Linja-auto
- Säädökset > Lainsäädäntö 19.12.2019/1455 Valtioneuvoston asetus ajoneuvojen liikennekelpoisuuden valvonnasta (kumottu)
- Säädökset > EU-lainsäädäntö EPNAs (EU) 2019/1242 EPNAs (EU) 2019/1242 hiilidioksidipäästönormien asettamisesta uusille raskaille hyötyajoneuvoille ja Euroopan parlamentin ja neuvoston asetusten (EY) N:o 595/2009 ja (EU) 2018/956 sekä neuvoston direktiivin 96/53/EY muuttamisesta 20.6.2019
- Säädökset > Lainsäädäntö434/2018Valtioneuvoston asetus kuorma- ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyydestä
- Säädökset > Lainsäädäntö258/2009Liikenne- ja viestintäministeriön asetus linja-autojen rakenteesta ja varusteista annetun liikenneministeriön päätöksen kumoamisesta
- Säädökset > Lainsäädäntö640/2007Valtioneuvoston asetus kuorma- ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyydestä (kumoutunut)
- Säädökset > Lainsäädäntö273/2007Laki kuorma- ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyydestä (kumottu)
- Säädökset > Lainsäädäntö290/2006Liikenne- ja viestintäministeriön asetus linja-auton turvavöiden käyttövelvollisuuden ilmoittamisesta kuvamerkillä (kumoutunut)
- Säädökset > Lainsäädäntö1248/2002Liikenne- ja viestintäministeriön asetus autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteista (kumottu)
- Säädökset > Lainsäädäntö637/1990Liikenneministeriön päätös linja-autojen rakenteesta ja varusteista (kumottu)
- Säädökset > Lainsäädäntö267/1981Tieliikennelaki (kumottu)
- Uutiset
16.4.2024 14.40
Turistibussien kuljettajat: neuvostolta uutta lainsäädäntöä työolojen parantamiseksiNeuvosto on hyväksynyt tarkistuksen ajo- ja lepoaikoja satunnaisen henkilöliikenteen alalla koskeviin vuoden 2006 sääntöihin. Tarkoituksena on parantaa satunnaista linja-autoliikennettä Euroopassa tarjoavien kuljettajien liikenneturvallisuutta ja työoloja. Asetuksen hyväksynnän myötä tarkistetun asetuksen teksti julkaistaan EU:n virallisessa lehdessä lähiviikkoina, ja asetus tulee voimaan 20 päivän kuluttua julkaisemisesta. - Uutiset
3.5.2021 10.00
Hovioikeus: Näyttämättä oli jäänyt, että linja-autoliikenne olisi järjestetty yhtiössä taksiliikenteestä erilliseksi ja itsenäiseksi liiketoiminnaksi - työsuhteessa ei tullut soveltaa yleissitovana työehtosopimuksena linja-autohenkilökunnan työehtosopimustaAsiassa oli ensin ratkaistava, oliko yhtiön päätoimiala kantajan työsuhteen aikana ollut taksiliikenne vai linja-autoliikenne. Mikäli päätoimiala oli ollut taksiliikenne, toiseksi oli ratkaistava, oliko linja-autoliikenne järjestetty yhtiössä taksiliikenteestä erilliseksi ja itsenäiseksi liiketoiminnaksi. Asiassa kerrotun selvityksen perusteella yhtiön toiminnasta 70 - 80 prosenttia oli ollut taksiliikennettä ja 20 - 30 prosenttia linja-autoliikennettä kantajan työsuhteen aikana. Asiassa ei ollut tullut ilmi mitään siihen viittaavaa, että linja-autoliikenteen osuus yhtiön toiminnasta olisi ollut tätä suurempi. Yhtiö oli siten näyttänyt, että sen päätoimiala vuosina 2012 - 2016 oli ollut taksiliikenne. Asiassa oli jäänyt näyttämättä, että linja-autoliikenne olisi järjestetty taksiliikenteestä erilliseksi ja itsenäiseksi liiketoiminnaksi. Asiassa lausutuin perustein kantajan työsuhteessa ei ollut tullut soveltaa yleissitovana työehtosopimuksena linja-autohenkilökunnan työehtosopimusta. Kantajan kanne oli siten hylättävä. KO:n tuomio kumottiin. (Vailla lainvoimaa 3.5.2021) - Uutiset
24.7.2020 8.00
Raskaan liikenteen ammattipätevyyskoulutukseen tarkennuksiaKuorma- ja linja-autonkuljettajien ammattipätevyyskoulutuksen vaatimuksia tarkennetaan ammattipätevyyttä koskevan asetuksen muutoksilla. Muutokset liittyvät direktiivin (EU) 2018/645 täytäntöönpanoon. EU-direktiivin edellyttämät muutokset on pantu osin täytäntöön heinäkuun puolivälissä voimaan tulleilla ajokorttilain ja liikennepalvelulain muutoksilla. Valtioneuvosto antoi asiaa koskevan asetuksen torstaina (23.7.). Asetus tulee voimaan 27. heinäkuuta 2020. - Uutiset
22.5.2020 10.30
Apulaisoikeusasiamies: Linja-autoissa olevasta tallentavasta kameravalvonnasta kertovasta tarrasta tai muusta kyltistä tulisi näkyä myös se, että kysymys on tallentavasta kamerastaKantelija pyysi tutkimaan Turun seudun joukkoliikenteen menettelyä, kun hänen havaintojensa mukaan kaupungin linja-autoissa on kameravalvonta, josta asiakkaille ei ole ilmoitettu. Apulaisoikeusasiamies saattoi asiassa esittämänsä käsityksen Turun kaupungin, kaupunkiympäristötoimialan / Seudullisen joukkoliikenteen tietoon lähettämällä sille jäljennöksen päätöksestään. - Uutiset
6.2.2020 16.00
Hallinto-oikeus: Paikallisliikenteen linja-autopysäkin merkki ei salli linja-auton pysäköintiä pysäyttäminen kielletty -liikennemerkin vaikutusalueellaA:n ajoneuvo on ollut pysäköitynä pysäyttäminen kielletty -liikennemerkin vaikutusalueella. Merkin vaikutusalueella ajoneuvon pysäyttäminen ja näin ollen myös pysäköiminen on kielletty muusta syystä kuin pakollisen liikenne-esteen takia, jollei kyse ole tieliikenneasetuksen mukaan sallitusta pysäyttämisestä linja-auton pysäkille. A:n ajoneuvo on ollut pysäköitynä eikä vain pysäytettynä linja-autopysäkille, joten kyse on ollut kielletystä pysäköinnistä. Paikallisliikenteen linja-autopysäkin merkki ei salli linja-auton pysäköintiä pysäyttäminen kielletty -liikennemerkin vaikutusalueella. Pysäköinnintarkastaja oli voinut määrätä pysäköintivirheestä pysäköintivirhemaksun eikä maksun poistamiseen valituksessa esitetyillä perusteilla ollut syytä. - Uutiset
20.1.2020 14.05
Hovioikeuskin hylkäsi taloudellisilla ja tuotannollisilla syillä irtisanotun kanteen työsuhteen perusteettomasta päättämisestä ja syrjinnästäTaloudellinen ja tuotannollinen irtisanomisperuste - kantajan valikoituminen irtisanottavaksi - kuljettajien pisteyttämisestä - syrjintää ja epäasiallista kohtelua koskevat väitteet - oikeudenkäyntikulut hovioikeudessa (Vailla lainvoimaa 20.1.2020) - Uutiset
27.6.2019 15.00
Linja-auton moottoria pihalla aamuisin joutokäynnillä käyttänyt tuomittiin liikennerikkomuksesta rikesakkoonVastaaja oli ollut tietoinen menettelyn lainvastaisuudesta ja että joutokäynnin pituus oli toisinaan huomautuksen jälkeenkin ollut selvästi yli lain joutokäyntirajoitusten. Vastaaja ei ollut esittänyt mitään selvitystä siitä, miksi hänen linja-autonsa ilmanpainejärjestelmä olisi edellyttänyt hänen väittämällään tavalla 5 – 10 minuutin joutokäyntiä, mutta vaikka näin olisi ollutkin, kyseessä ei olisi ollut rangaistusvastuusta vapauttava peruste vastoin lain selvää kieltoa. HO ei myöntänyt vastaajalle jatkokäsittelylupaa. (Vailla lainvoimaa 27.6.2019) - Uutiset
20.5.2019 10.00
Matkustajalle korvausta linja-autovuoron viivästymisestä ja jatkoyhteyden menettämisestäKuluttajariitalautakunta katsoi, ettei bussiyhtiö ollut näyttänyt vuoron viivästymisen aiheutuneen muusta kuin sen puolella olevasta huolimattomuudesta. Tämän vuoksi yhtiö oli velvollinen korvaamaan matkustajalle linja-autovuoron viivästymisestä aiheutuneen vahingon. Lautakunta suositti, että yhtiö maksaa matkustajalle 27 euron korvauksen junalipusta ja 5 euron korvauksen puhelinkuluista. - Uutiset
14.5.2019 9.00
Kuluttajariitalautakunta suositti bussiyhtiötä palauttamaan lippuyhdistelmän varauksen hinnan varausjärjestelmän puutteellisen toiminnan vuoksi - oikeudellisten neuvojen hankkimisesta aiheutuneista kulueristä ei suositettu hyvitystäValittajan 14-vuotias tytär varasi O.com Oy:n verkkosivustolta meno-paluulipun linja-autoreitille Pihtipudas-Jyväskylä. Valittajan matkayhdistelmän paluumatka lähti myydyssä matkayhdistelmässä ennen kuin menomatka oli perillä Jyväskylässä. Valittaja katsoi, ettei ostetun lipun olisi pitänyt mennä läpi O.com Oy:n varausjärjestelmästä sen muotoisena, että paluumatka lähtee takaisin jo ennen kuin menomatka on perillä. Asiassa oli riitaa siitä, tuliko O.com Oy:n korvata valittajalle lippuvarauksen hinta sekä valittajalle asian hoitamisesta aiheutuneet kustannukset. Lautakunta jätti virheellisten varausten palautukset poissulkevan ehdon soveltamatta kohtuuttomana. Valittajan oikeudellisten neuvojen hankkimisesta aiheutuneista kulueristä ei suositettu hyvitystä. - Uutiset
11.4.2019 11.00
Naisen hiukset linja-autossa tuleen sytyttänyt mies syyllistyi törkeän pahoinpitelyn yritykseenMiehen teko oli ollut hyvin vaarallinen ja olisi voinut johtaa naisen kannalta vakaviin ja vaikeisiin ruumiinvammoihin. Se, että vakavia seurauksia ei ollut aiheutunut, oli todennäköisesti johtunut todistajan nopeasta reagoinnista tilanteessa. Käsillä oli siten ollut vaara rikoksen täyttymisestä ja sen täyttymättä jääminen oli ollut seurausta lähinnä miehen kannalta satunnaisesta seikasta. Tekoa pidettiin tekotavaltaan RL 21 luvun 6 §:ssä tarkoitetulla tavalla erityisen raakana ja julmana. Teko oli myös selvästi tahallinen. Tekotapa ja teon vaarallisuus huomioon ottaen teko oli myös kokonaisuutena arvostellen törkeä. Mies oli siten syyllistynyt teollaan törkeän pahoinpitelyn yritykseen. Mies tuomittiin 1 vuoden ehdolliseen vankeusrangaistukseen ja sen ohella valvontaan. (Vailla lainvoimaa 11.4.2019)