Edilexissä on huoltokatko torstaina 25.4.2024. Palvelussa on tilapäisiä häiriöitä kello 7.00-8.30 välisenä aikana. Pahoittelemme huoltokatkosta aiheutuvaa haittaa.

Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry esitykseen

Puutteelliset hakuehdot

HE 246/2004
Hallituksen esitys Eduskunnalle laiksi ajoneuvoverolain 18 §:n muuttamisesta

ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi ajoneuvoverolakia. Ajoneuvoverolain mukaan veroa maksettaessa on suoritettava niin sanottua maksutapalisää, jos ajoneuvovero halutaan suorittaa yhden erän sijasta kahdessa tai neljässä erässä. Maksutapalisän määrä ehdotetaan alennettavaksi nykyisestä viidestä eurosta erää kohden kolmeen euroon erältä.

Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan sen tultua hyväksytyksi ja vahvistetuksi.


PERUSTELUT

1. Nykyinen tilanne ja ehdotetut muutokset

Ajoneuvoverolain (1281/2003) 18 §:n mukaan verovelvollisella on mahdollisuus maksaa vero yhden erän sijasta myös kahdessa tai neljässä erässä. Erissä maksettaessa lisätään erien määrään viiden euron suuruinen maksutapalisä. Ajoneuvohallintokeskus jakaa veron kahteen tai neljään erään verovelvollisen ennen kunkin verokauden ensimmäistä veron eräpäivää tekemästä pyynnöstä.

Yhdessä erässä maksaminen pienentää veronkannon kustannuksia, joita aiheutuu muun muassa atk-ajoista, verolippujen ja muun aineiston tulostuksesta, kuorituksesta ja postituksesta sekä veronkantoon liittyvästä neuvonnasta ja muusta vastaavasta. Lähetettävien lippujen määrä vaikuttaa suoraan palvelutapahtumiin, kuten puhelinsoitot, sähköinen asiointi, maksuselvittelyt, oikaisuvaatimukset, valitukset ja kirjeet. Useammassa erässä tapahtuva veron maksu aiheuttaa veronsaajalle yhdessä erässä maksamiseen verrattuna korkotappiota, koska vero kertyy myöhemmin verokauden aikana. Lisäksi verotuksessa on otettava huomioon verovelvollisten välinen yhdenvertaisuus siten, että useammassa erässä veron maksavan verovelvollisen saaman maksuajan tuomaa korkohyötyä kompensoidaan osaksi maksutapalisällä.

Ajoneuvovero maksuunpannaan lähtökohtaisesti aina yhdessä erässä, mutta verovelvollisella on mahdollisuus verovelvollisuuden alkamisen jälkeen ensimmäisellä verolipulla valita, monessako erässä ajoneuvovero häneltä laskutetaan. Tästä valinnasta huolimatta verovelvollinen voi kirjallisen ilmoituksen perusteella pyytää erien lukumäärän muuttamista seuraavan verokaudesta alusta lukien. Maksettaessa ajoneuvovero kahdessa erässä, erien pituudet ovat 183 päivää ja 182 päivää (karkausvuonna 183 päivää). Maksettaessa neljässä erässä erät 1—3 ovat pituudeltaan 91 päivää ja neljäs erä 92 päivää (karkausvuonna 93 päivää).

Eriin jaettua maksutapaa noudatetaan samalla ajoneuvolla myös seuraavien verokausien aikana, ellei verovelvollinen ole vaihtunut tai ellei verovelvollinen ole tehnyt pyyntöä erien lukumäärän muuttamiseksi.

Maksuunpanon oikaisun, jälkiverotuksen tai sellaisen maksuunpanon johdosta, joka on toimitettu Ajoneuvohallintokeskuksen käsiteltäväksi muutoksenhakuviranomaisen palauttamassa asiassa, vero kannetaan aina yhdessä erässä.

Viiden euron suuruista maksutapalisää on pidetty eräissä tapauksissa korkeana, varsinkin, jos eriin jaettavan veron määrä on suhteellisen pieni. Tällöin maksutapalisä voi esimerkiksi koroksi laskettuna vastata korkeahkoa korkoprosenttia. Veron määrän ollessa esimerkiksi raskaan kuorma-autoyhdistelmän veron tasolla maksutapalisä vastaisi nykyiselläänkin sangen matalaa korkoprosenttia. Toisaalta maksutapalisän yhtenä tarkoituksena on vähentää eräjakoisuuden laajasta käytöstä aiheutuvia hallinnollisia kustannuksia. Koska ainakaan lyhyellä aikavälillä ei ole mahdollista siirtyä maksutapalisän kantamiseen vuotuiseen korkoon perustuvana eikä myöskään ole mahdollista eriyttää maksutapalisää ajoneuvolajeittain, ehdotetaan, että maksutapalisän määrää alennettaisiin nykyisestä viidestä eurosta kolmeen euroon.

2. Esityksen vaikutukset

Ajoneuvohallintokeskuksen tilastojen mukaan maksutapalisää arvioidaan kertyväksi kuluvana vuonna noin 8,6 miljoonaa euroa. Tämä tuloutetaan valtiolle tulevana ajoneuvoverona, eikä sitä käytetä osaksikaan suoraan verotuskustannuksien katteena. Maksulippujen määräksi arvioidaan noin 6,8 miljoonaa kappaletta, mistä osa johtuu esimerkiksi omistuksen vaihdoksista tai muista vastaavista syistä, jotka eivät liity eräjakoisuuteen. Verotettavia ajoneuvoja on runsaat 2,6 miljoonaa kappaletta, jolloin voidaan arvioida, että eräjakoisuuden hyväksikäytöstä aiheutunee suunnilleen 2,5 miljoonaa verolippua. Tämä tarkoittaa, että verolippuja on keskimäärin noin kaksi verollista ajoneuvoa kohden.

Laskettuna suoraan edellä mainitusta maksutapalisän tuotosta ehdotettu maksutapalisän muutos alentaisi tuottoa noin 3,4 miljoonalla eurolla. Toisaalta voidaan arvoida, että maksutapalisän alentaminen lisäisi tämän mahdollisuuden hyväksikäyttöä. Jos verolippujen määrä kasvaisi hieman yli 1,1 miljoonalla kappaleella, verotuotto säilyisi laskelmallisesti ennallaan. Ajoneuvohallintokeskuksen kulut ovat noin 1,30 euroa verolippua kohden. Jos verolippujen määrä kasvaisi esimerkiksi miljoonalla kappaleella, verotuskustannukset kasvaisivat noin 1,3 miljoonalla eurolla, eli noin 13 prosentilla nykyisestä määrästä. Tämä tulisi ottaa huomioon Ajoneuvohallintokeskuksen resurssien mitoituksessa, kun muutoksen vaikutuksesta suoritteiden määriin on saatavilla riittävästi kokemusta.

3. Asian valmistelu

Esitys on valmisteltu valtiovarainministeriössä.

4. Voimaantulo

Muutos ehdotetaan tulevaksi voimaan lakiehdotuksen tultua hyväksyksi ja vahvistetuksi. Lakia sovellettaisiin ajoneuvoveron tai sen erien maksuunpanoihin, jotka tapahtuvat lakiehdotuksen voimaantulon jälkeen. Maksutapalisä olisi siten ehdotuksen mukainen, vaikka eräjakoisuus olisi valittu jo ennen voimaantulopäivää, kunhan kymyksessä olevan erän maksuunpano tapahtuu lakimuutoksen voimaantulon jälkeen.

Edellä esitetyn perusteella annetaan Eduskunnan hyväksyttäväksi seuraava lakiehdotus:

Lakiehdotus

Laki ajoneuvoverolain 18 §:n muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan 30 päivänä joulukuuta 2003 annetun ajoneuvoverolain (1281/2003) 18 §:n 1 momentti näin kuuluvaksi:

18 §
Veron maksaminen erissä ja maksutapalisä

Verovelvollisen ennen kunkin verokauden ensimmäistä eräpäivää tekemästä pyynnöstä Ajoneuvohallintokeskus voi jakaa maksuunpantavan veron määrän maksettavaksi kahdessa tai neljässä erässä. Tällöin erien määriin lisätään maksutapalisää 3 euroa erää kohden. Maksutapaa noudatetaan, kunnes verovelvollinen pyytää maksutavan muutosta. Pyyntö on tehtävä ennen verokauden alkua.



Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 200 . Sitä sovelletaan ajoneuvoveron tai sen erän maksuunpanoon voimaantulopäivänä tai sen jälkeen.


Helsingissä 26 päivänä marraskuuta 2004

Tasavallan Presidentti
TARJA HALONEN

Valtiovarainministeri
Antti Kalliomäki

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.