Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry esitykseen

Puutteelliset hakuehdot

HE 131/2003
Hallituksen esitys Eduskunnalle laiksi taiteilijoiden ja eräiden erityisryhmiin kuuluvien työntekijäin eläkelain mukaisen eläkekassan sulautumisesta työeläkekassan muuttamisesta keskinäiseksi työeläkevakuutusyhtiöksi annetun lain mukaiseen työeläkevakuutusyhtiöön sekä edellä sanottujen lakien muuttamisesta

ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi erityinen laki taiteilijoiden ja eräiden erityisryhmiin kuuluvien työntekijäin eläkelain (662/1985) mukaisen eläkekassan sulautumisesta työeläkekassan muuttamisesta keskinäiseksi työeläkevakuutusyhtiöksi annetun lain (255/2003) mukaiseen työeläkevakuutusyhtiöön. Sulautumisella ei olisi vaikutusta sanotun eläkekassan hoitamaan lakisääteisen työeläkevakuutuksen toimeenpanoon, vaan tästä johtuvat tehtävät siirtyisivät sellaisenaan vastaanottavalle työeläkevakuutusyhtiölle.

Ehdotukseen sisältyy lisäksi ehdotukset laeiksi työeläkekassan muuttamisesta keskinäiseksi työeläkevakuutusyhtiöksi annetun lain ja taiteilijoiden ja eräiden erityisryhmiin kuuluvien työntekijäin eläkelain muuttamisesta.

Ehdotetut lait on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian sen jälkeen, kun ne on hyväksytty ja vahvistettu.


YLEISPERUSTELUT

1. Nykytila

1.1. Lainsäädäntö ja käytäntö

Yleistä

Maaliskuun 28 päivänä 2003 annetulla lailla työeläkekassan muuttamisesta keskinäiseksi työeläkevakuutusyhtiöksi (255/2003, YHLEL), mahdollistettiin lyhytaikaisissa työsuhteissa olevien työntekijäin eläkelain (134/1962, LEL) mukaisen eläketurvan toimeenpanosta vastaavan työeläkekassan (työeläkekassa) muuttaminen keskinäiseksi työeläkevakuutusyhtiöksi (työeläkevakuutusyhtiö). Työeläkekassan valtuuskunta teki asiaa koskevan päätöksen 9.4.2003. Työeläkevakuutusyhtiö aloitti toimintansa 1.7.2003 nimellä Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Etera sen saatua toimiluvan ja yhtiöjärjestyksen tultua merkityksi kaupparekisteriin.

Tämän ehdotuksen tarkoituksena on sulauttaa taiteilijoiden ja eräiden erityisryhmiin kuuluvien työntekijäin eläkelain (TaEL) mukainen eläkekassa (eläkekassa) työeläkevakuutusyhtiöön.

TaEL tuli voimaan 1.1.1986. Sillä järjestettiin työeläketurva laissa tarkemmin mainituille taiteilijoille, joiden työsuhde oli tarkoitettu jatkumaan vuotta lyhyemmän ajan.

Myöhemmin 1.1.1998 lakiin sisällytettiin ns. pätkätöitä tekevien työntekijöiden ja kotitalouksien teettämää työtä tekevien työntekijöiden, LEL-aloja lukuun ottamatta, eläketurvan järjestäminen.

Samalla lain aiempi nimi, esiintyvien taiteilijoiden eläkelaki, ja eläkekassan nimi, esiintyvien taiteilijoiden eläkekassa, muutettiin nykyiseen muotoonsa.

TaEL:n voimaantulosta alkaen eläkekassan käytännön toiminnasta on huolehtinut keskinäisen hoitosopimuksen perusteella LEL:ssä säädetty työeläkekassa. Työeläkekassan toimitusjohtaja on toiminut samalla eläkekassan hallituksen valitsemana toimitusjohtajana.

Eläkekassasta ei ole säädetty erityistä yhtiöoikeudellista lakia. Pääosa toimintasäännöksistä sisältyy TaEL:iin. Lisäksi säännöksiä sisältyy TaEL:n nojalla annettuun asetukseen (762/1985), joka sisältää eläkekassan ohjesäännön. Eläkekassa, kuten muutkin eläkelaitokset, on Vakuutusvalvontaviraston valvonnan alainen.

Eläkekassan keskeiset erot verrattuna muihin työeläkelaitoksiin

Eläkekassa on lailla perustettu eläkelaitos, joka huolehtii työeläkevakuutusyhtiöiden, eläkesäätiöiden, eläkekassojen ja erityisellä lailla perustettujen eläkelaitosten ohella lakisääteisen työeläkevakuutuksen toimeenpanosta.

Eläkekassan nykyiset toimintasäännökset vastaavat pitkälti työeläkevakuutusyhtiöiden hallinnon, sijoitustoiminnan ja vakavaraisuuden järjestämistä koskevia säännöksiä. Säännöksiin sisältyy kuitenkin myös merkittäviä eroja. Verrattuna työeläkevakuutusyhtiöihin eroina voidaan mainita erityisesti, ettei eläkekassalla ole vakuutusyhtiön osakkaan asemassa olevia päätöksentekijöitä eikä varsinaisia omia varoja. Eläkekassan valtuuskunta käyttää käytännössä vastaavaa päätösvaltaa kuin työeläkevakuutusyhtiön yhtiökokous. Poiketen työeläkevakuutusyhtiöistä eläkekassan selvitystilaa, purkamista ja sulautumista koskevat säännökset puuttuvat laista.

Kokoluokaltaan eläkekassa on selvästi työeläkekassaa pienempi. Vuonna 2002 taseen loppusumma oli 196 miljoonaa euroa, kun se työeläkekassassa oli samana ajankohtana n. 3.800 miljoonaa euroa. TaEL:n sisältö ja eläkekassan toiminta ovat lähes identtisiä LEL:n ja sitä aiemmin hoitaneen työeläkekassan kanssa. Eläkekassan toimiala on lailla määritelty koskemaan vain rajattua aluetta, taiteilijoita ja ns. pätkätöitä. Tästä johtuen se ei kilpaile asiakkaista minkään muun eläkelaitoksen kanssa. Eläkekassan lakisääteisyydestä ja sen yksinoikeudesta hoitaa vain edellä sanottua eläketurvaa sekä työsuhteiden lyhytaikaisuudesta osaltaan johtuu, ettei eläkekassasta otetuista eläkejärjestelyistä ole laadittu erityisiä vakuutussopimuksia toisin kuin työeläkevakuutusyhtiöissä.

Eläkekassan hallinto

Eläkekassan päätösvaltaa käyttävät kassan valtuuskunta ja hallitus. Valtuuskunnan tehtävänä on päättää eläkekassan toiminnan yleisistä suuntaviivoista ja valvoa eläkekassan hallituksen toimintaa. Valtuuskunnan asettaa eläketurvakeskus, jonka tulee varata kassan toimintapiiriin kuuluvien työalojen edustavimmille keskusjärjestöille tilaisuus tehdä ehdotuksensa valtuuskunnan jäseniksi. Valtuuskunta koostuu puheenjohtajasta, varapuheenjohtajasta, jona toimii eläketurvakeskuksen edustaja, ja kahdestakymmenestä muusta jäsenestä, jotka jakautuvat tasan työnantajien ja työntekijöiden kesken. Valtuuskunnan tehtäviin kuuluu muun muassa käsitellä eläkekassan tilinpäätös ja tilintarkastuskertomus sekä päättää toimenpiteistä, jotka nämä aiheuttavat. Eläkekassan tilikausi on kalenterivuosi ja varsinainen kevätkokous pidetään huhtikuun 30 päivään ja syyskokous joulukuun 15 päivään mennessä.

Eläkekassan hallitus koostuu puheenjohtajasta ja varapuheenjohtajasta, jona toimii eläketurvakeskuksen edustaja, sekä kymmenestä toimintapiiriin kuuluvien työalojen edustavimpien keskusjärjestöjen ehdotuksesta valitusta jäsenestä, jotka jakautuvat tasan työantajien ja työntekijöiden kesken. Hallituksen puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan valitsee eläketurvakeskus ja muut jäsenet eläkekassan valtuuskunta. Vastaavasti työeläkevakuutusyhtiöiden hallituksessa on oltava sellaisia vakuutuksenottajien ja vakuutettujen edustajia, jotka valitaan keskeisten työnantajia ja palkansaajia edustavien keskusjärjestöjen ehdottamista henkilöistä. Näitä edustajia on oltava yhtä monta ja heidän yhteismääränsä on oltava vähintään puolet hallituksen koko määrästä. Sama koskee yhtiön hallintoneuvostoa.

Eläkekassan hallituksen tehtävänä on huolehtia eläkekassan hallinnosta ja sen toiminnan asianmukaisesta järjestämisestä kuten työeläkevakuutusyhtiöissäkin.

Eläkekassan hallitus valitsee eläkekassalle toimitusjohtajan, jonka tulee hoitaa kassan juoksevaa hallintoa hallituksen antamien ohjeiden ja määräysten mukaan.

Eläkekassan johdon kelpoisuusedellytykset, jotka käsittävät vaatimukset henkilön hyvämaineisuudesta, työeläkevakuutustoimintaan perehtyneisyydestä sekä sijoitustoiminnan ja liikkeenjohdon tuntemuksesta, vastaavat työeläkevakuutusyhtiön johdolta edellytettyjä vaatimuksia.

Eläkekassan kirjanpidossa sekä tilinpäätöksen ja konsernitilinpäätöksen laadinnassa noudatetaan kirjanpitolakia (1336/1997), kirjanpitoasetusta (1339/1997), tilintarkastuslakia (936/1994) sekä vakuutusyhtiölakia (1062/1979, VYL), ellei TaEL:sta tai sosiaali- ja terveysministeriön asetuksista tai Vakuutusvalvontaviraston määräyksistä muuta johdu. Eläkekassan tilikausi on kalenterivuosi ja tilinpäätös on laadittava kolmen kuukauden kuluessa tilikauden päättymisestä. Tältäkin osin säännökset vastaavat pitkälti työeläkevakuutusyhtiötä koskevia säännöksiä.

Vakavaraisuusvaatimukset, sijoitustoiminta ja vastuuvelka

TaEL 7 §:n 3 momentin mukaan eläkekassan on kirjattava eläketurvan järjestämisestä johtuvien tulevien menojen peittämiseen tarvittavat varat sosiaali- ja terveysministeriön vahvistamien perusteiden mukaan vastuuvelkana, joka käsittää myös työntekijäin eläkelain 12 §:n 1 momentin 4 kohdassa tarkoitetut menot siihen määrään asti kuin eläkekassan ne tulot, joita ei ole käytettävä muihin tarkoituksiin, riittävät mainittujen menojen peittämiseen. Vastuuvelka määritellään (retrospektiivisesti) vakuutusmaksuista kerätyn ja sijoitusten tuotoista kertyneen varallisuuden summana vähennettynä eläke- ja muilla kuluilla. TEL:n mukainen vastuuvelka sitä vastoin määritellään eläkelaitoksen vastuulla olevista eläkesitoumuksista aiheutuvien vastaisten eläkemenojen ja vastaisten tulojen pääoma-arvojen erotuksena lisättynä sijoitustuottojen heilahteluihin varatulla määrällä (lisävakuutusvastuu) ja vakuutusliikkeen vahinkomenon heilahteluihin varatulla määrällä (tasoitusvastuu). Eläkekassa määrittelee kuitenkin myös kassan vastuulla olevista eläkesitoumuksista aiheutuvan vastuusuureen TEL:n laskentatapaa käyttäen. Tästä vastuusuureesta käytetään jäljempänä nimitystä vakuutustekninen vastuuvelka. Vakuutusteknisen vastuuvelan määrittely on tarpeen työeläkelaitosten keskinäisen vastuun selvittämiseksi sekä eläkekassan muihin eläkelaitoksiin nähden vertailukelpoisen vakavaraisuusaseman määräämiseksi.

Eläkekassan tuloslaskelma päätyy aina nollatulokseen, sillä tuottojen ja menojen erotus verojen jälkeen kirjataan vastuuvelan muutoksena. Taseessa ei ole lainkaan omaa pääomaa eikä taseen vastuuvelkaa eritellä vakuutusmaksuvastuuseen ja korvausvastuuseen kuten työeläkevakuutusyhtiöillä.

Sosiaali- ja terveysministeriö vahvistaa eläkekassan vakuutusmaksun tasasuuruisena kaikille TaEL -alojen palkkoja maksaneille työnantajille. Työntekijän maksuosuus määräytyy TEL:n säännösten mukaisesti.

Eläkekassan vakavaraisuusmekanismi vastaa pääosin muiden työeläkelaitosten vakavaraisuusmekanismia. Vastaavasti eläkekassan sijoitustoiminnan ja tilinpäätöksen sääntely vastaa muiden työeläkelaitosten sijoitustoimintaan ja tilinpäätökseen sovellettavia säännöksiä. Näiden säännösten lähtökohtana ovat vakuutusyhtiöihin sovellettavat vastuuvelan katetta sekä tilinpäätöstä ja -tarkastusta koskevat vakuutusdirektiivit.

1.1. Nykytilan arviointi

Eläkekassan toimintaympäristön muutokset

Eläkekassa perustettiin 1980-luvun puolessa välissä hoitamaan erityistarvetta, alle vuoden työsuhteessa olevien laissa mainittujen taiteilijoiden eläketurvan toimeenpanoa. Vakuutettujen lukumäärä pysyi kokoluokaltaan 11.000 – 14.000 välillä vuoden 1997 loppuun saakka. Vuoden 1998 alussa lain piiriin liitettiin ns. pätkätyöt ja kotitalouksien teettämä työ LEL-aloja lukuun ottamatta, jolloin vakuutettujen luku nousi kerralla noin 86.000:een ja on nykyisellään noin 103.000.

Ns. pätkätöillä tarkoitetaan työsuhteita, joiden kesto jää alle yhden kuukauden. Näitä lyhyitä työsuhteita on nykyisellään lähes kaikilla aloilla, jolloin eläkekassa edustaa kattavuudeltaan lähes samaa piiriä kuin työeläkevakuutusyhtiöt.

Merkittävä toimintaympäristössä tapahtunut muutos on yksityisen sektorin eläkeuudistus, joka tulee voimaan 1.1.2005. Uudistuksessa on muun muassa yhtenäistetty eläkkeen laskutapa TEL:n, LEL:n ja TaEL:n mukaisissa eläkejärjestelyissä. Seuraavassa vaiheessa on tarkoitus kirjoittaa yksityisen sektorin työeläkelait TEL, LEL ja TaEL yhteen ja samaan lakiin, jolloin työnantaja voi järjestää kaikkien työntekijöittensä eläkevakuutuksen yhdellä vakuutuksella. Työmarkkinajärjestöjen sopimuksessa syyskuun 5 päivältä 2002 todetaan, että tämä yhdistäminen pyritään tekemään ”niin pian kuin se on mahdollista”. Tarkkaa aikamäärää ei siten ole määritelty, mutta tämä on looginen jatko eläkkeen laskutavan yhtenäistämiselle. Aikataulun avoimeksi jättäminen onkin riippuvainen lähinnä teknisten valmiuksien aikaansaamisesta. Näin ollen puhutaan aivan lähivuosien tapahtumasta.

Tähän liittyen työeläkekassan ja eläkekassan hallitukset ovat tammikuussa 2003 osaltaan sopineet siitä, että eläkekassa pyritään sulauttamaan työeläkekassasta muodostettavaan keskinäiseen työeläkevakuutusyhtiöön.

2. Esityksen tavoitteet ja keskeiset ehdotukset

Yleistä

Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi laki, jolla eläkekassa sulautuisi työeläkevakuutusyhtiöön esityksen mukaisia säännöksiä noudattaen. Työeläkevakuutusyhtiön tarkoituksena olisi hoitaa LEL:n ja TaEL:n mukaista eläketurvaa siihen saakka, kunnes TEL, LEL ja TaEL -lakien yhdistäminen on tapahtunut. Sen tapahduttua työeläkevakuutusyhtiö toimisi samoin säännöin muiden työeläkevakuutusyhtiöiden kanssa. Tämä merkitsisi sitä, että myös muut työeläkevakuutusyhtiöt voisivat vakuuttaa siihen saakka LEL:n ja TaEL:n piiriin kuuluneita työntekijöitä ja työeläkevakuutusyhtiö voisi vakuuttaa myös TEL:n piiriin kuuluneita työntekijöitä.

Eläkelakien yhdistämisen jälkeen työeläkevakuutusyhtiö toimisi täysin työeläkevakuutusyhtiöistä annetun lain (354/1997, TVYL), mukaisena työeläkevakuutusyhtiönä. TaEL:n toimeenpanon järjestämiseksi LEL:n toimeenpanoa vastaavalla tavalla ehdotetaan eläkekassan sulautumista työeläkevakuutusyhtiöön. Kilpailun avautuessa työeläkevakuutusyhtiön yhtiömuoto ja valmiudet kilpailuun vastaisivat muita työeläkevakuutusyhtiöitä.

Lakiehdotuksen sulautumista koskevissa säännöksissä käytettäisiin osin yhdenmukaisia ilmaisuja vakuutusyhtiölain sulautumista koskevien säännösten kanssa. Sulautumisessa sovellettava menettely tapahtuisi kuitenkin täysin lakiehdotuksen säännösten mukaisesti eikä vakuutusyhtiölain säännöksiä sovellettaisi.

Työeläkevakuutusyhtiön toimiluvan laajennus

Työeläkevakuutusyhtiöön, johon eläkekassa sulautuu, sovelletaan eläketurvan osalta LEL:n säännöksiä ja toiminnan osalta pääosin TVYL:n ja YHLEL:n säännöksiä. Vastaavalla tavalla on tarkoitus menetellä tämän ehdotuksen mukaisen sulautumisen tapahduttua eli edellä sanottujen lakien lisäksi sovellettaisiin TaEL:n säännöksiä ja nyt ehdotettavan lain säännöksiä. Tätä varten työeläkevakuutusyhtiön on haettava valtioneuvostolta toimilupansa laajentamista.

Osakkuus työeläkevakuutusyhtiössä

Esityksessä ehdotetaan, että ne työnantajat, joilla olisi voimassa oleva TaEL:n mukainen eläkejärjestely, tulisivat sulautumisen jälkeen mainitun yhtiön osakkaiksi vastaavasti kuin VYL:n 3 luvun 1 §:ssä säädetään. Yhtiöjärjestyksessä määrättäisiin tarkemmin, miltä ajalta maksetut ja minkä suuruiset vakuutusmaksut oikeuttaisivat osakkuuteen.

Yhdenmukaisesti muiden työeläkevakuutusyhtiöiden kanssa muodostettavaan yhtiöön voisi tulla myös takuupääoman omistajia sen mukaan kuin siitä yhtiöjärjestyksessä määrättäisiin.

Nykyisin työeläkevakuutusyhtiöt ovat yhtiöjärjestyksen määräyksillä antaneet myös vakuutetuille tietynlaisen osakkaan aseman varaamalla näille oikeuden osallistua yhtiön päätöksentekoon. Tällainen mahdollisuus olisi tarkoitus antaa myös TaEL:n piiriin kuuluville työntekijöille.

Eläkekassan varat ja velat sulautumisessa

Koska kysymyksessä olisi sulautuminen ilman selvitysmenettelyä, esityksessä ehdotetaan, että eläkekassan varojen ja velkojen katsottaisiin siirtyneen työeläkevakuutusyhtiön varoiksi ja veloiksi sulautumisen tapahduttua.

Eläkekassan tulisi laatia sulautumista edeltäneeltä tilintarkastamattomalta ajalta tilinpäätös, josta vastaisi eläkekassan johto. Työeläkevakuutusyhtiön yhtiökokous vahvistaisi eläkekassan tilinpäätöksen ja päättäisi vastuuvapauden myöntämisestä eläkekassan hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle siinä varsinaisessa tai ylimääräisessä yhtiökokouksessa, jossa käsitellään sen tilikauden tilinpäätös, jolloin sulautuminen on tapahtunut.

3. Esityksen vaikutukset

Esityksellä ei ole valtiontaloudellisia vaikutuksia, koska eläkekassa ei saa toimintaansa valtion tukea. Myöskään eläkelaitosten väliseen kilpailuun esityksellä ei lain soveltamisaikana ole vaikutusta, sillä tämän ajanjakson kuluessa työeläkevakuutusyhtiö ei saisi harjoittaa muuta kuin LEL:n ja TaEL:n mukaista toimintaa. Vasta lain soveltamisajanjakson jälkeen kilpailu avautuisi sekä työeläkevakuutusyhtiön että muiden työeläkevakuutusyhtiöiden kesken. Tämä tapahtuisi aikanaan erillisin lainsäädäntötoimenpitein.

Esityksellä olisi sitä vastoin vaikutuksia vakuutettujen asemaan, koska vastaanottavan työeläkevakuutusyhtiön yhtiöjärjestyksessä on vakuutettujen päätösvaltaa koskevat määräykset. Tällöin vakuutettujen asemaa voitaisiin pitää osakkaan asemaan verrattavana. Mahdollisesti myös eläkekassan yhteistyötahoille saattaisi avautua mahdollisuus osallistua yhtiön päätöksentekoon ja toiminnan tuloksiin takuupääoman merkitsemisen kautta.

Suurimmat kustannusvaikutukset tulevat aiheutumaan sulautumisprosessin toteuttamisesta. Kustannusten arvioidaan kuitenkin jäävän alle 200.000 euron, eli alle 3 prosenttiin hoitokustannuksista, jotka olivat vuonna 2002 noin 7,5 miljoonaa euroa.

Työeläkevakuutusyhtiön valmistautuessa tulevaan kilpailuun muiden työeläkevakuutusyhtiöiden kanssa kustannuksia aiheutuu myös atk- järjestelmiin tarvittavista uudistuksista ja markkinointiverkoston rakentamisesta. Näiden kustannusten arvioidaan nousevan noin 1—2 miljoonaan euroon vuodessa, eli noin 5—10 prosenttiin yhteisistä hoitokustannuksista.

4. Asian valmistelu

Esitys on valmisteltu sosiaali- ja terveysministeriössä virkatyönä. Esityksestä on pyydetty lausuntoja oikeusministeriöltä, valtiovarainministeriöltä, Vakuutusvalvontavirastolta, kilpailuvirastolta, Patentti- ja rekisterihallitukselta, Työeläkevakuuttajat TELA:lta, eläketurvakeskukselta, Teollisuuden ja Työnantajien Keskusliitto TT:ltä, AKAVA ry:ltä, Toimihenkilöjärjestö STTK:lta, Suomen Ammattiliittojen Keskusliitto SAK:lta, Palvelutyönantajilta, Suomen Yrittäjiltä, Rakennusteollisuus ry:ltä, Rakennustyöläisten Liitolta ja YIT:ltä.

Lausunnoissa esille tulleet näkökannat on jatkovalmistelussa otettu huomioon mahdollisuuksien mukaan.

YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT

1. Lakiehdotusten perustelut

1.1. Laki taiteilijoiden ja eräiden erityisryhmiin kuuluvien työntekijäin eläkelain mukaisen eläkekassan sulautumisesta työeläkekassan muuttamisesta keskinäiseksi työeläkevakuutusyhtiöksi annetun lain mukaiseen työeläkevakuutusyhtiöön

1 §. Lain tarkoitus Eläkekassa on lailla perustettu eläkelaitos. Eläkekassaa koskevista säännöksistä puuttuvat kassan selvitystilaa, purkamista ja sulautumista koskevat säännökset. Tästä syystä ehdotetaan säädettäväksi laki, jonka nojalla eläkekassan sulautuminen työeläkevakuutusyhtiöön voisi tapahtua.

Työeläkevakuutusyhtiö jatkaisi TaEL:n mukaisen eläketurvan toimeenpanoa.

2 §. Soveltamisala. Pykälän 1 momentin mukaan työeläkevakuutusyhtiöön sovellettaisiin TaEL:a. Tämä ei rajoittaisi työeläkevakuutusyhtiötä muutoin koskevien lakien soveltuvuutta. Työeläkevakuutusyhtiön toimiala olisi rajattu LEL:n ja TaEL:n mukaisen eläketurvan toimeenpanoon. Muiden työeläkevakuutusyhtiöiden toiminta rajoittuu nykyisin työeläkevakuutusyhtiöitä koskevan lain perusteella työntekijäin eläkelain ja yrittäjien eläkelain mukaisen eläketurvan toimeenpanoon. Kaikkien työeläkevakuutusyhtiöiden toimialan laajennus toteutuu siinä vaiheessa, kun nykyiset yksityisen sektorin työtekijöitä koskevat lait TEL, LEL ja TaEL yhdistetään ja lakien käsittämät toimintapiirit yhdistyvät. Tällöin ehdotettu laki voidaan tarpeettomana kumota.

Koska tarkoituksena on, että työeläkevakuutusyhtiö ottaa hoitaakseen kaikki aikaisemmin eläkekassalle kuuluneet tehtävät, pykälän 2 momenttiin on otettu säännös, jonka mukaan se, mitä muualla laissa säädetään eläkekassasta, koskisi tätä lakia sovellettaessa työeläkevakuutusyhtiötä.

Pykälän 3 momentissa säädetään siitä, mitä TaEL:n säännöksiä ei sovelleta työeläkevakuutusyhtiöön. Näitä ovat TaEL 2 §:n 2 momentti (eläketurvaa hoitava laitos), 2a §:n 1 momentti ja 3-5 momentit (valtuuskunta ja hallitus sekä niiden valinta), 2b § (valtuuskunnan, hallituksen ja toimitusjohtajan tehtävät), 9 § (sijoitustoiminnan järjestäminen), 9a § (vakuutusmatemaatikko), 9b §:n 1 ja 2 momentit (toimintapääoma ja vakavaraisuusraja), 9c § (varojen haltuunotto),9d § (varojen käyttö yleishyödylliseen tarkoitukseen) sekä 9e § - 9j § (kirjanpitoa ja tilinpäätöstä koskevat säännökset).

Mainittujen säännösten soveltamatta jättäminen johtuisi siitä, että työeläkevakuutusyhtiöitä koskeviin säännöksiin sisältyy vastaava säännös.

3 §. Sulautumissuunnitelma. Pykälän 1 momentin mukaan eläkekassan ja työeläkevakuutusyhtiön hallitusten olisi laadittava kirjallinen sulautumissuunnitelma, joka olisi päivättävä ja allekirjoitettava. Sulautumissuunnitelmassa olisi oltava tässä momentissa luetellut tiedot sulautumisesta ja sen osapuolista. Esimerkiksi toimintapääomissa olevien erojen tasaamiseksi tehtävät siirrot olisi määritettävä sulautumissuunnitelmassa riittävällä tarkkuudella tasapuolisuuden varmistamiseksi. Samoin sulautumissuunnitelmassa olisi oltava selvitys toimintapääoman käytöstä sulautumisen jälkeen LEL:n ja TaEL:n mukaisten eläkejärjestelyjen vakuutusmaksuja määrättäessä

Pykälän 2 momentin mukaan sulautumissuunnitelmaan olisi liitettävä eläkekassan ja työeläkevakuutusyhtiön välitilinpäätökset, jotka olisi laadittu noudattaen eläkekassan ja työeläkevakuutusyhtiön tilinpäätöksiä koskevia säännöksiä ja määräyksiä. Välitilinpäätökset laadittaisiin ajalta, jolta tilinpäätöstä ei ole vielä tehty ja joka päättyisi enintään kuusi kuukautta ennen suunniteltua sulautumishetkeä. Välitilinpäätöksiin olisi liitettävä arvio eläkekassan ja työeläkevakuutusyhtiön toimintapääomasta sulautumishetkellä.

4 §. Sulautumisesta päättäminen. Pykälän 1 momentin mukaan eläkekassan sulautumisesta päättäisi valtuuskunta kahden kolmasosan enemmistöllä annetuista äänistä. Vastaavasti 2 momentin mukaan työeläkevakuutusyhtiössä sulautumisesta päättäisi yhtiökokous kahden kolmasosan enemmistöllä annetuista äänistä.

5 §. Vakuutusvalvontaviraston suostumus. Pykälän 1 momentin mukaan eläkekassan ja työeläkevakuutusyhtiön olisi kahden kuukauden kuluessa sulautumisesta päättämisestä haettava Vakuutusvalvontaviraston suostumus sulautumissuunnitelmaan ja vahvistus sulautumisen vaatimalle työeläkevakuutusyhtiön yhtiöjärjestyksen muutokselle.

Pykälän 2 momentin mukaan Vakuutusvalvontaviraston olisi kuulutettava sulautumista koskevasta hakemuksesta työeläkevakuutusyhtiön kustannuksella virallisessa lehdessä. Kuulutuksessa olisi kehotettava niitä eläkekassan ja työeläkevakuutusyhtiön vakuutus- ja muita velkojia, jotka tahtovat tehdä muistutuksia hakemusta vastaan, esittämään ne Vakuutusvalvontavirastolle sen määräämässä ajassa, joka saisi olla enintään kaksi kuukautta. Eläkekassan ja työeläkevakuutusyhtiön olisi annettava tieto kuulutuksesta vähintään yhdessä eläkekassan kotipaikan sanomalehdessä sekä lisäksi siten kuin Vakuutusvalvontavirasto tarkemmin määräisi.

Pykälän 3 momentin mukaan Vakuutusvalvontaviraston olisi annettava suostumuksensa sulautumiseen, jos momentissa luetellut edellytykset täyttyisivät. Vakuutusvalvontaviraston suostumista koskeva hakemus olisi ratkaistava kuudessa kuukaudessa.

Pykälän 4 momentin mukaan eläkekassalla ja työeläkevakuutusyhtiöllä sekä muistutuksentekijällä, joka katsoo viraston päätöksen loukkaavan oikeuttaan, olisi oikeus valittaa viraston päätöksestä korkeimpaan hallinto-oikeuteen niin kuin hallintolainkäyttölaissa (586/1996) säädetään. Tässä momentissa tarkoitettu valitus olisi käsiteltävä kiireellisenä.

6 §. Sulautumisen rekisteröinti. Ehdotetun lainkohdan mukaan eläkekassan ja työeläkevakuutusyhtiön olisi ilmoitettava sulautuminen rekisteriviranomaiselle rekisteröitäväksi neljän kuukauden kuluessa Vakuutusvalvontaviraston suostumuksesta tai sulautuminen raukeaisi. Ilmoitukseen olisi liitettävä sulautumissuunnitelma liitteineen sekä sulautumispäätökset. Ilmoituksessa olisi esitettävä selvitys siitä, että Vakuutusvalvontaviraston antama suostumus on saanut lainvoiman. Jos suostumus ei olisi saanut lainvoimaa viimeistään edellä tarkoitettuna määräpäivänä, rekisteriviranomaisen olisi lykättävä ilmoituksen käsittelyä, kunnes suostumus on lainvoimainen.

Rekisteröinnissä olisi otettava huomioon sulautumisen suunniteltu rekisteröintiajankohta, jollei siihen ole estettä eikä ajankohta ole myöhemmin kuin neljän kuukauden kuluttua ilmoituksesta.

7 §. Sulautuminen. Pykälän 1 momentin mukaan eläkekassan varat ja velat siirtyisivät selvitysmenettelyttä työeläkevakuutusyhtiölle, kun sulautuminen on rekisteröity. Samanaikaisesti eläkekassa purkautuisi. Verotuksessa sulautumiseen sovellettaisiin elinkeinotulon verottamisesta annetun lain (360/1968) 52 a ja 52 b §:ää.

Lisäksi pykälän 2 momentissa säädettäisiin, että jos sulautumisen jälkeen ilmenisi varoja, jotka perustuisivat eläkekassan toimintaan ennen sulautumista, katsottaisiin myös näiden varojen muuttuneen osaksi työeläkevakuutusyhtiön varoja.

Vastaavasti velkojen osalta säädettäisiin pykälän 3 momentissa, että työeläkevakuutusyhtiö vastaisi niistä sulautumisen jälkeen ilmenneistä veloista tai muista sitoumuksista, jotka perustuisivat eläkekassan toimintaan ja joista eläkekassa olisi joutunut vastaamaan.

8 §. Varoja ja velkoja koskevat erityissäännökset. Ehdotetun lainkohdan mukaan eläkekassan varat ja velat siirtyivät työeläkevakuutusyhtiöön sulautumishetkelle laaditun ja vahvistetun tilinpäätöksen mukaisissa arvoissa.

9 §. Eläkekassan tilinpäätös ja tilintarkastus. Pykälän 1 momentin mukaan eläkekassan hallituksen ja toimitusjohtajan olisi laadittava tilinpäätös ja konsernitilinpäätös ajalta, jolta tilinpäätöstä ei vielä ole esitetty ja joka päättyisi sulautumishetkellä

Ehdotetun pykälän 2 momentin mukaan tilintarkastuksen toimittamisessa noudatettaisiin taiteilijoiden ja eräiden erityisryhmiin kuuluvien työntekijäin eläkelain mukaisesta eläkekassasta annetun lain säännöksiä. Tilintarkastajat antaisivat kuitenkin kertomuksensa työeläkevakuutusyhtiön yhtiökokoukselle, joka vahvistaisi tilinpäätöksen ja päättäisi vastuuvapauden myöntämisestä eläkekassan hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle. Tämän tulisi tapahtua kuuden kuukauden kuluessa sulautumisesta työeläkevakuutusyhtiön varsinaisessa tai ylimääräisessä yhtiökokouksessa.

10 §. Voimaantulo. Lakiehdotukseen sisältyy tavanomainen voimaantulosäännös. Koska eläkekassan sulautuminen työeläkevakuutusyhtiöön edellyttää työeläkevakuutusyhtiöltä, eläkekassalta sekä viranomaisilta erilaisia valmistelevia päätöksiä, ehdotetaan 2 momentissa, että lain täytäntöönpanon edellyttämiin toimiin voitaisiin ryhtyä jo ennen lain voimaantuloa.

1.2. Laki työeläkekassan muuttamisesta keskinäiseksi työeläkevakuutusyhtiöksi

2 §. Lain soveltamisala. Pykälän 3 momentissa ehdotetaan lisättäväksi maininta siitä, että työeläkevakuutusyhtiötä ei koskisi se, mitä työeläkekassan kirjanpidosta, tilinpäätöksestä ja tilintarkastuksesta säädetään LEL:ssa.

3 §. Työeläkevakuutusyhtiön toiminta. Pykälän 1 momentissa säädetään, mitä vakuutusliikettä työeläkevakuutusyhtiö saisi harjoittaa. Koska eläkekassa sulautuu työeläkevakuutusyhtiöön, ehdotetaan momenttiin lisättäväksi TaEL:n mukainen vakuutusliike.

6 §. Työeläkevakuutusyhtiön osakkuus. Pykälässä säädetään työeläkevakuutusyhtiön osakkuudesta. Siihen ehdotetaan lisättäväksi lausuma siitä, että osakkaita olisivat myös ne työnantajat, joilla on voimassa oleva TaEL 1 §:ssä tarkoitettu eläkejärjestely siten kuin yhtiöjärjestyksessä tarkemmin määrätään.

12 §. Vastuuvelkaa ja toimintapääomaa koskevat erityissäännökset. Vastuuvelkaa ja toimintapääomaa koskevat säännökset ehdotetaan säädettäväksi TaEL:n osalta samoin kuin ne ovat nykyisessä laissa LEL:n osalta. Pykälässä viitattaisiin siten TaEL:n osalta lain 7 §:n 3 momenttiin. Työeläkevakuutusyhtiön vastuuvelka laskettaisiin siten eri vakuutuslajien osalta erikseen.

Työeläkevakuutusyhtiön toimintapääoma, vakavaraisuusvaatimus ja toimintapääoman vähimmäismäärä määräytyisivät TVYL 16 ja 17 §:n mukaisesti. Lainkohtia sovellettaessa työeläkevakuutusyhtiön vastuuvelka ja osittamaton lisävakuutusvastuu määräytyisivät LEL:n ja TaEL:n mukaisten erien yhteismääristä.

LEL ja TaEL -vakuutuskannat säilyisivät eläkekassan ja työeläkevakuutusyhtiön sulautumisessa sijoitusomaisuutta lukuun ottamatta erillään, joten vakuutustoiminnan tuotot ja vakuutuksenottajille määrätyt maksut säilyisivät erillisinä. Myös vahinkomenon heilahtelun varattavat laskennalliset määrät laskettaisiin erillisinä. Vakuutustoiminnan tuloksia ei siten voitaisi tasata vakuutuskantojen välillä.

12 a §. Vakuutusmaksuja ja sijoitusomaisuutta koskevat erityissäännökset. Koska vakuutusmaksut määräytyisivät erikseen LEL -vakuutusliikkeen ja TaEL -vakuutusliikkeen osalta perustuen kummankin vakuutusliikkeen odotettuun vahinkomenoon, todelliset vahinkomenot vaihtelisivat odotettuun vahinkomenoon nähden toisistaan riippumattomasti. Vahinkomenon heilahtelua puskuroiva vahinkomenon heilahteluun varattava laskennallinen määrä voi siis kehittyä eri suuntiin eri liikkeiden osalta. Laskennallisen määrän riittävyyttä tarkasteltaisiin erikseen molempien liikkeiden osalta. Vakuutusmaksun tasoa määrättäessä tulisi varmistaa, että laskennallinen määrä voi karttua vahinkomenon heilahteluun nähden riittäväksi katsotulle tasolle. Maksua määrättäessä laskennallista määrää ei saisi purkaa vakuutusmaksujen alentamiseen enempää kuin tarvitaan kohtuullisiin hyvityksiin. Kuitenkin, jos laskennallisen määrän taso nousisi merkittävästi korkeammaksi kuin vahinkomenon heilahteluun katsotaan riittävän, voitaisiin laskennallista määrää pienentää alentamalla vakuutusmaksun tasoa.

Koska työeläkevakuutusyhtiön vastuuvelkaa kattavaa sijoitusomaisuutta hallinnoitaisiin yhteisesti kummankin vakuutuskannan osalta, katsottaisiin sijoitustoiminnan tuoton muodostuvan eri liikkeille niiden vakuutusteknisten vastuuvelkojen ja vahinkomenojen heilahteluun varattavan laskennallisen määrän muodostaman yhteismäärän suhteessa. Sijoitustoiminnan tuotoista aiheutuvat siirrot työeläkevakuutusyhtiön vastuuvelkaan jaettaisiin siten molempien vakuutuskantojen vastuuvelkaan edellä mainitussa suhteessa. Säännöksen tarkoituksena olisi varmistaa vakuutuskantojen tasapuolinen kohtelu ja eri vakuutuslajien piirissä olevien työntekijöiden suoja.

Siirtoja työeläkevakuutusyhtiön toimintapääomasta 1 momentissa sanottuun laskennalliseen määrään voitaisiin tehdä laskennallisen määrän kartuttamiseksi tai vakuutuksenottajille annettaviin vakuutusmaksuhyvityksiin. Koska työeläkevakuutusyhtiön toimintapääoma olisi yhteinen molemmille vakuutuskannoille ja 1 momentin mukaiset laskennalliset määrät olisivat erilliset, siirrot toimintapääomasta tehtäisiin samassa suhteessa molemmille vakuutuskannoille. Säännöksen tarkoituksena olisi varmistaa, että työeläkevakuutusyhtiön vakavaraisuuden salliessa siirrot kummankin vakuutuskannan omiin 1 momentin tarkoittamiin laskennallisiin määriin tehtäisiin tasapuolisesti.

Voimaantulo

Lakiehdotukseen sisältyy tavanomainen voimaantulosäännös.

1.3. Taiteilijoiden ja eräiden erityisryhmiin kuuluvien työntekijäin eläkelaki

2 §. Pykälän 2 momentissa säädetään TaEL:n mukaisen eläketurvan huolehtimisesta eläkekassassa. Tämä mahdollisuus jäisi edelleen lakiin ja siten mahdollistettaisiin TaEL:n mukaisen toiminnan keskeytymätön hoito eläkekassassa kunnes työeläkevakuutusyhtiö ryhtyisi sulautumisen jälkeen hoitamaan mainittua toimintaa. Selvyyden vuoksi pykälään ehdotetaan otettavaksi uusi 3 momentti, jossa viitattaisiin nyt ehdotetun lain mukaiseen mahdollisuuteen hoitaa mainittua eläketurvaa myös työeläkevakuutusyhtiössä.

Voimaantulo

Lakiehdotukseen sisältyy tavanomainen voimaantulosäännös.

Edellä esitetyn perusteella annetaan Eduskunnan hyväksyttäviksi seuraavat lakiehdotukset:

Lakiehdotukset

1.

Laki taiteilijoiden ja eräiden erityisryhmiin kuuluvien työntekijäin eläkelain mukaisen eläkekassan sulautumisesta työeläkekassan muuttamisesta keskinäiseksi työeläkevakuutusyhtiöksi annetun lain mukaiseen työeläkevakuutusyhtiöön.

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:

1 §
Lain tarkoitus

Tällä lailla sulautetaan taiteilijoiden ja eräiden erityisryhmiin kuluvien työntekijäin eläkelain (662/1985) 2 §:n 2 momentissa tarkoitettu eläkekassa (eläkekassa) työeläkekassan muuttamisesta keskinäiseksi työeläkevakuutusyhtiöksi annetun lain (255/2003) mukaiseen keskinäiseen työeläkevakuutusyhtiöön (työeläkevakuutusyhtiö), joka jatkaa ensiksi mainitun lain mukaisen eläketurvan toimeenpanoa.

2 §
Lain soveltamisala

Sulautumisen jälkeen työeläkevakuutusyhtiöön sovelletaan taiteilijoiden ja eräiden erityisryhmiin kuuluvien työntekijäin eläkelakia, jos tässä laissa ei toisin säädetä.

Mitä muutoin muualla laissa säädetään tai lain nojalla määrätään eläkekassasta, koskee tätä lakia sovellettaessa myös työeläkevakuutusyhtiötä.

Työeläkevakuutusyhtiöön ei kuitenkaan sovelleta taiteilijoiden ja eräiden erityisryhmiin kuuluvien työntekijäin eläkelain 2 §:n 2 momenttia, 2 a §:n 1 momenttia ja 3—5 momenttia, 2 b, 9 ja 9 a §:ää, 9 b §:n 1 ja 2 momenttia eikä 9 c—j §:ää.

3 §
Sulautumissuunnitelma

Eläkekassan ja työeläkevakuutusyhtiön hallitusten on laadittava kirjallinen sulautumissuunnitelma, joka on päivättävä ja allekirjoitettava. Sulautumissuunnitelmassa on oltava:

1) sulautumisen osapuolten toiminimet, rekisteritunnisteet, osoitteet ja kotipaikat;

2) ehdotus työeläkevakuutusyhtiön yhtiöjärjestyksen muutokseksi;

3) selvitys eläkekassan eläkejärjestelyn piiriin kuuluvien työnantajien ja työntekijöiden osakkuudesta työeläkevakuutusyhtiössä;

4) ehdotus sulautumisen täytäntöönpanon rekisteröintiajankohdasta;

5) selvitys siitä, miten toimintapääoma muodostetaan sulautumisen jälkeen eläkekassan ja työeläkevakuutusyhtiön sulautumista edeltäneistä toimintapääomista, mikä on suunniteltu toimintapääoman taso ja miten toimintapääomaa on tarkoitus käyttää vakuutusmaksuja määrättäessä; ja

6) selvitys siitä, miltä osin taiteilijoiden ja eräiden erityisryhmiin kuuluvien työntekijäin eläkelain mukaisen vakuutuskannan hoito ja erillään pitäminen lyhytaikaisissa työsuhteissa olevien työntekijäin eläkelain (134/1962) mukaisesta vakuutuskannasta toteutetaan;

Sulautumissuunnitelmaan on liitettävä eläkekassan ja työeläkevakuutusyhtiön välitilinpäätökset, jotka on laadittu noudattaen eläkekassan ja työeläkevakuutusyhtiön tilinpäätöksiä koskevia säännöksiä ja määräyksiä. Välitilinpäätökset laaditaan ajalta, jolta tilinpäätöstä ei ole vielä tehty ja joka päättyy enintään kuusi kuukautta ennen suunniteltua sulautumishetkeä. Välitilinpäätöksiin on liitettävä arvio eläkekassan ja työeläkevakuutusyhtiön toimintapääomasta sulautumishetkellä.

4 §
Sulautumisesta päättäminen

Eläkekassassa sulautumisesta päättää valtuuskunta kahden kolmasosan enemmistöllä annetuista äänistä.

Työeläkevakuutusyhtiössä sulautumisesta päättää yhtiökokous kahden kolmasosan enemmistöllä annetuista äänistä.

5 §
Vakuutusvalvontaviraston suostumus

Kahden kuukauden kuluessa siitä, kun eläkekassa ja työeläkevakuutusyhtiö ovat päättäneet sulautumisesta, niiden on haettava Vakuutusvalvontaviraston suostumus sulautumissuunnitelmaan ja vahvistus sulautumisen vaatimalle työeläkevakuutusyhtiön yhtiöjärjestyksen muutokselle.

Vakuutusvalvontaviraston on kuulutettava sulautumista koskevasta hakemuksesta työeläkevakuutusyhtiön kustannuksella virallisessa lehdessä. Kuulutuksessa on kehotettava niitä eläkekassan ja työeläkevakuutusyhtiön vakuutus- ja muita velkojia, jotka tahtovat tehdä muistutuksia hakemusta vastaan, esittämään ne Vakuutusvalvontavirastolle sen määräämässä ajassa, joka saa olla enintään kaksi kuukautta. Eläkekassan ja työeläkevakuutusyhtiön on annettava tieto kuulutuksesta vähintään yhdessä eläkekassan kotipaikan sanomalehdessä sekä lisäksi siten kuin Vakuutusvalvontavirasto tarkemmin määrää.

Vakuutusvalvontaviraston on kuuden kuukauden kuluessa 1 momentin mukaisen hakemuksen tekemisestä annettava suostumuksensa sulautumiseen, jos:

1) sulautuminen ei loukkaa vakuutusten käsittämiä etuja;

2) sulautumisen ei katsota vaarantavan vakuutustoiminnan tervettä kehitystä;

3) sulautumisen katsotaan olevan työeläkejärjestelmän toimeenpanon kannalta perusteltua; sekä

4) työeläkevakuutusyhtiön toimilupaa on laajennettu siten, että yhtiö voi harjoittaa taiteilijoiden ja eräiden erityisryhmiin kuuluvien työntekijäin eläkelain mukaisen eläketurvan toimeenpanoa.

Eläkekassalla ja työeläkevakuutusyhtiöllä sekä muistutuksentekijällä, joka katsoo viraston päätöksen loukkaavan oikeuttaan, on oikeus valittaa viraston päätöksestä korkeimpaan hallinto-oikeuteen niin kuin hallintolainkäyttölaissa (586/1996) säädetään. Tässä momentissa tarkoitettu valitus on käsiteltävä kiireellisenä.

6 §
Sulautumisen rekisteröinti

Eläkekassan ja työeläkevakuutusyhtiön on ilmoitettava sulautuminen rekisteriviranomaiselle rekisteröitäväksi neljän kuukauden kuluessa Vakuutusvalvontaviraston suostumuksesta tai sulautuminen raukeaa. Ilmoitukseen on liitettävä sulautumissuunnitelma liitteineen sekä sulautumispäätökset. Ilmoituksessa on esitettävä selvitys siitä, että viraston antama suostumus on saanut lainvoiman. Jos suostumus ei ole saanut lainvoimaa viimeistään edellä tarkoitettuna määräpäivänä, rekisteriviranomaisen on lykättävä ilmoituksen käsittelyä, kunnes suostumus on lainvoimainen.

Rekisteröinnissä on otettava huomioon sulautumisen suunniteltu rekisteröintiajankohta, jollei siihen ole estettä eikä ajankohta ole myöhemmin kuin neljän kuukauden kuluttua ilmoituksesta.

7 §
Sulautuminen

Eläkekassan varat ja velat siirtyvät selvitysmenettelyttä työeläkevakuutusyhtiölle, kun sulautuminen on rekisteröity. Samanaikaisesti eläkekassa purkautuu. Verotuksessa sulautumiseen sovelletaan elinkeinotulon verottamisesta annetun lain (360/1968) 52a ja 52b §:ää.

Jos sulautumisen jälkeen ilmenee varoja, jotka perustuvat eläkekassan toimintaan ennen sulautumista, katsotaan myös näiden varojen muuttuneen osaksi työeläkevakuutusyhtiön varoja.

Työeläkevakuutusyhtiö vastaa niistä sulautumisen jälkeen ilmenneistä veloista tai muista sitoumuksista, jotka perustuvat eläkekassan toimintaan ja joista eläkekassa olisi joutunut vastaamaan.

8 §
Varoja ja velkoja koskevat erityissäännökset

Eläkekassan varat ja velat siirtyvät työeläkevakuutusyhtiöön sulautumishetkelle laaditun ja vahvistetun tilinpäätöksen mukaisissa arvoissa.

9 §
Eläkekassan tilinpäätös ja tilintarkastus

Eläkekassan hallituksen ja toimitusjohtajan on laadittava tilinpäätös ja konsernitilinpäätös ajalta, jolta tilinpäätöstä ei vielä ole esitetty ja joka päättyy sulautumishetkellä.

Tilintarkastuksen toimittamisessa noudatetaan taiteilijoiden ja eräiden erityisryhmiin kuuluvien työntekijäin eläkelain mukaisesta eläkekassasta annetun lain säännöksiä. Tilintarkastajat antavat kuitenkin kertomuksensa työeläkevakuutusyhtiön yhtiökokoukselle, joka päättää tilinpäätöksen vahvistamisesta ja vastuuvapauden myöntämisestä eläkekassan hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle. Tämän tulee tapahtua kuuden kuukauden kuluessa sulautumisesta työeläkevakuutusyhtiön varsinaisessa tai ylimääräisessä yhtiökokouksessa.

10 §
Voimaantulo

Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 2003.

Lain täytäntöönpanon edellyttämiin toimiin voidaan ryhtyä jo ennen lain voimaantuloa.


2.

Laki työeläkekassan muuttamisesta keskinäiseksi työeläkevakuutusyhtiöksi annetun lain muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan 28 päivänä maaliskuuta 2003 työeläkekassan muuttamisesta keskinäiseksi työeläkevakuutusyhtiöksi annetun lain (255/2003) 2 §:n 3 momentti, 3 §:n 1 momentti sekä 6 ja 12 §, sekä

lisätään lakiin uusi 12 a § seuraavasti:

2 §

Tämän lain mukaiseen työeläkevakuutusyhtiöön ei kuitenkaan sovelleta työeläkevakuutusyhtiöistä annetun lain 1 §:n 1 momenttia, 2 ja 3 §:ää, 6 §:n 1 momenttia, 14, 15 ja 18 §:ää ja 20 §:n 1 momenttia eikä lyhytaikaisessa työsuhteissa olevien työntekijäin eläkelain 2 §:ää, 2b §:n 1 ja 3-5 momenttia, 2c, 11 ja 11 a §:ää, 11 b §:n 1 ja 2 momenttia sekä 11 c—11 j §:ää.

3 §
Työeläkevakuutusyhtiön toiminta

Tässä laissa tarkoitettu työeläkevakuutusyhtiö ei saa harjoittaa muuta vakuutusliikettä kuin lyhytaikaisissa työsuhteissa olevien työntekijäin eläkelain ja taiteilijoiden ja eräiden erityisryhmiin kuuluvien työntekijäin eläkelain (662/1985) mukaista toimintaa ja niihin suoranaisesti liittyvää jälleenvakuutusta, jollei tässä laissa, lyhytaikaisissa työsuhteissa olevien työntekijäin eläkelaissa tai taiteilijoiden ja eräiden erityisryhmiin kuuluvien työntekijäin eläkelaissa taikka niiden nojalla muuta säädetä tai määrätä.


6 §
Työeläkevakuutusyhtiön osakkuus

Työeläkevakuutusyhtiön osakkaita ovat ne työnantajat, joilla on voimassa oleva lyhytaikaisissa työsuhteissa olevien työntekijäin eläkelain 1 §:ssä tai taiteilijoiden ja eräiden erityisryhmiin kuuluvien työntekijäin eläkelain 1 §:ssä tarkoitettu eläkejärjestely, työeläkevakuutusyhtiön takuupääoman omistajat sekä kunkin eläkejärjestelyn piiriin kuuluvat vakuutetut siten kuin yhtiöjärjestyksessä tarkemmin määrätään.

12 §
Vastuuvelkaa ja toimintapääomaa koskevat erityissäännökset

Työeläkevakuutusyhtiön vastuuvelka määritellään lyhytaikaisissa työsuhteissa olevien työntekijäin eläkelain mukaisen eläketurvan osalta mainitun lain 10 §:n 3 momentin ja taiteilijoiden ja eräiden erityisryhmiin kuuluvien työntekijäin eläkelain mukaisen eläketurvan osalta mainitun lain 7 §:n 3 momentin mukaisesti.

Työeläkevakuutusyhtiön toimintapääoma, vakavaraisuusraja ja toimintapääoman vähimmäismäärä lasketaan työeläkevakuutusyhtiöistä annetun lain 16 ja 17 §:n mukaisesti.

Sovellettaessa työeläkevakuutusyhtiöistä annetun lain 16 ja 17 §:n säännöksiä työeläkevakuutusyhtiön toimintapääomaa sekä toimintapääoman vähimmäismäärää ja vakavaraisuusrajaa määrättäessä työeläkevakuutusyhtiön vastuuvelkana pidetään 1 momentissa mainittujen vastuuvelkojen yhteismäärää.

Sovellettaessa työeläkevakuutusyhtiöistä annetun lain 16 ja 17 §:n säännöksiä työeläkevakuutusyhtiön toimintapääomaa sekä toimintapääoman vähimmäismäärää ja vakavaraisuusrajaa määrättäessä työeläkevakuutusyhtiön osittamattomana lisävakuutusvastuuna pidetään seuraavien erien yhteismäärää:

1) Määrä, joka muodostuu, kun lyhytaikaisissa työsuhteissa olevien työntekijäin eläkelain 10 §:n 3 momentin mukaisesta vastuuvelasta vähennetään samassa momentissa tarkoitetuissa perusteissa määritellyt vakuutustekninen vastuuvelka ja vahinkomenon heilahteluun varattava laskennallinen määrä: ja

2) Määrä, joka muodostuu kun taiteilijoiden ja eräiden erityisryhmiin kuuluvien työntekijäin eläkelain 7 §:n 3 momentissa tarkoitetusta vastuuvelasta vähennetään samassa momentissa tarkoitetuissa perusteissa määritellyt vakuutustekninen vastuuvelka ja vahinkomenon heilahteluun varattava laskennallinen määrä.

12 a §
Vakuutusmaksuja ja sijoitusomaisuutta koskevat erityissäännökset

Vakuutusmaksun tasoa määrättäessä lyhytaikaisissa työsuhteissa olevien työntekijäin eläkelain 10 §:n 1 momentin ja taiteilijoiden ja eräiden erityisryhmiin kuuluvien työntekijäin eläkelain 7 §:n 1 momentin nojalla otetaan kummankin vakuutuskannan osalta erikseen huomioon vahinkomenon heilahteluun varattavan laskennallisen määrän riittävyys vahinkomenon tasoittamiseen.

Vakuutusmaksuista johtuva ylijäämä tai alijäämä siirretään molempien vakuutuskantojen osalta erikseen vahinkomenon heilahteluun varattavaan laskennalliseen määrään sosiaali- ja terveysministeriön lyhytaikaisissa työsuhteissa olevien työntekijäin eläkelain 10 §:n 3 momentin ja taiteilijoiden ja eräiden erityisryhmiin kuuluvien työntekijäin 7 §:n 3 momentin nojalla vahvistamien perusteiden mukaisesti.

Sijoitusomaisuuden tuotto jaetaan vakuutuskannoille niiden vakuutusteknisen vastuuvelan ja vahinkomenon heilahteluun varattavan laskennallisen määrän yhteismäärien suhteessa.

Siirrot toimintapääomasta molempien vakuutuskantojen vahinkomenon heilahteluun varattavaan laskennalliseen määrään tehdään 3 momentissa tarkoitettujen yhteismäärien suhteessa sosiaali- ja terveysministeriön lyhytaikaisissa työsuhteissa olevien työntekijäin eläkelain 10 §:n 3 momentin ja taiteilijoiden ja eräiden erityisryhmiin kuuluvien työntekijäin 7 §:n 3 momentin nojalla vahvistamien perusteiden mukaisesti.



Voimaantulo

Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 2003.

Tämän lain säännöksiä sovelletaan sen jälkeen, kun laissa taiteilijoiden ja eräiden erityisryhmiin kuuluvien työntekijäin eläkelain mukaisen eläkekassan sulautumisesta työeläkekassan muuttamisesta keskinäiseksi työeläkevakuutusyhtiöksi annetun lain mukaiseen työeläkevakuutusyhtiöön tarkoitettu sulautuminen on tapahtunut.


3.

Laki taiteilijoiden ja eräiden erityisryhmiin kuuluvien työntekijäin eläkelain muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

lisätään 26 päivänä heinäkuuta 1985 annetun taiteilijoiden ja eräiden erityisryhmiin kuuluvien työntekijäin eläkelain (662/1985) 2 §:ään siitä lailla 1044/1999 kumotun 3 momentin tilalle uusi 3 momentti seuraavasti:

2 §

Tämän lain mukaisen eläketurvan hoitamisesta keskinäisessä työeläkevakuutusyhtiössä säädetään laissa taiteilijoiden ja eräiden erityisryhmiin kuuluvien työntekijäin eläkekassan sulautumisesta työeläkekassan muuttamisesta keskinäiseksi työeläkevakuutusyhtiöksi annetun lain mukaiseen työeläkevakuutusyhtiöön (255/2003).


Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 2003.


Helsingissä 24 päivänä lokakuuta 2003

Tasavallan Presidentti
TARJA HALONEN

Sosiaali- ja terveysministeri
Sinikka Mönkäre

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.