Laiminlyöntimaksu
- Säädökset > Lainsäädäntö 16.8.2018/745 Valtioneuvoston asetus tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä annetussa laissa säädettyjen laiminlyöntimaksujen enimmäis- ja vähimmäismäärien tarkistamisesta (kumottu)
- Säädökset > Lainsäädäntö170/2018Laki eräiden polttoaineiden elinkaarenaikaisten kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisestä
- Säädökset > Lainsäädäntö768/2016Laki oma-aloitteisten verojen verotusmenettelystä
- Säädökset > Lainsäädäntö 18.12.1995/1558 Laki verotusmenettelystä
- Säädökset > Lainsäädäntö 30.12.1993/1501 Arvonlisäverolaki
- EHS-säädösseurantaLiikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisestä ja seurannasta säädettiin laillaSäädösnumero: 170/2018
Julkaisupäivä: 28.3.2018 - Lakikirjasto > ArtikkelitMäättä, Kalle: Tilaajavastuulaki pähkinänkuoressa30.8.2017, Edilex-sarja 2017/36Tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä annetusta laista (1233/2006) käytetään tavallisesti nimitystä tilaajavastuulaki. Tilaajavastuulaki on käynyt läpi useita osittaisuudistuksia, vaikka se on ollut voimassa vasta noin kymmenen vuotta. Tilaajavastuulain säännökset eivät aina sellaisenaan kerro paljoa siitä, miten lakia tulisi konkreettisesti soveltaa. Kirjoitus on katsaus tilaajavastuulain sisältöön, erityisesti lain soveltamisalaan ja siitä...
- Uutiset
16.4.2024 8.00
Yrityksen mukaan työsuojeluviranomaisen määräämä laiminlyöntimaksu oli perusteeton ja kohtuuttoman korkea – hallinto-oikeus hylkäsi valituksenTurun hallinto-oikeus antoi 12.4.2024 päätöksensä asiassa, joka koski valitusta työsuojeluviranomaisen tekemästä päätöksestä määrätä Suomeen työntekijöitä lähettävälle yritykselle 5 500 euron laiminlyöntimaksu. (Ei lainvoim. 16.4.2024) - Uutiset
10.7.2023 16.00
Hallinto-oikeus: Valtiokonttorin määräämää liikennevakuutuksen laiminlyöntimaksua ei voitu pitää kohtuuttomana eikä lainvastaisenaKyseisen ajoneuvon liikennevakuutuksen laiminlyöntiaika oli noin puolitoista vuotta. Näin pitkä laiminlyöntiaika oli jo sellaisenaan Valtiokonttorin päätöksen mukaisten korkeampien korotuskertoimien käyttämistä puoltava peruste. Asiassa ei ollut esitetty, eikä muutoinkaan tullut ilmi sellaisia liikennevakuutuslain 28 §:n mukaisia seikkoja, jotka olisivat pitkästä laiminlyöntiajasta huolimatta puoltaneet alempien kertoimien käyttämistä. Määrättyä laiminlyöntimaksua ei voitu pitää kohtuuttomana, eikä valituksessa ollut esitetty myöskään sellaisia laissa tarkoitettuja erityisiä syitä, joiden perusteella laiminlyöntimaksu olisi voitu jättää määräämättä tai maksua tulisi alentaa. Päätöstä ei myöskään ollut pidettävä lainvastaisena sillä perusteella, ettei päätöstä olisi perusteltu hallintolain 45 §:n 1 momentissa edellytetyllä tavalla. Valitus oli näin ollen hylättävä. (Ei lainvoim. 10.7.2023) - Uutiset
9.1.2023 12.30
Hallinto-oikeus: Työntekijöiden lähettämisestä ilmoitusvelvollisuuden laiminlyöneelle yhtiölle oli voitu määrätä 8 000 laiminlyöntimaksuHAO piti selvitettynä, että kuulemiskirje oli annettu A Oü:lle tiedoksi ja että yhtiölle oli varattu tilaisuus lausua mielipiteensä asiasta sekä antaa selityksensä sellaisista vaatimuksista ja selvityksistä, jotka olivat saattaneet vaikuttaa asian ratkaisuun. Lähettävä yritys ei voinut vapauta edustajan asettamiseen liittyvistä vastuistaan sillä perusteella, ettei se ollut varmistanut edustajaksi mahdollisesti tarkoitetulta henkilöltä, että tämä oli sitoutunut toimimaan lähettävän yrityksen työntekijöiden lähettämisestä annetussa laissa tarkoitettuna edustajana. Maksua ei ollut syytä alentaa sillä perusteella, että lähettävän yrityksen edellinen omistaja oli kuollut tai että yrityksen toiminta oli loppunut. (Ei lainvoim. 9.1.20223) - Uutiset
19.9.2022 15.00
Hallinto-oikeus: Pelkästään se seikka, että edustajan postiosoitteeksi on merkitty poste restante, ei tarkoita sitä, ettei edustaja ole ollut työntekijöiden lähettämisestä annetun lain 8 §:n mukaisesti tavoitettavissaHAO katsoi, että pelkästään se seikka, että edustajan postiosoitteeksi on merkitty poste restante, ei tarkoita sitä, että edustaja ei ole ollut työntekijöiden lähettämisestä annetun lain 8 §:n mukaisesti tavoitettavissa. Lähettävän yrityksen oli myös katsottava ilmoittaneen edustajansa yhteystiedot Suomessa lain 7 §:ssä tarkoitetuin tavoin. Työsuojeluviranomainen ei ollut esittänyt, etteikö se olisi tavoittanut edustajaa. Näistä syistä lähettävälle yritykselle ei ollut voitu määrätä laiminlyöntimaksua sillä perusteella, että se olisi laiminlyönyt lain 8 §:ssä säädetyn velvollisuutensa asettaa Suomessa edustaja, joka on tavoitettavissa lähetetyn työntekijän lähetettynä olon ajan. (Ei lainvoim. 19.9.2022) - Uutiset
19.8.2022 9.36
KHO:lta kaksi ratkaisua liikennevakuutuslaissa tarkoitetun vakuuttamisvelvollisuuden laiminlyönnin johdosta määrättävästä laiminlyöntimaksustaKHO:2022:94: Valtiokonttori oli voinut määrätä liikennevakuutuslaissa tarkoitetun vakuuttamisvelvollisuuden laiminlyönnin johdosta laiminlyöntimaksun noin 9 kuukautta kestäneestä laiminlyönnistä. Maksua määrättäessä oli käytetty ensimmäisen 30 päivän laiminlyöntiajan osalta korotuskerrointa 2 ja tämän jälkeen korotuskerrointa 2,5. HAO:n päätös kumottiin ja Valtiokonttorin päätös saatettiin voimaan.
KHO:2022:95: KHO katsoi Valtiokonttorin päätöksen lainmukaisuutta arvioidessaan, että hyvin lyhyessä laiminlyönnissä (tässä tapauksessa hieman yli 1 vrk:n kestänyt laiminlyönti), johon ei liittynyt kerrointa korottavia perusteita, käytettävissä olleen asteikon yläpäähän sijoittuvaa korotuskerrointa 2 ei voitu pitää liikennevakuutuslaissa kertoimen määräämiselle säädettyjen perusteiden mukaisena. Valtiokonttorin päätös oli tältä osin lainvastainen. Valtiokonttorin valitus hylättiin ja HAO:n päätöksen lopputulos pysytettiin. - Uutiset
4.3.2022 14.20
Uusi ohje: Sivullisilmoittajan laiminlyöntimaksu verovuodelta 2022Sivullisen tiedonantovelvollisuuden laiminlyönnistä voidaan määrätä VML 22 a §:n mukainen laiminlyöntimaksu. Laiminlyöntimaksun suuruutta määrättäessä otetaan huomioon mm. annettavien tietojen määrä, koska puuttuvien ja virheellisten tietojen määrällä on huomattava vaikutus monen verovelvollisen esitäytetyn veroilmoituksen tietosisältöön. - Uutiset
3.9.2021 9.00
Uusi ohje: Sivullisilmoittajan laiminlyöntimaksu 2021Verohallinnon henkilöasiakkaat saavat esitäytetyn veroilmoituksen, joka perustuu sivullisten, kuten suorituksen maksajien, antamiin vuosi-ilmoitustietoihin. Sivullisen tiedonantovelvollisuuden laiminlyönnistä voidaan määrätä VML 22 a §:n mukainen laiminlyöntimaksu. Laiminlyöntimaksun suuruutta määrättäessä otetaan huomioon mm. annettavien tietojen määrä, koska puuttuvien ja virheellisten tietojen määrällä on huomattava vaikutus monen verovelvollisen esitäytetyn veroilmoituksen tietosisältöön. - Uutiset
28.4.2021 8.43
Uusi ohje: Autoverotuksen sivullisilmoittajan laiminlyöntimaksuVerohallinnon ohjeessa kerrotaan, millä perusteilla Verohallinto määrää autoverotuksen sivullisilmoittajille VML 22 a §:ssä säädettyjä laiminlyöntimaksuja sivullisen yleisen tiedonantovelvollisuuden laiminlyönneistä. Ohje on voimassa 1. toukokuuta 2021 lukien toistaiseksi. - Uutiset
10.1.2020 12.54
Vuoden 2020 tulorekisterin yksityiskohtaiset ohjeetTulorekisteriyksikkö on julkaissut vuoden 2020 ilmoittamisen ohjeita. Ohjeissa on huomioitu 1. tammikuuta 2020 voimaan tulleet tulorekisterilain muutokset sekä tehty muita tarkennuksia. - Uutiset
20.12.2019 14.25
Tulorekisteri-ilmoittamisen laiminlyöntimaksuVerohallinto määrää laissa säädettyjen perusteiden täyttyessä ilmoittamisvelvolliselle laiminlyöntimaksun, jos ilmoitus on virheellinen tai puutteellinen ja ilmoitusta ei ole kehotuksen jälkeenkään korjattu tai laiminlyönnille ei ole esitetty hyväksyttävää selvitystä selvityspyynnössä olevaan määräpäivään mennessä. Laiminlyöntimaksu voidaan jättää kokonaan määräämättä tai sen määrä voidaan pienentää, jos verovelvollisella on perusteltu syy laiminlyöntiin. Tällainen perusteltu syy voi olla se, että ilmoitusvelvollisuuden laiminlyönti on olosuhteisiin nähden vähäinen. - Uutiset
20.12.2019 14.22
Sivullisilmoittajan laiminlyöntimaksu 2019Sivullisen tiedonantovelvollisuuden laiminlyönnistä voidaan määrätä VML 22 a §:n mukainen laiminlyöntimaksu. Laiminlyöntimaksun suuruutta määrättäessä otetaan huomioon mm. annettavien tietojen määrä, koska puuttuvien ja virheellisten tietojen määrällä on huomattava vaikutus monen verovelvollisen esitäytetyn veroilmoituksen tietosisältöön. - Uutiset
20.12.2018 8.40
Tulorekisteri käyttöönotto tuo muutoksia työeläkelakeihinTulotietojärjestelmän eli niin sanotun tulorekisterin käyttöönotto aiheuttaa muutoksia työeläkelakeihin, työtapaturma- ja ammattitautilainsäädäntöön sekä rikoslakiin. Tasavallan presidentti vahvisti lait 19. joulukuuta ja ne tulevat voimaan 1. tammikuuta 2019. Maatalousyrittäjän työtapaturma- ja ammattitautilain ja rikoslain muutokset sekä osa työtapaturma- ja ammattitautilakiin tehtävistä muutoksista tulevat voimaan 1. tammikuuta 2020. - Uutiset
17.1.2017 9.33
KHO: Työsuojelun vastuualue oli voinut määrätä epämääräiset todistukset hyväksyneelle yhtiölle tilaajavastuulain mukaisen laiminlyöntimaksunTyösuojelun vastuualue oli katsonut, että A Oy ei ollut osoittanut riittävää huolellisuutta hyväksymällä B Oy:n epämääräiset todistukset. A Oy:lle oli tämän seikan ja eräiden muiden seikkojen perusteella määrätty 5 200 euron laiminlyöntimaksu. Koska A Oy ei ollut näin menetellyt vaan se oli hyväksynyt selvitykseksi asiakirjoja, joiden aitoutta oli ollut aihetta epäillä, KHO katsoi, että A Oy oli laiminlyönyt tilaajavastuulain 5 §:n mukaisen selvitysvelvollisuutensa. Koska A Oy:n tekoa ei ollut katsottava vähäiseksi, KHO kumosi HAO:n päätöksen ja saattoi työsuojelun vastuualueen päätöksen voimaan.