Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry lausuntoon tai poikkeuslupaan

Puutteelliset hakuehdot

1896/23.10.2012Lausunto luottolaitoksen, sijoituspalveluyrityksen ja niiden omistusyhteisöjen kirjanpitoa, tilinpäätöstä ja toimintakertomusta koskevasta määräys- ja ohjeluonnoksesta

1.Lausuntopyyntö

Finanssivalvonta on pyytänyt kirjanpitolautakunnalta lausuntoa luottolaitoksen, sijoituspalveluyrityksen ja niiden omistusyhteisöjen kirjanpitoa, tilinpäätöstä ja toimintakertomusta koskevasta määräys- ja ohjeluonnoksesta

2.Lausunto

2.1.Yleistä

Finanssivalvonnan saatekirjeen mukaan tavoitteena on, että rahoitusinstrumenttien käypään arvoon arvostamista koskevat vaatimukset ovat rahoitussektorilla samat sekä kansallisten että IFRS-vaatimusten mukaisesti laadituissa tilinpäätöksissä. Tästä lautakunta toteaa yleisesti, että erityisesti suurten ja listattujen toimijoiden näkökulmasta on luonteva lähtökohta, että luottolaitoksen taikka sijoituspalveluyrityksen erillistilinpäätöksen menettelyt yhdentyvät niiden menettelyjen kanssa, joita konsernitilinpäätöksen laadinnassa noudatetaan. Vastaava menettelymahdollisuus on kirjanpitolain (1336/1997) 7a:2 §:n perusteella jo nyt yleisesti kirjanpitovelvollisten käytössä. Lautakunta kuitenkin katsoo, että yksinomaan kansallista lainsäädäntöä erillistilinpäätöksissään noudattavien toimijoiden osalta tulisi vielä huolellisesti arvioida, onko toisaalta lain ja asetuksen antamien määräyksenantovaltuuksien puitteissa mahdollista ja toisaalta tarkoituksenmukaista - esimerkiksi hallinnollisten kustannusten näkökulmasta - edellyttää, että kaikki toimijat, niiden koosta riippumatta, noudattavat kaikkia IFRS-sääntelyn käyvän arvon käytön menettelyihin liittyviä vaatimuksia. Tulisikin harkita mahdollisuutta käyttää sääntelyvälineenä laajemmin ohjetasoa.

2.2.Rakenteesta

Määräys- ja ohjeluonnos on erittäin laaja ja osittain vaikeaselkoinen asiakirja; asiaan vaikuttaa mm. se, että aina ei ole selvää, mikä osio on Finanssivalvonnan itsensä antamaa ohjeistusta (jonka sisällön tulkinnassa virastolla on laaja liikkumavara) ja mikä muusta ulkopuolisesta normituksesta taikka ohjeistuksesta johtuvaa.

Sinänsä on hyvä, että kunkin IFRS-säännöksen lopussa on lähdeviittaus. Toisaalta ohjeistuksessa ei kuitenkaan ole kaikkia IFRS-säännöskappaleita: eikö niitä siten tule soveltaa? Herää kysymys, syntyykö tämän johdosta uusi suomalainen osittain IFRS-perustainen käytäntö. Selvyyden vuoksi ohjeistuksessa olisikin syytä mainita, että myös IFRS-rahoitusvälinenormiston noudattaminen kokonaisuudessaan on mahdollista. Ohjeistuksen selkeyttämiseksi ja sen tulevan ylläpidon helpottamiseksi ehdotamme, että muista normikokonaisuuksista ohjeistuksen sisältöön kopioidut osiot eriytettäisiin ohjeen sisällöstä, esimerkiksi itsenäisiksi ohjeistuksen liitteiksi. Tämä selkeyttäisi ja keventäisi ohjeistusta.

2.3.Muita huomioita

2.3.1.

Muiden viranomaisten antamien ohjeiden säätäminen sitoviksi määräyksiksi ei mielestämme ole perusteltua ottaen huomioon, että alun perin ohjeistus on nimenomaan ohjetasoiseksi sääntelyvälineeksi tarkoitettu (esim. jakso 9.3 kohta 17). Toisaalta virasto ei voi ohjeella antaa mahdollisuutta poiketa laintasoisen sitovan sääntelyn vaatimuksista (esim. jakso 12.2.28 kohta 59 ja jakso 9.2 kohta 12).

2.3.2.

Ohjeistuksessa tulisi ottaa kantaa myös muihin ajankohtaisiin tilinpäätöskäsittelyä koskeviin kysymyksiin, joita IFRS-normit eivät mahdollisesti lainkaan käsittele; esimerkkinä kysymys, miten Finanssivalvonnan tulkinnan mukaan sen valvottavien tulee tilinpäätöksessä käsitellä niiden hallussa olevaa ns. kryptorahaa.

2.3.3.

Valtiovarainministeriön asetus (150/2007) 1:5.3 § sisältää muun ohella määräyksen: " Varat, joita kirjanpitovelvollinen hallinnoi omissa nimissään asiakkaan lukuun, merkitään taseeseen vain, jos kirjanpitovelvollisella on omistusoikeus varoihin.". Määräysluonnoksen 4.4.1. kohdan määräys 44 kuuluu: "Saamisen vakuutena oleva omaisuus, joka on otettu valvottavan haltuun, on merkittävä taseessa siihen omaisuuserien ryhmään, johon se merkittäisiin, jos se olisi itse hankittu. Haltuun otetusta omaisuudesta syntyvät tuotot ja kulut on kirjattava vastaavasti asianomaisiin tuloslaskelmaeriin." Tätä määräyskohtaa tulee selkeyttää, jotta ohjeen käyttäjä voi tietää, millaisia omaisuuden haltuunottoja tarkoitetaan; onko kyseessä pantin antamiseen vai pantin realisoimiseen rinnastuva tilanne.

2.3.4.

Kohdan 6.1 kiinteistön käypään arvoon arvostamista käsittelevä määräys 42 olisi syytä selkeyttää kiinteistöön liittyvän kaluston arvostusta koskevan ohjeistuksen osalta. Epäselvää on, tarkoitetaanko, että erillisenä tase-eränä käsiteltävä kalusto arvostettaisiin käypään arvoon ja mihin normiin tämä perustuisi.

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.