteröidyn oikeusturva. Perustuslakivaliokunta on myös korostanut näiden seikkojen sääntelemisen kattavuutta ja yksityiskohtaisuutta lain tasolla (esimerkiksi PeVL 25/1998 vp ja PeVL 13/2000 vp).

Ehdotettujen säännösten on katsottava täyttävän perutuslain 10 §:stä johtuvat lailla säätämisen sekä sääntelyn kattavuuteen ja yksityiskohtaisuuteen liittyvät vaatimukset. Lakiehdotus on muutoinkin sopusoinnussa perustuslain kanssa, minkä vuoksi hallitus katsoo, että esitys voidaan käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.

Edellä esitetyn perusteella annetaan Eduskunnan hyväksyttäväksi seuraava lakiehdotus:

Lakiehdotus

Laki ajoneuvoliikennerekisteristä annetun lain muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan ajoneuvoliikennerekisteristä 13 päivänä kesäkuuta 2003 annetun lain (541/2003) 4 §, 5 §:n 1 momentin 2 kohta, 6 §:n johdantokappale, 7 §:n 1 momentti, 11 §:n 1 momentin 1 kohta, 15 §:n 1 momentin 2 kohta ja 25 §:n 5 momentti sekä

lisätään lakiin uusi 5 a § seuraavasti:

4 §
Rekisteriin talletettavat perustiedot

Luonnollisista henkilöistä saa rekisteriin perustietoina tallettaa nimen, henkilötunnuksen taikka henkilötunnuksen puuttuessa tiedon syntymäajasta, tiedon syntymäkotikunnasta, syntymävaltiosta ja kansalaisuudesta sekä muina perustietoina osoite- ja muun yhteystiedon, tiedon kotikunnasta, äidin- ja asiointikielestä ja henkilön kuolemasta samoin kuin tiedon siitä, että ajoneuvon omistaja tai haltija on luonnollinen henkilö. Lisäksi 3 §:n 1 momentin 2 kohdassa ja 3 §:n 2 momentin 1 ja 2 kohdassa tarkoitetuista henkilöistä saa lisäksi tallettaa valokuvan ja nimikirjoitusnäytteen.

Oikeushenkilöistä saa rekisteriin perustietoina tallettaa yritys- ja yhteisötunnuksen sekä soveltuvin osin 1 momentissa tarkoitetut tiedot.

5 §
Luonnollisista henkilöistä talletettavat muut tiedot

Luonnollisista henkilöistä saa perustietojen lisäksi tallettaa rekisterin käyttötarkoituksen kannalta tarpeellisia tietoja:


2) ADR-ajolupakoetta varten annetun koulutuksen antajasta, ajolupakokeesta ja ajoluvan myöntämisestä sekä vaarallisten aineiden maakuljetuksen turvallisuusneuvonantajan tutkintoa varten annetun koulutuksen antajasta, tutkintoon liittyvästä kokeesta ja tutkinnon lajista sekä muita vastaavia tietoja;


5 a §
Oikeushenkilöistä talletettavat muut tiedot

Oikeushenkilöistä saa perustietojen lisäksi tallettaa rekisteriin soveltuvin osin 5 §:ssä tarkoitettuja, rekisterin käyttötarkoituksen kannalta tarpeellisia tietoja. Näistä tiedoista säädetään tarvittaessa tarkemmin valtioneuvoston asetuksella.

6 §
Arkaluonteisten tietojen tallettaminen

Rekisteriin saa sen lisäksi, mitä 4, 5 ja 5 a §:ssä säädetään, tallettaa:


7 §
Rekisteriin talletettavat muut tiedot

Rekisteriin saa tallettaa sen käyttötarkoituksen edellyttämiä ajoneuvoon liittyviä tietoja seuraavasti:

1) tekniset tiedot, yksilöintitiedot ja kaupalliset tiedot;

2) katsastus- ja hyväksyntätiedot sekä muita teknisiä tarkastuksia koskevat tiedot;

3) rekisteröintiin, vakuutuksiin, käyttötarkoitukseen ja tilapäiseen käyttöön liittyvät tiedot;

4) kiinnitystiedot;

5) verotus- ja ulosottotiedot;

6) anastustiedot.


11 §
Oikeus tietojen saantiin viranomaisilta

Rekisterinpitäjällä on sen estämättä, mitä tietojen salassapidosta säädetään, oikeus saada tietoja seuraavasti:

1) väestötietojärjestelmästä tiedot henkilön nimestä, henkilötunnuksesta, osoitteesta, kotikunnasta, syntymäkotikunnasta, syntymävaltiosta, kansalaisuudesta, äidin- ja asiointikielestä ja henkilön kuolemasta sekä tiedot väestötietolain (507/1993) 25 §:n 4 momentissa tarkoitetusta luovutusrajoituksesta;


15 §
Julkisten tietojen luovuttaminen sähköisessä muodossa

Rekisteriin talletettuja henkilötietoja ja

muita tietoja saa luovuttaa teknisen käyttöyhteyden avulla tai muutoin sähköisesti:


2) liikennevakuutuskeskukselle liikennevakuutuslain (279/1959) mukaisen hyvikkeen määräämistä, liikennevakuutuksen ja korvausjärjestelmän hoitamista sekä tieliikenteen onnettomuusrekisterin ylläpitoa varten, liikennevakuutusyhtiöille ja Valtiokonttorille liikennevakuutuksen ja korvausjärjestelmän hoitamista varten sekä liikennevahinkolautakunnalle liikennevahinkojen korvausasioiden käsittelyä varten;


25 §
Siirtymäsäännökset

Rekisterinpitäjän on saatettava ajoneuvoliikennerekisteri tämän lain mukaiseksi vuoden 2011 loppuun mennessä.


Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .


Helsingissä 10 päivänä kesäkuuta 2005

Tasavallan Presidentti
TARJA HALONEN

Ministeri
Ulla-Maj Wideroos

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.