-
Maksuväline
- Luottokortti
- Maksuvälinepetos
- Pankkikortti
- Shekki
Luottokortti
- Lakikirjasto > OikeustietoSalminen, Jaakko: Puolison käyttäytyminen, verkkopankkitunnukset ja huolellisuusvelvoite: Milloin pankkitilinsä tilannetta tarvitsee seurata?Oikeustieto 2/2014 s. 13 – 16, Oikeustapauskommentti
- Lakikirjasto > OikeustietoViljanen, Mika: Luottokorttiyhtiö on velvollinen palauttamaan kauppahinnan, jos kuluttajan luottokortilla maksama tavara jätetään toimittamattaOikeustieto 1/2007 s. 4 – 9, Oikeustapauskommentti
- Lakikirjasto > OpinnäytetyötKujala, Kari: Kuluttaja-asemassa olevan kortinhaltijan vastuu maksukortin oikeudettomasta käytöstä30.8.2004
- Lakikirjasto > ArtikkelitLindberg, Rainer: Kilpailuneuvoston ratkaisu 4.5.200120.6.2001Kilpailuneuvosto antoi toukokuussa 2001 ratkaisun, joka koski luottokorttiyhtiöiden ja luottokortteja vastaanottavien kauppiaiden välisiä sopimusehtoja. Suomen Matkatoimistoalan Liitto ry oli tehnyt Kilpailuvirastolle tutkimuspyynnön siitä, ovatko eräät luottokorttiyhtiöiden soveltamat sopimusehdot kilpailunrajoituslain vastaisia. Kilpailuvirasto katsoi asiaa tutkittuaan, että sopimusehdot olivat kilpailunrajoituslain 9 §:n vastaisia. Kilpailuvirasto teki kilpailuneuvostolle...
- Uutiset
14.3.2024 11.28
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnalta opas: Pankkihuijaukset – joudunko itse kärsimään vahingon?Yhä useammat huijauksen uhrit kääntyvät FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan puoleen saadakseen apua. He haluavat selvittää, täytyykö heidän kantaa itse vastuu vahingosta, ja mikä on pankin rooli asiassa. Opas "Huijausten selvittäminen ja ratkaisukäytännöt FINEssä" tarjoaa kattavaa tietoa moniin huijauksiin ja verkkopetoksiin liittyviin kysymyksiin. Oppaassa on tietoa FINEen saapuneiden yhteydenottojen syistä, neuvonnasta ja riidanratkaisusta. Lisäksi oppaassa selvitetään pankin ja asiakkaan välistä vastuunjakoa menetetyistä varoista sekä annetaan ohjeita muutoksenhakuun pankin päätöksestä. - Uutiset
13.2.2024 14.25
Neopankit muuttavat perinteistä pankkitoimintaaNeopankit on uusi ilmiö, joka on yleistymässä myös Euroopassa. Yleistymisen syynä ovat palveluiden edullisuus sekä helppo ja nopea saatavuus. Verohallinnon valvonnassa ja analyyseissä on havaittu käytön syiksi myös ulosoton tai verojen välttelyä. - Uutiset
4.1.2024 16.00
Hovioikeus: Vastaaja oli vastuussa maksukortin oikeudettomasta käytöstäVastaajan menettely osoitti niin vakavaa piittaamattomuutta, että hänen oli katsottava menetelleen asiassa törkeän huolimattomasti. Näin ollen vastaaja oli myös sillä perusteella, että hän oli laiminlyönyt ilmoittaa maksukortin oikeudettomasta käytöstä yhtiölle, vastuussa yhtiöön nähden maksukortin oikeudettomasta käytöstä täysimääräisesti. (Vailla lainvoimaa 4.1.2024) - Uutiset
24.11.2023 15.00
EUT: Vaatimus, jonka mukaan kuluttajan on maksettava liiallisia korottomia luottokustannuksia, voi olla kohtuuton ehtoPuolalainen tuomioistuin halusi tietää, voidaanko korottomiin luottokustannuksiin liittyviä ehtoja pitää kohtuuttomina pelkästään sillä perusteella, että nämä kulut ovat selvästi liikaa suhteessa myyjän tai toimittajan tarjoamaan palveluun. - Uutiset
29.9.2023 9.09
Rikosuhripäivystys: Vastaamo-tietomurron paljastumisesta kolme vuotta – luottokiellot kannattaa uusia - Uutiset
4.4.2023 9.30
Keskusverolautakunta: Sähkörahayhteisön ei ollut AVL 41 ja 42 §:n nojalla suoritettava arvonlisäveroa hakemuksessa tarkoitetun verottoman rahoituspalvelun myynnistäHakija tarjosi asiakkailleen palvelua, jossa näillä oli mahdollisuus tarjota omille asiakkailleen eli kortinhaltijoille Visan ja MasterCardin korttiverkostoissa toimivia maksukortteja sekä maksukortteja, joiden käyttäminen edellytti sähköistä rahaa. Asiassa oli ratkaistavana, oliko hakemuksessa tarkoitetussa palvelussa kysymys AVL 41 ja 42 §:n mukaisesta verottomasta rahoituspalvelusta. (Ei lainvoim. 4.4.2023) - Uutiset
15.11.2022 11.00
Euroopan kuluttajakeskus Suomessa: Xstra Digital Storage konkurssiin – toimintaohjeet kuluttajilleAlankomaihin sijoittuva Xstra Digital Storage B.V. on asetettu konkurssiin 5.10.2022. Yritys myy verkossa muun muassa tietokonekomponentteja sekä Flash- ja DRAM-tallennustuotteita. Suomalaiskuluttajat ovat tilanneet tuotteita kyseiseltä myyjältä ainakin Cdon.com-alustan kautta. Euroopan kuluttajakeskus on saanut kuluttajilta useita yhteydenottoja yrityksestä. Suurimmassa osassa tapauksia kyse on toimittamatta jätetystä tuotteesta. - Uutiset
8.9.2022 10.40
Vakuutus- ja rahoitusneuvonta: Phishing-tapausten määrä jatkaa kasvuaan – asiakkaan huolellisuus puntarissaHuijatuksi tai verkkourkinnan kohteeksi joutuneita asiakkaita soittaa FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan joka päivä. Vaikka monet yhteydenotot selviävät jo neuvonnassa, on riitojen määrä asiakkaan ja pankin välillä kaksinkertaistunut edelliseen vuoteen verrattuna. Ratkaisevaa huijaustapausten lopputulosten ja pankin mahdollisen korvausvastuun kannalta on asiakkaan oma huolellisuus kortti- ja pankkitunnustietojensa säilyttämisessä ja käyttämisessä. - Uutiset
13.7.2022 15.35
Hovioikeuden petostuomio luottokorttitietojen käytöstä ilman kortinhaltijoiden lupaaItä-Suomen hovioikeus on antanut ratkaisun useita Lappeenrannassa vuosina 2014 ja 2015 tehtyjä niin sanottuun cardaamiseen liittyviä petoksia ja maksuvälinepetoksia koskevassa asiassa. (Vailla lainvoimaa 13.7.2022) - Uutiset
12.11.2020 10.01
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu lähimaksutoiminnolla varustettujen pankkikorttien sopimusehdoista ja korttien käytöstä maksuvälineenäItävaltalaisessa pääasiassa on kyse sellaisten sopimusehtojen pätevyydestä, jotka koskevat erityisesti lähimaksutoiminnolla (Near Field Communication) (NFC-toiminto), jota kutsutaan yleisesti kontaktittomaksi maksutoiminnoksi, varustettujen henkilökohtaisten monitoimisten pankkikorttien käyttöä. - Uutiset
13.9.2019 14.00
Kuluttajariitalautakunta: Pankkitunnistamisen riskit kasvaneetKuluttajan vastuu verkkopankkitunnusten väärinkäytöksistä voi olla yllättävän suuri. Tunnukset mahdollistavat tilillä olevien varojen ja luottojen käyttämisen. Lisäksi niiden avulla voidaan nostaa päivittäistä maksukortin nostorajaa ja hakea suuria pikaluottoja. Varat voidaan siirtää nopeasti kuluttajan ulottumattomiin. Pankki ei vastaa vahingoista osaksikaan, jos kuluttaja on ollut törkeän huolimaton. Mitkään tunnistamismenetelmät eivät poista riskiä väärinkäytöksistä kokonaan. Kuluttajariitalautakunta on kahdessa täysistuntoratkaisussaan ottanut kantaa siihen, onko kuluttaja toiminut törkeän huolimattomasti ja vastaako hän siten kaikesta vahingosta itse. - Uutiset
15.5.2019 14.13
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu emoyhtiön tytäryhtiölleen luovuttamilla polttoainekorteilla tehtyjen polttoaineostojen arvonlisäverostaAlv-direktiivin 2006/112/EY 135 artiklan 1 kohdan b alakohtaa on tulkittava siten, että pääasiassa vallitsevan tilanteen kaltaisessa tilanteessa sitä, että emoyhtiö antaa tytäryhtiöidensä käyttöön polttoainekortteja, joilla tytäryhtiöt voivat huolehtia kuljettamiensa ajoneuvojen polttoainehuollosta, voidaan pitää kyseisessä säännöksessä tarkoitettuna arvonlisäverosta vapautettuna luottojen myöntämistä koskevana palveluna. - Uutiset
9.1.2019 16.00
Pankkilautakunnan ja FINE:n ratkaisusuosituksia loppuvuodelta 2018Pankkilautakunta ja FINE ovat julkaisseet uusia ratkaisusuosituksia, joissa on kysymys muun muassa pankin vaihdoista, verkkopankkitunnusten ja kortin oikeudettomasta käytöstä, palvelumaksuista, luoton eräännyttämisestä ja korttiehdoista. - Uutiset
16.2.2018 9.00
Kuluttajariitalautakunnan ratkaisu verkkotilauksen laskun Nordea Gold -kortin luottopuolella maksuautomaatilla maksaneen kuluttajan oikeudesta maksujen palautukseen yrityksen konkurssitilanteessaAsiassa oli erimielisyyttä siitä, oliko pankki toiminut kaupan rahoittajana, joka olisi ollut vastuussa maksujen palauttamisesta. Lautakunnan ratkaisussa mainituilla perusteilla katsottiin, ettei Nordea Pankki Suomi Oyj ollut vastuussa myyjän sopimusrikkomuksesta eikä pankilla ollut velvollisuutta palauttaa kuluttajan maksusuorituksia. - Uutiset
8.2.2018 9.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisut korttipohjaisista maksutapahtumista veloitettavista siirtohinnoista annetun asetuksen ja maksupalveluista sisämarkkinoilla annetun direktiivin tulkinnasta - American ExpressAsian C-304/16 ennakkoratkaisupyyntö koskee korttipohjaisista maksutapahtumista veloitettavista siirtohinnoista annetun asetuksen (EU) 2015/751 1 artiklan 5 kohdan ja 2 artiklan 18 alakohdan tulkintaa ja pätevyyttä sekä 2 artiklan 2 alakohdan tulkintaa. Pyyntö on esitetty asiassa, jossa asianosaisina ovat American Express Company ja Yhdistyneen kuningaskunnnan valtiovarainministeriön johtoelin ja joka koskee niitä olosuhteita, joissa kolmen osapuolen maksukorttijärjestelyjä on pidettävä asetuksen (EU) 2015/751 1 artiklan 5 kohdan nojalla neljän osapuolen maksukorttijärjestelyinä. Asian C-643/16 ennakkoratkaisupyyntö koskee maksupalveluista sisämarkkinoilla, direktiivien 2002/65/EY, 2009/110/EY ja 2013/36/EU ja asetuksen (EU) N:o 1093/2010 muuttamisesta sekä direktiivin 2007/64/EY kumoamisesta annetun direktiivin (EU) 2015/2366 35 artiklan tulkintaa ja pätevyyttä. Pyyntö on esitetty asiassa, jossa asianosaisina ovat em. osapuolet ja joka koskee edellytyksiä, joilla kolmen osapuolen maksukorttijärjestelyihin voidaan soveltaa sääntöjä, jotka koskevat toimiluvan saaneiden tai rekisteröityjen maksupalveluntarjoajien pääsyä maksujärjestelmiin. - Uutiset
4.12.2017 12.10
Kilpailu- ja kuluttajaviraston viikon vinkki: Säilytä maksukorttia huolellisesti – olet korvausvastuussa huolimattomuudestaMaksukortissa on kaikki tarvittavat tiedot verkko-ostosten tekemiseen, myös CVV-tarkistusluku. Jos korttisi varastetaan, se sisältää riskin väärinkäytölle silloinkin, kun sen yhteydessä ei säilytetä tunnuslukua. Maksupalvelulain mukaan kortinhaltija vastaa varkaan korttiostoksista 150 euroon saakka, jos maksuvälineen katoaminen johtuu kortin huolimattomasta säilytyksestä. Jos kortinhaltija on toiminut tahallisesti tai törkeän huolimattomasti, hän vastaa ostoista kokonaan. Kortinhaltijan vastuu laskee 50 euroon keväällä 2018, kun uusi maksupalvelulainsäädäntö tulee voimaan. Voit joutua vastuuseen kortin katoamisesta, varkaudesta tai väärinkäytöstä, jos toimit huolimattomasti, olet luovuttanut maksuvälineen ulkopuoliselle tai viivyttelet katoamisilmoituksen tekemisessä.