Työllistämistuki
- Säädökset > Lainsäädäntö 23.3.2023/380 Laki työvoimapalveluiden järjestämisestä (pääosin voimassa 1.1.2025 alkaen)
- Säädökset > EU-lainsäädäntö KAs (EU) N:o 651/2014 KAs (EU) N:o 651/2014 tiettyjen tukimuotojen toteamisesta sisämarkkinoille soveltuviksi perussopimuksen 107 ja 108 artiklan mukaisesti 17.6.2014 (ryhmäpoikkeusasetus)
- Säädökset > Lainsäädäntö1073/2012Valtioneuvoston asetus julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta
- Säädökset > Lainsäädäntö1351/2003Laki sosiaalisista yrityksistä (kumottu)
- Säädökset > Lainsäädäntö1347/2002Valtioneuvoston asetus julkisen työvoimapalvelun toimeenpanosta (kumoutunut)
- Säädökset > Lainsäädäntö1346/2002Valtioneuvoston asetus julkiseen työvoimapalveluun kuuluvista etuuksista (kumoutunut)
- Säädökset > Lainsäädäntö 30.12.2002/1344 Valtioneuvoston asetus julkisesta työvoimapalvelusta
- Säädökset > Lainsäädäntö1295/2002Laki julkisesta työvoimapalvelusta (kumottu)
- Lakikirjasto > ArtikkelitMuukkonen, Matti: Työllisyyspolitiikan toimeenpano – velvollisuudet ja välineet13.9.2011, Edilex-sarja 2011/19Artikkelissa tarkastellaan työvoimapolitiikan toimeenpanoa eli työllisyyden hoitoa Suomen oikeusjärjestelmässä. Tavoitteena on hahmottaa kuvaa työvoimahallinnon kentästä niin valtion ja kuntien kuin kolmannen sektorin ja muidenkin toimijoiden osalta. Lisäksi artikkelissa tarkastellaan ja analysoidaan työllisyyden edistämiseen käytettävissä olevia instrumentteja, kuitenkin siten, että varsinainen elinkeinopolitiikan harjoittaminen sivuutetaan vain maininnalla yritystukijärjestelmän...
- Uutiset
14.10.2022 15.00
Tutkimus: Oppisopimus ja palkkatuki yksityiselle sektorille kustannustehokkaimpia aktiivisen työvoimapolitiikan palvelujaEduskunnan tarkastusvaliokunnan tilaama tutkimus aktiivisen työvoimapolitiikan palveluiden kustannusvaikuttavuudesta on valmistunut. Tutkimuksessa selvitetään aktiivisen työvoimapolitiikan palveluiden kustannuksia, vaikuttavuutta ja kustannusvaikuttavuutta Suomessa. Palveluihin osallistuvien, julkisen talouden ja yhteiskunnan näkökulmasta kustannustehokkaimmat palvelut ovat oppisopimus ja palkkatuki yksityiselle sektorille. - Uutiset
19.12.2018 15.00
Kokeilu 1.1. - 30.6.2019: Työllistämispalkkio edistämään työllistämistäHallitus päätti 19. joulukuuta 2018 työnantajalle myönnettävästä työllistämispalkkiosta. Elinkeinotoimintaa harjoittava työnantaja voi saada 4.000 euron työllistämispalkkion, kun tämä palkkaa palkkatuella pitkäaikaistyöttömän tai osatyökykyisen toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen. Työllistämispalkkio voidaan myöntää, kun työaika on enemmän kuin 80 prosenttia alalla sovellettavasta kokoaikaisen työntekijän enimmäistyöajasta, ja työsuhde on voimassa palkkiota haettaessa. - Uutiset
31.10.2017 14.46
Hallinto-oikeuden päätös palkkatuella maksetun palkan tasostaValittajalle oli voitu maksaa julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain 7 luvun 3 §:stä ilmenevää tavanomaista ja kohtuullista palkkaa. Vaikka valittajan työtehtävät ELY-keskuksessa olivat osittain olleet erikoissuunnittelijan tehtäviä vastaavia, eivät valittajan tehtävät olleet kokonaisuutena muodostaneet vaativuustasoltaan erikoissuunnittelijan tehtäviä vastaavaa tehtäväkokonaisuutta. ELY-keskus oli siten voinut katsoa, että valittaja oli saanut tehtävänsä vaativuutta vastaavaa palkkaa. Asiassa ei ollut rikottu tasapuolisuuden vaatimusta. Valittajan vastaselityksessään erikoissuunnittelijan tehtävään valitusta henkilöstä esiin tuomat seikat eivät antaneet aihetta arvioida tilannetta toisin. Valituksenalaista päätöstä ei ollut syytä muuttaa. (Ei lainvoim. 31.10.2017) - Uutiset
2.5.2017 10.30
KHO: Työllisyysvaroin palkattu voitiin nimittää määräaikaisiin virkasuhteisiinValittajan määräaikaiset virkasuhteet olivat perustuneet julkisista työvoimapalveluista annetun lain mukaiseen työllistämismäärärahaan eikä työnantajalla näin ollen ollut ollut mahdollisuutta nimittää häntä muutoin kuin määräajaksi. Virkasuhdetta ei ollut käytetty palvelussuhdeturvan heikentämiseksi tai muussa lainvastaisessa tarkoituksessa. Pohjois-Savon ELY-keskuksella oli siten ollut valtion virkamieslain 9 §:n 1 momentissa säädetty peruste määräaikaisiin nimityksiin. Palkkavaatimus määräaikaisten virkasuhteiden perusteettomasta käyttämisestä oli voitu hylätä. (Julkaisematon 2.5.2017) - Uutiset
18.4.2016 10.44
Työttömyysturvalla töihin tai yrittäjäksi - lakiesitys lähetettiin lausunnoilleTEM lähetti työn vastaanottamista koskevan lakiesityksen kuusi viikkoa kestävällä lausuntokierrokselle maanantaina (18.4.) Työttömyysturvaa olisi jatkossa mahdollista käyttää työllistymisen edistämiseen eli starttirahan, palkkatuen ja liikkuvuusavustuksen rahoittamiseen. Lisäksi työttömyysturvaan esitetään muutoksia, joiden tavoitteena on kannustaa aktiiviseen työn hakemiseen. Muutosten on tarkoitus tulla voimaan 1. tammikuuta 2017. Muutokset ovat osa hallituksen kehysriihessä 5.4.2016 sopimaa työllisyyspakettia. - Uutiset
2.3.2016 10.23
Hovioikeus alensi ns. kesätyösetelijutun nuorelle tuomittua vankeusrangaistusta mutta ei sovitellut kaupungille maksettavaksi tuomittuja vahingonkorvauksiaVastaajana ollut nuori oli omistamansa toiminimen nimellä harjoittamassaan liiketoiminnassa hakenut Oulun kaupungilta avustusta 15-17-vuotiaiden nuorten palkkaamiseen työntekijöiksi ilmoitettujen henkilöiden tiedoilla täytetyillä niin sanotuilla kesätyöseteleillä. Todellisuudessa suurella osalla 15-17-vuotiaista nuorista, joiden kesätyöseteleillä vastaaja oli avustusta hakenut, ei ollut työntekovelvoitetta lainkaan ja osalla heistä työntekovelvoite oli ollut vajavainen. Vastaajan antamien väärien tietojen vuoksi kaupunki oli maksanut vastaajalle toiminimen omistajana perusteettomasti avustusta nuorten työllistämiseen vuosina 2011-2013. HO hyväksyi KO:n perustelut vastaajan syyksilukemisen osalta, mutta alensi KO:n törkeästä avustuspetoksesta ja törkeästä kirjanpitorikoksesta nuorena henkilönä vastaajalle tuomitun 1 vuoden 4 kuukauden ehdollisen vankeusrangaistuksen 7 kuukaudeksi. Vahingonkorvauksia ei ollut perusteltua sovitella. (Vailla lainvoimaa 2.3.2016) - Uutiset
10.12.2015 16.00
Hovioikeus: Kuntayhtymällä oli ollut perusteltu syy määräaikaisille työsopimuksille työllistämistuella potilaskuljetustehtäviin palkatun kanssaHO katsoi, että kantajan määräaikaisille työsopimuksille oli ollut asiassa mainituista sijaisuuksista johtuva perusteltu syy. HO myös katsoi, ettei työvoiman tarve ollut työsopimuslaissa tarkoitetulla tavalla pysyvää. Työntekijän vaatimukset hylättiin. (Vailla lainvoimaa 10.12.2015) - Uutiset
4.4.2013 9.21
Nuorisotakuun toteutus edellyttää uutta ajattelua ja hallinnonalan rajat ylittävää yhteistyötäNuorisotakuun toteutus edellyttää uudenlaista yhteistyötä ja sitoutumista alueellisilta ja paikallisilta toimijoilta, toteavat työ- ja elinkeinoministeriö, opetus- ja kulttuuriministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö sekä valtiovarainministeriö yhteisessä tiedotteessaan. Toimimalla yhteistyössä voidaan parhaiten tukea sitä, että nuorten osallisuus lisääntyy, heidän osaamisensa kehittyy, nuoret kouluttautuvat ja työllistyvät ja ovat siten aktiivisia yhteiskuntamme jäseniä. Jo aloitettua monialaista yhteistyötä esimerkiksi nuorisolain mukaisissa yhteistyöverkostoissa on jatkettava ja kehitettävä. - Uutiset
15.3.2013 9.45
Keskeiset työllisyyskokeilut arvioitu: Merkittävimmät työllisyysvaikutukset on saatu kotitaloustyön verotuella sekä ikääntyneiden matalapalkkatuellaTEM on koonnut yhteen arvioita keskeisten työllisyyskokeilujen vaikutuksista. Merkittävimmät työllisyysvaikutukset on saatu kotitaloustyön verotuella sekä ikääntyneiden matalapalkkatuella. Kokonaisuutena kuitenkin vain muutamalla työllisyyskokeilulla on saatu aikaan työpaikkoja. Arviointituloksiin liittyy myös epävarmuutta. - Uutiset
20.12.2012 14.17
Ulkomailta – Tanska: Ei enää alle 40-vuotiaana työkyvyttömyyseläkkeelleTanskan parlamentti hyväksyi eilen 19.12.2012 sosiaalilainsäädännön uudistuksen, joka tulee voimaan vuoden 2013 alussa. Uudistuksen tavoitteena on ohjata enemmän ihmisiä työelämään. - Uutiset
14.12.2012 14.03
EU-tuomioistuin: Työttömien rekrytoimiseksi annetun työllistämistuen edellytykseksi ei voitu asettaa asumisedellytystäSEUT 45 artiklaa on tulkittava siten, että se on esteenä jäsenvaltion lainsäädännölle, jossa yli 45-vuotiaiden työttömien työllistämistuen työnantajalle myöntämisen edellytykseksi asetetaan se, että palvelukseen otettu työtön on rekisteröitynyt työnhakijaksi tässä samassa jäsenvaltiossa, kun rekisteröinti edellyttää asumista kyseisen valtion alueella, mikä kansallisen tuomioistuimen on tarkistettava.