Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry esitykseen

Puutteelliset hakuehdot

HE 92/2014
Hallituksen esitys eduskunnalle Euroopan unionin avun rahoituksesta AKT-EU-kumppanuussopimuksen mukaisesti ja rahoitustuen myöntämisestä merentakaisille maille ja alueille tehdyn sisäisen sopimuksen hyväksymisestä

ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Esityksessä ehdotetaan, että eduskunta hyväksyisi Luxembourgissa kesäkuussa 2013 tehdyn

neuvostossa kokoontuneiden jäsenvaltioiden hallitusten edustajien sisäisen sopimuksen vuosia 2014–2020 koskevaan monivuotiseen rahoituskehykseen perustuvan Euroopan unionin avun rahoituksesta Afrikan, Karibian ja Tyynenmeren (AKT) valtioiden ryhmän jäsenten sekä Euroopan unionin ja sen jäsenvaltioiden välisen kumppanuussopimuksen mukaisesti sekä rahoitustuen myöntämisestä Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen neljännessä osassa tarkoitetuille merentakaisille maille ja alueille (jäljempänä sisäinen rahoitussopimus).

Sisäisellä rahoitussopimuksella perustetaan uusi, järjestyksessä yhdestoista Euroopan kehitysrahasto (EKR), josta rahoitetaan AKT‒EU -kumppanuussopimuksen, jäljempänä Cotonoun sopimus, puitteissa harjoitettava yhteistyö vuosina 2014‒2020. Cotonoun sopimus on Euroopan unionin (EU) ja Saharan eteläpuolisen Afrikan, Karibian ja Tyynenmeren valtioiden välisten suhteiden perusta. Sopimuksen mukaan EU:n ja AKT-valtioiden välisen yhteistyön päämääränä on AKT-valtioiden taloudellisen, kulttuurisen ja sosiaalisen kehityksen edistäminen rauhan ja turvallisuuden lisäämiseksi sekä vakaan ja demokraattisen poliittisen ympäristön vahvistamiseksi. Cotonoun sopimus sisältää yhteistyön poliittista ulottuvuutta, kehitysyhteistyötä ja kauppaa koskevia määräyksiä.

Eurooppa-neuvosto päätti helmikuussa 2013, että vuosien 2014–2020 yhteistyörahoitusta varten perustetaan uusi, järjestyksessä yhdestoista, EKR. Sisäisellä rahoitussopimuksella määrätään, että yhdestoista EKR muodostuu jäsenvaltioiden maksuosuuksina kerättävästä 30 506 miljoonan euron määrästä sekä eräistä, aikaisemmista EKR:stä yhdenteentoista EKR:ään siirtyvistä varoista. Suomen maksuosuudeksi mainitusta 30 506 miljoonan euron määrästä on sopimuksessa määrätty 1,51 % eli yhteensä 460 362 995 euroa.

EU:n jäsenvaltiot sitoutuvat sisäisellä rahoitussopimuksella myös Euroopan investointipankin AKT-valtioille sekä merentakaisille maille ja alueille myöntämien riskipääomalainojen takaajiksi.

Sopimuksella perustetaan Euroopan komissioon komitea yhdennentoista EKR:n varojen hoitoa varten, jäljempänä EKR:n komitea. Lisäksi sopimuksella perustetaan Euroopan investointipankin alaisuuteen investointikehyskomitea. Sopimuksella sovitaan EU:n jäsenvaltioiden äänimääristä EKR:n komiteassa ja investointikehyskomiteassa, jotka tekevät päätöksensä määräenemmistöllä. AKT-valtioiden kanssa tehtävän kehitysrahoitusyhteistyön lisäksi sopimuksessa sovitaan yhdennentoista EKR:n tukimenojen rahoituksesta sekä merentakaisille maille ja alueille annettavasta tuesta.

Sisäinen rahoitussopimus tulee voimaan sitä päivää seuraavan toisen kuukauden ensimmäisenä päivänä, jona viimeinen jäsenvaltio on ilmoittanut hyväksyneensä sen valtiosääntönsä asettamien vaatimusten mukaisesti. Sisäisen rahoitussopimuksen määräykset kuuluvat kokonaisuudessaan jäsenvaltioiden toimivaltaan.


YLEISPERUSTELUT

1 Nykytila

1.1 Cotonoun sopimus

Afrikan, Karibian ja Tyynenmeren (AKT) valtioiden ryhmän jäsenten sekä Euroopan yhteisön ja sen jäsenvaltioiden välillä allekirjoitettiin 23 päivänä kesäkuuta 2000 Cotonoussa kumppanuussopimus (SopS 69/2005), jäljempänä Cotonoun sopimus. Sopimus tuli kansainvälisesti voimaan 1 päivänä huhtikuuta 2003. Cotonoun sopimus on Euroopan unionin (EU) ja Saharan eteläpuolisen Afrikan, Karibian ja Tyynenmeren valtioiden välisten suhteiden perusta. Se on sekä kehityspoliittinen instrumentti että osa EU:n ulkosuhdekehikkoa. Sopimuksen mukaan EU:n ja AKT-valtioiden välisen yhteistyön päämääränä on AKT-valtioiden taloudellisen, kulttuurisen ja sosiaalisen kehityksen edistäminen rauhan ja turvallisuuden lisäämiseksi sekä vakaan ja demokraattisen poliittisen ympäristön vahvistamiseksi. Sopimuksen mukaisen yhteistyön tavoitteena on AKT-valtioiden kestävä kehitys, joustava ja asteittainen integroiminen maailmantalouteen sekä köyhyyden vähentäminen. Yhteistyön perusperiaatteet ovat osapuolten tasa-arvo ja omistajuus, osallistuminen, vuoropuhelu ja keskinäisten velvoitteiden täyttäminen sekä yhteistyön eriyttäminen ja alueellistaminen. Sopimus sisältää yhteistyön poliittista ulottuvuutta, kehitysyhteistyötä ja kauppaa koskevia määräyksiä.

Cotonoun sopimus on tehty 20 vuodeksi siten, että sitä tarkistetaan sopimuksen 95 artiklan mukaisesti viiden vuoden välein. Ensimmäinen viisivuotistarkistus oli vuonna 2005 ja toinen vuonna 2010. Ensimmäisessä tarkistuksessa lujitettiin kumppanuuden poliittista ulottuvuutta lisäämällä sopimukseen määräyksiä kansainvälisen terrorismin torjunnasta, palkkasoturitoiminnan estämisestä, yhteistyöstä joukkotuhoaseiden leviämisen torjumiseksi ja Kansainvälisen rikostuomioistuimeen sitoutumisesta. Sopimukseen lisättiin uusi liite VII, jossa määrätään miten ihmisoikeuksia sekä demokratian ja oikeusvaltion periaatetta koskeva poliittinen vuoropuhelu järjestetään. Cotonoun sopimuksen ensimmäistä tarkistamista koskeva sopimus (SopS 66/2008) tuli voimaan 1 päivänä heinäkuuta 2008.

Sopimuksen toisessa tarkistuksessa vahvistettiin AKT-valtioiden parlamenttien sekä muiden yhteistyötahojen osallistumismahdollisuuksia erityisesti valmisteltaessa strategia-asiakirjoja kansallisella ja alueellisella tasolla. Sopimuksen tarkistuksessa pyrittiin myös vahvistamaan Cotonoun sopimuksen ja Cotonoun sopimuksen kauppaa käsittelevien osien korvaavilla alueellisilla talouskumppanuussopimuksilla (Economic Partnership Agreement, EPA) perustettavien toimielinten välistä synergiaa. Osapuolet sopivat toteuttavansa kaikki tarvittavat toimenpiteet, jotta saataisiin aikaan Maailman kauppajärjestön (WTO) säännösten kanssa yhteensopivat EPA-talouskumppanuussopimukset. Lisäksi vahvistettiin muiden kuin AKT-ryhmään kuuluvien kehitysmaiden kanssa tehtävää yhteistyötä koskevia määräyksiä, mukaan lukien yhteistyö Afrikan unionin kanssa turvallisuutta ja vakautta koskevissa kysymyksissä. Cotonoun sopimuksen toista tarkistusta koskeva sopimus allekirjoitettiin 22 päivänä kesäkuuta 2010 Ouagadougoussa.

Sopimus tulee voimaan sitä päivää seuraavan toisen kuukauden ensimmäisenä päivänä, jolloin kaikkien EU:n jäsenvaltioiden ja AKT-valtioista vähintään kahden kolmasosan ratifioimiskirjat sekä unionin hyväksymiskirja on talletettu. AKT‒EU-ministerineuvosto päätti 22 päivänä kesäkuuta 2010 Cotonoun sopimuksen 95 artiklan nojalla toista tarkistusta koskevan sopimuksen väliaikaisesta soveltamisesta sopimuksen allekirjoituspäivästä lähtien siihen saakka kunnes sopimus tulee voimaan.

Tasavallan presidentti hyväksyi Cotonoun sopimuksen toista tarkistusta koskevan sopimuksen (SopS 74/2010) 11 päivänä kesäkuuta 2010 samalla, kun hän myönsi sopimuksen allekirjoitusvaltuudet ja päätti sopimuksen väliaikaisesta soveltamisesta Suomen osalta. Tasavallan presidentin asetus 586/2010 sopimuksen väliaikaisesta soveltamisesta tuli voimaan 24 päivänä kesäkuuta 2010.

1.2 EU:n jäsenvaltioiden välinen sisäinen rahoitussopimus

Cotonoun sopimuksen mukaista yhteistyötä EU:n ja AKT-valtioiden välillä on rahoitettu neuvostossa kokoontuneiden EU:n jäsenvaltioiden hallitusten edustajien sisäisellä rahoitussopimuksella perustetusta Euroopan kehitysrahastosta, jäljempänä EKR. EKR toimii erillisenä rahastona EU:n talousarvioon nähden. Vuoden 2013 loppuun saakka EU:n ja AKT-valtioiden välisen yhteistyön rahoitus tuli järjestyksessä kymmenennestä EKR:sta, jota täydennettiin edellisistä rahastoista käyttämättä jääneillä varoilla.

Eurooppa-neuvosto päätti helmikuussa 2013, että vuosien 2014–2020 yhteistyörahoitusta varten perustetaan uusi, järjestyksessä yhdestoista, EKR. Sisäisellä rahoitussopimuksella määrätään, että yhdestoista EKR muodostuu jäsenvaltioiden maksuosuuksina kerättävästä 30 506 miljoonan euron määrästä sekä eräistä, aikaisemmista EKR:stä yhdenteentoista EKR:ään siirtyvistä varoista. Tästä kokonaissummasta 29 089 miljoonaa euroa osoitetaan AKT-valtioille, 364,5 miljoonaa euroa merentakaisille maille ja alueille ja 1 052,5 miljoonaa euroa komissiolle tukimenoihin koskien EKR:n ohjelmasuunnittelua ja toteutusta. Suomen maksuosuudeksi mainitusta 30 506 miljoonan euron määrästä on sopimuksessa määrätty 1,51 % eli yhteensä 460 362 995 euroa.

Yhdestoista EKR pidetään edelleen EU:n talousarvion ulkopuolisena rahastona. EU:n AKT-valtioiden kanssa tekemän kehitysyhteistyön rahoituksen sisällyttämistä EU:n talousarvioon suunnitellaan kuitenkin vuodelle 2020, joka on Cotonoun sopimuksen voimassaolon päättymisvuosi.

Sisäinen rahoitussopimus allekirjoitettiin Luxembourgissa 24 päivänä kesäkuuta 2013. Sopimuksessa määrätään eritoten yhdennentoista EKR:n kokonaissuuruus, kunkin jäsenvaltion maksuosuus rahastoon ja sitä vastaava äänimäärä sopimuksella perustettavissa komiteoissa sekä muut rahoituslähteet. Sopimuksen myötä jäsenvaltiot sitoutuvat myös Euroopan investointipankin AKT-valtioille myöntämien riskipääomalainojen takaamiseen.

2 Esityksen tavoitteet ja keskeiset ehdotukset

Esityksen tavoitteena on hyväksyä sisäinen rahoitussopimus. Sisäisellä rahoitussopimuksella perustetaan yhdestoista EKR, josta rahoitetaan Cotonoun sopimuksen mukaista EU:n ja AKT-valtioiden välistä yhteistyötä sekä EU:n merentakaisille maille ja alueille antamaa tukea. Sopimuksen voimaantulo edellyttää, että kukin EU:n jäsenvaltio on hyväksynyt sen valtiosääntönsä asettamien vaatimusten mukaisesti. Koska kymmenes EKR umpeutui vuoden 2013 lopussa, komissio on painottanut ratifiointiprosessin mahdollisimman nopean aloittamisen tärkeyttä, jotta yhdestoista EKR saadaan käynnistettyä mahdollisimman pian vuonna 2014. Hyväksymällä sopimuksen Suomi omalta osaltaan mahdollistaisi sopimuksen voimaantulon.

3 Esityksen vaikutukset

Yhdenteentoista EKR:ään kerätään jäsenvaltioiden maksuosuuksina 30 506 miljoonaa euroa. Tästä summasta 29 089 miljoonaa euroa osoitetaan AKT-valtioille, 364,5 miljoonaa euroa merentakaisille maille ja alueille ja 1 052,5 miljoonaa euroa komissiolle tukimenoihin koskien EKR:n ohjelmasuunnittelua ja toteutusta. Aiempaan, vuodet 2008‒2013 kattavaan kymmenenteen EKR:oon kerättiin jäsenvaltioiden maksuosuuksina 22 682 miljoonaa euroa. 11. Euroopan kehitysrahastoon kohdistuivat 10 % leikkaukset komission alkuperäiseen esitykseen nähden. Kasvua 10. EKR:oon on 2 %, sillä uuden yhdennentoista EKR:n varat on tarkoitettu käytettäviksi seitsemän vuoden kuluessa, kun kymmenennen EKR:n varat oli tarkoitettu kuudelle vuodelle. Lisäksi EU:n ulkoista apua on tarkoitus keskittää enenevässä määrin vähiten kehittyneisiin valtioihin ja Saharan eteläpuoliseen Afrikkaan.

Suurin maksaja yhdennessätoista EKR:ssa on Saksa, jota seuraavat suuruusjärjestyksessä Ranska, Iso-Britannia ja Italia. Suomen maksuosuus on 460 362 995 euroa eli 1.51 % rahaston kokonaissummasta. Suomen osuus maksetaan kehitysyhteistyömäärärahoista. Vuoden 2013 talousarvioissa Suomelle myönnettiin valtuudet sitoutua yhdennentoista EKR:n perustamiseen ja Suomen maksuosuuteen siinä. Tämänhetkisten arvioiden perusteella Suomen maksatukset yhdenteentoista EKR:oon alkavat vasta vuonna 2017 ja osa sitoumuksista lankeaa Suomelle maksettaviksi vasta vuoden 2020 jälkeen. Tämä johtuu muun muassa siitä, että sisäisen rahoitussopimuksen mukaisia sitoumuksia, joihin yhdennentoista EKR:n rahoitustarpeet perustuvat, aletaan tehdä vasta sopimuksen tultua voimaan. Tämä tapahtuu todennäköisesti vuoden 2015 aikana. Lisäksi osa näistä sitoumuksista aiheutuvista rahoitustarpeista voidaan kattaa yhdenteentoista EKR:ään aikaisemmista EKR:stä siirtyvistä varoista. Euroopan investointipankki (EIP) myöntää omista varoistaan lainoja AKT-valtioille sisäisen rahoitussopimuksen 4 artiklan mukaisesti. Tämä investointipankin omista varoista tapahtuva lainananto ei aiheuta Suomelle erillisiä maksuja, mutta sisäisellä rahoitussopimuksella EU:n jäsenvaltiot, mukaan lukien Suomi, sitoutuvat takaamaan Cotonoun sopimuksen piiriin kuuluvat sekä uuden merentakaisten maiden ja alueiden assosiaatiosta 25 päivänä marraskuuta 2013 annetun (2013/755/EU) neuvoston päätöksen (jäljempänä assosiaatiopäätös) mukaiset EIP:n antamat riskipääomaluotot AKT-valtioille ja merentakaisille maille ja alueille. Takaus rajoittuu 75 prosenttiin EIP:n edellä mainittujen lainasopimusten perusteella perustetuista luotoista ja se kattaa kaikki julkisen sektorin hankkeiden riskit. Yksityisen sektorin hankkeiden osalta takaus kattaa kaikki poliittiset riskit, kun taas EIP kantaa täyden vastuun taloudellisista riskeistä.

Euroopan kehitysrahaston varoja hallinnoivat sekä komissio että Euroopan investointipankki. Suomi osallistuu komission hallinnoimien yhdennentoista EKR:n varojen hoitoa varten perustettavan Euroopan kehitysrahaston komitean, jäljempänä EKR:n komitea, sekä EIP:n alaisuuteen perustettavan komitean, jäljempänä investointikehyskomitea, työhön ja päätöksentekoon. Suomalaiset yritykset, julkiset laitokset ja luonnolliset henkilöt voivat osallistua yhdennestätoista EKR:sta rahoitettavien hankkeiden tarjouskilpailuihin, joiden yhteisarvo on miljardeja euroja. Valtiosta riippumattomat toimijat voivat saada Cotonoun sopimuksen mukaista rahoitustukea maa- ja alueohjelmissa sovittujen yksityiskohtaisten sääntöjen mukaisesti.

Esityksellä ei ole välittömiä ympäristövaikutuksia. Cotonoun sopimuksessa, jonka mukaista yhteistyötä sisäisellä rahoitussopimuksella rahoitetaan, määrätään kuitenkin ympäristökysymykset yhdeksi yhteistyön läpileikkaavaksi teemaksi. Cotonoun sopimuksen 32, 32 a ja 49 artiklan mukaan sopimuksen osapuolet pyrkivät yhteistyössä edistämään ympäristönsuojelua sekä luonnonvarojen kestävää käyttöä ja hallintaa, sekä lujittamaan ja tukemaan politiikkoja ja ohjelmia, joilla lievitetään ilmastonmuutoksen seurauksia ja uhkaa ja mukaudutaan niihin, myös kehittämällä instituutioita ja parantamalla toimintavalmiuksia. Edellä mainittujen seikkojen johdosta sisäisellä rahoitussopimuksella voidaan katsoa olevan myönteisiä ympäristövaikutuksia AKT-valtioissa.

4 Asian valmistelu

Komissio antoi 29 päivänä kesäkuuta 2011 Eurooppa 2020 -strategiaa tukeva talousarvio – tiedonannon (12475/11), jossa muun muassa luetellaan EU:n monivuotisen rahoituskehyksen 2014–2020 ulkopuoliset erityisrahoitusvälineet. Komissio julkisti 7 päivänä joulukuuta 2011 esitykset EU:n ulkosuhderahoitusinstrumenteista vuosille 2014–2020. Se antoi muun muassa tiedonannon 18431/11, joka sisältää esityksen neuvostossa kokoontuneiden jäsenvaltioiden hallitusten edustajien sisäiseksi sopimukseksi yhdennentoista EKR:n perustamisesta vuosille 2014–2020. Ehdotus yhdettätoista EKR:a koskevaksi sisäiseksi rahoitussopimukseksi kuuluu osaltaan EU:n ulkoisia toimia koskevaan monivuotiseen (2014‒2020) rahoituskehysehdotuskokonaisuuteen.

Ehdotusta käsiteltiin neuvostossa pääasiassa AKT-työryhmässä, jossa esillä olivat erityisesti yhdennentoista EKR:n kokonaissumma, hallintokulujen eli tukimenojen osuus siitä sekä niiden ja merentakaisia maita ja alueita koskevien osuuksien sisällyttäminen kokonaissummaan. Suomessa sisäiseen rahoitussopimukseen ja siitä käytyihin neuvotteluihin liittyviä asioita on hoitanut ulkoasiainministeriö yhteistyössä valtiovarainministeriön kanssa.

Asiasta annettiin 18 päivänä tammikuuta 2012 eduskunnalle selvitys perustuslain 97 §:n mukaisesti (E 136/2011 vp). Eduskunnalle toimitettiin 19 päivänä huhtikuuta 2012 asiasta perustuslain 96 §:n mukaisesti U-kirjelmä (U 26/2012 vp), jossa esitettyyn valtioneuvoston kantaan suuri valiokunta sekä ulkoasiainvaliokunta ovat yhtyneet. Valtioneuvoston yleisistunto myönsi perustuslain 93 §:n 2 momentin ja valtioneuvoston ohjesäännön (262/2003) 3 §:n 9 kohdan nojalla sisäiselle rahoitussopimukselle allekirjoitusvaltuudet 13 päivänä kesäkuuta 2013.

Hallituksen esitys on valmisteltu ulkoasiainministeriössä. Esitysluonnoksesta on pyydetty lausunto oikeusministeriöltä ja valtiovarainministeriöltä, joilla ei ollut esitykseen lausuttavaa.

5 Muita esitykseen vaikuttavia seikkoja

AKT-valtioihin kuuluu suurin osa maailman köyhimmistä valtioista. EU on sitoutunut kohdentamaan kehitysapuaan juuri köyhimmille valtioille. Sisäinen rahoitussopimus ja sitä myöten yhdestoista EKR eivät kuitenkaan tule voimaan ennen kuin kaikki EU:n jäsenvaltiot ovat sen hyväksyneet valtiosääntönsä asettamien vaatimusten mukaisesti. Aikaisemman kokemuksen perusteella tämä prosessi on aikaa vievä. Kymmenes EKR umpeutui vuoden 2013 lopussa ja komissio onkin vedonnut jäsenvaltioihin painottaen ratifiointiprosessin mahdollisimman nopean aloittamisen tärkeyttä, jotta yhdestoista EKR saadaan käynnistettyä. Suomen tulisi saattaa sisäinen rahoitussopimus omalta osaltaan voimaan mahdollisimman nopeasti.

AKT-valtioille suunnattavan tuen sisällyttämisestä EU:n budjettiin ja erillisestä rahastosta luopumisesta on keskusteltu EU:ssa vuosikymmenien ajan. Erityisesti Euroopan parlamentti on ajanut EKR:n ns. budjetisointia, koska parlamentilla on vähemmän valtaa hallitustenvälisen rahaston toimintaan vaikuttamisessa. Komissio esitti tiedonannossa vuonna 2003 budjetisointia. Tavoitteena oli, että AKT- valtioita ja muita kehitysmaita koskevat kriteerit yhdenmukaistettaisiin. Samoin pyrittiin eroon tilanteesta, jossa komission hallinnoimaa kehitysyhteistyötä ohjattiin kaksin eri säännöin, toiset unionibudjettia ja toiset EKR:a varten. Rahoituskehysten 2014–2020 valmistelun yhteydessä komissio päätti olla esittämättä EKR:n budjetisointia, koska Cotonoun sopimuksen voimassaolon päättymisajankohta 2020 katsottiin olevan sopivampi ajankohta muutokselle. EKR:n ja unionin budjetin toimeenpano- ja varainhoitosääntöjä on kuitenkin yhdenmukaistettu. Suomi on lähtökohtaisesti kannattanut EKR:n budjetisointia kehitysmaiden yhdenmukaisen kohtelun, hallinnollisen taakan keventämisen sekä avoimuuden ja Euroopan parlamentin vaikutusmahdollisuuksien yhdenmukaistamisen takia, hyväksyen kuitenkin Eurooppa-neuvoston päätökset vuonna 2005 kymmenennen ja vuonna 2013 yhdennentoista Euroopan kehitysrahaston perustamisesta.

yksityiskohtaiset perustelut

1 Sopimuksen sisältö ja sen suhde Suomen lainsäädäntöön

I. luku Rahoitusvarat

1 artikla. Yhdennentoista EKR:n varat. Artiklassa todetaan, että jäsenvaltiot perustavat yhdennentoista Euroopan kehitysrahaston ja määritellään rahaston kokonaissuuruus sekä kunkin jäsenvaltion maksuosuus rahastossa. Yhdenteentoista EKR:oon kerätään 30 506 miljoonan euron määrä (käypinä hintoina) jäsenvaltioiden maksuosuuksina seuraavasti:

Jäsenvaltio Jakoperuste (%) Maksuosuus euroina
Belgia 3,24927 991 222 306
Bulgaria 0,21853 66 664 762
Taekki 0,79745 243 270 097
Tanska 1,98045 604 156 077
Saksa 20,5798 6 278 073 788
Viro 0,08635 26 341 931
Irlanti 0,94006 286 774 704
Kreikka 1,50735 459 832 191
Espanja 7,93248 2 419 882 349
Ranska 17,81269 5 433 939 212
Kroatia (*) 0,22518 68 693 411
Italia 12,53009 3 822 429 255
Kypros 0,11162 34 050 797
Latvia 0,11612 35 423 567
Liettua 0,18077 55 145 696
Luxemburg 0,25509 77 817 755
Unkari 0,61456 187 477 674
Malta 0,03801 11 595 331
Alankomaat 4,77678 1 457 204 507
Itävalta 2,39757 731 402 704
Puola 2,00734 612 359 140
Portugali 1,19679 365 092 757
Romania 0,71815 219 078 839
Slovenia 0,22452 68 492 071
Slovakia 0,37616 114 751 370
Suomi 1,50909 460 362 995
Ruotsi 2,93911 896 604 897
Yhdistynyt kuningaskunta 14,67862 4 477 859 817
YHTEENSÄ 100,00000 30 506 000 000
(*)Arvioitu määrä

Suomen maksuosuus on näin ollen 460 362 995 euroa.

Kroatia liittyi Euroopan unioniin 1 päivänä heinäkuuta 2013. Sisäisen rahoitussopimuksen 1 artikla sisältää ainoastaan arvion Kroatian maksuosuudesta ja jakoperusteesta yhdennessätoista EKR:ssä. Nämä vahvistetaan artiklan 7 kohdan mukaisesti komission ehdotuksesta neuvoston yksimielisellä päätöksellä. Komissio on tehnyt 5 päivänä syyskuuta 2013 ehdotuksen (KOM(2013) 596 lopullinen) neuvoston päätökseksi, jonka tarkoituksena on muun muassa vahvistaa Kroatian maksuosuudeksi ja jakoperusteeksi sopimuksen 1 artiklan sisältämä arvio. Ehdotuksella ei siten ole vaikutusta sopimuksen 1 artiklan sisältämään Suomen maksuosuuteen yhdennessätoista EKR:ssä. Ehdotus on tarkoitus hyväksyä neuvostossa kevään 2014 aikana. Päätöksen on tarkoitus tulla voimaan sitä päivää seuraavana päivänä, jona se hyväksytään.

Yhdennentoista EKR:n varat ovat käytettävissä vuosien 2014–2020 monivuotisen rahoituskehyksen voimaantulosta lukien. Varoista 29 089 miljoonaa euroa osoitetaan AKT-valtioille, 364,5 miljoonaa euroa merentakaisille maille ja alueille sekä 1 052,5 miljoonaa euroa komissiolle 6 artiklassa tarkoitettuihin tukimenoihin, jotka liittyvät yhdennentoista EKR:n ohjelmasuunnitteluun ja toteutukseen. Tästä määrästä vähintään 76,3 miljoonaa osoitetaan komissiolle toimenpiteisiin, joiden tarkoituksena on parantaa EKR:n ohjelmien vaikutuksia 6 artiklan 3 kohdassa tarkoitetuin tavoin.

Neuvostossa kokoontuneiden jäsenvaltioiden hallitusten edustajien 30 päivänä toukokuuta 2005 tekemä, määräajan vahvistamista yhdeksännen EKR:n varojen sitomiselle koskeva päätös 2005/446/EY ja Cotonoun sopimuksen liitteessä I b olevan 5 kohta, jossa vahvistetaan päivämäärät, joiden jälkeen yhdeksännen ja kymmenennen EKR:n varoja ei enää voida sitoa, eivät vaikuta Cotonoun sopimuksen liitteessä I ja 1 b sekä assosiaatiopäätöksen liitteissä II A ja II A a tarkoitettuihin ja investointikehysten rahoittamiseen yhdeksännestä ja kymmenennestä EKR:stä päätöksessä osoitettaviin varoihin, korkotukien rahoittamiseen myönnettyjä varoja lukuun ottamatta. Nämä varat siirretään yhdenteentoista EKR:ään ja niitä hallinnoidaan yhdennentoista EKR:n toteuttamisjärjestelyjen mukaisesti.

Artiklan 3 ja 4 kohdassa määrätään ns. raukeamislausekkeesta. Raukeamislauseke tarkoittaa ensinnäkin sitä, että kymmenennestä tai sitä edeltävistä EKR:ista myönnetyistä varoista käyttämättä jääneitä määriä ei enää sidota 31 päivän joulukuuta 2013 jälkeen tai sen päivän jälkeen, jona vuosia 2014–2020 koskeva monivuotinen rahoituskehys on tullut voimaan, jos tämä päivämäärä on myöhäisempi, ellei neuvosto yksimielisesti komission ehdotuksesta toisin päätä. Poikkeuksena tästä ovat kuitenkin ne maatalouden perustuotteiden vientitulojenvakauttamisjärjestelmän (Stabex) varat, jotka ovat peräisin yhdeksättä EKR:a edeltävistä rahastoista, samoin kuin 1 artiklan 2 kohdan b alakohdassa tarkoitetut investointikehyksen rahoittamiseen osoitetut varat.

Toisaalta raukeamislauseke tarkoittaa sitä, että kymmenennestä tai sitä edeltäneistä EKR:ista rahoitetuista hankkeista 31 päivän joulukuuta 2013 jälkeen tai vuosien 2014–2020 monivuotisen rahoituskehyksen voimaantulopäivän jälkeen, jos tämä päivämäärä on myöhäisempi, vapautuvia varoja ei myöskään enää sidota, ellei neuvosto yksimielisesti komission aloitteesta päätä toisin. Tästä poiketen sellaiset mainitun päivämäärän jälkeen vapautuvat varat, jotka ovat lähtöisin yhdeksättä EKR:a edeltäviin rahastoihin kuuluvasta Stabexista tai 1 artiklan 2 kohdan b alakohdassa tarkoitetuista investointikehyksen rahoittamiseen osoitetuista varoista, voidaan kuitenkin sitoa. Stabexin osalta varat siirretään automaattisesti sopimuksen 2 ja 3 artiklassa tarkoitettuihin maaohjelmiin.

Artiklan 5 kohta sisältää määräyksen siitä, että yhdennentoista EKR:n varat ovat kokonaisuudessaan tarkoitettu 1 päivän tammikuuta 2014 ja 31 päivän joulukuuta 2020 välistä ajanjaksoa varten. Näin ollen kyseisiä varoja ei voida enää sitoa mainitun ajanjakson jälkeen, ellei neuvosto yksimielisesti komission ehdotuksesta toisin päätä. Varat, jotka jäsenvaltiot ovat varanneet yhdeksännen, kymmenennen ja yhdennentoista EKR:n puitteissa investointikehyksen rahoittamiseen, ovat kuitenkin edelleen käytettävissä 31 päivän joulukuuta 2020 jälkeen 10 artiklan 2 kohdassa tarkoitetussa varainhoitoasetuksessa vahvistettavaan päivämäärään asti.

Artiklan 6 kohdan mukaan edellisistä EKR:istä tehtyjen sitoumusten mukaisesti rahoitetuista toimista saatavat korkotulot ja komission hallinnoimien yhdennentoista EKR:n varojen korkotulot hyvitetään yhdelle tai useammalle komission nimissä avatulle tilille ja käytetään 6 artiklan mukaisesti. Euroopan investointipankin hallinnoimista varoista saatavien korkotulojen käyttö määritellään 10 artiklan 2 kohdassa tarkoitetussa varainhoitoasetuksessa.

Artiklan 7 kohdassa mahdollistetaan yllä lueteltujen jäsenvaltioiden maksuosuuksien ja jakoperusteiden muuttaminen tapauksessa, jossa Euroopan unioniin liittyy uusi valtio. Maksuosuuksia ja jakoperusteita muutetaan tällöin komission ehdotuksesta neuvoston yksimielisellä päätöksellä. Kroatia on liittynyt unioniin sopimuksen tekemisen jälkeen. Kroatian maksuosuutta ja jakoperustetta yhdennessätoista EKR:ssä on käsitelty edellä.

Artiklan 8 kohdan mukaan varojen määriä voidaan mukauttaa neuvoston yksimielisellä päätöksellä Cotonoun sopimuksen 62 artiklan 2 kohdan mukaisesti. Tämä mahdollistaa varojen mukauttamisen tapauksissa, joissa jokin AKT-valtio ei ratifioi Cotonoun sopimusta tai sanoo sen irti tai silloin, kun Cotonoun sopimukseen liittyy uusia AKT valtioita tai EU laajenee uusilla jäsenvaltioilla.

Artiklan 9 kohdassa annetaan jäsenvaltioille mahdollisuus antaa vapaaehtoista lisärahoitusta komissiolle tai EIP:lle Cotonoun sopimuksen tavoitteiden tukemiseksi. Jäsenvaltion vapaaehtoisella lisärahoituksella ei kuitenkaan ole vaikusta sopimuksen 8 artiklan mukaisen EKR:n komitean tai investointikehyskomitean päätöksentekosääntöihin tai -menettelyihin. Lisäksi kohdassa annetaan jäsenvaltiolle mahdollisuus yhdessä rahoittaa hankkeita tai ohjelmia komission tai EIP:n hallinnoimien erityisten aloitteiden yhteydessä. Esimerkkinä tällaisesta erityisestä aloitteesta voidaan mainita infrastruktuurirahasto. Sopimusta koskevat erilliset täytäntöönpano- ja varainhoitoasetukset, joista on tarkemmat määräykset sopimuksen 10 artiklassa, tulevat sisältämään tarpeelliset säännökset tällaisesta EKR:sta myönnettävästä yhteisrahoituksesta sekä jäsenvaltioiden toteuttamista yhteisrahoitustoimista. Kohdassa velvoitetaan lisäksi jäsenvaltiot ilmoittamaan neuvostolle ennakolta vapaaehtoisista maksuosuuksistaan.

Artiklan 10 kohdassa määrätään unionin ja sen jäsenvaltioiden suorittamasta tulosten arvioinnista, jossa arvioidaan sitoumusten ja maksujen toteutumisastetta sekä annetun avun tuloksia ja vaikutusta. Arviointi suoritetaan komission ehdotuksesta.

2 artikla. AKT-valtioille osoitettavat varat. Artiklassa määrätään AKT-valtioille sopimuksen 1 artiklassa osoitetun 29 089 miljoonan euron jakamisesta eri yhteistyövälineiden kesken. Artiklan a alakohdan mukaan maaohjelmien ja alueellisten ohjelmien rahoittamiseen osoitetaan edellä mainituista varoista 24 365 miljoonaa euroa. Näistä määrärahoista rahoitetaan sekä AKT-valtioiden maaohjelmia että AKT-valtioiden alueellista ja alueidenvälistä yhteistyötä ja yhdentymistä tukevia alueohjelmia Cotonoun sopimuksen IV liitteen mukaisesti. Kyseisessä liitteessä, joka koskee täytäntöönpano- ja hallintomenettelyjä, määrätään muun muassa kansallisesta ohjelmoinnista sekä alueellisesta ohjelmoinnista ja valmistelusta; määritetään esimerkiksi, mitä alueellisella yhteistyöllä käsitetään.

Artiklan b alakohdassa määrätään, että monien tai kaikkien AKT-valtioiden keskinäisen tai alueidenvälisen yhteistyön rahoittamiseen osoitetaan 3 590 miljoonaa euroa. Tähän määrärahaan voi sisältyä rakennetuki Cotonoun sopimuksen nojalla perustetuille laitoksille ja elimille. Kyseessä olevista määrärahoista rahoitetaan myös AKT-valtioiden sihteeristön toimintakuluja.

Artiklan c alakohdan nojalla edellä mainittuja maaohjelmien ja alueellisten ohjelmien sekä AKT-valtioiden keskinäisen tai alueidenvälisen yhteistyön rahoittamiseen tarkoitettuja varoja voidaan käyttää myös ennakoimattomiin tarpeisiin vastaamiseen ja lieventämään ulkoisista häiriöistä aiheutuvia lyhytaikaisia haittavaikutuksia Cotonoun sopimuksen 60, 66, 68, 72, 72 a ja 73 artiklan sekä liitteessä IV olevien 3 ja 9 artiklan mukaisesti, tarvittaessa täydentävä, lyhytaikainen humanitaarinen apu ja hätäapu mukaan lukien, jos tällaista tukea ei voida rahoittaa unionin talousarvioista. Esimerkkinä tällaisista tapauksista voidaan mainita vientitulojen epävakaus, velkahelpotukset ja makrotalouden reformit.

Artiklan d alakohdassa määrätään lisäksi, että 1 134 miljoonaa euroa on tarkoitettu EIP:lle investointikehyksen rahoittamiseen. Tähän määrään sisältyy alakohdan mukaan 500 miljoonan euron lisärahoitusosuus investointikehykseen, jota hallinnoidaan uudistuvana rahastona sekä 634 miljoonaa euroa avustuksina korkotukien ja hankkeisiin liittyvän teknisen avun rahoittamiseen yhdennentoista EKR:n keston ajan.

3 artikla. Merentakaisille maille ja alueille osoitettavat varat. Artiklassa määrätään merentakaisille maille ja alueille osoitettujen varojen käyttämisestä. Artiklan 1 kohdan mukaan näille maille ja alueille tarkoitettu 364,5 miljoonan euron määrä jaetaan uuden merentakaisten alueiden assosiaatiosta 25 päivänä marraskuuta 2013 annetun (2013/755/EU) neuvoston päätöksen mukaisesti. Merentakaisille maille ja alueille osoitetuista varoista 359,5 miljoonaa euroa käytetään alueellisten ohjelmien rahoittamiseen ja 5 miljoonaa euroa jaetaan EIP:lle korkotukien ja teknisen avun rahoittamiseen assosiaatiopäätöksen mukaisesti.

Artiklan 2 kohdassa määrätään muutoksista varojen jakautumisessa siinä tapauksessa, että jokin merentakaisista maista tai alueista itsenäistyy ja liittyy Cotonoun sopimukseen. Tällöin sopimuksen 3 artiklan mukaista merentakaisille maille ja alueille tarkoitettua 364,5 miljoonan euron määrää alennetaan ja AKT-valtioiden maaohjelmille osoitettua 24 365 miljoonan euron määrää vastaavasti korotetaan neuvoston komission ehdotuksesta tekemällä yksimielisellä päätöksellä.

4 artikla. EIP:n omista varoista myönnettävät lainat. Artiklan 1 kohdassa määrätään, että määrään, joka on yhdeksännessä ja kymmenennessä EKR:ssä osoitettu investointikehyksen rahoittamiseen sekä 2 artiklan d alakohdassa tarkoitettuun investointikehyksen rahoittamiseen osoitettavaan määrään lisätään ohjeellinen enintään 2 600 miljoonan euron määrä EIP:n omista varoistaan myöntäminä lainoina. Näistä varoista enintään 2 500 miljoonaa euroa osoitetaan Cotonoun sopimuksen liitteessä II määrättyihin tarkoituksiin, joilla edistetään AKT-valtioiden talouden ja teollisuuden kehitystä EIP:n hallinnoimien varojen avulla, esimerkiksi yksityissektorin edistämiseen tähtäävin investoinnein.

Enintään 100 miljoonaa euroa osoitetaan puolestaan assosiaatiopäätöksen mukaisiin tarkoituksiin. Varat jaetaan EIP:n perussäännössä esitetyin ehdoin ja Cotonoun sopimuksen liitteessä II sekä assosiaatiopäätöksessä vahvistettujen investointirahoituksen ehtoja koskevien määräysten mukaisesti.

Artiklan 2–4 kohta sisältävät määräykset jäsenvaltioiden EIP:lle myöntämistä takauksista. Jäsenvaltiot sitoutuvat toimimaan suhteessa osuuksiinsa EIP:n merkitystä pääomasta ehdoitta EIP:n takaajina kaikissa rahoitussitoumuksissa, jotka koskevat EIP:n omista varoistaan AKT-valtioille myöntämiä riskipääomalainoja. Takaus rajoittuu 75 prosenttiin EIP:n edellä mainittujen lainasopimusten perusteella avaamista luotoista ja se kattaa kaikki julkisen sektorin hankkeiden riskit. Yksityisen sektorin hankkeiden osalta takaus kattaa kaikki poliittiset riskit, kun taas EIP kantaa täyden vastuun taloudellisista riskeistä. Poliittisilla riskeillä tarkoitetaan muun muassa valtioiden rajat ylittävien valuuttasiirtojen ja valuutanvaihdon estymistä, pakkolunastusta (expropriation), sotatilaa, vallankumousta, kansannousua, terrorismia ja oikeussuojan epäämistä sopimusrikkomuksesta. Nämä jäsenvaltioiden takaussitoumukset vahvistetaan kunkin jäsenvaltion ja EIP:n välisissä takaussopimuksissa.

5 artikla. EIP:n hallinnoimat toimet. Artiklan 1 kohdan mukaan AKT-valtioille, merentakaisille maille ja alueille sekä Ranskan merentakaisille departementeille myönnetyistä erityislainoista EIP:lle suoritetut maksut sekä riskipääomatoimien tuotot ja tulot, jotka liittyvät yhdeksättä EKR:a edeltäviin EKR:ihin, palautetaan jäsenvaltioille suhteessa niiden osuuksiin asianomaisessa EKR:ssa. Neuvosto voi kuitenkin komission ehdotuksesta päättää yksimielisesti, että asianomaiset varat palauttamisen sijaan rahastoidaan tai jaetaan muihin tarkoituksiin. Edellä mainittujen lainojen ja toimien hallinnoinnista EIP:lle maksettavat palkkiot vähennetään kuitenkin etukäteen jäsenvaltioille palautettavista määristä.

Sen sijaan tulot ja tuotot, jotka EIP saa yhdeksännen, kymmenennen ja yhdennentoista EKR:n investointikehyksen puitteissa suorittamistaan toimista, käytetään kyseisen investointikehyksen muihin toimiin Cotonoun sopimuksen liitteessä II olevan 3 artiklan määräysten mukaisesti sen jälkeen, kun niistä on vähennetty investointikehykseen liittyvät poikkeukselliset menot ja velat. Näistä investointikehyksen alaisista muista toimista määrätään tarkemmin Cotonoun sopimuksen liitteessä II olevassa 3 artiklassa. EIP saa näiden toimien hallinnoimisesta täyden korvauksen Cotonoun sopimuksen mainitun liitteen 3 artiklan 1 kohdan a alakohdan ja assosiaatiopäätöksen asiaa koskevien säännösten mukaisesti.

6 artikla. EKR:oon liittyviin komission tukimenoihin varatut varat. Artiklan 1 kohdassa määrätään, että EKR:n varoista katetaan tukitoimien kustannukset. Tukitoimiin varatuilla varoilla, joiden suuruus on 1 artiklan mukaisesti 1 052,5 miljoonaa euroa, katetaan EKR:n ohjelmasuunnittelusta ja toteutuksesta aiheutuvat kustannukset, jotka eivät välttämättä sisälly tämän sopimuksen 10 artiklan 1 kohdan nojalla annettavassa täytäntöönpanoasetuksessa tarkoitettuihin strategia-asiakirjoihin ja monivuotisiin maa- tai alueohjelmiin. Komissio tiedottaa kahden vuoden välein siitä, miten nämä varat käytetään sekä uusista pyrkimyksistä saada aikaan tehokkuussäästöjä ja – etuja. Komissio ilmoittaa jäsenvaltioille etukäteen EU:n talousarviosta EKR:n täytäntöönpanoon osoitettavista lisämäärärahoista.

Artiklan 2 kohdassa luetellaan menot, joihin tukitoimiin varattuja rahoja voidaan käyttää. Näitä ovat komission hallinnoimia EKR-varoja koskevan ohjelmasuunnittelun ja toteutuksen kannalta välttämättömät valmistelu-, jatko-, seuranta-, kirjanpito-, tilintarkastus- ja arviointitoimet, mukaan lukien tulosten raportointi sekä EKR:n tavoitteiden saavuttamiseen liittyvät menot kehitysyhteistyöalan tutkimustoiminnan ja selvitysten, kokousten, tiedotuksen, valistuksen, koulutuksen ja julkaisutoiminnan avulla, mukaan lukien tiedotus ja viestintä, jossa raportoidaan muun muassa EKR:n ohjelmien tuloksista. Tietojenvaihdossa käytettävät tietoliikenneverkot ja kaikki muut hallinnollisesta tai teknisestä avusta johtuvat menot, joita komissiolle aiheutuu EKR:n ohjelmasuunnittelusta ja toteutuksesta, voidaan kattaa näistä varoista. Varoja voidaan käyttää komission päätoimipaikassa sekä unionin edustustoissa niihin hallinnollisiin tukitehtäviin, jotka ovat tarpeen Cotonoun sopimuksen ja assosiaatiopäätöksen nojalla rahoitettujen toimien hallinnoinnissa.

Uutena lisäyksenä kymmenenteen EKR:oon verrattuna artiklan 3 kohdassa määrätään varojen kohdentamisesta EKR:n ohjelmien vaikutusten parantamiseksi toteutettaviin tukitoimiin, jotka liittyvät kokonaisvaltaisen tuloskehyksen täytäntöönpanoon sekä EKR:n ohjelmien tehostettuun seurantaan ja arviointiin vuodesta 2014 eteenpäin. Näillä varoilla tuetaan myös komission pyrkimyksiä parantaa EKR:n varainhoitoa ja ennakointia siten, että se antaa säännöllisesti edistymistä koskevia kertomuksia.

II luku Täytäntöönpano ja loppumääräykset

7 artikla. Yhdennentoista EKR:n rahoitusosuudet. Artiklassa määrätään jäsenvaltioiden vuotuisista rahoitusosuuksista yhdenteentoista EKR:oon. Artiklan 1 kohdassa velvoitetaan komissio laatimaan ja toimittamaan neuvostolle vuosittain ennen lokakuun 20 päivää selostus sitoumuksista, maksuista sekä kuluvan ja kahden seuraavan varainhoitovuoden aikana esitettävien rahoitusosuuksia koskevien maksupyyntöjen vuotuisista määristä. Selostuksessa tulee ottaa huomioon EIP:n investointikehyksen hallinnointia ja toimia koskevat ennusteet. Määrien tulee perustua tosiasiallisiin valmiuksiin maksaa ehdotetut varat.

Neuvosto päättää artiklan 2 kohdan nojalla komission ehdotuksesta 8 artiklan mukaisella määräenemmistöllä rahoitusosuuksien vuotuisista enimmäismääristä komission ehdotusta seuraavan toisen varainhoitovuoden osalta. Lisäksi neuvosto päättää edellisenä vuonna päätettyjen enimmäismäärien rajoissa maksuosuuksina pyydettävästä vuotuisesta määrästä komission ehdotusta seuraavan ensimmäisen varainhoitovuoden osalta yksilöiden samalla komissiolle ja EIP:lle kuuluvan osan.

Jos 2 kohdan mukaisesti vahvistetut rahoitusosuudet eivät vastaa EKR:n todellisia tarpeita asianomaisen varainhoitovuoden aikana, komissio tekee neuvostolle ehdotuksia maksuosuuksien muuttamisesta edellä tarkoitettujen enimmäismäärien rajoissa. Neuvosto tekee tämän jälkeen päätöksen asiasta 8 artiklan mukaisella määräenemmistöllä.

Artiklan 4 kohdan mukaan maksuosuuksia koskevat pyynnöt eivät saa ylittää 2 kohdassa tarkoitettuja enimmäismääriä. Enimmäismääriä ei myöskään saa korottaa paitsi, jos neuvosto 8 artiklan mukaisella määräenemmistöllä niin päättää erityistarpeita aiheuttavissa tapauksissa, jotka johtuvat poikkeuksellisista tai ennakoimattomista olosuhteista. Tällaisia olosuhteita ovat esimerkiksi kriisien jälkeiset tilanteet. Tällaisessa tapauksessa komission ja neuvoston on varmistettava, että maksuosuudet vastaavat ennakoituja maksuja.

Artiklan 5 kohdan mukaan komission tulee esittää neuvostolle vuosittain ennen lokakuun 20 päivää arvionsa sitoumuksista, maksuista ja rahoitusosuuksista kullekin kolmesta seuraavasta varainhoitovuodesta. Artiklan 6 kohdan mukaan yhdenteentoista EKR:ään aiemmista EKR:istä 1 artiklan 2 kohdan b alakohdan mukaisesti siirrettyjen varojen jäsenvaltiokohtaiset osuudet lasketaan suhteessa kunkin jäsenvaltion rahoitusosuuksiin asianomaisessa EKR:ssä. Kymmenennen EKR:n ja sitä edeltävien EKR:ien sellaisten varojen, joita ei ole siirretty yhdenteentoista EKR:ään, vaikutus kunkin jäsenvaltion rahoitusosuuksiin lasketaan suhteessa kunkin jäsenvaltion osuuteen kymmenennessä EKR:ssä. Artiklan 7 kohdassa määrätään, että yksityiskohtaiset säännöt jäsenvaltioiden rahoitusosuuksien maksamisesta määritetään 10 artiklan 2 kohdassa tarkoitetussa varainhoitoasetuksessa.

8 artikla. Euroopan kehitysrahaston komitea. Artiklassa määrätään komission hallinnoimien yhdennentoista EKR:n varojen hoitoa varten perustettavasta EKR:n komiteasta. Komitea perustetaan artiklan 1 kohdan mukaan komissioon ja se muodostuu jäsenvaltioiden hallitusten edustajista. Komitean puheenjohtajana toimii komission edustaja ja myös sihteeristötehtävistä huolehtii komissio. Komitean työskentelyyn osallistuu myös EIP:n tarkkailija pankkia koskevien kysymysten osalta.

Jäsenvaltioiden äänet painotetaan EKR:n komiteassa artiklan 2 kohdan mukaan seuraavasti:

Jäsenvaltio Ääniä
Belgia 33
Bulgaria 2
Taekki 8
Tanska 20
Saksa 206
Viro 1
Irlanti 9
Kreikka 15
Espanja 79
Ranska 178
Kroatia (*) [2]
Italia 125
Kypros 1
Latvia 1
Liettua 2
Luxemburg 3
Unkari 6
Malta 1
Alankomaat 48
Itävalta 24
Puola 20
Portugali 12
Romania 7
Slovenia 2
Slovakia 4
Suomi 15
Ruotsi 29
Yhdistynyt kuningaskunta 147
EU27 yhteensä 998
EU28 yhteensä (*) [1 000]
(*)Arvioitu äänimäärä.

EKR:n komitea tekee päätöksensä artiklan 3 kohdan mukaan 720 äänen määräenemmistöllä 998 äänestä. Lisäedellytyksenä on, että näiden äänien tulee edustaa vähintään 14:ää asian puolesta äänestävää jäsenvaltiota. Määrävähemmistö muodostuu 279 äänestä.

Artiklan 4 kohdan mukaan yllä 2 kohdassa määrättyä äänten painotusta ja 3 kohdassa tarkoitettua määräenemmistöä muutetaan neuvoston yksimielisellä päätöksellä, mikäli jokin valtio liittyy unioniin. Kroatia on liittynyt unioniin sopimuksen tekemisen jälkeen. Artiklan 2 kohta sisältää näin ollen ainoastaan arvion Kroatian äänten painotuksesta EKR:n komiteassa. Komissio on tehnyt 5 päivänä syyskuuta 2013 ehdotuksen (KOM(2013) 596 lopullinen) neuvoston päätökseksi, jonka tarkoituksena on muun muassa vahvistaa Kroatian äänten painotukseksi sopimuksen 8 artiklan 2 kohdan sisältämä arvio (2 ääntä). Lisäksi päätöksellä on tarkoitus muuttaa sopimuksen 8 artiklan 3 kohta kuulumaan seuraavasti: EKR:n komitea tekee päätöksensä sellaisella 721 äänen määräenemmistöllä kaikkiaan 1000 äänestä, joka edustaa vähintään 15:tä asian puolesta äänestävää jäsenvaltiota. Määrävähemmistö muodostuu 280 äänestä. Komission ehdotus on tarkoitus hyväksyä neuvostossa kevään 2014 aikana. Päätöksen on tarkoitus tulla voimaan sitä päivää seuraavana päivänä, jona se hyväksytään.

Neuvosto päättää yksimielisesti artiklan 5 kohdan mukaan myös EKR:n komitean työjärjestyksestä. Tarkemmat määräykset komiteasta annetaan neuvoston täytäntöönpanoasetuksella.

9 artikla. Investointikehyskomitea. Toinen sisäisellä rahoitussopimuksella perustettava, EKR-rahoitteisen avun hallintoa käsittelevä komitea on sopimuksen 9 artiklan mukainen EIP:n alaisuuteen perustettava investointikehyskomitea. Investointikehyskomitea muodostuu jäsenvaltioiden hallitusten edustajista ja komission edustajasta ja sen jäsenet valitsevat keskuudestaan komitean puheenjohtajan. EIP huolehtii komitean sihteeristön tehtävistä ja tukipalveluista. Neuvosto vahvistaa artiklan 2 kohdan nojalla myös investointikehyskomitean työjärjestyksen. Artiklan 3 kohdan mukaan jäsenvaltioiden äänet painotetaan investointikomiteassa samalla tavoin kuin EKR:n komiteassa. Samoin päätökset tehdään vastaavalla määräenemmistöllä kuin EKR:n komiteassa.

10 artikla. Täytäntöönpanomääräykset. Artikla sisältää määräykset myöhemmin annettavista täytäntöönpanoasetuksesta sekä varainhoitoasetuksesta. Kaikki kymmenennen EKR:n täytäntöönpanosta annetun asetuksen (EY) N:o 617/2007 ja assosiaatiopäätöksen toimeenpanosta annetun komission asetuksen (EY) N:o 2304/2002 asiaankuuluvat säännökset pysyvät voimassa kunnes neuvosto hyväksyy yhdettätoista EKR:a koskevan täytäntöönpanoasetuksen ja assosiaatiopäätöksen täytäntöönpanosäännöt. Tämä ei kuitenkaan rajoita EKR:n komiteaa koskevan 8 artiklan soveltamista ja sen mukaisia jäsenvaltioiden äänioikeuksia. Yhdennentoista EKR:n täytäntöönpanoasetus hyväksytään yksimielisesti komission ehdotuksen pohjalta, kun EIP:tä on kuultu. Unionin rahoitusapua merentakaisille maille ja alueille koskevat täytäntöönpanosäännöt hyväksytään sen jälkeen, kun neuvosto on yksimielisesti ja Euroopan parlamenttia kuultuaan hyväksynyt assosiaatiopäätöksen.

Yhdennentoista EKR:n täytäntöönpanoasetuksella ja assosiaatiopäätöksen täytäntöönpanosäännöillä tehdään ohjelmasuunnitteluun ja päätöksentekomenettelyihin asianmukaisia muutoksia ja parannuksia, joilla unionin ja yhdennentoista EKR:n menettelyjä yhdenmukaistetaan mahdollisimman pitkälle. Yhdennentoista EKR:n täytäntöönpanoasetuksessa säädetään lisäksi Afrikan rauhanrahastoa koskevista erityisistä hallinnointimenettelyistä. Cotonoun sopimuksen joukkotuhoaseiden leviämisen estämistä koskevan 11 b artiklan täytäntöönpanoon osoitettava rahoitus- ja tekninen tuki rahoitetaan erityisvälineistä, ei AKT-EU -yhteistyön rahoittamiseen tarkoitetuista rahoitusvälineistä. Näin ollen artiklan 1 kohdassa määrätään, että kyseisten määräysten nojalla kehitettävät toimet on hyväksyttävä ennalta määritettyjä budjettihallintomenettelyjä noudattaen. Tämän lisäksi artiklan 1 kohtaan sisältyy määräys siitä, että yhdennentoista EKR:n täytäntöönpanoasetuksessa säädetään asianmukaisista toimenpiteistä, joilla mahdollistetaan yhdennestätoista EKR:stä ja Euroopan aluekehitysrahastosta saatavien varojen yhteensovittaminen unionin syrjäisimpien alueiden ja AKT-valtioiden sekä Karibian, Länsi-Afrikan ja Intian valtameren alueella sijaitsevien merentakaisten maiden ja alueiden välisten yhteistyöhankkeiden rahoittamiseksi, erityisesti yksinkertaistetuista mekanismeista hankkeiden yhteistä hallinnointia varten.

Komissio antoi täytäntöönpanoasetusta koskevan ehdotuksensa neuvostolle heinäkuussa 2013. Ehdotuksen käsittely neuvostossa saatiin päätökseen maaliskuussa 2014. Neuvosto kuuli asiasta myös EIP:a. Hyväksyminen vaati neuvoston yksimielisen päätöksen.

Artiklan 2 kohdan mukaan neuvosto hyväksyy 8 artiklan mukaisesti määräenemmistöllä varainhoitoasetuksen komission ehdotuksesta ja saatuaan EIP:n lausunnon sitä koskevista säännöksistä sekä tilintarkastustuomioistuimen lausunnon. Komissio antoi esityksensä varainhoitoasetukseksi lokakuussa 2013 ja sen käsittely saatiin päätökseen huhtikuussa 2014. Artiklan 3 kohdan mukaan komission on tehdessään ehdotuksensa täytäntöönpanoasetukseksi ja varainhoitoasetukseksi sisällytettävä niihin muun muassa mahdollisuus siirtää täytäntöönpanotehtäviä kolmansille osapuolille.

11 artikla. Rahoituksen toteutus, kirjanpito, tilintarkastus ja vastuuvapauden myöntäminen. Komissio vastaa sisäisen rahoitussopimuksen nojalla hallinnoimiensa määrärahojen käytöstä sekä huolehtii hankkeiden ja ohjelmien rahoituksen toteutuksesta edellä mainitun varainhoitoasetuksen mukaisesti. Komission päätökset aiheettomasti maksettujen varojen takaisinperinnästä ovat täytäntöönpanokelpoisia Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 299 artiklan mukaisesti.

Artiklan 2 kohdan mukaan EIP hallinnoi yhteisön puolesta investointikehystä ja huolehtii sen toimien toteuttamisesta varainhoitoasetuksen sääntöjen mukaisesti. EIP toimii tällöin jäsenvaltioiden vastuulla. Kaikki näistä toimista johtuvat oikeudet, erityisesti oikeudet velkojana tai omistajana, kuuluvat jäsenvaltiolle. EIP vastaa artiklan 3 kohdan mukaan perussääntönsä mukaisesti ja parhaita pankkikäytäntöjä noudattaen sellaisten toimien rahoituksen toteutuksesta, joihin on myönnetty lainaa sen varoista sekä mahdollisesti korkotukea EKR:n avustusvaroista.

Komissio laatii artiklan 4 kohdan nojalla kunkin varainhoitovuoden osalta EKR:n tilinpäätöksen, hyväksyy sen ja toimittaa sen Euroopan parlamentille, neuvostolle ja tilintarkastustuomioistuimelle.

Artiklan 5 kohdassa velvoitetaan EIP toimittamaan komissiolle ja neuvostolle vuosittain kertomus sen hallinnoimilla EKR:n varoilla rahoitettujen toimien toteutuksesta. Tilintarkastustuomioistuin käyttää pääsääntöisesti sille SEUT 287 artiklalla annettua toimivaltaa EKR:n toimien suhteen. Edellytyksistä, joiden mukaisesti tilintarkastustuomioistuin toimivaltaansa käyttää, säädetään varainhoitoasetuksessa.

EKR:n varainhoitoa koskevan vastuuvapauden komissiolle myöntää artiklan 7 kohdan nojalla Euroopan parlamentti EIP:n hallinnoimia toimia lukuun ottamatta. Vastuuvapaus myönnetään neuvoston suosituksesta, josta tämä päättää 8 artiklan mukaisella määräenemmistöllä. EIP:n hallinnoimista EKR:n varoista rahoitettuihin toimiin taas sovelletaan sen perussäännössä määrättyjä valvonta ja vastuuvapausmenettelyjä.

12 artikla. Tarkistuslauseke. Artiklan mukaan neuvosto voi yksimielisesti ja komission ehdotuksesta muuttaa 1 artiklan 3 kohtaa ja II luvun artikloja EKR:n komiteaa koskevaa 8 artiklaa lukuun ottamatta. Mikäli komission tarkistusehdotus koskee EIP:n toimia tai investointikehystä, EIP osallistuu ehdotuksen laatimiseen.

13 artikla. Euroopan ulkosuhdehallinto. Artiklassa määrätään, että sopimusta sovelletaan yhdenmukaisesti Euroopan ulkosuhdehallinnon organisaatiosta ja toiminnasta neuvoston päätöksen 2010/427/EU kanssa.

14 artikla. Ratifiointi, voimaantulo ja voimassaoloaika. Artiklan 1 kohdan mukaan kukin jäsenvaltio hyväksyy sopimuksen valtiosääntönsä asettamien vaatimusten mukaisesti. Kunkin jäsenvaltion hallituksen tulee ilmoittaa Euroopan unionin neuvoston pääsihteeristölle sopimuksen voimaan saattamiseksi vaadittavien kansallisten menettelyjen päätökseen saattamisesta. Sopimus tulee artiklan 2 kohdan mukaan voimaan sitä päivää seuraavan toisen kuukauden ensimmäisenä päivänä, jona viimeinen jäsenvaltio on ilmoittanut hyväksyneensä sopimuksen edellä kuvatulla tavalla.

Sopimus on artiklan 3 kohdan mukaan voimassa yhtä kauan kuin Cotonoun sopimukseen liitetty monivuotinen rahoituskehys vuosiksi 2014–2020 ja assosiaatiopäätös (2014–2020). Sen estämättä, mitä 1 artiklan 4 kohdassa määrätään, sopimus on kuitenkin voimassa niin pitkään kuin on tarpeen kaikkien Cotonoun sopimuksen, assosiaatiosopimuksen ja monivuotisen rahoituskehyksen perusteella rahoitettujen toimien toteuttamiseksi kokonaisuudessaan.

15 artikla. Todistusvoimaiset kielet. Artiklan mukaan sopimus on laadittu kaikilla EU:n virallisilla kielillä ja jokainen näistä teksteistä on yhtä todistusvoimainen.

2 Voimaantulo

Sisäinen rahoitussopimus tulee sen 14 artiklan mukaan voimaan sitä päivää seuraavan toisen kuukauden ensimmäisenä päivänä, jona viimeinen jäsenvaltio on ilmoittanut hyväksyneensä sen valtiosääntönsä asettamien vaatimusten mukaisesti. Kaksitoista jäsenvaltiota on 15 päivään toukokuuta 2014 mennessä ilmoittanut hyväksyneensä sopimuksen.

3 Eduskunnan suostumuksen tarpeellisuus ja käsittelyjärjestys

Perustuslain 94 §:n 1 momentin mukaan eduskunta hyväksyy sellaiset valtiosopimukset ja muut kansainväliset velvoitteet, jotka sisältävät lainsäädännön alaan kuuluvia määräyksiä tai ovat muutoin merkitykseltään huomattavia taikka vaativat perustuslain mukaan muusta syystä eduskunnan hyväksymisen. Muusta syystä eduskunnan hyväksymistä edellyttäviä määräyksiä ovat muun muassa eduskunnan budjettivaltaa sitovat kansainväliset velvoitteet (PeVL 45/2000 vp, PeVL 51/2001 vp, PeVL 11/2003 vp, PeVL 14/2005 vp, PeVL 14/2010 vp sekä HE 1/1998 vp, s. 149/I). Tällaisina velvoitteina on käytännössä pidetty lähinnä sellaisia määräyksiä, joissa valtiolle aiheutuu välittömiä menoja.

Sisäisen rahoitussopimuksen 1 artiklan 2 kohdan a alakohdan mukaan Suomen maksuosuus vuosina 2014–2020 yhdennentoista EKR:n varoista on 460 362 995 euroa. Sopimuksen 4 artiklassa määrätään jäsenvaltioiden Euroopan investointipankille myöntämistä takauksista. Artiklan mukaan jäsenvaltioiden on sitouduttava toimimaan suhteessa osuuksiinsa EIP:n merkitystä pääomasta ehdoitta EIP:n takaajina kaikissa rahoitussitoumuksissa, jotka koskevat EIP:n omista varoistaan AKT-valtiolle sekä merentakaisille maille ja alueille myöntämiä riskipääomalainoja. Takaus rajoittuu 75 prosenttiin EIP:n kaikkien edellä mainittujen lainasopimusten perusteella perustetuista luotoista ja se kattaa kaikki julkisen sektorin hankkeiden riskit. Yksityisen sektorin hankkeiden osalta takaus kattaa kaikki poliittiset riskit, kun taas EIP kantaa täyden vastuun taloudellisista riskeistä. Nämä määräykset sitovat eduskunnan budjettivaltaa ja vaativat siten eduskunnan hyväksymisen.

Sisäisen rahoitussopimuksen kaikki määräykset kuuluvat jäsenvaltioiden toimivaltaan.

Sisäinen rahoitussopimus ei sisällä määräyksiä, jotka koskisivat perustuslakia sen 94 §:n 2 momentin 2 virkkeessä tarkoitetulla tavalla. Sisäinen rahoitussopimus voidaan hallituksen käsityksen mukaan siten hyväksyä äänten enemmistöllä.

Edellä olevan perusteella sekä perustuslain 94 §:n mukaisesti esitetään, että

eduskunta hyväksyisi Luxemburgissa 24 päivänä kesäkuuta 2013 tehdyn neuvostossa kokoontuneiden Euroopan unionin jäsenvaltioiden hallitusten edustajien sisäisen sopimuksen vuosia 2014-2020 koskevaan monivuotiseen rahoituskehykseen perustuvan Euroopan unionin avun rahoituksesta AKT-EU- kumppanuussopimuksen mukaisesti sekä rahoitustuen myöntämisestä Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen neljännessä osassa tarkoitetuille merentakaisille maille ja alueille.

Helsingissä 3 päivänä heinäkuuta 2014

Pääministeri
ALEXANDER STUBB

Eurooppa- ja ulkomaankauppaministeri
Lenita Toivakka

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.