Palveluasuminen
- Säädökset > Lainsäädäntö 9.10.1992/912 Asetus sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista
- Säädökset > Lainsäädäntö734/1992Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista
- Säädökset > Lainsäädäntö 18.9.1987/759 Asetus vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista (voimassa 31.12.2024 saakka)
- Säädökset > Lainsäädäntö380/1987Laki vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista (voimassa 31.12.2024 saakka)
- Lakikirjasto > Oikeustiede-JurisprudentiaHautakorpi, Johanna: Asumispalveluyksiköissä pandemia-aikana toteutetut tapaamisrajoitukset perusoikeuksien kannaltaOikeustiede - Jurisprudentia LVI:2023 s. 5 – 79, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > LakimiesMuukkonen, Matti: Järjestämisvastuu ja palvelujen laadun valvonta – erityistarkastelussa tehostettu palveluasuminenLakimies 2/2022 s. 312 – 340, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > OikeusToivonen, Virve-Maria – Muukkonen, Matti – Mäki-Petäjä-Leinonen, Anna: Vanhuspalvelujen laatu ja valvonta – käytäntöä ja uudistamistarpeitaOikeus 2/2021 s. 209 – 227, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > OpinnäytetyötLyly, Nina: Vanhusten tehostetun palveluasumisen epäkohdat: Empiirinen tutkimus Etelä-Suomen aluehallintoviraston ratkaisuista18.5.2020, Maisteritutkielma
- Lakikirjasto > OikeusAhtinen, Jukka: Tehostetusta palveluasumisesta hinnoittelu- ja käyttövarakysymyksenäOikeus 3/2018 s. 285 – 301, Asiantuntija-artikkeli
- Uutiset
23.1.2024 15.00
Apulaisoikeusasiamies: Omaishoitajan ja hoidettavan oikeus asua yhdessä lyhytaikaisessa palveluasumisessaAOA katsoi A:n kaupungin menetelleen lainvastaisesti ja virheellisesti jättäessään tekemättä muutoksenhakukelpoisen päätöksen omaishoitajan hakiessa lyhytaikaista hoivapaikkaa itselleen ja puolisolleen. EOA totesi, että A:n kaupungin ns. ”hakemuksen rauettamista” koskevat toimintaohjeet olivat virheelliset siltä osin kuin niiden noudattaminen saattoi johtaa lainvastaiseen menettelyyn. AOA totesi, ettei A:n kaupunki ollut toiminnassaan noudattanut riittävällä tavalla sosiaalihuoltolain 4 §:n mukaista velvoitetta asiakkaan edun huomioon ottamisesta. AOA katsoi myös, että kaupunki oli antanut kantelijalle väärää tietoa aviopuolisoiden oikeudesta asua yhdessä sosiaalihuoltoa toteutettaessa. - Uutiset
28.11.2023 13.00
Apulaisoikeuskanslerin sijainen: Puutteita vaikeavammaisen lapsen vammaispalvelujen järjestämisessäApulaisoikeuskanslerin sijainen totesi Kaarinan kaupungin vammaispalvelujen menetelleen lainvastaisesti vaikeavammaisen lapsen vammaispalvelujen järjestämisessä. Hän saattoi käsityksensä kyseiset palvelut hoitaakseen saaneen Varsinais-Suomen hyvinvointialueen tietoon. - Uutiset
23.11.2023 10.00
KHO: Voitiinko palveluasumisen kustannuksia koskeva korvausvaatimus hyväksyä hallintoriitamenettelyssä ajalta, jonka osalta hakijaa ei ollut hallintopäätöksellä pidetty vaikeavammaisena palveluasumisen suhteenKHO totesi, että kysymys A:n vaikeavammaisuudesta suhteessa palveluasumiseen oli ratkaistu ja tullutkin ratkaista viranhaltijan hallintopäätöksellä. Koska A ei ollut hakenut muutosta päätökseen, se oli tullut lainvoimaiseksi. Hallintoriitamenettelyssä ei voitu tutkia sitä, olisiko A:lle tullut myöntää palveluasuminen jo ennen 1.1.2019. Tähän nähden A:n vaatimus saada kustannusten korvausta kyseisen palvelun hankkimisesta ennen 1.1.2019 oli hylättävä perusteettomana. - Uutiset
27.6.2023 14.00
Apulaisoikeusasiamies: Palvelusetelin käyttö ja palveluasumiseen jonottaminen sairaalassaKantelija arvosteli hyvinvointialueen menettelyä äitinsä (jälj. asiakas) palveluasumisen järjestämisessä. Kirjoituksen mukaan kantelijan äiti odotti palveluasumispaikkaa A:n kaupungin sairaalassa ja jonotusaika oli kestänyt kokonaisuudessaan yli 150 päivää. Kantelija pyysi apua ja neuvoja, jotta saisi äitinsä viivytyksettä jatkohoitopaikkaan. AOA saattoi asiassa (kohdissa 3.1–3.5) esittämänsä käsitykset menettelyn lainvastaisuudesta ja virheellisyydestä tiedoksi hyvinvointialueelle, jolle vastuu sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä on 1.1.2023 hyvinvointialueelta siirtynyt. Samalla AOA kiinnitti kaikkien hyvinvointialueiden huomiota siihen, että virheelliset ohjeistukset, päätöslomakkeet ja toimintakäytännöt on korjattava. - Uutiset
20.2.2023 16.00
Apulaisoikeusasiamies: Muistisairaan vanhuksen hoitomaksujen perintäKantelija arvosteli kaupungin menettelyä muistisairaan äitinsä palveluasumisesta aiheutuvien asiakasmaksujen määrittämisessä. Kantelija piti maksuja liian suurina, eikä kantelijan kertoman mukaan äidille jäänyt asiakasmaksujen jälkeen turvaosuutta. Kantelijan näkemyksen mukaan muistisairaan äidin taloudellista tilannetta ei ollut huomioitu asiakasmaksua määritettäessä. Lisäksi kantelija kertoi, ettei äidin omakotitaloa ollut yrityksistä huolimatta saatu myytyä, mistä äidille aiheutui jatkuvia kuluja, muun muassa kiinteistöön liittyvästä asuntolainasta. AOA saattoi asiassa (kohdassa 3.3) esittämänsä käsityksen A:n kaupungin menettelyn virheellisyydestä sen tietoon. - Uutiset
2.11.2022 9.27
AVIn valvonta johti huomautuksiin KymsotelleEtelä-Suomen aluehallintovirasto on antanut Kymenlaakson sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymälle (Kymsote) kolme huomautusta vanhusten tehostetun palveluasumisen järjestämiseen ja hallintomenettelyyn liittyvistä epäkohdista. Aluehallintovirasto edellyttää Kymsoten ryhtyvän asianmukaisiin toimenpiteisiin, jotta kuntalaiset saavat riittävät palvelut oikea-aikaisesti. - Uutiset
19.8.2022 13.02
Oikeusasiamies: Helsingin kaupungin sosiaalitoimi ei pannut täytäntöön hallinto-oikeuden päätöstä ja käsitellyt lapsen asiaa ilman aiheetonta viivytystä siten kuin hallintolaissa ja vammaispalvelulaissa edellytetäänOA saattoi Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan tietoon asiassa (kohdassa 3.3) esittämänsä käsityksen lainvastaisesta viivästyksestä HAO:n päätöksen täytäntöönpanossa ja vaikeavammaisen lapsen palveluasumista koskevan päätöksen tekemisessä. - Uutiset
13.7.2022 8.01
Oikeusasiamies antoi huomautuksen kaupungin sosiaali- ja terveystoimelle: Vaikeavammaisen lapsen palveluasumisen ja hoidon järjestäminen kotiinEduskunnan oikeusasiamiehestä säädetyn lain 10 §:n 1 momentin nojalla oikeusasiamies antoi A:n kaupungin sosiaali- ja terveystoimelle huomautuksen vastaisuuden varalle päätöksessä selostetusta lainvastaisesta laiminlyönnistä lapsen edun mukaisen hoidon ja huolenpidon järjestämisessä. - Uutiset
30.3.2022 8.10
Ihmisoikeuskeskus: Sosiaalisten oikeuksien komitea edelleen tyytymätön viiden järjestökanteluratkaisun täytäntöönpanoon SuomessaEuroopan sosiaalisten oikeuksien komitea on tarkastellut vuoden 2021 raportissaan Suomea vastaan annettujen järjestökanteluratkaisujen täytäntöönpanoa. Komitea katsoo, että kaikkien viiden ratkaisun kansallinen täytäntöönpano on ollut riittämätöntä. - Uutiset
12.5.2021 15.10
Asumispalveluyksikön asiakkaille tuli maksettavaksi usean kuukauden laskut kerralla - apulaisoikeusasiamies piti kaupungin menettelyä virheellisenäApulaisoikeusasiamies totesi, että kaupungin viiveet laskutuksessa olivat olleet omiaan aiheuttamaan asiakkaille haittaa. Asiakkaille oli tullut maksettavaksi usean kuukauden laskut kerralla. Erityisesti toimeentulotuen tarpeessa olevien asiakkaiden tilanne oli vaikeutunut, koska laskujen erääntymistä oli ollut vaikea ennakoida. Apulaisoikeusasiamies piti kaupungin menettelyä hallintolaissa tarkoitettujen hallinnon palveluperiaatteen, suhteellisuusperiaatteen ja asiakkaiden yhdenvertaisen kohtelun periaatteen vastaisena. Apulaisoikeusasiamies saattoi asiassa (kohdassa 3.3.3.) esittämänsä käsityksen menettelyn virheellisyydestä kaupungin tietoon. - Uutiset
31.3.2021 12.10
Ihmisoikeuskeskus: Euroopan sosiaalisten oikeuksien komitea tyytymätön viiden järjestökanteluratkaisun täytäntöönpanoon Suomessa – hallituksen tulee toimittaa lisätietoaEuroopan sosiaalisten oikeuksien komitea on tarkastellut Suomea vastaan annettujen järjestökanteluratkaisujen täytäntöönpanoa. Komitea katsoo, että kaikkien viiden ratkaisun kansallinen täytäntöönpano on ollut riittämätöntä. Suomen osalta komitea on tarkastellut joidenkin ratkaisujen osalta jo kolmannen kerran täytäntöönpanoa hallituksen toimittamien lisätietojen valossa. Komitea pitää täytäntöönpanotoimia edelleen riittämättöminä. Suomi ole vieläkään täyttänyt ratkaisuista ilmenneitä Euroopan sosiaalisen peruskirjan mukaisia velvoitteitaan. Hallituksen tulee toimittaa lisätietoa tulevissa raporteissaan.