-
Toimeentulotuki
- Perustulo
- Toimeentuloedellytys
Toimeentuloedellytys
- Säädökset > Lainsäädäntö 30.4.2004/301 Ulkomaalaislaki
- toimeentuloedellytys oleskelulupaa myönnettäessä 39 §
- Säädökset > Lainsäädäntö 19.12.1997/1270 Laki ulkomaalaisrekisteristä (kumottu)
- ulkopuoliset tietolähteet 8 § 1 mom. 9 k.
- Lakikirjasto > ArtikkelitHaapaniemi, Matti: Toimeentuloedellytys lapsen ja vanhemman välistä oikeutta perhe-elämään rajoittavana tekijänä perhesideperusteisissa oleskelulupa-asioissa ja unionin kansalaisen oleskeluoikeuden rekisteröintiasioissa18.5.2022, Edilex-sarja 2022/19Maan taloudellinen hyvinvointi voi vaikuttaa siihen, miten lapsen etu toteutuu yksittäisessä oleskelulupa-asiassa. Artikkelin tavoitteena on selvittää miten toimeentuloedellytys vaikuttaa lapsen oikeuteen viettää yhteistä perhe-elämää molempien vanhempiensa kanssa ulkomaalaislaissa tarkoitetuissa perhesideperusteisissa oleskelulupa-asioissa ja unionin kansalaisen oleskeluoikeuden rekisteröintiasioissa. Tässä artikkelissa ei käsitellä kansainväliseen suojeluun liittyviä...
- Lakikirjasto > OpinnäytetyötKangasniemi, Eeva: Rakkaudella yli rajojen? – Lumeavioliitot18.12.2002
- Uutiset
22.6.2021 9.55
KHO: Maahanmuuttoviraston ei tullut jättää toimeentuloedellytyksen täyttymistä arvioidessaan huomioon ottamatta työsuhteeseen perustuvia palkkatuloja, vaikka perheenkokoajan oleskeluluvan peruste oli muuttunutUlkomaalaisasia – Oleskelulupa perhesiteen perusteella – Toimeentuloedellytys – Toimeentulolähteet – Perheenkokoajan oleskeluluvan peruste - Uutiset
4.6.2021 11.39
Vierashuoneessa ma. vakuutusoikeuden esittelijä Jussi Lehtinen: Miten toimeentuloturvaetuuksien takaisinperinnän kohtuuttomuutta arvioidaan?Toimeentuloturvaetuuden takaisinperinnän kohteeksi joutunut voi kokea tilanteensa kohtuuttomaksi, sillä etuuden hakemiseen liittyy taloudellinen tarve ja maksettu etuus on jo voitu käyttää jokapäiväisiin menoihin. Kohtuuttomuuden tunne on ymmärrettävä erityisesti silloin, kun aiheeton maksaminen ei ole johtunut etuuden saajan omasta menettelystä. Kohtuuttomuus itsessään onkin tyypillisesti takaisinperinnästä luopumisen keskeisin edellytys toimeentuloturvaetuuksia koskevissa varsin yhtenevissä takaisinperintäsäännöksissä. Kyse on avoimesta ilmaisusta, mikä jättää soveltajalle laajan harkintavallan ja tekee etuutta aiheetta saaneen oman selvittämisvelvollisuuden täyttämisestä haasteellisen. Miten kohtuuttomuutta arvioidaan käytännössä ja mitä selvitystä kohtuuttomuuteen vetoavan tulisi esittää, jotta vaatimus takaisinperinnästä luopumisesta voisi menestyä? - Uutiset
5.6.2020 14.10
KHO:n ratkaisu toimeentuloedellytyksen soveltamisesta oleskelulupa-asiassaKun otettiin huomioon, että hakemukset oli jätetty aikaisemmin kuin alun perin annettuna aikana, asian olosuhteissa olisi ollut suhteellisuusperiaatteen vastaista katsoa toimeentuloedellytyksen tulevan sovellettavaksi. - Uutiset
1.6.2020 16.00
Hovioikeus: Eläkevakuutus ei ollut sellaista varallisuutta, joka oli käytettävä velkojen suoritukseksi myös maksuohjelman päättymisen jälkeenOttaen huomioon velallisen nettoansion määrä ja arvio hänelle 31.12.2018 mennessä kertyneestä työeläkkeestä HO katsoi, että tässä tapauksessa eläkevakuutuksella oli valittajana olevalle velkojalle selvästi pienempi merkitys kuin velalliselle hänen eläkeaikaisen kohtuullisen toimeentulonsa turvaajana. Näin ollen ja ottaen huomioon, että eläkevakuutus oli otettu toimeentulon turvaamistarkoituksessa, eläkevakuutus ei ollut sellaista varallisuutta, joka oli käytettävä velkojen suoritukseksi myös maksuohjelman päättymisen jälkeen. (Vailla lainvoimaa 1.6.2020) - Uutiset
24.4.2019 9.47
KHO:n ratkaisu toimeentulotuesta - oleskelu SuomessaAsiassa oli ratkaistavana kysymys siitä, oliko A:lle syys-, loka- ja marraskuulle 2017 myönnettävässä toimeentulotuessa otettava huomioon myös hänen aviopuolisonsa B:n ja puolison kahden alaikäisen lapsen menot. HAO:n ja Kelan päätökset kumottiin ja asia palautettiin Kelan uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
14.2.2019 8.34
Rikoksen tekemisestä kulunut aika lievensi itselleen ja avopuolisolleen perusteettomasti toimeentulotukea 17 847,77 euroa nostaneen miehen rangaistusta törkeästä petoksestaVastaaja oli tuomittu törkeästä petoksesta 4 kk ehdolliseen vankeusrangaistukseen. Lähtökohtaisesti vastaajan menettelystä olisi tullut tuomita noin 6 kk mittainen vankeusrangaistus. Vastaaja oli kuultu ensimmäisen kerran epäiltynä jo syyskuussa 2012. Rikos oli tekotavaltaan tyypillinen avustuspetos. Salatut tulot olivat näkyneet tilitapahtumina. Näissä olosuhteissa, vaikka asian käsittelyn kestoon oli osaltaan vaikuttanut vastaajan perusteettomaksi osoittautunut valitus puolustajan määräämisestä, rikoksen tekemisestä oli kulunut niin pitkä aika, että se oli otettava RL 6 luvun 7 §:n nojalla rangaistusta lieventävänä seikkana huomioon. Näissä olosuhteissa oikeudenmukainen rangaistusseuraamus vastaajalle oli 4 kuukauden pituinen vankeusrangaistus. HO ei myöntänyt vastaajalle jatkokäsittelylupaa. (Vailla lainvoimaa 14.2.2019) - Uutiset
8.11.2017 8.00
Hallinto-oikeus: Kela Oikaisuvaatimuskeskus ei ollut voinut mainitsemallaan perusteella hylätä valittajan jonka oleskelulupansa oli hylätty toimeentulotukihakemustaKela oli 3.1.2017 hylännyt X:n toimeentulotukihakemuksen ja Kela Oikaisuvaatimuskeskus oli 28.3.2017 hylännyt X:n oikaisuvaatimuksen. Oikaisuvaatimuskeskuksen päätöksen perustelujen mukaan X:n katsottiin oleskelevan maassa laittomasti, koska hänen oleskelulupansa oli hylätty. Päätös X:n maasta poistamisesta oli täytäntöönpanokelpoinen ja hänet oli määrätty maahantulokieltoon 1.12.2016–1.12.2018. X:n oleskelun Suomessa katsottiin olevan tilapäistä. X:n toimeentulotukihakemus hylättiin, koska hänen ei voitu katsoa oleskelevan toimeentulotukilain edellyttämällä tavalla Suomessa. HAO katsoi, ettei Kela Oikaisuvaatimuskeskus ollut voinut mainitsemallaan perusteella hylätä valittajan toimeentulotukihakemusta. - Uutiset
15.3.2017 12.00
KHO:n ratkaisu toimeentulon luotettavasta selvittämisestä kansalaisuusasiassaMaahanmuuttovirasto oli pyytänyt kansalaisuusasiassa hakijalta selvitystä toimeentulostaan ajanjaksoilta, jolloin hänen toimeentulonsa ei ollut perustunut toimeentulotukeen tai muihin toimeentuloa turvaaviin etuuksiin. Hakijan käytössä olleiden rahavarojen alkuperästä saatua selvitystä ei pidetty luotettavana, kun otettiin huomioon hakijan työsuhteeseen ja tilitietoihin liittyneet epävarmuustekijät. Tämän vuoksi hakija ei ollut kansalaisuuslain 13 §:n 1 momentin 5 kohdan edellyttämällä tavalla luotettavasti selvittänyt, miten hän oli saanut toimeentulonsa Maahanmuuttoviraston päätöstä edeltävällä ajanjaksolla. - Uutiset
2.12.2016 9.26
KHO:n ratkaisu perheenkokoajan toimeentuloedellytyksestäAsiassa oli ratkaistavana, oliko muutoksenhakijan toimeentulon katsottava olevan turvattu ulkomaalaislain 39 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla perheenkokoajan ansiotuloilla. Yksittäisissä työsuhteissa perheenkokoajan ansiotaso oli ollut suhteellisen alhainen. Kokonaisuutena arvioiden perheenkokoajan nettoansiot olivat kuitenkin usean vuoden ajan ylittäneet perheeltä vakiintuneen käytännön perusteella kulloinkin edellytetyn toimeentulon tason. Perheenkokoajan ansiotulojen vuosittaisista kokonaismääristä, säännöllisyydestä ja vakiintuneisuudesta saatu selvitys huomioon ottaen ei ollut syytä olettaa, että muutoksenhakija joutuisi muutoin kuin korkeintaan tilapäisesti toimeentulotuen tai muun toimeentuloa turvaavan etuuden tarpeeseen. - Uutiset
1.7.2016 8.00
Perheenyhdistämisen tiukennukset voimaan 1. heinäkuuta – säännökset eivät sisällä kiinteitä euromääräisiä toimeentulorajojaPerheenyhdistämisen ehtoja tiukennetaan EU-direktiivin mukaisesti. Jatkossa kansainvälistä tai tilapäistä suojelua saavan henkilön perheenyhdistämisen edellytyksenä on riittävä toimeentulo. Kansainvälistä suojelua hakeneelle voidaan antaa esimerkiksi turvapaikka tai oleskelulupa toissijaisen suojelun perusteella. Tasavallan presidentti vahvisti valtioneuvoston esittämät ulkomaalaislain muutokset 29. kesäkuuta ja ne tulivat voimaan 1. heinäkuuta 2016. - Uutiset
19.3.2014 14.02
KHO:n kaksi ratkaisua toimeentuloedellytyksestä perheenyhdistämistä koskevissa asioissaKorkein hallinto-oikeus katsoi, ettei lapsen etu edellyttänyt toimeentuloedellytyksestä poikkeamista yksinomaan siitä syystä, että oleskeluluvan epääminen saattoi johtaa yhteiselämän katkeamiseen lapsen ja toisen vanhemman välillä. Toimeentuloedellytyksestä poikkeaminen lapsen edun perusteella edellytti myös muita yksilöllisiä lapsen etuun konkreettisesti vaikuttavia seikkoja tai olosuhteita. Tapauksessa ei ollut ilmennyt sellaisia yksilöllisiä seikkoja, joiden johdosta lapsen etu olisi edellyttänyt toimeentuloedellytyksestä poikkeamista. Toisessa tapauksessa KHO arvioi, ettei perheen olosuhteista saatu selvitys huomioon ottaen ollut olemassa takeita siitä, että vanhemmat kykenisivät hankkimaan lapsen tarvitsemaa hoitoa muualla kuin Suomessa. Lapsen etu edellytti siten toimeentuloedellytyksestä poikkeamista. - Uutiset
22.5.2013 12.18
KHO:n ratkaisu oleskeluluvan myöntämisen edellytyksistä perheenyhdistämisen perusteellaKorkein hallinto-oikeus, pyydettyään ennakkoratkaisun unionin tuomioistuimelta, totesi muun muassa, että perheenkokoaja oli vanhemman lapsensa yksinhuoltaja, eikä mahdollinen muutto tekisi vanhemman lapsen ja tämän isän yhteydenpitoa jatkossa mahdottomaksi. Mahdollinen muutto Algeriaan olisi suuri muutos lasten elämässä, mutta monet seikat osoittivat, että heidän olisi mahdollista sopeutua siihen yhdessä äitinsä kanssa, mikäli tämä päätyisi muuttamaan Suomesta Algeriaan. Lapsen etu ei vaatinut, että toimeentuloedellytyksestä olisi tullut poiketa. - Uutiset
6.3.2013 6.19
Uusi opas toimeentulotukilain soveltajille julkaistuSTM:n uudistetussa oppaassa huomioidaan toimeentulotukilakiin vuoden 2013 alkuun mennessä tehdyt muutokset. Oppaan tarkoituksena on toimia lakia soveltavien kunnan viranhaltijoiden ja mahdollisesti muiden henkilöiden tukena heidän työssään, selkiyttää lain sisältöä ja tarkoitusta sekä osaltaan parantaa asiakkaan oikeusturvaa. - Uutiset
19.2.2013 14.45
Oleskelulupaa varten vaadittava toimeentulotaso nousee maaliskuussa 2013Oleskeluluvan saaminen edellyttää, että hakijalla on riittävät varat hänen itsensä ja mahdollisen perheensä elämiseen Suomessa. Vaadittavalle toimeentulotasolle on määritelty suuntaa antavat euromäärät. Nämä euromäärät nousevat 1. maaliskuuta 2013 alkaen. Uusia euromääriä sovelletaan niihin hakemuksiin, jotka on pantu vireille 1. maaliskuuta 2013 tai sen jälkeen. Kuukausittaiset euromäärät nousevat enimmillään sadalla eurolla. - Uutiset
11.2.2013 12.21
Hallinto-oikeuden ratkaisu jalkapalloilijan oleskeluluvastaKuopion hallinto-oikeus katsoi, että valittajan toimeentulo ammattiurheilijana oli turvattu ulkomaalaislain edellyttämällä tavalla sekä vuoden 2012 että vuoden 2013 mukaisella tulotasolla. Sillä seikalla, että ammatikseen jalkapalloa pelaava henkilö ei ollut opiskellut urheiluoppilaitoksessa tai vastaavassa, ei ollut asiassa merkitystä. - Uutiset
9.11.2012 9.31
KHO: Isovanhemmilta lahjaksi saatua kiinteistöä ei tullut huomioida varoina toimeentulotukilaskelmassaKiinteistö ei ollut hakijan asumiskäytössä. KHO katsoi toisin kuin hallinto-oikeus, ettei toimeentulotuen hakijan varallisuusarvoisen kiinteän omaisuuden myyntiä voitu asettaa toimeentulotuen myöntämisen edellytykseksi. A:n kiinteistöä ei voitu ottaa hänen varoinaan huomioon määriteltäessä hänen oikeuttaan toimeentulotukeen.